| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Budeme psát spojitě, či nespojitě?

 Celkem 78 názorů.
 susu 
  • 

hurá! 

(1.9.2010 8:43:00)
tak jo, jsem ráda, že někdo brání i spojité písmo. A jsem výjimečně ráda, že jím píší i amíci, navíc archaičtejším, než my. Nevadí mi, když se děti naučí i nespjité písmo. Ale úplně opustit tu spojenou klasiku mi přijde jako blbost.
 iNES 
  • 

Re: hurá! 

(1.9.2010 9:01:41)
U naprosté většiny prvňáčků musí u úkolů s nima sedět rodič a pomáhat a radit - a jak má pomáhat s nějakým prapodivným neznámým písmem?
Takže i já jsem pro klasické písmo a nechat dětem volnost jak budou později psát.
 Osamělá 


Re: hurá! 

(1.9.2010 9:13:00)
~g~~g~~g~~g~Naprostý souhlas a to nemluvím o tom, jak je psací písmo pěkné!
 kreditka 


Re: hurá! 

(1.9.2010 9:35:23)
~R^~R^~R^
 Ecim 


Re: hurá! 

(1.9.2010 20:51:33)
Holky, taky s Vámi souhlasím. ~g~~R^~x~
 Jiřule a 3 skřítkové 


Re: hurá! 

(1.9.2010 21:27:43)
Taky jsme pro normální psací písmo~R^
 Markéta, kluci 8 a 1 
  • 

Re: hurá! 

(1.9.2010 12:42:48)
To je mi zajímavý argument - když to dotáhneme do důsledků, děti, jejichž rodiče neumí cizí jazyk, se nebudou moci v první třídě učit angličtinu, protože není, jak by jim rodič pomohl.

Myslím, že to, co umí rodiče, by mělo být zcela irelevantní - co pak děti, na které rodiče kašlou?

Mimochodem, moje máma se mnou v první třídě zvládla množiny, které nikdy předtím neviděla. Já jsem se synem zvládla sčítání, odčítání i násobilku bez množin.
 iNES 
  • 

Re: hurá! 

(1.9.2010 13:11:31)
že rodiče nedokáží pomoc nepovažuju za hlavní důvod proti, je to jen další důvod navíc, co mně napadá a nebyl v článku.

Pomoc rodičů se hodí, angličtina se učí od 3. - 4. třídy, to už děti umí číst, psát a stejně začínají mluvenou formou...
(snad nějaký "pokrokový" ouřada nezavede Aj od první třídy povinně, to už by na děti fakt bylo moc)
 Carlin 


Re: hurá! 

(1.9.2010 13:19:03)
Tak u nás na základce od 1. třídy povině AJ je. Ale nevidím žádný valný význam. Nějaký pokrok je stejně vidět až tak od 4. třídy, do té doby pořád dokola barvy, zvířátka, čísla, jídlo,...
 Markéta, kluci 8 a 1 
  • 

Re: hurá! 

(1.9.2010 13:43:12)
V hodně školách je angličtina od první třídy. Ale možná to bude na úrovni hello, dog a cat, něco jako ve školce, na to děti fakt rodiče nepotřebují.

Nicméně trvám na tom, že to, že rodič nepomůže dítěti zvládnout látku ZŠ, by nemělo být argumentem pro nezavedení něčeho, protože to velmi diskriminuje děti, kterým rodiče nemohou či nechtějí pomáhat.
 Ines 
  • 

Re: hurá! 

(1.9.2010 19:39:42)
neuvádím to jako argument oficiální, třeba ministerský, ale jako můj osobní, proč já sama za sebe jsem proti :-)
 Slunce+3 


Re: hurá! 

(4.9.2010 21:37:37)
Jsem pro klasické psaní jako doted,ale angličtina se na naší škole povinně učí už od první třídy~z~
 Veveruše 


A taky obráceně 

(1.9.2010 17:42:28)
A taky obráceně - veškeré dosavadní písemnosti psané spojitým písmem by se přece rázem staly pro nové generace nečitelné~q~
 maw 


Re: A taky obráceně 

(1.9.2010 22:34:43)
A co swabach, hlaholice... To jsou důvody. Když to přečte, nebude znát slova...
 MrakovaK 


Re: A taky obráceně 

(2.9.2010 12:30:54)
no, psacím píše většina z nás, ne? Prtoto by bylo dobré, kdyby to mladá generace uměla přečíst
 Tomáš Hosnedl 
  • 

Re: A taky obráceně 

(3.9.2010 8:16:20)
Na to jsem nepomyslel. To je velmi zajímavá úvaha. Já si myslím, že pro ty, kdo se naučí znát a používat pouze Comenia skript, se opravdu dřívější texty, psané spojitým písmem, stanou ne snad nečitelnými, ale rozhodně alespoň dost obtížně čitelnými, za cenu vyvozování z kontextu a domýšlení si. Na druhé straně, s jakým množstvím takových textú se bude setkávat, kromě např. dopisú napsaných dříve anebo v současnosti těmi, kdo píší dúsledně spojitým písmem? Co si o tom kdo myslíte?
P.S.: Omlouvám se za ta čárkovaná u, není to chyba, nebo snaha o novátorství po vzoru toho účastníka diskuze, který chtěl zrušit i/y a kterého je třeba opravdu nechat bít - vlastně být, ale nemám na klávesnici kroužkované.
 MrakovaK 


Re: hurá! 

