| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Jak rozvíjet hudební talent dětí?

 Celkem 61 názorů.
 Agnes (1,5 dítěte) 


hotovo 

(17.8.2006 9:13:35)
No, vždyť jste si to na konci článku vyřešila sama. Mám stejný názor. Nemá smysl investovat do něčeho, co děti nebaví.
 1.3Magráta13 


Baví/nebaví 

(17.8.2006 9:39:15)
Ahoj, já jsem zase toho názoru, že by dítě mělo vydržet. Alespoň chvíli, a nesoudit, jestli ho to baví/nebaví po první hodině.
Dcera (7let) chodila v MŠ na výtvarný kroužek, který ji bavil, ale co tam vlastně dělají, jsem se od ní nikdy nedozvěděla :). Pak jsem tam jednou zabloudila, když zrovna výtvarku měli a chvíli pozorovala, jak se šťastně matlá v barvičkách (bylo to něco, na co zřejmě její matka nemá dostatek trpělivosti :))
V první třídě začala chodit na zpívání, protože chtěla. Chvíli jí to bavilo a chvíli ne, ale spíš proto, že se pohádala s holkama, které tam taky chodily. Vydržela celý rok a bude pokračovat. Motivací byly hlavně první vystoupení před obecenstvem. V pololetí první třídy začala chodit na keramiku a atletiku. Obojí si vybrala sama. keramika jí chytila, tam problémy nebyly. Atletika zpočátku vázla, přeci jen to pro ni bylo dost fyzicky náročné, ale vysvětlila jsem jí, že když je kroužek zaplacen, ať to zkusí yvdržet alespoň do prázdnin a uvidíme. Navíc že bude trénovaná a na dovolené bude určitě chodit ze všech nejrychleji a my jí nebudeme stačit. Zabralo to. Chce atletikovat i v druhé třídě. Od října začne chodit do lidušky na přípravnou hudební výchovu a od ledna by měla začít s flétnou. Podle mého názoru má hudební nadání a bylo by škoda nechat ho nevyužité. Ono občas dobrou formou někam dítě postrčit nebo ho u něčeho přidržet podle mého není na škodu.
 Lana+Julik05/05+Kristian10/07 


Re: Baví/nebaví 

(17.8.2006 10:19:30)
ahoj, souhlasim, ze aspon ze zacatku, by se deti u toho mely "pridrzet" i kdyz uz jim schazi motivace (no nekdy mozna uz i rodicum :o))
Soudim podle sve zkusenosti i jinych, v sesti letech jsem zacala hrat na piano, bavilo me to tak tri lekce, ale nasi me proste "donutili" hrat dal. Po sedmi letech jsem dala, po svoleni rodicu, pianu vale. O tri roky pozdeji mi hrani moc chybelo, tak jsem se k nemu sama vratila. Ted uz nikam nedochazim, protoze nemam cas a momentalne ani pianino doma, ale: kdykoliv mam moznost si nekde zahrat, RADA to delam, vzhledem ke svym zakladum mohu klidne pokracovat i jako samouk. Prestoze jsem to v one dobe mohla vnimat jako teror od rodicu, kdyz me nutili chodit na hudebku, ted jsem za to moc rada a nic jim samozrejme nevycitam :-)

Myslim, ze skoncit s hudebkou nebo jakoukoliv jinou aktivitou jen proto, ze se ditko diva z okna na prvni hodine, je trochu predcasne...
 Majka 
  • 

Re: Re: Baví/nebaví 

(24.5.2007 15:39:32)
Fakt, všechno je trochu pravda. Mám zkušenost sama se sebou, s dcerou i synem. Jakožto celkem nadané dítě jsem byla přihlášena na klavír a poslušně chodila, i když cvičení mi žádné potěšení nepřineslo. Maminka mne ale přidržela a dokonce trochu podplácela, abych cvičila, během let se mi klavír zalíbil (hlavně mne ale zachránilo, že jsem si sama hledala doprovody k písničkám) a dokončila jsem 7letý cyklus. Netušila jsem, že mne jednou tohle bude živit - a vidíte, jsem úča na 1. stupni a ještě vedu sboreček, takže zpíváme pořád.
Moje paličatá dcera si nevážila ani úžasné soukromé mladé učitelky a v 10 letech s klavírem praštila - ale teď doufá, že se jí k tomu podaří vrátit. Vidí a slyší totiž ve škole spolužačky.
A 8letý syn? Určitě talent má, ale chodit na klavír nechce - víte proč? Kluci ve škole se mu smějí! Nicméně doufám, že to vydrží a časem se bude smát on jim nebo tak nějak.
Obecně - fakt stojí za to vydržet, pokud Vaše dítě není extrémně natvrdlé a nebo Vás to časově nezničí. My jsme z tohoto důvodu např. opustili fotbal, protože jsem neměla čas ani sílu jezdit 3x týdně na trénink, ambice taky žádné. Ale kluk chodí do cyklistického kroužku a celkem je spokojen, takže za to by ten klavír vydržet mohl. Mimo jiné má kupodivu dost vnímavou, chápavou a trpělivou učitelku.
Tak všem držím palce!
 Gábina syn 5 let 
  • 

