| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Problémy s výslovností

 Celkem 82 názorů.
 Ivinička 


výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 8:33:49)
My taky bojujeme se špatnou výslovností s písmenem ř.Ondra(v lednu mu bylo pět) neuměl r a ř.Písmeno r se naučil během dvou měsíců a teď máme prázdniny a chci ho naučit ř,ale jemu se vůbec nechce zabývat se tím.Dostali jsme od logopedky knížku s říkankami a je pravda,že má problém i se zopakováním jedné delší věty a ř tam ani nemusí být o:))
Logopedka nás naučila,jak špulit pusu a dávat zuby,aby vyslovil ř,ale pořád místo toho říká ž.
Tak logopedii zdar!
 Monika 
  • 

Re: výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 9:01:23)
Nevím jak Vás logopedka učila vyslovovat ř. My dostali tento návod: přední zuby k sobě, vyslovovat místo "ř" ve slovech "r" a šeptat.
Tímto postupem nám ř naskočilo během jednoho dne - pak jsme ho jen pár týdnů zažívali.
 Marie 
  • 

Re: Re: výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 9:08:10)
Moniko, a naskočilo vám i v běžné řeči? Syn (12/2000) dostal také cvičení přesně jaké popisuješ, ř mu tam skáče hezky, ale jen při cvičení, při běžné řeči tam nenaskakuje. Nemáš na to nějaký fígl, jak to převést do běžného mluvení?
Nebo někdo jiný - budu vděčná za radu!!!
 siska 
  • 

Re: Re: Re: výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 9:47:30)
Ahoj,chodily jsme na logo s 5 letou dcerou,jako nejlepší se mi jevilo neustálé opakování a hlavně nenásilnou formou.Takže když jsme šly ze školky,tak jsme si třeba zpívaly a pořád dokola a dokola,až si to dcera zažila i v běžné mluvě.Neuměla s,c,z,r,a ř,vše jí během asi půl roku naskočilo a teď mlví perfektně.Ale sem tam si pořád zpíváme a říkáme básničky a tak...
 Adyna 


Re: Re: Re: výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 19:18:59)
Určitě to chce hlavně čas na pořádné zažití, ale u nás fungovalo třeba tohle: paní logopedka po částech předříkávala synovi nějakou básničku s "ř", seděli proti sobě a zlehka mu držela ručičku. Jakmile se v řeči blížilo místo s "ř", stačilo jen zlehounka poklepat na ruku. Byl to takový signál, který mu pomohl uvědomit si, že teď přijde to, co už vlastně umí. Trénovali jsme stejně i doma a výsledek se dostavil velmi rychle. Držím palce.
 Aghata 


Re: výslovnost písmene ř 

(23.7.2012 13:55:46)
Děkuji za skvělý tip. syn, kterému to mluví o 106...nechtěl říkat ř.
při vaší nápovědě mu Ř naskočilo jak po másle. Moc děkuji za skvělý tip.
~g~
 Adyna 


Re: výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 19:12:02)
Mému synovi je šest a chodili jsme na logopedii dva roky. Když už uměl "r", tak paní logopedka mu radila - stejně jako "r", ale jazýček dej víc nahoru a pořádně "profouknout" - tj. aby to bylo takové řekněme razantnější, opravdu profouknuté přes zoubky. Těžko takhle vysvětlit, ale držím palce, aby se Vám brzo zadařilo.
 monika (2 děti) 
  • 

Re: výslovnost písmene ř 

(21.7.2006 21:53:02)
s ř jsme si taky užili...u logopedky jsem vyfasovala seznam slov a hlavně básničky, které zabraly a nevěřím svým očím, když čtu, že někdo za logopedii platí - na www.odetech.cz jsem viděla odkazy na stránky, kde maj ty samé básničky :), které umím :)) (asi v kapitole výchova nebo nemoci) a taky na nějakou asociaci logopedů, kde píšou jak se co pozná
 Hanka, 1 dcera 5let 
  • 

ř a motivace 

(21.7.2006 10:26:17)
Dcera dlouho bojovala s hláskou ř. Cvičit ji moc nebavilo. I když ji paní logopedka chválila, taktéž nepoužívala ř při běžné řeči. Vůbec jí nevadilo, že ř vyslovuje špatně. Věděla, kde je ř a všichni ji rozuměli, tak proč se namáhat. Dlouho jsem hledala tu správnou motivaci, až jsem jí slíbila nastřelení naušnic, až bude správně vyslovovat ř. A do týdne ř vyslovovala všude. Známá namotivovala dceru (taktéž dlouhodobě vzdorující snahám rodičů i logopedky o nápravu hlásky r) koupí porcelánového beránka, až si o něj řekne správně, tedy: pRosím, kup mi beRánka. Podle mě je opravdu klíčová motivace. Zvlášť u drobných vad řeči podle mě nemá dítě potřebu něco nudně furt dokola trénovat, protože ho vada nijak neomezuje.
 Ivinička 


Re: ř a motivace 

(21.7.2006 10:51:39)
S tou motivací je to fakt.Ale můj syn je navíc enurektik a má už jednu motivaci(brnění s mečem) za to,když se bude snažit samozřejmě společně se mnou dodržovat určený pitný režim.Ale nevadí,přidáme ještě další motivaci a snad ho to bude víc bavit učit se ř.Jak tady někdo psal,nejlepší je učit se mluvit zábavnou formou(básničky,říkanky,pohádky) než pouhé opakování slov.
 Rebeka 2děti 
  • 

výslovnost 

(21.7.2006 10:28:23)
..mám štěstí,že mé děti mluvily pomněrně brzo a pěkně.Se synem jsem chodila na logopedii skoro rok/přesto,že mne dětský lékař přesvědčoval,že to není třeba/od 5,5 do 6 než šel do školy. Mluvil dobře,ale někdy myšlenky předbíhaly slova a zdálo se mi,že l a ř tam jsou ale né úplně čistě. Na logopedii dostal říkanky a procvičování,podle obrázků vyprávět pohádky-myslím,že mu to moc pomohlo - výslovnost po zhruba 3 měsících byla perfektní a schopnost vyprávět nebo reprodukovat slyšený text příběhu vlastními slovy se zlepšila-což mu myslím při vstupu do první třídy velmi pomohlo. Šikomné obrázky a říkanky jsem si schovala.Teď mám dcerku,která jde po prázdninách do školy a protože jí dělá problém l v běžné mluvě /když jí upozorním a opravím,l řekne moc hezky,ale když se nekontroluje,tak je z lodičky - uodička/ máme ještě měsíc a tak budeme brousit jazýček a snad se zadaří-básničky na l po bráchovi se budou hodit :-).
Všem maminkám doporučuji trpělivost a vadu řeči u dětí nepodceňovat,když v 5 ti letech není mluva čistá určitě zajít k logopedovy-vyplatí se to.Drobné problémy se snažit odstraňovat opravováním a procvičováním,větší pak přenechat na logopedovi a cvičit a cvičit. Znám ze svého okolí docela dost dětí,jejichž rodiče na to kašlou a tak pak jinak chytré a šikomné dítko trpí vadou řeči,která by se jinak dala docela dobře odstranit. Bohužel mám takový špatný příklad i v blízké rodině.Dokud jsem brávala synovce k logopedovy společně se svým synem dělal pokroky /v 5 ti letech velmi špatně mluvil a zadrhával/.Když můj syn docházku k logopedovi ukončil,tak se na to vykašlali a kluk do dnes/12let/špatně mluví,zadrhává-cizí lidé mu někdy ani nerozumí,přitom je jinak šikomný-sportovně nadaný-ale jak promluví vypadá jak "blb"je to škoda...
 Dana 
  • 