(2.9.2010 12:28:40)
až tak prapodivné písmo není. Vypadá to docela jednoduše.
 Winky 
  • 

Re: hurá! 

(2.9.2010 18:59:32)
já bych se toho zavedení Comenia Scriptu nebála. Život se vyvíjí, písmo se vyvíjí.... hliněné tabulky, hieroglyfy, runy, provázkové kipu..... tehdy si taky asi mysleli že vynalezli vrchol všehomíra a předají svědectví budoucím generacím..... a ono to dá docela fušku (třeba kipu nerozluštil ještě spolehlivě nikdo). Potom písmo gotické, renesanční, ten zmiňovaný švabach..... a taky to už je pasé. Takže beru jako fakt, že to co je tu dnes (návazné psací písmo) tu není navěky a definitivně.
Celistvost slova - ano, možná to bude krapet drhnout než se to dítka naučí oddělovat "čitelně" (ono ale u psacího napojovaného to také leckdy nebylo znát kde slovo končí a kde začíná). Ovšem "vnímat slovo jako celek, znát slabiky, předpony" mi přijde v kontrastu s globální (snad to píšu dobře) metodou čtení - kdy se hláskuje slovo a pak se rovnou řekne...... když se řekne "k-o-č-k-a" tak dcera z toho slovo "kočka" teda nevydedukuje... slabiky jí jdou mnohem lépe, ve školce vždy vytleskávají slabiky..... A čtení s psaním podle mého souvisí dost.
 Margot+1 


Re: hurá! 

(4.9.2010 18:58:24)
Taky jsem pro zachování spojitého písma, argumenty autora mi připadají platné.
Navíc se mi velmi líbí i argument z jednoho z předchozích článků na toto téma - že psaní spojitým písmem je mentální trénink, něco jako kaligrafie nebo tai-chi (zvládnout napětí, plynulý pohyb...)
Navíc mi strašně pije krev ten pseudoargument zastánců Comenia scriptu, že při užívání spojitého písma se píšou háčky a čárky až po dokončení slova a zapomíná se na ně - není to pravda, resp. nemusí být, my jsme se je učili psát hned a další písmeno napojit (napojení vidět NENÍ) - 1. třída roč. 1984 ~q~
 Meta 


Devastace vzdělávání udělá významný krok vpřed 

(1.9.2010 9:10:19)
Děti, když jdou do školy, už tiskací písmo umí, ve škole se pak učí vyšší level - písmo psací. Pořád se nemohu rozhodnout, zda zavádění Comenia skriptu (chudák Komenský) je geniálním komerčním počinem jedné osoby, nebo záměrnou likvidací intelektu populace ~o~. Každopádně to považuji za neuvěřitelnou drzost, dělat pokusy na prvňáčcích v něčem tak závažném. Vůbec nechápu, že se rodiče nebouří, zřejmě si neuvědomují dosahy a berou to jako součást pokroku. Asi už si zvykli na postup krok vpřed a dva kroky vzad.
 susu 
  • 

Re: Devastace vzdělávání udělá významný krok vpřed 

(1.9.2010 9:12:20)
devastace vzdělávání, :-), trochu mě to děsí.:-(
 Markéta, kluci 8 a 1 
  • 

Re: Devastace vzdělávání udělá významný krok vpřed 

(1.9.2010 9:50:02)
Děti umí tiskací písmo,když jdou do školy? Moje dítě tiskací písmo při nástupu do školy neumělo a většina jeho spolužáků také ne.

K jaké devastaci vzdělávání dochází, tedy kromě toho, že se (možná) někdy v budoucnu, zruší spojování písmenek? Jako maminka třeťáka tu devastaci zatím nikde nevidím.

 maw 


Re: Devastace vzdělávání udělá významný krok vpřed 

(1.9.2010 22:35:38)
To už ta devastace tedy hodně pokročila, když ji nevnímáte.
 Markéta, kluci 8 a 1 
  • 

Re: Devastace vzdělávání udělá významný krok vpřed 

(2.9.2010 7:32:34)
Nějaký příklad místo ironických poznámek?

Nevím, od kdy k té devastaci dochází, já jsem vystudovala z velké části v socialistickém školství a zatím se mi nezdá, že by byl velký rozdíl mezi tím, jak jsem studovala já a jak studuje syn ("student" třetího ročníku ZŠ). Učí se číst, psát a počítat, má kreslení a hudebku a prvouku. Teď přibývá angličtina a informatika.

