| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Chvála "drilu"

 Celkem 49 názorů.
 vlasta 3 robátka 
  • 

??? 

(23.1.2008 8:02:43)
Někdo asi snědl kousek textu, a nebo se mýlím...
 Petra, 4 děti 


Všechno je individuální 

(23.1.2008 8:04:41)
Tedy i přístup k jednotlivým dětem by měl být. Ovšem při dnešní praxi - opět 30 dětí ve třídě, protože se šetří :o(, si o tom můžeme nechat leda zdát.
Přitom současné děti jsou hyperaktivnější, zvídavější, hůře se vyrovnávají s autoritami (tedy jejich velká část), učitelky to leckdy nemají jednoduché.
A tak je pro ně jednodušší právě ten dril a sedění v lavicích atd. Na skupinovou práci není čas ani nálada, na alternativní výuku není čas, opět se sedí v lavicích a bifluje. Žádné zkoumání věcí, žádná vlastní iniciativa. Není na to prostor, učitelka havně potřebuje zvládnout tu masu dětí. Vím, o čem mluvím, moje dcerka je druhajda (29 dětí v malinké třídě, a to pořádně rozjívených, z toho jeden, co potřebuje individuální výku s výpomocí). Synek prvňák už je na tom líp, tam je dětí jen 24 a celkově klidnější, tam ten prostor je.
Neodporuji tomu, že čtení se dá naučit soustavností a opakováním, ovšem to není dril...Drilem bych rozumela bezduché učení encyklopedickcýh znalostí právě bez praxe a uvedení znalostí do života a propojení oborů.
A to tady na vyšších stupních pořád je!!!!
Protože jsou tady pořád "staré úči", pro které to je jediné možné. Takže děcka dovedou vyjmenovat všechny druhy mechů a lišejníků, ovšem když je vezmu do lesa, nepoznají pomalu ani ten mech.

A samostatné práce dětí - ty provokují šumy, hluky, akci, prostě pokud je dětí ve třídách tolik, kolik jich je ...a pokud učitelky nebudou mít zájem dělat něco jinak, pořád tady naše zkostnatělý způsob výuky bude.
Jasně jsou výjimy, ale je jich tak málo.
 nekázanka 


zbytek textu 

(23.1.2008 8:07:51)
poslední věta, kterou někdo "ukousl" (bude tě bolet břicho, admine:-)) – časopis mám na stole, tak mohu posloužit.

"Jestliže však striktně prohlašujeme, že není třeba se naučit, ale stačí pouze vědět, kde lze příslušnou informaci najít, tak učení a rozvoji jedince škodíme úplně stejně."
 jalinka 


dril? 

(23.1.2008 8:12:52)
Přesně jsem nepochopila, jak souvisí mechanické paměťové učení s rychlostí čtení? Přece o mechanickém učení mluvíme při osvojování poznatků, když se prostě něco učíme nazpaměť, fakta, pojmy, definice, a čtení je činnost, dovednost. U dovedností snad nikdo nepochybuje o tom, že je získáváme a vylepšujeme opakováním danné činnosti, tréninkem. Taky si myslím, že drilová cvičení můžou být užitečná pro "přejití do krve" určitých nově naučených postupů nebo pravidel, ale učitel by měl citlivě přistupovat k dávkování drilu.

A ještě k tomu učení faktů a spol. - tam je asi důležité, jakým způsobem je učitel podá. Pokud je odrecituje, žáci si je mechanicky zaznamenají a doma našrotí, tak to bude jen takové to bezmyšlenkovité biflování. Dnes má každý učitel možnost seznámit se (a na škole se zeznamuje) s daleko tvořivějšími metodami výuky, kdy žáci nejsou jen pasivní posluchači, ale spoustu nových poznatků a vztahů mezi nimi "objevují" pod vedením učitele sami. To se pak věci hned jinak pamatují.
 Margot+1 


Re: dril? 

(23.1.2008 10:02:27)
No jo, o tom už jsme tady už před časem dlouze diskutovali. Jsou věci, které je opravdu nejjednodušší nadrilovat, např. vyjmenovaná slova. Je to (u dětí!) nejsnadnější, nejrychlejší, nejefektivnější. Učit se to jakkoli jinak znamená vystavit se nebezpečí, že některé slůvko prostě vypadne a dítě pak nemá jak si svůj odhad v případě nejistoty ověřit (zatímco dítě, které umí "básničku", si ji nad "podezřelým" slovem prostě přeříká). K zautomatizování dojde až později (většina dospělých už samozřejmě vyjmenovaná slova přeříkat nedovede, přesto je píše správně). Děti se ale učí jinak než dospělí, paměť mají čerstvou a drilování je nebolí jako dospělé.
 aanka 


Re: dril? 

