veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 |
| • |
15.2.2006 23:21:49
...a on to chtěl vědět mnohem dřív než v 5 letech. Ono ho totiž zajímalo, jak se tam ten bráška dostal a jak vyleze ven. A ten kdo má kluka snad zná dotazy: Přoč tady mám ty kuličky? akdo má holku a kluka určitě musí vysvětlovat, proč on má a ona nemá. Nám k tomu stačila návštěva s holčičkou. Já jsem Martínkovi vysvětlovala, kamarádka rudla a poslala malou, tenkrát dvouletou, ať si jde hrát. a byla ráda, že se jí doma ani před tím, ani potom neptala. Ale bude se jí někdy ptát? V
|
veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 |
| • |
15.2.2006 23:03:20
Když on chtěl vědět, jak se tam dostane... V
|
veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 |
| • |
15.2.2006 23:02:06
Ne že bych chtěla klukům něco vnucovat. Ale starší se ptá, a já mu vysvětluju a mladší je samozřejmě při tom. A nemá žádnou újmu. Když mám pocit, že by něco nepochopil, nebo že mu to stačí, přestanu. Ale myslím si, že pokud začnu s dětmi mluvit o čemkoliv teď, je to snadnější než to nějak dohánět a stydět se před starším dítětem, které se už stydí taky. To pak vzniká začarovaný kruh, kterému se vyhýbám. Myslím si, že pokud si kluci zvyknou teď na to, že s nima mluvím o čemkoliv a pravdivě, budou ochotní se se mnou bavit o čemkoliv i jako starší.
Já sama si vzpomínám na to, že jsem se jako asi čtyřletá pořád ptala na to, proč musí člověk umřít, měla jsem strach z toho, že naši jednou umřou. Ale to přece nemá nic společného se sezuální výchovou. stejně jako vysvětluju, že nesmí mlsat před jídlem, že by bylelo bříško, a že tam bolí žaludek, proč bych neřekla, že se liší muž a žena? Nepoužívám odborné názvy ani podrobnosti, to má čas. Ono se to musí přizpůsobit věku a hlavně zájmům a znalostem. Mimochodem, dnes se tatínek díval na olympiádu. Kluci byli v obýváku, zrovna byla reklama. Na Prostenal. A Martínek chtěl vědět, co to tam ukazují, chtěl vysvětlit obrázek a co to tam povídají. Stačila chvilka, ale ví, že se může zeptat a dozví se. A to je důležité. Veronika |
Radka, 3r. holčička |
| • |
15.2.2006 18:32:49
Díky za názory, souhlasím s tím, že bych odpovídala jen na to, na co se zeptá - pravdivě a přiměřeně k věku a nemotala jí hlavu dalšími informacemi. Asi je vše jinak, když už jsou děti dvě, příp. víc dětí v rodině - neteře, synovci apod., než když je dítě zatím jen jedno a první, tj. náš případ. Možná, že kdybychom čekali další, přijde to samo. Určitě je důležité zvládnout to co nejlíp, protože dojem z téhle informace si dítě nese celý život, takže všem : ať to dobře dopadne!!!
|
Líza |
|
|
15.2.2006 15:37:41
někdo se tu ptal, proč čím dřív, tím líp. Protože dokud je dítě poměrně malé, nevnáší do toho stud, posměšky a nepřiměřené vzrušení. bere to prostě jako hotovou věc - to my dospělí s tím máme problém, malé dítě (myslím předškolní nebo velmi mladý školní věk) s tím problém nemá. Naopak potom s rostoucím věkem to už problém začíná být a riskuješ, že se s tím dítě setká nevhodným způsobem a od někoho, od koho nechceš (spolužáci, nepříliš dobří kamarádi, nevhodný tv pořad, časopis na stánku apod.).
A k tomu "tatínek a maminka se musí hodně přitisknout". Tak těmito slovy mi to vysvětlila moje starší sestra. Tehdy jsem se zařekla, že se nikdy s žádným klukem ani mužem neobejmu a začala jsem odmítat objetí i od vlastního otce, dědečka, strejdů a bratranců, protože přece... Tak to mi taky nepřipadá jako adekvátní vysvětlení. To dítě by mělo přece pochopit, že z ničeho, co normálně dělá se svými blízkými, děti nevznikají. |
markéta, Tereza 7/03 |
| • |
15.2.2006 14:02:04
Souhlasím s tím, aby se říkalo to, o co se dítě zajímá. Dceři je dva a půl roku. Problém rození dětí zatím nepřišel. jednou u mě byla kamarádka, která začla kojit. Tak jsem vysvětlila, že když je miminko malé....atd. Ona už je velká, proto já žádné mlíčko nemám. to ji uspokojilo. Zdá se mi zbytečné, abych okolo toho rozvíjela celou přednášku o porodech a plození. Vždycky se budu snažit odpovědět na to, na co se zeptá, ale nic víc. Přijde mi, že znát techniku pohlavního styku v pěti letech je dost brzo. Když to dítě někde uvidí (ve skutečnosti, v tv), tak holt nic jinýho nezbývá než vysvětlit. Ale jinak bych to vysvětlila, až přijde otázka "jak se semínko do maminky dostane". Líbila se mi něčí odpověď, že "se maminka a tatínek se k sobě musí hodně přitisknout".
