| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Rok navíc v mateřské škole

 Celkem 78 názorů.
 Bety 
  • 

školy a školičky 

(11.10.2007 10:29:35)
Myslím, že v dnešní době je celkem moderní dávat dítě do školy s ročním odkladem. Také jsme žádali o odklad dítě, je narozené v červnu, pro sociální nevyzrálost. Rok ve školce bezvadně pomohl, i když by úplně stačil 1/2 rok, pak už ho to ve školce nebavilo. Do dneška přemýšlím, zda to bylo správné rozhodnutí, protože syn je vysoký a děti si z něho čato dělají srandu. Tak na jedu stranu to pomohlo a na druhou stranu mu to teď ubližuje, protože je něčím jiný a to děti neodpouštějí. Přemýšlím o tom, že kdyby chvíli bojoval se sociální nevyzrálostí ve škole, možná by teď byl šťěstňjší, protože by se do kolektivu výškově více začlenil.
 suzann 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 11:53:46)
těžko, našli by si jinou věc, proč se mu smát. Vlastní zkušenost.
 Xantipa. 


Re: školy a školičky 

(11.10.2007 12:18:51)
To je dost krátkozraké, myslet si, že když dítě bude mít přibližnou výšku všech ostatních ve třídě, "lépe se začlení". Přesně, jak říká další příspěvek - prostě si najdou něco jiného. A co se týká toho, že odklad je moderní. Pokud mi to zákon umožňuje, tak v případě potřeby toho využiji. A využili jsme a bylo to jen k dobru syna. Když pak na rodičáku vidím, co zbytečně řeší rodiče některých dětí, které nastoupily do školy v řádném roce a pak bědují, že kdyby to bývali byli věděli, odklad by dítěti rozhodně dali. A raději si ani nepředstavuji, jak muselo být chlapci v 1. třídě, který prostě nebyl schopen číst a závěr z PPP byl - že není schopen číst, protože jeho mozek k této činnosti doposud neuzrál. Takže chlapec musel vlastně znovu opakovat 1. třídu a trauma to pro něj rozhodně bylo. Jenže rodiče prostě měli názor - my taky šli do školy v šesti letech, tak to musí zvládnout a nechali v tom syna plácat. Je prostě fajn, že ta možnost je a nedělá se z toho zbytečná věda, tak, jak to bylo dřív.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 12:35:31)
No můj syn šel o rok později, protože je narozený v listopadu. Poslední rok ve školce se na nás zaměřila p.učitelka a nastalo pro nás "peklo". Naší školku navštívila logopedka a já hloupá požádala o vyšetření - syn se narodil s "uzdičkou na hranici". To byla chyba, paní ředitelka se vyjádřila, že je vše v pořádku, ale paní učitelka se chopila iniciativy a neustále nás nutila, ať pro jistotu na logopedii docházíme - naše paní doktorka neviděla žádný důvod proč by tam měl jít, vyslovoval a vyjadřoval se "normálně". Pak se zaměřila na výtvarnou neschopnost našeho syna se vyjadřovat. Prostě ho Vv nebaví a nikdo ho nenutí tuto činnost vykonávat tak tu byl další Obrproblém a důvod nejít do školy. Nás syn je ke všemu astmatik a tak měla paní učitelka obavy o jeho zdraví (nebývá nemocný) a další důvod pro odklad. Abych měla pokoj navštívili jsme PPP a odklad nám byl doporučen z důvodů přesně nespecifikovaných za jsme byli důrazně upozorněni na nevhodnost vyšetření u jiného psychologa. Moje otázky na podezdření z "pravo-levého" nevyhranění my bylo sděleno, že se to ještě nepozná. No do školy syn normálně nastoupil, první třídu měl samé jedničky jen má problém ve Vv a nyní jdeme na vyšetření opět do PPP kvůli podezdření na dyspraxii. Žádala jsem o jinou psycholožku, leč opět jdeme k té samé. Syn nemá opravdu problém (tedy je hyperaktivní a nepozorný) se psaním, čtením, počítáním, učením se básniček, jen nás trápí nepraktičnost. Já si myslím, že důvodem jsou geny - moje máma je potlačený levák (pouze píše pravou), tchán byl nevyhraněný (bylo mu jedno kterou rukou činnost vykonává). Syn píše pravou, např. háže levou a tak.
Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale toto mě právě trápí a chtěla jsem to prostě ventilovat.
 Xantipa. 


Re: školy a školičky 

(11.10.2007 12:51:40)
Já nevím, jak to chodí jinde, ale já si psychologa přesně vybrala. Prostě jsem řekla, že žádám toho a toho, protože k tomu mám své důvody a k jinému chodit nebudu. Vůbec se tomu nikdo nedivil. Copak syn je houska na krámě, aby se přiděloval podle toho, komu padne do ruky?
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 13:23:18)
Já toto vyšetření nikdy nepotřebovala - st.syn 17let. Tak s touto institucí nemám žádné zkušennosti.
No u nás to bylo tak, že jsme se s paní učitelkou ve škole domluvili, že ona pošle žádost o vyšetření, ale dá tam požadavek na jiného psychologa. No nepodařilo se. Já nechci odsuzovat psycholožky v PPP, ale opravdu její přístup mě zarazil, nicméně jsem nad tím jaksi mávla rukou, protože jsem věděla, že prostě do školy půjde a hotovo. To byla ta chyba.
Vyšetření proběhne v pondělí a čelala jsem na něj od května, tak už tam půjdu, ale při stejném chování se ozvu a to dost razantně.
 štěpánka 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 19:22:07)
Já to asi nepochopila. Je syn narozený v listopadu a měl jít ještě o rok později, takže by mu bylo v 1. třídě 8 let? To je na hlavu, když neměl žádný problém. Pokud nejste spokojena s psycholožkou, rozhodně k ní znovu nemusíte. Jestliže poradna nemá jiného psychologa nebo nechce poskytnout, můžete jít do jiné. Není pravda, že je přikázáno kam má dítě docházet. Pokud tam nechodíte často, ale třeba jen 1x za rok nebo ob rok, tak se vyplatí zejet i do jiného města.
 Ráchel, 3 děti 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 19:48:40)
my jsme dokonce nakonec volili soukromou PPP, i když se tam musí platit - stojí to ale za to.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(12.10.2007 7:54:43)
To ani nevím, že existuje. Dá se najít adresa na internetu - my potřebujeme Brno. No po pondělí uvídím jestli budu hledat psychologa nebo nám dají pokoj. Dík za informaci.
 Leona, 11 a 13 
  • 

Re: školy a školičky 

(12.10.2007 8:20:33)
Taky jsem z Brna a volila jsem nestátní zařízení z jediného důvodu. V první třídě dcera natolik plavala v matematice už v říjnu, že jsme s učitelkou pochopily, že to není jen tak. Chtěla jsem ji objednat do PPP, ale tam měli termín volný hned v dubnu a navíc mi řekli, že problém v matematice nelze diagnostikovat v první třídě, prý se to nepozná. Tak jsem šla do studia LOGO, v Brně jsou tuším tři. Neposkytují jen činnost logopedickou, ale mají i psycholožky a pracují i s těmito dětmi. Navíc si dcera nesedla s jednou psycholožkou, klidně nás dali k jiné a bylo po problému. Chodíme tam občas na vyšetření, aby škola měla papíry, a když to bylo potřeba, chodili jsme i častěji. Pokud si vzpomínám, platila jsem za vystavení papíru, jinak nic.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(12.10.2007 10:30:55)
Díky moc, klidně si sezení zaplatím, mě vadilo, že mluvila se mnou jako z dementem co nezná ani svoje dítě. Navíc podle ní žádná "vada dys....." se nedala u něj zjistit, tak jsme tam byli zbytečně.
 Šíšovi 