(26.1.2008 20:41:42)
Je fakt, že existuje xy sposobov tvorivej a názornej výuky. V českých a slovenských školách však školstvo zastavilo svoj vývoj pred 50 rokmi. Som učiteľka na strednej škole a mám pocit bezmocnosti. Široká verejnosť sa domnieva, že toto naše skostnatené školstvo je výsledkom neschopnosti učiteľov (v niektorých prípadoch to pripúšťam), lenže pravda je niekde inde. Ako učiteľka mám dve možnosti: buď budem pristupovať ku výuke s tvorivosťou a fantáziou a približovať ju k reálnemu životu a výsledkom bude nesplnenie predpísaných osnov (následne problém zo strany nadriadeného, či inšpekcie), alebo budem učiť podľa predpísaných osnov a nebudem mať kedy do výuky zaraďovať tvorivosť a komunikáciu.
Učím nemčinu a minulý rok som po materskej (plná oduševnenia) vkladala do výuky celú seba. Žiakov to strhlo, malo to veľký efekt, čo sa týka komunikácie v cudzom jazyku, ale nestíhala som prebrať všetku predpísanú gramatiku a prejsť celú knihu. Och joj, budem rada, keď si to naše školstvo vezme do rúk už konečne niekto kompetentný, nie nejaký teoretik na ministerstve, ktorý do praxe ani nepričuchol.
 Zuzana, Filip 04+Mandy 06 


Převratný a nečekaný objev: 

(23.1.2008 8:26:45)
abychom si mohli něco přečíst, tak se musíme naučit číst.

To bych teda fakt neřekla.

 Anadar 


Dril-proč ne 

(23.1.2008 9:57:49)
Mám některé pozitivní zkušenosti s drilem,první z nich ilustruje článek:starší synek měl v první třídě paní učitelku,která vyžadovala za domácí úkol přečíst článek třikrát,u natvrdlejších jedinců i pětkrát.Přišlo mi to takové středověké,ale syn se naučil číst ani nevím jak.Nepochybně uměl článek víceméně zpaměti,ale asi to spojení znalosti textu s písmenky na papíře mělo svůj efekt.Druhý synek měl hodnou paní učitelku,která chtěla přečíst článek doma jen jednou a nebylo to ono...
Sama jsem zažila dril na kurzu v Anglii-pan učitel nás nutil recitovat určité obraty,které si pamatuji dodnes.Kdežto v dalším kurzu(pro pokročilé) jsme psali scénář,sehráli a natočili díl seriálu.Naprosto ztracený čas.
Na druhou stranu velmi podnětné diskuse v hodinách literatury,které učinily z rozboru textu velké dobrodružství,bych nikdy nevyměnila za pouhé memorování.
Jak píše pan doktor Mertin:ničeho příliš.
 koa 


Re: Dril-proč ne 

(23.1.2008 10:04:36)
Anadar,
já jsem se pozastavovala nad tím, proč má syn něco ve slabikáři číst 5x (někdy dokonce 10x!). Čte docela obstojně, tak mu to redukuju na max. 3 přečtení.
Starší syn se naučil sám číst, než šel do školy a byla to velká výhoda. :)
 Lída+2 


Re: Dril-proč ne 

(23.1.2008 12:14:21)
No tak syn to uměl zpaměti ještě než dorazil dom, když to četl..tak koukal na mě a recitoval mi to. ZAtrhla jsem to hned v začátku...., když měl číst..a celou dobu na mě čučel a říkal mi místo čtení báseň..tak jsem mu sehnala jiný slabikář a četl z něj.
Jsem to na konzultacích řekla úče, že mu dávám číst spíš něco jinýho.Ona říkala, že ví, že syn si ty jednoduchý texty pamatuje po jednom přečtení, že dělám dobře, že by to nemělo ten efekt..., že to čtou s ní a pak jim to dá za úkol a potřetí to čtou druhý den...

YNní je v třetí a čte údajně jako dospělý člověk. MAnžel ho tuhle zkoušel z knížky co si přečettl..zdálo se mu, že to čte moc rychle... a syn mu vyprávěl děj a do toho mu vkládal sem tam co kdo řekl slovo od slova....

TAkže myslím, že dítě nemusí číst do zblnutí jeden text,ale číst 10minut denně cokoliv....NAHLAS!
 Babsi+2 


Jsem pro dril 

(23.1.2008 11:53:11)
No jo a dodnes mi v hlavě zní "barabáš mašýna, kuoška i kartína".
Něco se prostě našprtat musí - násobky, pár základních vzorečků a frází. Je jasné, že ti hloupější toho šprtání nazpaměť mají víc.
 Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 


Re: Jsem pro dril 

(23.1.2008 13:23:09)
Babsi, je to neuvěřitelné, ale z celé základkové ruštiny (jen 2 roky) si pamatuju právě tohle, to jsem se pobavila, takhle při poledni :-D
 Margot+1 


Re: Jsem pro dril 

(23.1.2008 13:41:41)
A celé je to takhle: Vot Tamára pasmatri, i igrůšky nazavy: kukla Lora, miška Piška, zajčik, daže knižka, kubiki i mjač, baraban, mašína.... atd.

