Připravované opatření kromě lesních školek kritizují i další.
Asociace lesních mateřských škol je proti povinnému poslednímu roku předškolního vzdělávání, který chce ministerstvo školství zavést od roku 2017. Lesní školky totiž nejsou v rejstříku, a rodiče by tyto děti museli formálně vzdělávat doma. To by znamenalo zbytečnou administrativu na straně rodičů i kmenové běžné MŠ a nutnost přezkušování dětí, upozornila na konferenci o vzdělávání v přírodě předsedkyně asociace Tereza Valkounová.
Návrh na povinný poslední rok školky je součástí připravené novely školského zákona. Jeho cílem je především zapojení sociálně znevýhodněných děti do předškolního vzdělávání, aby byly lépe připraveny na vstup do školy.
Připravované opatření kromě lesních školek kritizují i další. Záporný postoj k němu má i Asociace předškolní výchovy. Ani případová studie zaměřená na tuto problematiku to nepovažuje za optimální řešení. Její autoři poukazují mimo jiné na skutečnost, že by zahrnulo mnohem více dětí než jen potřebné. Kvůli tomu by byly náklady nepřiměřeně vysoké a nemusely by mít kýžený efekt.
Aktuálně mateřské školy navštěvuje 92 procent pětiletých dětí, kterých je nyní v populaci 110.000. Do školky nechodí asi 9000 pětiletých, z nichž je podle analýz a kvalifikovaných odhadů 1500 až 2000 sociálně znevýhodněných.
Povinný poslední rok školky by se měl odehrávat ve státních i soukromých institucích zařazených ve školském rejstříku. Lesní MŠ do něj ale nespadají a vzhledem k řadě legislativních úskalí zřejmě ani v dohledné době patřit nebudou. Děti přitom z těchto školek běžně přecházejí do škol. „Není tendence taková, že by rodiče odebírali děti na rok, aby si něco dohnaly," řekla Valkounová na konferenci.
Těhotenství |
Dítě |