| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Kdy bude zítra? Vnímání času u dětí

 Celkem 27 názorů.
 Cimbur 


Ráno 

(4.5.2010 8:55:42)
Moje skoro tříletá dcerka používá slovo "ráno" ve významu "kdykoliv jindy, než teď" - tedy pokud mluví o minulosti i budoucnosti. ~:-D Hezký článek.
 Andrea + Ema+ Ada 
  • 

Re: Ráno 

(17.5.2010 16:21:20)
Aj moja trojročná to používa. Všetko okrem daného momentu je ráno :) Snažím sa jej vysvetliť že ráno je vtedy keď sa zobudíme a prezlečieme z pyžama atď. No zatiaľ nechápe...
 withep 


Pospěš si... 

(4.5.2010 8:58:25)
Zrovna včera mě napadlo, že ono to to dítě možná nedělá schválně, když se loudá, zrovna když spěcháme :-). Takže spěchám vždycky jenom já, to je určitě užitečné vědět ~:-D. Díky za článek, asi by mi ještě chvíli trvalo, než bych si to uvědomila.
 Kja 


Sedmiletí 

(4.5.2010 9:20:22)
Nevím, pokud si některé dítě v sedmi letech myslí, že "rok je dlouhý sedm kilometrů", je nejspíš duševně zaostalé. Všechny děti, se kterými jsem přišla do styku, nejpozději jako předškoláci měli naprosto jasno ve dnech v týdnu, měsících, v pojmech včera zítra, za rok, před měsícem ....
 Abby21 


Re: Sedmiletí 

(4.5.2010 9:56:16)
No, nevím. Můj osmiletý bratr teprve nedávno pochopil, že týden má 7 dní, z toho 2 dny víkend, naučil se měsíce a pochopil běh roku, ročních období.... A rozhodně není hloupý, spíše ho to dříve nezajímalo. Dodnes třeba neumí pořádně poznávat hodiny, protože to zatím k ničemu nepotřebuje, tak se to prostě učit nechce.
Ale už to pomalu začínají probírat i ve škole.

A POSSPĚŠ SI, je u nich každé ráno na denním pořádku ~t~
 Markéta 
  • 

Zvládnout hodiny 

(4.5.2010 13:03:01)
U nás se velice osvědčilo, když si kluci museli sami hlídat, kdy je večerníček, kouzelná školka atd. Do té doby jim byly hodiny šumák, i když se je starší (8 let) už učil ve škole v prvouce. Ale já musel ahlídat čas a běda, když jsme večerníček zmeškali. Když si ho musí hlídat sami, zvládli hodiny během pár dnů a navíc mám pocit, že i mladší (5 let) už velmi dobře chápe rozdíl mezi "za dvě hodiny" a "za 10 minut".
 Ivka (dva kluci) 


Re: Sedmiletí 

(4.5.2010 10:46:30)
Já myslím, že tu je více úhlů pohledu. Předškoláci určitě vysypou z rukávu dny v týdnu a měsíce i pozpátku, řada z nich i v angličtině. Mají báječnou paměť a rychle se učí. To ale neznamená, že CHÁPOU plně obsah, o jaký časový úsek se jedná. Můj mladší synek (4,5) sice zná dny v týdnu (tzn. jak po sobě následují), ale když ví, že ZÍTRA ho čeká něco atraktivního (ZOO apod.), je schopen se 20x za den zeptat, jestli už je ZÍTRA :-). No a starší kluk(9) sice uměl hodiny od první třídy, ale až teď POOOMAAALU začíná být schopen představit si, že když za půl hodiny začíná trénink, je vhodné jít se oblékat a nikoli začínat hrát Carcassone či začít lepit letadýlko. Se znalostí hodin a dnů v týdnu podle mě nesouvisí schopnost si časový úsek představit, odhadnout, co se dá za daný čas stihnout apod. Tedy alespoň u mých dětí to tak pozoruju.
 Gojka 


Re: Sedmiletí 

(8.5.2010 23:13:04)
No, moje Evička bude mít v říjnu 6 let a teda dalo mi hodně práce vysvětlit jí, jak se jmenují dny, který den je po kterém... Roční období už zvládá, ale měsíce ještě rozhodně ne. A zaostalá není. Není zotiž sama. Pohybuji se mezi dětmi v tomto věku a Evča na tom není nejhůře... Myslím, že je to u dětí relativní. Některé se naučí dříve to a jiné ono.
 Dalila, kluk 4r + holčička 11měs. 
  • 