Re: Baví/nebaví 

(17.8.2006 12:56:24)
Dobrý den,
napočítala jsem u dcery 4 kroužky, není to pro druháka moc, na 5 denní pracovní týden ?
 Gábina syn 5 let 
  • 

Re: Baví/nebaví 

(17.8.2006 12:59:09)
Dobrý den,
napočítala jsem u dcery 4 kroužky, není to pro druháka moc, na 5 denní pracovní týden ?
není pak takové dítko přetížené, když ještě musí dělat přípravu do školy?
Já se jen ptám, protože kroužků, které by se nám líbili je hodně , ale přijde mi, že mít každý den nějaký kroužek je dost náročné. Vždyt potom přijde dítě domů a jen se umýt a spát. Kde má potom čas na hraní a ne své věci. Svoji chvilku osobního volna.
 1.3Magráta13 


Kolik kroužků je normální 

(18.8.2006 7:59:17)
Ahoj Gábino, i ostatní.
Ano, i mě se zdají 4 kroužky v pěti dnech u druháka moc. U normálního prvňáka :)). U naší dcery mi to připadá někdy i málo. Nastíním ti situaci.
Po škole, která končí cca ve 12 hodin tráví čas do 16:00 v družině. Takže máme na výběr. Buď bude v družině, kde si jen tak hrají a nebo bude v kroužku, který si sama vybrala.
V první třídě to měla tak, že měla kroužek ve středu - zpívání, a ve čtvrtek dva po sobě, nejdřív keramiku a pak se šla vyběhat na atletiku. Letos k tomu přibude v pondělí hodina hudebky.
Naše dítě prostě není z těch, co si "jen tak hrají". i když přiznávám, že by mi to bylo milejší. Takhle musím pořád něco vymýšlet.
Takže prostě asi záleží na konkrétním dítěti a na okolnostech :))
 Marta, dcera 1 rok 
  • 

Zájmy 

(17.8.2006 10:01:07)
Ahoj,

naše holčička je ještě malá, ale už máme doma xylofon, ozvučná dřívka, tamburínu a nevím co ještě. A také kreslíme křdou a hrabem se v písku :o).

Já bych byla ráda, kdyby jednou uměla hrát na nějaký hudební nástroj a věnovala se nějaké fyzické aktivitě.

Myslím si, že je to vhodné a je takový vklad do dalšího života. Já sama jsem se věnovala aktivně sportu až jako prakticky dospělá a také se mi vždy zrovna nechtělo. Myslím, že je to přirozené u dospělích i dětí a nemá cenu to hned vzdávat.

 Martina, Dita 11m 
  • 

Re: Zájmy 

(17.8.2006 10:25:12)
To je hrozně těžký říct, jestli má nebo nemá cenu do toho investovat. Sestra začala v 8 letech chodit na klavír (chtěla), zůstala až do 18ti let, hraje krásně, ale nepoužívá to, teď má už jiné zájmy a sama říká že po těch 4 letech už docela zapoměla. Já chodila na flétničku asi 2 roky, to mě moc bavilo a do dneška ji mám doma a semtam něco malé zahraju, a pak na kytaru a z té jsem byla nešťastná jak šafářův dvoreček, pořád jsem musela cvičit nějaké etudy a já chtěla akordy abych si mohla brnkat písničky. Ze vzteku jsem kytaru kterou mi táta koupil prodala kamarádce (nářez a konec lidušky). No a ségry kamarádka chodila na zpěv, moc ji to bavilo, chtěla na konzervatoř, pak v 17ti dostala zánět hlasivek a ještě něco a zpívat nesmí. Tak bych asi dala dětem šanci pokud něco chtějí dělat z vlastní hlavy, ale nehrotila bych že tam musí chodit dál a dál (jasně, ten půlrok nebo rok ať vydrží když je to předplacené) ale hlavně z toho nedělat jediný možný směr kam se to dítko má v budoucnu ubírat.
 Petra, dvě Berušky 6a3 roky 
  • 

