Eržika. |
|
(15.6.2016 9:44:22) Myslím, že to je důsledek frontální výuky a soutěžního systému o pochvaly, známky a poznámky.
V tzv. alternativní výuce s respetujícím přístupem je více spokojených dětí - mohou si vybrat, co se budou v danou chvíli učit a jakým způsobem, učitelé jim nasloiuchají. Tvoří a zkoumají při výuce, a nejsou trestány, když jim něco nejde. Mohou spolupracovat se spolužáky, diskutovat s nimi i s učiteli. Pak je škola baví...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 10:48:30) výuka nemusí být alternativní, aby byla zajímavá pro všechny stačí občas zpestřit, nadaným práci trochu přidat, míň nadaným ubrat, prostě trochu individuálně se stavět k práci i hodnocení, jde to i bez alternativní školy, jde to i při převaze frontální výuky, jde to na obou stupních základky
předpoklad? zájem učitele o děti, pokud je učiuteolka otrávená už z toho, že tam zase musí jít, pak tam nemá co dělat, taková pak nejde učit na alternativní školu, proot to vypadá, že řešením je právě ta alternativa, ale fakt není
mě třeba strašně potěší, když děcko, puberťák, řekne na konci hodiny nebo kdykoliv v průběhu "tak jsem se zase něco novýho dozvěděl, to je super" - a má z toho radost
|
katka+synek2007 |
|
(15.6.2016 13:16:05) Myslím, že pravda je někde napůl cesty. Určitě existují učitelky které jsou výborné i při frontální výuce, ale je fakt, že frontální výuka je nefyziologická (nedostatek pohybu, nepřirozený styl příjmu informací), takže ta pravděpodobnost, že to děti zaujme, je nižší.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 13:30:56) čím mladší dítě, tím víc potřebuje změn a pohybu a rozmanitější práce i víc způsobů přijímání informací, já jsem tím jen chtěla říct, že není nutný, aby škola byla alternativní, nutný je jen to, aby učitel nechodil do hodiny jen odučit, odmluvit, ale aby ho to předávání informací bavilo, aby ho bavila práce s dětmi, to se pak odrazí i na tom, jak a co si děti z hodin odnesou
|
Eržika. |
|
(15.6.2016 13:45:05) Yuki, čím jsem starší, tak si víc myslím, že školní výuka by neměla sloužit k pouhému předávání informací... viz blog v odkazu níže.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 14:07:38) s tím, jak se předávají informace, se dá předat i spousta jiných věcí, třeba vztahy, chování, nemyslím jen informace obsažený v učebnicích, těch informací je přece spousta, všechno ,co vnímáme navíc i u tématu o hmyzu se dá klidně mluvit i o tématu uprchlíků, nádherně se to k sobě hodí :) a ani nevadí, když u toho starší děcka sedí v lavici, dokážou být i tak aktivní a přemýšlet, vnímat a pamatovat si
|
Eržika. |
|
(15.6.2016 14:25:32) Yuki, mě přijdou i učebnice poněkud scestný - někdo vybere co se jako má učit, jak a v jakém rozsahu?
Není lepší vyhledávat a třídit informace z různých zdrojů, zkoumat samostaně vlastnosti, odvozovat, diskutovat? A to do takové hloubky a rozsahu, který je individuální pro každé dítko (nadané, integrované...) A spolupracovat, nesedět v lavicích...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 14:39:16) učebnice je návod, který obsahuje přibližně to, co má škola odučit, aby splnila nějakou normu, takže já ji používám jako zdroj obrázků, když nemám jinou možnost, jinak ji používám docela málo, ale někdy děcka pracují jenom s učebnicí, někde se to naučit musí
jiný zdroje jsou fajn, jenže děcka doma běřžně nemají encyklopedie, nemají kde ty informace získávat, teda jinde než na internetu, a já považuju za nutný, aby uměly pracovat i s papírem, nejen s internetem škola nemá tolik knížek, aby mohl každý pracovat s něčím, jsme malá škola, ktrá má minimální vybavení, fakt zoufale malý, peníze limitují všechno, jsou školy, kde je knížek hodně, jinde je to špatný
jinak k tomu zájmu dětí po informacích - je sice pravda, e si děcko najde informace ltekrá ho zajímají a třeeba s nadanýma, ale i nenadanýma mám praxe víc než dost, ale ani mimořádně nadaný dítě neví, co všechno by ho mohlo zajímat, já považuju školu a školní vzdělávání za předhození informací, aby si rozhodl každý sám, co ho zajímá, čemu se chce věnovat, ale jak jinak by se dozvěděl o tom, co všechno ho vůbec může zajímat?
mám doma mimořádně nadaný dítě, i jemu jsme ale přece musela dávat spustu podnětů, ale to rodišče bohužel nedělají, na to už učím moc dlouho, abych si myslela, že to tak dělají všichni rodiče, spíš je nás minimum, takže je nutný, aby děckám někdo předložil možnosti, pak je samozřejměě nutný jim nechat nějaký prostor k vlastnímu výběru
|
Lujda s dcerou | •
|
(16.6.2016 8:12:27) Pozor - učebnice neříká co odučit, to říká rámcový plán a pak ŠVP KAŽDÉ ŠKOLY. Typ učebnice si volí škola - učitel, PK apod. Taky nemusí používat učebnice vůbec a tvořit vlastní portfolio. Jinak souhlasím s předchozími - měnit styly a metody práce, frontální výuka není špatná, jen její množství. Dalším faktorem, který tu tuším nebyl zmíněn je věk dítěte - jinak zaujmete puberťáka, jinak prvňáčka, také každá třída má svoje vlastní klima a co funguje v jedné, s tím pohoříte ve druhé, paralelní třídě.
