| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Comenia Script z pohledu neuropsychologie

 Celkem 78 názorů.
 perdita 


Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 8:29:36)
Můj muž se neučil jako dítě psát spojovacím písmem, spíš podobným Comenie, přesto mi přijde jako vyrovnaná osobnost, která hledá něco dobrého i v tom zlém, prostě celistvý člověk. Na rozdíl ode mne, která jsem se v potu tváře a nevalným výsledkem učila psací ~t~ Asi je to tím, že není Čech, že jen my Češi potřebujeme psací písmo, abychom byli psychosomaticky zdraví? Moje dcera je z psacího písma velmi nešťastná, ač jí jde jinak čtení i matematika nadprůměrně dobře, a já bych dala nevím co za to, kdyby mohla tím písmem, kterým si píše deník, psát i ve škole.
Asi co člověk, to názor. Přeji hodně mentálního zdraví všem~;((
 Hana 
  • 

Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 9:55:14)
ale to je nesmysl. Psací písmo se používá normálně i v cizině. Moje kamarádka z Něměcka (západního) psala vždy normálním psacím písmem - až krasopísmem, které je učili ve škole. Kdykoli jsme dělali smlouvy s lidmi s Německa, Švýcarska.. tak všichni používali normální psací písmo. Nikdy jsem neviděla, že by někdo psal kostrbatým tiskacím písmem.
 Markéta, kluci 8 a 1 
  • 

Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 11:10:47)
Tak všichni moji kolegové z USA a z Velké Británie psali krásně čitelným jakoby tiskacím písmem. Co se učili ve škole, to nevím. Fakt je, že teď mám před sebou kupu písemek cca třicetiletých lidí a psacím písmem píše hrubých odhadem pětina. O čitelném psacím písmu nemluvě.

Já psace píšu doteď, většina známých nikoli. Pro mého syna by byla ohromná úleva, kdyby mohl do sešitu psát písmem, které používá, když píše své "knihy".
 Hana 
  • 

Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 11:16:55)
já jsem pro, aby se prvňáci učili psát psacím normálně a pak ať už si každý vybere jak bude psát sám. Pokud to chtějí udělat aby zjednodšovalo, tak to by mohli zrušit i i,y protože by mohli namítnout, kdo si to má pamatovat, Btw. kdo tím písmem píše - zajímalo by mě, jak je to s podpisem? Psací se skoro nedá napodobit, ale to tiskací? Mě přijde, že ledabyle.
 Markéta, kluci 8 a 1 
  • 

Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 11:52:48)
Shoda podmětu s přísudkem by, podle mého názoru, šla zrušit ztuha - jsme malý národ, češtinu používáme jen my, proto se její pravopis dá změnit jen ztěžka, nejsou žádné tlaky zvenku, žádný vážný důvod pro zjednodušení.

Psací písmo, naproti tomu, žádný národní poklad není.

Paralelu tam nevidím.
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 12:37:43)
Ano, ve Velké Británii a Spojených státech je odlišná psací norma, děti se učí psát tiskacím, a proto lidé obvykle píší tiskacím.
Ve většině ostatních evropských zemích se děti učí psát psacím.
 Petrajda 


Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(20.5.2010 21:20:08)
Perdito, jenže Tvoje dcera si stejně nebude moct psát písmem, kterým píše. A to je to, co mi na tom nejvíc vadí. Tvoje dcera se stejně bude učit tohle rádoby "psací" písmo a Ty s ní - budeš hledat, kde se paní Lencová rozhodla udělat zobáček tu nahoře, tu dole, aby se to v něčem od současného tiskacího vůbec odlišovalo.

A přínos CS? Tak ten oproti současnému tiskacímu už vůbec nechápu; současné psací písmo kromě přínosu uvedeného v článku aspoň umožňuje rychlý zápis, pokud potřeba.
 perdita 


Re: Jsme my Češi v tomto jiní? 

(21.5.2010 7:44:07)
Holky, já to vážně neprožívám, asi jsem sem neměla psát, akorát mě ten článek pobavil.

Ano, můj muž je Brit, takže se opravdu splývavým písmem nikdy učit nepsal. Děcka píší tak nějak jako by podle britských cvičebnic, neporovnávala jsem, ale přijde mi, že jsou comenii velmi podobné, takže by přechod na comenii rozhodně působil menší potíže než psací teď dceři.
Syn je čtvrťák a nikdo neřeší, že píše jinak, psal tak už od druhé třídy! Píše velmi úhledně, akorát spíš blechy. Obávám se, že dceřina paní učitelka - která mimochodem velmi bazíruje na tom, aby ten háček opravdu byl v linii s kličkou písmena~a~ - bude na psacím trvat i v dalších ročnících na psacím, ale budeme se muset dohodnout, protože tohle psací písmo by fakt dál nešlo.
 adelaide k. 


Že by byla celá Evropa mozkově dezintegrovaná?  

(20.5.2010 9:06:58)
No, možné by to bylo, dějou se různé věci :-)

Já osobně píšu od střední školy písmem velmi blízkým Comenia script a píše se mi s ním mnohem plynuleji a příjemněji než klasickým psacím písmem.
 Sněhulka a sněhuláčci 


Re: Že by byla celá Evropa mozkově dezintegrovaná?  

(20.5.2010 10:34:09)
Ano, ale psat s takovym pismem od sestnacti a od sesti je trosku rozdil. Nemam nic proti tomu, kdyz si dospely (nebo skoro dospely) clovek zjednodusuje pismo, delame to vsichni, ale ma normalne naucene v detstvi to klasicke psaci. Ale nemyslim si, ze je spravne prvnackum psaci pismo zrusit a rovnou ho nahradit nejakym takovymhle vymyslem. To uz muzem rovnou pismo zrusit, beztak prece dneska vsichni pisou jen na pocitaci, ne?? ~a~
 martin 


Re: Že by byla celá Evropa mozkově dezintegrovaná?  

