Lída+4 |
|
(19.4.2015 17:41:27) IMHO je naprosto normální, když se dítě do školy připravuje víceméně samo přinejmenším od půlky prvního stupně ZŠ, řada dětí to s troškou dozoru zvládne i dřív. Nevím, proč by mělo být potřeba nějak zvlášť dohlížet na přípravu dítěte na druhým stupni.
|
Lady V. |
|
(19.4.2015 17:57:03) Je to normalni, ale taky se najdou deti, ktere z normy vybocuji, a ktere potrebuji pomoc. Mnoho deti dozrava pomaleji, nektere nejsou samostatne vubec, a nektere proste tapou v nekterych predmetech a nejsou schopne se do nich samostatne pripravovat - zvlast pokud to jsou predmety, ktere se nejde nasprtat nazpamet a ktere je treba chapat. A ja mam dojem, ze Stanik proste v matice plave a potreboval by pomoc.
|
|
libik |
|
(19.4.2015 20:20:22) Někteří mí spolužáci se učili pod taktovkou tvrdých rodičů a dá se říct, že to někam dotáhli, pak znám dost takových "zvládačů od přírody", co jim potom na střední či vysoké chyběl morál a e vždy se dokopali..
|
Monty |
|
(19.4.2015 20:24:38) libiku, jo, tohle mi přesně otlouká o hlavu muž, odpůrce liberální výchovy. Že ti, co měli svobodu skončili na drogách a ti, co měli přísný rodiče vystudovali VŠ. Jenže já nějak nestojím o to, aby syn studoval proto, aby měl "nějakou" vysokou školu. Já bych docela ráda, aby mohl dělat to, co ho baví. Jít na VŠ jen proto, aby jí člověk měl, to nepokládám za úplně ten nejsprávnější životní cíl.
|
Tragika |
|
(19.4.2015 21:26:48) Monty, doporučuju si poslechnout ze záznamu Radiožurnálu Ondřeje Šteffla, vysílaný tento týden. Šteffl tam velmi dobře vysvětluje vše kolem středních škol, matematiky a dalšího vzdělání. Předpokládám, že kurzy MOOC, nebo Khanova škola, dají Stáníkovi daleko víc, než sezení ve školní lavici. Zvlášť v jeho konkrétním oboru, který ho zajímá, se může zlepšovat do aleluja. Papír fakt není důležitý, vědomosti lze získat i jinak, lépe a za nepoměrně kratší dobu.
|
JaninaH |
|
(19.4.2015 21:55:40) Tragiko, to jsem néjak nepobrala, co píšeš. To radíš Monty, aby se ve svém oblíbeném oboru její syn vzdélával na internetu a papírově zůstal u základního vzdélání? Nebo se má na internetu doučit tu matematku? Fakt nerozumím.
|
|
|
Alena |
|
(20.4.2015 10:04:59) muž: "Že ti, co měli svobodu skončili na drogách a ti, co měli přísný rodiče vystudovali VŠ." Jenže já nějak nestojím o to, aby syn studoval proto, aby měl "nějakou" vysokou školu. Já bych docela ráda, aby mohl dělat to, co ho baví."