Se školstvím na dalších stupních nemám praktické zkušenosti, tak se ráda poučím.
 Zora N. 


Re: Devastace vzdělávání udělá významný krok vpřed 

(7.10.2010 9:13:24)
Mám zkušenosti ze všech stupňů českých škol a mohu potvrdit, že úroveň vzdělávání v základních a středních jde dolů. Alespoň co se týče výsledků srovnávacích testů.
Stává se, že škola není schopna zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů, takže žáci v daných předmětech stagnují. Stalo se nám, že fyzikář tak nějak nedocházel do hodin a nakonec odpadl - žáci se učivo doučovali až v následujícím ročníku, takže ale zase nestihli to, které měli. Angličtinář na jiné škole odešel už začátkem října, hodiny byly suplovány do pololetí (často neangličtináři), kdy nastoupil učitel nemající vůbec zkušenosti s výukou na 1.stupni. Na konci páté třídy žáci uměli pár básniček, ale vůbec netušili, jak se časuje sloveso "to be". Při přestupu na jinou školu jsme zase byli nuceni doučit se doma celý ročník chemie...
Žáci v hodinách na ZŠ pracují v týmech, takže není výjimkou, že dítě sice ví, co zpracovávala jeho skupina, vůbec ale nezaznamená, co řešily ostatní týmy, protože se soustředí jen na vlastní výkon. Např. z vlastivědy pak ovládá tak 1/4 nebo 1/5 podle počtu týmů. Nezbude, než ho doučovat doma...
Diktátů v češtině se píše minimum - my jsme je psávali na začátku KAŽDÉ hodiny. Asi proto jsme pravopis ovládali podstatně lépe než dnešní děti.
Komické je, že třeba speciální hodiny pro dyslektiky škola zařazovala MÍSTO hodin čtení! Zatímco ostatní děti vesele četly, dyslektici odcházeli k počítačům v jiné třídě (1x týdně), kde dělali ledacos, ale čtení to nebylo.
A dalo by se pokračovat... ~:(
 Vlastivila, 3 zlobidla 


Nechci Comenia 

(1.9.2010 10:11:02)
Když jsem četla poprvé o tomto písmu a viděla, jak vypadá, řekla jsem si, že lidi samozřejmě takový nesmysl odmítnou - spojitě píšu rychleji, na 2. stupni ZŚ jsem si udělala svůj hybrid mezi spojitým a nespojitým a fungovalo to. Pak mě za čas překvapilo, že už se to zkouší ve škole... Tohle písmo se mi vůbec nelíbí, nemám žádný rozumový, ale spíš estetický důvod. Písmo je patkové,přijde mi mnohem pracnější a naše vlnky a kličky (např. y, j, Z) spojitého písma jsou u každého originály. A to se mi líbí :-)
 Petisdg2344 
  • 

Re: Nechci Comenia 

(1.9.2010 10:18:36)
No vidis a ja zase chci Comenia. Nechapu, proc bych se mel (nebo moje deti) ucit ve skole neco, co je v zivote na nic. A takove ty keci o tom, ze je to prirozene, predlozky, predpony, bla bla - takove kecy se daji najit na cokoliv a stejne se zeme toci. Jeste zrusit i/y a podobne zbytecnosti a svet bude veselejsi.
 Dalila 
  • 

Re: Nechci Comenia 

(1.9.2010 14:04:25)
Pro vás snad VESELEJŠÝ - když se vám nelíbí ani psaní i/y. Sorry, ale nejste trošku omezený? Je spousta věcí, které se ve škole učíme a přitom je v praktickém životě nevyužijeme - říkejme tomu třeba základní vzdělání, všeobecný rozhled atp.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Nechci Comenia 

(7.9.2010 6:39:55)
Všeobecný rozhled bych ráda říkala něčemu, co třeba nevyužiju v úzké profesi, ale využiju v reálnym životě. Nemyskovala bych tím něco, co je úplně na houby...

Proč mořit děti něčím, co je jim k ničemu, když učiva je tolik, že se za základní docházku nestíhá ani všechno, co jim k něčemu je, to by mě fakt zajímalo...

Má někdo odpověď?
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Zrušit i/y? 

