Sylva, 2 synové školního věku | •
|
(19.4.2005 18:32:57) Nerada bych kazila autorce článku zaměstnání, popřípadě podnikání, ale všichni rodiče, kteří něco podobného se svým dítětem podnikají, by si měli uvědomit, že případné výsledky jazykového kursu ve velice ranném věku jsou velice sporné. V lepším případě žádné, ačkoli při působení pár hodin za týden snad žádné škody vzniknout nemohou. Je sice pěkné, že se jazyková škola snaží vytvořit tzv. přirozené prostředí, nic takového ovšem není možné, už proto, že přirozené prostředí v případě jazyka nastává jen ve skutečné situaci, to znamená, pokud dítě v cizí zemi žije nebo jazykem na ně hovoří jeden z rodičů doma, nejméně každodenně. Rodiče, dejte dítě raději na tanečky nebo na plavání, ušetříte a určitě mu neublížíte.
|
orchidej |
|
(19.4.2005 19:15:15) Tak nevím, zda paní Sylva žije ve 21. století, v zemi, která je členem EU a chce, aby se její děti v životě uplatnili. Pakliže jí ke štěstí stačí, že se její děti nikde nedomluví a budou se živit rukama pouze v okolí bydliště...prosím. Ovšem cizí jazyk-především světový, jako je angličtina, by měl patřit k základnímu vybavení jedince ve společnosti a do budoucího života tím dítěti dozajista pomůžeme. Já se svou dcerou zkouším nenásilně slovíčka formou hry a písniček - umí pozdravit, představit se, barvy, názvy některých hraček a členů rodiny a nemyslím, že by trpěla, ba naopak, líbí se jí to.Do tanečků a keramiky chodí také, angličtima jí tedy času neukrádá. A ve škole pak nebude tápat a koukat, co že to ten cizí jazyk je. Vychovávejme pro boha moderní děti této doby a nezatěžujme je našimi trapnými stereotypy.
|
Bibi* |
|
(19.4.2005 19:27:51) Švagrová-učitelka prvního stupně je též k výuce jazyků v předškolním věku velice skeptická.Čeština je obecně pro děti poměrně náročný jazyk, spousta jich má různé logopedické vady,ty jsou potřeba řešit právě v tomto období.Budu se tedy snažit vštípit dětem hlavně správnou výslovnost a rozvíjet slovní zásobu hlavně v jazyce českém:o)Navíc podle zkušeností "švagřice" se děti, které výuku měly a děti ,které v první třídě teprve začínaly, během asi půl roku naprosto srovnaly a ve druhé třídě již nebyly rozdíly žádné.
Chci se na tuto problematiku ještě zeptat naší logopedky.Musím říci, že když jsem si pod článkem přečetla jméno a povolání autorky,bylo mi jasné ,že je to jen další součást reklamy, která tu hned vedle poblikává:o))
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(19.4.2005 19:45:47) Bibi, ne že snad nešlo o reklamu a ne že bych měla něco proti Tvý švagrový :-), ale to že se leckdy děti ve škole srovnají na stejnou úroveň je bohužel spíš špatná vizitka školy.
|
Bibi* |
|
(19.4.2005 20:21:17) Ahoj Jeni,švagrová učí na soukromé ZŠ,což ovšem není samozřejmě záruka kvality.Jen vím,kolik dětí v našem okolí včetně nás má problémy s výslovností.Každopádně jsem zvědavá na logopedčin názor a ten pro mě asi bude směrodatný-co se zeptat Míši:o)?Přiznám se,že v tom dost tápu.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(19.4.2005 20:36:32) Možná koukni na tuším 3 poslední příspěvky tady http://www.rodina.cz/scripts/diskuse/novep.asp?z_podkategorie=no&id=2038&monthfrom=&yearfrom=
|
Bibi* |
|
(19.4.2005 22:00:11) Dvojjazyčné rodiny mají svá specifika, tam si myslím, že to opravdu může fungovat,i když vím, že jak dítě začne chodit do kolektivu mezi děti,převáží jimi užívaný jazyk.Ale základy v hlavičce zůstanou:o) Na táboře jsme bydlela v chatce s maminkou provdanou do Rakouska,má asi 4letou holčičku,žijí trvale v R.,malá švitoří deutch,česky rozumí.Než šla do školky,prý česky i mluvila,teď za ten týden nepromluvila ani slovo.Kamoška mi zakázala mluvit na ni německy,ale stejně "nekonvertovala":o) Také nevím,jakým jazykem je lepší začínat.U nás je lepší znalost němčiny,dokonce děda je něco jako "rodilý mluvčí":o).Prý se ale doporučuje angličtina,s tou je to horší,tam bych i já potřebovala sem tam lekci,mám spíš pasivní znalost:o(
|
|
|
|
|
Jaga10,syn,2 roky | •
|
(19.4.2005 22:54:51) To s Tebou souhlasím. Jsem učitelka angličtiny a známí se mě často ptají, jestli už na syna mluvím anglicky. Nemluvím,a do kurzu ho nepošlu.Snažím se rozvíjet jeho myšlení skrz mateřštinu, aby měl později na čem zakládat. Pokud je rodina dvojjazyčná, je to výhoda, ale hrát si s dítětem v angličtině mě neláká. Nemyslím si ale, že by kurzy nějak ublížily, pokud jsou kvalitní.
