Ludmila Štěpánková |
|
(27.3.2018 8:43:04) Ahoj, nemám tolik srovnání s klasickou výukou matematiky dneska. Mám jen dvě děti, které jsou ve škole a učí se Hejného matematiku. Ale mám u nich srovnání v tom, jak jim matematika jde. Syn ve 4. třídě má matematiku rád, baví ho a jde mu. Hejného mají od první třídy, ale třeba nikdy nepotřeboval pomocné tabulky s násobky nebo stovkovou tabulku, protože to prostě nepotřeboval a násobilku umí bez problémů. Mě osobně přijde, že umí počítat dobře, umí řešit slovní úlohy, zlomky a je také ten, kdo ostatním pomáhá, když je problém. Příští rok uvidíme, chceme zkusit přijímačky na víceleté gymnázium a chci s ním zkusit přípravné kurzy a tam se asi uvidí, jak na tom je ve srovnání s ostatními dětmi.
Dcera ve druhé třídě s matematikou bojuje, ale nepřijde mi, že kvůli Hejného metodě, spíš proto, že prostě matematika není její silná stránka. Doma to kombinujeme s klasickou matematikou a příklady, ale přijde mi, že jak sleduji i jiné učebnice matematiky, není v tom takový rozdíl. Ve druhé třídě mají klasické sčítání a odčítání velkých čísel do 100, násobení, učí se to vyvozováním, aby si uvědomili že např. 4x4 je to stejné jako sečíst čtyři čtyřky. Stejně jako v jiných matematikách jsou zde slovní úlohy, akorát že to mají ještě vylepšené o jiné úlohy. Ale to je stejné i v jiných učebnicích matematiky. Co si vlastně uvědomuji ohledně rýsování a kružnic, tak to syn v Hejného matematice má také, a přijde mi, že třeba oba jsou schopni počítat jednoduché rovnice už od druhé třídy, akorát neví, že to rovnice jsou. Naopak mě překvapilo, jak syn mrskal rychle počítání římskými čísly jako kdyby to byla čísla arabská a to šlo o velká čísla. Také měli například vypočítat obsah lichoběžníku a on si to prostě rychle převedl na trojúhelníky, i když lichoběžník nikdy neviděl a prostě to rychle a dobře spočítal.
A musím říct že i manžel technicky zdatný je Hejného matematikou nadšený a nevidí v ní problém. A prošel klasickou matematikou na průmyslovce i na vysoké. A Hejného matematika mu přijde zábavná. Také by mě zajímalo, zda odpůrci Hejného matematiky se někdy podívali do učebnic třeba ve 4. třídě. Mě osobně to už nepřijde jen jako hraní, ale spousta už docela složitých věcí.
|
Lybicka | •
|
(27.3.2018 10:37:11) Dobrý den, mám dvě děti. Obě matematicky nadané, mladší velmi logický, dokonce nadprůměrný v matematických úvahách (výsledky PPP, ne moje ). Starší nyní tercie (8. třída) prošel normální matematikou, musel se před přijímačkami naučit určité typy slovních úloh, které ve škole nebrali. Matematika ho bavila a baví. Je nyní precizní v paměťovém počítání. Mladší od 3. třídy Hejný. Tragédie, nezažité násobení, sčítání. Hejný jej NEBAVÍ. Mnohem raději klasicky počítá a hraje si s čísly, než s koněm a krávou,... a autobusem. Já pozoruji, že nás čekají krušné chvíle při přípravě na přijímačky na víceleté gymnázium. Vidím, jak klasická matematika doplňuje syna ve fyzice, chemii. A vidím jak moc je "pozadu" syn s Hejným oproti tou, kde byl v jeho věku starší syn. Navíc CERMAT s Hejným nepočítá. Můj manžel (technik-ČVTU) napřed Hejného měl rád, ale nyní již vidí ty mezery, které z nedostatku času nad klasickými počty syn má, také není zastáncem...Navíc se mi nelíbí že vůbec je povolená metoda, která nereflektuje návaznost na přijímací zkoušky....Které jsou, světe div se, centrální. Příklady by se mi líbily jako doplněk pro rychlé děti, nebo jako extra domácí úkoly pro ty, kteří mají zájem. ne jako core učivo. A jak psala nějaká maminka přede mnou. I ve 4. třídě jsou to stále jednoduché přiklady ve srovnání s klasikou matematikou...
|
|
|