Pak ještě umím "My výdim gorod Petragrad, v sjemnacatom gadu, bežit matros, běžit saldat, streljajut na chadu", ale to už je méně úsměvné...

Ale učila jsem se fakt jeden rok! ~k~
 Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 


Re: Jsem pro dril 

(23.1.2008 13:44:02)
Paráda R^
 Róza 
  • 

Re: Jsem pro dril 

(23.1.2008 14:02:49)
:-))))))))
Já umím z 2 let ruštiny taky právě jen tuhle básničku.
....kóška i kartína
 Babsi+2 


Re: Jsem pro dril 

(23.1.2008 15:55:01)
Tak MagdalénaR bude asi stejný ročník, taky jsem měla ruštinu jen jeden rok.
Ále určitě si ještě pamatujete adin dva četýre pjať išol zajčik paguljať...
"A k čemu je nám to dobré?" zeptal by se zastánce projektového učení.
- k ničemu, ale v hospodě s tím perlím už od 18...no, dobře..od 15, nebudu lhát~k~
 Ráchel, 3 děti 
  • 

taky se přidám :) 

(23.1.2008 16:49:10)
Tíše mýši, kot na strýše, i kaťáta ješčo výše :-)
jo a pamatujete na "ja igráju, na garmóške, u prachóže na vidůůů, k sažaljeniju děň raždjénija toľko raz v gádu"
no a do třetice: "Kámandír geroj geroj čapájev byl vsjo vrémja v pjeredi. Kámandíroval svajich rjebjátov..." a dál nevim
Pak ješťe umím málčik a bábuška. to je asi vše. A to jsem ruštinu měla od třetí třídy :-)
 Margot+1 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 17:27:06)
Je to sranda :-D Ono to funguje i v jiných jazycích. Ještě mám například cukání na "Guten Tag" odpovídat "Setzen Sie Sich"
Tak a teď jsme zase pokazily diskusi a admin nás bude plísnit. ~k~
 tulenka 


Re: taky se přidám :) 

(25.1.2008 18:53:58)
Jéééééééééé, to jsem ráda, že tohle nemám sama!!!!!:-D
 Monika 
  • 

Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 20:14:52)
Mysi si taky pamatuji, ale jako Tise mysi, nesumite, kata Vasku (Vazku?) nebudite, rozsumel se charavod, razbudil se Vaska kot. Mozna to neni presne. Ale rok biflovani rustiny ve treti tride mi toho moc nezanechal, az na par slovicek. A z nepovinne rustiny na gymplu si pouze pamatuji Katusu, ale o tu jsme si skemrali sami.

Rozcvetali jabloni i grusi,
paplily tumany nad rekoj,
vychadila na bereg katusa,
na vysokyj, na bereg krutoj.
 Sylvie 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 20:35:46)
My se Kaťušu neučili, ale pamatuju si tohle :o)

V lesu radilas joločka
v lesu ona rastla
zimoj i letom strojnaja
ziljonaja byla.

Metel jej pela pjesenku
spi joločka, baj baj.
Maroz sněžkom ukutyval
rasti, nezamerzaj.
 Winky 
  • 

Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 20:47:34)
Chacha, to jsem se tu pobavila :-)))
My jsme se drilovo (opakování asi 20x) / projektovou (výroba loutek pro předvedení) metodou naučili ruskou pohádku o kropenaté slepičce co snesla zlaté vajíčko, jejíž začátek mám stále v živé paměti:
Žil byl děd, žila byla babka. U nich byla kurjočka rjada. Ana snisla jijička. Jijičko ni prastoje i zlatoje......

Vyučuju cizí jazyk dospělé, a kolikrát pokud by fungovala metoda: vysvětlit - pochopit - použít, dávno bych asi byla bez práce :-) holt v mnoha případech pro úspěšné zvládnutí větných struktur nezbývá než metodu obohatit a to: vysvětlit - pochopit - drilovat - používat...... a studenti jsou ještě rádi, že se s nima "crcám" abych si byla jistá že to co jsme si vyložili dovedou "vyprodukovat" a nemusí se bát že v tom bude chyba...
 Cow :-) 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 20:59:34)
tak ted už tu chybí jen:
---------------------------
Na Kavkaze jest gara,
pod garou dolina.
Što ty smatriš na nemja,
ja ně mandolina.