|
Jaga10,syn,2 roky | •
|
(24.4.2005 21:07:32) Milado, souhlasím s tím, že začínat tak brzy nepřináší valné výsledky. Nevidím důvod,proč by se dítě s vadou řeči nemělo učit cizí jazyky.:-)
|
|
|
|
July, dcerka a syn | •
|
(20.4.2005 23:17:34) Moje deti jsou dvojjazycne. AJ a CJ. Dcerka 3,5 roku mluvi AJ a CJ naprosto bez problemu. Navic ma ve skolce Spanelstinu. Ja ovladam SJ a tak s ni trenuji doma. My mame s jazyky velice pozitivni zkusenosti.
Mirko, To jsi mne teda prekvapila, ze spojujes vyuku jazyku ceskych deti s "lezenim do zadku" EU a USA. O to preci vubec nejde. V dnesni dobe je realita takova, ze absolvovent VS bez znalosti jazyku ma dosti omezene pracovni moznosti. A uz vubec nebudu hovorit o moznosti poznavani cizi kultury atd pomoci studovani jazyka. Myslim, ze s vyukou by mely zacit deti, co nejdrive. Vzdyt uz existuje mnoho vedeckych studii, jez potvrzuji, ze dvojjazycne deti maji plus, v prvnich letech zivota se jim vice vyvinul jazyk na schopnost ucit se dalsi cizi jazyky... Dokonce vim o programech, kde i deti, jejiz rodice hovori oba jednim a stejnym jazykem, jsou diky skole dvojjazycne.
|
MirkaEyrová |
|
(21.4.2005 7:38:18) July, Deniso, vím, že je problém uspět bez cizího jazyka. Ale pro mě je mateřský jazyk mateřský jazyk, a jeho zvládnutí považuju za prvořadé. Milada tady nadhodila, že její syn nemá v 7,5 letech problémy odchytávat anglická slovíčka, ačkoliv má logopedické potíže. Vím, že tyto potíže rodiče chtiví úspěchu dítěte v potaz moc neberou, ale odborné pojednání na toto téma jsem nečetla, takže se řídím svojí intuicí, která velí - nejdřív solidně česky, pak teprv motat hlavičku cizím jazykem. A upřímně tu souhlasím s názorem jedné z Vás (nevím bohužel jméno), že mnohem důležitější pro dítě je pořádně se vyběhat, vyřádit, aby se co nejlíp vyspalo a nemělo potíže s koncentrací ve škole anebo s chováním - a pak teprve nějak "uklidňovat". --- Taky určitě záleží na dvou okolnostech: 1. na letoře dítěte: jestliže jde o dítě relativně klidné, lze mu do programu zařadit víc klidnějších "povinných" aktivit typu kreslení a angličtina, když jde o dítě velmi živé a temperamentní, měli by rodiče víc klást důraz na vybití přebytečné energie; 2. na celkovém zaměření rodiny: pokud je rodič zaměřen (ono pro to asi bude nějaký cizí slovo, ale já se v tom nevyznám, takže opíšu:) k lékařství, manažeringu a dalšími podobnými směry, patrně bude cizí jazyk v jeho životě hrát větší roli - a tudíž k němu povede i své děti; my jako rodina jsme zaměřeni více umělecky, takže když jsem chtěla pro čtyřleté "živé stříbro" volit JEDINOU klidnou aktivitu, volila jsem kreslení a ne angličtinu (už pro to, že jsem chtěla, aby si malování a kreslení trochu osvojil, doma kreslit a malovat téměř odmítal). Ovšem argument o logopedických potížích považuju za prvořadý. Jde-li skloubit výuku cizího jazyka s logopedickými obtížemi, aniž by z toho dítě mělo zmatek v hlavě, tím lépe - pak tedy rodiče s výukou jazyků v brzkých letech asi chybu neudělají. Kdyby ovšem na tuto snahu mělo doplatit to, že by se kvůli tomu dítě nenaučilo správně česky, pak už je to podle mě ono lezení někam:-))))) (nebo aspoň naprostá zbytečnost). M.