Jak souvisi veta o prisnosti rodicu s tim aby melo dite nejakou "vysokou" skolu? To nechapu, nic takoveho nikdo nerika. Jses nastavana na syna, ale ja vlastne nevim proc. Je to takový odezdikezdismus - na jednu stranu te skola nezajima a vsichni kdo ji resej, deti rozmazlujou na druhou stranu jses schopna hodiny resit, pro jake povolani se syn v 11 (!) letech rozhodne (biologo x vytvarnik) a ted ho oznacujes za blbce, protoze ma trojky. Sama si nesla na vejsku, kvuli mamince (nekde psalas, ze maminka chtela abys mela VS, tak si na ni just nesla).TO je sama poza a spousty spotrebovane energie. Deti vysokoskolaku jdou casto take na vysokou, nejen protoze intelekt je dedicny, ale protoze je rodice casto v zacatcich u uceni "pridrzi". Kazde dite se nerodi s vuli a nedokaze se se rok ucit protoze za rok jsou prece ty prijimacky. TO nedokaze leckterey dospely a pro dite je to velmi vzdaleny casovy obzor. KOlem me je spoustu deti, kteri jsou na osmiletych gymnaziich stastne, ale kdyby jim rodice nestali pri priprave za zadkem, nepomahali se systemem a pravidelnosti, nikdy by se na ne nedostaly (kde maji takhle male deti takove dovednosti vzit, kdyz jim to nikdo neukaze?) Presto lze rict, ze na gymnazium plne patri.Ja si myslim, ze tvuj syn je nadany, a je fakt, ze ja bych na nem hodne klecela uz v pate, aby se dostal na osmilety,treba na Prirodni skolu a verim, ze by tam byl nadseny. Nez nabalit na syna-dite "odpovednost" za veskere sve rozhodovani a nechat ho prosvihavat jednu sanci za druhou, aby se prece "poucil", tak bych si k te matice pravidelne sedala s nim a delala mu ji zajimavejsi nebo sehnala nekoho, kdo to bude delat za me. Ucit se cely rok vec ktera me nebavi, kdyz jsem doted o vsem rozhodoval sam a vlastne nic "nemusel" je strasne obtizne a nemyslim si, ze pomahat detem s pripravou je nejak hendikepuje ci zostuzuje a ani to neni neco, proc je treba se nervovat.
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:09:43) Aleno, ty ale zaměňuješ dvě věci - "řešit si své věci sám" neznamená, že se s dítětem DOMA neučíš nebo mu nepomáháš, ale to, že nelítáš do školy, kdykoli se na dítě někdo křivě podívá nebo se popere se spolužákem, nejsi u učitelů pečená vařená a necháváš ho nést odpovědnost za přístup v té škole a k té škole. Doma se mu po stránce učení vždycky někdo věnoval.
|
Alena |
|
(20.4.2015 10:17:04) S tvym synem se ted nekdo uci matematiku a presto mu to nejde?
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:29:44) Aleno, se synem se někdo učí kdykoli, když z něčeho přinese trojku nebo si případně řekne, že chce něco zkontrolovat nebo s něčím poradit. Když měl jedničky a dvojky, tak to nebylo potřeba. Je fakt, že byl v druhém pololetí 2x týden nemocný, takže dost zameškal, ale i když jsem mu celou tu dobu říkala, ať si zjistí u spolužáků, co berou, tak na to kašlal. Stejně jako na to, aby si zjistil, kdy píšou čtvrtletku. V tom je problém, ne v tom, že by se mu doma nikdo nevěnoval. X krát jsem tu psala, že je extrémně zapomnětlivý. A tohle za něj fakt řešit nemůžu a ani nechci, to se opravdu musí naučit sám. Já se můžu jen ptát jako kolovrátek, ale ve dvanácti letech snad proboha zvládne zavolat kamarádovi, co mají za úkol. Ovšem je fakt, že kamarádi to obvykle taky neví, protože jsou to všechno stejní lemplové, jak jsem si stačila všimnout.
|
Líza |
|
(20.4.2015 10:31:55) Že šesťák kašle na doplnění učiva po nemoci, je celkem běžný. Hele, Monty, ty děláš, jako by se bořil svět, ve skutečnosti jeho zhoršení trvá JEDNO čtvrtletí.
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:38:12) Lízo, byla jsem fakt naštvaná. Ne proto, že by se bořil svět, ale proto, že jsme měli radost z toho, jak se sám na tom druhém stupni zlepšil... mysleli jsme si, že dostal rozum. Dokonce si přestal kreslit do sešitů a písemek vtipy s tím, že důležitější je ta látka než vtipy. Nejde o to, že by to bylo samo o sobě nějak strašný, ale v kontextu s tím, co tomu předcházelo, mě to prostě hrozně zklamalo. Zvlášť když i v předmětech, kde problémy nemá, mu hrozí o stupeň horší známka jen proto, že má x pětek za nedonesený domácí úkol, projekt, za neprovedenou opravu v sešitě. Jasně, je v pubertě, jsou takoví všichni a někteří i horší, ale když ti na jednu stranu dítě "moudře" vykládá, jak všechno chápe a jak si uvědomuje tohle a támhleto a pak vidíš ty výsledky, je to docela sprcha.