A što tibja nužno,
a šti tibja nado.
Ničevo ne nužno,
ničevi ne nado.

Zrovna tento týden jsem v nějakém dokumentu zaslechla /nemám moc šance v klidu sedět u TV/, že je v Tibetských školách hodně vsazeno na hlasité memorování.
 sestynka 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 21:02:01)
Hi hi,
já taky rok ruštinu a ty pakárny umím dodnes:
Raz dva try četýre pjať,
vyšol zájčik pagoljať.
Vdrug achótnik vybjegájet,
prajm v zájčika steljájet
pif paf pof, ojojoj
ubjegájet zájči moj

:-)))
Dril byl fakt drsnej.
Revoluce nastala v 7, třídě r. 89

Evča
 Sylvie 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 21:49:23)
My se tu ruštinu ani nedrilovali :o) Nám učitelka pouštěla pohádky a tak. Dodneška se mi vybavuje třeba korkodýl Geňa s Čeburaškou :o) A pokud to šlo, tak písničky jsme se učili jak rusky, tak i česky, třeba zrovna tuhle:




 Hanka 
  • 

Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 21:53:16)
Ja k Vam pišu, čivo že bolje?
Što ja magu jiščo skazať?
Tipěr ja znaju, v vašej volje
miňa prezrjeněm nakazať,
no vy, k majej neščastnoj dolje,
choť kaplju žalosti chraňa,
vy něastavitě miňa.

Snačala ja malčať chatěla,
povjertě, majivo styda
vy neuznalib nikagda,
kagdab naděždu ja imjela,
choť zrjedka, choť v nědělju raz,
v děrjevně našej vidět vas,
štob tolko slyšať vaši rječi,
vam slova molviť, i potom
vsjo dumať, dumať ob odnom
i deň i noč da novoj vstrječi...

:-)))
 Mishka 
  • 

Jiný pohled 

(23.1.2008 22:11:47)
Taky se přidám k této legrační diskusi,narozdíl od některých jsem měla ruštinu(jestli dobře počítám)11 let(od 4.tř.,4 roky gympl,2 roky nástavba).Myslela jsem si,že už neumím nic.A ejhle,podařilo se mi najít výtečnou chůvu pro dítě-Rusku,mluví výborně česky,ale občas si s ní pokecám jen tak ze srandy rusky.Moje děti na mě koukaly s otevřenou pusou a chtěly naučit azbuku.Kde se ve mně ty znalosti vzaly,vůbec netuším...Tak jsme je to s chůvou naučily,každá znalost k něčemu dobrá.Tak teď kromě angličtiny čtou rusky,je to pro mě i pro ně dobrá zkušenost.
 JaninaH 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 22:14:33)
Já to umím i česky:

Já píši vám, co mohu více?
Co ještě mohu dodati?
Teď vím, že máte právo sice
mě pohrdáním trestati,
však věřím, nešťastnice, že mne váš milosrdný soud
nemůže přece zavrhnout.

Já nejdřív mlčeti jsem chtěla
a věřte, nebyl byste znal
nikdy můj ostýchavý žal,
kdybych jen stín naděje měla,
že třebas jednou za týden
vás u nás na vsi uzřím jen.

A to jsem právě dostala pozvánku na maturitní večírek po 30 letech :-)
 Cow :-) 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 22:47:57)
Ty jo, Janino a Hanko:-)
na to konto se mi vybavilo, jak se Oněginově náladě říkalo "chandra"...
vždycky mi to slovo přapadalo "zajímavé";)
 JaninaH 


Re: taky se přidám :) 

(23.1.2008 22:51:37)
No, a taky se říkalo, že to byl "líšnyj čelavjék", neboli "zbytečný člověk" neboli budižkničema :-) Mně byl tedy dost nesympatický.
J.
 TřebaJana 


Re: Jsem pro dril 

(24.1.2008 10:11:16)
někde se ti ztratilo TRI :))) adin, dva, tri, četýre, pjať
To já jen tak pro úplnost, kdyby se to snad chtěl někdo taky naučit, ať nemá mezery ve vzdělání :)))))))))
 tulenka 


Re: Jsem pro dril 

(25.1.2008 18:51:15)
.... konec je : koška i kartina ;)
 tulenka 


Re: Jsem pro dril 

(25.1.2008 18:51:15)
.... konec je : koška i kartina ;)
 Petra + 3 


Re: Jsem pro dril 

(27.1.2008 18:48:04)
To je parádní, co člověku neutkví v hlavě ze školy :-)))) já si zase skvěle pamatuju "To je on, to je on, známý keton aceton" No dodneška jiný keton neznám .-))))))
 Jana (2 kluci) 
  • 

