Jasná pravidla pro obtěžující marketingová volání? Rozhodnou poslanci.
V řadě životních situací je "ne" kouzelným slůvkem, které nás chrání před obrovskými problémy. Mnoha lidem se ale neříká snadno. A tak přetrvávající pandemie covidu-19 hraje do karet takzvaným šmejdům. Ti zneužívají důvěřivosti nejen seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká. Jedním z nejčastějších jsou telefonické nabídky různého předraženého či nefunkčního zboží nebo smluv o dodávkách energií. Zvrat by měla přinést nová pravidla pro obtěžující marketingová volání.
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na "zázračné" potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.
"Spotřebitelé se setkávají i s telefonickým vnucováním smluv o dodávkách energií či účasti v energetických aukcích. Jejich podstatou je souhlas s přihláškou do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií," doplňuje další příklad obtěžujícího marketingového volání Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný ? nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž jej potrestat. Proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje postavení českých spotřebitelů. Novelu ještě musí projednat sněmovní hospodářský výbor a následně ve třetím čtení schválit poslanecká sněmovna. Pak ji čeká cesta do senátu.
Stávající podoba zákona totiž využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která v účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. "K řádnému zajištění ochrany soukromí před přímým marketingem je ale třeba přejít na princip opt-in. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu má uvedeno, že si přeje být takto kontaktována. Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele," vysvětluje Eduarda Hekšová.
Zároveň není třeba mít obavy, že by vám nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, u něhož pravidelně nakupujete. Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost "volání" svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.
Zároveň spotřebitelská organizace dTest spouští novou kampaň Stop telešmejdům, kterou mohou spotřebitelé podpořit, a dát tak najevo, že chtějí, aby byla schválena přísnější pravidla pro telemarketing. Cílem kampaně je i zvýšit osvětu spotřebitelů, aby věděli, jak se mohou takovému zásahu do soukromí bránit.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.