|
Líza |
|
(20.4.2015 10:42:54) No nezapomeň, že v šestce se skokem zvyšuje náročnost na dítě, pokud jde o takovou tu sebeorganizaci - mají najednou na každej předmět někoho jinýho, každej ten učitel má jiný představy a jiný pravidla, možná se i víc stěhujou po třídách, není nic divnýho na tom, že to trošku ujede. Prostě bych mu pomohla trochu líp se zorganizovat a hodila bych větší oko na tu matiku, aby ji vytáhl do konce roku, ale nedělala bych z toho dalekosáhlý závěry. S těma přijímačkama - i kdyby ve škole nezabral, nestavěla bych se do role zlý matky, která brání v dosažení životního štěstí, ale nechala bych svět konat za sebe. Ať tam jde. Pokud na to nebude mít, tak ho nevezmou. To pro něj bude silnější zkušenost, než "máma mi zakázala dělat zkoušky, jinak bych se tam určitě dostal".
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:59:16) Lízo, jasně, ale on tím byl nejdřív nadšenej. Jemu právě tohle vyhovuje - to, že se jde v každým předmětu víc do hloubky a že má na každý předmět jinýho učitele. Na prvním stupni nesnášel vlastivědu, na druhým byl ze zeměpisu a dějepisu zvlášť nadšenej. A učitelé si na něj nestěžujou, na rozdíl od té 4. - 5. třídy, kdy vyrušoval, protože se nudil a měl ke všemu poznámky, který jaksi nekonvenovaly s obsahem učiva. Teď to učitelé spíš oceňujou, že nad tím přemýšlí a hledá souvislosti. Problém je, že v matice při počítání nemá přemýšlet a hledat souvislosti. Podívej, já chápu, že to aktuálně vypadá, že dělám z komára velblouda. Jenže realita je taková, že když jsem tu před časem měla diskusi o tom, jestli gympl nebo umělecká škola (protože nad tím hodně přemýšlel a chtěla jsem si tak nějak udělat obrázek veřejnosti) a pak se ho ptala, jestli si to chce přečíst, tak mi na to řekl, že to nemusí číst, že je mu jasný, že se na absolventy uměleckých škol lidi dívají jako na nevzdělance a umění si může dělat i bez školy, že to vzdělání bere za důležitější. Ovšem kašláním na matiku si k tomu vzdělání, o kterým teda tvrdí, že po něm touží, zavírá dveře a nejsem si jistá, jestli si tak úplně uvědomuje, že matiky se na jiné než umělecké škole nezbaví.
|
sovice |
|
(20.4.2015 11:06:19) Heleď, máš rozumné dítě, ale u dvanáctiletého prostě má jeho vlastní rozumnost a zodpovědnost své hranice, dané např. zkušeností. Obstarej mu zajímavé doučování matiky. Je dost možné až pravděpodobné (soudě podle toho, že ji dokázala na pololetí vytáhnout), že je na ni naprosto běžně nadaný, jen se dostal do stadia, kdy mu na pochopím/procvičím nestačí obvyklá aktivita stylu něco vnímám ve škole a udělám si DÚ. Synovo vzdělání je pro vás oba priorita, tak se domluvte, ty sežeň někoho, kdo matiku umí učit a umí ji podat zajímavě, syn ať dodá nebojkotování takové práce navíc.
Do přihlášky na SŠ má času dost.
A jsem přesvědčená, že "zabitou šanci" ze strany rodičů nesou děti daleko hůře (ať ty si myslíš cokoliv o tom, jak na to má/nemá) než otevřenou možnost i s rizikem pádu na ústa.
|
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2015 10:46:47) Navíc je dost podstatný to, že jeho otec je patologicky líný a já tudíž v tomhle přístupu vidím dost jasně výsledek, kam to může vést. Jasně, on je nemocnej, ale tohle není daný nemocí, to je povahový rys. Sám se nechal slyšet, že je sice blázen, ale ne až takový blázen, aby pracoval. A jak ho vychovávali jeho rodiče vím taky dost přesně, takže jsem nechtěla udělat stejnou chybu jako oni. Asi jsem udělala nějakou jinou, ovšem opakovat ten jejich vzorech fakt nechci a nebudu.
|
77kraska |
|
(20.4.2015 10:54:28) Monty, pises: Jasně, je v pubertě, jsou takoví všichni a někteří i horší, ale když ti na jednu stranu dítě "moudře" vykládá, jak všechno chápe a jak si uvědomuje tohle a támhleto a pak vidíš ty výsledky, je to docela sprcha.