volný čas 

(25.8.2006 7:25:07)
Myslím si, že nejdůležitější je se snažit dítě podporovat v jeho aktivitách už od mala, když se dítě učí chodit, tak mu pomáháme, aby neupadlo, když chce malovat,koupíme mu pastelky.....a tak to jde pořád dále.
Zájmy a záliby dítěte v kroužcích jsou důležité i v tom, že se dítě naučí mít nějaké povinnosti, učí se dodržovat životní řád a být v něčem vyjímečný a užitečný, když potom vidí výsledky a cítí naši podporu a chválu je to pro jeho osobnost důležité. Je úplně jedno jestli z něj bude virtuóz, nebo si zahraje jen pro radost, nemusí z něj být umělec, stačí, že bude umět pracovat s barvičkami, naučí se mít cit pro estetiku.......Děti by se měli podporovat a měli by jsme jím vytvářet kvalitní trávení volného času, samozřejmě, že občas potřebují popostrčit, nám se také vždy nechce plnit povinnosti, ale musíme a i to se dítě učí. Určitě je lepší, když se v lidušce odpoledne patlá v barvičkách, než když běhá po ulicích a hádá se
s ostatními, kdo má dražší a značkovější šatičky.
Na závěr bych chtěla říct, že všechno má svůj čas a nic se nemá přehánět, i odpoledne strávené s babičkou vařením a pečením buchtiček / patláním se v těstě /, když maminka má jinou práci, je pro dítě velikým zážitkem.


 Eva + kluci (02,03,06) 


Zkušenosti 

(17.8.2006 10:41:32)
Omlouvám se, že můj příspěvek bude trochu dlouhý.
Byli jsme doma 4 děti, všichni relativně muzikální. Tatínek má hudební sluch, maminka ne. Do hudebky jsme od první třídy chodili všichni, ale nevím, jestli proto, že jsme sami chtěli, nebo proto, že rodiče usoudili, že když máme sluch, měly bychom se hudebně vzdělávat.
Já jsem nejstarší a chodila jsem na piáno, a to celý první cyklus (tj. celou dobu osmileté školní docházky). Měla jsem velkou smůlu na učitelky, pořád se střídaly, jedna byla dlouhodobě nemocná, tak ji zaskakoval pokaždé někdo jiný. Nikdo mě nedokázal ke hře pořádně motivovat a piáno bylo noční můrou mých dětských let. Pouhý jeden rok jsem měla učitelku, která mi byla sympatická, ale zpětně vidím, že hlavně proto, že toho po mně moc nechtěla. Když mi to šlo, napsala mi jedničku, když ne, nenapsala známku žádnou.
Po této paní jsem na poslední dva roky hudebky dostala učitelku přísnou, která vyžadovala přesný prstoklad a známkovala tvrdě - a doma za to byly patřičné postihy. Nejhorší dva roky piána.
Pak skončil cyklus a mé klavírní pokusy taky.
Je pravda, že jsem se během těch let i let následujících naučila sama hrát na kytaru, na flétnu a na trubku - a moc se mi hodilo, že jsem se v hudebce naučila noty a základy hudební teorie. Přesto si myslím, že jsem nebyla pro hru na piáno dobře motivována a dneska si na něj zahraju i po těch osmi letech výuky maximálně jednoduché písničky.
Mladší ségra hrála taky na piáno, ale šlo jí to ještě hůř než mně a tak ji rodiče (k mé velké nelibosti) dovolili po 4 letech přestat. Dneska na piáno nehraje, naučila se základní akordy na kytaru a svého času hrála na altovou hornu.
Můj první brácha je z celé rodiny nejmuzikálnější. Rodiče ho dali na housle, hlavně proto, že měli zkušenosti se mnou a se ségrou, které jsme PROBREČELY DLOUHÉ HODINY u piána v obýváku a mamka to musela poslouchat. Bráchu z houslema mohla odeslat do jeho pokojíčku v patře a tam mohl brečet dle libosti, ale myslím, že moc nebrečel.
Dostal bohužel mizernou učitelku, která ho také nemotivovala. Jediné, kdy ho housle bavily, bylo, když ho suploval učitel Novák - to byl brácha jako vyměněný. Novák uměl povzbudit, zaujmout, co já vím. Když za ním maminka zašla, jestli by bráchu nevzal na stálo, řekl jí asi toto: Váš syn je nejlepší muzikant, jaký v téhle hudebce byl za posledních dvacet let a já, i kdybych chtěl, ho té paní učitelce nemůžu přetáhnout.
Paní učitelka byla navíc v podstatě "zkrachovalá" muzikantka, která neuspěla ve vysoké muzice (co já vím, jestli ve filharmonii či kde) a učila vlastně z nouze. Což, jak jsem poznala, je zřejmě případ nejednoho učitele hudby, a to není zrovna šťastná kombinace.
Takže se pan Novák zachoval jako charakter, za to mu budiž čest, ale brácha tím pádem doklepal první cyklus a i když ho na druhý - pokročilý - lákali jak mohli, nikdo ho na něj nedostal.
Brácha se sám naučil na kytaru, nejen akordy, ale pořádné hraní, měl vlastní kapelu, sám se naučil hrát obouruč na piáno líp než já po 8 letech v hudebce (uškrtila bych ho, ale na to ho mám moc ráda), doprovázel na klavír dokonce na jedné svatbě. To mně by nikdo nedovolil, leda že by to měla být groteska. Brácha tedy muziku dělá dodnes, ale jen pro sebe - kdyby měl správné vedení, mohl to možná v houslích dotáhnout dál. (Hrával už na prvním stupni koncerty, které byly určené pro pokročilejší houslíře).
Poslední brácha hrál 4 roky na flétnu a skončil. Teď hraje taky na kytaru jako samouk.
Chci říct, že je to hodně o motivaci a správném vedení. Je-li učitel do hudby nadšenec a je navíc obdarovaný ve vztahu k dětem, je napůl vyhráno. Takových je ale asi málo.
Můj názor je, že pokud si dítě něco samo vybere, měli by rodiče trvat na tom, aby v tom vytrvalo po určitou dobu - logicky např. do konce školního roku. Aby nemělo pocit, že může od všeho utéct, sotva přijde první zádrhel. Pak si může zvolit, zda chce pokračovat, nebo ne. Já si zvolit nemohla a dlouho jsem to rodičům měla za zlé.
Přeju moudré rozhodování.
 Tana, 2 holky 
  • 