|
MirkaEyrová |
|
(21.4.2005 7:48:14) Vážně. Ono asi nepůjde o lezení někam. Spíš jde o to, že jsem český patriot, na svou řeč jsem řádně hrdá, velice se mi líbí (ovšem jako amatérské spisovatelské pokušitelce se mi nemůžete divit:-)))), a tudíž mi připadá nepřijatelné, aby si mé dítě tuto řeč řádně neosvojilo. Kdo tuto patriotickou "úchylku" nemá, a naopak je spíš jaksi multikulturní, tak pro něj český jazyk neznamená takovou hodnotu, aby kvůli němu musel šlapat dítěti po štěstí:-))) M.
|
|
MirkaEyrová |
|
(21.4.2005 8:51:59) Milado, pozornému čtenáři nemohl uniknout názorový vývoj v mých článcích. Přímo bych řekla, že ty myšlenkové pochody a výboje na čtenáře musej z tý obrazovky přímo sršet, jak jsem šrotila za pochodu. Jinak - pakliže říkám, že dětem s logopedickými problémy může cizí jazyk zamotat hlavu, pak je to proto, že o tom jsem přesvědčená. V průběhu diskuze zazněly názory, že to tak být nemusí - dobrá, já to beru, možná máte pravdu, a taky jsem to připustila, a vyjádřila naději, že by všechno pak bylo v naprostém pořádku. Ovšem názor několika maminek z Rodiny nemůže dost dobře nahradit vědeckou práci na toto téma. Takže dovol, abych si i nadále nechala své pochybnosti o správnosti Vašeho konání. Musela bych asi VIDĚT důkazy, aby mne to přesvědčilo. M.
|
MirkaEyrová |
|
(21.4.2005 10:21:16) No, hlavně bych pod pojmem "mlžení" hledala skutečně "úmyslné zatajování pravdy a odvádění pozornosti k jiným tématům s úmyslem pravdu zamlčet" či tak něco na ten způsob. Což v mém případě rozhodně není. Jistě. Když rodič dítěte výuku cizího jazyka zkonzultuje s logopedem, a logoped dá souhlas, nevidím další důvod, proč neučit dítě cizí jazyk, má-li o to rodič zájem. Ale o tom tady řeč nebyla; eventuelně se je tvářeno, že se spolkla moudrost světa - ale že se bylo u lékaře, o tom se pomlčí:-)))) Další věc je ta, že jsi řádně neosvětlila, které dítě by se podle Tvého názoru jazyk učit mělo a které ne - jestli to dítě se závažnějšími logopedickými potížemi nebo naopak to s méně závažnými potížemi. Řekla bych to asi tak: jestliže dítě umí ve třech letech plynně hovořit česky s dobrou výslovností, není problém ho učit cizí jazyk. Jestliže ne, je podle mě lepší nějakou dobu nechat dítě dozrát, cvičit logopedii a případně podnikat další vhodné kroky, a s učením jazyka chvíli počkat. A pak dojde k nějaké věkové hranici, za kterou by už výuka cizího jazyka (podle mého názoru) neměla mít na výuku mateřského jazyka takový vliv. Sporná je tato hranice - o tom nikde žádný odborník nepíše, takže máš asi pravdu v tom, že když má rodič pochybnosti, ale má velkou motivaci dítě jazyk učit, že by se asi měl obrátit na odborníka (logopeda). Řekla bych, že ta "rozumná" hranice může být někde mezi 7 až 8 či 9 lety. Tak to cítím já. Třeba má někdo nějaké lepší informace a bude se řídit jinými předpoklady. Přesto jsem dosud považovala za platné, že učit dítě cizí jazyk před završením šestého roku je zbytečné, má-li s mateřštinou potíže, a též jsem dosud byla přesvědčená, že je to minimálně sporné během první třídy. (Jeden jazyk snad, ale o Waldorfské škole jsem četla, že učí od první třídy najednou DVA cizí jazyky, a to už se mi zdá obzvlášť přehnané...) M.