|
|
|
withep |
|
(15.6.2016 14:41:21) Yuki, Eržiko, vedete zajímavou polemiku, přitom obě máte pravdu . Já s Eržikou souhlasím, ale trochu mi skřípe ten přístup, že jedině echt alternativní výuka je to pravé. Myslím si, že pro většinu dětí by to bylo to nejlepší, jenže to pro většinu dětí zároveň není dostupné. Takových škol je málo, nejsou všude, často se patí vyšší školné, než si rodiče mohou dovolit. Takže jsem vděčná za každou "trochu alternativní" učitelku, jako je Yuki, Delete atd., v normální škole.
Pravda je, že systém je strašně zkostnatělý. Dítě musí být pořádný rebel, aby dalo svou nespokojenost s výukou najevo, a stejně výsledkem je, že cosi v nepořádku je s ním a ono má jít k psychologovi. Jako jo, je možné, že učitelka je suprová a ostatní děti jsou fakt spokojené (nejen poslušné, semleté a známekchtivé), a kluk stejně potřebuje něco víc, třeba je mimořádně nadaný, třeba je psycholog/ppp/IVP fakt cesta, jak mu pomoct. Ale stejně, toto přece není systémová změna.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 14:44:47) naše škosltví usnulo a sladce spinká, já se kvůli školství rozčiluju praktivky denně, prosazuju víc práce a jinou práci pro děcko s nadáním, který se škole vyplácí a fakt ukazuje, jak moc je dobrý, přitom škola nemá jak získat peníze na to, aby se mu mohla věnovat tak, ajk on potřebuje, to je vrchol zoufakĺství
kdyby prý byl v něčem výrazně pozadu, tak by se to řešilo daleko snadněji, řekli mi v ppp, ale že on má dys už téměř kompenzovaný, tak mu ani mimořádný nadání nepomůže a škole nikdo peníze nedá, zato školu buzeruje inspekce, jestli má v pořádku papíry, když se o něhio stará, škola samozřejmě nemá chuť to dělat a dělat si potíže, na druhou stranu škola mu chce pomoct i dál - to je situace... a není jak z toho ven, ani slavná inkluze od září toto konkrétně neřeší
|
|
Eržika. |
|
(15.6.2016 15:38:11) withep, psala jsem v prvním příspěvku tzv. (!!!) alternativní.
Především by měla být individualizovaná, a velkým problémem je přístup... (když jsem mluvila s rodiči loňských páťáků, kteří nastupovali na druhý stupeň "běžných" škol, zazníval právě ten "přístup" nejčastěji).
Na prvních stupních se již dají nalézt možnosti, a to i ve státních školách, ale na druhém už to je dost beznaděj...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 20:42:48) proč nechali dítě tam, kde je mu evidentně zle
aby bylo o čem psát článek :)
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 14:41:38) jinak děcko kolem 13 let a víc může kldině poři spolupráci sedět v lavici, není v tom až takový problém, samozřejmě že při práci s mikroskopem nebo s nějakou pomůcou sedět v lavici nemusí, někdy to ani nejde, anopak někdy musí, v laboratoři mi nemůžou pobíhat, musí být v klidu na svých místech
je tady velký rozdíl mezi prvním a druhým stupněm, na tom druhým už fakt toho pohybu tolik k učení nepotřebují
|
Eržika. |
|
(15.6.2016 15:40:47) Yuki, ale o to víc potřebují na druhém stupni diskutovat, kooperovat, umět řešit problémy, prezentovat výstupy, argumentovat...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.6.2016 19:21:45) o to víc potřebují na druhém stupni diskutovat, kooperovat, umět řešit problémy, prezentovat výstupy, argumentovat...
ano, to všechno se dá i v lavici, ne že by to bylo ideální, ale při víc než 20 dětch ve třídě je to na druhým stupni fakt nemožný, ono se to nezdá, ale 20 druháků zabere třetinu prostoru než 20 šesťáků a deváťáci zase víc, tam je fakt lepší, aby se nepohybovali a když, tak ne volně :)) diskutovat se dá, omezuje to je čas, proto já nestíhám probrat učivo, pořád je o čem povídat a při tom se učí rozhodně víc, než kdyby se učiuli zpaměti poučky, definice... názvy... cokoliv, to jim k ničemu nebude, souvislosti se učí tím mluvením
prezentovat samozřejmě jakkoliv ale zase u toho nemusí volně chodit, ani ležet třeba na koberci
proto říkám, že na druhým stupni už klidně můžou být v lavicích, jde o to, co v těch lavicích dělají
|
katka+synek2007 |
|
(15.6.2016 23:21:19) Ale aspoň by ty lavice mohly být alternativně poskládány - jako stolky pro čtyři děti okolo, učitel aby spíš procházel než působil zepředu. To jde přece i na druhém stupni, ne? Tam bude spíš problém, že ase s tím neztotožní všichni kolegové a šoupat lavice na každou hodinu přeci jenom nejde...
|
katka+synek2007 |
|
(16.6.2016 0:11:42) No jo, chápu to. Z toho je ovšem vidět, že je to chyba systému. Honem něco odučit a běžet zase jinam. Celé to klima druhého stupně je tím pádem jiné než na tom prvním.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|