Re: školy a školičky 

(2.11.2007 9:07:33)
Ahojky, já jsem taky z Brna a mám velmi dobrou zkušenost s logopedkou Žákovou a psychologem Bubrinkou, kteří působí v "Bílem domě", byla jsem se synem i v logopedické školce na Veslařské na konzultaci, ale myslím si, že paní Žáková se dívá na tyto problémy víc do hloubky a určitě poradí lépe.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(12.10.2007 7:51:52)
Pochopila, přesně tak.
Opravdu paní učitelka si nestěžuje na "studijní výkony" mého syna, jen má prostě problém v hodinách pracovní činnosti - je nešikovný. Já jsem upozorňovala na problém z pravo-levou orientací, paní učitelka to chápe, paní psycholožka mi před dvěma lety řekla, že se to nepozná !?
 štěpánka 
  • 

Re: školy a školičky 

(13.10.2007 18:14:24)
S tou pra-levou orientací mohou mít pravdu. u některých dětí je to úplně jasné ještě ve školve, u některých se to nevyjasní ani během 1.stupně ZŠ. Taky jsou lidi, kteří prostě nemají jednu ruku zcela dominantní a může jim vyhovovat dělat některé činnosti levou a jiné pravou. Teď jde o to, co očekávat od návštěvy ped-psych poradny. Pokud jen papír na "diagnózu" dispraxie, je to asi málo. Pokud má dítě problémy, asi by měli poradit, jaké činnosti jsou pro ně vhodné, aby si tuto oblast "vylepšilo". Vhodné je i docházet do poradny a nechat si od nich pomoci v motivaci, apod. Nutný je ale dobrý psycholog. Nejspíš to bude tak, že to že mu něco nejde ho odrazuje o opakování činnosti.
Ale taky záleží na učitelce. Moji kluci měli ve 2. třídě přinést do školy kus látky, knoflíky a jehlu s nití. Samozřejmě se učili přišívat knoflíky. Učitelku obdivuju, na tohle bych u tak malých dětí nervy neměla. Náhodou to kluci řekli na logopedii a milá logopedky se smála, že její kluci před 20ti lety byli označeni za neschopné, protože jim to v té 2. třídě tak moc nešlo.... Hrozně se divila, že to v těch osnovách zůstalo.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(15.10.2007 13:11:39)
Tak máme návštěvu PPP za sebou. Žádnou dis (nebo dys) nemáme - zatím. Vodící oko je pravé, ruka také, ale někde prostě upřednostňuje levou. Žádné speciální cvičení nemáme. Možná, ale opravdu možná budeme dyslektici - máme se věnovat spíš gramatice protože se zaměňováním nebo vynecháváním písmen nebo číslic nemá problém. Papír dostaneme jen na to, aby měl více času v hodinách pracovní činnosti.
Kontrola není nutná, kdyby byl nějaký problém máme zavolat.
Závěr : ještě že máme perfektní paní učitelku, která vlastně ten čas mu dává už od první třídy (to jsme žádali o vyšetření a proběhlo až nyní ve druhé).
 Líza 


Re: školy a školičky 

(15.10.2007 14:13:10)
Hlavně že při vyšetření nebyl žádný problém, jak ses bála.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: školy a školičky 

(15.10.2007 14:57:49)
No já se na paní psycholožku připravovala celý víkend. Nedala jsem jí šanci. Samozřejmě s rýpla, proč je ve škole, když dopodručila odklad. Tak jsem jí řekla, kam by ho asi tak dala, když se ve školce nudil a nechtěl tam chodit. Také jsem jí zdůraznila, že naše paní učitelka s ním nemá žádný problém v učení, ale jen v té pracovní činnosti. Opět si neodpustila, že je moc živý, jestli o tom víme - máme ho opravdu skoro 8let, tak o tom asi něco víme.
No nic jsem pevně rozhodnutá, že při příštím problému prostě vyhledám psychologa sama.
 Šíšovi 


Re: školy a školičky 

(11.10.2007 13:26:45)
Rozhodně si myslím, že rozhodnutí dát své dítě o rok později do školy jen proto, že je to moderní je dost mimo... Každá máma by měla vědět sama, jestli bude dítě schopné naučit se psát a počítat, nebo ne:) Je i spousta odborníků, kteří mohou posoudit věc objektivně. Jo, a když se budete snažit dítě formovat tak, aby se nikdy nelišilo a vštěpovat mu, že tak je to správné, tak teda nic moc. (To tu bylo za totáče, ne...)
Prostě to všechno berte sportovně!!!!!!
 Ráchel, 3 děti 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 14:24:56)
ono nejde jen o to, jestli je dítě schopné se naučit číst, psát nebo počítat. Já jsem to všechno uměla před nástupem do školy (tedy, psala jsem jen tiskacím). Nastoupila jsem v 5 a půl letech, tedy naopak předčasně, an doporučení psychologa, kterého jsem asi ohromila svými dovednostmi. Problém byl v tom, že jsem to nezvládala sociálně, projevilo se to hlavně pak ve vyšších ročnících. A znám několik dětí, kterým byl odklad doporučen právě z těchto důvodů - nezvládaly by školu sociálně.
 Bety 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 14:52:49)
Moderní neznamená špatný. Je-li pro dítě odklad přínosem, tak to má smysl. Znám i případy, kdy rodiče nechtějí dát děti do školy, protože mají strach, že nebudou stačit dětem o rok, až skoro dva roky starším dětem. Letos máme doma dalšího předškoláka a už nyní je téměř jasné, že o odklad budeme žádat znouvu, kvůli dysgrafii.
A co se týče výšky syna je opravdu velký - 9 let - 154 cm. Nesnažím se ho nikam nastrkat, aby nevyčníval, což při jeho vyšce opravdu nejde, ale když mi doma každý den brečí, protože je terčem posměchu, tak to není jednoduché. Děti to prostě vnímají jinak. Je to pro nás teď hodně živé.
 Hela 
  • 

Re: školy a školičky 

(23.10.2007 23:51:56)
Myslim, ze vyska bude pro nej uz brzo spis plus, bude mit respekt, drzim palce!
 HANA 
  • 

Re: školy a školičky 

(11.10.2007 20:00:55)
Já myslím, že každá máma sice své dítě zná nejlépe, ale posoudit jestli je schopné nastoupit do škloly bych přece jen nechala na učitelce m.š. ( pokud jsou nějaké i malé pochybnosti). Ta totiž dítě v tomto případě zná nejlépe. Ví, jak se dítě chová v kolektivu, jak je schopné se dlouho soustředít, jak dokáže spolupracovat ve skupince a spoustu dalších věcí, které jsou předpokladem pro dobrý vstup do základky. A jak napsala tuším Ráchel, jsou sociálně nevyzrálé - ne hloupé jak si o odkladech myslí mnozí rodiče.
 Rosie 


Re: školy a školičky 

(11.10.2007 16:34:41)
Dcerka taky měla odklad z důvodu sociální nezralosti. Ještě v 6 letech byla hodně hravá, roztěkaná, přecitlivělá, bojácná, plachá, když na ni někdo promluvil, schovala se za mě, dětí se stranila a některých vysloveně bála. Prostě taková "ťuňťa". Přitom inteligenčně byla v 5 letech na úrovni dítěte 7letého. Bála jsem se, aby ji ten rok navíc ve školce neublížil a neztratila chuť do učení, jak se říká, ale opak byl pravdou. Hodně za ten rok navíc ve školce vyzrála, zklidnila se a rozhodně nemůžu říct, že by se teď ve škole nudila. Teď je ve druhé třídě, je velmi samostatná, s učením nemá problémy a jak jsem se loni od učitelky dozvěděla, tak že by byla tichá a zakřiknutá, to to jí rozhodně nehrozí :-))))).
 Lizzie 


