Často sice hovoříme o tom, že muž a žena by se měli o povinnosti v domácnosti a při výchově dětí rovnoměrně dělit, ve skutečnosti ale udržujeme tradiční rozdělení rolí.
Často sice hovoříme o tom, že muž a žena by se měli o povinnosti v domácnosti a při výchově dětí rovnoměrně dělit, ve skutečnosti ale udržujeme tradiční rozdělení rolí, ukázal mimo jiné i nový výzkum socioložek z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.
Rodina (ideálně se dvěma dětmi) si v české populaci dlouhodobě zachovává vysokou hodnotu. V žebříčku životních cílů a hodnot však zároveň nabývají na významu i jiné představy – větší důležitost je například přikládaná penězům a zajímavé, užitečné či dobře placené práci. Vyplývá to z výsledků sociologického šetření, které v první polovině tohoto roku zveřejnil Výzkumný ústav práce a sociálních věcí.
Nová studie znovu potvrzuje, že vdané ženy a ženatí muži se cítí v životě šťastnější a spokojenější (82 % respondentů uvádí větší životní pohodu). Nejméně spokojení se cítí lidé žijící sami. Při podrobnějším dotazování se však ukazují některé rozdíly v přístupu mužů a žen. Zatímco vdané ženy si více pochvalují lepší situaci v oblasti finanční, materiální a bytové, ženatí muži naopak konstatují, že mají méně peněz na osobní spotřebu. Ženy se zase domnívají, že sňatek má spíše negativní dopad na jejich šance získat zajímavou práci (uvádí 20 % žen a jen 7 % mužů) či pracovní postup (21 % žen, 5 % mužů). Každá desátá žena uvádí, že založení společné domácnosti mělo spíše negativní vliv na její celkové společenské postavení, u mužů jsou to jen 2 %. Podle výzkumnic se tu nejspíše promítá vliv založení rodiny, které ženy cítí jako značnou brzdu společenského a profesního uplatnění. Výsledky nelze interpretovat tak, že společenská prestiž a kariérní šance se zvyšují u ženáčů oproti svobodným mužům, ale spíše tak, že rodinný stav má u mužů v těchto oblastech pramalý význam, zatímco žen se poměrně citelně dotýká. Pokud se zeptáte vdaných žen, ženatých mužů a rodičů vychovávajících společně alespoň jedno dítě, jaký věk považují za ideální pro uzavření manželství, odpovědí, že je to 26–27 let u mužů a kolem 25 let u žen (přestože se sami často brali později). Svobodným se zdá ideální věk pro vstup do manželství o dva roky vyšší. Autorky studie vidí možné vysvětlení v tom, že lidé, kteří jsou v manželství spokojení, si s odstupem času říkají, že se vlastně mohli vzít už dřív.
Poměrně zřetelný trend lze pozorovat v oblasti plánování rodičovství. Respondenti, kteří už mají děti odrostlé, se na jejich narození domlouvali v 60 % případů, rodiče dnešních předškoláků se domlouvali už z 80 %. Až 76 % svobodných probírá s partnerem své plány ohledně rodičovství. Vyjednávání o dětech zároveň roste se vzděláním – prvorození potomci vysokoškoláků jsou prakticky vždy plánovaní. Pokud partneři o narození potomků hovoří, v 80–90 % se shodnou.
Nicméně průzkum ukázal, že původní představy partnerů o počtu dětí se s příchodem prvorozeného mnohdy upravují, nejčastěji směrem dolů. Socioložka Alena Šťastná, spoluautorka výzkumu, říká, že bezdětní partneři uvažují zpravidla nejprve o dvou dětech, protože to je model rodiny, který ze svého dětství nejčastěji znají, mnozí z nich z takové rodiny pocházejí. Po narození dítěte se ale ocitají v nové situaci a plány často přehodnocují. V rodinách, které původně plánovaly více dětí, ale nakonec skončily s jedináčkem, jsou podle průzkumu nejčastějšími důvody zdravotní problémy a existenční potíže. Hned za nimi se řadí obavy žen ze ztráty zaměstnání nebo přerušení kariéry, u obou partnerů pak hraje roli omezení volného času.