(20.5.2010 21:32:08)
dobře Vám tak... ~6~
 eva 
  • 

nesuhlasim 

(20.5.2010 9:20:05)
Neviem posudit tie ostatne vyjadrenia autora, ale s tym, ze "velke tiskaci pismena jsou minimalne stejne citelna" nemozem suhlasit. SKUSTE SI PRECITAT TUTO VETU PISANU IBA VELKYMI PISMENAMI. Tento sposob niekedy pouzivaju diskutujuci na roznych internetovych diskusiach na zvyraznenie svojich nazorov, ale zvycajne iba drazdia ostatnych diskutujucich, ktori sa zhoduju, ze je to velmi tazko citatelne. Myslim, ze pouzivanie aj malych pismen je jednoznacne citatelnejsie, ci v tlacenej alebo pisanej forme.
 susu 
  • 

Re: nesuhlasim 

(20.5.2010 9:52:42)
Mně osobně to tedy nevadí.
 susu 
  • 

Ach jo. 

(20.5.2010 9:58:33)
Co máte všichni pořád proti psacímu písmu. Já ho mám ráda a používám ho, protože mi vyhovuje. Přijde mi rozumnější se psací písmo naučit a pak se rozhodnout, jestli ho budu používat nebo ne, než ho plošně zrušit a komu by třeba vyhovovalo, tak si dělejte, co chcete. Navíc, pokud se ho člověk nikdy nenaučí, tak vlastně ani nezjistí, že by mu vyhovovat mohlo. Ach jo.
 cyann 


Re: Ach jo. 

(20.5.2010 11:54:11)
Mě osobně by zajímalo (i když je to trochu mimo téma), jaké diskuse se vedly v médiích, když se upouštělo od výuky klasických jazyků (latiny a řečtiny) na gymnáziích. i když u nás se asi nevedly, jelikož to zrušili komunisti, ale v zahraničí bych se vsadila, že to bylo podobné jako tyhle diskuse ohledně písma. určitě se objevil i argument, že naučit se to mohou všichni, nikomu to neuškodí, většinu to kulturně rozvine, a pak se sami můžou rozhodnout, jestli to k něčemu potřebují.
 susu 
  • 

Re: Ach jo. 

(20.5.2010 12:23:07)
Já osobně jsem pro výuku těchto jazyků.
 hbf 


Re: Ach jo. 

(20.5.2010 12:25:34)
Jo, nebo když se rušil krasopis a stínování ...
Ono je to těžké najít rovnováhu mezi staromilstvím a novátorstvím.
 susu 
  • 

Re: Ach jo. 

(20.5.2010 12:51:51)
No, byl by to hezký volitelný předmět. Možná lepší než romština. Jinak nám dala naprosté minimum učitelka na ZŠ ve výtvarné výchově.
 Milena (a předškolačka levačka) 
  • 

Re: Ach jo. 

(20.5.2010 20:26:07)
Krasopis a stínování se rušily ve třicátých letech a diskuze kolem změny písmové předlohy byly obsáhlé a dost odborné, i nějaké knihy k tomu vyšly. Celá nová abeceda prošla podrobnou oponenturou, z různých profesí. Změny a konkrétní tvary (a např.potřeba spojitosti) musely být vyargumentované, aby prošly... Narozdíl od možného přechodu na Comenii. Teď žádná oponentura neproběhla, prostě se to zkusí. Sl.Lencová cituje vlastní výzkumy a teď se ukazuje, že to vlastně nebyly "výzkumy v pravém slova smyslu". MŠMT vycházelo jen z materiálů, které jsou na jejích stránkách...
A také mi připadají zvláštní některé její argumenty: pořád uváděla, jak je Comenia rychlejší, když začal J.Jeřábek v médiích oponovat, že není (což je podložené výzkumy), tak začala říkat,že je CS pomalejší a že je to výhoda (větší čitelnost apod.) :-/ (viz. Literární noviny z minul.týdne) Teď plánuje napojovat...
mmch.: v zemích kde se prvňáčci (nebo předškoláčci) učí psát skriptem se pak po několika letech učí psát i spojitě.
mmch.2: MŠMT počítá s tím, že děti, které se budou učit Comenii se pak budou učit i normální psací. To pro ně tedy bude zvlášť zjednodušené :-/
 Jája 
  • 

Re: Ach jo. 

(20.5.2010 12:30:06)
Komunisti to nezrušili, latina a řečtina se rušila sama už ve 2. pol. 19. stol., kdy začaly vznikat první reálné školy.
Latina zůstala na gymnáziích, protože někde se stále používá, např. v lékařství, biologii apod.
 Beruška 
  • 

Re: Ach jo. 

(21.5.2010 10:52:49)
Jak kde, u nás je latina nepovinná, starořečtinu nemáme vůbec. Na některých školách není ani ta latina.
 Veveruše 


Re: Ach jo. 

(2.6.2010 1:26:40)
Jak na kterých, na našem za komunistů nebyla, mohla jsem si ji vybrat jako výběrový předmět až po r. 1989~:(.
 Jája 
  • 

Re: Ach jo. 

(20.5.2010 12:30:18)
Komunisti to nezrušili, latina a řečtina se rušila sama už ve 2. pol. 19. stol., kdy začaly vznikat první reálné školy.
Latina zůstala na gymnáziích, protože někde se stále používá, např. v lékařství, biologii apod.
 Pruhovaná 


Re: Ach jo. 

