tisk-hlavicka

Česko má vysoký počet odkladů školy

Většina dětí je v období dosaženého šestého roku života zralá a připravená na školní docházku.

Česko se řadí k zemím s největším počtem odkladů školní docházky na světě.

A jejich počet podle odborníků letos ještě rapidně vzroste. Kvůli uzavírání škol v souvislosti s protikoronavirovými opatřeními totiž o odkladu uvažují i rodiče, kteří by své děti do školy za normálních okolností poslali.

České mateřské školy navštěvuje přes 360 000 dětí, kolem 100 000 z nich by mělo příští rok nastoupit do první třídy. Do školních lavic se jich ale kvůli odkladu školní docházky posadí o zhruba 20 procent méně. To s sebou přitom přináší řadu problémů jak pro děti, tak pro pedagogy. „Ze zkušeností z klinické praxe a z pohledu do zahraničí vyplývá, že se u nás institut odkladu školní docházky nadužívá, což neprospívá ani dětem, ani vzdělávacímu systému. Jedná se o výsostně český fenomén, který v západním světě nemá obdobu. Aktuálně se celková odkladovost pohybuje kolem 23 procent dětí, s meziročním nárůstem jedno až dvě procenta. Tak velké číslo představuje veliký balík rizik a nejistot, který je spjat jak se zdravým a přirozeným vývojem dětí, tak s nutným přizpůsobováním pedagogickému procesu a v neposlední řadě s ekonomickými a personálními nejistotami, kterým jsou školy a školky každoročně vystavovány,“ vysvětlil klinický psycholog a spoluzakladatel České společnosti pro Neurokognitivní rehabilitaci Petr Nilius.

Většina dětí je v období dosaženého šestého roku života zralá a připravená na školní docházku. V poslední době ale převládá trend dávat odklad i dětem, které ho nepotřebují. „Nejčastějším důvodem k odkladu školní docházky je nezralost dítěte, logopedické nedostatky nebo problémy s udržením pozornosti. Odklad se častěji řeší u chlapců. Týkat by se měl kolem pěti procent dětí, u zbylých 18 procent dětí je odklad zbytečný. Zbytečnými odklady jsou nejvíce ohroženy děti ze sociálně slabšího prostředí, které v důsledku nižší stimulace plně nerozvinuly svůj potenciál. Potom jsou to děti z přespříliš ochranářského rodinného prostředí, ve kterém rodiče věří, že dítěti prodlužují dětství, jedná se ale spíš o danajský dar,“ řekl Petr Nilius.

Článek vyšel v tištěné verzi časopisu Informatorium 3-8, který vydává Portál.

INFORMATORIUM 3-8 je časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v mateřských školách a školních družinách.
Názory k článku (14 názorů)
Magor Ka 15.6.2021 21:38
Odklady MarieMP 17.6.2021 16:23
*Re: Odklady Jana 20.6.2021 17:24
**Re: Odklady MarieMP 21.6.2021 14:44
Proč? Je to jednoduché... Jaroslav 19.6.2021 6:36
*Re: Proč? Je to jednoduché... Analfabeta 19.6.2021 15:13
*Re: Proč? Je to jednoduché... X__X 20.6.2021 7:55
**Re: Proč? Je to jednoduché... Ka 20.6.2021 11:25
*Re: Proč? Je to jednoduché... Ka 20.6.2021 11:4
*Re: Proč? Je to jednoduché... Jana 20.6.2021 17:28
Česko versus cizina Petra 20.6.2021 9:32
*Re: Česko versus cizina Jana 20.6.2021 20:1
doplnění ke článku Jana 20.6.2021 14:46
Dvě úrovně zralosti Miluju_vzdělání 20.6.2021 20:27




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.