Re: výslovnost 

(21.7.2006 11:06:10)
V 5 letech začít opravovat výslovnost nebo ji učit je podle mě pozdě. Začít by se mělo ve 4 letech, opravovat a opravovat dítě a hlavně na ně od malička nešišlat. Čím déla špatně vyslovuje, tím je déle potom trvá náprava. Jinak logopedové z toho mají dobrý kšeft. Švagrová chodila se synem k logopedovi 2 roky, pokaždé zaplatila cca 200 Kč za speciální cvičení - nějaké balonky a vodní cvičení, nevím přesně o co šlo, a bylo to na prd. Učitelka MŠ v důchodu ho naučila správně vyslovovat za půl roku (r, ř, š, ž, c). Začal k logopedovi chodit až kolem 5.roku a měl kvůli tomu 2 roky odklad do školy.
 Rebeka 
  • 

Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 11:32:16)
..hmm..tak já chodila se synem k logopedce před 5 lety a neplatila jsem nic.Myslím si,že hlavní je píle rodičů .Já to dělala tak,že jsem byla přítomna cvičením u logopedky/1 týdně/a podle jejích rad/a co jsem odpozorovala při sezeních jak se synem pracovala/jsem pokračovala doma.Samotná návštěva nestačí- je jen návodem jak na to+ta cvičení na papíře-prostě je to na rodičích zda tomu věnují ten čas a jak jim na tom záleží.Mé děti netrpěli žádnou závažnou vadou,takže synovi ten půlrok stačil a s dcerkou procvičuji sama podle materiálů po synovi. Je jasné,když prostě dítě ve 4 letech mluví velmi špatně nebo mají vadu řeči dědičně/třeba šišlání,ráčkování,šlapáni si na jazyk/tak je asi lépe začít dřív s tím s tebou souhlasím.Prostě je to na nás na mámách jak se k tomu postavíme :-).
 Haluška 


Re: Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 11:43:52)
Zajímalo by mě, co dělat v případě, že tříleté dítě některé hlásky vyslovovat umí (č, š), ale nechce, zjednodušuje si to. Místo toho říká h (nohníhek) nebo hlásku úplně vynechá (kočika). Když chce, tak řekne i nočníček i kočička. Mám vyžadovat správnou výslovnost, když vím, že to umí, nebo mám počkat?
 Rebeka 
  • 

Re: Re: Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 12:09:10)
..já jsem pro to dítě opravovat..prostě když řekne slovo špatně -ukázat na kočku a říct kočička-správně a zřetelně-rozhodně neopakovat po dítěti špatnou výslovnost a třeba/a to se dělá často/se u toho pobaveně smát-to se dětem obvykle líbí a má pocit,že když kočičku označí za kokiku/nebo jinak/tak je to zábavné a vzbuzuje zájem a veselí.Prostě nekárat jen trpělivě a správně nazývat a pojmenovávat věci kolem dítěte.A úspěch se dostaví dříve,či později a když ne prostě kolem toho pátého roku vyrazit k logopedovi a on poradí jak na to :-).
 Haluška 


Re: Re: Re: Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 12:33:41)
Rebeko, smát se tomu bych ani nemohla, ale občas hrajeme takovou hru, že vymýšlýme všechna možná slova, kde tenhle výslovnostní problém je, a snažíme se je říkat správně. To ji hrozně baví a zvládá to dobře, jen v běžné řeči se s tím jaksi neobtěžuje. Nevím, jestli je prostě od přírody líná (neobtěžuje se s více věcmi, ta výslovnost je jen jedna z nich :-)))
 Rebeka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 12:39:12)
...tak je vidět,že to zkrátka umí/a to je důležité/-prostě opravujte..opravujte,hrajte si..sama na to brzo přijde,že je lepší mluvit hezky,aby jí všichni rozuměli -určitě :-)
 Adyna 


Dělala jsem, že nerozumím 

(21.7.2006 19:35:31)
Taky bych byla psíš pro dítko opravit - když víš, že to opravdu umí. Ale já jsem to dělala trošku jinak - když to synek "flákal", tak jsem na to reagovala - cože? co jsi to říkal? já jsem ti nerozumněla, mohl bys mi to říct ještě jednou? Docela to zabíralo.
 Tereza 
  • 

Re: Dělala jsem, že nerozumím 

(17.8.2010 15:32:20)
Nemám to vědecky zaznamenáno, ale kvůli záměně L za R jsem také u svého čtyřletého syna občas vyzkoušela nerozumět a a provokativně se ptát "cože?" Občas jsem ho tak rozčílila, že nakonec R vyslovil a za čas k nám přišlo. Dneska si to ohromně užívá a vyhledává slova s R, lépe když je jich více:-)
 veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 
  • 

Re: Re: Re: Re: výslovnost 

(22.7.2006 16:09:09)
Tomášek dělá to samé. Občas mu řeknu, ať to zopakuje líp, že mu nerozumím, taky už chodíme na logopedii, protože tam stejně chodíme s Martínkem, tak už je to zároveň. za poslední asi dva měsíce se nám zdá, že se zlepšuje tak nějak i sám od sebe, trošku zase vyrostl, trošku víc se toho naučil a hlavně si už zažil svou hodně velkou slovní zásobu, zpomalil mluvení a je mu líp rozumět. Našim klukům bylo nejmíň rozumět, když toho chtěli říct moc a myšlenky předbíhaly slova. až se to trošku ustálí, je to lepší.
 Anakonda+2 


Rebeko-nejdůl. je motivace! 

(21.7.2006 12:10:11)
Já jsem chodila také k logopedce a ta mě nechala jít o rok později do školy, protože jsem ještě v šesti letech neuměla sykavky a ř. Moje mamka se mi věnovala dost a moc dobře si pamatuju, jak mě to procvičování ř a sykavek hrozně nebavilo. Neměla jsem moc velkou motivaci. Sice se mi některé děti ve školce a pak i na základní škole smály, ale po nějaké době přestaly. No, a co způsobilo, že jsem se pak během týdne naučila pořádně mluvit? Nástup na novou školu. Tak strašně jsem se bála, že se mi budou dětu smát, že jsem se to sama během týdne naučila. Takže motivace je strašně důležitá. Někdy i hodně pilná mamina má prostě smůlu, Rebeko, když dítě nechce!
 Rebeka 
  • 

Re: ..souhlasím! 

(21.7.2006 12:25:06)
....v mnohém máš pravdu..ale od dob co si chodila jako dítko na logepedii ty se určitě dost změnilo..moje děti pohádky a říkadla + obrázky fakt bavily a dokonce to po mně vyžadovaly - mami pojď budem si říkat ty pohádky,ty jen ukazuj a já budu říkat..žádnej dryl.. a teď musíš...fakt to dělaly s chutí a rády.Nutno říci,že neměli žádnou závažnou vadu-jen nezřetelné vyslovování ř,r a l..to se fakt do půl roku upravilo.Opravdová vada vyžaduje asi mnohem delší dobu a větší úsilí...a sama jak říkáš se Ti děti smály-toho jsem chtěla své děti uchránit a před nástupem do školy jsme procvičováním/zábavným/vše vypilovyli :-)
 Eva (2děti) 
  • 

Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 11:52:38)
A nechodili náhodou na kliniku Logo? Ti z toho mají výnosnej kšeft. A cpou se do školek. Moji malou jejich logopedka tři měsíce ve školce učila ř (sezení trvalo asi 10minut), já doma cvičila jak blázen, malé to lezlo i ušima a nic. Pak jsem ji vzala k dohjozené logopedce, ta si ji poslechla, dala nám haldu obrázků, podle kterých si malá mohla říkat i sama, ukázala před zrcadlem, jak vyslovovat, dala úplně jiný soubor slov a řekla jí: na Štědrý den Ježíškovi poděkuješ s krásným ř." Bylo to asi 10tého prosince a já si říkala, že je blázen. Nebyla.
Ale teď se držte - ve školce ta slavná logopedka malou "propustila" až v únoru, i když ta to ř, říkala opravdu už na Štědrý den a už vůbec netrénovala. Ale v deníčku měla vzkazy typu: je vidět, že cvičíte, přidejte slovo xxxx. A když jsem jí po Vánocích volala, tak mi po telefonu řekla, že sezení má svoji danou dobu a nelze dobu léčby krátit...
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 12:42:27)
Evo, a nebyla paní logopedka náhodou trošku moc "oprsklá"? Jaképak "nelze", ty jsi přece zákazník a jestli jsem to správně pochopila, tak jsi za její "péči" platila, tudíž je jen na tobě, jestli dál platit budeš nebo ne. Ale i kdyby to bylo zadarmo, tak ty jsi rodič a o svém dítěti rozhoduješ ty.
MMCH, třetí syn chodil na logopedii do devíti let. Až v tomhle věku se mu povedlo zvládnout ř, nemá moc dobrou jemnou motoriku. Ale nikdo nejevil snahu kvůli výslovnosti doporučovat třeba odklad školní docházky (tehdy nezvládal ani r,l), naopak nastoupil do školy v necelých šesti letech. V době, kdy se naučil ř, už chodil do páté třídy... :-) Jenže u něj se nedaly předpokládat problémy se čtením a psaním, protože číst se naučil sám před třetím rokem, a před nástupem do školy psal v podstatě bez chyb (tedy hrozným velkým tiskacím písmem, nebo radši na počítači).
 Eva (2děti) 
  • 

Re: Re: Re: Re: výslovnost 

(21.7.2006 13:16:52)
Neboj, já jsem drsňačka. Já to neplatila, vpálila jsem jí totiž, že si to má vyžádat od pojišťovny. A návrhy na speciální péči jsem odmítala, i na "logovíkendy". Takže jsme měly sice v deníčku různé vzkazy, že dítě by se mělo účastnit, kvůli komplexní léčbě (v době, kdy už ř dávno říkala), ale já na to kašlala. Jiné matky ovšem vesele platily a platí.
Jenže ne každá maminka je varovaná z několika stran a ví předem, na co si dát bacha. A mimochodem, už jsem si požádala o výpis z pojišťovny, jsem zvědavá, co si vlastně vyúčtovaly.
 Adyna 


Speciální cvičení? 

(21.7.2006 19:29:54)
Speciální cvičení a zaplatit za každou návštěvu 200,- Kč? Nestačím se divit, to slyším poprvé. Chodíme na logopedii dva roky (teď už jen tak jednou za měsíc) a nikdy jsme neplatili nic. Jak mi řekla logopedka hned když jsme se k ní poprvé telefonicky objednávali - když Vám dětská lékařka napíše doporučení, pak je to vše hrazené zdravotní pojišťovnou. Každopádně souhlasím se všemi, kdo tady v diskusi napsali, že to není jen o chození na logopedii. Přesně tak. Logopedka nám ukázala co a jak trénovat, a my jsme pak doma každý den cvičili. Třeba jedntři čtyři minuty na jeden zátah, ale několikrát denně. A hlavně hravou formou. Syna nejvíc bavilo buď předčítání básniček, nebo jsme hráli hru, že každý z nás musel vymyslet slovo, ve kterém byla právě ta hláska, kterou jsme trénovali. Bavilo ho to a často i sám přišel s tím, že si budeme hrát na slovíčka.
 Xantipa. 


poradí někdo 

(21.7.2006 12:12:56)
Syn říká místo k hlásku t. Dětské MUDr. jsme to říkali, ale zatím není vhodný k logopedovi, protože před cizími lidmi odmítá mluvit. Někdo mi radil nácvik tak, že lžičku do pusy a přidržet jazyk a zkusit říct k. Někdy se mu to takhle podaří, ale většinou se snaží "klapnout pusou", jakoby tam vzadu v krku neuměl ty svaly používat. Co s tím?
 Peťula 
  • 

O mně a "R" 

(21.7.2006 13:06:15)
Nevím, zda se na mě moje matka vykašlala nebo na mě neměla nervy, ale moje 2 sourozence naučila správně vyslovovat, chodili jsme i k logopedovi, nevím, proč se to u mě nedotáhlo do konce, nikdy jsem se jí na to nezeptala. Hrozně jsem se styděla, puberta byla fakt šílená, navazování prvních vztahů s ráčkováním, no lahoda. Kolem 20 let jsem navštívila logopedii, logopedka mi řekla, že je ráda, že jsem přišla a že mám být na sebe pyšná, že jsem se odhodlala a že nejsou u ní vyjímkou dospělí pacienti. Že dokonce některé maminky či tatínci se učí vyslovovat R či Ř až s vlastními dětmi. Byla ráda, že je to "JEN" to R, že Ř je v pohodě, to by bylo v tomhle věku prý obtížnější. To moje R bylo hrdelní, takže nejtěžší způsob napravování. Hrozně jsem se tam styděla, hlavně jsem si pořád říkala, ať nepotkám někoho známého. Zvládli jsme to během pár měsíců, pak docela síla to najednou nasadit do normálního života, ale šlo to a nikdo se mě na nic neptal. Tohle bych fakt svému dítěti nechtěla udělat. A proč jsem tam zašla? Styděla jsem se a taky jsem si uvědomila, že jednou budu matkou a přece nebudu ráčkovat, to by byl děs. Promiňte za dlouhý příspěvek.
 veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 
  • 

Re: O mně a "R" 

(22.7.2006 16:15:23)
já si taky R vylepšuju se synem a Ř zvládnu snad taky :-)
 lucia1604 


Re: O mně a "R" 

(22.7.2006 16:59:05)
tak to jsi na tom byla podobně jako moje máma... ta se sama naučila říkat R až v 18ti letech... její rodiče se na to vykašlali a máma se za to taky styděla až se jí to R jednou podařilo říct správně... a od té doby ho říká normálně :)
 Štěpánka Turynová 
  • 

Re: O mně a "R" 

(20.11.2007 14:18:54)
Ahoj já bych se chtěla zeptat jestli není pozdě se naučit vyslovovat R.Je mi totiž už 14 let.Ráčkování mě velmi omezuje v mém životě(ve škole když jsem s kamarády..)
 Ráchel, 3 děti 
  • 

Re: O mně a "R" 

(20.11.2007 15:28:06)
Šárko, určitě není pozdě, chce to jen odhodlání a výdrž. Zajdi k logopedovi. Pan prezident Havel byl rozhodne starší, než ty, když ráčkování odstraňoval :). Já ráčkovlala do cca 12 let a teď mluvím dobře. Nevzdávej to!
 Štěpánka Turynová 
  • 

Re: O mně a "R" 

(22.11.2007 12:58:37)
A nešlo by se to R naučit doma?Rodiče dotiž nevědí že mě to trápí.
 Adéla Joon 


Re: O mně a "R" 

(14.8.2010 12:13:29)
~o~
 Lída+2 


Re: poradí někdo 

(21.7.2006 14:14:41)
XAntipo. TAk já chodila na logopedii se starším synem 4roky od jeho 2,5let. On měl šílenou patlavost a neřekl dobře ani máma a táta. A nikdo mu bez slovníku nerozuměl.
Být tebou vezmu synka a nakráčím do místní PPP a poprosím o konzultaci s místní logopedkou. TA ti poradí co stím a ukáže v zrcadle.
Jinak nikdy jsme nic na LOgo neplatila.