(20.5.2010 16:13:59)
Ale v zahraničí se tyto jazyky učí a myslím v Rakousku na některých typech gymnáziíi řečtina... (nebo je to německo? :-))
 Insula 


psaní 

(20.5.2010 14:00:16)
Nejsem pro výuku tiskacího psaní či jak to nazvat. ~d~
 laTerca 


Re: Ach jo. 

(24.5.2010 12:49:38)
ja mam psaci pismo taky rada :-) popsala jsem jim kilometry sesitu na prednaskach, seminarich, v dopisech, denicich - nedam na nej dopustit. a je mi lito, ze se ted dostanu tak malo k psani rukou...same tukani do klavesnice....
 Tvoje horší já 


Bože 

(20.5.2010 12:14:51)
Často si kladu otázku, zda je psychologie věda nebo pavěda. Po přečtení tohoto článku se přikláním spíš k druhé možnosti.
O jaká empirická fakta se autor opírá?
 Kohnova 
  • 

Re: Bože 

(20.5.2010 12:45:49)
Pravdepodobne o zadna. Nebo o lasku k Rakousko-Uhersku. Viz vousata anekdota o Skotech:
Maly Skot: "Tatiiii, ten pytlik s cajem uz nebarvi!"
Skot-tatinek: "Ty mi budes neco povidat! Dedovi barvil, tatovi barvil, mne brvil a tobe najednou neni dost dobrej?!"
 Samarlu 


Re: Bože 

(20.5.2010 13:55:51)
Kohnová, ale on neexistuje žádný typ latinského písma, v kterým by se samovolně nevyvinula spojitá forma!!! A vem si, že to bylo v době bez učebnic a s malým rozšířením gramotnosti.

Nespojitý písmo se IMHO neujme. I ten, kdo píše nespojitým (malým tiskacím), tak po pár týdnech fixování to prostě začne spojovat po svém. Vznikne jiný spojitý písmo, ale bude spojitý, se vsadim.
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Bože 

(20.5.2010 15:20:23)
Poslouchala jsem Kávu o čtvrté právě o pilotním projektu Comenia Scriptu ve školách a jedna z věcí, kterou budou po ty dva roky sledovat (a i déle, ale na dva roky mají zatím peníze), jak se právě písmo v používání vyvíjí, včetně napojování; kromě toho mluvili o tom, že Lencová připravuje i napojovanou variantu.

Telefonické dotazy byly roztomilé, jako že dědeček nebude moct přečíst dopis od vnuka a naopak. ;)
 Samarlu 


Re: Bože 

(20.5.2010 16:14:52)
Tak to už tu bylo, třeba v Sudetech, kdy děda Němec uměl jen kurent...to se srovná samo.
 Samarlu 


Re: Bože 

(20.5.2010 16:22:59)
Jo, a vsadím boty, že bez té napojované varianty se to jako rukopisné písmo buď vůbec neujme, nebo to lidi samovolně zmršej a spojej.

Spojitý písmo (v latinském kulturním okruhu) je něco jako baťovská cestička v sídlišti - prostě vznikne, a je líp jí přirozeně využít a kultivovat.
 Petrajda 


Re: Bože 

(20.5.2010 21:28:13)
Takže Radana Lencová za státní peníze připraví ještě jednu variantu, a to napojovanou? To je od ní hezké~a~
 Kohnova 
  • 

Re: Bože 

(20.5.2010 19:58:15)
Ja nejsem odbornik na pismo, mam jen par zkusenosti z treskute praxe a ty jsou takove, ze pro dyslekticke a specialne DYSGRAFICKE deti je to vysvobozeni z pekla zpetnych klicek a smycek.
Jestli nekdo bude nebo nebude spojovat, to m pripada uplne vedlejsi, zrovna tak mi to pismo nepripada malo oble.
Pokud napojovani je projevem mozkove integrity, tak holt integrovani lide busou napojovat. Proc ne?
 ZuziP 


Re: Bože 

(23.5.2010 0:12:52)
"I ten, kdo píše nespojitým (malým tiskacím), tak po pár týdnech fixování to prostě začne spojovat po svém."

Moje deti nespajaju. Naucili sa tlacene aj pisacie pismo a obidvaja ostali pri tlacenom. Trva im to uz par rokov a stale este nespajaju.
 Samarlu 


Re: Bože 

(25.5.2010 22:09:59)
Tak mě napadá ještě možnost, že nepíší "dostatečně" často "dostatečně" dlouhé souviské texty (jakože by si každý den měly v plné verzi zapsat 6 vyučovacích hodin předmětu, na který nemají učebnici nebo opisovaly knihy jako mniši svého času...~;). Nebo asň A4 deníku denně, prostě ne pár poznámek, ale delší text.

Já i mí spolužáci jsme byli určitou část SŠ a VŠ nucena psát opravdu hodně a z toho a vývoje písma v minulosti to usuzuju. Jak píše Vážný kus dole, lidi, co maj vrozenej handicap, toho prostě nejsou schopný a musí si vypomoci od spolužáků, kopírováním, nahráváním přednášek...
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Re: Bože 

(20.5.2010 14:06:42)


Kdysi jsem se trochu zabývala grafologií, asi tuším, z čeho doktor Jeřábek vychází ve svých názorech. Nevím, jestli je jeho názor v širokém kontextu dobrý nebo špatný (já osobně nepíšu už téměř jinak než na počítači, čili pohyb neoblý, nespojitý, respektive bušící ~t~, desintegrace absolutní…) ale určité teorie na to téma existují. Spojitost-nespojitost písma je v grafologii významným znakem. Zkusím něco vytáhnout ze španělsky psaného Diccionario de Grafología (Augusto Vels).