|
Margot |
| • |
15.2.2006 13:29:00
Já vím, ale rozdíl mezi normálním porodem a císařem a vůbec varianty jak může porod probíhat nechám až do dalších kol debaty, aby ten maličkej mozeček zvládnul všechno postupně zpracovat. Ty jablíčka jí budou asi pro začátek stačit o). A naše malá se narodila způsobem, který měl asi blíž k operaci než k tomu, cos popsala Ty.
|
Markéta, syn 4 r. |
| • |
15.2.2006 13:17:26
Veroniko, proč si myslíte, že čím dřív tím líp? Proč si myslíte, že je nutné, aby tříletá holčička, aniž by ji to zajímalo, věděla, jak probíhá soulož? Ptám se proto, že vím, jak těžko se můj syn vyrovnává třeba s otázkou umírání a smrti - myslím, že by byl spokojenější, kdyby to zatím neřešil, denně máme na tapetě, jestli nejsme s tátou starý, nemocný atd. Nemyslím si o sobě, že jsem prudérní, synek ví, jak se narodil, ví, že maminka má vajíčka a tatínek semínko, ale protože se dál neptal, o souloži jsem mu neříkala nic. A nevím, jak mu nějakou něžnou formou ten akt popsat, a myslím si, že suchý technický popis vyznívá brutálně, a že by ho to děsilo. Já si myslím, že je spousta důležitejších informací, které by mělo tříleté dítě vstřebat, než ty o sexu. Takže dokud se nezeptá, nebo nepřijde s nějakou zmatenou teorií, já mu to vnucovat nebudu.
|
veronika, Martínek 11/00, Tomášek 4/03 |
| • |
14.2.2006 23:44:41
ahoj
Já bych asi ve Tvém případě využila těhotenství, případně porod kamarádky. Prostě se malé zeptat, jestli ví, jak se mimi narodilo, říct, že i ona se tak narodila. A zároveň prohodit něco o tom, jak se to miminko do bříška dostane. Stačí nějaké povídání o tom, jak se mají maminka s tatínkem rádi a tatínek dá mamince semínko. Ona je ještě malá, ale nějak se začít musí, čím dřív, tím líp. Na další věci už se bude ptát sama a pro Tebe to bude jednodušší, než začínat od nuly. Veronika |
Radka, 3r. holčička |
| • |
14.2.2006 19:46:21
Ahoj, pečlivě jsem pročetla všechny příspěvky a i když se občas směju, hrozím se okamžiku, kdy se dítě zeptá. Naše malá je ukecaná, můžu se s ní povídat skoro o čemkoliv, ale podobné otázky se nám zatím vyhnuly. Od 6 měs se s námi koupe ve vaně, takže rozdíly mezi maminkami a tatínky , příp. holkami a kluky chápe. Kamarádka čekala mimi - věděla, že je v bříšku, absolutně ji nezajímalo, jak se tam dostalo a jak se dostane ven. Problém byl spíš ten, kdy už může miminku půjčovat hračky a podávat dudlík. Kojení jí nevzalo taky - miminka cucají mlíčko, ale kde se tam bere a proč ho kamarádka má a já už ne, to jí bylo v celku jedno. Lhát jí nechci v žádném případě, (tím myslím čápy, vrány a hračkárny), ale jsk to naservírovat přiměřeně k věku? Dodnes nenmáme pojmenovanou "pipinku" - prostě umyjeme čůrání, utřeme kapku (na WC), protože při buchtičkách apod. se "ježím". Od jejího narození to řeším a ještě jsem nepotkala správný výraz.
Ale radši bych jí vše řekla sama, než aby se dozvěděla cokoli ve školce, škole apod, což se stalo mě a dodnes si pamatuju, jak mi bylo. Takže - když se nezeptá - tak kdy tedy a jak? |
Štědrý den v Zoo OlomoucOlomouc
Advent na KarlštejněBeroun
Předsilvestrovský výstup na BrdoKroměříž
Pražský Nový Svět pod rouškou nociPraha 1
Tříkrálový průvod PrahouPraha 1 Další akce nalezte zde
Pedrocotta (smetanový dezert s želé Pedro)/Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.