S mladším jsme byla asi 5x protože se nám záhadně vypařilo písmenko"L". Právě v PPP a byli tam na něj moc milý a řekla, bych, že to maj líp zmáknutý jak v nemosnici a na poliklinice kam jsme chodila stím starším.
Jinak já měla ve školce staršího zařazenýho v logo třídě: kde se jim věnovali úči a mluvili s nima ráno hned jak postupně přicházeli. Před svačinkou. KDyž pršelo znova před obědem. KAždý týden v notýsku napsáno a po mě se chtělo znova vše se synem večer přeříkat. A co 14 dní konzultace 30 minutová s rodiči a dítětem ve školce.
 siska 
  • 

Re: poradí někdo 

(21.7.2006 16:22:03)
Xantipo,měli jsme perfektní logopedku a mám i známou ,která to dělá...písmeno t místo k je velmi dlouhodobá záležitost a je to hodně náročné.Doporučuju Ti nic neodkládat a navštívit dle "dobrých referencí"nějakou tu logopedku.Jinak jak to tady čtu,tak někteří logopedi si z toho asi fakt dělají kšeft.Zkus se zeptat v okolí,kdo ke komu chodí a jak je s ním spokojen.
 Šárka, tři děti 
  • 

Re: poradí někdo 

(23.7.2006 22:02:33)
Ahoj,
nevím kolik je Tvému synovi, obyčejně se k logopedovi chodí než dětem vypadnou první zuby a ještě než nastoupí do školy, tzn. kolem pátého roku.
Záleží také jak ten logoped vyučuje. Některé děti se prostě stydí, ale to neznamená, že by nemohl jít k logopedovi. Myslím, že každé dítě se dřív nebo později rozpovídá. Já kdysi chodila s dcerou k logopedičce. Dcera neuměla r,ř a místo l říkala v. Stačily asi tři nebo čtyři návštěvy a dcera uměla mluvit zcela normálně. Šlo o to, že "výuka" probíhala u té paní doma s použitím obrázků a různých omalovánek a říkanek, takže dcera neměla vůbec pocit, že je někde u doktora nebo ve škole. Paní jí dala prostě obrázky, já tam byla s ní a ten rozhovor probíhal vlastně mezi mnou a dcerou než logopedička zjistila, co a jak. A až se dcera okoukala, mluvila i s logopedičkou, resp. dělala to, co po ní chtěla. Samozřejmě že jsme dostali obrázky domů a museli denně trénovat říkanky.
Kdysi jsem slyšela taky o možnosti, že dítě může mít zespodu krátkou "uzdičku" na jazyku, ale to asi není Váš případ, když říkáš, že jste byli u doktorky. Spíš to bude tak, že synek ještě neumí opřít jazyk o horní patro, což se naučí u logopeda až s ním půjdeš.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: poradí někdo 

(23.7.2006 23:35:37)
Šárko, na logopedii jsme se synem chodili přes čtyři roky, i se všemi omalovánkami a říkadly. MMCH, pro něj by omalovánky byly spíš za trest, ono to vzájemně souvisí: má poměrně mizernou jemnou motoriku ruky. Kreslí dost nerad, a vždycky to tak bylo. Ač je mu už skoro 11 let a úspěšně ukončil primu, píše jako čuník, a vidět ho třeba vystřihovat je utrpení. Museli jsme nacvičit všechny sykavky a L, R a Ř. R zvládl do osmi let, Ř až v devíti. Nemyslím si, že by naše logopedka byla k ničemu, jak ty naznačuješ. Spíš to bude tak, že tvoje děti potřebovaly ve výslovnosti jen "drobné doladění". Asi si nedokážeš představit, jak je obtížné napravovat rozsáhlejší vady výslovnosti.
 Štěpánka Turynová 
  • 

Re: poradí někdo 

(23.11.2007 12:47:51)
Prosím já bych chtěla doma procvičovat R.Nemohl by mi někdo poslat na můj e-mail nějaké říkanka nebo poradit jak nejlépe se R naučit.Můj e-mail je TurynovaStepanka@seznam.cz.Předem děkuji.
 Štěpánka Turynová 
  • 

Re: poradí někdo 

(23.12.2010 13:04:38)
Mám stejnou prosbu. :) Nemohl by mi někdo poslat na můj e-mail Saimonek8@seznam.cz nějaké říkanky nebo poradit jak nejlépe se R naučit? předem děkuju
 Štěpánka Turynová 
  • 

Re: poradí někdo 

(23.11.2007 12:51:33)
Prosím já bych chtěla doma procvičovat R.Nmohlby někdo poslat na e-mail nějaké říkanky nebo mi poradit jak se nejlépe naučitR?Můj e-mail je TurynovaStepanka@seznam.cz.Předem děkuji
 ijka 


Máte to někdo také doma? 

(21.7.2006 14:00:46)
Můj téměř tříletý syn místo t vyslovuje k (kakínek) a místo d říká g (gomů). také nevysloví hlásku l. Mám podezření, jstli to není způsobeno dlouhodobým používáním dudlíku (byl závislák). Co si o tom myslíte? Je to případ pro logopeda?
 Damila 


Re: Máte to někdo také doma? 

(21.7.2006 14:14:42)
V tomto věku bych ještě o logopedovi neuvažovala, pokud jde jen o zaměňování písmen.
Jinak jsi mi připomněla, že toto dělal můj starší syn, tatínkovi říkal KAKINET (místo TATÍNEK) :o)
A ve stejném věku. Myslím, že toto přejde. Tak jako to přešlo u nás.
 Damila 


Re: Máte to někdo také doma? 

(21.7.2006 14:14:56)
V tomto věku bych ještě o logopedovi neuvažovala, pokud jde jen o zaměňování písmen.
Jinak jsi mi připomněla, že toto dělal můj starší syn, tatínkovi říkal KAKINET (místo TATÍNEK) :o)
A ve stejném věku. Myslím, že toto přejde. Tak jako to přešlo u nás.
 Lída+2 


Re: Re: Máte to někdo také doma? 

(21.7.2006 14:27:12)
No jenže, já v tomto věku(2,5let) už měla vyšetřen sluch, protože to je první co požadují. Návštěvu ORL a kontrolu sluchu. KDyž dítě blbě slyší, tak nebude dobře mluvit a neupraví se to.....
 Adyna 


Přesně tak to bylo i u nás 

(21.7.2006 19:07:00)
Ijko, u nás to bylo přesně totéž. Šla jsem se synem k logopedce, když mu byly necelé čtyři roky a ta nás hned pochválila jak je fajn, že jsme přišli včas. Jak mi tenkrát říkala - hlásky "t" a "d" jsou pro děti prý jedny z nejsnadnějších (nebo lépe řečeno - měly by být). A taky mi vysvětlila, že když se to doteď nenaučil sám, tak už na to těžko přijde bez pomoci. Chodili jsme k paní logopedce každých čtrnáct dnů a protože byla spousta času (dva roky před školou), tak všechno probíhalo v naprostém klídku a v pohodě. Do nějakých dvou - tří měsíců zvládl "t", krátce na to "d" (prostě už věděl jak na to), pak jsme začali trénovat "l" a jakmile se naučil i to, zbývalo jen "r" a "ř". V září půjde syn do první třídy a už jen pilujeme a zdokonalujeme. Když slyším mnohé jeho vrstevníky, tak se tetelím blahem, jak jsme na tom dobře a jak jsme to hezky zvládli.

Takže moje rada, pokud o ni stojíš - zbytečně bych to neodkládala. Jen se ale připrav na to, že návštěvy logopedie samozřejmě samy o sobě nestačí. Paní logopedka nám krásně vysvětlila, jak na to a co a jak trénovat - a chce to opravdu každodenní poctivý trénink doma. Když potom ale vidíš za čas ty výsledky, tak si řekneš, že to za to určitě stálo.

Přeju hodně štěstí.
 Duslik 


Re: Logopedie ano či ne 

(23.7.2006 22:34:16)
Plně souhlasím s tímto názorem. 20let pracuji jako sestra na foniatrii a tak vím že je lepší jít na logopedii raději dříve a ne čekat že se to spraví samo.Může to tak být, ale také nemusí.Čím později se začne s nápravou tím hůře-dlouhodobě fixované špatné řečové návyky se špatně napravují.
Teprve logoped nebo foniatr je schopen říct, zda již začít s logopedií či
jestli je ještě čas.Není dobré řídit se radami druhých, že jejich potomek to zvládl i bez logopedie.
Pokud dítě začne logopedii navštěvovat, pak je nutné doma denně cvičit-často
a krátce(ne sednout ke stolu a cvičit hodinu).Znám plno případů kdy rodiče doma s dítětem necvičí a pak dávají vinu logopedce, která s dítětem stráví půl hodiny týdně.