Ligada (spojité) – písmenka ve slovech jsou spojena – Soudržnost je dynamický element, vypovídá o tom, jak pisatel vstupuje do kontaktu s ostatními, s věcmi a událostmi, forma, jak u něj probíhají vzájemné výměny s vnějším světem. Subjekt je tím stálejší, praktičtější a jistější ve svých aktivitách, čím víc spojuje své písmo. V intelektuálním smyslu odráží deduktivní, systematické a logické myšlení, praktický realismus, racionalismus….
Velmi spojité písmo – ulpívání systematické až obsesivní na přáních, projektech… V kombinaci s pomalým a monotónním písmem rutina, konvence, nedostatek iniciativy…

Desligada (nespojité) – izolace, obtížně se integruje a obtížně vstupuje do spontánního a otevřeného kontaktu s novými lidmi a prostředími. Nedostatek sociálních schopností, převládá vnitřní svět, spíše se zabývá detaily, nevidí celek. S monotónními formami naznačuje zpomalenou aktivitu a obtíže při koordinaci věcí a událostí. S harmonickým písmem a originálními tvary originalita myšlení, intuice, tendence k objevování nových věcí… Obecně nespojité písmo – tendence egocentrické, egoismus…

Osobně jinak nemám žádný vyhraněný názor – na jednu stranu také tuším, že měkčí oblý spojitý tvar je z hlediska psychologie prospěšnější, na druhou stranu stejně už pomalu nikdo rukou nepíše, za chvíli už i místo podpisů budeme rozdávat nějaké elektronické značky... Individualismus je stále více znakem doby, nikoliv zvláštností jedinců… je to složité.

 ZuziP 


Re: Bože 

(23.5.2010 0:17:33)
Mozno z hladiska grafologie toto zmysel ma.. len si nie som ista, ci je spravne z toho vyvodit, ze ak budeme nutit deti spajat pismena, urobime z nich istejsie a praktickejsie osoby. Vlastne.. som si takmer ista, ze toto tvrdit je kravina.

Mozno by nezaskodilo trosku tvrdej matematickej logiky. Ak z A vyplyva B, tak to neznamena, ze z B vyplyva A. ~t~
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Re: Bože 

(24.5.2010 7:26:10)
Tak já si myslím, že grafoterapie určité možnosti nabízí, v tomto smyslu dávám článku za pravdu.
Jenom si nejsem jistá, zda kritérium rozvoje duševního zdraví má mít při rozhodování o výuce psaní až takovou důležitost.
 Kačislava 


Už starej Ogilvy :-) 

(20.5.2010 12:42:33)
Už starej Ogilvy napsal ve vé učebnici o reklamě, že velké hůlkové písmo by nemělo být v dlouhém textu, protože je "špatně čitelné". Učí se to ostatně i šéfredaktoři a grafici různých periodik, protože hůlkové písmo je spíše grafický prvek. Vzhledem k tomu, že je to jedno ze základních pravidel reklamy a tištěných médií, divím se, že to neví psycholog písma.
 Dana, dvě děti 
  • 

Re: Už starej Ogilvy :-) 

(20.5.2010 15:20:31)
Jsou ,,minimálně stejně čitelná", ne špatně čitelná.
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Už starej Ogilvy :-) 

(20.5.2010 15:22:08)
No a to si právě nemyslím, jsou daleko hůře čitelná než varianta malého tiskacího písma.
 Milena (a předškolačka levačka) 
  • 

Re: Už starej Ogilvy :-) 

(20.5.2010 20:02:01)
no já to četla jako ironii...?... jako kam až můžeme ve zjednodušování zajít, aby bylo zřejmé, že zjednodušení není vždy to pravé...
 Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 


Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 13:00:13)
Já si myslím, že úplně zrušit učení psacího písma je nesmysl.
Jedním, z mého pohledu snad nejdůležitějším, argumentem je, že kdo se nenaučí psací písmo, nikdy si nepřečte dopis od babičky, staré deníky... A neříkejte mi, že už nikdy nedostanete dopis psaný rukou a že si nikdy nečtete staré deníky. Stejně jako my si už nepřečteme texty napsané švabachem, naše děti by si nepřečetly psací písmo ~:(
Když se půlka národa bude alternativně učit Comenia Script a ta druhá psací písmo, budou ti neznalí psacího písma v nevýhodě. A bude to jejich jednostranná nevýhoda! Kdo čte tiskací, přečte si i Comenia Script, kdo umí jenom Comenia Script, psací písmo si nepřečte ~d~
Je určitě třeba pomoci dys... při učení se psacího písma, ale minimálně by měli být schopni ho přečíst, když už s ním nebudou psát!!

Co se týká klasických jazyků (jak tady někdo zmínil)... já jsem přesvědčena, že NIC, co se v životě naučíš ti neuškodí. Nic!! Problém je spíše ve způsobu učení, v hodnocení... ale učení čehokoli je trénink pro mozek, případně i pro jiné části těla :-) A tak je to i s psacím písmem, určitě je to trénink pro mozek, jemnou motoriku, děti se učí pečlivosti, překonávání překážek... (to už tady bylo samozřejmě v některém z minulých článků zmiňováno!)
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 15:24:32)
Tohle přesně zaznělo v rozhlasové debatě a vysvětlovali tam, že vzhledem k tomu, kolik je v našem okolí grafického ztvárnění psacího písma, budou i při plném zavedení jiné formy lidi ještě dlouho umět číst "postaru". Koneckonců moje babička se učila jiné písmo než já (písmo prošlo částěčnou úpravou v 50. letech) a její dopisy jsem přečetla bez problémů.
 Winky 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 16:56:49)
ano, ve švabachu si nepočteme. Přesto se ho už neučíme, ani jiné typy písma (zmíněné ve článku paní Lencové - romantické, barokní atd.... Stejně jako staročeštinu bychom si taky příliš nepočetli..... Nemůžeme obsáhnout veškerou moudrost od dob trvání světa za svůj jeden pouhopouhý život.