Dril 

(23.1.2008 20:43:21)
Myslím si, že dril je nezbytný při osvojování základních znalostí. Čtení, psaní, vyjmenovaná slova, násobilka, dělení atd. se prostě musí dostat do krve. Nestačí umět si odvodit postup. To mi bude v obchodě při nákupu 5 rohlíků po 2 Kč k ničemu.
Hodně se prosazuje názor, že nemusí všechno znát, stačí umět si odvodit souvislosti a najít zdroj, kde informaci získat. Tady je ale problém v tom, že tím zdrojem se stále častěji myslí ne kniha ale internet. A když nepůjde elektřina, je tento zdroj k ničemu. Nemluvě o kvalitě některých zdrojů informací. Druhým závažnějším problémem je to, že je třeba mít základní znalosti, aby člověk věděl, co vlastně má hledat. Běžně se totiž stává, že žáci druhého stupně ZŠ neznají vzorec pro výpočet obsahu kvádru. Vědí sice, že vzorec je v tabulkách, ale v těch buď neumí hledat, nebo netuší, co to ten kvádr je a najdou vzorec pro krychli.
Základní znalosti, na kterých se má dál stavět, je prostě třeba mít zažité, jinak prostě není na čem stavět.
 Hanka 75 


Re: Dril 

(23.1.2008 22:31:27)
Né, že bych úplně nesouhlasila, že některé znalosti je dobré mít zažité pod kůží, a tam se mohou uložit drilem. Ale kritika toho, že znalosti se hledají hlavně na internetu a ne v knihách, a k čemu je internet kdyby nešla elektřina, mi vyvolal na rtech úsměv. Připomnělo mi to, že mi se učili s podobným argumentem kdysi na středí škole těsnopisu. Ano už existovali běžně diktafony, a když jsme se ptali na smysluplnost povinného předmětu, bylo nám řečeno, že technika může přestat fungovat. Je to opravdu úsměvné. Také může přestat fungovat zapalovač a navlhnout sirky a přesto se neučíme rozdělávat oheň křesáním křememe o křemen nebo pomocí dvou dřívek...
Těsnopis mi nikdy k ničemu nebyl, vyjma pár těsnopisných zkratek, které užívám doteď a hodili se na vysokoškolských přednáškách. Radost z nich neměli kamarádi, co si mé výpisky půjčovali, neboť jim nerozuměli.

A k čemu mi budou knihy, když vypadne elektřina a nebudu moci použít internet ? Vypravím se do veřejné knihovny, v těch běžnějších také všechno nenajdu, v Národní knihovně budu na knihu čekat i pár dnů, než jí vyhrabou z archivu... A kdo má doma tak rozsáhlou knihovnu, že mu nabídne více informací než internet ? My doma měli velice obsáhlou knihovnu, ale spousta věcí, které mě zajímají na interntu bych v ní nenašla. Navíc internet je mnohem aktuálnější než-li knihy. Obsah knih je také limitován tím, že jsou oproti internetu nákladnější. Někdo je musí napsat, vydat, distribuovat a musí se to všechno vyplatit. Tj. chci tím říct, že knihy a internet jsou dvě možnosti, každá má své výhody, ale též nevýhody. A kdybych si měla vybrat já z těch dvou možnost užívat jen jednu, já volím internet. Podle mne je přínosnější. Umím si představit, že internet může zcela nahradit knihy, ale knihy nenahradí internet. Např. možností diskusí.
 zuzkasim 


Re: Dril 

(23.1.2008 22:37:53)
U některých věcí je dril fakt potřeba, ale jsou lidi, kteří jsou schopni se drilem naučit spoustu, jiní zas téměř nic. Mám kamarádky, které mají jaksi naposlouchaných a načtených pár zajímavých vět a tím dělají dojem, že jsou velmi vzdělané. Já osobně prostě nemám vůbec hlavu na přesné zapamatování, vyjmenovaná slova jsem uměla snad jen v té třetí třídě, násobilku neumím dodnes. (Prostě si to vždy vypočítám jiným způsobem. Nejhorší bylo, když jsem ji učila děti ve škole, oni to uměli jako když bičem mrská a já při zkoušení občas spoléhala na to, že to umí, protože mě to tím mým způsobem trvá déle.) Některé jednoduché vzorce si prostě v případě potřeby taky odvodím a letopočty v dějepise jsem prostě vždy od někoho opsala. Nedokážu přesně reprodukovat text, musím si ho do hlavy uložit po svém a pak říct svými slovy. V některých předmětech to býval problém (např. definice v algebře). Proto bych nikdy nemohla studovat např. práva a moje inteligence mi stačila na pouhý pajdák:-)
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Dril 

(23.1.2008 23:12:11)
Trochu mě překvapuje, že kdo umí hledat na netu, nezvládne hledat v tabulkách :-o
A že na netu není vše pravda, to ví právě ten, kdo se s nim naučil, ne? (Ne že by v knihách pravda automaticky byla :-))

Výpočet obsahu kvádru a krychle je zrovna něco, co si můžeš odvodit za tři vteřiny.