U nás 

(4.5.2010 10:18:02)
Ráno závodíme v oblékání. Jinak bysme do školky snad nikdy včas nedorazili. A pokud potřebuji vysvětlit jak dlouho něco trvá, tak používám třeba: tak dlouho jako trvá Kouzelná školka, tak dlouho jako trvá Večerníček apod. Článek se mi moc líbil.
 Expertka na všechno 


Re: U nás 

(13.5.2010 14:59:52)
Ano, takový Večerníček je velmi praktická časová jednotka a děti si to umějí dobře představit.Když na otázku, za jak dlouho někde bude, odpovím "za pět Večerníčků", je hned jasno.
 Miri30 


Moje zkušenost 

(4.5.2010 10:20:56)
Souhlasím s tím, že si dítě vytváří vlastní "hodiny" podle rituálů. Ale mám dojem, že čas chápou mnohem lépe, než jak popisuje článek. Samozřejmě ho neumí znázornit na nějaké časové ose nebo popsat pomocí minut, hodin, let.
Ale že dni se počítají podle toho, jak se střídá noc a den a co znamená "pospěš si nebo nám ujede autobus" chápe i moje 4 leté dítě.
A připojuji se k někomu, kdo už to tady taky napsal. Nezdá se mi, že by školní dítko popisovalo "rok dlouhý 7 kilometrů". Možná je to jen výrok vytržený z kontextu. Neslýchám něco podobného ani od předškoláků.
 Miladka 
  • 

Re: Moje zkušenost 

(4.5.2010 11:24:20)
Možná výrok "pospěš si nebo nám ujede autobus" chápe jako signál, že si má pospíšit, protože když si nepospíší, tak maminka bude naštvaná. Takže chápe, že má zrychlit, otázkou je, jestli mu je opravdu jasné proč...
 Rapiti 


Re: Moje zkušenost 

(4.5.2010 14:41:01)
No, můj čtyřleťák už párkrát zažil autobus ujíždějící před nosem a také ví, jaké to je běžet celou cestu, aby nám autobus neujel. Takže určitě chápe, co po něm chci. Jenže jemu se nechce, zrovna si chce hrát s autíčkem a doufá, že situace ještě není tak vážná. Kdyby na něj mohly dopadnout důsledky, tak by to pochopil dokonale. Ale nemůžu ho nechat někde a sama utíkat na autobus. ~d~
 Binturongg 


Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(4.5.2010 11:48:33)
Obsáhlý článek nás seznamuje s tím, že jsme se do Liptákova dopravili auty, a že jsme cestou brali benzín...jak by řekl klasik ~t~

Článek je trochu každý pes jiná ves, mnoho neucelených odstavců, autorka se často opakuje... a vůbec, stylisticky je dost podivný.

Nicméně mě dle reakcí dost překvapilo, kolik lidí si neuvědomuje, že si dítě neuvědomuje ~t~
Vzpomeňte si, jak vám čas běžel v dětství, když jste si hráli a najednou se muselo někam pryč nebo dělat něco jiného, nebo naopak jak se čas vlekl, když jste se nudili, čekali, nechtěli někde být..

Proto považuju za zrůdnost např. nechávat ta nejmenší miminka vyřvat, protože pro ně je to nekonečná doba trápení, nikoli třeba 15minut (lze to srovnat s utrpením pacientů v nemocnici, kteří se nemohou dozvonit na sestru, ale ti mají výhodu, že si to umí rozumově vysvětlit)...

Podobně nekonečné se může zdát dítěti pobývání v ohrádce, v autosedačce, u doktora...
Je jasné, že nesnáze spojené s časem nemůžeme eliminovat, nicméně je dobře si je uvědomovat ~;)
 withep 


Re: Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(4.5.2010 12:33:04)
Bitoriung, to je těžké, vzpomenout si, že jsem nechápala čas v době, kdy jsem ho nechápala :-).