Doba se mění, způsoby se mění. Pokud je naučení se a dodržení "správné" předlohy psacího písma problém pro nadpoloviční většinu žáků (což nevím, a nevím zda jsou na to průzkumy), předpokládám že by to rozhodně bylo pole pro vyzkoušení něčeho jiného. Nezapomínejte že komunikace má jediný cíl - umožnit dorozumnění. K tomu slouží jazyk, gesta, písmo atd.... Takže písmo má SLOUŽIT nám, ne abychom my se překonávali kvůli písmu....
 Rapiti 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 18:55:49)
"Pokud je naučení se a dodržení "správné" předlohy psacího písma problém pro nadpoloviční většinu žáků (což nevím, a nevím zda jsou na to průzkumy), předpokládám že by to rozhodně bylo pole pro vyzkoušení něčeho jiného. "

Já si myslím, že ale u téhle kurzívy opět nastane stejný problém s naučením a dodržením "správné" předlohy. Takže k čemu to je?
 susu 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 7:14:04)
souhlas.
 susu 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 7:13:36)
1-matematika má také sloužit nám, nebo se budeme muset překonávat, abychom se ji naučili?
2-skutečně jsi přesvědčená, že je CS script o tolik lepší, že je nezbytné ho zavést do všech škol, místo písma již vyzkoušeného?
 Líza 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 9:38:40)
Ale CS je už vyzkoušený, tedy v podstatě, on to není moc originál, jak píše Perdita.
Písmo již vyzkoušené je zbytečně složité. Švabachem už se taky nepíše, přestože byl kdysi taky vyzkoušenej.
 susu 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 10:21:07)
Nakolik jsem to pochopila, tak v zahraničí se CS Scriptem nepíše, jen je to podobné. V některých státech se učí i psací písmo. Jinak matematika je taky zbytečně složitá, co ji přestat učit? Nebo zjednodušit pravopis? Vynechat háčky a čárky a znovu zavést spřežky, v Evropě jsme snad jediní s háčky a čárkami.

Na CS Scriptu je taky na čem bazírovat, když bude učitelka chtít.
 Bitterfittan 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 10:48:30)
To je ale demagogie.

Studuji v zahranici a po prvni zkousce ke mne ma profesorka zasla ze co je to za pismo kterym pisi, ze je to temer necitelne.
Psala jsem psacim a dle meho nazoru citelnym pismem. Problem je ze ona ty znaky nepoznala. Vsichni studenti zde pisi hulkovym pismem. Uz jsem se to take naucila. Kdyz jsem profesorce rekla ze se to u nas uci na zakladni skole tak se velmi divila proc? nechapala proc to je tak slozite.
Mimochodem matematika se zde uci, ale tak nejak jednoduseji nez u nas~:-D
 Bitterfittan 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 10:49:08)
To je ale demagogie.

Studuji v zahranici a po prvni zkousce ke mne ma profesorka zasla ze co je to za pismo kterym pisi, ze je to temer necitelne.
Psala jsem psacim a dle meho nazoru citelnym pismem. Problem je ze ona ty znaky nepoznala. Vsichni studenti zde pisi hulkovym pismem. Uz jsem se to take naucila. Kdyz jsem profesorce rekla ze se to u nas uci na zakladni skole tak se velmi divila proc? nechapala proc to je tak slozite.
Mimochodem matematika se zde uci, ale tak nejak jednoduseji nez u nas~:-D At zije zatuhle rakousko-uherske skolstvi.~6~
 Bitterfittan 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 10:49:20)
To je ale demagogie.

Studuji v zahranici a po prvni zkousce ke mne ma profesorka zasla ze co je to za pismo kterym pisi, ze je to temer necitelne.
Psala jsem psacim a dle meho nazoru citelnym pismem. Problem je ze ona ty znaky nepoznala. Vsichni studenti zde pisi hulkovym pismem. Uz jsem se to take naucila. Kdyz jsem profesorce rekla ze se to u nas uci na zakladni skole tak se velmi divila proc? nechapala proc to je tak slozite.
Mimochodem matematika se zde uci, ale tak nejak jednoduseji nez u nas~:-D At zije zatuhle rakousko-uherske skolstvi.~6~
 Líza 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 10:49:26)
No, to je jednoduché, pokud jde o matiku, tak to, co je tam složité, je v samé podstatě věci. To, co je složité na našem psacím písmu, nejsou věci, které jsou v samé podstatě písma - účelem písma je zaznamenat řeč tak, aby si ji někdo jiný mohl přečíst. Z tohoto pohledu je úplně jedno, jakej tvar to písmo má. Tuto funkci zstane CS stejně dobře jako nynější preferované psací písmo stejně dobře jako cokoli jiného. Tam je ta složitost samoúčelná.
 susu 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 11:53:47)
"Tuto funkci zstane CS stejně dobře jako nynější preferované psací písmo stejně dobře jako cokoli jiného. "
Pokud ji zastane stejně dobře i současné psací písmo, není žádný důvod to měnit, jen pro změnu samu.

