13.6.2016 21:19:38 Delete
Re: Musí mi učitel umožnit podívat se na známky?
Monty,
ještě záleží na dalších věcech, ne jen doplňovačky a diktáty, ale právě třeba i ty přepisy hodně napoví. Pokud dítě zvládá všechna možná cvičení, ale v diktátu má stále problémy, záleží i na tom, jestli má problém jen v tom jevu, nebo v jevu i v tom ostatním. Když chybuje jen v tom jevu, může to ukazovat na problém s pozorností, kdy si dítě třeba i správně odůvodní, ale než dopíše slovo, tak zapomene a napíše už bez rozmyslu, což se mu v doplňovačce nestane, protože dopíše to jedno písmeno hned, jak si odůvodní...
Něco jde docvičit (ale je třeba cvičit pozornost, ne ten pravopisný jev), něco se rozvine v poruchu, dysgrafika psaní natolik zatěžuje, že vůbec není schopný pravidla řešit, navíc si to po sobě často ani pořádně nepřečte. Dyslektik často zapomíná písmenka, háčky, čárky, takže při zpětné kontrole není schopný slovo přečíst, pochopit, těžko si ho pak odůvodní....
Pokud dítě chybuje kromě sledovaného jevu i v tom ostatním, může jít o neschopnost sledovat více věcí najednou, nezralost, nezautomatizování některých věcí a potom nestíhání sledovat vše, někdy i čistě lajdáctví a nezvládnutá sebekontrola.
Většina toho jde opravdu natrénovat, nacvičit, ale je potřeba vědět, co přesně trénovat. Někdy pomůže i to nekonečné psaní diktátů pořád dokola, ale bývá to mnohem méně efektivní, než zacílení toho procvičování...
U druháků je třeba velký problém rozlišení délky samohlásky. Když se pak učí psaní u/ú/ů, může to vypadat, že dítě neví, kam co patří. Ale většinou je problém v tom, že oni prostě neslyší, jestli je tam krátké nebo dlouhé. Takže nemá smysl pořád dokola psát, ale stačí učit je si to říkat. Cvičením, které jde dělat prakticky kdykoliv a kdekoliv zlepšíš výkony v psaní a to psaní jim neznechutíš. A zrovna v tomto případě jde o to, že se výkon v doplňovačkách od diktátů prakticky neliší. Naopak při tomhle problému bývají diktáty mnohem lepší než doplňovačky, protože to dítě slyší ta slova od někoho, kdo je umí říct, slyší je správně, proto je správně napíše, zatímco když si je čte samo, někdy není schopno púochopit smysl.
Dal by se takhle rozebrat jeden jev za druhým, někdy třeba v diktátu horší výkon bývá jen z důsledku větší zátěže a tedy únavy, to zase poznáš, když dítě část diktátu napíše prakticky bez chyby, a ke konci dokáže v jednom slově nasekat 5 chyb. A zase v souvislost s dalšími projevy můžeš usuzovat na problémy s udržením pozornosti, na větší unavitelnost v souvislosti s problémy s psaním, na "už je konec" efekt....ale jen málokdy to znamená, že to to dítě prostě neumí a potřebuje daný jev procvičovat....
Odpovědět