Já jsem založila tu diskuzi o sešitech, kam vkládala Hlena Pa ten interaktivní sešit. Měla jsem právě myšlenku dělat to nějak podobně v zeměpise. O ten jsem ale dneska přišla, takže nic.
Když ale vezmu tyhle předměty (dějepis, zeměpis, přírodopis), myslím si, že hodně záleží na tom, jak člověk učí celkově. Od toho se odvíjejí i zápisy, vedení poznámek.
A přijde mi fajn pestrost. Protože když se střídají styly, má každý žák šanci najít to, co mu vyhovuje nejvíc. To mi přijde důležitější, než jestli si zapamatuje řadu posledních pěti Přemyslovců a kdo jak zemřel...
Takže já měla v plánu kromě těch zápisů ve stylu lapbooku zařadit i hodně z metod rozvíjení čtenářské gramotnosti a kritického myšlení, právě tu práci s textem. Pokud mátě dobrou učebnici, i když obsáhlou, tak o to lépel protože na tom se dá nejvíc naučit. Je to vlastně, jako by měli vlastní encyklopedii.
Takže na osobnosti bych třeba využívala pětilístek. Vždycky je na 1. řádku jedno slovo, u osobnosti většinou jméno. Druhý řádek jsou dvě slova - jaký je. Třetí řádek, tři slova - co dělá. Čtvrtý řádek, 4 slova - věta, která ho vystihuje, popisuje, je v jeho případě důležitá. Pátý řádek 1 slovo - synonymum, u osobností např. to, čím je významná (král, vynálezce spod.). Nejprve jich pár vytvořit společně, třeba v rámci opakování z minulého ročníku, pak mohou tvořit sami po té, co jim zadáš k pročtení vybraný úryvek z učebnice.
Na události je zase skvělá rybí kost (není nutné dělat jako rybí kost, ale ten princip). Přečtou si daný úryvek a pak vymyslí 6 otázek, které se týkají přečteného textu a začínají každá jinak - většinou KDO, CO, JAK, PROČ, KDE...a podle události doplníš KAM, KOMU apod.
Otázky musí být co nejkonkrétnější, a odpovědi na ně pak vlastně tvoří ty poznámky k zapamatování.
Potom na fakta metoda I.N.S.E.R.T. 1. Žák čte pozorně text. Po pravém okraji textu, postupuje po odstavcích, označí informace znaménky:
fajfka - jestliže je informace pro něho známá
mínus - jestliže je informace v rozporu s tím, co si myslel/a
plus - jestliže je informace nová
otazník - jestliže informaci nerozumí nebo by se chtě/a dovědět víc
vykřičník - co si z toho nového chce (je potřeba) zapamatovat - no a z toh se pak zase mohou vytvořit poznámky do sešitu
Tohle jsou moje nejoblíbenější, ale chtěla jsem si toho přes léto promyslet víc.
Ve fyzice a matematice je na tohle málo prostoru
.