| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak řešit vynechávání písmen ve slově?

 Celkem 34 názorů.
 Kalali 


Téma: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 10:58:10)
Druhačka se dobře učí, ale někdy píše neúplná slova. A přitom nevidí, že jsou neúplná, takže nepomůže ani kontrola. Dám příklad, že má napsat slovo jablko. Napíše jalko. Místo strom napíše srom apod. Když jí to dám přečíst na kontrolu, tak to čte správně, a vidí a čte jablko, strom. Jako kdyby tam bylo jablko, strom (asi si to tak zapamatovala, tak to říká z hlavy, zatím mě nenapadlo jí to dát číst z odstupem třeba jednoho dne nebo týdne). Znáte to někdo? Je to už nějaké "dys" a je to na návštěvu odborníka nebo jen nepozornost? Jde nějak tu pozornost trénovat nebo co s tím? Když to kontroluje napodruhé a jde výslovně po písmenkách, že je říká nahlas, tak už to vidí. ALe přece si takto nemůže kontrolovat celý diktát. To by nestihla. A ona by musela takto přečíst celý text, když jí nikdo nevypíchne ta slova, kde jí něco chybí. Začíná to dělat čím dál častěji a jsou to úplně zbytečné chyby. Navíc jejich učitelka jí tyto chyby škrtá a známkuje i třeba v matematice ve slovní úloze nebo v jiných předmětech.
 Lída+2 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:03:40)
Podle mě, když text odloží a vezme si ho ideálně druhý den, odhalí ty chyby(klidně si to vyzkoušej na něčem domácím).
Jinak jí věř, že to opravdu nevidí hned jak to dopíše, ona tam vidí něco jiného, než tam je i s těmi písmeny co tam nejsou.

A jinak je to DYS.
Osobně bych ji nechala proklepnout v PPP.
 Kalali 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:15:24)
Lído, já jí to věřím, protože to mám taky:-(. V té poradně mi dají i rady, co s tím, nebo jen "papír", že má dys, což nepotřebuju? Nechci pro ni úlevy. Já je taky nemám a musím s tím stejným žít a pracovat. Vím, že si musím důležité věci přečíst třikrát, protože jinak jsem schopná napsat šílený nesmysl. Mě dělají teda problém hlavně čísla, nějak se mi spojí úplně jiná dohromady, i když jen opisuju. Když kontrolu podcením, vždy tam mám chybu. Napoprvé nemám dobře text téměř nikdy.
 *Owls* 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:23:00)
Kalali, taky nechci papír a nějaké úlevy. taková tragédie to není, ale ráda bych nějaké "berličky", které by jí pomohly. Jinak je dcera chytrá holka. Gramatiku a teorii umí. Prostě jí sem tam vypadne písmeno, čárka, háček~d~
 Kalali 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:28:04)
Owls, mám to stejně. Vím, že když jí někdo v poradně řekne, že za to nemůže, tak se na to bude vymlouvat, proč může dělat chyby. Nemá moc povahu na sobě makat. Jinak je chytrá. Jen není vůbec snaživá. A hned se dostane do šprajcu, že to stejně bude mít špatně, tak co. A tváří se, že jí to je jedno, i když není. Navenek před učitelkou dělá lhostejnou frajerku a doma je z toho smutná.
 *Owls* 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:42:02)
Mojí dceru to taky mrzí, ona se prý i rozbrečí ve škole, když zjistí, že má v diktátu zase nějakou chybu. Ale doma se jí moc trénovat nechce. A to podotýkám, že fakt na učení nic moc nemá, protože zatím jí opravdu stačí, co pochytí ve škole. Takže jen udělá domácí úkol a sem tam se naučí nějakou básničku. Dokonce ani vyjmenovaná slova se doma neučila. Prostě jí stačilo, když se to párkrát řeklo ve škole. Kdyby doma víc psala, mohla by to podle mě, víc vypilovat. Ale ono se jí nechce. Mám období, kdy ji trénuju pravidelně a pak období, kdy se to evidentně zlepší, a to pak zase zvolníme.