Jedináčka má v Česku pětina rodin. Mezi nimi jsou i ty, které zůstaly u jednoho potomka nechtěně, například starší prvorodičky (starší partneři), jimž se po plánovaném odstupu mezi sourozenci početí, případně donošení dítěte nedaří a po několika letech na rozšíření rodiny rezignují.
Vzdělanější páry jsou pravděpodobně schopnější efektivně komunikovat a řešit každodenní otázky spojené s chodem domácnosti, více se shodují v obecných postojích i preferencích, jež se týkají koníčků, trávení volného času, výchovy a budoucího vzdělávání dětí. Matky s vysokoškolským vzděláním udávají vyšší počet hodin týdně, které stráví péčí o děti, zatímco ženy s nižším vzděláním věnují oproti vysokoškolačkám více času domácnosti. (Z průzkumu však není zřejmé, o jaký druh péče se jedná – zda se vysokoškolsky vzdělané matky dětem více věnují ve smyslu hry a společných aktivit nebo se víc angažují ve školní přípravě svých potomků. Není jasné ani to, zda nižší počet hodin strávených pracemi v domácnosti jde na vrub jisté „velkorysosti“ nebo jestli vysokoškolačky více využívají k domácím pracem hospodyni.)
Nejvíce společných zájmů mají mladí bezdětní partneři, na aktivitách ve volném čase se zpravidla shodnou i rodiče malých dětí. Nejméně společných koníčků mají manželé, kteří zůstávají sami po odchodu dětí. Obecně platí, že shoda zájmů klesá se vzděláním.
Tři čtvrtiny všech respondentů si představují, že péči o domácnost by si měli partneři rovnoměrně rozdělit (egalitární model), nejpřesvědčivějšími zastánkyněmi dělby odpovědnosti jsou svobodné bezdětné ženy – 43 % stoprocentně souhlasí; zhruba třetina mužů však spíše nebo určitě nesouhlasí. Polovina dotázaných však zároveň udává, že muž má vydělávat a žena se má starat o domácnost.
V reálném životě je pak většina mužů spokojena se svým podílem na péči o děti a domácnost, zatímco přes 50 % žen s mírou partnerova zapojení spokojena není, každá desátá by si přála, aby mužova spolupráce byla „o hodně větší“ (mezi respondentkami byly i samoživitelky, jimž pomoc partnera citelně schází). Partnerovo zapojení se zvyšuje po narození prvního dítěte, časem však jeho podíl stagnuje a spíše klesá.
V zaměstnání muži tráví v průměru 47 hod. týdně, ženy 40 hod., zatímco podíl neplacené práce (domácnost, výchova a hraní si s dětmi) je u žen více než dvojnásobný (56 hod. týdně versus 25 hod.). Rozdíly ve věku, profesi a vzdělání přitom nejsou nijak markantní.
„Vzhledem k tomu, že se ženy s partnerem většinou shodnou na rozdělení domácích prací, by se dalo říci, že jim současná situace vyhovuje. Přitom z hlediska postojů si tuto genderovou nevyváženost uvědomují. Postojově se s rovnostářským modelem ztotožňují, reálně se však jejich tradiční role v obstarávání domácnosti a péči o děti nemění. Jinak je tomu u času věnovaného zaměstnání. Zde se projevuje spíše rovnostářský přístup. Ale až v době, kdy je dítě možné umístit do mateřské a především základní školy,“ uvádějí autorky výzkumu.
(Zdroj: Höhne, S., Kuchařová, V., Svobodová, K., Šťastná, A., Žáčková, L.: Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus, část I., vydal VÚPSV v roce 2010, www.vupsvc.z)
Pozn. Cílem empirických šetření provedených v rámci projektu „Rodina, zaměstnání a vzdělání“ bylo odhalit strategie, jednání, motivy, ale i uvědomované bariéry při řešení vztahu rodinných a profesních rolí a rozdělení času, který každý z partnerů věnuje zaměstnání, domácnosti a vlastním koníčkům.
Těhotenství |
Dítě |