"Tam je ta složitost samoúčelná." Dle sebe a z reakcí v jiných příspěvků soudím, že se zdá složité jen někomu. Teď je otázkou, jestli kvůli některým, snižovat nároky pro všechny.
 Samarlu 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 7:27:16)
Naučit se jiný rukopisný písmo, pokud ovládáš jazyk textu (u středověkého třeba tu staročeštinu nebo latinu~;) je pro dospělýho ("fixovanýho") záležitost pár týdnů při intenzivním každodenním tréninku.
 rae 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 19:48:24)
souhlasím - znát a používat psací písmo jsou dvě různé věci - většina kluků, se kterými jsem se kdy sešla (od mého bratra počínaje, po mého syna konče) by potřebovali tolerantní učitele - pokud je písmo čitelné, proč trvat na psacím. Ačkoliv byli vyučováni v modelu psacího písma, psali velmi záhy písmem více tiskacím. Já sama jsem se potýkala s češtinářkou někdy v 7. třídě, kdy jsem psát velká písmena tiskace i v psaném textu. (prostě se mi to líbilo u jedné kamarádky, se kterou jsme si dopisovaly)
 Margot+1 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 20:53:59)
S pohlavím to podle mě už vůbec nemá co dělat.
 Jíťa 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(20.5.2010 22:46:00)
Taky nejsem pro rušení psacího písma.

Ale argumenty, že si děti nepřečtou dopis od babičky apod. mi přijdou dost směšné. Písmo se vyvíjí stejně jako všechno ostatní a my si dnes už taky nepřečteme 100 let staré zápisky nebo dokumenty.

A mimochodem, dnešní babičky už většinou ovládají alespoň základy práce s elektronikou a SMS nebo e-mail jsou schopné napsat.
 Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 12:09:11)
jenže tady nejde o sto let staré zápisky. Mám jedno dítě už ve škole a dvě před školou. V případě, že ty menší by se učily CS, tak si nepřečtou psaní ani od své starší sestry. Zavedení CS by nebyl přirozený a pozvolný proces, ale odstřižení od psacího písma!!

A babičky sice ovládají mobil a e-mail, ale ty plánuješ, že tvé děti už nikdy nedostanou rukou napsaný pohled ani dopis?? Dost smutné, ne??
 Jíťa 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(21.5.2010 23:04:54)
Zřejmě si myslíš, že ta změna psaní z kurrentu na dnešní písmo proběhla nějak pozvolna...

Moje dcera dostala za svůj život jen 2 pohledy (má 19 let). A ani pohledy už dnes nikdo nepíše. Já posílám k svátkům jen dvěma lidem, kteří nemají internet. A už poněkolikátý jsem u nás nemohla koupit čistý, na všech bylo přání předtištěné, stačí se jen podepsat.
 Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(22.5.2010 8:41:12)
"Zřejmě si myslíš, že ta změna psaní z kurrentu na dnešní písmo proběhla nějak pozvolna..."
přiznávám, že nevím :-( ale snad základní tvary "kličkového" písma zůstávaly~d~

Moje dcera dostala za svůj život jen 2 pohledy (má 19 let). A ani pohledy už dnes nikdo nepíše. Já posílám k svátkům jen dvěma lidem, kteří nemají internet. A už poněkolikátý jsem u nás nemohla koupit čistý, na všech bylo přání předtištěné, stačí se jen podepsat.
Tohle mi právě přijde hrozné. Moje první dítě má plný kufřík krásných přání k narození a třetí má akorát tak plnou SIM ~n~ Je mi to děsně líto. A když se mě kamarádka u třetího ptala, co by nám udělalo radost, na rovinu jsem jí řekla, že hezké psané přání :-) A i teď, když chci někomu opravdu sdělit, že si ho vážím a stojí mi za to, tak mu píšu přání a ne SMS ani e-mail. To je tak nechutně neosobní ~n~ Hlavně když mi kolem nového roku začnou chodit SMS s PF, na kterých je vídět, jak jsou univerzální a použité na všechny pomocí hromadného rozesílání :-( Ach jo. ..no ale to jsme se dostaly trochu jinam ~;)

 Helena, tři dospělé děti 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(22.5.2010 17:35:22)
Tvoje dcera o hodně přišla. Moje děti samozřejmě, a teď i vnoučata dostávají od mne ke každým narozeninám a svátku pohlednici s přáním. Stejně tak, když jsem na cestách nebo když jsou vnoučata na nějakém táboře. Z každého takového pohledu mají asi radost, když ho nosí u sebe. To bys koukala, jakou radost udělá dítku na táboře pohled s obrázkem a pozdravem od babičky nebo od rodičů, s SMS se totiž nemohou pomazlit, s obrázkem ano.
 štěpánka 
  • 

Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(24.5.2010 0:04:10)
Jíťo,
to je smutný, opravdu dcera dostala jenom 2 pohledy za 19 let? To nikam z domova nejezdila? Tenkrát přece ještě mobily nebyly takhle rozšířené. Mí kluci (13 let) jich mají slušnou hromádku, hlavně z táborů, škol v přírodě a tak, tam jsme jim je posílali. I teď, když jsou déle než týden (třeba tábor), kromě sms jim píšmš i pohledy nebo dopisy. Přiznávám, že tiskece, protože psace by to po svých dys-rodičích asi nepřečetli. Oni sami dys-poruchy nemají.~3~~3~~3~
 Táňulka 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(23.5.2010 11:21:51)
Taky si myslím, že nic, co se člověk naučí, mu neuškodí, ale klasické psací písmo je týrání jehňátek i pro spoustu dětí, které žádní dysgrafici nejsou!
Je prokázáno, že se tím tráví nepřiměřeně hodně času, navíc je to podle mě s ohledem na věk dost těžké... Naopak v těch 6 letech by děti byly schopné se naučit třeba mnohem více věcí o přírodních vědách. Mnohem více by je to bavilo a méně by si křivily záda.

Nepovinný předmět nebo třeba i povinný někdy ve 3. třídě by mi přišel jako dobrý nápad.

A známkování jakéhokoliv písma bych okamžitě zrušila.

Mmch, ještě k té spojitosti - to je u češtiny právě dost problém - děti mají slovo nejdřív napsat, pak doplnit tečky, háčky a čárky. Časem to část (většina) řeší přerušením psaní, další začnou zapomínat znamínka... Tenhle problém řada dalších jazyků nemá a je to jedna z nesporných výhod CS.
 Margot+1 


Re: Nic co se naučím mi neuškodí! 

