| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Ironie a výsměch ve výchově

 Příspěvky 110 z 52 [Dalších 42 >>]
26.5.2007 23:41:44
Hm, někteří učitelé jsou opravdu takoví. To je hrozné,já sama jsem takovýhle přístup špatně nesla (vlastně i dnes to špatně nesu - ale zvládnu to líp). Rozhodně se k dětem takhle nechovám. I když je fakt, že na některé děti podobný přístup platí, ale moc špatně se to odhaduje - takže radši ne. V první třídě jsme měli tak hroznou učitelku - jsem tak ráda, že jsen byla hodná klidná a šikovná - jinak bych z toho asi měla dodnes trauma. Když si dnes vzpomenu, jak některé děti ponížila...
cizinka1
21.5.2007 12:53:14
Tanulo, to byla ta chyba, ze jsi ucila jen ze skript. Je lepsi si nahlasit na kursy praktickych civiceni ryze pedagogickych nebo take zamerenych na jisty druh jednani, treba vycvik v reci tela, nebo asertivity. Ja pred tridou byvam (spise se snazim ten prostor organizovat jinak), ale VS. Je to nesrovnatelny, ja vim. Ale ze sve zkusenosti musim rict, ze urcite je chyba si myslet, ze kdyz jsem mlada, pritazliva, mam lidi/deti rada, mela jsem dobre skoly a ucitele od kterych jsem mela co odkouknout, tak to zvladnu na jednicku. Vzdy jsem sla na prvni hodinu pedagogickych cviceni skepticka, po tydne nemohla jsem tu investici na cas vynachvalit.
No a obecne, kdyz jsem tak cetla Jakuba a jinych, napadlo mne, ze velka chyba je nechat se zatahnout do dichotomii utocneho/defensivniho chovani. To plati stejne ve tride gangsteru jako i v nebezpecne situaci ve vlaku, kdyz mate ponekud asocialniho souseda.