|
Monika | •
|
(21.4.2005 13:48:13) Musím se zastat Milady, mám stejný názor na výuku jazyků jako ona. Moje obě děti začínali ve školce, syn v 6-ti a dcera v 5-ti a ani jeden z nich ještě neuměl pořádně mluvit. Na angličtinu správnou výslovnost ani moc nepotřebuješ, naopak nějaké to huhňání a špatné r a ř je naopak výhodou. Děti zkrz tu angličtinu 2x týdně česky opravdu mluvit nezapomenou a logo mohou opravdu trénovat dále. Děti se angličtinu neučí tak, jako jsme výuku angličtiny zažili asi každý. Žádné biflování slovíček, žádná gramatika, žádné skloňování. Prostě si hrají, zpívají, říkají si básničky, povídají si o tom co rádi jedí, co mají na sobě atd. Jak se tvoří anglická věta o tom ani nemají páru, přesto paní učitelce odpovídají ve větách. Myslím si, že dítě pro které není vhodná výuka angličtiny, je takové, které neumí skoro vůbec mluvit, nebo nemá žádnou paměť. No miminko také neumí mluvit a přesto na něj maminka mluví a má to smysl. Existují určitě jedinci, kteří se začnou učit jazyk později a doženou ty, kteří je jazyk učí od mala. Komu se ale bude učit jazyk snáze? Ne každý máme buňky na jazyky, ale já si myslím, že jazykem v raném věku se dají ty buňky přelstít. Mirko, nikdo tě nenutí, aby se tvé dítě učilo jazyk od školky, je to tvé rozhodnutí. Já jsem ráda, že moje děti mají tu možnost začít s angličtinou od školky a že v našem městě existuje výborná paní učitelka angličtiny pro děti. Znám totiž hodně kurzů, kde angličtina pro děti nestojí za nic.
|
|
|
July, dcerka a syn | •
|
(21.4.2005 19:09:10) Mirko, Dite si nemusi vybrat jeden a nebo druhy jazyk. Lepe receno AJ nemusi byt "nicitelem" znalosti CJ. Vzhledem k tomu, ze tva rodina zije v CR, tak CJ by vzdycky byla pro tve deti hlavnim jazykem a to i kdyby treba AJ mluvily jako rodily mluvci. Moje dcerka je v AJ na stejne urovni, jako okolni deti (zijeme v USA), CJ take mluvi a domluvi se. Ja na ni mluvim jenom CJ. Ale kdyz srovnam treba 3,5 lete dite v CR, tak bych rekla, ze je tak rok pozadu s CJ. Prostredi, kde dite zije je tudiz nejdulezitejsi. Tve obavy, ze by se tvoje deti nenaucily nalezite CJ, kdyby studovaly dalsi jazyk, povazuji za mylne. CJ by umely stejne, jako umeji nyni a plus by treba zvladly AJ.
Deti, aby byly dvojjazycne, tak se musi naucit ted druhy jazyk cca do 3 let. V tomto obdobi maji schopnost prijmout oba jazyky za materske. Dalsi hranice je pak asi do 10 let. Od 10 let nahoru uz je tezsi (rozhodne ne nemozne) naucit se novy jazyk. Obecne plati, ze cim mladsi dite se zacne cizi jazyk ucit, tak tim lepe. Nejdulezitejsi je pak program ve kterem se dite jazyk uci. Ja osobne si myslim, ze nema moc smysl, vodit dite do jazykove skoly 2x tydne. Naopak metoda skolka jenom v AJ je velmi ucina. Dite bude rozlisovat, ze doma s rodici mluvi CJ a ve skolce jenom AJ. Bohuzel tyto skolky jsou mnohym rodinam nedostupne... zatim:-(
|
MirkaEyrová |
|
(21.4.2005 19:29:33) July, právě že školka v cizím jazyce mi nepřijde z hlediska dítěte vůbec jako optimální. Či spíše - měl by rodič navíc dítě posuzovat (podle mého názoru) nejen z hlediska logopedických schopností, ale navíc i dle jeho povahy (na což někteří rodiče neberou moc ohledy, ovšem nemyslím, že by se jednalo i o některou ze čtenářek Rodiny!!!) Co tím myslím: úzkostné a bojácné dítě, které potřebuje, aby na něj někdo mluvil, uklidňoval ho, vedl ho, radil mu, pomáhal mu. Živě si představuju, jak vyplašené úzkostné tříleté dítě mluvící dosud pouze česky přijde do školky, kde se STRAŠNĚ bojí, a najednou kdosi, koho vidí poprvé, na něj začne mluvit úplně nesrozumitelnou řečí. Rodiče odejdou a zůstanou jen cizí dospělí mluvící nepochopitelným jazykem. Myslím, že kdybych tohle zažila já jako dítě, tak by mě tam už nikdy nikdo nedostal:-(((( A můj syn by z toho měl (jak ho znám) takovej šok, že by se ještě rok počůrával:-(((( M.
|
|
Jaga | •
|
(24.4.2005 21:16:54) Ano, ale takové dítě už by nesmělo s výukou přestat - pak by bylo možná dvojjazyčné. Měla jsem několik spolužáků, kteří jako dospělí z cizího jazyka nic neuměli a museli na VŠ začít znovu, přestože jako děti byli dvojjazyční, protože pobývali několik v zahraničí jako děti konzulů. Navíc žádná výuka nenahradí prostředí, které na vás působí, i když to nevnímáte.
|
|
|
|
|
|
|
|