Tak držím palce, ať se to taky zlepší. Jedna dr. mi nezávisle řekla, že to chce pořádně číst a třeba si psát deník. Moje holka sice čte, ale když nemusí, nenapíše mimo školu ani čárku~o~~;)
 Lída+2 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:41:01)
Když narazíš na někoho jako paní soukromou z Turnova, tak ti pomůže.
Jinak v PPP dají většinou jen papír.
 Lenka Pražanda 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 13:45:36)
V PP hlavně odhalí poruchu, což je začátek. Není pravda, že JEN dají papír. Tam doporučí cvičení nebo nějaké pomůcky na zlepšení.
Ale vyjádření pro školu stejně nemůže napsat dřív než ve 3. třídě, takže pokud tam půjdete, je to jen informativně pro vás.
 sarmi 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 17:34:13)
"Ale vyjádření pro školu stejně nemůže napsat dřív než ve 3. třídě, takže pokud tam půjdete, je to jen informativně pro vás."

Jak to myslíš? Do poradny samozřejmě můžete jít i dříve, než ve 3.třídě. U dětí, jejichž rodiče mají podobné potíže (jak autorka příspěvku píše) už ten předpoklad dys-terénu je, takže není proč čekat.

Ano, může jít o dysporuchu. Šla bych na tvém místě za p.učitelkou a přeptala se, jak to vidí ona.

Určitě není v pořádku hodnotit chyby v matematickém zápisu - není to jen oprava hrubek?
 Delete 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 19:44:02)
Vyjádření se píše vždy, ale diagnóza specifické poruchy učení se dává až od té třetí třídy (konce druhé, aby byla opatření už od začátku třetí).

Do té doby, i když tam nějaký náznak poruchy je, se píše susp. dys- a spíše se řeší dílčí nedostatky, jako je třeba ta sluchová analýza a syntéza apod.

Jiné diagnózy, jako třeba vývojová dysfázie, ADHD, PAS atd. je možné určit dříve, protože nesouvisí s učením jako takovým.
 sarmi 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 19:45:38)
jsi rychlejsi, tak ja jdu radeji koupat dite :-)~3~
 Líza 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 5:49:26)
Dcera má SPU diagnostikovanou na samém začátku druhé třídy.
 petluše 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 6:15:05)
Syn dostal diagnózu v říjnu druhé třídy.
 Lída+4 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 11:33:01)
Mně dyslektika diagnostikovali v půlce první třídy, podezření jsme na to měli tou dobou už skoro dva roky.
 Delete 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 18:13:05)
Lído,

dyslexie jako dyslexie se může uznat až ve chvíli, kdy je možné vylouřit všechny ostatní vlivy, což by nemělo být dříve, než během té druhé třídy nebo spíš v odpovídajícím věku. U těžších vad, kdy je to opravdu zřejmé, tak se píše to susp. dys-.

Dysgrafie a dyskalkulie jsou opět otázka až té druhé třídy, kdy jsou sice zřejmé obtíže, ale ještě nelze vyloučit třeba špatné metodické vedení, vliv motivace a pod.

Dysortografii nelze diagnostikovat dříve než ke konci druhé třídy, protože až v druhé třídě se začínají učit první pravopisné jevy a musí tam být prostor pro zažití a ovládnutí.

Do té doby se opravdu řeší především ty dílčí deficity, a to i ve škole v rámci náprav.

A pak je tu ještě jeden faktor....vyvíjí se i pokyny ohledně diagnostiky. Takže to, u čeho se dřív rovnou napsala dyslexie, už se dneska dyslexie nenapíše. Ne proto, že by tam nebyl problém nebo že by se chtěl někdo sprostit odpovědnosti, ale proto, že se ukázalo, že dříve do "diagnózy" spadly i děti, u kterých šlo jen o dílčí oslabení. Mnoho z nich se potom třeba koncem prvního stupně jakoby zázračně vyléčilo...ale ve skutečnosti došlo k dozrání těch potřebných center. Takže se začalo pracovat s diagnózami opatrněji a dřív jak na konci druhé třídy se prostě definitivní dys- nepíše, a pokud, tak s tím susp., tedy že je podezření na...

Na druhou stranu se pak výzkum zaměřuje na diagnostiku v předškolním věku a prevenci SPU u dětí, u kterých existují reálné předpoklady pro rozvoj poruchy.
 Lída+4 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 21:41:05)
Delete, ono je to taky zhruba 19 let, co to mladýmu diagnostikovali. ~;) Ale na prvním stupni jsme ten papír vlastně ani nepotřebovali, učitelce to bylo jasný i bez papíru a věděla, jak s ním zacházet. Určitý úlevy pak měl i na gymplu, až do maturity (v tý době už stačilo, když pokaždý dostal chvilku na to, aby si po sobě přečetl, co napsal).
 Delete 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 21:44:50)
Lído,

