Rebeka 2děti | •
|
(21.7.2006 10:28:23) ..mám štěstí,že mé děti mluvily pomněrně brzo a pěkně.Se synem jsem chodila na logopedii skoro rok/přesto,že mne dětský lékař přesvědčoval,že to není třeba/od 5,5 do 6 než šel do školy. Mluvil dobře,ale někdy myšlenky předbíhaly slova a zdálo se mi,že l a ř tam jsou ale né úplně čistě. Na logopedii dostal říkanky a procvičování,podle obrázků vyprávět pohádky-myslím,že mu to moc pomohlo - výslovnost po zhruba 3 měsících byla perfektní a schopnost vyprávět nebo reprodukovat slyšený text příběhu vlastními slovy se zlepšila-což mu myslím při vstupu do první třídy velmi pomohlo. Šikomné obrázky a říkanky jsem si schovala.Teď mám dcerku,která jde po prázdninách do školy a protože jí dělá problém l v běžné mluvě /když jí upozorním a opravím,l řekne moc hezky,ale když se nekontroluje,tak je z lodičky - uodička/ máme ještě měsíc a tak budeme brousit jazýček a snad se zadaří-básničky na l po bráchovi se budou hodit :-). Všem maminkám doporučuji trpělivost a vadu řeči u dětí nepodceňovat,když v 5 ti letech není mluva čistá určitě zajít k logopedovy-vyplatí se to.Drobné problémy se snažit odstraňovat opravováním a procvičováním,větší pak přenechat na logopedovi a cvičit a cvičit. Znám ze svého okolí docela dost dětí,jejichž rodiče na to kašlou a tak pak jinak chytré a šikomné dítko trpí vadou řeči,která by se jinak dala docela dobře odstranit. Bohužel mám takový špatný příklad i v blízké rodině.Dokud jsem brávala synovce k logopedovy společně se svým synem dělal pokroky /v 5 ti letech velmi špatně mluvil a zadrhával/.Když můj syn docházku k logopedovi ukončil,tak se na to vykašlali a kluk do dnes/12let/špatně mluví,zadrhává-cizí lidé mu někdy ani nerozumí,přitom je jinak šikomný-sportovně nadaný-ale jak promluví vypadá jak "blb"je to škoda...
|
Dana | •
|
(21.7.2006 11:06:10) V 5 letech začít opravovat výslovnost nebo ji učit je podle mě pozdě. Začít by se mělo ve 4 letech, opravovat a opravovat dítě a hlavně na ně od malička nešišlat. Čím déla špatně vyslovuje, tím je déle potom trvá náprava. Jinak logopedové z toho mají dobrý kšeft. Švagrová chodila se synem k logopedovi 2 roky, pokaždé zaplatila cca 200 Kč za speciální cvičení - nějaké balonky a vodní cvičení, nevím přesně o co šlo, a bylo to na prd. Učitelka MŠ v důchodu ho naučila správně vyslovovat za půl roku (r, ř, š, ž, c). Začal k logopedovi chodit až kolem 5.roku a měl kvůli tomu 2 roky odklad do školy.
|
Rebeka | •
|
(21.7.2006 11:32:16) ..hmm..tak já chodila se synem k logopedce před 5 lety a neplatila jsem nic.Myslím si,že hlavní je píle rodičů .Já to dělala tak,že jsem byla přítomna cvičením u logopedky/1 týdně/a podle jejích rad/a co jsem odpozorovala při sezeních jak se synem pracovala/jsem pokračovala doma.Samotná návštěva nestačí- je jen návodem jak na to+ta cvičení na papíře-prostě je to na rodičích zda tomu věnují ten čas a jak jim na tom záleží.Mé děti netrpěli žádnou závažnou vadou,takže synovi ten půlrok stačil a s dcerkou procvičuji sama podle materiálů po synovi. Je jasné,když prostě dítě ve 4 letech mluví velmi špatně nebo mají vadu řeči dědičně/třeba šišlání,ráčkování,šlapáni si na jazyk/tak je asi lépe začít dřív s tím s tebou souhlasím.Prostě je to na nás na mámách jak se k tomu postavíme :-).
|
Haluška |
|
(21.7.2006 11:43:52) Zajímalo by mě, co dělat v případě, že tříleté dítě některé hlásky vyslovovat umí (č, š), ale nechce, zjednodušuje si to. Místo toho říká h (nohníhek) nebo hlásku úplně vynechá (kočika). Když chce, tak řekne i nočníček i kočička. Mám vyžadovat správnou výslovnost, když vím, že to umí, nebo mám počkat?
