TiNiWiNi |
|
(24.3.2011 13:03:09) Můj syn se učí pády a vůbec nechápe, co se po něm chce. Jsme dvojjazyčná rodina, syn je v českém jazyce dost tvrdý. Někdy neslyší, že dává blbě koncovky, neumí dávat slova správně do množ. čísla. Jak mu můžu pomoci? Nebo je to jen o citu? Popřípadě máte fígl, jak na to?
|
uhugo | •
|
(24.3.2011 13:10:15) Myslím, že logiku (jakože si člověk správný tvar domyslí) má skloňování jen velmi volnou, je potřeba mít to zažito, tj. naposloucháno a namluveno.
|
TiNiWiNi |
|
(24.3.2011 13:27:24) On nechápe jak používat ty pády, aby se zeptal...takže umí vyjmenovat pády, KDO?CO?, KOHO?ČEHO?,atd..ale neví co s tím.
|
uhugo | •
|
(24.3.2011 13:52:08) Když se v češtině na ZŠ učí pády, tak už je děti běžně umí dobře používat, tam k tomu dostanou jenom tu teorii. Prostě vědí, že "S otcem" je správná vazba a vědí, že se na to ptá otázkou s kým. Pokud tvůj syn tyhle vazby nemá, bude si je nejdřív muset vytvořit. Mluvením, čtením, posloucháním. Časem mu to začne naskakovat samo. On sám mluví víc česky nebo druhým jazykem? A v druhém jazyku skloňování není?
|
|
Simča, dcery *1988 a 1997 |
|
(24.3.2011 14:01:03) Já nevím, tohle se asi moc těžko vysvětluje. Možná bych mu zkusila ty pádové otázky jednak rozdělit - aby si uvědomil, že KDO se ptá na živé věci a CO na předměty - prostě aby to neměl namleté jako básničku KDO - CO? KOHO - ČEHO?....... ale dovedl si pod tím předstvit větu.... Taky by mohlo pomoci mu ty otázky rozšířit (jako: To je KDO (nebo CO)?, Půjdeme ven bez KOHO (bez ČEHO)? atd.). Ale pokud "necítí" jak to je správně, tak mu to asi nejde vysvětlit. Jako třeba můj táta žije v ČR přes 60 let stejně je schopný říct např. "Počkáme na pes". (Ne tedy u takovéhoto jednoduchého slova, ale zvláště u víceslabičných slov v množném čísle má někdy potíže.) A taky měkční slabik DI TI NI mu dělá někdy potíže. A jak říkám, žije tu téměř celý život - přišel sem někdy v 23 studovat VŠ a je mu 86. Pak by se musel syn učit prostě calý řady slov - hrad - hradu - hradu - hrad - hrade! - o hradu - s hradem.... a pod. Ale to by byla děsná otročina..... Simča
|
Mišyčka a Minimišyčka |
|
(24.3.2011 14:06:10) Zkus to takhle KDO, CO to je? Bez KOHO, ČEHO se obejdu? KOMU, ČEMU něco dám? KOHO, CO vidím? 5. pádem volám na KOHO, CO? O KOM, O ČEM povídám? S KÝM, S ČÍM půjdu ven?
Chce mu to spojit s konkrétní větou, otázkou, kde už může sám doplnit. Takhle to vysvětluju dětem v dyslektické třídě, když neumí určit pád. Pády taky vyjmenují, ale neurčí, který je který, takže se jim snažím takhle pomoci a celkem nám to jde
|
|
|
|
|
|