Pro Zubejdu: nemyslim si ze autor chtel rict, ze deti jsou same krehke citlive dusicky. Spise ze jsou uchechtane potvurky, ktere muzou byt zneuzite k sikane vysmechem a povzbuzene v tom pokracovat. Sikanu spatne snasi i silna osobnost, a obeti sikany muze se stat jak provokativni gauner (ktereho doma pro zmenu bije otec), jak i nadana kreativni osobnost, ktera ma potize se saradit do skolniho radu. Ucitel, ktery prispeje k sikane v obou pripadech pacha pedagogicky zlocin, i kdyz z jinymi nasledkami.
Petr
  • 
20.5.2007 23:44:35
Moje maminka mela rada jistou ucitelku matematiky (ta pani uz davno nezije).
Pani (tehdy vlastne soudruzka) ucitelka prisla do 6. tridy na matematiku a rekla tuto vetu: Divala jsem se na vase vysvedceni (z 5. tridy)a jak se tak divam, tak se vetsina z vas vubec nemusi pokouset dostat se na VS, protoze tam stejne neuspejete.
Ta soudruzka bydlela nedaleko od nas - ja jsem to nezapomnel.Nikdy jsem ji uz nepozdravil aniz kdyz jsem byl starsi.
Ona mne jednoho dne zastavila a rekla mi, ze ve slusne spolecnosti se maji starsi lide zdravit. Ja jsem ji rekl - dobre, soudruzko ucitelko, ale ve slusne spolecnosti se detem nenadava ani primo nebo neprimo. Ja se na Vas vyrok z r. 1957 pamatuji dost dobre. Jestli chcete zacit, tak pojdte ted hned na hlidku VB nebo na skolsky vybor , a tam si to vyrikame.
Uz se nikdy ke mne nehlasila.
Moji rodice o tom nikdy nevedeli, az jednoho dne maminka s k tem letem vratila, ja jsem ji ten vyrok rekl, a maminka zustala uplne bez dechu a nebyla schopna odpovedet, jak si takovou drzost a urazku vubec nekdo muze dovolit.
20.5.2007 22:51:00
velice si vážím úvahy kterou cítíme že je správná a sami se můžeme dopouštět těchto chyb Děkuji za povzbuzení se jako matka tříletého a desetiměsíčního chlapce zlepšit e.
20.5.2007 16:10:25
jak se rika,kdo nezazil nepochopi.To se vi,ze vy,co mate doma jedno,dve vlastni deti,tak tady radite,jak si maji pocinat ti,co jich maji 20-30 nevlastnich a polovina z nich je vychovne narusena uz z rodiny.Souhlasim s Jakubem,teorie je uplne nekde jinde nez praxe.Kecy o individualnich pristupech a jak deti zaujmout,motivovat ap.,kterych jsou plna skripta na pedagogicke fakulte...Rada bych vas vsechny videla pred tridou a v konkretnich situacich.Ja jsem to vzdala a delam jinou praci.
zubejda
  • 
20.5.2007 9:53:44
Já mám podobnou zkušenost. jako mladá, začínající učiletlka byla jsem zblblá všemi těmito články o křehké dětské dušičce, kterou je třrba opatrovat jako v bavlnce. V zásadě s tím dodnes souhlasím i se tak chovám, sama jsem (troufám si tvrdit) duše jemná a dle toho soudím ostatní. S tímto přístupem, totiž že dítě je citlivá dušičky, již je třeba chránit, jsem často tvrdě narazila.
Konkrétně: například ve třídě, kde bylo několik trojek chování, tvrdá šikana, dokonce kvůli tomu promíchali třídy v ročníku, aby partičku agresorů trochu naředili. I tak v oné sedmé(!) třídě zbyla asi pětice kluků, které vládla třídě. Všechny ostatní děti se jich bály a chovaly se dle jejich příkladu a příkazů.
Pokud chtěl učitel vůbec vyučovat, musel holt tehnle dobytek nějak usadit. Já sama to neumím, proto jsem taky v téhle třídě měla problémy, ale záviděla jsem kolegyním, které jedinou peprnou poznámkou na adresu šéfa gangu uměly zajistit klidnou hodinu. Samozřejmě že tím problém neřešily! V podstatě tihle sígři byly ztracené případy, ubohé duše bez zázemí, zkažené špatnou či žádnou výchovou - ale kdo za to může? Učitel? Má ve své pravomoci a moci něco s tím udělat? Za dvě hodiny v týdnu? A jak k tomu přijdou ti ostatní?
Pokud si jdu do třídy odučit svůj předmět, nejsem tam třídní a záleží mi na tom, abych tam něco naučila, klidně použiju sarkasmus na jednoho mizeru a odstavím tím pokusy o narušení celé hodiny. Tím mu možná ublížím, já však myslím, že mu ublížili už dávno, když byl malý a touhle nějakou poznámkou už to zas tak nepřihnojím. A ostatní jsou rádi, že se příkoří pro změnu děje tomu, kdo ho běžně činí jim.
Je to srozumitelné? Snad chápete, co tím chci říct..
Lassie
  • 
18.5.2007 13:19:49
Smekám před všemi, kteří v podobných institucích pracují. Přesto ale - nejde člověk používající ironii a sarkasmus fyzickému napadení spíše naproti?
cizinka1
18.5.2007 9:59:36
Jakube, promin mi muj silny sklon k ironickemu parafrazovani dospelych: je nutny aby prispevajici do diskusi chapal, ze, pokud jeho zajima nejake tema (treba to hodnoceni), mel by si takove clanky vyhledat bud na netu nebo podle bibliografickych odkazu v knihovne. Psat pod jakymkoliv clankem sve prani co byste rad je ponekud zbytecny.