5 rohlíků po 2 Kč naši druhácí odvodí tak, že si přehodí v hlavě pořadí a podívaj se na svoje dvě ruce po pěti prstech :-) Pokud by se vyskytly padesátníky, vědí, že to jsou půlky korun.
 štěpánka 
  • 

Re: Dril 

(26.1.2008 17:44:10)
Jeno, to by nejdříve kvádr a krychle musely nějaký obsah mít. Jelikož jsou to ale útvary (tělesa) prostorové, tak mají objem a povrch. Odvodit, jak se vypočítají je samozřejmě snadné, ale ne pro každého. Především je nutné si kvádr a krychli "ohmatat", vědět, co to je a pak mít nějakou zkušenost s tím, jak se třeba spočítá obsah čtverce - obdélníka a tak. Nevěřila bys, kolik dospělých si neumí spočítak třeba kolik barvy budou potřebovat na vymalování místnosti nebo obložení bazénu kachlíčky. No, asi nemají dostatečný dril v pořítání výše popsaného, jinak je to pro ně brnkačka.
 Mrej 


Jano 

(24.1.2008 18:22:56)
Náš matikář říkal, že krychle je taky kvádr. Speciální kvádr - b se rovná a, ale pokud jen trochu rozumíš vzorci, nesekneš se.
 severanka 


dril 

(25.1.2008 13:34:28)
s takovými názory to brzy vidím tak že naše děti budou sebevědomí hlupáci, kteří si všechno budou umět někde najít, ale nebudou si to umět zapamatovat. Drilováním si člověk cvičí i paměť. A na styl: Amerika, kde maturanti neumí číst, nebo psát si asi nezvyknu
 ZuziP 


Re: Dril 

(30.1.2008 0:37:53)
Keby sa ten objem kvadra ucili tak, ako by to malo byt, nepotrebuju drilovat ziadny vzorec... je to uplne proste a jednoduche, tento vzorec nema v sebe nic zlozite.
Problem teda nie je v tom, ze sa driluje malo, ale ze sa driluje az prilis v porovnani s tym, comu decka rozumeju. Pri kope sprtanych vzorcov nie je divu, ze sa im jeden vytrati... hoci aj primitivny vzorec na vypocet objemu kvadra.
 Olga Horská, 4 děti 
  • 

Objevujeme Ameriku? 

(24.1.2008 11:00:04)
Nedávno jsem svým dětem tohle přísloví vysvětlovala. Docela věděly... Kdybych zakládala nějakou stranu, byla by to nejpíš strana zdravého rozumu. Mám obavy, že právě toho se nám zhusta nedostává.

A co říká moje mnohaletá mateřská zkušenost na spojení "zdravý rozum a výchova dítěte"? Úspěch zaručen!!!

 Zzubejda, 2 kluci a holčička 


definice drilu, proč to bez něj nejde atd. 

(27.1.2008 19:58:16)
Taky bych ráda něco podotkla: za prvé, proto pan doktor Mertin napsal slovo dril do uvozovek, aby bylo jasné, že to nemyslí až tak doslova. A dril není memorování, je to ono neustálé opakování, ať už faktů, nebo činností.
Jak by se člověk jinak naučil hrát na hudební nástroj?
Jak by se naučuil ty cizí jazyky? Když už tu padla ta ruština...já už jsme ji nezažila, ale měla jsem na gymplu angličtinu a francouzštinu. angličtinu "moderně", samé projekty, divadla, žádné známky, jen body za tresty....doteď nemám páru o gramatickém systému, i když dobře rozumím,mám takovou intuitivní zanlost, ne systematickou... ale když za mě má rychle vypadnout věta.... zato francouzštinu jsme drilovali postaru, hezky každý gramatický jev tak dlouho dokola v různých obměnách, až nám tzv. "přešel do krve". dodnes umím přeložit "kdybych to byl býval věděl, tak bysem sem nechodil"... :)
Když jsme učila angličinu mna prvním stupni ZŠ, věděla jsem, že bez drilu to nejde. NMa začátku jsou to vlastně slovíčka a zas a jenom slovíčka, hráli jsme na ně různé hry, pořád dokola, zepředu, zezadu, s obrázky, výslovnost taky pořád dokola...ale efekt byl skvělý, děcky to hrozně bavilo a slovíčka mrskaly (ty děti) naprosto skvěle a věřím, že je budou umět nabvždy. Já je taky ovládám doteď, ty, co jsem je učila, na gymplu mi tenhle druh drilu prostě chyběl, paní profesorky věřila, že se nás ty slovíčka tak nějak "chytnou" sama...jo, něco jo, ale nad dril v tomhle směru prostě není...
 parishilton 


Re: definice drilu, proč to bez něj nejde atd. 