Re: školy a školičky 

(11.10.2007 22:18:15)
Bety, chápu tvé pojetí slova ,,moderní", prostě se to už neodsuzuje,souhlas. Jinak věř tomu, že věk není důvodem k smíchu a výška už vůbec ne, děti si prostě vždycky něco najdou.
Za svá školní léta jsem potkala spoustu lidí narozených v červenci, v srpnu apod., kteří šli do školy o rok později a nikdy jejich věk nebyl důvodem k nějakému řešení.
Myslím, že s ,,posměchem" ohledně výšky se syn vyrovná lépe teď, než by se rovnal s ,,nezačleněním", zbytečně by se bránil. Časem pochopí, že podobné věci je lepší brát s ,,nadhledem" (doslova:-)) a ty tedy nemáš proč se trápit a přemýšlet co kdyby..
 Lizzie 


Re: školy a školičky 

(11.10.2007 22:19:25)
jejda překlep - zbytečně by se trápil.
 kata73 


Re: školy a školičky 

(16.7.2009 9:24:44)
Dobrý den,
máte pravdu - u hodně dětí se ve své praxi potýkám s tím, že by jim odklad o půl roku úplně stačil - pak se začínají nudit. Vždycky potom záleží na učitelce i na rodičích, jakým způsobem dítě zaměstná. Já mám v zásobě celkem dost "úkolů" a nápadů, takže se zatím daří zaujmou dítě tak, aby se nenudilo. Dobré jsou i zájmové kroužky mimo MŠ, kde se dítě může vydovádět - třeba i s rodiči. Chybu s odkladem jste určitě neudělali - a že se vašemu synovi smějí že je velký? okuste se mu vysvětlit, že je to vlasně výhoda - a nebojte, ostatní děti to také časem pochopí.
Bc. Kateřina Tomášová, ředitelka MŠ Petrovice
 Dana 
  • 

Tak nevím,jak se rozhodnout 

(11.10.2007 12:46:28)
Vím,že je to ještě předčasné, ale dcera je narozená v srpnu a už půjde nyní k zápisu. Na jednu stranu nechci,aby jí děti"neutekly"do školy a chtěla bych jí do školy dát a i tím jak je až srpnová, tak buď bude nejmladší ve škole nebo nejstarší ve školce. Na druhou stranu u ničeho moc dlouho nevydrží, je trošku asociální, nečlení se moc do kolektivu, je stydlivá. Tak se bojím, aby ve škole pak nebojovala sama se sebou. Ještě má skoro rok čas, ale bojím se, abych se nerozhodla špatně. A pak mně trošku překvapují už samotné zápisy, kde už dětí musí předvádět,jak rozpoznají v předškolním věku písmenka a číslovky. Snad se to mají učit až ve škole,ne? To za nás určitě nebylo.
 Xantipa. 


Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(11.10.2007 12:58:55)
U zápisu se zjišťuje, zda dítě pozná číslice, písmena /většinou jen velká tiskací/ a zda umí počítat. Nějak se ale dítě netraumatizuje, pokud to nezná. Nicméně - v první třídě jsem byla překvapená z toho, že se v podstatě předpokládá, že dítě pozná číslice do 5 bezpečně a umí také do 5 zcela jistě sčítat a odčítat. Bylo dost běžné, že spousta dětí pozná většinu velkých tiskacích písmen a někteří umějí i číst. Můj syn měl odklad, takže do první třídy šel s tím, že umí číst, číslovky do 10 a sčítat a odčítat do 10. A přišlo mi, že děti, které neuměly vůbec nic, byly dost v nevýhodě a byly to jen jedinci. Druhý syn teď také půjde k zápisu a měl by jít příští školní rok do školy, ale nepůjde, je to pro něj brzy, půjde také o rok později.
 Iva 
  • 

Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(11.10.2007 13:02:44)
Milá Dano, do zápisu je ještě půl roku, tvoje holčička se může ještě změnit. Já mám taky oba syny narozené v červnu. Když jsem byla se starším na zápisu do školy, to první na co se mě paní učitelka zeptala bylo "jé on je červnový, neuvažujete o odkladu?" Pak šikovně na vše odpověděl a o odkladu nepadlo ani slovo. Taky jsem byla na rozpacích, byl velmi bystrý, šikovný, ale hodně dětský s velkou hravostí a fantazií. Chtěla jsem mu ještě nechat ten rok na hraní. Ani paní učitelky ve školce mi na mou otázku jednoznačně odpovědět. "Je moc šikovný, ale máte pravdu taky velmi hravý", zněla jejich odpověď. Paní ředitelka mi doporučily ped.-psych.poradnu, paní psycholožka mi oznámila "maminko, máte velmi inteligentní dítě, já bych školu doporučila". Tak šel. A přesto, že je ve třídě nejmladší, nemá sebemenší problémy, je spokojený a já jsem ráda, že jsem si nakonec nechala poradit.
Vím, že my matky máme tendenci vidět ty své drobásky jinak a ten život jim chceme co nejvíc ulehčit. Tvému těžkému rozhodování rozumím, ale uvidíš, že ať se rozhodneš pro odklad nebo ne, určitě to bude rozhodnutí správné. Už teď mám trochu bolesti břicha, když vím, že mě to čeká ještě jednou.Ale mému mladšímu synovi jsou teprve 2 roky, tak mám na to přemýšelní ještě dlouhou dobu :-))).
Hodně štěstí!
 Dáša+3 


Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(11.10.2007 13:21:59)
Ahoj maminky, tak tenhle článek vyšel právě včas. Zrovna mi běží hlavou jak asi dopadnou moje holky u zápisu.
Holky jsou dvojčata narozená v lednu, takže k zápisu půjdou už jako šestileté. Obě jsou šikulky až na to ,že válčíme už 1 a půl roku s logopedií. Včera jedné z holčin konečně skočilo R, ale přesto mám obavu jestli to zvládneme do zápisu. Na druhou stranu si myslím, že dalším rokem ve školce bych je jen brzdila. Hodně je zajímají písmenka, čtení a počítání. Nenutím je ...taková byla i starší dcera.
Vím, že to nevyřeším, to ukáže čas, jen jsem chtěla vědět jestli některá neřešíte to samé .
 Belacitka 


Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(11.10.2007 13:33:11)
mohl by mi někdo říct co by vlastně mělo umět dítě které půjde do první třídy?nebo nějaké www stránky kde si o tom počtu dík moc
 Eva, 4 +3 


Co by mělo umět dítě do 1. třídy? 

(11.10.2007 14:13:12)
Na internetu je spousta informací, kromě toho je mnoho knih o vývoji dítěte, ve kterých je rámcově napsáno, co všechno by mělo dítě při nástupu do školy umět.

