11.10.2007 14:13:12 Eva, 4 +3
Co by mělo umět dítě do 1. třídy?
Na internetu je spousta informací, kromě toho je mnoho knih o vývoji dítěte, ve kterých je rámcově napsáno, co všechno by mělo dítě při nástupu do školy umět.
Např. toto:
CO BY MĚL ZNÁT A UMĚT PŘEDŠKOLÁK
Přednášející: Mgr. Vodinská Jana
Základními hledisky, podle kterých se určuje, zda je dítě zralé na školní docházku jsou:
.. fyzické kritérium
– váha ± 18 kg
– Filipínská míra ( dosažení ruky přes hlavu na protilehlé ucho )
.. psychické kritérium
– dítě by mělo být schopno samostatně a logicky uvažovat
– správně vyslovovat hlásky, mluvit v souvislých větách a srozumitelnou řečí
– měl by umět říci jak se jmenuje, kde bydlí, znát svůj věk, dny v týdnu
– zvládat jemnou i hrubou motoriku
– orientovat se, co je dole, nahoře, vlevo, vpravo, pod, nad
– kolektivní hry
– recitovat básničku, zpívat písničku
– počítat po jedné do deseti
– držet správně tužku
– vystřihovat jednoduché tvary
– vydržet nad zadaným úkolem a umět pracovat samostatně i ve skupině
– navázat kontakt s dospělými, mít z nich respekt
– samo se oblékat a obsluhovat, dodržovat hygienu
– umět pozdravit, poprosit, poděkovat
Po dovršení šesti let věku dítěte, musí dítě ze zákona absolvovat zápis do školy. Pokud není dítě zralé
na školu, nebo si rodiče přejí odklad školní docházky z jiných důvodů, je třeba mít potvrzení od
dětského lékaře, psychologa a ředitele školy. Odklad může pomoci i dětem psychicky či fyzicky
křehčím. Menší problémy se dají nacvičit např. grafomotorickými cviky, logopedií. S dětmi
hyperaktivními, dyslektiky, dysgrafiky bychom měli být trpěliví, chápaví, stanovit jim pevný režim a při
úkolu dávat pauzy a měnit častěji činnosti. Při dospívání se tito lidé naučí ovládat a lépe se přizpůsobí.
Pokud máme dítě s nevyhraněnou lateralitou
( orientace na levou či pravou ruku, dítě pozorujeme při běžných činnostech ), musíme s nimi cvičit.
Nesnažíme se cíleně měnit orientaci např. z levé ruky na pravou, nese to s sebou určitá rizika a dítě
bychom zbytečně přetěžovali. Dítě nenutíme učit se psát písmenka a číst, necháváme volný průběh a
pokud má dítě samo zájem, můžeme ho v tom podpořit. Cizímu jazyku dítě můžeme učit formou
zábavné hry. V první řadě dbáme na to, aby dítě dobře mluvilo mateřským jazykem. Dítěti pomáháme
rozvíjet fantazii a slovní zásobu čtením pohádek. Mluvené slovo matky či otce je ničím nenahraditelné
a důležitou součástí psychického vývoje dítěte. Dítě navštěvující školu by mělo věnovat domácí
přípravě asi jednu hodinu času s přestávkami, dítě do činnosti nenutíme, nestresujeme neúspěchem,
ale vyvyšujeme každou pozitivní maličkost.
Odpovědět