(1.9.2010 23:01:14)
Když slyším někoho říkat podobná úžasná moudra, mám chuť ho nechat bít.
Jejda, pardon - samozřejmě být ~j~
 Cindy (XI/06 + IX/10) 


Re: Nechci Comenia 

(1.9.2010 10:39:40)
Já tedy jsem proti novému písmu. Sama, když chci, aby bylo něco zvýrazněno v běžném textu či případně pro někoho jiného dobře čitelné, tak používám tiskací písmo; Potřebuji-li psát rychle, tak zásadně používám psací formu. Např. na přednáškách na VŠ si neumím představit, že bych si dělala poznámky pouze tiskacím pomalejším písmem - jsem ještě z generace, kdy se nepoužíval běžně note-book. Jinak se mi stalo, že jsem psala pohled do zahraničí tiskacím písmem a přestože jsem se vskutku snažila, tak dotyčný nechápal některá slova. Zejména, když jsem použila "W". Několikrát jsem mu musela vysvětlovat, že "n e w" - je skutečně new. Také si myslím, že pro jedinečnost podpisu je lepší spojité písmo, než Comenia. Podepisovat se Comeniem, pak je to mnohem jednodušší nafalšovat.~l~
 Janula38+Nela 


Re: Nechci Comenia 

(5.9.2010 21:32:56)
Souhlasím ~R^
 Fifka 
  • 

Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 10:26:14)
Comenia script se mi líbí ...já takhle píši přirozeně už řadu let. Psací písmo slouží k tomu aby p.učitelky bazírovaly na blbostech a prarodiče se dojímají na písankou vnoučka se samými jedničkami za krásné I nebo M a ono ejhle od třetí třídy píše jak dobytek -))). Psací písmo v zahraničí málokdo přečte to vím z vlastní zkušenosti.Konečně nebudu vysedávat se svými dětmi na písankou a malovat písmenka .Hurááá
 susu 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 10:30:33)
"Comenia script se mi líbí ...já takhle píši přirozeně už řadu let."
Ty se přirozeně vypisuješ i s těmi všemi patkami? To je dost komplikované. A zbytečné.


"Psací písmo slouží k tomu aby p.učitelky bazírovaly na blbostech"
Sorry, ale to budou dál, mají tam spoustu patek.

" Psací písmo v zahraničí málokdo přečte to vím z vlastní zkušenosti."
Když mají psací písmo i amíci, tak ho snad umí i číst, ne? A tuším, že nebudou jediní.


"Konečně nebudu vysedávat se svými dětmi na písankou a malovat písmenka ."
Ale jo, budeš a budeš šílet z patiček písma.
 Fifka 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 10:37:36)
V Americe jsem musela začít takto psát, psané písmo byl prostě pro ně problém. Můj syn píše takto od první třídy (a patky vykresluje pouze na své ofince -))))), řádné vysedávání nad písankami se nekoná .
 susu 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 10:38:59)
A co to archaické písmo zmiňované v článku?
 susu 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 10:42:50)
http://www.grafologickakomora.cz/diskuze/viewtopic.php?f=3&t=8
Zajímavá vyjádření k novému písmu.
 Fifka 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 10:45:42)
Grafologická komora -)))) no jo, na co všechno není instituce.!
 kili 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(1.9.2010 11:04:03)
pěkný je i švabach
 Zora N. 


Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(6.10.2010 18:49:02)
grafici a grafologové mají leccos společného...~y~
 Mona 
  • 

Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(4.9.2010 12:25:33)
Dobře a jak si jednou tyto děti podepíší doklady, jak poznají v bance jestli to není falešný podpis?
 Zora N. 


Re: Dojímání se nad písankou -))) 

(6.10.2010 17:48:54)
Hahaha, nad písankou s Comenia Scriptem se dojímat nebudete? Že by za to CS a výkony vašeho dítěte nestály? Nejste tak trochu "mimo mísu"???

Myslíte, že Comenia půjde dětem sama? Stačí lusknout prsty?
To myslíte vážně???
 Miri30 


Postřeh 

(1.9.2010 13:43:49)
Jen takový postřeh. Zkusila jsem si "natrénovat" psaní Com. scriptem. Co mě asi nejvíc oběžovalo - nejde mi vůbec psát rovně na lince, pokud se neustále dívám na papír. To mě dost vadí a nejsem na to zvyklá, protože když už píšu ručně - buď opisuji např. z tabule nebo sleduji přednášejícího a dělám si poznámky. Samozřejmě mohu pečlivě civět na papír a pouze poslouchat, ale tak nějak je mi příjemnější sledovat přednášejícího a psát "poslepu". To novým písmem fakt nezvládám.
 anexa 


Re: Postřeh 

(1.9.2010 14:59:50)
to je pravda. Zkoušela jsem to a nedokážu psát rychle, musím neustále kontrolovat jeslti to píšu správě..... Ale spíš by mě zajímalo, jak to budou v budoucnu řešit se smlouvama, co podpisy na kreditkách.... Vždyť bude mík každý skoro stejný rukopis?~a~
 Meta 


Re: Postřeh 

(1.9.2010 16:37:29)
Tak namalují tři křížky a je to ~y~.
 maw 


Re: Postřeh 

(1.9.2010 22:38:05)
Ty už jsou dávno obsazený přeci ~;)
 Klára 
  • 

Re: Postřeh 

(1.9.2010 19:25:45)
Probůh, teď je přece taky nějaké jedno psací písmo a podpis má každý jiný, ono se to individuální promítne i do nového písma, to bych se teda nebála :)
 Jája 
  • 

