| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Comenia Script z pohledu neuropsychologie

 Příspěvky 110 z 83 [Dalších 73 >>]
2.6.2010 1:26:40
Jak na kterých, na našem za komunistů nebyla, mohla jsem si ji vybrat jako výběrový předmět až po r. 1989~:(.
Jana, učitelka 1. - 5.tř., vlastní dítě v 1.tř.
  • 
26.5.2010 20:54:48
Učím 15 let na 1. stupni ZŠ a k výměně našeho psacího písma nevidím jediný důvod. Když učím prvňáčky, v každé třídě se najdou 2 až 4 děti (z celkového počtu 28), které mají mírné až těžké problémy s psaním či jemnou motorikou (střihání, lepení, psaní, šití,...). Pokud je učitel "normální", přistupuje ke každému dítěti individuálně, trpělivě a důsledně a požaduje splnění nejdůležitějšího znaku písma tj. jeho čitelnost, děti se během prvního roku naučí v klidu a obvykle i radostně psát i číst. Problém je u nespolupracujících rodin, rodin nefunkčních, sociálně neadaptabilních, rodin velmi časově zaneprázdněných či jinak nemajících o své děti zájem nebo čas a chuť.
Taktéž sem patří rodiny neschopné cokoliv po svých "mazlíčcích" chtít, rodiny jejichž děti nikoho a nic neposlouchají, nemající žádné hranice ani pravidla a rodiče je pak nezvládají, tudíž hledají úlevy a svalují vinu za problémy a nedůslednost někde jinde. Takovým tento návrh nahrává, neboť vlastně chtějí zrušit vše (čtení, psaní) anebo chtějí ať škola naučí, ale neotravuje.
Pro své vlastní dítě jsme vybírali školu jednoduše. Hledali jsme paní učitelku, která má ráda děti. Je sportovně založená, usměvavá a trpělivá. Takovou jsme naštěstí našli a tak můj velmi "živý" sportovně založený (pro někoho možná hyperaktivní či zlobivý) hošíček chodí do školy rád. Psát psacím písmem umí od dubna, občas má v písance dvojky či mračouny, za což ho někdy i chválíme, protože sám říká, že se velmi snažil, ale asi se mu to tak hezky nepovedlo oproti ostatním. Nebo zapomněl na již zmiňované čárky a háčky. Může je samozřejmě psát i v průběhu psaní (stejně jako děti v mé třídě), ale stejně občas zapomene.
Novým písmem Comenia Script psát ani učit děti nechci. Nechci, aby nepoznaly, kde končí a začíná další slovo, což je v psacím písmu díky mezerám a napojování jasné. Nechci, aby zakrněly a psaly pouze hůlkovým.
A na PC (u nás na škole od 3. třídy zařazována hodina PC půleně s Českým jazykem) moji nynější třeťáci bravurně umí.
Jana, učitelka 1. - 5.tř., vlastní dítě v 1.tř.
  • 
26.5.2010 20:52:02
Učím 15 let na 1. stupni ZŠ a k výměně našeho psacího písma nevidím jediný důvod. Když učím prvňáčky, v každé třídě se najdou 2 až 4 děti (z celkového počtu 28), které mají mírné až těžké problémy s psaním či jemnou motorikou (střihání, lepení, psaní, šití,...). Pokud je učitel "normální", přistupuje ke každému dítěti individuálně, trpělivě a důsledně a požaduje splnění nejdůležitějšího znaku písma tj. jeho čitelnost, děti se během prvního roku naučí v klidu a obvykle i radostně psát i číst. Problém je u nespolupracujících rodin, rodin nefunkčních, sociálně neadaptabilních, rodin velmi časově zaneprázdněných či jinak nemajících o své děti zájem nebo čas a chuť.
Taktéž jsem patří rodiny neschopné cokoliv po svých "mazlíčcích" chtít, rodiny jejichž děti nikoho a nic neposlouchají, nemající žádné hranice ani pravidla a rodiče je pak nezvládají, tudíž hledají úlevy a svalují vinu za problémy a nedůslednost někde jinde. Takovým tento návrh nahrává, neboť vlastně chtějí zrušit vše (čtení, psaní) anebo chtějí ať škola naučí, ale neotravuje.
Pro své vlastní dítě jsme vybírali školu jednoduše. Hledali jsme paní učitelku, která má ráda děti. Je sportovně založená, usměvavá a trpělivá. Takovou jsme naštěstí našli a tak můj velmi "živý" sportovně založený (pro někoho možná hyperaktivní či zlobivý) hošíček chodí do školy rád. Psát psacím písmem umí od dubna, občas má v písance dvojky či mračouny, za což ho někdy i chválíme, protože sám říká, že se velmi snažil, ale asi se mu to tak hezky nepovedlo oproti ostatním. Nebo zapomněl na již zmiňované čárky a háčky. Může je samozřejmě psát i v průběhu psaní (stejně jako děti v mé třídě), ale stejně občas zapomene.
Novým písmem Comenia Script psát ani učit děti nechci. Nechci, aby nepoznaly, kde končí a začíná další slovo, což je v psacím písmu díky mezerám a napojování jasné. Nechci, aby zakrněly a psaly pouze hůlkovým.
A na PC (u nás na škole od 3. třídy zařazována hodina PC půleně s Českým jazykem) moji nynější třeťáci bravurně umí.
26.5.2010 10:18:05
Plný souhlas!!! Individualizovat, "vytáhnout" z každého maximum a ne se snažit stáhnout ty "lepší" (nemíním to urážlivě, pouze nevím jak lépe vyjádřit, možná štastnější??) dolů.
Taky jak píše Vážný, dítě s poruchou bude celý život bojovat (tak jak bojoval on a jeho děti), v normálním životě mu nikdo nic neodpustí. Je třeba, aby ty děti na sobě pracovaly do jejich maxima a ne se "vymlouvaly" na poruchu. Je to spíš výzva k většímu "boji" ~;)
Samarlu
25.5.2010 22:09:59
Tak mě napadá ještě možnost, že nepíší "dostatečně" často "dostatečně" dlouhé souviské texty (jakože by si každý den měly v plné verzi zapsat 6 vyučovacích hodin předmětu, na který nemají učebnici nebo opisovaly knihy jako mniši svého času...~;). Nebo asň A4 deníku denně, prostě ne pár poznámek, ale delší text.

