kosatka2 |
|
(29.8.2011 12:11:31) inspirace přírodními národy je teď v módě. narodím se podle papuánské tradice, můj otec poté provede obřad mgombo s kolegy z práce, podle irokézů opustím dětství a dostanu andaluzskou dýku na památku, abych mohla zestárnout jako ženy v darjeelingu... zajímají nás obřady z druhého konce světa a kdoví, jestli je aspoň trochu chápeme. zajímavé je, že u těch menstruačních a porodních rituálů se nemluví o romských tradicích, přitom tu žijí s námi a ne na konci světa. zajímala by mě, jaká menstruační tradice byla ve zdejší kotlině.
|
cinnamon |
|
(29.8.2011 22:57:09) Já trochu nechápu, proč ta potřeba toho, aby se většina lidí chovala unifikovaně a zcela pochopitelně pro druhé. Každému co jeho jest. Většina společností má své přechodové a iniciační rituály, ať už mají jakoukoli podobu - naše společnost je jen hodně oprostila od přirozených biologických mezníků v životě a navázala je na společenské dění. Ono šaškování s foťákem a obrkornoutem sladkostí s prvňáčkem není o nic méně směšný rituál, než ženský taneček s kytkou za uchem u příležitosti první menstruace. Přesto mohou být pro toho dotyčného oba významné. Nemyslím si, že je podstatné, aby všichni prožívali rituály, které jsou druhým srozumitelné a které jim připadají logické. Pokud žije rodina a její ženská část tak, že cítí jako přirozené a důležité uvědomovat si a třeba nějak rituálně pojmout přirozené změny spojené s plodností, bude to pro dívky toho rodu důležité a přínosné, pokud k tomu nemá vztah a třeba nemá ani vztahy k ostatním ženám v rodině natolik blízké, aby jí nevadilo sdílet své soukromí do té míry, věřím, že by to prožívala jako trapas a zbytečnost. Sama za sebe vnímám rituály v lidském životě jako významné - a ne všechny mi nutně připadají jako smysluplné a rozumné a ne všechny bych potřebovala absolvovat, ale dost si nedovedu představit život plynoucí v bezbřehé všednosti bez chvil, které jsou výjimečné, jiné, důležité. A jestli je někdo naplňuje náboženskými rituály toho či onoho druhu, nebo společenskými událostmi, rodinnými setkáními, oslavou první či poslední menstruace, nebo první řádnou opicí - to záleží podle toho "kdo co snese". Co se týče původnosti rituálů a tradic na našem území, to bychom se dostali daleko....a kdoví, kde bychom skončili, kdybychom chtěli dodržovat jen to, co tu je původní...to by taky bylo potřeba stanovit nějakou hranici, od níž bychom odvozovali to, co je původní a co už ne. Já vnímám to, co pomáhá budovat dobrý vztah k přirozeným fyzickým cyklům, jako zdravé a prospěšné. Ale jakou tomu kdo dává formu a jestli to vnímá stejně, to považuji za výsostně soukromou záležitost. Takže z mého pohledu zajímavý článek a pro někoho třeba inspirace, netřeba vést s autorkou virtuální polemiku o smysluplnosti daných rituálů, pro někoho ji můžou mít, pro jiného ne - nakonec ne všechno je nutně pro všechny.
|
pasivní |
|
(29.8.2011 23:08:47) To je hezký příspěvek. Pokud ho někdo z vezdejších přečte, tak ho ale těžko pochopí.