Komunikace 

(1.9.2010 15:27:11)
Písmo je prostředkem komunikace. Většina lidí, které znám, píše buď na PC, pokud ho má k dispozici (a hodně lidí na něm píše celý den). Psané a podobné písmo používají hlavně pro osobní poznámky. Ano, každý z nás si vytvořil svůj rukopis, ale nezlobte se, je také pro všechny čitelný? Pokud si něco poznamenáváme, pak většinou upravenými malými tiskacími písmeny!! Takže já se přikláním k Comenia skriptu. Děti by ale měly poznat i písmo psané a navíc by se měly nejpozději do 5. třídy naučit psát na klávesnici všemi deseti. To je podle mne to, co by jednou v životě mohly potřebovat. Psané písmo mohou znát, i když ho asi v drtivé většině potřebovat nebudou.
 Veveruše 


Re: Komunikace 

(1.9.2010 17:44:18)
No třeba aby si mohly přečíst pohlednici, pokud jim ji náhodou někdo pošle - jsou ještě dnes mezi námi takoví lidé~y~
 Zora N. 


Re: Komunikace 

(6.10.2010 17:53:53)
Potřebujete-li písmo jen pro své vlastní poznámky, je úplně fuk, jaké používáte.

Počítače má doma jen asi polovina obyvatel ČR, dokonce 30% se k nim nedostane nikde (a ani to s nimi neumějí...). I těm upřete možnost svobodně si vybrat, jaké písmo jim bude vyhovovat?
 Lucie Demelová 
  • 

Re: Komunikace 

(19.11.2012 22:38:12)
Pokud si něco poznamenávám,pak obvykle doktorským škrabopisem a to proto,že se mi tak píše nejlépe a nepotřebuji,aby to po mně někdo jiný přečetl,někdy je to i nežádoucí.Pokud chci,aby to přečetli i jiní,pak to napíšu čitelně,to ještě umím.
Nevím,co bych na PC psala celý den,píšu jen to,co je potřeba - programovat v psací formě moc nejde,email bych taky neposlala atd atd,ale jinak propisku nedám z ruky.O Comenia scriptu se říká,že se při něm dostatečně neuvolní zápěstí a tím je ruka strnulejší.Nejsem odborník,nemůžu to posoudit. CS se mi nelíbí,ale pokud se to dětem bude psát lépe,nedá se nic dělat,stejně tak začnou psát později.To už je na každém z nás (resp.z nich).Mimochodem,je mi 18,takže nejsem doktor,milovník písanek nebo profesor krasopisu (s mým písmem těžko),ale přikláním se k psacímu.:-)
 edna01 


proč? 

(1.9.2010 15:59:30)
Mě se na Comenia script nelíbí, protože jde o písmo nespojité a dost dobře nechápu proč vymýšlet úplně nový styl písma, když by stačilo zjednodušit písmo stávájící. Nemusíme mít v písmu tisíce zbytečných krucánků, ale proč měnit písmo úplně? A argument, že všichni píší na počítači a proto je zbytečné učit se psací písmo je, podle mě, stejně scestný jako ten proč se učit vyjmenovaná slova, když mi text opraví kontrola pravopisu..
 Evka 1973 


Vnoučatům asi budu muset jednou psát jenom na počítači 

(1.9.2010 16:13:39)
Mně se zavádění nového písma nelíbí, já sama pokud píšu cokoliv, tak zásadně psace a stále píšu docela dobře, sice v práci mají občas připomínku že to vypadá jako od žáčka ze základky, ale to mi nevadí. Tiskace sice psát umím, ale píšu jenom velká písmena, navíc mnohem pomaleji než psace. Na tiskací malá jsem si nezvykla dodnes (v psaném textu). To bych stránku textu psala asi hodně dlouho. Podle mého děti si stejně k tiskacímu písmu cestu najdou, moje děti si zvykly sami psát tak, jak se jim to líbí. Nejmladší syn (dnes nastoupil do 4. tídy) k psacímu písmu cestu nenašel, sice po mně přečte cokoliv, v písankách psal hezky psace, ale už od první třídy pokud mohl, tak použil velká tiskací písmena. Já ho nikdy psace nenutila psát (samozřejmě kromě písanky) ale jsem ráda, že psací písmo umí. Dcera (letos jde do 6. třídy) píše do dneška psace a ráda. Tiskací písmo v psaném textu skoro nepoužívá. Zajímalo by mě, jestli děti které se budou od první třídy setkávat pouze s novým typem písma, budou umět číst i klasické psací písmo.
 olina, dvojčata Linda a Samuel 