Vím, že miminka pojem času nemají (proto si ještě pořád neskutečně vyčítám, že jsem syna prvních pár hodin neměla u sebe), a docela chápu, že se i batolata nudí v tramvaji a tak. Ale u dvouletého dítěte, které jinak velmi dobře už lecčemus rozumí, jsem si prostě jen neuvědomila, že takovou abstraktní entitu nemůže chápat skoro vůbec, a tím pádem ani výrazy jako "spěchat", "loudat se", "nemít čas". Teď tím pádem nevím, jak mu vysvětlit přirozené následky nějakých jeho rošťáren. Doteď jsem mu říkala třeba "když to rozházíš, budeme to pak muset uklidit, a tím pádem nebudeme mít čas hrát si s vláčky" ~d~

Ale to, jinak to, co popisuješ jako subjektivní vnímání času u dětí, de facto dost platí i pro dospělé ~:-D.
 withep 


Re: Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(4.5.2010 12:50:17)
Binturong... promiň to zkomolení ~;)
 Binturongg 


Re: Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(4.5.2010 13:51:47)
withep - komol, seč síly stačí, nevadí ~;)

Ale jinak ohledně pamatování si času - v negativním slova smyslu v podobě prazážitků a časové plus i mínus z dob předškolních si pamatuju zážitků dost ~:-D

Mmch - Já syna po narození neviděla 5 dní. Ne proto, že by byl vážně nemocný, ale z organizačních důvodů (dětské mají v jiné budově) - šlendrián strašlivý a dodnes mám trauma zřejmě větší než on ~n~
 Binturongg 


Re: Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(4.5.2010 14:08:55)
withep - jo a ještě s těma batolatama - opravdu čas nechápou tak, jak jsi to výstižně popsala. Proto taky často považují za podraz, když se právě třeba ty vláčky nestihnou. To, žes na to upozorňovala, je Tvoje věc, ale ne jejich problém ~t~

Mimochodem - vychrlit na dítě souvětí s pokyny nebo časovými "smyčkami", je problematické i v první třídě. Málokterý žák bezvýhradně pochopí a splní, když se na něj vybafne v několika vteřinách "SEDNI SI, OTEVŘI SI TAŠKU, VYNDEJ PENÁL A PASTELKY A BUDEME KRESLIT. NEBAVTE SE, TICHO, KOUKNI NA MARUŠKU, JAKÁ JE HODNÁ! CO TO DĚLÁŠ, TY NEŠIKO!..."
a zcela zmatený prvňák upustí penál, nevyndá pastelky, nesmí se zeptat souseda, co ta káča u tabule chce, protože přestal vnímat v lepším případě u OTEVŘI SI TAŠKU a o přestávce ze zoufalství zmlátí Marušku a je přistižen, jelikož netuší, co je to 10timinutová pauza ~t~ ~t~ )

A děti s ADHD a SPU to mají ještě 10x horší - dle druhu a stupně klidně do 5.tř. ZŠ a dál...
 Sova a dvě sůvata 
  • 

Re: Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(4.5.2010 20:20:55)
Já si to třeba vůbec nepamatuju. Fakt nic.
Ze školky mám tři vzpomínky na pocity, vlastně i ze základky -první stupeň nic, vizuálně si to jako vybavím, kde jsme měli třídu a tak, ale pocity ne - jo jeden, když jsem v první třídě dělala úkoly a mladší brácha a sestřenice lítaly venku - že mi to bylo líto.
 pavla 2 deti 
  • 

Re: Zkuste si vzpomenout na své dětství...  

(5.5.2010 15:39:04)
Ja mam teda jednu hodne zivou vzpominku na dobu odhaduji kolem sesti,sedmi let(zacatek ZS).Kdyz byla nemocna,byl se mnou doma tatinek a vzdy mi dal teplomer,sel nakoupit rohliky k snidani(obdchod byl hned za rohem) a slibil,ze za 10minut,az si domerim teplotu(presne si pamatuju,ze se musela merit 10MINUT)tak bude doma..zavru oci a jako dneska zazivam tu situaci,jak lezimu nej v posteli a tech 10MINUT bylo tak silene nekonecnych,ze srovnani s dobou vecernicku,ktery taky trval 10minut a tata to daval jako casove prirovnani mi prisel jako naprosty nesmysl..vzdyt vecernicek trval tak KRATCE a ta samota a toprtivne mereni teploty tak SILENE dlouho :) :)
 Carlin 