|
cinnamon |
|
(29.8.2011 23:48:04)
Jen mi prostě přišlo zvláštní to úsilí po nalezení jakéhosi správného přístupu či tvaru, rozumného a pomalu aplikovatelného na většinu českých dívek a žen. Trochu nechápu tu potřebu rozumově vyvrátit přínos dané aktivity nebo odsoudit použitou formu. Rituály mají svůj logický a symbolický základ, jen tu logiku většinou vidí jenom zasvěcenci. Věřím tomu, že (tedy soudím od pohledu na druhé video) pro někoho jsou novopohanské rituály stejně nepochopitelné jako pro jiného co já vím třeba konfirmace nebo biřmování - jasně, vztahují se k odlišným úrovním toho, co v životě nějak vnímáme jako vysoké či nízké, duchovní nebo profánní, ale to ještě neznamená, že pro dotyčné to nemůže mít výrazný přínos a pro někoho, kdo třeba v určitém směru cítí nedostatek, to může být dobrou inspirací. Řekla bych, že nemá smysl se nutit do něčeho, co člověk nevnímá jako autentické a pro sebe dobré. Každý má svůj vlastní způsob prožívání - a každý z nás by asi našel ve svém životě pár kroků, které vnímal jako přechodové ve smyslu nabývání pocitů dospělosti a třeba i akceptování jeho dospělosti jinými. Tak proč ne - symbolické odložení něčeho dětského, schopnost pomalu převzít některé části ženského života (třeba pro někoho něco udělat - pomoci někomu, kdo zatím pečoval o dívku), být přijata do společnosti dospělých žen - a udělat to s uvědoměním a tak, aby to bylo viditelné, to může mít svůj smysl (na formě až tak nezáleží), samozřejmě ne pro každého a ne nezastupitelně. Ale existuje spousta hloupějších způsobů, jak se vyrovnat s vlastním dospíváním, případně demonstrovat vlastní dospělost. .libiku, s osmičkou držím palec.
|
Apolena. |
|
(30.8.2011 0:39:30) Mmysho, já nemám ráda importované americké zvyky (Halloween, Valentýn atd.) a tohle mi připadá jako další z nich. Zajímalo by mě, jestli se někdy v historii u nás příchod první menstruace slavil, a jestli jo, tak jak. Naopak mám ráda zvyky české a moravské.
Rodiče bydlí kousek od keltského oppida v Třísově. Od malička jsem tam ráda chodila, je to krásné, klidné místo. Po revoluci tu nejhezčí část zabrali "novopohané", udělali si tam obětiště, postavili sochy, oltář. Kdykoli tam v posledních letech přijdu, skoro vždycky narazím na nějakého magora, který buď lítá po lese v plášti a masce, nebo si skupinka jemu podobných něco brblá u ohně a nevraživě po mně koukají, jednou se mě dokonce pokusili vyhodit. Z lesa. A je po krásném místě. Považuju se za pohanku, pohanství je ale víra, to, co tam předvádějí, je divadlo, hra, dospělí si hrají na pohany. Stejně tak mi připadá ten rituál na oslavu první menstruace. Pokud se to někomu líbí, fajn. Mně se to nelíbí, což jsem napsala. Toť vše.
|
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 1:48:44) Ale tady to za a) neinicovala ta holka, za b) my nemáme nějaké typicky ženské činnosti, nežvýkáme kolektivně maniok, nebo tak podobně a navíc, všechny jsme tu zatím pominuly tu druhou stránku rituálů... a to, že ve společnostech, kde se podobné rituály provádějí, většinou menstruující žena zas některé věci nemůže... nemůže vstupovat na určitá místa, nemůže si už hrát, nemůže... je to něco za něco, tak primitivní společnosti fungují. Menstruace byla předělem proto, že se holka vyselektovala do "ženské chýše" ze zcela praktických důvodů. Menstruující děvče může přijít do jiného stavu a je s ním tedy třeba nakládat jinak, než s dítětem. Má v primitivní společnosti "sňatečnou" hodnotu. Tohle je jeden z důvodů, proč mi novopohanství jde na nervy, všechno idealizuje a neúnostně romantizuje.
|
Kudla2 |
|
(30.8.2011 8:27:30) Petro Neomi, vystihla jsi přesně i moje pocity.
"Staropohanství" bylo začleněné do nějakého systému, a přesně jak říkáš, bylo to něco za něco a mělo to svůj důvod.
"Novopohanství" je podle mě móda, která stojí na vodě, a připadá mi to proto dost švihlé.
Myslím, že Libik a další holky se tu v podstatě vymezují proti situaci, která se jim možná stala - že s nimi o tom rodiče doma nemluvili, případně to nějak shazovali, tudíž byly holky při první menstruaci vyděšené, nevěděly co mají dělat, a třeba se k nim ještě máma v té době zachovala necitlivě.