Laďka + Domík 19měsíců
 marec 


Logopedická třída 

(1.8.2006 20:27:59)
Náš starší syn od malička správně mluvit nechtěl. Dokonce nikdy neopakoval,nejen v řeči, ale nikde.Asi si chtel na vše přijít sám. Ve třech letech uměl říct asi jednu větu,potom 15 slov,které potřeboval (ano ne,chci,kaka, pití....) a jakousi vlastní hatmatilku(používal ji při svách hrách), které jsme nerozumněli ani my.
Do čtyř let se sice rozmluvil,ale zarputile odmítal opakovat správně. Jelikož školky, kde nastoupil nabízí logopedickou péči přímo během pobytu ve školce,neváhali jsme s přeřazením. Začalo se písmeny T,D,J,L.Procvičoval se jazýček.Samozřejmě s nemalými obtížemi, protože syn zůstal odmítačem. Ale jak mu postupem času začalo jít to,co se po něm chtělo a z procvičování se stal zvyk, velice rychle se rozmluvil a během jednoho školního roku postoupil až k R, které mu mimochodem naskočilo samo. Od září se bude učit Ř, pokud se nám nepodaří vyloudit přes prázdniny (tímto děkuji za tipy v této diskuzi).
Takže pokud máte někde v okolí školku, kde se řeší i výslovnost dětí neváhejte toho využít. Děti se mezi ostatními učí snadněji a věnují se mluvení denně, samozřejmě, že to chce i práci doma.
Ještě pro doplnění, za péči v logopedické třídě neplatíme nic navíc.
 siska  
  • 

Re: Máte to někdo také doma? 

(22.7.2006 9:30:09)
Ijko,jak jsme již psala,měli jsme fakt perfektní logopedku,bavili jsme,kdy by mělo být nejvhodnější navštívit logopeda-říkala,že je hrozná hloupost jít tam až kolem 5.roku-protože pokud jsou větší problémy,tak se to před nástupem do školy těžce zvládá-hlavně to chce čas a né kalup.Doporučila zajít k logop.klidně ve věku kolem 3 let.a domluvit se s ním,co a jak a event.začít už nějak i lehce pracovat nenásilnou formou s prckem.
 siska  
  • 

Re: Máte to někdo také doma? 

(22.7.2006 9:30:49)
Ijko,jak jsme již psala,měli jsme fakt perfektní logopedku,bavili jsme,kdy by mělo být nejvhodnější navštívit logopeda-říkala,že je hrozná hloupost jít tam až kolem 5.roku-protože pokud jsou větší problémy,tak se to před nástupem do školy těžce zvládá-hlavně to chce čas a né kalup.Doporučila zajít k logop.klidně ve věku kolem 3 let.a domluvit se s ním,co a jak a event.začít už nějak i lehce pracovat nenásilnou formou s prckem.
 siska  
  • 

Re: Máte to někdo také doma? 

(22.7.2006 9:30:49)
Ijko,jak jsme již psala,měli jsme fakt perfektní logopedku,bavili jsme,kdy by mělo být nejvhodnější navštívit logopeda-říkala,že je hrozná hloupost jít tam až kolem 5.roku-protože pokud jsou větší problémy,tak se to před nástupem do školy těžce zvládá-hlavně to chce čas a né kalup.Doporučila zajít k logop.klidně ve věku kolem 3 let.a domluvit se s ním,co a jak a event.začít už nějak i lehce pracovat nenásilnou formou s prckem.
 siska  
  • 

Re: Máte to někdo také doma? 

(22.7.2006 9:31:01)
Ijko,jak jsme již psala,měli jsme fakt perfektní logopedku,bavili jsme,kdy by mělo být nejvhodnější navštívit logopeda-říkala,že je hrozná hloupost jít tam až kolem 5.roku-protože pokud jsou větší problémy,tak se to před nástupem do školy těžce zvládá-hlavně to chce čas a né kalup.Doporučila zajít k logop.klidně ve věku kolem 3 let.a domluvit se s ním,co a jak a event.začít už nějak i lehce pracovat nenásilnou formou s prckem.
 siska 
  • 

Re: Re: Máte to někdo také doma? 

(22.7.2006 9:32:08)
ježíš,omlouvám se,mělo to tam být vloženo jednou.
 veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 
  • 

Re: Máte to někdo také doma? 

(22.7.2006 16:17:50)
Můj menší zase říká D místo G, třeba DÓL. A dudlík ani nikdy neměl, tím to asi nebude.
 Lída+2 


Re: Re: Máte to někdo také doma? 

(23.7.2006 10:32:16)
Veroniko a už jsi sním zašla, projistotu někam na logopedii.
Já zastávám též názor co tu padl. V 3 letech pokud nejsou sykavky jo dobrý,ale jiný písmena okamžitě navštívit logopeda.

KAmarádky dcera neříkala V, F, a podobně ještě v 5 letech(čekala, že se to zlepší samo. Ale nestalo se a nestane). A samo, že sykavky a r,ř. No má půl abecedy je jí skoro 7let. Má odklad a do školy půjde v skoro 8letech... jedna závada je mluva.
Od pěti tet se skoro rok učila ty V,F a další rok se učí ty syykavky a ještě to pořád není ono...:-(((((((((((((
 veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 
  • 

výslovnost a další chyby 

(23.7.2006 21:02:54)
Mně se ten příspěvek nějak nertefil :-))
Ale s malým na logopedii chodíme, jak už jsem psala jinde, chodím tam se starším od podzimu, a s mladším jsem čekala až mu budou 3, aby aspoň trochu spolupracoval. Stejně čeká v čekárně s náma, tak už se toho může využít taky. Zatím spolupracuje jenom když chce, tam většinou ano, protože musí paní ukázat, že je stejně šikovný jako bráška, perfektní motivace :-)
Nechala jsem si logopedii pro něj napsat na tříleté prohlídce, taky si myslím, že čím dřív se začne, tím líp. Já dodneška nemám dobrou výslovnost ani R ani Ř, vadí mi to, učím se s klukama. Tenkrát se to snad neřešilo, nebo jenom u nás ne? Chodila jsem jenom k učitelce ve škole, která měla jenom nějaký kurz. Nestačilo to, ale nikomu to nevadilo. Když jsem se na to ptala maminky, řekla že si na tu mou trochu jinou výslovnost zvykla, že jí to ani nepřišlo divný. Tak nevím, že by neměla kolem sebe nikoho jinýho? třeba mý dva bráchy?
MMCH taky si uvědomujete chyby svých rodičů a snažíte se je za každou cenu neopakovat?
 dočkalina 


Re: Máte to někdo také doma? 

(23.7.2006 21:16:22)
Dobrý den, tenhle stejný problém řešila i moje sestřenice s dětmi, malá říkala totyno a trtek místo K sestřenka jí začala při výslovnosti pomáhat lžičkou v puse , prostě jí držela jazýček dole, aby řekla T, ale přitom říkala K a funguje to, to jen rada z mé strany hezký večer.
 petra 
  • 

Re: Máte to někdo také doma? 

(24.7.2006 11:10:31)
Tak naše malá (pravda, je podstatně mladší) tohle měla taky -táta byl káka, dolů bylo go,go, navíc ještě místo m měla b, takže koza dělala bébé a máma byla bába.
Teď už je to v pohodě, docela na to pomohly hry. Jak dělá koza -bé, bé. Já na to mé, mé.. Případně kdo je to -káka a jak dělá žáab -ká, ká- Táta je žába...
A podobně. Ale jestli to zabere u tříletého dítěte nevím. Naší malé je totiž necelých 18 měsíců.
 VitaCimr 


Re: Máte to někdo také doma? 

(26.7.2006 12:16:33)
To jste na tom dobře.Já chodím se starším 5,5letým synem na logopedii a hlavní důvod byl:nevyslovování k a g,které se hůř nasazují.Taky si myslím,že na logo máte čas,naše logopedka raději pracuje s dětmi staršími 4 let,kdy už oni vědí co se po nich chce a vysvětlíte jim,kde dát jazyk atd.Ale i tak to učení je občas o nervy,kdy se mu prostě nechce,však on se domluví,tak proč se namáhat .
 Damila 


Jsem flegmatik? 