|
Rebeka | •
|
(21.7.2006 12:09:10) ..já jsem pro to dítě opravovat..prostě když řekne slovo špatně -ukázat na kočku a říct kočička-správně a zřetelně-rozhodně neopakovat po dítěti špatnou výslovnost a třeba/a to se dělá často/se u toho pobaveně smát-to se dětem obvykle líbí a má pocit,že když kočičku označí za kokiku/nebo jinak/tak je to zábavné a vzbuzuje zájem a veselí.Prostě nekárat jen trpělivě a správně nazývat a pojmenovávat věci kolem dítěte.A úspěch se dostaví dříve,či později a když ne prostě kolem toho pátého roku vyrazit k logopedovi a on poradí jak na to :-).
|
Haluška |
|
(21.7.2006 12:33:41) Rebeko, smát se tomu bych ani nemohla, ale občas hrajeme takovou hru, že vymýšlýme všechna možná slova, kde tenhle výslovnostní problém je, a snažíme se je říkat správně. To ji hrozně baví a zvládá to dobře, jen v běžné řeči se s tím jaksi neobtěžuje. Nevím, jestli je prostě od přírody líná (neobtěžuje se s více věcmi, ta výslovnost je jen jedna z nich :-)))
|
Rebeka | •
|
(21.7.2006 12:39:12) ...tak je vidět,že to zkrátka umí/a to je důležité/-prostě opravujte..opravujte,hrajte si..sama na to brzo přijde,že je lepší mluvit hezky,aby jí všichni rozuměli -určitě :-)
|
|
|
|
Adyna |
|
(21.7.2006 19:35:31) Taky bych byla psíš pro dítko opravit - když víš, že to opravdu umí. Ale já jsem to dělala trošku jinak - když to synek "flákal", tak jsem na to reagovala - cože? co jsi to říkal? já jsem ti nerozumněla, mohl bys mi to říct ještě jednou? Docela to zabíralo.
|
Tereza | •
|
(17.8.2010 15:32:20) Nemám to vědecky zaznamenáno, ale kvůli záměně L za R jsem také u svého čtyřletého syna občas vyzkoušela nerozumět a a provokativně se ptát "cože?" Občas jsem ho tak rozčílila, že nakonec R vyslovil a za čas k nám přišlo. Dneska si to ohromně užívá a vyhledává slova s R, lépe když je jich více
|
|
|
veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 | •
|
(22.7.2006 16:09:09) Tomášek dělá to samé. Občas mu řeknu, ať to zopakuje líp, že mu nerozumím, taky už chodíme na logopedii, protože tam stejně chodíme s Martínkem, tak už je to zároveň. za poslední asi dva měsíce se nám zdá, že se zlepšuje tak nějak i sám od sebe, trošku zase vyrostl, trošku víc se toho naučil a hlavně si už zažil svou hodně velkou slovní zásobu, zpomalil mluvení a je mu líp rozumět. Našim klukům bylo nejmíň rozumět, když toho chtěli říct moc a myšlenky předbíhaly slova. až se to trošku ustálí, je to lepší.
|
|
|
Anakonda+2 |
|
(21.7.2006 12:10:11) Já jsem chodila také k logopedce a ta mě nechala jít o rok později do školy, protože jsem ještě v šesti letech neuměla sykavky a ř. Moje mamka se mi věnovala dost a moc dobře si pamatuju, jak mě to procvičování ř a sykavek hrozně nebavilo. Neměla jsem moc velkou motivaci. Sice se mi některé děti ve školce a pak i na základní škole smály, ale po nějaké době přestaly. No, a co způsobilo, že jsem se pak během týdne naučila pořádně mluvit? Nástup na novou školu. Tak strašně jsem se bála, že se mi budou dětu smát, že jsem se to sama během týdne naučila. Takže motivace je strašně důležitá. Někdy i hodně pilná mamina má prostě smůlu, Rebeko, když dítě nechce!