Já myslím, že to je jednoznačně chyba těch rodičů a že to opravdu v případě necitlivého přístupu může zanechat dost dlouho nepříjemné trauma (stejně jako "pokažené" první milování, které já osobně považuju za MNOHEM větší předěl než první menstruaci), ale myslím, že mezi tímto a nějakými tanečky a oslavami je ještě veliký prostor a to, že člověk nezačne hned mávat praporem Ženství s velkým Ž, ještě neznamená, že dceru pošle do háje, případně že má problém s tím, že je ženská, a chce podvědomě být chlap .
|
cinnamon |
|
(30.8.2011 10:43:55) Ale jasně, že člověk může vést polemiku, o tom žádná - jen mi přijde trochu zvláštní, že v té polemice téměř nebylo místo pro to, že to sice nemusí být daným přispivatelkám sympatické, ale zas to nemusí být ani úplná blbost...někde to svůj smysl mít může. Jinak co se týče různých duchovních směrů...co s tím nadělat? Většina z různých nových alternativ je importovaná a v našem prostředí do jisté míry nepřirozená a může iritovat nebo obtěžovat. Někomu vadí novopohané v lese a jinému kršnovci na rynku, třetímu zpěv z modlitebny...s tím se asi je třeba smířit. A protivní, nesnášenliví a svůj náboženský život či názor (ať už je jakkoli v české kotlině usedlý či naopak importovaný) exhibující lidé jsou všude. Jen nás prostě náboženská pouť po křížové cestě provokuje o trochu míň, páč jsme na ni zvyklí a realizuje se v místech, o které třeba aktuálně nestojíme, zatímco "vetřelec" tam, kde to považujeme za veřejné a svým způsobem "naše", ten leze na nervy daleko víc. Jinak co se týče těch rituálů - jasně, měly význam v kmenovém životě apod., nijak se o to nepřu. Ale nemyslím si, že nějaké nové, od nich odvozené dnes význam mít nemůžou pro menší společenství - třeba pro ženy určité rodiny, nebo jen dejme tomu pro matku a dceru. A nepsala jsem ani nic o tom, že ta či ona podoba je správná, jen to, že pro někoho to může mít význam a je na něm, jakou formu si najde...a že existuje spousta hloupějších novodobých "rituálů". Samozřejmě - rituál může mít i rovinu "něco za něco" - něco se dívce upřelo, něco se jí dalo, ale jako symbolický akt je mnohovýznamový - a tohle není jediná interpretace. Ještě mě tak napadá - s tím, že dívka tehdy ledasco nemohla....dneska je pohled takový, že menstruující žena či dívka si vezme o.b., nebo nějakou podobnou pomůcku - a funguje na 110% - ale fakt to chce? Ono to opatření, že dívka něco nesměla v dané dny, mohlo být taky tak, že to nemusela (třeba se podílet na dost těžké práci), měla čas třeba sama na sebe - to můžou být aspekty, které jsme se dnes odnaučili vnímat. Netvrdím, že tam byly jistě přítomny, ale ani si netroufám říct, že nebyly. šlo mi jen o jediné - ukázat, že pohled na tu věc a její smysl může být různý, že to nemusí být úplná blbost a že ne všechno, co člověk sám pro sebe nechce nebo k tomu nemá vztah, je nutné odsoudit. Btw. - netuším, jestli budu pro dceru jednoho dne pořádat něco podobného v civilní podobě a v dětství jsem měla dost informací, aby mne moje menarché nešokovala.
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 13:20:22) Měla čas sama na sebe? Ehm... Ne, byla "nečistá", u Indinánů, u Židů... I v evropské tradici nesměla stloukat mléko, protože by se srazilo a podobně. Nebylo to nic oslavného. Já jsem poslední, komu by vadily pohanské rituály, ale nelžeme si do kapsy.
|
cinnamon |
|
(30.8.2011 13:51:42) Ano, byla nečistá, vyčleněná z dění ve vesnici, nicméně ten čas, který trávila svým způsobem nuceně sama, ten byl asi víc její, než kdyby v té době musela zajišťovat běžný chod domácnosti, podílet se třeba na kmenových událostech apod.. Někdy člověku i vynucená samota udělá dobře, má prostor třeba pro sebereflexi, nebo uvažování o věcech, které by jinak proud všedních starostí přehlušil. Tím nechci říct, že byla opečovávaná, že si užívala něčeho na způsob "wellness pobytu" - to ani náhodou. Samozřejmě, byla-li na úrovni "jsem nečistá, vztekám se na celý svět, protože sedím nuceně v nějakém prostoru, kde být nechci", pak jí to asi na mnoho nebylo. Ale určitě tak, jako se našla řada žen, které to prožívaly zle, tak se našla řada těch, které uměly věci využít užitečně - třeba i samotu.