(23.7.2006 21:38:06)
Holky,
možná Vám budu připadat jako ignorant a flegmatik, ale ona se většina věcí fakt vyřeší SAMA!!! Se starším synem jsem chodila 2 roky na logopedii a stejně se sykavky vyřešily samy, až mu narostly druhé zuby (jedničky nahoře), takže jsem s druhým synem raději vůbec nezačala chodit (ikdyž jsme měli fakt prima logopedku), neboť se to řeší prostě samo.
Je to jako s jinými "problémy"-nočníkem, usínáním, odnaučováním různých zlozvyků...
Někdy když věcem přestaneme věnovat pozornost, prostě zmizí...
Zkuste si to.
Někdy se na ty naše děti příliš soustředíme s chceme řešit každou prkotinu. A přitom je to často jen součástí jejich normálního vývoje.
Zkusme někdy nezasahovat do jejich vývoje a nechat je...
Pokud jde o tyhle prkotiny jako dudlíky a plínky..., nechala bych to být. Ale to vím až teď, když mám školní děti....chápu všechny poctivé a snaživé maminky, jen jim chci ulevit: "uvolněte se, prosím,"! Vaše děti dospějí i bez vašich zásahů...
 Šárka, tři děti 
  • 

Re: Jsem flegmatik? 

(23.7.2006 22:15:46)
Neřekla bych, že je to úplně pravda. Plíny se vyřeší samy, ale vada řeči nikoli. Stačí si vzpomenout na některé spolužáky nebo zpěváky (Vyčítal) či politiky (Buzková). U těch se to zkrátka samo nevyřešilo. Jim ani možná nepřijde, že mluví špatně, protože jim nikdo nikdy (rodiče) neřekl, že špatně mluví. Rodiče se na ně vykašlali a vada řeči přetrvává do dospělosti. Jako děti se jistě museli potýkat s výsměchem spolužáků, jako dospělí, když vystupují v TV, mají pořádnou ostudu.
A logoped, který dítě mučí rok dva, je k ničemu. Někde výše jsem to už psala, že jsem s dcerou byla u logopeda asi 4x. Poprvé log. zjistila co a jak, po druhé návštěvě uměla dcera říkat "l", po další "r" a nakonec "ř".
Všechno formou hry - obrázky, omalovánky, říkanky u ní doma na gauči, v žádné stresující ordinaci.
 Šárka, tři děti 
  • 

Re: Re: Re: Jsem flegmatik? 

(23.7.2006 22:35:33)
Mnoo, třeba nemáte štěstí na "odborníky" ... já fakt nevím, co s těma dětma šest let dělají??? To by snad museli naučit mluvit i kocoura za takovou dobu.
My nebyli na žádné klinice. Na onu paní jsem dostala doporučení od kamarádky. Výuka probíhala u ní doma v bytě, za jednu návštěvu se platilo "na dřevo" (tehdy před 12 lety 10Kč) a dveře se tam netrhly.
Tak hodně štěstí!
 Šárka, tři děti 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Jsem flegmatik? 

(24.7.2006 0:52:08)
Ne, nic o tom nevím a taky nikomu neradím. Je to tady o zkušenostech.
Co se týká doktorů, může mít pět titulů a působit na klinice a přesto nemusí mít dobrý přístup k pacientům, to jsem chtěla říct. Máte to opravdu těžké, ale tak už to s dětmi chodí. Jestli Vás to uklidní, můj syn je též nedonošený, cca 34-36 t., měl jisté problémy, i když jiného rázu, které tu neřešíme. Dnes je mu 20 let a je na VŠ. Piplání se vyplatilo.


 Markéta, syn 4 r. 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Jsem flegmatik? 

(24.7.2006 14:48:42)
On asi logoped může odhalit i jiné problémy, než je špatná výslovnost. Moje neteř (teď skoro šest) dochází na logopedii od čtyř let, rozumět je jí stále poměrně mizerně. Je úplně vidět, jak ji mluvení namáhá, jazyk se neohýbá, tak, jak by měl. Procvičování logopedických říkanek pomohlo odhalit celkem velké problémy se schopností se soustředit, neteř odputovala k psycholožce a neurologii - diagnóza lehká mozková disfunkce (možná příčina - byla přenošená). Takže teď, rok předtím, než by měla nastoupit do školy (asi nenastoupí) začíná chodit na hipo (hypo?) terapii, která má napomoci zlepšit hrubou motoriku, schopnost soustředění a já nevím, co vše. Takže holt u některých dětí se to upraví samo, některé potřebují velkou další péči. Mimochodem neteř moc pěkně kreslí, naproti tomu můj syn, který začal mluvit takřka bezvadně hrozně brzo, neumí pastelku vzít pořádně do ruky, kreslí výhradně zvláštní roboty (čmáranice)a sešit pro grafomotorický rozvoj Pastelka Máša si večer čteme v posteli. Moje představa malého dítěte vždy byla dítě sedící u stolu něco si kreslící, u nás výraz "vezmeme si pastelky" je takřka výhružkou.
 Damila 


Re: Re: Jsem flegmatik? 

(23.7.2006 22:40:13)
Já jsem taky vždy spíše odsuzovala maminky (konkrétně hlavně jednu(, které nechaly své děti šišlat až do školního věku. Ale i tyhle děti se nakonec mluvit naučily "samy", holt někomu to trvá dýl. A někdo se prostě čistě mluvit nenaučí ani po 5 letech logopedické péče.
Vždyť ne všichni dospělí mluví dobře, dokonce (a to mi vadí) i herci, hlasatelé, reportéři, až to rve uši... A Vy se tady nervujete, že vaše dítko nebude mluvit bezchybně...
Bude, určitě bude. Možná později, než byste si přály, ale bude. Alespoň 90% z nich!
 Ila, dospělý syn 
  • 

Re: Re: Re: Jsem flegmatik? 

(24.7.2006 22:35:42)
Jsem tady z Vás asi nejstarší, tak mohu přispět do debaty vzpomínkou na "tehdy" a "nedávno". Sama jsem jako dítě chodila na počátku 60.let na logo se špatným r a ř. byla to muka, logoped nerudný dědek a nikam to nevedlo. Ráčkuji celý život a občas jsem z toho měla, hlavně v mladším věku, mindráky .Živím se totiž jako průvodkyně a tlumočnice. Situace pro mého syna byla komplikovaná tím, že do svých 7 let žil se mnou v cizině a češtinu slyšel pouze ode mne a z videokazet, posílaných babičkou z Čech. Vrátili jsme do sem, když měl začít chodit do 1.tř. Říkal špatně pouze ř, ale nechtěla jsem, aby mi někdy později vyčítal, že jsem něco zanedbala a tak jsme začali chodit na logopedii do Žitné. Logopedka výborná, metody také, jen to mělo tu vadu, že jsem s ním nemohla doma cvičit, protože by ode mne slyšel stále špatnou výslovnost. Logopedka byla tak vynalézavá, že mi některá cvičení nahrála na kazetu a tak jsme každý den chvilku se synem seděli a poslouchali a opakovali. Úspěch se dostavil po ca. 5 měsících, u syna stoprocentní, u mne alespoń malý. Proto bych doporučovala - nebýt flegmatik a nic neodsunovat na později s tím , že se "to" spraví samo. Všem s podobnými problémy držím palce.
 veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 
  • 

Re: Re: Re: Re: Jsem flegmatik? 

(24.7.2006 23:12:48)
jsem ráda, že se ozval i někdo z těch, kdo se s dětmi učili a aspoň trochu se naučili. Snad budu mít taky štěstí. Díky
 Lída+2 


Re: Re: Re: Re: Re: Jsem flegmatik? 

