tisk-hlavicka

Hejného metoda výuky matematiky je v ohrožení

21.3.2018 Josef Kubát 15 názorů

Kromě zastánců se k Hejného metodě vyjadřuje i početný zástup kritiků.

V loňském roce dělalo státní maturitu z matematiky 16 tisíc studentů. Ve zkoušce neuspělo 22 procent z nich. Už to napovídá, že se vzdělávacím systémem v Česku není vše v pořádku.

Na velké oblibě tak získávají metody výuky, které mají matematiku žákům přiblížit hravou a názornou formou. Tu, kterou založil profesor Milan Hejný, nyní využívá téměř 800 základních škol.

Výsledky Hejného metody si učitelé většinou pochvalují - oceňují zejména pozitivní přístup dětí a zájem o předmět.

Kromě zastánců se ale k Hejného metodě vyjadřuje i početný zástup kritiků. Například předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát v rozhovoru pro Deník řekl, že kdyby jeho vnuci měli začít chodit do třídy, kde se tato metoda používá, doporučil by jim přechod na jinou školu.

Pro mě není argument, že žáci mají takové vyučování rádi. Hodiny se jim líbí, protože si hrají. Jako matematik nechápu, proč by jednička neměla být jednička, ale myš a dvě jedničky kočka. Když už si děti musejí pomoci, stačí jim k tomu deset prstů,“ uvedl učitel matematiky a bývalý ředitel pardubického gymnázia.

Kubát připustil, že některé prvky Hejného metody jsou zajímavé a nezatracuje alternativní metody výuky, pokud vedou ke kýženému výsledku. Rodiče by však na školách měli mít možnost výběru, podle jaké metodiky se děti budou matematiku učit.

Protože se objevují i nesouhlasné hlasy rodičů, které kritizují nesrozumitelnost výuky i nutnost doučování klasické matematiky, stala se Hejného metoda i tématem práce poslanců. Václav Klaus mladší v rozhovoru řekl: „Pokud se Hejného metoda nasazuje už takřka plošně, měli bychom vědět, jaký dopad má na matematické znalosti žáků. Taková data stát nemá. Budou-li vzdělávací výsledky žáků připravovaných podle Hejného horší, mělo by ministerstvo školství konat.

Česká školní inspekce nyní může vycházet jen z loňských prověrek: „Výsledky žáků 5. ročníku v matematice nejsou ovlivněny tím, zda a v jaké míře se učitelé opírají o postupy tzv. Hejného metody výuky. Ani částečně ji nepoužívá 57 procent. Za daleko významnější považují utváření pozitivního vztahu k matematice.

Názory k článku (15 názorů)
Úvaha Bobo 21.3.2018 15:35
Konečně Dana 21.3.2018 15:37
*Re: Konečně \ajuska+3 24.3.2018 19:2
**Re: Konečně Dana 25.3.2018 12:4
Já jsem zastánce :-) Liškodlak 21.3.2018 20:34
*Re: Já jsem zastánce :-) Ráchel, 3 děti 21.3.2018 21:38
*Re: Já jsem zastánce :-) Hanka 75 23.3.2018 7:16
**násobilka jde i bez drilu \ajuska+3 24.3.2018 18:57
***Re: násobilka jde i bez drilu Dana 25.3.2018 12:1
***Re: násobilka jde i bez drilu ...neviditelná... 25.3.2018 18:57
Problémy s "Hejným" HelenaPa 25.3.2018 14:28
*Re: Problémy s "Hejným" ...neviditelná... 25.3.2018 15:47
Zkušenost s Hejného matematikou Ludmila Štěpánková 27.3.2018 8:43
*Re: Zkušenost s Hejného matematikou Lybicka 27.3.2018 10:37
Abstrakce Petr Mach 29.3.2018 13:2




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.