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 16:23:17) No, že by každý měsíc týden nezajišťovala chod domácnosti, to si taky moc nedokážu představit.
|
cinnamon |
|
(30.8.2011 16:43:23) To byla jen glosa k tomu, že ženy byly v té době v minulosti vnímány jako nečisté a vyčleněné ze společnosti. Byly, ale nemuselo to být nutně bráno jako restrikce.
|
susu | •
|
(31.8.2011 8:32:49) Ksysi jsme četla o nějakém africkém kmeni, který pubertální dívkz zavíral do chýší a nechal je tam několik let. Asi trochu moc samoty.
|
susu | •
|
(31.8.2011 8:35:06) U některých afrických kmenů byly dívky hned po prvních příznacích puberty okamžitě uzavřeny do zvláštních chatrčí a v nich často po celá léta střeženy před mužskými pohledy a slunečním svitem; v těchto chatrčích nesměl býr rozdělán ani oheň. V souostroví Nové Guineje byl popsán případ, kdy dívky trávily dobu puberty (tj. zhruba věk 11–14 let) v zvláštních poměrně malých klecích (mezi nebem a zemí), kde bylo velmi dusno a téměř úplná tma. Jednou denně mohly klece opustit a omýt se v nádrži připravené v chatrči. U některých jihoamerických indiánských kmenů bývala dívka při první menstruaci umístěna na celý měsíc do visutého lůžka, pak vystavena delší dobu pokousání velkými tropickými mravenci a po celou dobu musela držet přísný půst. Po ukončení se vracela na zem vyhublá na kost.[1] http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=3399
|
cinnamon |
|
(31.8.2011 11:25:48) Susu, vůbec nikde a nijak netvrdím, že všechny pohanské a kmenové zvyklosti a rituály byly úžasné, k člověku laskavé a plné moudrosti. Mnohé (a možná většina) byly kruté, z dnešního pohledu děsivé. Jen jsem napsala, že ne všechno muselo být pouze takové. Nelze soudit zvyklosti všech kultur podle zvyklostí některých kmenů. Navíc to, že se některá společnost kdy vyznačovala krutostí, tvrdými pravidly a týráním některých svých členů, najdeš téměř všude - ani naše "osvícená" společnost nemá jinou historii. Jestli ono to nebude spíš v lidech jako takových, než v tom, v jakém nábožensko-filosofickém systému se pohybují. Stejně tak netvrdím, že je vhodné do současného světa přenášet přesné kopie něčeho, co bylo součástí kmenového života tam či onde. Jen si myslím, že ritualizované chování je pro člověka významné - a že některé rituály mohou být prospěšné, zatímco jiné (a třeba moderní) můžou být nic hlubšího nedávající. Sama za sebe bych byla radši, kdyby má dcera jednoho dne chtěla nějaký rituál menarché, než kdyby propadla rituálu současných teenagerek, zmalovala se a vyrazila s partičkou na diskotéku nebo do nákupního centra. Každý má vztah k něčemu jinému - čistě z mého pohledu nechápu, proč by mělo být směšné a nesoučasné se inspirovat v některých aspektech rituálů přírodních národů nebo starých pohanů či koho, pokud to daný člověk vnímá jako pro sebe důležité - navíc se pořád bavíme o relativně velmi soukromém jednání, menzes asi nikdo s širším okolím neprobírá. Věřím tomu, že dotyčná má mozek v hlavě a nevybere si něco, co poškodí ji a její blízké, pokud to už potřebuje. Stejně tak věřím, že jiné tu potřebu nemají, nebo ji saturují něčím jiným...a je to pro ně dobře. Pokud bychom chtěli zavrhnout všechno, čím kdy žily a na co přišly společnosti, které se kdy projevily jako kruté a člověku nepřátelské, tak bychom s největší pravděpodobností byli ve vzduchoprázdnu. Od toho má snad člověk rozum, aby selektoval, co je dobré, co mu může prospět a co ne - a o tom to celé je, jen píšu, že to nemusí být úplná pitomost úplně pro všechny.
|
susu | •
|
(31.8.2011 11:32:40) Mmmysho, byla to prostě reakce na tvé, dle mého názoru velmi idylické a romantické, představy.