(29.1.2008 10:42:01)
Já si teda myslím,že dril je pěkná ptákovina,nejde o to se něco nabiflovat,ale pochopit souvislosti a pospojovat si informace do správného kontextu.K čemu mi je když se něco nabifluju a pak to stejně neumím použít?K čemu mi je,když se nabifluju deset matematických vzorců,když pak v praxi při řešení příkladu nevím,jaký vzorec v daném případě použít,nebo nepřijdu na to,že ten vzorec či příklad musím ještě upravit?Velmi živě si pamatuji na to,když jsem ve třetím ročníku ohromně plavala v předmětu základy automatizace-jednalo se o řešení matematických,fyzikálních a chemických příkladů,které jsme měli převést a vypočítat v určitém počítačovém programu.Byla jsem na to totální negramot a musela chodit na doučování.To probíhalo tím způsobem,že učitel předmětu si mě pozval do učebny kde probíhal kroužek výpočetní techniky,tam sedělo několik kluků u počítače,zadal mi vyřešit jakési úlohy s odkazem že všechny poučky mám k tomu v učebnici,a odešel kamsi.Samozřejmě že jsem si uměla přečíst poučky v knížce,číst umím už od tří let,ale co s tím když jsem nepochopila,co se po mě vlastně chce,jak s danými poučkami naložit?A nepochopila bych to stejně ani v případě,že bych u té knihy seděla několik týdnů a četla to stále dokola,dokud by si ke mne někdo nesedl a nevysvětlil krok za krokem,o co jde,co se musí udělat,proč se to musí udělat,jak udělat apod.Teprve pak bych začala učivo chápat.Takže s drilem nesouhlasím,sám o sobě je k ničemu.
 parishilton 


Re: definice drilu, proč to bez něj nejde atd. 

(29.1.2008 10:42:32)
Já si teda myslím,že dril je pěkná ptákovina,nejde o to se něco nabiflovat,ale pochopit souvislosti a pospojovat si informace do správného kontextu.K čemu mi je když se něco nabifluju a pak to stejně neumím použít?K čemu mi je,když se nabifluju deset matematických vzorců,když pak v praxi při řešení příkladu nevím,jaký vzorec v daném případě použít,nebo nepřijdu na to,že ten vzorec či příklad musím ještě upravit?Velmi živě si pamatuji na to,když jsem ve třetím ročníku ohromně plavala v předmětu základy automatizace-jednalo se o řešení matematických,fyzikálních a chemických příkladů,které jsme měli převést a vypočítat v určitém počítačovém programu.Byla jsem na to totální negramot a musela chodit na doučování.To probíhalo tím způsobem,že učitel předmětu si mě pozval do učebny kde probíhal kroužek výpočetní techniky,tam sedělo několik kluků u počítače,zadal mi vyřešit jakési úlohy s odkazem že všechny poučky mám k tomu v učebnici,a odešel kamsi.Samozřejmě že jsem si uměla přečíst poučky v knížce,číst umím už od tří let,ale co s tím když jsem nepochopila,co se po mě vlastně chce,jak s danými poučkami naložit?A nepochopila bych to stejně ani v případě,že bych u té knihy seděla několik týdnů a četla to stále dokola,dokud by si ke mne někdo nesedl a nevysvětlil krok za krokem,o co jde,co se musí udělat,proč se to musí udělat,jak udělat apod.Teprve pak bych začala učivo chápat.Takže s drilem nesouhlasím,sám o sobě je k ničemu.
 parishilton 


Re: definice drilu, proč to bez něj nejde atd. 