Např. toto:

CO BY MĚL ZNÁT A UMĚT PŘEDŠKOLÁK



Přednášející: Mgr. Vodinská Jana





Základními hledisky, podle kterých se určuje, zda je dítě zralé na školní docházku jsou:

.. fyzické kritérium
– váha ± 18 kg
– Filipínská míra ( dosažení ruky přes hlavu na protilehlé ucho )


.. psychické kritérium
– dítě by mělo být schopno samostatně a logicky uvažovat
– správně vyslovovat hlásky, mluvit v souvislých větách a srozumitelnou řečí
– měl by umět říci jak se jmenuje, kde bydlí, znát svůj věk, dny v týdnu
– zvládat jemnou i hrubou motoriku
– orientovat se, co je dole, nahoře, vlevo, vpravo, pod, nad
– kolektivní hry
– recitovat básničku, zpívat písničku
– počítat po jedné do deseti
– držet správně tužku
– vystřihovat jednoduché tvary
– vydržet nad zadaným úkolem a umět pracovat samostatně i ve skupině
– navázat kontakt s dospělými, mít z nich respekt
– samo se oblékat a obsluhovat, dodržovat hygienu
– umět pozdravit, poprosit, poděkovat






Po dovršení šesti let věku dítěte, musí dítě ze zákona absolvovat zápis do školy. Pokud není dítě zralé
na školu, nebo si rodiče přejí odklad školní docházky z jiných důvodů, je třeba mít potvrzení od
dětského lékaře, psychologa a ředitele školy. Odklad může pomoci i dětem psychicky či fyzicky
křehčím. Menší problémy se dají nacvičit např. grafomotorickými cviky, logopedií. S dětmi
hyperaktivními, dyslektiky, dysgrafiky bychom měli být trpěliví, chápaví, stanovit jim pevný režim a při
úkolu dávat pauzy a měnit častěji činnosti. Při dospívání se tito lidé naučí ovládat a lépe se přizpůsobí.
Pokud máme dítě s nevyhraněnou lateralitou

( orientace na levou či pravou ruku, dítě pozorujeme při běžných činnostech ), musíme s nimi cvičit.
Nesnažíme se cíleně měnit orientaci např. z levé ruky na pravou, nese to s sebou určitá rizika a dítě
bychom zbytečně přetěžovali. Dítě nenutíme učit se psát písmenka a číst, necháváme volný průběh a
pokud má dítě samo zájem, můžeme ho v tom podpořit. Cizímu jazyku dítě můžeme učit formou
zábavné hry. V první řadě dbáme na to, aby dítě dobře mluvilo mateřským jazykem. Dítěti pomáháme
rozvíjet fantazii a slovní zásobu čtením pohádek. Mluvené slovo matky či otce je ničím nenahraditelné
a důležitou součástí psychického vývoje dítěte. Dítě navštěvující školu by mělo věnovat domácí
přípravě asi jednu hodinu času s přestávkami, dítě do činnosti nenutíme, nestresujeme neúspěchem,
ale vyvyšujeme každou pozitivní maličkost.





 Lucka + 2 
  • 

Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(13.10.2007 13:32:48)
Mému synovi bylo šest až v první třídě v září, tedy je opravdu nejmladší, ale s nástupem do školy neměl žádné zásadní problémy. Je poněkud nepraktický, škola, kam chodí, má individuální přístup k žákům se specifickými potřebami, takže žádného handicapu jsem si nevšimla. Do školy šel na základě přání rodičů i doporučení PPP. Dcera prošla v PPP stejnými testy s výsledkem mimořádně nadané dítě (stejně jako syn), narozená je také v září, přesto u ní předčasný nástup doporučen nebyl, důvod - sociální nezralost, zkřížená lateralita, nedostatečné fyzické předpoklady. Do školy pomaže až v sedmi. V PPP jsme dostali zprávu s doporučením, jak s ní pracovat dále ve školce, aby ten rok skutečně znamenal přínos, ale když jsem se paní ředitelky v MŠ zeptala, jakým způsobem s dcerou pracujou a jak naložili se zprávou z poradny, dozvěděla jsem se, že zpráva je uložena u evedenčního listu a jestli ji potřebuji?!? Na moje upozornění, že poradna doporučila vzhledem k nadání individuální přístup, jsem se dozvěděla, že může občas přes poledne dostat náročnější pracovní listy, když bude chtít. Tomu říkám koncepce. Přitom dcera od návštěvy PPP výrazně vyrostla a dozrála, pokud to jako laik můžu posoudit. Říkám si, jestli do té školy přeci jenom neměla nastoupit.
 jana, holčičky 5 a 3 roky 
  • 

Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(12.10.2007 23:22:18)
já mám doma holčičku narozenou v srpnu. mám ten samý problém. malá už delší dobu mluví jen a jen o tom, že jí určitě Ježíšek přinese tašku do školy a z ní bude školák. ale co když na to ještě nebude mít? sama od sebe se zajímá o písmenka a počítání, ale co když to nestačí? i když ve školce si ji také chválí jak je šikovná - nemá problémy s autoritou ani s dětmi v kolektivu. ale co když to nestačí?
 Jana 
  • 

Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(16.10.2007 13:13:41)
Dcera je narozená v srpnu, takže jsme taky uvažovali, jestli to zvládne. Pomohl mi názor paní učitelky MŠ, šla do školy a jsem ráda. Jednak si myslím, že u hočiček nevadí, pokud jsou drobnější, u kluka bych se bála, že mu budou silnější ubližovat. A taky si říkám, že kolem 18ti bude pak mít vlastně rok k dobru, s odkladem by maturovala ve dvaceti.
 Myss 


Re: Tak nevím,jak se rozhodnout 

(25.9.2008 22:41:21)
No,a to vadi?
 Katoun 


Důležitost PPP 

(11.10.2007 13:42:35)
Jsem ráda, že dnes již existuje možnost vyšetření v pedagogicko-psychologických poradnách. Můj brácha je narozený v červnu, do školy šel, ale celé roky se s ním táhnou problémy, kterým bylo možno předejít odkladem. Dětský lékař tehdy neshledal nic závažného, proč by do školy jít nemohl. Bratranec je narozený posledního srpna, do školy také šel a následky jsou katastrofální, rozhodně i jemu by rok navíc prospěl. Dnes převládá názor, že chlapci narození v červnu, červenci a srpnu by do školy jít měli až následující rok. Každopádně pokud možnost odkladu je, v případě potřeby bych neváhala ji využít. Dříve byl odklad chápán jako něco špatného, rodiče se za odklad školní docházky styděli. Dnes se mi zdá, že nastal převrat a odkladu využívá většina rodičů s dětmi narozenými na rozhraní.
Pedagogicko-psychologickou poradnu bych doporučovala, současně by ale měla být rodičům umožněna volba psychologa a také možnost ho vyměnit v případě problémů. Mám dva malé kluky, na školu máme ještě opravdu hodně času. Jsou narozeni v únoru, takže v době zápisu budou také 6 letí a v době nástupu budou mít 6,5 roku. Předpokládám tak, že odklad potřebovat nebudeme.
 Martina 
  • 

Re: Důležitost PPP 

(11.10.2007 17:52:57)
Díky za článek a za rady, mám syna 6 let mu bude v srpnu a taky řeším, jak. Je inteligentní, nebojácný, ale strašně živý a neposedný. V okolí dávají všichni dětem odklad, tchýně a švagrová mi říkaj, ať ho dám, že se bude flákat a já že jsem líná se s ním učit. Rozhodně nejde o mojí lenost, chci to nejlepší pro malého. martina
 iva 
  • 

Re: Důležitost PPP 

(11.10.2007 21:53:48)
Máme doma stejný problém, který jste tu už zmiňovaly - syn je narozený 30.srpna, je velmi vysoký (nyní v 5ti letech 122 cm). Je i velmi inteligentní, ale sociálně pozadu (závěr PPP) - oblékání pomalé, v kolektivu velké problémy (dle učitelek MŠ způsobené jednak introvertní povahou a jednak inteligencí). Nevíme co s ním, zda poslat do školy - bude nejmladší, tak jako je už teď v MŠ (oddělení jsou dle věku) nebo dát odklad a riskovat, že bude o hlavu větší než ostatní, bude se nudit, ale lépe (snad) zvládne sebeobsluhu. Se začleněním do kolektivu bude mít ale problémy pořád a s mladšími možná ještě větší. Sám po škole netouží a ani o ní nemluví. Prostě nevíme co s ním.
 da-da- 


