Držet tužku musí dítě správně hned, jak začne mít o tužku zájem a vy musíte trvat na správném držení.
Jsem maminka dvou dětí. Chlapec je žák první třídy a holčička navštěvuje druhým rokem mateřskou školu, jsou jí 4 roky a půl. Proč jsem se rozhodla napsat tenhle příspěvek? Protože chci probudit rodiče! Ale začnu od začátku a dám vám pár otázek. Odpovězte si na ně sami:)
Nač narážím? Ve školkách obecně platí heslo "do ničeho nenutit". A ruku na srdce, pokud se domníváte, že si dítko bude hrát a až poslední rok před nástupem do první třídy to vše napraví edukativně - stimulační skupinky pořádané školkou nebo základní školou… A pokud se k tomu ještě přidá nějaká ta vada řeči a docházení na logopedii… bude to šrumec!!!
Proto volám rodiče - nespěte! Na logopedii jsem se synem docházela dva roky. Mylně jsem spoléhala na mateřskou školku a její logopedickou asistentku (logopedie tam byla dvakrát za půl roku), i na pediatra (ještě máme čas, maminko). V pěti letech jsem si dupla, že chci doporučení! Syn je narozen 1.9., takže jsem nemusela podávat žádost o odklad školní docházky a šel jednoduše o rok později. Dcera to štěstí nemá, je 18.8. a od září by tedy měla být "papírově" předškolák. Ale ani ona nepůjde do školy jako šestiletá, ale až jako sedmiletá.
Poučena logopedickými peripetiemi na logopedii chodíme od října. Malá se tam učí nejen "písmenka do pusy", ale má úkoly i " na hlavu, ruku a oko", jak sama říká. V čem to spočívá? Určujeme jestli ve slově je ta či ona hláska (řeknu, že hledáme S a pak povím slovo rohlík, malá se zamyslí a pak buď ano nebo ne), úkoly "na ruku" jsou ve správném držení tužky a pastelky (pořídily jsme drahé trojboké tužky a pastelky hodně tlusté a každý prst má svojí plošku, aby držel správně tužku ! - to je naše říkání. Jak prst palec leží jinde, většinou vezmu pastelku a udělám na něj ťuk, aby věděl, že má průšvih ;-) ). "Na oko" máme úkoly " udělej to taky tak" a je jedno jestli má dcera stejně spojit šest nebo až devět teček (jako bývá na tečkovém dominu) nebo překreslit jednoduché čáry stejně (třeba různě otočené písmeno E). Všechno chce trénink, trpělivost a čas. Hrajeme si denně. Tak nemám mnoho času - jsem jediný rodič a dospělák v domácnosti a s úkoly prvňáčka a jeho tréninkem hry na flétnu je toho, věřte, až až. Logopedický trénink se slovy - ať už opakování nebo hledání písmen sluchem trénujeme hlavně cestou do a ze školky. Máme na to 2x osm minut. Doma obden má malá "svoje úkoly" a k tomu jsem koupila uvolňovací cviky pro první třídu a bílou stírací tabuli s fixem a prstový štětec. Když úkol splní, má svůj notýsek (jako školáci :)) a do něj buď dostane jedničku, razítko nebo samolepku nebo třeba jen nakreslím smajlíka "usměváčka" a když někdy opravdu má dcera strašliváckou hajdaláckou náladu, tak tam klidně udělám smajlíka "škaredíka". S pýchou každých 14 dní na logopedii ukazuje, co se jí povedlo i nepovedlo. Ale trénujeme! Trénuje i v letácích, kde podtrhává stejná písmenka a když některé vynechá, neukážu kde, ale na konci řádku udělám tečku za každé zapomenuté a ona si to jinou pastelkou opraví.
Chci, aby mé druhé dítě šlo do školy připravené a nemuselo zažívat pocit posledníčka a neúspěchů. Chci, aby se naučilo pomalu pozvolna, že úkoly je potřeba plnit a že je za ně i odměna. A hlavně chci, aby i ostatní rodiče mohli být s nástupem do první třídy své ratolesti v klidu. Vždyť naučit se číst, psát, počítat je velká porce !!!!
Proto jsem se rozhodla napsat tenhle článek, abyste se včas zamysleli. Držet tužku musí dítě správně hned, jak začne mít o tužku zájem a vy musíte trvat na správném držení. Ne až u předškoláků - tam už bývá pozdě a zlozvyk se málo kdy povede napravit. Pokud si najdete v mém článečku jen špetku pro vás a vaše dítko, a třeba mi i napíšete (karmetova@seznam.cz), budu ráda. Rodiče nespěte a držte se. Přeji pevné nervy.
Těhotenství |
Dítě |