|
Rebeka | •
|
(21.7.2006 12:25:06) ....v mnohém máš pravdu..ale od dob co si chodila jako dítko na logepedii ty se určitě dost změnilo..moje děti pohádky a říkadla + obrázky fakt bavily a dokonce to po mně vyžadovaly - mami pojď budem si říkat ty pohádky,ty jen ukazuj a já budu říkat..žádnej dryl.. a teď musíš...fakt to dělaly s chutí a rády.Nutno říci,že neměli žádnou závažnou vadu-jen nezřetelné vyslovování ř,r a l..to se fakt do půl roku upravilo.Opravdová vada vyžaduje asi mnohem delší dobu a větší úsilí...a sama jak říkáš se Ti děti smály-toho jsem chtěla své děti uchránit a před nástupem do školy jsme procvičováním/zábavným/vše vypilovyli :-)
|
|
|
|
Eva (2děti) | •
|
(21.7.2006 11:52:38) A nechodili náhodou na kliniku Logo? Ti z toho mají výnosnej kšeft. A cpou se do školek. Moji malou jejich logopedka tři měsíce ve školce učila ř (sezení trvalo asi 10minut), já doma cvičila jak blázen, malé to lezlo i ušima a nic. Pak jsem ji vzala k dohjozené logopedce, ta si ji poslechla, dala nám haldu obrázků, podle kterých si malá mohla říkat i sama, ukázala před zrcadlem, jak vyslovovat, dala úplně jiný soubor slov a řekla jí: na Štědrý den Ježíškovi poděkuješ s krásným ř." Bylo to asi 10tého prosince a já si říkala, že je blázen. Nebyla. Ale teď se držte - ve školce ta slavná logopedka malou "propustila" až v únoru, i když ta to ř, říkala opravdu už na Štědrý den a už vůbec netrénovala. Ale v deníčku měla vzkazy typu: je vidět, že cvičíte, přidejte slovo xxxx. A když jsem jí po Vánocích volala, tak mi po telefonu řekla, že sezení má svoji danou dobu a nelze dobu léčby krátit...
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(21.7.2006 12:42:27) Evo, a nebyla paní logopedka náhodou trošku moc "oprsklá"? Jaképak "nelze", ty jsi přece zákazník a jestli jsem to správně pochopila, tak jsi za její "péči" platila, tudíž je jen na tobě, jestli dál platit budeš nebo ne. Ale i kdyby to bylo zadarmo, tak ty jsi rodič a o svém dítěti rozhoduješ ty. MMCH, třetí syn chodil na logopedii do devíti let. Až v tomhle věku se mu povedlo zvládnout ř, nemá moc dobrou jemnou motoriku. Ale nikdo nejevil snahu kvůli výslovnosti doporučovat třeba odklad školní docházky (tehdy nezvládal ani r,l), naopak nastoupil do školy v necelých šesti letech. V době, kdy se naučil ř, už chodil do páté třídy... :-) Jenže u něj se nedaly předpokládat problémy se čtením a psaním, protože číst se naučil sám před třetím rokem, a před nástupem do školy psal v podstatě bez chyb (tedy hrozným velkým tiskacím písmem, nebo radši na počítači).
|
Eva (2děti) | •
|
(21.7.2006 13:16:52) Neboj, já jsem drsňačka. Já to neplatila, vpálila jsem jí totiž, že si to má vyžádat od pojišťovny. A návrhy na speciální péči jsem odmítala, i na "logovíkendy". Takže jsme měly sice v deníčku různé vzkazy, že dítě by se mělo účastnit, kvůli komplexní léčbě (v době, kdy už ř dávno říkala), ale já na to kašlala. Jiné matky ovšem vesele platily a platí. Jenže ne každá maminka je varovaná z několika stran a ví předem, na co si dát bacha. A mimochodem, už jsem si požádala o výpis z pojišťovny, jsem zvědavá, co si vlastně vyúčtovaly.
|
|
|
|
|
Adyna |
|
(21.7.2006 19:29:54) Speciální cvičení a zaplatit za každou návštěvu 200,- Kč? Nestačím se divit, to slyším poprvé. Chodíme na logopedii dva roky (teď už jen tak jednou za měsíc) a nikdy jsme neplatili nic. Jak mi řekla logopedka hned když jsme se k ní poprvé telefonicky objednávali - když Vám dětská lékařka napíše doporučení, pak je to vše hrazené zdravotní pojišťovnou. Každopádně souhlasím se všemi, kdo tady v diskusi napsali, že to není jen o chození na logopedii. Přesně tak. Logopedka nám ukázala co a jak trénovat, a my jsme pak doma každý den cvičili. Třeba jedntři čtyři minuty na jeden zátah, ale několikrát denně. A hlavně hravou formou. Syna nejvíc bavilo buď předčítání básniček, nebo jsme hráli hru, že každý z nás musel vymyslet slovo, ve kterém byla právě ta hláska, kterou jsme trénovali. Bavilo ho to a často i sám přišel s tím, že si budeme hrát na slovíčka.
|
|
|