ano, mám to podobně..to, že nepotřebuju papír, abych s dítětem zacházela podle jeho potřeb....akorát od té třetí třídy ti díky tomu papíru dneska skutečně vzniká nárok, takže má význam ho mít, pokud ho dítě potřebuje. Na druhou stranu jsou v PPP s dáváním diagnózy o to opatrnější a častěji jsou to spíš doporučení k individuálnímu přístupu než doporučení k integraci na základě SPU.
 Lenka Pražanda 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 10:02:22)
Ach jo, tady zase někdo neumí číst. Nenapsala jsem, že nemůže do poradny dřív, ale že to škola nemusí uznat! U nás to třeba funguje tak, že PP, která spolupracuje se školou, takové potvrzení dřív než ve 3. třídě nevydá. Důvod je jednoduchý. V první třídě dítě ještě nemá uvolněnou ruku a teprve se učí psát. Proto je velmi těžké určit dys poruchu spojenou s psaním. Během druhé třídy se to může upravit samovolně a teprve ve 3. třídě je jasné, že tam je problém.
Mimochodem, podle popisu to spíš vypadá na oční vadu. Problém se týká kombinace l, t, k, kde dítě nevidí tu druhou čárku.

 Líza 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 11:15:11)
Škola nemůže "neuznat" zprávu z PPP.
 jentak 
  • 

Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 11:21:52)
Ale může - ona se totiž vůbec nemusí tímto řídit. Já třeba dodala kompletní zprávu do školy a zírala po půl roce, že dějepisář zprávu nečetl a vůbec nemá tušení, že syn má takový a onaký problém.
 Líza 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 11:33:49)
No, může, ale nesmí. Jak to říct - ta zpráva je pro školu závazná, jestli škola potom porušuje svoje povinnosti a nezařídí se podle ní, to je už druhá věc a je napadnutelná.
Škola ale nemůže legálně říct "strčte si tu zprávu z poradny někam, my vám ji uznáme až ve třetí třídě".
 Delete 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(21.4.2015 18:37:05)
Já mám dojem, že škola sice přijme zprávu, ale není povinna zařadit do rozvrhu hodiny náprav SPU dříve než ve třetí třídě.

Mě to tedy taky překvapilo, děti do PPP posíláme už během první třídy u těch s nejvýraznějšími problémy především v chování a v pozornosti. V druhé třídě pak vykrystalizují ti s podezřením na SPU, ale nápravy se prostě dělají až od třetí ~d~.
V nižších třídách se praktikuje individuální přístup a cvičení toho, co patří k těm dílčím nedostatkům, jako je zraková a sluchová percepce, analýza a syntéza, jemná a hrubá motorika, grafomotorika....u nás na to máme něco jako kroužek (takže hrazeno rodiči), něco probíhá přímo v hodinách a hodně pod vedením učitelky (spec. ped.) dělají rodiče s dítětem doma.

V tom je tedy taky rozdíl oproti dřívějšku. Dřícv dítě dostalo diagnózu, mělo nějaké úlevy, některé znalejší učitelky mu třeba poskytly nějakou tu kompenzační pomůcku, ale to bylo tak vše. Ostatní, pokud vůbec bylo co, bylo čistě na rodičích. Dnes už dítě s diagnózou prochází opravdu "léčením" a zároveň kompenzací obtíží v rámci výuky a vše je na škole.
Když jsem před 14 roky učila na škole, kam PPP soustředila děti s SPU z celé jedné pražské čtvrti, tak to bylo úplně o něčem jiném. Víceméně jedinou pomocí těm dětem bylo to, že byly v menším kolektivu. A to se na naší škole ještě vědělo výrazně víc než jinde, takže třeba doplňovací cvičení místo diktátů jsme používali, znali jsme čtecí okénko, pak bylo ještě nějaké barevné čtení pro dyslektiky...ale tím to asi končilo.
 Líza 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 18:29:06)
Jasně že může vyjádření pro školu napsat dřív než ve 3. třídě.
 Lída+4 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 19:10:16)
Co je to za blbost??? Samozřejmě, že vyjádření můžou napsat dřív, není problém už v průběhu první třídy.
 sarmi 


lenka 

(20.4.2015 19:44:35)
zrejme mela na mysli dg. SPU, ktera se opravdu doporucuje zpravidla v prubehu 2.pololeti 2.tridy - 1.pololetí 3.tridy, kdy do te doby deti bez zjevnych potizi zacinaji vice chybovat v delkach slabik, skupinach dytyny/ditini, vice, nez je v norme prehazuji pismenka nebo je vynechavaji, nerozlisuji hranice slov apod.