(25.7.2006 16:23:37)
Veroniko. Syn má v očkovacím průkazu v 7 letech napsano: výslovnost bezvadná.Asi když jsme psala posledně tak jsem to nějak zamotala. Nám ty 4 roky vážně pomohli.Jinak tam měl od patlavost, a jiný radosti. opsala bych to,ale je mi líto jeli k babičce.
|Dokonce naše DR z ORL mi říkala sežeňte si jesle a já Vám napíšu nějaký papír , že je potřebuje jako léčbu...aspoň na dopoledne.Bylo mu 2,5let tenkrát.

Šárko:Logopedka byla dobrá, jazyk byl líný a neohrabaný. PAk začal stávkovat syn. Nejvíc udělala školka s logo třídou(3x denně se sním mluvilo ve školce a doma).Prostě když máš r, ř tak to za 5 měsíců lze zvládnout pokud je jazyk OK.Ale když musíš učit se hýbat jazyk, protože syn nedal jazyk do boku tváře a podobně...tak to je strašná práce. JAko by jsi trénovala jakýkoliv jiný sval k 100% výsledkům.Nevím jestli tomu rozumíš.
 Majka 
  • 

Vlastní vzpomínky 

(24.7.2006 23:46:21)
Patlala jsem celé dětství pro obveselení spolužáků(hrůza). r,ř mě naučila docházející školní logopedka v deseti, sykavky zůstaly. Třídní (skoro bych uvedla jméno, byl to totiž bastard) mě při každé příležitosti ponižoval. Chtěla jsem být tehdy učitelkou v MŠ a to mě donutilo hledat i jinou pomoc. Technicky jsem zvládla nápravu řeči u logopedky při fakultní nemocnici za pár sezení, horší to bylo dostat do řeči. Nepřirozená mluva ostré sykavky budila ještě větší pozornost než mé nejasné s,z. Jenom díky tomu, že mi ta doktorka ujistila, že to splyne a já jí uvěřila, jsem se "odvážila" začít nekompromisně užívat sykavky bez pardónu, ale bylo to strašný, děti se smály ještě víc a třídní si přisazoval též. Naučila jsem se to, jsem ráda. Myslím si, že spousta patlů ve školním cvěku se bojí "mluvit hezky", aby nebudily pozornost. Je to hodně o psychice.
 Damila 


Re: Vlastní vzpomínky 

(25.7.2006 7:11:00)
Majko,
tak to je teda hrozný!!! Úplně jsem se teď naštvala, na Tvého třídního, na hloupá děcka a jejich rodiče, ale co Tvoji rodiče? Je to nezajímalo? Proč s tím nic neudělali?
Já jsem zastáncem toho, že se vše vyřeší samo. Ale pokud by to mělo dělat takové problémy a způsobit takovou psych. újmu, tak to ne! To je mi líto, fakt. Takové vlastně zbytečné trápení. :-(
 Adyna 


Ne vše se upraví samo 

(25.7.2006 8:40:54)
Přiznám se, že tenhle postoj fakt nechápu. Je pravda, že spoustu věcí se děti naučí časem samy, jednoduše tím, jak dorostou do věku, kdy to "přijde samo". Vady řeči podle mě ale do této kategorie rozhodně nepatří! Každému musí být jasné, že řekněme dvouleté dítě nebude mluvit čistě, aby mu všichni rozumněli. Ale když už je problém dorozumět se s řekněme čtyřletým dítětem, tak tady už něco není v pořádku (pro mě bylo impulsem, že syn v tomto věku hodně rozvázal, na chodbě vedl dlouhou diskusi - spíš monolog - s naší sousedkou, která na všechno přikyvovala - a v závěru se na mě obrátila - co to říkal?).
Když už si jednou dítě vytvoří špatné návyky, těžko se jich bude samo zbavovat. A čím později s tím začneme, tím těžší to pro ně bude. Oni zrovna asi ti dospělí, které takhle slýcháváme (ať už jsou to herci nebo politici, nebo úplně obyčejní lidé kolem nás) pocházejí asi právě z této skupinky, u kterých si rodičové řekli, že se to časem upraví samo....
 Adyna 


Re: Re: Ne vše se upraví samo 

(25.7.2006 14:16:43)
Naprosto souhlasím. My jsme šli poprvé na logopedii, když synovi chyběly asi dva měsíce do čtyř let. Při první schůzce mi paní logopedka řekla, že to sice bude nějakou dobu trvat (měl to vše už hodně zažité a neuměl t,d,n,l,,r,ř - taky jsme cvičili sykavky), ale že je na to spousta času, než půjde do školy, takže můžeme postupovat pomaličku beze spěchu, prostě pohodovým tempem. Cvičili jsme doma pravidelně - a protože to bylo formou básniček a her, tak to syna bavilo a mnohdy se i sám hlásil, že budeme zase hrát hru na písmenka. V září ho čeká nástup do první třídy, na logopedii docházíme max. jednou do měsíce a je celkem v pohodě. Jen ještě trochu pilujeme "ř", ale jinak vše krásně zvládl. Dnes jsem ráda, že jsem na nic nečekala....
 Alice 
  • 

k logopedovi z druhé strany 

(26.7.2006 0:10:01)
Pokusím se stručně popsat náš "problém" a prosím o váš názor neboť jsem nebyla schopná svůj stále ještě zaujmout.
Dcera 8,5 let - stále ještě měnící se zuby za nové (ty má jen řezáky a špičáky, stoličky mléčné) - zubař nám doporučil návštěvu ortodoncie. Dcera má mírně zuby křivé ale přikládala jsem to vývoji a jejich výměně...navštívily jsme ortodoncii - paní doktorka řekla, že musí okamžitě nosit rovnátka, ale jen ta vyndavací - na fixní je prý čas. A následně nás doporučila na logopedii, že dcera špatně vyslovuje sykavky, dává jazyk za přední zuby, čímž si je prý tlačí ven. Správní výslovnost prý narovná zuby. Já sama mám předkus jak veverka, tudíž nejsem schopná posoudit. Dceru bych toho chtěla ušetřit, nicméně dále....dcera chodí do britské školy a ač češka jejím hlavním jazykem je angličtina. Zde nemá s výslovností nejmenší problémy. Při natáčení zvukového záznamu nám bylo odborníkem sděleno, že má dcera v češtině špatné sykavky (teda prý asi jako 99% dětí jejího věku, ale je to profesionálem rozeznatelné). Logopedka není schopná posoudit, zda se změnou návyku nezmění její perfektní výslovnost v jazyce druhém.... Vůbec nevím, co si o tom mám myslet! Nevíte:
1) zda je též v zahraničí logopedie pro každý jazyk? Zjistila jsem, že v pediatrii máme opravdu více než bývá zvykem okolo
2) je možné, aby špatná výslovnost zapříčinila špatný vývoj zubů - sklon?
3)Při vyslovení anglických s,c, th....dáváme jazyk za horní zuby. Při českých s,c, apod. je to chybou - mám chodit s dcerou na logopedii a vnutit jí správný nácvik českých sykavek na úkor anglických? A je to vůbec pravda??

