Analfabeta | •
|
(17.9.2015 13:24:01) Jaké přezkušování? Jaká povinná školka? Za výchovu a vzdělání dítěte do 6 let odpovídají rodiče. Školky byly zřízeny primárně proto, aby měli rodiče zajištěné hlídání dětí v době, kdy chodí do práce. Proto je taky vcelku správné, že školy nepřijímají děti, pokud je počet míst ve školkách omezený a jeden z rodičů dítěte nepracuje (invalidní důchod, rodičovstká dovolená atd). Proč se stát neustále montuje do výchovy dětí a nepožaduje ji po rodinách? Neumí dítě v 6 letech česky? Může dostat odklad. Neumí dítě v 10 letech česky? Co je státu do toho, tak ať si rodiče najdou takovou školu, která bude jejich dítě vzdělávat v jiném jazyce, ve kterém se dítě dorozumí. To může být stejně dobře vietnamština, ukrajinština nebo romština. Jak to, že problémy ve škole nemají malí Vietnamci, Slováci, Ukrajinci, Mongolové, ale problémy jsou neustále s jednou menšinou? Nechceš chodit do školy a nechceš se učit? Tak do ní nechoď a neuč se, to je přece jen tvůj problém. Ale pak se nediv, když neseženeš práci a budeš bydlet ve vybydleném domě nebo někde na smetišti. Co se furt staráme o lidi, co nemají zájem chodit do školy a naučit se číst a psát, o dalším ani nemluvím?
|
kreditka |
|
(17.9.2015 13:35:32)
|
Marta | •
|
(17.9.2015 15:31:46) Já bych jen dodala, že za výchovu a vzdělávání dítěte odpovídají rodiče a to až do dospělosti (nikoliv do šesti let). Tuto povinnost za ně žádná škola nepřebírá (mateřská ani základní). Zatím je u nás povinná školní docházka devět let a je snahou ji prodloužit na deset směrem dolů - poslední rok MŠ. V rámci světa je rozdíl, zda stát vyžaduje "povinnou školní docházku" nebo "povinné vzdělávání", zdá se to jako slovíčkaření, ale je to zcela zásadní rozdíl právě v požadavku docházky do nějaké instituce. My jsem tuším jedinou zemí, kde lze formou individuální (domácího) vzdělávání plnit pouze část povinné školní docházky, proto je tak absurdní neustálá debata o 2. stupni ZŠ. S možnostní IV se počítá i u posledního roku v MŠ, ale podmínky mají být dost nesmyslné (požadavky na vzdělání a přezkoušení snad po třech měsících). Každý, kdo má minimální zkušenost s dětmi předškolního věku si dovede představit, jaká je to pitomost. Ono i když má dítě např. u dr. vyjmenovat barvy, tak s tím mívají problémy (cizí prostředí, cizí osoba, často nevhodný přístup) i děti, které jsou jinak naprosto v pořádku apod. Pro úplnost snad už jen dodat, že povinnou školní docházku lze na prvním stupni ZŠ plnit za jistých podmínek formou individuálního vzdělávání a to neznamená, že dítě učí rodič a jsou neustále doma. Dítě klidně může chodit do soukromé komunitní školy, mít soukromého učitele apod., takže těch podob je mnoho a u dětí v předškolním věku se do těch 8 %, které nenavštěvují MŠ dostávají tím pádem i děti, které navštěvují např. rodinné skupinky, komunitní školy, lesní kluby apod., paradoxně jsou to i děti, které mají třeba jednoho rodiče cizince, kteří jsou zvyklí "učit" děti už třeba od pěti let, takže děti jsou sice "doma", ale znalosti a dovednosti mají vyššího rozsahu než děti v MŠ. Takže ta skupina, která potřebuje zvýšenou péči v počátcích vzdělávání je řádově o hodně menší. Určitě by pomohlo víc prostředků na asistenty, speciální pedagogy apod. a věnovat dětem se specifickými potřebami (což je i slabší sociální prostředí) více individuální péče v začátcích docházky do školy, těžko se to dohání později. Navíc se nám vynaložená energie a prostředky rozhodně vrátí, když se tyto děti "chytnou", ukáže se jim také jiný smysl života, možnosti, o kterých často ani netuší a jiné hodnoty a zájmy. To však neřeší, že je násilně donutíme navštěvovat už tak přecpané třídy MŠ. Pokud máte doma třeba 2 zdravé děti, tak si představte 28 dětí ve třídě, kde jsou zákonitě i děti se spec. potřebami (diagnostikují se většinou až v ZŠ), zdravotním omezením, děti mladší 3 let, předškoláci, jaké možnosti individuálního přístupu tam asi tak mohou být.