(23.5.2010 20:03:24)
Jak už jsem tady psala, ten argument s psaním háčků a čárek není platný. Např. my jsme se učili psát je rovnou další písmeno napojit (1. třída 1984). Dělám to tak dosud. Napojení vidět není.
 Margot+1 


Velice zajímavé 

(20.5.2010 20:22:12)
Mně článek přijde velice zajímavý. V podstatě z toho vyplývá, že psaní může být každodenní (nezamýšlenou) relaxací a současně rozvojem schopností, cvičením mozku.
Číňani mají kaligrafii a zmíněné tai-chi, my máme klikaté písmo, proč ne?
Sama proti "kličkovému" psacímu písmu nic nemám, používám ho ráda, i když mě od dětství plísnili, že píšu jako prase. ~t~
A ten častý argument, že se háčky a čárky píšou až po dopsání slova, je lichý - my jsme se je učili psát hned a další písmeno napojit.
Myslím si, že lidé si můžou vybrat, co budou používat, ale holt se napřed musejí naučit obě varianty. Pokud je někdo dys- tak se mu zjednodušení umožní hned. Kde je problém?
 Lili a Karel 
  • 

jako chůze 

(20.5.2010 20:49:04)
No jasně. Málokdo pochybuje, že plynulá, rytmická chůze je zdravá, ale u písma jakoby nám to nedocházelo...
 Linda 
  • 

Na psaní je psací písmo 

(20.5.2010 21:08:40)
Osobně se domnívám, že psací písmo je psací právě proto, že na psaní je šikovnější než tiskací. Možná, že je tiskací snadnější na naučení i se dá po pisatelích lépe přečíst. Ale psaní psacím písmem je rychlejší...možná v USA nebo Británii si můžou školáci dovolit psát tiskacím, když píšou minimálně - už na základce píšou testy, kde jenom kroužkujou varianty, učí se z tištěných podkladů, ne z vlastních poznámek. Neznám sice přesně aktuální situaci na našich školách, přesto si myslím, že naši žáci a studenti toho musí psát více a ve větší časové tísni, než studenti např. v USA či Británii. Proto mi psaní tiskacím nepřijde účelné. Pokud má v dnešní době něco smysl, tak naučit už děti na základce psát na PC "všema deseti". V dnešní době využívá PC a mail prakticky každý a toto je základ.
 Petrajda 


Když už zjednodušit, tak proč právě CS? 

(20.5.2010 21:39:53)
Už jsem četla různé názory pro a proti. U těch podporujících CS vždy šlo o to, že současné psací písmo není in a je obtížné pro dysgrafiky atd. Ale pořád nechápu, proč se učit úplně nový zbytečný typ písma, v čem by měla být jeho výhoda oproti současnému tiskacímu.

A hlavně by mě zajímaly to, co jsem se nikde nedočetla, ale je fakt, že nesleduju každý článek o CS. Pokud to někdo z Vás zastánců ví, budu ráda za odpověď:

1) Na základě jakých výzkumů se k potřebě nového psacího písma došlo? Např. jak velké části dětí působí současné písmo mimořádné potíže?

2) Zvažovaly se např. jiné možnosti řešení problémů, např. zjednodušení velkých psacích písmen?

3) Na základě jakých kritérií a z kolika typů písma byla vybrána tahle současná varianta Comenius Script? Kdo ji vybíral a z jakých odborníků byla komise složena?

4) Kolik peněz bylo na tento projekt vyčleněno a s jakou sumou se počítá do budnoucna?
 Jacoby 


Re: Když už zjednodušit, tak proč právě CS? 

(22.5.2010 23:04:05)
Neznám odpověď ani na jednu položenou otázku, ale osobně bych je taky moc ráda znala.
Jsem odpůrce CS (přijde mi to jako něco naprosto zbytečného a ve své podstatě i postrádajícího smysl jak pro zjednodušení tak pro zrychlení psaní) i když sama spadám do kategorie dys. V době mé školní docházky se to ještě moc neřešilo a psát psace jsem se nakonec naučila celkem obstojně. Trochu škrábu, ale pokud si potřebuju psát poznámky píšu automaticky psace, protože je to rychlejší. Tiskací písmo používám pro psaní velice zřídka. Jinak jsem se naučila psát všema deseti na PC a důležité věci prostě nadatluji na počítači a vytisknu (jako ostatně valná většina společnosti).
Jsem pro to, aby se děti psací písmo každopádně učily, ty s dys aspoň číst, pokud opravdu nezvládnou psát. To snad dokáže psycholog posoudit a škola jeho posudek akceptovat. Tedy aspoň doufám.
Jsem ale ještě pro jednu změnu, která už v některém předchozím příspěvku zazněla. Povinně do osnov druhého stupně zařadit psaní na PC všema deseti jako další krok gramotnosti.
 Jana 
  • 

naprosto souhlasim 

(21.5.2010 20:46:47)
Naprosto souhlasim a dekuji za kvalitni odborny prispevek. Konecne nekdo uhodil hrebik na hlavicku.
 Líza. 