|
cinnamon |
|
(31.8.2011 12:50:24) Nemyslím si, že bych je měla - na to jsem toho o kmenovém životě, starém pohanství a rituálech přečetla dost, ale zřejmě to tak mohlo vyznít. S iniciačními rituály - ženskými i mužskými - bylo vždycky spojeno dost krutosti - ale to neznamená, že současný člověk nemá potřebu iniciačních rituálů. Stejně tak uctívání bohů a náboženský život byl provázen mnohými krutostmi - a přesto i současný člověk má potřebu náboženského života. Pokud se někdo potřebuje něčím inspirovat z minulosti, nepovažuji to za nesmyslné a hloupé a to je všechno. S jakou mírou pochopení, vkusu a s jakým zaměřením svého prožitku to dělá je jeho věc, pokud tím neškodí druhým.
|
susu | •
|
(31.8.2011 14:25:27) Aha, takto to beru. Vyzneni bylo fakt idylicke, timto je mi jasnejsi, jaks to myslela.
|
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(31.8.2011 12:55:04) susu - když si vzpomenu na vlastní pubertu, některé mé žákyně a Betty McDonaldovou (posílám vám Imogenu a přijedu si po ni, až jí bude třicet) - nepovažuji tento krutý zvyk za úplně nepraktický
|
susu | •
|
(31.8.2011 14:24:00) No, pravda, v teto souvislosti to nezni spatne.
|
|
|
|
|
|
|
Iva | •
|
(30.8.2011 22:27:58) To, že ženy byly nečisté je možná tak křesťanský blábol. U indiánů ženy menstruovaly hromadně stranou kvůli tomu aby nebyly rušeny ostatními. Mohly se lépe "napojit" na přírodu, v tu dobu nejedly maso nebo z masa pouze ryby (strava byla jinová). Šaman k nim chodil na "konzultace" když měly věštecké sny -informace pro celý kmen ( jak se zařídit). Jednoho šamana znám..
|
Iva | •
|
(30.8.2011 22:28:36) reakce myslím na Petru Noemi
|
|
Kudla2 |
|
(30.8.2011 22:41:51) křesťanský blábol ?
když už, tak židovský, ujasni si pojmy..
|
pasivní |
|
(31.8.2011 0:09:56) Kudla vlastně, ty nemáš dceru, viď?
|
Kudla2 |
|
(31.8.2011 0:57:35) proč, mění to něco na tom, jak JÁ vnímám své ženství?
|
|
|
|
Petra Neomi | •
|
(31.8.2011 19:06:50) U kterých Indiánů? A jak "hromadně"?
|
|
Petra Neomi | •
|
(31.8.2011 19:09:00) To je na novopohanství a na všech těch "bílých vampumech" nejhorší.. že si selektivně vybírají jen to, co se jim hodí do krámu.
|
|
|
Tante Ema |
|
(1.9.2011 18:43:33) Petro, co se týče židovské tradice tak tam právě ta "nečistost" (pro nás paradoxně, protože to slovo dneska vnímáme jinak, než jaký význam nejspíš mělo v biblických dobách) znamenala pro ženu pravidelné období něčeho jako "generálního odpočinku" a v biblických časech, kdy první židé žili jako nomádi a v mnohoženství a kdy měly zřejmě ženy v jedné rodině synchornní cykly, také čas který ženy trávily v tom, čemu se dneska říká "ženský kruh". Myslím, že nešlo (a snad ani nejde) o idylu. Spíš o prožití ženského elementu (mužské analogie bez problému existují dodnes). Kdysi to přirozeně vyplývalo z denního chodu života. Dnes to už dlouhou dobu neexistuje, ženy tuhle kontinuitu ztratily a i z téhle diskuse je vidět, jak dávno. Jestli je nebo není žádoucí její obnovení může být tématem diskuse, někdo si myslí, že jo a zkouší to. Jestli v mekáči, šopáči a nebo v prostěradle na pasece, to je vedlejší.
|
|
|
Tante Ema |
|
(1.9.2011 18:31:58) Souhlasím s tebou. Vidím to stejně a podle mě je tak myšlený i článek. Nečekala bych, že to zdejší obecensto až takhle popudí.
|
Apolena. |
|
(2.9.2011 8:26:55) Tante Emo, mě vždycky spolehlivě popudí, když mi někdo laskavě naznačuje, co je správné.
|
Binturongg |
|
(2.9.2011 9:02:45) Sylvo - no, asi tak. Rozhodně bych nestřílela dámy, které tančí v prostěradlech kolem svých menstruujících dcer, ale pokud to není můj šálek kávy, ani moje prostěradlo, nejsem proto o nic míň ženská, ani idiot.
