| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Nepodceňujme dětské kreslení

 Příspěvky 110 z 35 [Dalších 25 >>]
Bruni
3.11.2004 11:21:23
Chtěla bych poděkovat autorovi za dobrou radu - zavřít oči a představit si, co chci malovat, opravdu to pomohlo!
Ne že by teď syn maloval od rána do večera, opět jsme u kreslení dárků, co si přeje od Ježíška ;-), ale jde mu to docela snadno.
Takže děkujeme :-)
24.10.2004 23:49:38
Jano,
díky za nápad, to jsem opravdu nezkoušela. Ale on mi poslední dobou nechce v židličce sedět ani na jídlo, když se setra volně pohybuje. A ohledně těch aktivit - prostě CHCE přesně to, co mám já nebo jeho sestra v ruce, a nějakou náhradou, třeba funkčně stejnou, mlátí všude okolo. Takže my si nemůžeme hrát s plastelínou, nemůžeme si vystřihovat, protože bere nůžky a mačká všechen papír. Dcera je z toho uplakaná, až hysterická, on samozřejmě taky, protože mu nedáme, co chce. To je jak s knížkama - s tvrdými listy nechce, to je pod jeho úroveň, ale ty normální trhá.
Ještě, že dcera chodí do školky, ať si tam klidně vymalovává třeba omalovánky, jenom když má na to klid.
Bruni
13.10.2004 16:16:02
:-)))
Jsem fakt zvědavá, co z nich jednou bude :-)
Tak za 10, 15 let by bylo hezký si zase popovídat, co je baví a co ne :-)
  • 
12.10.2004 20:34:50
syn je vzorny prvacik, robi nam radost, taktiez nekreslil... mal ine starosti, rad iba pocuval co sme mu citali z encyklopedii, ak kreslil, islo len o nacrty, zachytavanie toho, co si chcel zapamatat, nie o diela vyjadrujuce nieco...ine... Teraz si uz sam cita, momentalne napriklad o zlozeni prstenca saturnu, je pravidelnym navstevnikom kniznice... nema problemy, nie je nijako vydeleny z kolektivu. Dcera presne naopak rada kresli, spieva, ma absolutne ine zaujmy, vsetko zavisi aj od inych veci... kazdy clovek je original, nikdy sa neda zovseobecnovat. Syn mal napriklad 20 mesiacov, ked sme zistili, ze pozna vsetky pismena abecedy, dceru pismena doteraz zaujimaju len tie, z ktorych sa sklada jej meno... syn nikdy doma nereprodukooval ani jednu basnicku zo skolky, dcera nam vecer robi divadelne predstavenia, nemame ale nikdy pocit, ze by jeden z nich v niecom zaostaval, alebo vynikal, len su kazdy iny... kazdy ma iny temperament, potreby, zaujmy...
a k tym pesnickam...
syna vzdy ako zaklinadlo spolahlivo uspavala jedna pesnicka, bola to aj naplast na bolacky rozneho druhu... ked sa narodila dcera, razantne mi zakazal ju pouzit... po 4 mesiacoch si ju vypytal, ked sa udrel... dcerka ju spoznala... tak sa tesila... bola to jej pesnicka spojena a uzasnymi pocitmi: ked som sa potesila... jedno krasne dieta spiace, druhe pod srdcom... nadherne spomienky: MAMINKY, TULTE SA SO SVOJIMI DETMI, KOLKO TO LEN IDE...
  • 
11.10.2004 20:42:55
Milá Lexi,
děkuji za Váš zajímavý dotaz. Už podle stylizace a zřetelné představě o stadiích vývoje dětské kresby atd... tipuji, že jste přinejmenším velmi pečlivá maminka, která se intenzivně zajímá o své dítě. Možná, že máte i nějaké vzdělání v profesi, která se týká dětí?

Vaše dceruška doopravdy kreslí a maluje zvláštně, zejména proto, že dítě v předškolním věku a převážně téměř do konce mladšího školního věku skutečně maluje a kreslí realisticky. Prochází stadii specidického realismu o nichž bylo psáno již na počátku 20. století. Dnes jsou "stadia kresby" poněkud zastaralou látkou, která je sice ve svých analytických závěrech platná, ovšem přáliš strnulá. Projev dítěte je jednodušeně řečeno příliš komplexní a dotýká celé podstaty dítěte, tedy zejména jeho citů, zkušeností, prožitků. Velmi důležitá informace, která jedině potvrzuje mimořádně zvláštní vyjadřování Vaší holčičky je dávno známý a ověřený poznatek, že dítě kreslí a maluje to co ví a nikoliv to co vidí. Tím lze vysvětlit tzv. "překlopený rybník", který je na obrázku zobrazen jako nepravidelný kruh a nikoliv jako elipsa. Dítě rozumově rybníku přiřazuje kruhový tvar a tak jej také zobrazí. Podobným příkladem je vůz s koly, který táhne kůň. Tento vůz kreslí dítě shora (tedy v půdorysu) přičemž kola překlopí tak, že na cestě leží jako vyvrácená. Proto je zvláštní, že Vaše dítě se vyjadřuje geomertickými tvary, nekonkrétními liniemi a barvami. To je typické pro abstraktní malbu a kresbu. Pokud ve svém vyjádření dokonce "nic nevidí" tedy nenazve obraz, pak nelze zverifikovat temata její práce, mezi než běžně patří postava, dům, strom...