(29.1.2008 10:43:17)
Já si teda myslím,že dril je pěkná ptákovina,nejde o to se něco nabiflovat,ale pochopit souvislosti a pospojovat si informace do správného kontextu.K čemu mi je když se něco nabifluju a pak to stejně neumím použít?K čemu mi je,když se nabifluju deset matematických vzorců,když pak v praxi při řešení příkladu nevím,jaký vzorec v daném případě použít,nebo nepřijdu na to,že ten vzorec či příklad musím ještě upravit?Velmi živě si pamatuji na to,když jsem ve třetím ročníku ohromně plavala v předmětu základy automatizace-jednalo se o řešení matematických,fyzikálních a chemických příkladů,které jsme měli převést a vypočítat v určitém počítačovém programu.Byla jsem na to totální negramot a musela chodit na doučování.To probíhalo tím způsobem,že učitel předmětu si mě pozval do učebny kde probíhal kroužek výpočetní techniky,tam sedělo několik kluků u počítače,zadal mi vyřešit jakési úlohy s odkazem že všechny poučky mám k tomu v učebnici,a odešel kamsi.Samozřejmě že jsem si uměla přečíst poučky v knížce,číst umím už od tří let,ale co s tím když jsem nepochopila,co se po mě vlastně chce,jak s danými poučkami naložit?A nepochopila bych to stejně ani v případě,že bych u té knihy seděla několik týdnů a četla to stále dokola,dokud by si ke mne někdo nesedl a nevysvětlil krok za krokem,o co jde,co se musí udělat,proč se to musí udělat,jak udělat apod.Teprve pak bych začala učivo chápat.Takže s drilem nesouhlasím,sám o sobě je k ničemu.
 Iris 
  • 

NAPŘED POCHOPENÍ, PAK DRIL 

(29.1.2008 11:55:57)

Souhlas. Problém je, že autor článku zapomněl napsat, co to ten dril vlastně je (užitečné aspoň pro nás v pedagogice nevzdělané). Je to biflování bez porozumění? Je to časté opakování nějaké činnosti, až dojde k jejímu zautomatizování? Nebo ještě neco jiného?

Pokud jde o biflování bez porozumění - je to snad dobrá prevence Alzheimerovy choroby. Je to užitečnější,než sledování těch nejlepších TV seriálů.
Biflování bez porozumění je ideální pro líného učitele či pro učitele bez přirozené autority - nemusí nic vysvětlovat, jen předloží seznam. Svoje oblíbence nechá vše odříkat a pochválí je, neoblíbence vydusí na tom, že věc nepochopili. Pevně veřím, že takových učitelů rychle ubývá.

Pokud jde o časté opakování nějaké činnosti, až dojde k jejímu zautomatizování, souhlasím s tím, že je potřeba. ALE opakovat mohu až po tom, co věc pochopím nebo se jí naučím. Budu-li dítě nutit počítat 100 příkladů, číst nebo napsat 10 stránek, bez toho, abych jej před tím naučila princip sčítání, násobení.., princip čtení, naučila psát správně písmenka - bude to úplně k ničemu, resp. k tomu, že mu znechutím jakékoli vzdělávání.
Jistě, že se můžu naučit zpaměti násobilku. Daleko efektivnější je, pokud se naučím princip násobení a ten pak dokola aplikuji(=driluji) na různé příklady a úlohy, až si násobilku zautomatizuji.
Souhlasím s autorem, že škola, kde se spokojí s tím, že žák věci porozuměl, není tak dobrá, jak by se na první pohled zdálo.

Ideální vzdělávání podle mě má vypadá tak, že žák/student věc napřed pořádně pochopí a má možnost na mnoha napřed stejných, pak podobných , pak složitějších příkladech věc stále dokola aplikovat, aby došlo k úplnému porozumění, propojení poznatků a k zautomatizování. To vyžaduje ovšem tvrdou práci jak na straně učitele, tak žáka. Učitel, kterému žák odpoví, že příklad neumí spočítat, neb takový ještě nedělali, by se nad sebou měl vážně zamyslet.

Říká se, že vzdělání je to, co zbyde, až člověk všechno zapomene. Z tohoto pohledu je vzdělávání založené na pochopení problému přeci jen přinosnější. Ač k ideálu má daleko.
 Eva 
  • 

zlatá střední cesta 

(29.1.2008 18:51:29)
Mě se ten článek líbí. Pohybuju se ve vzdělávání 10 let a mluvit o nutnosti "drilu" není zrovna populární. Často mi připadá, že u lecčehos se vyzkouší jeden extrém (za našich dob hlavně memorování bez kontextu), zjistí se, že to není ono a jde se do druhého extrému (jen "hraní", projekty apod). Už několik let si říkám, že prostě každý ten způsob je dobrý pro něco jiného, pro něco je naprosto efektivní a pro něco vražedný. Třeba učení slovíček v anglině jsem prostě "biflovala" a myslím si, že se to jinak nedá - ovšem s tím, že každý může mít svůj způsob jak to dělat. Někdo má lístečky se slovíčky, někdo program na CD atd. to mi přijde důležitý, že i v tomhle je možnost si najít svůj vlastní styl. Prostě mi přijde, že výhra je v efektivním propojování všech možných přístupů, že takovéto "nejlepší je tohle a pouze tohle", to je vlastně pořád stejný princip, to už jsme zažili, jen se s dobou mění obsah a myslím, že k výsledku to nakonec nepovede. Ale je to vývoj, je fajn, že se teď leckde na školách zkouší i něco jiného.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.