Re: Důležitost PPP 

(12.10.2007 7:42:17)
Máš problém je zcela opačný, náš drobeček má v 5 letech (6 let mu bude v červenci) 102 cm a 14 kilo. Napočítat umí (momentálně) do 18, umí sčítat a odčítat do 6 (nikdo ho to neučil), ve školce nemá sebemenší problém. Pouze ho zlobí R, ale jinak mluví hezky. Přesto mu dáme odklad, protože by snad ani aktovku neunesl, dáme mu čas, aby stihl ještě trošku vyrůst a zesílit. A je mi srdečně fuk, jestli je odklad ze školy moderní nebo ne, já si myslím, v dané situaci je to pro něj ta lepší možnost.
 petra 
  • 

Re: Důležitost PPP 

(12.10.2007 9:45:46)
Martino,

myslím, že doklady dětí jsou dens opravdu trochu móda. Já sama jsem narozená v polovině srpna, ve tříě jsem měla dokonce spolužáka chlapce, který byl narozen v polovině října, takže do školy šel v necelých šesti letech. Ani jeden z nás jsem neměli se školou jediný problém, oba jsem byli premianti třídy a i po s tránce sociální jsme mezi spolužáky normálně zapadli.
 Jana (Kačka 11/03+Matýsek8/05) 


Re: Důležitost PPP 

(12.10.2007 12:08:10)
jsem narozena 1. září a strašně moc jsem chtěla do školy se svými vrstevníky. Naši tenkrát se mnou obíhali psychologa, doktory a nakonec to schválil i národní výbor a já šla v 6ti letech do školy. Byla jsem nejmenší ze třídy asi do 5, ale to mi nevadilo Manžel je 23. srpna a šel také v 6-ti letech do školy. Říkal, že mu vadilo, že byl pořád nejmenší. Jenomže on v 18 vypadal na 14 ve 30 na 22 a vysoký stejně není dosud :-) Oba jsme patřili k premiantům a máme vystudovanou VŠ.
Jinak máme chlapečka 27. srpna a také řeším, co s ním navzdory dobrým bezodkladovým zkušenostem s jeho rodiči :-)
 Tizi 
  • 

Re: Důležitost PPP 

(13.10.2007 14:49:22)
Je skutečně jisté, že těm problémům by se dalo předejít, kdyby nastoupili o rok později? Já mám zase opačné příklady, můj táta je narozen v prosinci a nastupoval do školy v 5,5 letech a několik let tam byl hodnocen jako nejlepší žák, žádné problémy v dalším studiu neměl, já jsem v srpnu, šla do školy normálně, žádné problémy ve studiu včetně VŠ, má kolegyně z práce je narozena v listopadu, šla do školy v 5,5 letech, žádné problémy ve studiu včetně VŠ, myslím, že to není jen tím věken. Ale jsem z toho dnešního trendu nešťastná, mám syna narozeného v červenci a chci, aby šel do školy normálně, ale bojím se, že tam bude nejmladší a spolužáky bude mít pomalu osmileté, myslím, že takhle velké věkové rozdíly nejsou dobré a moc bych si přála, aby se od tohoto trendu upustilo.
 verysek21 


odklad 

(12.10.2007 7:56:43)
Obávám se, že znám i spoustu maminek, pro které je odklad školní docházky prostě pohodlnější a nijak se tím ani netají. V PPP se prostě dohodly s psycholožkou. Má osobní zkušennost je zcela odlišná. Obě děti (12 a 15 let) šly do školy v 6-ti letech, oba jsou narozeni koncem šk. roku a oba patří ve svých třídách k nejmladším. Někdy i o 1,5 roku, pokud třeba lednové dítě mělo odklad. Syn např. chodí do 7 třídy a přesto, že se učí nejlépe z kluků (některým by nepomohlo jít do školy ani v 10, když chybí IQ), nastaly problémy jiného typu. Hoši, kterým bude např. v lednu 14, mají velký zájem o dívky, "chodí" s nimi, líbají se a můj dvanáctiletý syn se mě ptá, jestli není divný, když on zatím s žádnou holkou chodit nechce, i když se mu některý líbí, raději ještě hraje třeba fotbal.
Nechci paušálně odsoudit odklady, někdy je to vhodné, ale někdy naopak zbytečné, pouze pohodlné.
Pokud ze 13 kluků ve třídě má 8 odklad, připadá mi to divné. Přeci nejsme národ sociálně nevyzrálých jedinců.
 Lizzie 


Re: odklad 

(12.10.2007 8:08:39)
verysku, dříve bylo opravdu častější dávat dětem odklad, kdesi jsem to četla, ale mám pocit, že situace není tak hrozná.
A propos - když je dítěti narozené začátkem září a jiné třeba v červnu, je tam opravdu takový rozdíl? Vždyť jsou prakticky stejně staří. Co se týče tebou uváděného příkladu, tak vycházím z názoru, že spousta dětí má též starší kamarády.
Možná to někdy pohodlností bývá, nepopírám též, že tvé děti, ač mladší vše perfektně zvládají, proč ne, vždyť i některé děti narozené až na podzim jdou do školy opravdu dřív, protože jsou připravené - ale ,,trápit"(neberte doslova, pouze obrat) např. inteligentní, ale roztěkané, příliš hravé či bojácné dítě kvůli nějakému tomu týdnu/měsíci mi připadá zbytečné. Toť (třeba jen můj:-)) názor.
 LU,2děti 
  • 

Re: odklad 

(12.10.2007 12:47:57)
Také jsem se setkala s velkým množstvím odkladů jen proto, že pro rodiče to bylo pohodlnější. Můj syn (narozen v srpnu)šel do školy normálně. Sice jsem zvažovala odklad, ale jen pro to, že v době, kdy měl být v první třídě, jsem studovala poslední rok VŠ. ALe nakonec to šlo téměř bez problémů. Je sice skoro nejmenší, ale musel se brzy naučit samostatnosti a je teď jeden z nejlepších ve třídě. Jen jsme zpočátku měli problémy právě s některými dětmi, které byly starší (největší problém byl s holčičkou o 2 roky starší). ALe už se to upravilo, syn začal chodit na karate, chodí víc s klukama "lítat" a tak se mezi ně začlenil. Vždycky zůstane individualista, ale je společenský:-) Jinak s ním chodí do třídy holčička s předčasným nástupem (narozená v říjnu) a je taky v pohodě.
 Žabi 


Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 9:16:07)
Mám syna, kterému bylo v srpnu pět let, tudíž by měl příští rok nastoupit do školy. Jenže ejhle. Syn je velmi, ale velmi hyperaktivní. Jenže je nadprůměrně inteligentní. Dle učitelky v MŠ mu už nemají co nabídnout, protože všechno umí. Logicky se ho chcou zbavit, protože ho nezvládají. Psycholožka vzhledem k hyperaktivitě navrhuje odklad a já jsem pro. Jenže se zase všichni bojíme, co bude dělat ve škole, když už má znalosti (kromě písma) tak minimálně na druhou třídu. On ale nechce malovat, takže grafomotorika je špatná. Také je drobné konstrukce (má stěží 17 kg). Setkali jste se s nadaným dítěm, které má ale kvůli jiným nedostatkům odklad?
 Slunečnice 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 9:23:26)
Žabi,
můžu se zeptat odkud jste?? V Praze se dají děti dát do Waldorfské školy,kde si s hyperaktivitou poradí...
 Žabi 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 10:29:39)
Jsme z Ostravy. je tady taky Waldorfská škola, ale slyšela jsem, že prý heperaktivní děti nechcou.
 Slunečnice 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 11:07:54)
Žabi,

to je divné-Waldorfská škola začínala s tím,že se specializovali na hyperaktivní děti.Proto to taky ministerstvo povolilo...Ale někdy stačí jen opravdu vzdělaná učitelka v klasické škole.Nechá dítě projít během hodiny,bude se snažit ho zaujmout něčím dalším...Bohužel je to jen o lidech.Ostatně jako všechno...
 Ráchel, 3 děti 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 14:46:53)
já jsem zažila waldorfskou školu v rodině a mám špatné zkušenosti. vůbec mě to nenadchlo - děti měly znalosti hluboko pod své schopnosti a měly velký problém dostat se na další školy.
 Jarma (dvě děti) 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(15.10.2007 12:43:47)
Jen bych chtěla upozornit, že waldorfská škola rozhodně není škola zaměřená a specializovaná na hyperaktivní děti. To bude nejspíš nějaké nedorozumění :) ...
 Lída+2 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 11:13:25)
Bety a co změnit školu?
To co popisuješ je vlastně něco na způsob šikany!!!!A to ze strany dětí a učitelek, které tomu nevěnují pozornost!

Dano už dávno se nedává doklad jen na žádost rodičů …předloni bylo u nás ve školce 15 dětí s odkladem starších 6let….a letos je tam jen můj syn( odklad: enurezy, soc. nevyzrálost…a jiný věci…)
Je teprve říjen…za půl roku svoji holčičku nepoznáš! A věř mi, že je to tak….mám syna listopad…přirozený odklad..posledního půl roku se veš kolce od 6 let skoro nudil…úči se snažili,ale on už potřeboval školu!!!!!!!!!!!
A Dan začínám pozorovat, že by už školu taky zvládnula,el taky až v 6 a pár měsících,ale holčičky jsou mentálně a znalostně a vůbec jakoby o rok napřed!

Belacidko…každá škola chce a požaduje něco jiného! Budeš muset zkusit dny otevřených dveří…budou někdy listopad prosinec….

Petro, no nevím…moje mamka říkala,že kdyby před 30lety se víc snažila mě měla dostat do školy před 6 rokem, protože jsme na to měla až moc… a mojí segru narozenou v červnu zase NE! Měla jít na odklad!Nemyslím, že je to o modě,ale o INFOrmovanosti rodičů… znám taky pár příkladu z loni a předloni, kteří nešli z leností rodičů….,ale většinou k tomu je důvod!


ŽAbi a byla jsi e v té škole podívat na dni otevřených dveří? Já byla v 6 školách an dni otevřených dveří... když bylo Lukovi 5let. V dalších dvou když mu bylo 6 a pak jsemse teprve pro jednu rozhodla.po rozhovoru s ředitelkou a účama....... A Nejsme ani za tak velkýho města jako je Ostrava enbo Praha....víc těch škol ani v okolí není!!!!!

Třeba já už dneska vím jakou úču bude mít Daník až v září půjde do školy.
 iva 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 12:48:59)
Psala jsem výše, že máme velkého chytrého 5ti leťáka a zvažujeme odklad. Naprosto souhlasím s tím, že v 50% (a to nejméně) jsou odklady dávány zbytečně. Za nás to tak nebylo - sama jsem koncem června, škola bez problémů, skončila jsem s doktorátem... Ale nyní je to bohužel opravdu jiné. Dříve bych neváhala a syna do školy šoupla hned. Ale když jsem se pídila, jak jsou na tom děti s věkem, tak nejmladší kluk u nás v 1. třídě je dubnový. Takže by chodil i s dětmi o rok a půl staršími. To už je ale podstatný rozdíl. Dle mého názoru, by se nad tím měly zamyslet pracovnice PPP a odklady nedoporučovat zbytečně. Tak aby se opravdu téměř automaticky prázdninovým klukům odklady nedávaly. Takto, abychom jej nevystavili šikaně (je to pro ni ta správná oběť už nyní ve školce, prostě se neumí bránit) bude muset asi téměř zbytečně dostat odklad.
 Xantipa. 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 14:14:42)
Tak s tím nesouhlasím - tedy s tím, aby se omezovaly doporučení. Já jako rodič budu řešit synovy problémy ve škole, ne psycholožka nebo učitelka. Já vím nejlíp, že pro syna je teď nemožné udržet si koncentraci na 30 minut a aby se soustředil na 4x 45 minut - no to je absolutně nemožné. Jakmile je unaven, okamžitě vypne a nezajímá ho už nic a nikdo. Navíc jsem četla, že je již prokázané, že chlapcův mozek dozrává nějak později, takže stejně staré dívky jsou na tom líp. Je pravda, že se ten rozdíl v určitém věku smazává, jenže někteří ti chlapci pak vypadají jako méně inteligentní, protože prostě nemají zafixované určité základy. A i kdyby se začaly omezovat doporučení z PPP, najdu si cestu, jak psychology přesvědčit o tom, že prostě odklad je nutný. Ale tohle zatím naštěstí nehrozí.
 Lída+2 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 14:32:56)
XAntipo s tím mozkem to asi začne někdy okolo jednoho roku věku....

Protože když má člověk týden co týden srovnání..tak vidí..jako by tu kluci byli "mentálně zaostalý"...(nemyslím to ve zlým,ale lepší vyjádření mě opravdu nenapadá).
MY chodili na koj. plavčo....Dan a 4 holčičky... a do roka..na tom byli všichni relativně stejně... a pak nastal okolo 14 měsíce najednou propastný rozdíl....ty holky byli prostě jinde.....
A neříkám to sama vidím to i jinde.....

Ale i tady určitě budou vyjímky.

Mě se odklad nedával lehce....nejsem jeho zastánce!!!!!ale jiný východisko nebylo....tlačila na mě klin. psycholožka co k ní Dan chodí... a školka vlastně taky. ŘEditelka mi řekla, že ho budeme muset dopíct, aby z něj byl ten správný předškolák.
Před 14 dny mi úča řekla, že je dobře , že jsem ho nakonec do školy nedala, že se z něj stal teprve letos ten správný předškoláček.
 iva 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 21:52:29)
Milado, tak to bychom u vás byli "staří" - syn je narozen 30.8. Uvidíme, jak se syn bude vyvíjet. Je naštěstí ještě pár měsíců na rozhodování čas.
 Myss 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(25.9.2008 23:00:46)
syn pujde do te skoly,kterou mame nejblize.Ucit se bude muset vsude.Je to o ucitelkach.Tech spatnych je mensina,to bych se domluvila s reditelkou a dala ho treba do vedlejsi tridy.Vubec nechapu,ze behate nekde po skolach,diskutujete s reditelkou a ucitelkami...a usijete na sebe 5lete(nebo 9-ti lete!) denodenni dojizdeni do nejake "super" skoly.(haha).Mluvim samozrejme o zdravych detech,postizene je nutne do skol vozit,nebot jich neni tolik,treba jen jedna ve meste.Deti z W.skol pracuji pomaleji a vice formou hry,jenze ouha na stredni skole!Tam uz si s nimi nikdo nehraje a nikoho nezajima z jake zakladky prisel,a jestli by si nepotreboval ve vyucovani vice hrat.Takze pozor na to,vyuzila bych to v pripade nejake poruchy u ditete a ne jen tak z rozmaru.
 10.5Libik12 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(25.9.2008 23:12:27)
nesouhlasím.