ale u nekterych deti jsou potize jasne uz mnohem drive, tam neni duvod na vysetreni cekat, ale naopak zajistit vysetreni, ktere bude obsahovat doporucene reedukacni postupy, at se dite zbytecne netrapi a rodice, at vi, ze naprava je mozna a jak na ni.
a pokud rodice vi, ze meli obdobne problemy (ktere se ale drive nediagnostikovaly), tak je nasnade o vysetreni pozadat, protoze SPU jsou geneticky prenositelne :-).
 sarmi 


Re: lenka 

(20.4.2015 19:47:14)
"kdy do te doby deti bez zjevnych potizi zacinaji vice chybovat v delkach slabik, skupinach dytyny/ditini, vice, nez je v norme prehazuji pismenka nebo je vynechavaji, nerozlisuji hranice slov apod."

resp. ne bez zjevnych potize, ale v dobe, kdy se to da jeste tolerovat a maji na to vzhledem k vyvoji narok...
 *Owls* 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 11:20:10)
Moje dcera je ve třetí třídě a dělá to samé. Chvíli je to lepší, chvíli horší... Nyní, ve třetím čtvrtletí, jí z ČJ vychází 1/2. Trénujeme doma diktáty. "Zpívá" si v duchu slova, když je píše. Pilujeme techniku kontroly a opravdu se to zlepšilo, ale rozhodně to není 100%. Už mám taky kontakty na nějaké odborné posouzení.
 LemonGrass 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 12:11:39)
Syn dělá podobné chyby. Čekala jsem, kdy to přejde a když ho to dosud nepřešlo (3. třída), objednala jsem ho do pedagogicko-psychologické poradny. Ještě jsme tam nebyli, uvidím jak dopadne. Ale mám obavu, že nějaká dysporucha tam bude.
 neznámá 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 13:50:17)
Určitě do poradny.
A doporučím hláskování a následné psaní slov. Slovo vyhláskuje, přitom na prstech počítá písmena a naznačí háček a čárku, po té slovo zapíše. Stačí několik slov denně a vydržet dlouhodobě. Je to lepší než diktáty.
 jorad3 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 13:54:40)
Dcera 2. třída to také dělala. Vyšetřena, žádná dys porucha. Jen píše moc rychle. Tak se dle doporučení naučila říkat si písmenka která má psát. Nejprve trénovala doma nahlas a teď už potichu a už píše skoro bez chyb.
 Delete 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 17:18:37)
Porucha to být nemusí, ale může se rozvinout.

Začala bych trénováním hláskové analýzy a syntézy (mluvit po písmenkách, vést tak celé rozhovory). Později, jak už psala neznámá, hláskovat si nahlas každé slovo, které píše...

A kontrola právě po písmenkách, nečíst jako celek, je přirozené, že člověk domýšlí, co tam má být a ne, co tam je.
 Kalali 


Děkuju za rady. 

(20.4.2015 18:25:12)
Zkusím ty postupy a PPP zkusíme tak, abychom před nástupem 3.třídy věděli.
 koa 


Re: Děkuju za rady. 

(20.4.2015 21:23:22)
Kalali,
u dcery jsem si podobných chyb všimla taky ve druhé třídě, šly jsme do PPP, poruchu tehdy ještě nespecifikovali, že dcera může dozrát, papír do školy vyrobili.
Nakonec je z toho dysortografie.
 ivaxx 


Re: Jak řešit vynechávání písmen ve slově? 

(20.4.2015 23:01:25)
Stávalo se mi to u dětí ve druhé třídě také. U obou, ačkoli jedno je a druhé není dyslektik. Obě jsem učila kontrolovat si prostě slova po písmenkách. Tomu, co je bez poruchy, to časem odeznělo samo a píše bez chyb. Klukovi písmenka vypadávají občas pořád (2. stupeň), ale on je opravdu klasický příklad dyslektika.
Nicméně si časem sám nalezl způsob, jak chyby minimalizovat - když slova v diktátech četl, tak si je podtečkovával (co tečka, to slabika nebo písmeno)- chyby takto lépe viděl. Učitelka nejprve nechápala, co ty tečky znamenají, ale pak jej naopak vybízela, aby si takto kontroloval.
Ve druhé třídě by mělo mít dítě ještě dost času, aby si diktáty stihlo zkontrolovat i po písmenkách.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.