Pospěš si 

(4.5.2010 12:58:32)
Tak já si myslím, že můj syn (3,5 let) výraz "pospěš si" chápe. Prostě si to přeloží jako "dělej teď věci rychle" a určitě dobře ví, co to znamená rychle. Ukazuje mi, jak rychle běhá, jak jeho autíčka jedou rychle, jak se umí oblíknout rychle....
Možná je to tím, že ho čas hodně zajímá. Už ve třech letech poznal na hodinách celou a půl a pořád se ptal kolik je hodin a kolik bylo před chvilkou a kolik bude za chvilku...
V pokojíčku se starší sestrou mají kalendář a ví, kolikátého ten den je, a že když včera bylo druhého, tak dnes je třetího... Dohodli se se setřičkou, že sudé dny vybírá kazetu na poslouchání ona a liché dny on. Taky ví, že když má 19. svátek, tak si ukazuje na kalendáři jaké dny ještě budou, než ten svátek bude mít.
 Winky 
  • 

Re: Pospěš si 

(4.5.2010 14:11:30)
nj, v tomhle se mi taky zdá že dvouleťák chápe někdy i líp než čtyřapůlletá :-( ta se mě každé ráno ptá "jdeme dneska do školky?" a i když ví že v sobotu a v neděli se nechodí, stejně je jí to prd platný protože si nemůže zapamatovat že sobota je po pátku a neděle po sobotě :-), resp. za sebou to řekne jak básničku ale NEUVĚDOMUJE SI CO TO ZNAMENÁ.... synka to naše ranní vysvětlování už zasáhlo, takže ty dny taky umí vyjmenovat (ale že by je chápal nemám iluzi) - čili jsou na tom cca stejně :-)
Je fakt že donedávna se dcera ptala večer zda půjdeme "dneska" do školky (že večer je dnes a ráno až zítra jí taky neštymovalo :-) ) Zajímá ji sice kdy má narozeniny (v srpnu, to ví že je v létě) ale taky se neustále ptá "a kdy už to bude" :-)

Výborná scénka ze Shreka 2 je jak jedou kočárem k rodičům Fiony a oslík se pořád ptá "už tam budem? už tam budem? už tam budem? ....." (are we there yet? - geniální :-) )
 MrakovaK 


jojo 

(4.5.2010 16:29:56)
souhlasím s bitoriung, taky si dobře vzpomínám, jak ten čas v dětství neletí, jak kolikrát téměř stojí a divím se, co dospěláků si to už nevybaví~d~
 Binturongg 


Re: jojo 

(4.5.2010 16:55:12)
MrakovaK - nejšílenější rozdíl dětství x dospělost vidím před vánoci.
Jako dítě jsem si s mámou kreslila kalendář od října do Silvestra a odškrtávala dny (mám navíc v prosinci narozeniny), děsně se to vleklo a teď, když nastane 1.10., je tady půlka ledna než se stačím otočit, natož cokoli nakreslit ~t~ ~t~
 Iva 
  • 

Zvířátkové dny 

(4.5.2010 18:41:26)
Když můj mladší syn nastoupil ve 3 letech do školky, týden se mu hrozně táhl a nemohl se dočkat pátku. Už v pondělí se mě ptal, kdy už bude pátek a po něm sobota a neděle, to věděl, že bude doma a nikam nebude muset:-) Tak jsem vzala 5 magnetků se zvířátky, dala je vždy v neděli večer na ledničku a měli jsme delfínkový den, žirafový, sloní, pejskový a kočičí a každé ráno jsme jeden magnetek schovali. Měl vždy hroznou radost, když zvířátka postupně ubývala... A já nemusela denně vysvětlovat, co je za den a kolikrát ještě půjde do školky, než budeme zase spolu doma :-)
 Katka + 2 
  • 

Fotka 

(4.5.2010 20:27:24)
Možná se mýlím, ale není na té malé fotečce v úvodu klučík, který se před 2 lety ztratil a pak ho našli utopeného? Jestli jo, tak je to teda fakt přešlap :-(
 Margot+1 


Čas NEPLYNE v přímce :-) 

(7.5.2010 14:37:44)
Celý obrovský omyl je v tom, že článek předpokládá, že čas plyne v přímce... Neplyne, to jsme se jenom v naší kultuře naučili tak vnímat.
Existovaly a existují kultury, kde "bylo" a "bude" je v podstatě totéž, protože čas je vnímán cyklicky. (Proto bývá např. ve věštbách tolik důležitá minulost).
Naučit se prožívat čas lineárně, a k tomu ho porcovat na hodiny, minuty, sekundy, znamená být nadosmrti nešťastný.
"Pravdu" mají děti. ~;)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.