Můj genius tady na mě valí konkréta ze svého oblíbeného semináře ve třetím semestru(která neumím ani vyslovit), zatímco když chodil do nejbližší základní školy, naznačovala mi učitelka taktně, že do zvláštní to máme ještě blíž a navíc je tam klouzačka na zahradě~;)
 Ráchel, 3 děti 
  • 

Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(12.10.2007 14:44:37)
ano, setkala, a to ve třídě své dcery. nejsem si jistá, jestli to bylo šťastné řešení...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Trochu jiný případ - poradíte? 

(14.10.2007 18:46:50)
Žabi, jde o opravdovou hyperaktivitu, nebo "jen" velkou živost? Je šance, že se za rok zklidní, nebo ne?
Máme teď ve škole hyperaktivního chlapečka a je taky hodně chytrej, ale bohužel když místo učení se novým věcem leze pod stolama apod., tak mu je inteligence skoro k ničemu :-(
Zrovna tak dítě, který má problémy v sociální oblasti může bejt v první třídě tak zaměstnaný vztahy s ostatními dětmi, že mu nezbývý kapacita na učení.
Pokud by byla šance na zlepšení, dala bych v takových případech odklad inteligence neinteligence, páč ty ostatní věci nejsou podle mě o nic míň důležitý. Někdy jsou i důležitější.
 Lenka + 3 kluci 
  • 

Re: Vlastní zkušenosti 

(16.10.2007 6:12:50)
Tohle mi dost připomíná mého nejstaršího syna. Je narozený 2. srpna. Rozdíl vidím pouze v tom, že nikdy nebyl žádný drobeček. Na doporučení učitelek MŠ šel v 6 letech do školy a dodnes to vidím jako zásadní chybu, kterou bych nikdy nezopakovala. Počítat uměl, přednášel básničky, s výslovností neměl nejmenší problémy, ale nebyl naprosto sociálně vyzrálý. Ve školce mi sice tvrdili, že odklad by pro něj byl ztrátou roku, ale s nástupem do školy pro nás začalo peklo. Hyperaktivita se totiž může ve školce zdát zvladatelná, ale s nástupem do školy se z ní stává veliký problém. Obzvláště pokud narazíte na paní učitelku, která nemá nejmenší pochopení pro potřeby dítěte a sama má doma problémy. Synovi je nyní již 17 let, ale roky školy pro nás byly naprostým utrpením. Během prvních 3 týdnů ho totiž učitelka označila za vyvrhela třídy a nikdy se té nálepky už nezbavil, až mi nezbylo nic jiného než změnit školu. Mladšího syna jsem dala už o rok později a problémy žádné nemáme. U třetího až příjde čas se nezachovám jinak.
 Mateřídouška 
  • 

narození v říjnu 

(12.10.2007 16:53:54)
Tak tohle je pro mě taky aktuální téma. Moje dcera je narozena 1. října, taky přemýšlím, jestli půjde do školy až po dovršení šestého roku, to by jí bylo při nástupu do školy už skoro sedm let. Přesto se ale přikláním k tomu, že do školy nenastoupí ještě před dovršením šesti let. Chtěla bych, aby ze základní školy přestoupila na víceleté gymnázium (pokud na to bude mít) a myslím, že vzhledem k tomu by jí mohl ten necelý rok věkového náskoku být k dobru. Během toho posledního roku ve školce bych chtěla, aby se učila angličtinu, chodila cvičit, výtvarný kroužek, protože je docela nadaná na malování a kreslení a hodně ji to baví. Nebo jiná zájmová činnost, která by ji obohatila a nenudila se. Už tady na rodině diskuze na toto téma byla a jeden učitel ze základní školy mi poradil, abych jí do školy "předčasně" - tzn. v necelých šesti letech, nedávala. Spíš abych se zaměřila na různé kroužky a třeba jazyky, ale aby jí to bavilo.

 pražanda:) 
  • 

Re: narození v říjnu 

(13.10.2007 10:18:26)
jít do školy předčasně ale není úplně na škodu. sama jsem narozená na konci října a do školy jsem šla před dovršním šestého roku, protože rodičům se zdálo zbytečné, abych kvůli necelým dvoum měsícům ztratila celý rok. ted je mi 17, jsem v maturitním ročníku a rodičům blahořečím. mám rok k dobru, kdybych se nedostala na vysokou školu a s rokem navíc jsem mohla počítat i na gymnáziu, kdyby se třeba vyskytly nějaké problémy. být nejmladší mi taky nikdy nepřipadalo stresující. dřív bylo zařazování dětí, kterým bylo šest až do konce kalendářního roku, naprosto běžnou praxí a myslím že současná "móda" odkladů je naprosto zbytečná.
 Líza 


Re: narození v říjnu 

(13.10.2007 10:28:28)
Na to, že je ti 17, máš velmi zralý způsob vyjadřování. Zdá se, že i velký rozhled. Až neuvěřitelné... ;-)
 štěpánka 
  • 

Re: narození v říjnu 

(13.10.2007 16:09:21)
Ahoj Pražando!
Víš ono je to tak, že některé děti (a hlavně holky) jsou do školy dost zralé už v 6ti letech a nedělá jim žádný problém být nejmladší. Ty jsi toho příklad. Jiné děti (a hlavně kluci) zase nejsou dost zralé a brzký nástup do školy jim může pěkně zkomplikovat život. Těmi závorkami jsem nechtěla paušalizovat, znám i opačné případy.
Vím, že většina maminek zastává názor, že ony samy znají dítě nejlépe a tudíž nejlépe poznají, zda je jejich dítě dost zralé na vstup do školy. Obávám se ale, že ne vždy tomu tak je. V případě nejistoty je na místě poradit se s učitelkou ve školce (pokud má Vaši důvěru) a případně zvolit úplně nezaujatého psychologa. Rodiče mají často sklony dítě přeceňovat, nebo naopak podceňovat (můj případ) a názor nezaujaté osoby je fajn.
Na závěr jen dodám, že jsem měla 2 spolužačky, které se narodily 1.září. V 6ti letech šly do školy, žádné problémy s tím neměly a dnes jsou obě úspěšné amají VŠ. Jediný trochu "komický" moment nastal, když po maturitě byly nezletilé a v době, kdy měly odjet na povinnou chmelovou brigádu (polovina srpna) ještě před prvákem na VŠ s tím měly docela problém, protože stále nebyly plnoleté. V tom dávnověku totiž byla jen osmiletá ZŠ docházka.
 Lizzie 


Re: narození v říjnu 

(13.10.2007 16:54:14)
Štěpánko, souhlas.
 Lizzie 


Re: narození v říjnu 

(13.10.2007 16:54:34)
Štěpánko, souhlas.
 Tizi 
  • 

Re: narození v říjnu 

(13.10.2007 17:24:38)
Taky jsem maturovala v 17ti a taky chodila do osmičky. Moje neteř má kamarádku, je ji 16 let, chodí s 30 letým přítelem a uvažují o dítěti. Co já si na tom nemůžu srovnat v hlavě je fakt, že tahle dívka (díky devítiletce a odkladu) je stále v ZŠ! Říkám si, vždyť já v tomhle věku chodila do třeťáku na gympl, chystala se na maturitu, uvažovala o výšce, vydělávala na bridgádach, prostě byla někde jinde. Napadlo mě, zda některé z maminek, které žádají o odklad vůbec uvažovaly nad tím jakým přínosem bude pro jejich dítě základní škola v 16ti letech. Prosím maminky, které mají dítě s vážným vývojovým opožděním, aby mě nekamenovaly, chápu, že někdy to prostě nejde.
 Mateřídouška 
  • 