Monty, my jsme prosli asi 100krat tim, ze nevlastni syn uz udajne prozrel, vsechno pochopil a uz bude sekat dobrotu. Nestalo se a tak je poctvrte v prvaku na VS a nemuze prolezt dal. Letos ta anabaze asi skonci, protoze cela rodina je na nej nastvana. Chyba je, ze nebyl k nicemu veden, protoze je to chytrej kluk, takze napred nebylo treba a pak uz bylo pozde...jak prisly narocnejsi situace, tak nezvladal, lenost a pohodlnost ho premohly. Takze absolutne uz nikdy bych u nikoho neverila, ze uz chape a uvedomuje si a prozrel. To jsou proste jen kecy, aby ho dospeli prestali otravovat.
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:01:33) Sedmi, njn, ono je asi těžký si to přiznat. Člověk pořád doufá, že to nejsou jen kecy. Na druhý straně myslím, že k tomu, o co zájem měl, byl vedenej, resp. byl v tom podporovanej dostatečně. Fakt nevím.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 11:08:57) no jo, ale ono možná nestačí vést a podporovat JEN v tom, o co má zájem, protože jsou i věci (jako třeba ta matika) o který sice zájem nemá, ale když je "nedá" na určitý úrovni, tak se prostě k tomu, co dělat chce a baví ho to, nedostane.
MMCH říkat dítěti, že je blbec, považuju za totálně přes čáru, bez ohledu na to, jestli je to pravda nebo ne, a vůbec nechápu proč mu říkáš něco, co ho může jako "sebenaplňující" hodnocení hrozně poškodit.
Třeba bude natolik odolnej, že to dá, ale třeba taky ne, sama máš za zlý svojí matce, že Ti říkala podobný věci, a přesto to synovi děláš taky?
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:13:04) Kudlo, tady se ten blbec hrozně dramatizuje, já to beru jako normální slovo, který padá v hovoru běžně... někdo řekne nějakou pitomost a ty odpovíš: "Ty jsi ale blbec!" Nebo ty možná ne, ale já ano. To, že synovi řeknu, že ho s takovými výsledky budou mít za blbce nebo že se chová jako blbec nepokládám za žádné "sebenaplňující proroctví". A nemyslím si, že by to nesl nějak extra úkorně.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 11:20:04) Monty,
aha, tak v tom asi bude rozdíl, já považuju slovo "blbec" za dost silný výraz a neumím si představit, že bych jím někoho otitulovala, natož mně blízké lidi.
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:36:29) Val, tak já neshledávám nic závadného na tom, říct dítěti (nebo i dospělému), které je prase a bordelář, že je prase a bordelář. To je pouhé konstatování faktu. Navíc prase je velice inteligentní zvíře, takže to není ani moc velká urážka. Jen si prostě libuje ve špíně. I když mám pocit, že i prasata dodržují určité hygienické normy, třeba nespí na místě, kde vykonávají potřebu.
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:47:47) Val, ale to tě nemá měnit. To je chybný úhel pohledu. Měnit se člověk může, jen když sám chce, kecy okolí na to nemají vliv. To je opravdu jen konstatování faktu. Moje dítě není pořádkumilovné, mně to až tak žíly netrhá, pokud si prasečí ve svém pokoji, ale ve společných prostorách očekávám alespoň minimální spoluúčast. Jeho otec celkem na pořádek dbá, asi i víc než já, a včera jsme zrovna měli o tomhle hovor. Má zcela identické zkušenosti. 100x opakuje, aby si kalhoty dal přes židli a neválel je po zemi, 100x opakuje, aby si bral pod jídlo talířek... je to marný, je to marný, je to marný. Ani nemá smysl se rozčilovat. Jenom opakuješ jako zadrhnutá gramofonová deska. Třeba se změní kvůli nějaké ženské, až se zamiluje, ale kvůli rodičům to nefunguje.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 12:30:10) Valkýro,
tak my hadry ve společných prostorách válíme a drobíme neustále. Ne že by nás to uvádělo v nějaké nadšení, ale bereme to prostě jako že nejsme dokonalí a nijak se tím nestresujeme.