A není to jedno 

(1.9.2010 16:43:00)
Já učím na základní škole druhý stupeň. Dalo by se říci, že 40% píše psace, 40% něco mezi, 10 % tiskace a u zbývajích 10% nejsem schopna rozluštit, co to je za písmenka.
Jinak tiskací písmo není záchrana, protože ani to nezaručí, že to dotyčný po někom druhým přečte.
 Petrajda 


Spoustu nezodpovězených otázek 

(1.9.2010 21:56:32)
Je to bohužel pořád dokola. Už jsem četla spoustu negativních reakcí a argumentů a stejně to zavedli, i když zatím zkušebně. Prostě MŠMT dělá mrtvého brouka, pochybnosti ustojí a všichni se nakonec budem učit psát nesmyslné patičky podle toho, jak si je R. Lencová vymyslela...Mně by nevadilo učit děti jinému písmu, než znám já, ale v tomhle případě nevidím důvod.

Takže znovu, víte někdo odpověď na tyhle otázky:
- Nutnost zrušení současného psacího písma - nebylo by jednodušší jen nahradit některá nezvyklá a opravdu zastaralá písmena, např. psací velké Q, T, J?
- Výběr tohoto konkrétního typu písma - z kolika návrhů se vybíralo? Z jakých odborníků se skládala příslušná komise?
- Proč zavádět písmo, které nemá výhody ani tiskacího, ani psacího? Jediný důvod, proč se zrovna Comenius Script vůbec učit? Současné tiskací je zavedené a mezinárodně používané, existence současného psacího je odůvodněná pro rychlost a plynulost v případě, že po ruce není PC. Ale důvod pro zavedení Comenius Script nevidím.

 Dalila 
  • 

Re: Spoustu nezodpovězených otázek 

(2.9.2010 21:37:49)
Jeden důvod přece existuje - spoustu lidí si namastí kapsu z peněz daňových poplatníků. Od paní (nebo slečny) autorky písma počínaje a prodejců papírnického zboží a učebnic konče! Vyškolit učitele, vytisknout nové pomůcky s novým typem písma......
 Katka, prvňáček 
  • 

můj prvňáček v testovací třídě 

(1.9.2010 22:02:37)
Dnes jsem vedla syna poprvé do školy, do projektové (testovací) třídy, kde se budou nové písmo učit psát. Mimo jiné nás u toho natáčela televize a reportérka říkala na kameru, že rodiče museli souhlasit s tím, že jejich dítě se tímto písmem bude učit psát. Ale OMYL!!! Nikdo se nás neptal, ani jsme nepodepisovali žádný informovaný souhlas. Dozvěděli jsme se o tom v červnu víceméně náhodou na třídní schůzce. Chtěla jsem syna ještě během prázdnin nechat papírově převést do jiné třídy, ale jelikož znal už od zápisu svou budoucí skvělou třídní uč., tak to striktně odmítl.Takže nyní budeme oba bojovat: on s psaním, já se jej nechtíc budu muset naučit asi též, jinak po mně nic nepřečte. A chtěla bych, aby se naučil psací písmo aspoň číst. Stejně se ale chystám za zástupkyní ředitele, neboť takový přístup k rodičům podle mě není přípustný.
 metty, 3 kluci 


Re: můj prvňáček v testovací třídě 

(2.9.2010 10:32:05)
Přeju pevné nervy, udělat z mého dítěte bez mého souhlasu pokusné morče, tak asi ředitele školy sežeru. To je teda soda...
 Tomáš Hosnedl 
  • 

Re: můj prvňáček v testovací třídě 

(3.9.2010 8:45:52)
No, já tedy nevím...Z dítěte snad morče udělat nelze, ať už pokusné, či obyčejné, čili "nepokusné" Já myslím, že dítě zůstane dítětem, tedy alespoň do té doby, dokud nevyroste v dospělého člověka. Některým se to podaří dříve, některým později. A s tím žraním ředitele školy - člověk snad ani nežere, spíše jí. Ale jíst jiného člověka...? A ta soda - má se jednat o sodu bikarbonu jinak též zvanou zažívací soda? A co s ní? Že by ten ředitel....

 metty, 3 kluci 


Re: můj prvňáček v testovací třídě 

(3.9.2010 15:03:50)
No, vtipné... Ale to, že by někdo zařadil mé dítě do experimentální třídy bez mého souhlasu mi tedy vůbec vtipné nepřijde.
 Zora N. 


Re: můj prvňáček v testovací třídě 

(6.10.2010 17:18:20)
Jaké jsou Vaše zkušenosti s písmem Comenia Script Universal ?
 maw 


Co si myslet? 