I když - doposud mě nenapadlo uvažovat o tom, jak moc jsem ženská. Měla jsem ze své přílišné ženskosti mindrák už jen proto, že mě baví v jeskyni natřepávat kožešiny a žvýkat kůže, místo abych po téměř 3 letech této činnosti prahla po chození na mamuty a propadla hluboké depresi, že budu muset v jeskyni nadále setrvat, kvůli většímu Mamutíkovi i kvůli malé Veveřici, co se zanedlouho vykulí
No nic, asi se to ženství posuzuje různě a z různých pohledů. U toho svého trvám na tom, že lepší Děvčátka na slovíčk, než písně a tance v prostěradlech Ale abych zas nedostala držkovou - obojí považuju za extrém, nicméně mám podle mě ještě spoustu času promyslet, jak vysvětlím Veveřici, co se s ní děje, a jak se k tomu postavím, až přijde čas
|
|
Tante Ema |
|
(2.9.2011 20:32:54) Já ti ale nenaznačuju, co je správné. Píšu jen, že se domnívám, že sdělené bylo myšleno jinak, než jak bylo zřejmě pojato tady. Nepřipadá mi, že autorka někomu něco tlačí. Ale líbilo se jí to a vidí v tom smysl.
|
Apolena. |
|
(2.9.2011 21:04:03) Tante Emo, ne, nenaznačuješ. Článek mi ovšem připadal laskavě manipulativní.
|
Tante Ema |
|
(3.9.2011 20:06:01) Sylva Š: Mně osobně ne. Ne manipulativní, spíš zaujatý, ale zaujatý "pro".
|
|
|
|
|
|
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 13:28:29) Ještě bych k tomu dodala, že dříve lidé mnohem víc lpěli na oddělení ženské a mužské role a tohle všechno sloužilo k vymezení mantinelů. Chlap dělá to, ženská to, chlap patří tam, ženská tam... pro seveřanku, nebo pro keltku v desátém století nebyl rozhodně nejbližší osobou manžel, manžel byl někdo, s kým se sešla v posteli, ale žádné intimity spolu neřešili. Muži a ženy prostě byly dvě party... se svými rituály, hierarchií, proto měly tyhle klubové zasvěcovací rituály smysl. Teď jejich význam zeslábl až k zániku, právě proto, že se role splývají.
|
cinnamon |
|
(30.8.2011 14:04:41) Vůbec nic nenamítám. Jen si nejsem úplně jistá, že dnešní téměř ztotožňování světa žen a mužů je to nejlepší, co může být. Jsem naprostou zastánkyní rovnoprávnosti a rovnocennosti, ale zároveň jsem přesvědčená o tom, že toto přibližování se obou světů někdy potřebuje vyvažovat určitou rovnováhu tím, co posiluje vědomí ženské či mužské identity. Muž a žena mají z mého pohledu do značné míry odlišný způsob prožívání své přirozenosti, mají trochu jinou mentalitu a spiritualitu - takže pokud někdo touží po potvrzování své ženské či mužské role setkáváním se takříkajíc se "soukmenovci", diskutováním o svém světě, svých tématech, klidně i nějakém rituálu - proč ne. Ony tyhle drobné rituálky ženského a mužského světa stejně fungují - jen je tak nevnímáme. A mají stejné iniciační či akceptační funkce...a běda tomu, kdo se liší. Klovací pořádky taky fungují, co naděláš? Nemyslím si, že tyhle věci mizí...jen mají sofistikovanější a modernější podobu...zřejmě také nemizí lidská potřeba po ritualizovaném jednání.