Tedy pro tuto chvíli vězte, že její projev není běžný. Vyvarujte se však uvažovat tak, že se nejedná o "normální projev". To je zcela nesmyslné chápání výtarného vyjádření dítěte.

Velmi mě zajímají obrazy Vaší dcerky. Pevně věřím, že mně její obrazy pošlete zatím k náhledu mailem. Rád bych je ale viděl in natura, abych se mohl podívat také na tahy a tlak ruky, zda maluje pastózně atd... Pokud byste byla svolná, rád bych zjištěné zvláštnosti později, samozřejmě anonymně, použil ve své doktorandské práci a Vám pomohl lépe se ve Vaší holčičce vyznat.

Moc Vás zdravím na Slovensko

JZ












11.10.2004 15:58:43
:-)
Náš starší měl rád zpívání dokud se nenarodil bráška - pak mu začlo vadit a ačkoli na menšího uspávanky působí skoro zázračně, nemůžu je večer používat, protože starší se hned začne vztekat a ucpávat mi pusu. Tak jsme na tom podobně. Akorát zatimco u vás se třeba starší s mladším rozmaluje, já teď doufám, že starší se s mladším rozmluví... až bude z vašeho prcka spisovatel, třeba mu ti naši budou ilustrovat knížky a hrát jim k tomu bude holt někdo třetí :-)
Bruni
11.10.2004 15:38:47
Jani, díky za rady, něco určitě vyzkouším. Já doufám, že se chytne toho, že teď začíná čmárat Adam a budou čmárat a patlat spolu.
Jinak s tím hudebníkem jsi mě pobavila :-)) Teď se to trochu zlepšilo, ale jinak mu od malinka vadilo, když jsem mu chtěla zpívat (a to zpívám normálně :-)), nechtěl ani poslouchat písničky z kazety nebo rádia. Kolikrát už jsem byla frustrovaná, že si ani zazpívat nemůžu, ale fakt mě nenechal. Když se narodil Adam, zpívala jsem jemu a dlouho trvalo, než to Jiřík překousnul. Teď mu občas zazpívá před spaním taky (pokud se tomu dá říkat zpěv :-)), ale pouze jednu písničku.
Takže hudbou se to zrovna nevyváží :-)
Ale je fakt, že začal brzy mluvit a s výslovností nemá problémy.
No, holt z něj nebude umělec...
11.10.2004 12:59:08
Rozumim.
(Náš starší taky nelez, chybí mu mluvení a o hlavonožcích (ano, vim o nich ze školy :-))si můžu nechat jen zdát. Možná to budu řešit stejně jako vy až mu bude těch 6 a víc... - Jen mi to přišlo, že pokud nechce kreslit jen kvůli tomu, že maminka to má hezčí, není problém vymyslet činnost, při který nemůže vzniknout horší nebo lepší výtvor. Pokud je problém jinde, postup řešení je samozřejmě taky jiný.)
Milada.
11.10.2004 12:33:43
Jani,

takhle: Můj syn třeba prakticky vůbec nelezl, pouze se plazil jako Meresjev (přitahoval se rukama)..tímhle způsobem pohybu dosahoval nevídáných rychlostí. Přesto nás poslali v jeho 9 měsících na rehabilitaci. Tam ovšem řekli, že to je již docela pozdě, ani jsme moc cvičit neměli. Pak už rovnou chodil. Teď říkají, že (možná) že tím, že nelezl, tak přeskočil nějakou vývojovou etapu a může to mít vliv třeba na kreslení, třeba na výslovnost. Některé děti tuto etapu přeskočí a nic se nestane, některým něco někde chybí. Já neočekávala, že bude syn zdatný malíř, to vůbec ne, neočekávala jsem, že bude lézt podle toho, jak prý se to má, ale také jsem neočekávala, že o pár let později mi řeknou, tím, že nelezl, tak má teď problém. Vidím druhé dítě, které běžně, a nikdo to po něm nechce, kreslí hlavonožce - to syn nikdy nedělal. A správný vývoj má být kreslení hlavonožců. Do té doby, než to dcera kreslit začala, tak já ani nevěděla, že děti mají kreslit jakési hlavonožce :-), já žádné hlavonožce neočekávala ani od jednoho dítěte. Víš, jak to myslím?

Milada
11.10.2004 11:58:44
Myslela jsem to tak, že když dítě něco nedělá jak si představujou rodiče, je to často spíš problém rodičovských očekávání než dětí. Přeci když dítě nedělá jednu věc, dělá zcela jistě jinou - jen možná ne tolik žádoucí (opět problém v očekáváních). Prostě některý rodič je spokojený s něčím, z čeho je jiný rodič rozčarovaný.
Za mail předem díky - ráda si přečtu...
 Příspěvky 110 z 35 [Dalších 25 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.