(1.9.2010 22:43:34)
Nadpis mě zaujal, článek taky.
Ovšem si si myslet, když se někdo strašně podepisuje s PhDr. titulem (Ing. je tu dost irelevatní, ale když si na to pán potrpí...), hraje si na strašně erudovaného, a napíše větu
"zároveň více jak tři čtvrtiny (84 %) dotázaných odpověděli"

Ostatně, ona i v nadpisu je ta čárka navíc - neodděluje věty.
 pega 


psani 

(2.9.2010 8:19:11)
Mam deti v zahranicni skole, doma je ucim podle ceskych osnov. Zde pisi pouze tiskace, doma psace. [ceske vazane pismo jsou schopni precist pouze Nemci, protoze se ho drive take ucili, vetsina ostatnich narodnosti pouziva mix psaciho a tiskaciho pisma] Problem podle mne neni v tom, jake pismo pouzivame, ale jak bazirujeme na jeho provedeni. To, co se v ceske skole praktikuje je krasopis, ktery zbytecne dite stresuje a brani mu vyjadrovat vlastni myslenky, protoze vetsi vaha nez na obsah je kladena na grafickou upravu.
 lonkue 


Re: psani 

(2.9.2010 10:25:09)
tak tak. Zcela souhlasim....
 Petrajda 


Tyhle problémy ale CS nevyřeší 

(2.9.2010 10:44:06)
V podstatě s Tebou souhlasím. Problém je v tom, že to, co uvádíš jako minus současného stavu, Comenia Script nevyřeší.

Pokud si nějaká učitelka přehnaně potrpí na perfektní provedení kliček u současnýho psacího písma, a to i u starších dětí, bude stejně tak vyždovat všechny ty nesmyslné okrasné znaky u CS. Jen s tím rozdílem, že psaní těch kliček má pro děti aspoň nějaký smysl, na rozdíl od těch patiček u CS.

Jinak člověk si svůj styl psaní postupně upraví a se zahraničím jsem kdysi psacím písmem komunikovala hodně a jediný problém byl u českého psacího t, jinak nic. Ale je fakt že velká písmena píšu tiskace, je to přehlednější, a přitom to tak nezdržuje, jako kdybych to psala tiskace (nebo ještě hůř pomocí CS) celé...
 staffi 


No nazdar..... 

(4.9.2010 23:36:10)
To je tedy pecka... Nejen, že už děti nepíšou v běžném životě čárky, háčky protože jsou zvyklí z mobilů... Tak ještě tady toho kousek... Budeme stejní ,,negramoti,, jako v Americe... To co se u nás učí na středních školách to oni mají až na vysokých... Budeme-li se chtít podobat Americe tak za chvíli nebudem mít ani kousek vlastního soukromí natož nějaké svobody... Jen se nad tím zamyslete....
 MilkaFilka 


Spojitě či nespojitě? 

(5.9.2010 20:12:00)
Jsem zastánce nového písma.Lidé, obhajující psací písmo zapomínají na fakt,že mezi dětmi se vyskytují i takové,které mají problémy s učením,dyslektici a dysgrafici. A obzvlášť prodruhou skupinu, dysgrafiky, je psací písmo,velký problém,obzvlášť ony kličky a kudrliny/u velkého C a E /. Vím o čem mluvím,mám doma dysgrafika a byť paní učitelka v první třídě netrvala u syna na krasopisu ale čitelnosti,přesto to byl někdy horor.Dnes syn co nejvíc používá notebook/už na druhém stupni ZŠ psal domácí úkoly a slohy na počítači a poznámky jsem mu buď přepisovala nebo kopírovala od spolužáků,případně dostával i poznámky rovnou od učitelů/,případně píše tiskacím písmem. Věřím, že kdyby se už tehdy psalo tímto písmem, bylo by psaní v první třídě méně náročné.
~;)~:-D~;((
 susu 
  • 

Re: Spojitě či nespojitě? 

(6.9.2010 10:46:26)
A co kvůli dyskalkulikům zjednodušit matematiku?
 Blanka+Adámek 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(6.9.2010 12:15:17)
Me by zajimalo, co se stane, jestli u tech experimentalnich trid zjisti, ze to je blbost. Jestli se ty deti budou rychle ve treti tride ucit psat (a cist) psaci pismo, nebo je uz nechaji byt a jako se to na nich event. promitne. Adamek jde do skoly pristi rok, tak doufam, ze nase skola si psaci pismo jeste ponecha.
 Petrajda 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(7.9.2010 1:09:59)
Já to vidím spíš tak, že oni zjistí jen to, co budou chtít zjistit. Takže bude záležet, kde bude v té době ten, kdo o volbě CS rozhodl a kdo za Radanou Lencovou stojí. Pokud ještě na MŠMT, tak se to naopak osvědčí a rozšíří do dalších škol. A toho se obávám, protože úředníci mají své teplé židle rádi. Leda by se našel někdo jiný vlivný, kdo by se na tom chtěl zase přiživit s jiným typem písma.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(7.9.2010 6:41:26)
Když škola chce učit CS, musí mít souhlas rodičů.