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 14:55:00) Přirozené rituály své místo mají, násilné ne... o tom tady, myslím, píšou všechny diskutérky. A to platí i pro "odlišnost" mezi ženami a muži. Pokud některé věci vyplývají samozřejmě ze životní praxe, smysl to má, ale hledat svou ženskou spiritualitu tak nějak chtěně je imho taky špatně. Když jedu ve společnosti čtyř ženských různého věku (od šesti do 43) přes půl Evropy, probereme milence a partnery, vypijeme litry vína a nakoupíme náušnice, dobrá,to je holčičí záležitost odpovídající dnešku, organizvat k první menstruaci slavnost za přímnosti babiček a tet je pro většinu z nás násilná pitomost.
|
cinnamon |
|
(30.8.2011 16:39:37) Jistě, podstatné je, aby to odpovídalo potřebám, schopnostem a vnitřnímu ladění zúčastněných. Nic proti. Jen mám ráda různorodost kolem sebe a řekla bych, že i ten prožívaný "dnešek" se dost lidší podle toho, kdo jej prožívá. Věřím tomu, že pro spoustu současných dívek a žen může být "ženským rituálem" pokec nad kafem, vínkem, zmrzlinou a nákup ženských drobností, pro jiné to může být třeba co já vím nějaká duchovní obnova pro ženy a dívky, pro další pohanský rituál - proč ne? Podstatné je, aby to bylo autentické pro ty dotyčné - a to musí posoudit ony samy. Asi má v sobě každý různě namíchanou směs toho, co je pro něj přirozené - a něco z toho dnešku odpovídá a něco je naopak "starší provenience" - co člověk, to jiná životní praxe, jiná zkušenost. Chápu, že to, co odpovídá víc dnešnímu světu, je pro širší okruh lidí stravitelnější, ale taky plně rozumím těm, kteří se od mnoha způsobů a vymožeností dnešního světa distancují a chtějí žít trochu jinak. Pro ženy mé širší rodiny by byl neakceptovatelný pohanský rituál stejně jako probírání milenců u vínka - přesto to nemusí být pro jiného neautentické, špatné a divné. Jak jsem psala hned na začátku - každému, co jeho jest ...vnímám to tak, že je fajn, když se ženám podaří předat svým dcerám vědomí toho, že být ženou je krásné, že si ženské tělo zaslouží úctu a péči, aby mohla žena svůj život včetně plodnosti dobře prožívat. Stejně tak je z mého pohledu důležité, aby totéž probíhalo v mužském světě...prostě aby se lidé už v dětství a dospívání učili jednat sami se sebou i se sebou navzájem s úctou a určitou moudrostí. A jak toho kdo dosáhne je věc jeho preferencí a naturelu.
|
|
ALL |
|
(30.8.2011 20:44:58) Petro Noemi, kdo o tom rozhoduje, co je přirozené a co ne, potažmo co tu má místo a co nemá ? Každý to přece cítí jinak!
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 22:21:30) Jistě, proto bych se nikomu neodvažovala navrhovat něco takhle přitaženého za vlasy. To může v populaci oslovit opravdu jen málo lidí, právě proto, že wiccu, nebo podobná náboženství většina Čeechů prostě nepraktikuje.
|
cinnamon |
|
(31.8.2011 13:52:16) Taky si myslím, že pokud by se tímhle někdo inspiroval, wiccanský rituál by z toho neudělal - a zřejmě by bylo přeceněním dotyčného či dotyčné předpokládat, že by kvůli tomu nastudoval rituály dianické či jiné větve wiccy. Řekla bych, že by z toho byla prostě jakási spíš zážitková akce, maximálně šmrncnutá něčím ve stylu fluffy bunny - pokud si ji někdo potřebuje dopřát a má pro jeho vnímání sebe sama význam, proč ne. Nějak nemám pocit, že by autorka nabízela konkrétní podobu něčeho jasně vymezeného - spíš mi to přišlo jako pobídnutí ve stylu, přemýšlejte, co by tenhle přechod mohlo udělat individuálně významným a hezkým. Ale netvrdím, že jsem to nutně pochopila dobře.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petra Neomi | •
|
(30.8.2011 1:53:05) Proč bychom neměly vést s autorkou polemiku? Od toho snad člověk články zveřejňuje, aby na ně někdo reagoval...
|
|
|
Zdena | •
|
(30.8.2011 9:18:33) Národopisci se o tom nezmiňují, tak asi žádná. Vyrostla jsem na malé vesnici před dávnými časy, slavilo se kde co, ale první menstruace ne. Na vesnici jsme neměli ani Židy, ani Papuánce Nejlépe náš přístup charakterizuje popěvek: "Lebo sem sa pořezala, lebo sem sa sekla, lebo sa mně sekérečka mezi nožky smekla." Neměla jsem ráda tělocvik, tak jsem každý měsíc vítala to, že jsem nemusela cvičit. To byl moc dobrý rituál.
|
|
|