Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměření
Hodnotí se:
a. aktivita, samostatnost, tvořivost, originalita,
b. rozvoj osobních předpokladů,
c. osvojení praktického používání materiálů, nástrojů a vybavení,
d. estetické cítění,
e. zájem o umění,
f. tělesná zdatnost.
Stupeň 1 (výborný)
Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně je rozvíjí. Vždy používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný a přesný. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě. Aktivně se zajímá o umění a estetiku. Jeho tělesná zdatnost má vysokou úroveň.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák je v činnostech aktivní, převážně samostatný, využívá své osobní předpoklady, které úspěšně rozvíjí. Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení. Jeho projev je esteticky působivý, originální a má jen menší nedostatky. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje méně tvořivě. Má zájem o umění a estetiku. Je tělesně zdatný.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák je v činnostech méně aktivní, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. Materiály, nástroje a vybavení používá bezpečně a účinně pouze někdy. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák je v činnostech málo aktivní i tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Materiály, nástroje a vybavení většinou nepoužívá bezpečně a účinně. Úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malý zájem a snahu.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Materiály, nástroje a vybavení nepoužívá téměř nikdy bezpečně a účinně. Jeho projev je většinou chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci.
Toto je součástí školního řádu a je to pro učitele závazné. Více subjektivity než v jiných předmětech v tom není, líbí/nelíbí se dá napasovat snad jen na "projev je málo působivý, ale je to jedno kritérium z mnoha.
Už jsem dala z VV i trojku, ale to jsme měli možnost známkovat výchovy jen do trojky. Popis jednoznačně odpovídal v tomto klasifikačním řádu stupni 5. Problém nebyl v tom, že by dotyčné dítě neumělo kreslit. Problém byl v totálním nezájmu cokoliv dělat. Přitom šlo o dítě v učení v lepším průměru, náš vzájemný vztah byl spíš z těch lepších, dítě jsem učila ještě další dva předměty. Jedno pololetí se mi podařilo dát mu trojku ze všech třech předmětů. Tatínek přišel zjistit, co že to, že i z VV a Inf má trojku (trojka z fyziky ho netrápila
![~l~](/g/s/13.gif)
), když jsem mu vysvětlila důvody, zjistil, že fakt osobně proti dítěti nic nemám, odešel v pohodě. Doma asi došlo k nějaké domluvě, protože přístup dítěte se dost změnil (rodiče byli informováni o prospěchu průběžně, ale asi nevěřili, že tu trojku dítě dostane
![~d~](/g/s/29.gif)
).
Kdyby šlo o vysvědčení, které by mělo vliv třeba na přijetí na školu, trojky bych nedala, ale v tomto případě to byla poslední možnost, jak dítě přesvědčit, že není třeba být akademický malíř nebo programátor, ale že něco dělat musí a že jakmile začne, tak existuje cesta, jak ho někam posunout.
Teď u malých dětí výtvory neznámkuju, protože neznámkuju prakticky nic. Ale jinak je pro mě vždy priorita dodržení zadání, respektování postupu, techniky, materiálu. Ale je fakt, že oni už za ten rok pochopili, že právě dodržení tohoto jim umožní dosáhnout výsledku, který se bude líbit i jim. A už jsem i zažila, že dokázali něco z mých návrhů a postupů samy vylepšit, celé to dílko posunout ještě dál...pak není důvod uvažovat o nějakých trojkách nebo hůř. že
![~l~](/g/s/13.gif)
.
Nejtěžší bylo naučit je nebát se, že se něco nepovede. "Vztekám se", jen když kazí opakovaně proto, že nedávají pozor, co a jak.