Tak nevím, proč ta panika ~a~
 Mortadela 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(7.9.2010 9:50:14)
Kolegyně z Prahy má nyní čerstvou prvňačku - patří mezi těch vybraných 40 škol, kde se CS začíná vyučovat. Souhlas jí nikdo podepsat nedal! Takže panika je dost možná na místě.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(7.9.2010 10:00:33)
Tak ať se ozve, pokud s CS nesouhlasí.

My CS taky zavádíme a souhlas rodičů máme.

Řada škol zavádí CS v jedný ze dvou paralelek a rodiče si mohou vybrat, kam dítko dát. Podobně jako řada škol nabízí výběr třídy s genetickou metodou psaní a čtení nebo třídy s analyticko-sytetickou metodou.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(7.9.2010 21:01:37)
Čistě náhodou přišlo zrovna dnes mailem (kopíruju):

Vážená paní, vážený pane,
v návaznosti na pokusné ověřování psacího písma Comenia Script, ke kterému se Vaše škola přihlásila, dovolujeme si Vás požádat o zaslání informace o požadavku na počet písanek.

Tak jak bylo na setkání pilotních škol dne 18.června sděleno, dovolujeme si Vás znovu upozornit, že k pilotáži je nutný souhlas rodičů žáků.

.....
 Petrajda 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(7.9.2010 1:20:35)
Ne, nezapomínáme na ně. Jen bychom neradi, aby se všechny předměty přizpůsobovaly těm nejslabším v daném předmětu.

Vůbec by mi nevadilo, kdyby dysgrafici měli výjimku a nemuseli se psací písmo učit vůbec, nebo kdyby se u nich písmo neznámkovalo ani v prvním ročníku nebo kdyby směli od počátku psát na notebooku atd. Ale pořád nechápu, proč brát ostatním dětem pomůcku k rychlému zapsání textu (PC není vždy po ruce) a hlavně proč je učit daší typ v podstatě tiskacích písma.

Ano, zjednodnušme např. velká psací písmena, psaný text to svým způsobem i zpřehlední a celkově to zápis nezpomalí (v textu jich nebývá tolik). A hlavně nebudeme muset vyhazovat peníze za nesmyslný typ nespojitého písma a učit se podstatě dva typy písmen tiskacích.
 Zora N. 


Re: Spojitě či nespojitě? 

(6.10.2010 18:41:29)
Právě dyslektikům se tiskací písmena, tedy i Comenia,pletou víc než psací. Porovnejte: bdpqg, ao, nh, nm, un, a další... Takže pro dyslektiky je CS totální pohroma.
Ještě k tomu přidejte spojování písmen do skupin, jak to vyjde (tedy ne do celých slov nebo aspoň slabik), a dyslektici jsou úplně ztracení. Děkujeme, slečno Lencová.
 Joe (4+2 roky) 
  • 

Nejen s tou Amerikou je to kec 

(8.9.2010 13:32:14)
Autor opomněl dodat, o kterém státě a kterém městě v USA se zmiňuje. Nelze na celou Ameriku zobecňovat něco, co viděl možná jen v jedné škole. Já v USA byl v rodině se školním dítětem a spojité písmo se kluk neučil - bylo jim ukázáno, že něco takového existuje, ale psali jen nespojitě.

Také je přinejmenším úsměvné vydávat studenty pedagogiky za reprezentativní vzorek populace. 53 % sice je nadpoloviční většina, ale nijak výrazná. Vysoký podíl odpovědí napsaných spojitým písmem lze u takto předpojatého vzorku očekávat, protože budoucí učitelé se povinně učí psát spojitě. Troufám si odhadnout, že na technicky zaměřených školách by výsledky byly výrazně jiné.
 Zora N. 


Re: Nejen s tou Amerikou je to kec 

(6.10.2010 17:43:01)
Vidíte, a v diskusi na RVP Pedagogickou fakultu UK, ale v Praze, uváděla jakási slečna Ventová jako zářný příklad ilustrující, že vysokoškoláci (její spolužáci) píší tiskacím písmem.

Je jedno, jak píší v USA, když naše děti umějí psát psacím i tiskacím. Kdybychom to hnali do extrému, museli bychom zrušit výuku češtiny a nahradit ji angličtinou nebo třeba ruštinou či němčinou, protože za našimi hranicemi přece češtinu nikdo nepoužívá. Tak proč ji učit?

Psací písmo budou naše děti potkávat ještě tak 70-80 let, dokud nepomřou poslední z těch, kteří se je dnes učí v 1.třídě (nebo ony samy)...
Jestliže se je v ZŠ budou učit pouze pasivně jako jakousi raritu, nikdy se je nenaučí tak, aby je dokázaly bez obtíží přečíst. Každý rukopis má vždy svá specifika, která člověk bez praxe odhadne jen těžko.
I Comenia Script bude individuálně deformován, některá písmena budou možná čitelnější, jiná naopak nečitelnější. Je to jako z deště pod okap ~j~.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.