Díky
 Alice 
  • 

k logopedovi z druhé strany 

(26.7.2006 0:11:12)
Pokusím se stručně popsat náš "problém" a prosím o váš názor neboť jsem nebyla schopná svůj stále ještě zaujmout.
Dcera 8,5 let - stále ještě měnící se zuby za nové (ty má jen řezáky a špičáky, stoličky mléčné) - zubař nám doporučil návštěvu ortodoncie. Dcera má mírně zuby křivé ale přikládala jsem to vývoji a jejich výměně...navštívily jsme ortodoncii - paní doktorka řekla, že musí okamžitě nosit rovnátka, ale jen ta vyndavací - na fixní je prý čas. A následně nás doporučila na logopedii, že dcera špatně vyslovuje sykavky, dává jazyk za přední zuby, čímž si je prý tlačí ven. Správní výslovnost prý narovná zuby. Já sama mám předkus jak veverka, tudíž nejsem schopná posoudit. Dceru bych toho chtěla ušetřit, nicméně dále....dcera chodí do britské školy a ač češka jejím hlavním jazykem je angličtina. Zde nemá s výslovností nejmenší problémy. Při natáčení zvukového záznamu nám bylo odborníkem sděleno, že má dcera v češtině špatné sykavky (teda prý asi jako 99% dětí jejího věku, ale je to profesionálem rozeznatelné). Logopedka není schopná posoudit, zda se změnou návyku nezmění její perfektní výslovnost v jazyce druhém.... Vůbec nevím, co si o tom mám myslet! Nevíte:
1) zda je též v zahraničí logopedie pro každý jazyk? Zjistila jsem, že v pediatrii máme opravdu více než bývá zvykem okolo
2) je možné, aby špatná výslovnost zapříčinila špatný vývoj zubů - sklon?
3)Při vyslovení anglických s,c, th....dáváme jazyk za horní zuby. Při českých s,c, apod. je to chybou - mám chodit s dcerou na logopedii a vnutit jí správný nácvik českých sykavek na úkor anglických? A je to vůbec pravda??

Díky
 Nelie 


Re: k logopedovi z druhé strany 

(26.7.2006 4:02:41)
Alice, nevim, jestli ti to pomuze - dcera ma anglictinu jako prvni jazyk, cesky mluvi fajn, zadne problemy se sykavkami nema. Logopedy v Kanade mame, ale alespon v mem okoli neznam vubec nikoho, kdo by jejich sluzeb vyuzival (mozna je to moji anglictinou, ale ja si ani nemuzu vzpomenout, ze bych znala nekoho, kdo ma vyslovnostni problemy - nepocitam mezinarodni prizvuky a podobne, myslim normalne rodileho mluvciho anglictiny). To si mne ted nasadila brouka do hlavy :)))
 Alicee 


Re: Re: k logopedovi z druhé strany 

(26.7.2006 4:39:15)
Nelie, i tady jsou logopedi (speech therapists). Synovec k jednomu chodí, protože strašně špatně vyslovuje určité hlásky. Dost mu to pomáhá. Podle toho co jsem slyšela od švagrové to probíhá stejně jako logopedie v čechách.
S tím problémem Alice taky nevím, tady by asi musel poradit odborník. Ale pokud má dcera špatné sykavky v češtině, tak je má i v angličtině, akorát si toho ještě nikdo nevšiml. Já jsem stejný případ, mám zhoršené sykavky, málokdo si toho všimne. V angličtině si toho všiml jen jeden člověk - odborník. Ten to slyšel hned po první větě. Nejde o th, to mám v pohodě, ale klasické s a z, to se vyslovuje jak v angličtině tak v češtině stejně.
 Alice 
  • 

Re: Re: Re: k logopedovi z druhé strany 

(26.7.2006 21:51:54)
Diky za vase zpravy. Moc nevim, kde toho odbornika hledat :-). Mam pocit, ze zdejsi (tj. cesti logopedi) nebudou schopni posoudit vyslovnost v anglictine a naopak. Navic mi pripada, ze to neni vubec nijak poznat, nesisla, jen ten zaznam dokazal, ze je to pravda. Spis me torsku frustruje vztah k moznym krivym zubum. Vim co to je, prozit pubertu jako veverka a fakt bych nechtela aby dcera v dnesni dobe, kdy jsou rovnatka spise modou, mela zuby krive.....na druhou stranu cely popsany pribeh se mi zda tak podivny, ze proste nevim, co si o tom myslet. Navic diky Alicii za poznamku ohledne klasickeho s a z, me napadalo prave spise th. Zkusim se jeste zeptat ve skole, zda si nekdo nevsiml, ze by to chtelo napravu. Priznam se, ze moje podezdrivava povaha po zvazeni faktu ze vsech stran spise inklinovala k odsouzeni lekarky za snahu prodat rovnatka za kazdou cenu :-), coz bych taky nechtela. Hlavne proto, ze si moc dobre pamatuju, jak jsem je vzdycky plivala pod polstar a ty nervy - stihnu si je nacpat do pusy az prijde mama? Rovnatka jsem proste nenavidela.
Ale fakt moc diky - zkusime najit jeste krizence mezi logopedem a ortodontistou na druhe strane, tj. anglicke :-))
 petra 
  • 

rada 

(15.9.2006 9:31:10)
Mám 5 syna všechny písmenka zvládá,jediné písmenko na výslovnost,které nezvládá je K.Na logopedii chodíme ,ale zatím se to nedaří.Poradí my někdo nějakou literaturu či cvičení s kterym se nám to bude ještě lépe zvládat.Předem moc děkuji.
 Jirka 
  • 

Hlavně to nevzdat 

(18.9.2007 19:09:54)
Já jsem se naučil "R" až v 10ti letech. Nějaké pokusy s logopedem jsem zažil už ve školce, pak v první třídě, výsledek nula. Naštěstí to naši nevzdali a zkusili to v té čtvrté třídě, kdy už jsem měl sám nějakou vůli a odhodlání. Pamatuju si, že jsem jednou trénoval ještě na schodišti budovy kde logopedie sídlila, a najednou jsem zjistil, že už mi to R zní docela dobře. Pak už jsem nikoho nepotřeboval - sám jsem trénoval příslušné básničky, které samozřejmě umím dodnes :-) a začal jsem nové R zařazovat do běžné řeči. Pamatuju si, jak jsem byl třeba vyvolaný abych něco četl, a střídal jsem starou a novou výslovnost. Legrační je, že když jsem se po čase ptal kamarádů, jestli postřehli že mluvím jinak, tak byli překvapení. Přechodu od odchylky k normálu si málokdo všimne.
Takže závěr - nevzdávat to. Sice se s věkem hůř odstraňují zažité chyby, ale roste cílevědomost, trpělivost a odhodlání. Dokonce můj otec tvrdí, že se během našich návštěv u logopedů naučil Ř, ve svých 40ti letech. Nevím už, jak ho vyslovoval předtím, tak to nemůžu potvrdit, ale věřím tomu. Pozdě asi není nikdy, ale zase čím dřív tím líp.
 Adéla Kováčová 
  • 

Výslovnost "L" 

(17.11.2008 14:13:39)
Nemám správnou výslovnost "L", je mi 16let a ráda bych se tuto hlásku naučila správně vyslovovat. Jako malá jsem neuměla říkat "r", tak mi logopedka poradila, ať si mezi čelisti vložím takovou umělohmotnou asi 1cm vysokou destičku, díky které budu mít čelisti víc od sebe. S destičkou v ústech jsem řekla například slovo "řak" (ř jsem měla perfektní, proto jsem se r učila právě přes něj), ale vyslovila jsem jej jako "rak" - tedy správně. Není nějaký postup, jak se naučit vyslovovat "l" právě přes nějakou jinou hlásku? Jak? Máte s tím někdo zkušenosti? Předem děkuji.
 Sylvie 


Re: Výslovnost "L" 

(17.11.2008 14:18:52)
Adélo, s tím ti nejlíp poradí logoped, který tě rovnou zkontroluje, jestli to opravdu říkáš tak, jak máš. Jinak holka se L učila říkat nedávno, ta se to učila tak, že si jazyk dala až na zadní konec horního patra a jak začala říkat L, tak v podstatě celé patro jazykem oblízla zezadu dopředu. Ale jestli je to rada univerzálně použitelná, to fakt nevím
 Pavla, Tři děti - 8, 4, 0,5 
  • 

Re: Výslovnost "L" 

(25.2.2009 23:13:12)
Moji oba starší synové se "l" museli učit. Ten starší se to naučíl, když říklal pořád blabla (jako čert) s důrazem na to, že jazyk se musí opírat o horní zuby zevnitř. trvalo mu to 5 min, než to zvládl, ten mladší už umí L vyslovit, ale neumí to pořádně používat v běžném mluvení. Prý to chce se ma tu správnou polohu jazyka soustředit a být trpělivý. Tak hodně trpělivosti a určitě to zvládneme :-)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.