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2015 12:10:14) Val, ulevit si v rámci normální konverzace. Když šlápneš venku do psího exkrementu, taky neřekneš "Ajta krajta!" nebo "Jemináčku!". A o převaze to není vůbec, syn kolikrát na něco reaguje slovy "ty jsi ale blbá!", blbec/blbost/blbý u nás prostě nespadá do kategorie nepoužívaných nebo pejorativních slov.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 12:30:40) tak já si neumím představit, že by mi dítě řeklo "ty jsi blbá"
|
Monty |
|
(20.4.2015 12:42:17) Kudlo, protože máš s tím slovem spojený nějaký negativní konotace, máš ho někde zařazený - tohle má každý jinak. Mně třeba matka nadávala "krávo", takže slovo "kráva" beru jako hodně hrubý označení a když o někom řeknu, že je kráva, myslím tím, že je to opravdu extrémní kráva. S volem tohle třeba nemám, vůl nebo blbec, to jsou víceméně žertovný označení někoho, kdo se v danou chvíli zachová trapně, nečekaně, něco nevhodného plácne... jako nadávky prostě vnímám jiný okruh slov než třeba ty. A to doma nijak zvlášť sprostě nemluvíme, myslím jako v běžném hovoru. Ani syn, a to je v pubertě.
|
|
|
Monty |
|
(20.4.2015 13:00:34) Val, naprosto souhlasím, ale když už tedy mluvím s dítětem na téhle úrovni, neříkám mu "jsi blbec, protože neumíš to a to". Řeknu mu: "Podívej, jsou dvě možnosti, buďto jsi blbej a nechápeš matiku, anebo nejsi blbej a kašleš na matiku, a obě se dají nějak řešit. Tak si vyber, co z toho platí a podle toho se pak je potřeba zařídit." Já mu určitě někdy řeknu, že je blbej, protože kašle na učení, ale ne proto, že něco neví/neumí/něco mu nejde.
|
. . |
|
(20.4.2015 13:30:07) Monty, "buďto jsi blbej a nechápeš matiku" je nepravda a podpásovka. Za prvé jestliže vyřeší bez návodu a tréninku polovinu příkladů v písemce, a druhou polovinu nestihne, jelikož řešení vymýšlí (což je samozřejmě zdlouhavější, než tam fláknout naučený postup) a mezi příklady lelkuje, tak to neznamená, že nechápe matiku. Za druhé ani člověk, který skutečně nechápe matiku, nemusí být nutně blbý obecně, jenom není vysoce nadprůměrně nadaný, ale stále ještě může být dost chytrý na zvládnutí gymplu. Za třetí a hlavně, pokud synovi nejde matika podle tvých představ (nikoli "objektivně" hodnoceno za 3 = dobře), může si myslet, že ji nechápe (když to říkáš), a tedy je blbej (když to říkáš), a tedy nemá smysl se nějak šťavit s učením. Když je stejně blbej. Možná to není tak silnej výraz u vás (jako je obvyklé), ale něco přeci jen asi vyjadřuje i u vás.
"Nejde mi matika" možná mohl mít pocit i můj syn, když dělal přijímačky na 6 letý g., protože některá zadání jednoduše nedokázal přečíst, protože obsahovala značky, které nikdy neviděl (jak je to možné se mě neptejte, do té doby měl za sebou sice dosti volný I. stupeň ZŠ, ale pak taky 1,5 roku 8letého gymnázia). Takže část matiky fakt nedal, a to tedy blbec jako diagnostikovaný íkváč určitě není. Přesto se dostal (mmch Voděradská). Tj. příklad, že matika na 3 není "nechápeš matiku", a už vůůůůbec ne "protože jsi blbej", natož "s takovou na gympl nepatříš". (syn s látkou na gymplu samozřejmě pak žádný problém neměl....)