Re: naprosto souhlasim 

(23.5.2010 15:40:35)
Taktéž souhlasím s panem doktorem Jeřábkem.. a tímto ho taktéž srdečně zdravím.. je to již pár let, co jsem navštěvovala jeho hodiny grafologie.. díky...
 Magnolya 


Hm 

(24.5.2010 11:54:52)
Já z celého toho humbuku kolem nového písma (které se mi nelíbí) mám hlavně pocit, že chudinky naše dětičky, aby se náááááááhodou v té zlé ošklivé škole nepředřely.
 Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 


Re: Individualizace je klíčová 

(26.5.2010 10:18:05)
Plný souhlas!!! Individualizovat, "vytáhnout" z každého maximum a ne se snažit stáhnout ty "lepší" (nemíním to urážlivě, pouze nevím jak lépe vyjádřit, možná štastnější??) dolů.
Taky jak píše Vážný, dítě s poruchou bude celý život bojovat (tak jak bojoval on a jeho děti), v normálním životě mu nikdo nic neodpustí. Je třeba, aby ty děti na sobě pracovaly do jejich maxima a ne se "vymlouvaly" na poruchu. Je to spíš výzva k většímu "boji" ~;)
 Jana, učitelka 1. - 5.tř., vlastní dítě v 1.tř. 
  • 

Písmo Comenia 

(26.5.2010 20:52:02)
Učím 15 let na 1. stupni ZŠ a k výměně našeho psacího písma nevidím jediný důvod. Když učím prvňáčky, v každé třídě se najdou 2 až 4 děti (z celkového počtu 28), které mají mírné až těžké problémy s psaním či jemnou motorikou (střihání, lepení, psaní, šití,...). Pokud je učitel "normální", přistupuje ke každému dítěti individuálně, trpělivě a důsledně a požaduje splnění nejdůležitějšího znaku písma tj. jeho čitelnost, děti se během prvního roku naučí v klidu a obvykle i radostně psát i číst. Problém je u nespolupracujících rodin, rodin nefunkčních, sociálně neadaptabilních, rodin velmi časově zaneprázdněných či jinak nemajících o své děti zájem nebo čas a chuť.
Taktéž jsem patří rodiny neschopné cokoliv po svých "mazlíčcích" chtít, rodiny jejichž děti nikoho a nic neposlouchají, nemající žádné hranice ani pravidla a rodiče je pak nezvládají, tudíž hledají úlevy a svalují vinu za problémy a nedůslednost někde jinde. Takovým tento návrh nahrává, neboť vlastně chtějí zrušit vše (čtení, psaní) anebo chtějí ať škola naučí, ale neotravuje.
Pro své vlastní dítě jsme vybírali školu jednoduše. Hledali jsme paní učitelku, která má ráda děti. Je sportovně založená, usměvavá a trpělivá. Takovou jsme naštěstí našli a tak můj velmi "živý" sportovně založený (pro někoho možná hyperaktivní či zlobivý) hošíček chodí do školy rád. Psát psacím písmem umí od dubna, občas má v písance dvojky či mračouny, za což ho někdy i chválíme, protože sám říká, že se velmi snažil, ale asi se mu to tak hezky nepovedlo oproti ostatním. Nebo zapomněl na již zmiňované čárky a háčky. Může je samozřejmě psát i v průběhu psaní (stejně jako děti v mé třídě), ale stejně občas zapomene.
Novým písmem Comenia Script psát ani učit děti nechci. Nechci, aby nepoznaly, kde končí a začíná další slovo, což je v psacím písmu díky mezerám a napojování jasné. Nechci, aby zakrněly a psaly pouze hůlkovým.
A na PC (u nás na škole od 3. třídy zařazována hodina PC půleně s Českým jazykem) moji nynější třeťáci bravurně umí.
 Jana, učitelka 1. - 5.tř., vlastní dítě v 1.tř. 
  • 

Písmo Comenia 

(26.5.2010 20:54:48)
Učím 15 let na 1. stupni ZŠ a k výměně našeho psacího písma nevidím jediný důvod. Když učím prvňáčky, v každé třídě se najdou 2 až 4 děti (z celkového počtu 28), které mají mírné až těžké problémy s psaním či jemnou motorikou (střihání, lepení, psaní, šití,...). Pokud je učitel "normální", přistupuje ke každému dítěti individuálně, trpělivě a důsledně a požaduje splnění nejdůležitějšího znaku písma tj. jeho čitelnost, děti se během prvního roku naučí v klidu a obvykle i radostně psát i číst. Problém je u nespolupracujících rodin, rodin nefunkčních, sociálně neadaptabilních, rodin velmi časově zaneprázdněných či jinak nemajících o své děti zájem nebo čas a chuť.
Taktéž sem patří rodiny neschopné cokoliv po svých "mazlíčcích" chtít, rodiny jejichž děti nikoho a nic neposlouchají, nemající žádné hranice ani pravidla a rodiče je pak nezvládají, tudíž hledají úlevy a svalují vinu za problémy a nedůslednost někde jinde. Takovým tento návrh nahrává, neboť vlastně chtějí zrušit vše (čtení, psaní) anebo chtějí ať škola naučí, ale neotravuje.
Pro své vlastní dítě jsme vybírali školu jednoduše. Hledali jsme paní učitelku, která má ráda děti. Je sportovně založená, usměvavá a trpělivá. Takovou jsme naštěstí našli a tak můj velmi "živý" sportovně založený (pro někoho možná hyperaktivní či zlobivý) hošíček chodí do školy rád. Psát psacím písmem umí od dubna, občas má v písance dvojky či mračouny, za což ho někdy i chválíme, protože sám říká, že se velmi snažil, ale asi se mu to tak hezky nepovedlo oproti ostatním. Nebo zapomněl na již zmiňované čárky a háčky. Může je samozřejmě psát i v průběhu psaní (stejně jako děti v mé třídě), ale stejně občas zapomene.
Novým písmem Comenia Script psát ani učit děti nechci. Nechci, aby nepoznaly, kde končí a začíná další slovo, což je v psacím písmu díky mezerám a napojování jasné. Nechci, aby zakrněly a psaly pouze hůlkovým.
A na PC (u nás na škole od 3. třídy zařazována hodina PC půleně s Českým jazykem) moji nynější třeťáci bravurně umí.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.