Re: narození v říjnu 

(14.10.2007 11:20:05)
Milado,
přesně tak, taky nepředpokládám, že moje dítě bude v šestnásti letech navštěvovat základní školu. U mě nejde o rozhodnutí o odkladu, ale spíš o to, jestli má dcera nastoupit do první třídy ještě před dovršením šesti let, protože je narozená v říjnu. Taky nemám pocit, že by jí něco mohlo utéct, spíš mám občas pocit, že by se mohla ten rok trochu nudit. Spíš mám strach z určité sociální nevyzrálosti, než že by nezvládla školní povinnosti. Už teď se sama začíná učit psát a počítat. Proto ji chci ten v uvozovkách poslední rok před nástupem do školy zaměstnat jinak, aby nestagnovala.
 Janula38+Nela 


Rok navíc 

(13.10.2007 23:22:37)
Já, jakožto matka dvou dcer mám zkušenost s obojím. S odkladem i s běžným vstupem do školy. Obě mé dcery jsou narozené v lednu. Starší nastupovala do školy v šesti letech a zvládla ji bez problémů. Mladší dcera měla odklad,protože jsme v té době byli s manželem v rozvodovém řízení a pak jsme se stěhovaly do nového bydliště. Po rozhovoru s ředitelkou školky, která znala dobře obě mé dcery, mi jen potvrdila to, co jsem už věděla sama, že je Aneta málo citově vyzrálá a hravá. Doporučila nám ještě pp poradnu a tam nám řekla to samé. Je fakt, že se do školy těšila a obrečela to, že půjde až za rok, ale myslím, že toho nakonec nelitovala ani ona a já už vůbec ne. Teď je v osmé třídě na vysvědčení má jedničky a dvojky občas se zatoulá i nějaká trojka. Věřím v to, že kdybych se rozhodla jinak bylo by to daleko horší. Nechápu rodiče, kteří pošlou nezralé dítě do školy za každou cenu jako by jim mělo něco utéct. Vždyť přece povinnou školní docházku musí absolovovat a není přeci důležité jestli to bude v šesti nebo sedmi letech. Důležité je, aby ji zvládly pokud možno úspěšně a v klidu. Jen si vemte kolik toho musí v dnešní době na základní škole zvládnout a naučit se.
 Lucka2děti 
  • 

Odklady a předčasné nástupy 

(14.10.2007 15:39:25)
Důvod velkého množství odkladů (je jich cca 30% oproti pár procentům odkladů v dobách socializmu) je hodně v tom, že rodiče nedůvěřují škole a přístupu učitelek. myslím si, žee odklady jsou opravdu nutné v pár procentech případů a že téměř každé dítě má nárok na "nezralost" v určité oblasti, ale je nutné s tím počítat a pracovat, a to se dá i v první třídě. Osobně má velmi dobrou zkušenost ze základní školy mého syna, který nastupoval s dyslálií a problémy v jemné motorice, naopak je šikovný v matematice a školu v pohodě zvládá, chodí tam rád a já občas s paní učitelkou proberu, v čem zabrat, co procvičit. Zvládli jsme i 4 měsíční výpadek v docházce, protože jsme byli v cizině. Díky této dobré zkušenosti jsem dala dceru do této školy předčasně (je září) a také zatím všechno v pohodě, dcera je ze školy nadšená, (a to nám ji paní psycholožka v ped-psych. poradně nedoporučila). Takže přístup učitele a školy je myslím klíčový.
 Lída+2 


Re: Odklady a předčasné nástupy 

(15.10.2007 5:47:36)
Lucko něco na tom je...než by rodiče našli školu která by vyhovovala dítěti....je jednodušší mu dát odklad.....
ale zase mám kamarádky co maj děti v 7 a i v 9 a musím říci ty úči jsou někdy děsnýýýýýýýý!!!!!!!
NA DYS neberou ohled nedávaj úlevy..... ono by se chtělo i nad tímhle zamyslet
 Jarma (dvě děti) 
  • 

Re: Odklady a předčasné nástupy 

(15.10.2007 13:06:32)
Já moc nechápu ten důvod, že rodiče nenacházejí školu, které by důvěřovali, raději proto si "zařídí" odklad. Já bych to nezaobalovala - je to prostě jen pohodlí těch rodičů. Za rok budou muset tu školu stějně nějak najít... Mě osobně přijde odkladů fakt hodně a jsou zbytečné. Ve třídě, kam chodí moje dcera (nar. duben 01)je naprosté většině dětí sedm (ne sedm teď na podzim), ale sedm už z první půlky roku a nejstaršímu bude v prosinci dokonce už osm... ty děti jsou naprosto vyzrálé a řekla bych na první třídu až přezrálé :)
 štěpánka 
  • 

Re: Odklady a předčasné nástupy 

(16.10.2007 17:12:52)
Trochu zapomínáte, že můžete najít dítěti tu nejúžasnější školu a když řediteli odejde jeho nejúžasnější úča Vašeho dítěte třeba na mateřskou, nebo si jenom na 2 měsíce poleží se zlomenou nohou, tak je to úplně na nic. Nic naní tak jednoduché, jak se to zdá. Nejde říci šmahem, že rodiče dětí s odkladem jsou pohodlní. Někdy je to naopak.

Zamyslete se též nad tím, jakou cenu má dávat dítěti v 7. nebo 9. třídě úlevy, protože hje "dis". Toto dítě by mělo mít nárok na indiv. přístup, speciální metody - to ve škole, ale zejména soustavnou spolupráci rodičů a psychologa a domácí usilovnou práci na zlepšení situace(nejlépe okamžitě od stanovení disfunkce). Vám snad někdo dává v práci "úlevy"? Mě teda ne a jsem "dis" jako z učebnice. Prostě mě některé věci dají více práce, potřebuju víc času, apod.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odklady a předčasné nástupy 

(16.10.2007 18:25:42)
Štěpánko, já si myslim, že úlevy jsou žádoucí:
1) protože dysfunkce jsou vývojová záležitost a většinou se v pubertě tak nějak dorovnají
2) protože dítě může být velmi schopné v jiných oblastech a když mu je zprostředkujeme jinak, než že si je má přečíst (pokud je dyslektik), udělat výpisky (pokud je dysgrafik či dysortografik) apod., nemusí v nich zbytečně stagnovat
3) protože chceme, aby si děti vytvořily kladnej vztah ke vzdělávání i sebevzdělávání a to v podobných případech bez úlev nepůjde
 štěpánka 
  • 

Re: Odklady a předčasné nástupy 

(18.10.2007 22:28:48)
Jeno, to co píšeš, to nejsou úlevy, ale individuální přístup a jiné metody. Takže jsme ve shodě. Úlevou já rozumím - Tak to nemusíš dělat, tak nepiš, jó ty číst nemůžeš, tak nečti, apod... Což ovšem ne zřídka rodiče vyžadují.
Druhá věc je, že když Ti ve třídě sedí přes 30 dětí, tak se dá indiv.přístup a jiné metody využít.
 Alena, 4. a 1.trida 
  • 

Re: Odklady a předčasné nástupy 

(30.10.2007 22:22:11)
Cetla jsem si se zajmem vase odkazy. Ja ziju v Italii a tady je povinny nastup do skoly pro vsechny deti, ktere ve skolnim roce dovrsi 6 let. Muj syn je narozeny 22.prosince, v zari nastoupil do prvni tridy a je s detmi kterym treba uz v lednu bude 7 let, takze mezi sebou maji skoro rok rozdil. To je v tomto veku hrozne moc. Syn je ve tride nejmladsi, nema velike problemy, jen mu vse dele trva a sesity nejsou tak upravene, jako jsem tomu byla zvykla u starsi dcery- ta je srpnova a do skoly sla normalne v sesti letech. Jen je mi naseho prvnacka lito, dalsi rok ve skolce by mu urcite prospel a dozral by.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.