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 13:05:31) a jakej je rozdíl mezi "jsi blbá" a "jsi blbá a neschopná, protože neumíš to a to"?
Pro mě je obojí nepřípustná dehonestace, která je navíc totálně mimózní (je to velmi subjektivní hodnocení CELÝHO člověka na základě JEDNÝ kraviny, kterou udělal, když neumí COKOLI, tak přece na základě toho nejde říct, že je "celej blbej".
Jakékoli takové hodnocení považuji za těžký komunikační faul a dělalo by mi to problém vypustit z pusy na číkoli adresu, protože myslím, že to se prostě nedělá.
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 13:05:31) a jakej je rozdíl mezi "jsi blbá" a "jsi blbá a neschopná, protože neumíš to a to"?
Pro mě je obojí nepřípustná dehonestace, která je navíc totálně mimózní (je to velmi subjektivní hodnocení CELÝHO člověka na základě JEDNÝ kraviny, kterou udělal, když neumí COKOLI, tak přece na základě toho nejde říct, že je "celej blbej".
Jakékoli takové hodnocení považuji za těžký komunikační faul a dělalo by mi to problém vypustit z pusy na číkoli adresu, protože myslím, že to se prostě nedělá.
|
Monty |
|
(20.4.2015 13:18:19) Kudlo, nevím, jak ti to vysvětlit. Když ti třeba někdo nachystá nějaký kanadský žertík, tak v tu chvíli reaguješ: "Ježíši, ty jsi blbej/blbec!", aniž bys tím hodnotila mentální výbavu dotyčného - reaguješ na to, co udělal. Moje babička třeba říkávala: "Jsi blbej, nebo navedenej?" a rovněž tím nemyslela, že je dotyčný úplný pitomec, ale jen to, že udělal/řekl něco, co pokládá za nevhodné. Ale jak už jsem psala, do různých slov a úsloví si lidé promítají různé věci, je to kus od kusu. U nás doma se používá třeba slovo "ichtyl". Komunikace mezi lidmi není jen o slovech, ale o tom, co v nich ti lidé vidí, jak je vnímají. Pes třeba reaguje jen na tón hlasu, obsah má na salámu. Člověk má o něco bohatší rejstřík a jeho reakce jsou více variabilní a závislé na více faktorech.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2015 11:18:44) jo a jestli jsem to dobře pochopila, tak mu chceš zatrhnout přijímačky na gympl, pokud bude mít trojky?
PROČ?
Pokud to bude v porovnání s ostatníma tak špatný, tak se tam přeci stejně nedostane a výchovná lekce bude dodržena.
Ale co když bude u zkoušek tak skvělej, že se dostane i s trojkama? Proč mu automaticky tu šanci zahodit? Takhle to totiž nebude poučení "neučil jsem se, tak jsem se nedostal" ale "nemohl jsem to ani zkusit, protože mi to máma zakázala", tudíž vlastní odpovědnost nulová a velkej prostor vinit z neúspěchu později Tebe.
Taky si myslím, že nechat to v těch 12 CELÝ na něm není úplně dobrý, ty zkoušky nejsou čistě jen o vědomostech, ale i o tom, JAK se mají dělat (u některých typů se třeba vyplatí si "tipnout" správnou odpověď, u jiných ne, protože za nesprávnou se Ti odečítají body, a docela se vyplatí tohle vědět).
Jistě, že chtít a hlavní práci odvést musí on sám, o tom žádná, ale v tomhle věku bych ho jako rodič podpořila tím, že bych ho nasměrovala, JAK to má udělat (nějaké ty zkoušky nanečisto třeba).
|
Monty |
|
(20.4.2015 11:24:25) Kudlo, protože není až takový ranař. Kdyby byl typ sebevědomého frajírka, tak ať si tam tu hubu jde nabít, to by pro něj bylo jedině užitečné. Navíc bych si troufla tipnout, že se tam sám s trojkama hlásit nebude. Natolik ho snad znám. Ale můžu se samozřejmě mýlit.
|
|
|
|
|
|
Líza |
|
(20.4.2015 11:00:39) Monty, patologická lenost jeho otce je nepochybně z mnoha desítek procent způsobena otcovou diagnózou. Máš úplně normální dítě.
|
|
|
|