Clanek je o ironii, autorova prakticka rada je ironii nepraktikovat a uz pokud se stane, okamzite dat vedet, ze slo o vtip, dotycnemu se jiste povede lepe, a at si z toho nic nedela. Peto, jestli DDS je to, co si predstavuji, tak pak ta autorova rada pro tebe plati dvojnasobne. Dite v pastaku nema jiny domov, kde by ho nekdo objal, a jine lidi, kterym zalezelo na jejich zdravem sebevedomi (ci v tomto pripade o uzdraveni sebevedomi) a to i presto, ze pracujes se starsimi deckami nez ma asi na mysli autor. Podle mych zkusenosti, sice s mensim ditetem, autor ma pravdu. To se nam nedavno stalo, ze jsme se z rozvztekaneho synka, kteremu se nedaril skolni ukol a nase vysvetleni nechapal, rozesmali (zdal se nam jako takova roztomila chlupata potvurka, vite). Az jsem se zpamatovala, a rekla, ze mi te prece mame radi, rozplakal se tim nejdojemnejsim zpusobem. Jiste jsou nejake skolici kursy, pokud nejsi si jista, jak se poradit s vyhruzkami. Ale podle me predstave o diteti (nejsem ale zadna odbornice), jestli jednou jeho vyhruzky byly vysmate, bude chtit jednou dokazat, ze minil to vazne a fyzycky zralemu klackovi mit pocit, ze vuci tym protivnym zenskym by se v tmavem koutu poradil, je nejsnadnejsi cesta, co se da predstavit.
  • 
18.5.2007 8:54:11
Je třeba, aby diskutující rozlišovali mezi odborným článkem zjevujícím obecné pravdy a pracovní realitou (přičemž na tomto rozdílu není nic špatného, prostě to tak bývá). Jenže tento rozdíl nabývá ohledně školské problematiky výrazně vyšších hodnot, než je tomu jinde.

Takto zeje obrovská propast mezi radami pedagogických a psychologických odborníků aplikovatelnými na určitý ideální stav, a reálným školním prostředím. Je pravda, že postavit mnohé odborníky do prostředí třídy, museli by své dřívější představy silně regulovat.

Popravdě řečeno - nevím, komu je článek určen. Krutých sarkastických učitelů, před kterými se žáci třesou, asi dnes mnoho nebude. Vidím kolem sebe spíše ustrašené, víceméně zdarma pracující kolegy, kterým valorizace platů nepokryje ani inflaci a kteří svou prací dotují společnost.

Uvítal bych spíše článek, který by obsahoval spíše rady praktické než teoretické.

Příště bych se mohl třeba od ,,zeleného stolu" dočíst, že by učitelé neměli dávat žákům pětky, aby jim nezpůsobili psychickou újmu. Spousta maminek si zde vyleje srdíčko a popíše obludné zkušenosti svých ratolestí se zlými učiteli.

Mě by ale místo takovéto obecné rady zajímal spíš článek o lepším a formativnějším způsobu hodnocení, nebo aspoň článek dávající praktickou radu rodičům a žákům ohledně jejich konání v případě neúspěchu.
18.5.2007 6:44:17
Teď se vám vydám na pranýř se svým ne zcela identickým postojem:-)
Před mateřsku dovolenou jsem pracovala jako v DDŠ, což je zařízení, kterému se dříve lidově říkalo plepšovna či pasťák...Takže jaké děti jsem učila je asi všem jasné. Jako pedagog vím, že ironie a sarkasmus do školy nepatří, ALE...Přiznám se, že v určitých emotivně vypjatých situacích jsem se jim oparvdu neubránila...často to byla má jediná zbraň proti vulgaritám a hrozbám či realitě fyzického napadení...Samozřejmě po vyčerpání všech přijatelnějších metod:-)
To je jen pohled z druhé strany...třeba s tím má někdo obdonou zkušenost a jen se bál ji přiznat...
 Příspěvky 110 z 52 [Dalších 42 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.