|
Jenka | •
|
(17.9.2015 20:39:50) To je bohužel dnešní realita. Jsem v MŠ a dost mi ta situace vadí. Zažila jsem dva roky třídu, kde bylo zapsáno 20 dětí, reálně jich chodilo kolem 17 denně, a to byla parádní práce. Nehledě na to, jak to asi vnímaly ty děti, ale myslím, že jako já - byla to pohoda, do práce jsem se vysloveně těšila a kolik věcí jsme se naučili! Teď jich je kolem 26, většinou kolem tří let a polovina neumí základní sebeobsluhu a své požadavky na cokoliv mě sděluje ječením. Mám pocit, že se v té třídě zatím starám o "kázeň" a bezpečnost. Všechno děláme hromadně, protože děti nejsou ani trošku samostatné a dát jim více volnosti, bála bych se o jejich zdraví. Ale ráda za to nejsem. Nevím, zda si to kdokoli z navrhovatelů toho zákonného opatření uvědomuje a zná tuto realitu. A dá do takové přeplněné třídy pak své dítě. Děti jsou prostě (jako už tolikrát) až na posledním místě...
|
Markéta, kluci 13 a 6 | •
|
(17.9.2015 21:32:32) A stěžuješ si na to, že dětí je ve třídě hodně nebo že jich je většina mrňavých, které holt mají jiné potřeby než předškoláci?
|
Jenka | •
|
(18.9.2015 16:52:22) Ano, mluvíme o tom, ale to je tak vše. Praktické řešení moc neexistuje, neboť ho v ruce nemají samotné školky. Např. pokud bychom měli ve třídách "předepsaný" počet dětí (24), tak nedosáhneme na dost úvazků, tedy například na 3 třídy by vyšlo 5 učitelek...
|
|
|
Marcela a 3 |
|
(18.9.2015 8:27:38) No zase ale co chceš po tříletých v polovině září? Kámoška má 3,5 letého kluka, v září nastoupil. Je moc chytrý, zná většinu písmen, ale... Jíst sám nechce, oblékání taky ne, bez plen je až od léta. Rozmazlený, hodně se mu pořád ustupovalo, neřeší se s ním nepříjemné věci. Není jedináček. Co z toho, že skoro čte a po paměti zpívá naposlouchané písničky v aj a fj, když jinak je přemoudřelý a na pěst?? To mám stokrát radši dítě, které šišlá, ale je normální a roztomilé.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.9.2015 10:39:50) ano, povinností dítěte je být roztomilé a hlavně se vyvíjet podle tabulek
|
Marcela a 3 |
|
(18.9.2015 11:29:11) To nikdo netvrdí, ale doma se s ním nijak nepracuje a v zařízeních běžného typu to pak takové dítě nemá jednoduché. Navíc jsem tím chtěla říct, že poznat písmenka je možná fajn, ale větší důraz bych před nástupem do MŠ kladla na spíš sebeobsluhu a podobné věci.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.9.2015 13:03:40) "doma se s ním nijak nepracuje" to je tvůj předpoklad, který ovšem neplatí plošně. já jsem toho se svými dětmi podnikala dost. Nemluvě o tom, že ve školce naopak leccos s dětmi dělat ani nemohou dělat v takové míře, jak dítě potřebuje - prostě proto, že má učitelka na krku 25 dětí
|
Marcela a 3 |
|
(18.9.2015 16:22:35) Ano, ale postupně by třeba pomalu mohla, pokud by nebylo tolik takových rozmazlenců a nesamostatných.
|
Jenka | •
|
(18.9.2015 17:01:47) Já nechci děti podle tabulek, ale v tom množství pokud neumí, nedělají doslova NIC (respektive mnoho dětí je dnes vedeno tak, že se celá rodina řídí dle nich - tj. režim dne, co se nakoupí, že dítě pokud nedostane denně jednu novou hračku tak nefunguje atd.), tak je to velký problém. Mým přáním jsou spokojené děti, parta, co se na sebe těší a spoustu toho spolu zažije. Nemám cíl děti stresovat. Ale já většinu dětí stresuju už jen tím, že chci, aby si řekly, co chcou - místo křiku, aby si uměli aspoň svléknout kalhoty a vyzout papuče, aby hračkou neházeli po ostatních a po hře ji dali na své místo. Pro děti jsou to požadavky jak z jiného světa, protože to dosud po nich nikdo nechtěl, a teď to mají dělat. To je pro ně stres a zátěž. V množství 26 - 28 obzvlášť. O tom mluvím.
|
|
|
Marcela a 3 |
|
(19.9.2015 12:27:18) Oni nic nepodnikají, protože tátu to nebaví, máma neřídí a taky se jí nechce a je nejradši doma. Starší dceru mají puberťačku, ta nemá v podstatě žádné zájmy, protože ji k tomu nikdo nevedl a nevede. Já myslela, že se mu nikdo moc nevěnuje v nějakém dalším rozvoji, jsou rádi, když si sám hraje a max. se smějou jeho hláškám.
|
|
Marcela a 3 |
|
(19.9.2015 12:28:32) My toho podnikáme, že bys asi koukala. Dětem je 12, 9 a 2. I tak starší do MŠ chodili a mladší bude taky. Protože jsme oba zaměstnanci.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|