Já i mí spolužáci jsme byli určitou část SŠ a VŠ nucena psát opravdu hodně a z toho a vývoje písma v minulosti to usuzuju. Jak píše Vážný kus dole, lidi, co maj vrozenej handicap, toho prostě nejsou schopný a musí si vypomoci od spolužáků, kopírováním, nahráváním přednášek...
Dlouhý
24.5.2010 15:11:00
Klíčové je individualizování.

Co to znamená: Například to, že dítě z ciziny, nebo z alternativní školy nebudete přeučovat. (Dcera ve třídě zažila).

Že se nebude měnit vzor písma se změnou učitele na 1. stupni (taky jsme zažili - pak už jsem odešli....)

Dál, že se nejprve bude sledovat jak může daný typ písma zdokonalováním rozvíjet určité dítě, ale po překročení určitého bodu "problematičnosti" se bude sledovat již hlavně funkčnost písma. (Podobně jsme nácvikem dosáhli funkčního čtení u dyslektika, stačí mu to i na gympl, ale koncovky si stále plete... a souvislé to asi nebude. Velké vítězství podle psychologa.) Podobně jako můžete rozvíjet dítě se sportovním nadáním ke špičkovým výkonům, dítě bez nadání k normálnímu rekreačnímu sportu a dítě postižené k tomu aby aspoň trochu rozumně běhalo. (A ta škála je plynulá protože dětí s problémy čtení a psaní jsou velké jednotky až desítka procent, čili jsou v každé třídě; není to tedy porucha pro speciálku, ale pro individuální práci vzdělaného učitele.

A od tohoto bodu pak již také bude mít "písařské" úlevy v jiných předmětech...
Dlouhý
24.5.2010 15:01:22
Ač jako dys píšu dost problematicky, tak jsem se naučil kvůli němčině číst nejprve tištěný a pak i psaný švabach, ale psát bych to nedovedl... To spolu nesouvisí...

Naopak, kamarádka emigrantka měla s českým vázaným písmem velké problémy v SRN už počátkem 80. let, kde jejich učitelé nepřečetli řadu našich jinak vázaných znaků (r, z, ...) A velká písmena, to už bylo úplně mimo.
Dlouhý
24.5.2010 14:57:05
Naopak, já jsem časem začal písmo dělit, velká písmena píšu již téměř vždy hůlková (ač je občas napojuji). Malá písmena přerušuji, kdykoliv je interpunkce. To vše souvisí s tím, že jsem si z písma víc než obloučky zafixoval body obratu, které mne hrozně zdržují v písmu (takové ty dolní body v m). Zřejmě jsem byl dysgrafik, ale v 80. letech to zas tak nikdo nesledoval. Na druhém stupni jsem psal poloviční až třetinovou rychlostí, chybějící části vět jsem dopisoval při druhém čtení kvůli opravám (a že jich bylo hodně).

Na VŠ se již písmo stalo prakticky skoro nefunkčním, problém udžet strukturu, rychlost ... naštěstí jsem se začal vyjadřovat už od SŠ na klávesnici. Trefit např. index správným typem písma do správného místa při složitějším výrazu byl dost problém. Půjčoval jsem si zápisky z přednášek od spolužaček a fotil.

Co považuji za zásadní pro matiku a přírodní vědy je děti naučit správně psát hůlkovým písmem, aby nezačínaly nuly dole, aby psaly B z horního levého rohu jako čárku a trojku a ne jako ostré s v němčině. (Zkušenosti s geometrií u mého ještě dysgrafičtějšího syna.)

No a dneska mám 2 VŠ, matfyz a elektro.
Dlouhý
24.5.2010 14:45:54
A přesto jsou děti u kterých porucha motoriky zasahuje nejen grafomotoriku, ale i chůzi (z rodiny). A pokud tyto děti nerozvíjí specialista, nebo alespoň nadšenec na běžné základce, tak mají prostě smůlu. A pro ně je nejlépe, když v určitém bodě (kde se dosáhne hranice jejich rozvojových schopností skrze písmo) se učitelé přesměrují alespoň na dosažení funkčního písma...
laTerca
24.5.2010 12:49:38
ja mam psaci pismo taky rada :-) popsala jsem jim kilometry sesitu na prednaskach, seminarich, v dopisech, denicich - nedam na nej dopustit. a je mi lito, ze se ted dostanu tak malo k psani rukou...same tukani do klavesnice....
 Příspěvky 110 z 83 [Dalších 73 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.