Obdobné zkušeností - záleží na účitelovi 

(17.8.2006 14:01:02)
Chtěla bych napsát o svých zkušenostech s hraním na hudební nástroje. Mám 8-letou dceru. Od svých necelých 5 let zacala hrat na houslicky, docela náhodou a vůbec neplánovaně. O učiteli jsme nevedeli zhola nic, šli jsme do toho po hlavě.Taneční kroužek z důvodů nástupu paní účitelky na MD byl zrušen a příspěvek se bud vracel nebo byla možnost se převést na jiný obor. A známá paní účitelka se jednoduše zeptala, a nechcete zkusit housličky? Šli jsme za panem účitelem a zkusili to. Hraje již 5. rokem, není to vůbec jednoduché pro ni ani pro nás, ale výsledky jsou vidět a slyšet. Je hodně na rámcem školních osnov, zůčastňuje se různých i mezinárodních soutěží.Účitel ji chválí i když je velmi skoupý na pochvalu, ne že by nebyl hodný, ale právě naopak, protože hodně vyžaduje a ví, že na to má, a proto ať se snaží ještě víc. A malá se snaží, i když jsou i horší dny, kdy se jí moc nechce cvičit. A pak řeknu, že půjdeme za účitelem a ona se rozzáří a strašně se těší, a tajně si moc přeje, že ji pochválí. A když ji vynádá, že horší to už byt nemohlo, tak popadne housle a cvičí a cvičí, aby se zlepšila.
Shrnu to, máme štesti na účitele, je nejlepší v celých Čechách, má to opravdu potvrzený na různých diplomech, a my máme štesti, že si nás všimnul a věnuje se malé s nadstandartní péči, jako správný účitel. Je to především v účiteli. Máme strach, aby ho nepřetáhla Praha, protože pák nikdo nás (jí) tolík nenaučí. Bezesporu hudební sluch je důležitý, o talentu už vůbec nemluvím, protože jak říká náš účitel, talent je 3% nadání a 97% dřiny. A to, že dítě první hodinu kouká z okna, tak to mi přijde normální,(maminka očekávála, že se dítě vrhne k nástroji a vyluzuje symfonii?) spíš mi příjde divné, když rodiče na základě tohodle závěru unáhleně a předčasně se rozhodnou třeba nenávratně špatně.
Je to můj názor, i když možna trochu zmatený.
 Milena 
  • 

Re: Obdobné zkušeností - záleží na účitelovi 

(18.8.2006 13:24:10)
Máte naprostou pravdu,že záleží na přístupu učitele. Mám osmíletou vnučku,od čtyřech let hraje na flétnu,od šesti na klávesy a teď začíná na housle. Pan učitel je vynikající,má svoje hudební studio, čili soukromně,ale přitom ne draze,za 450kč chodíme každý týden na dvě hodiny a když píšu,že chodíme tak je u něho samozřejmostí,že s těma malýma chodíme na celou hodinu a máme přehled o tom jak se učí a tím pádem dokážeme i doma při zkoušení poradit. Hlavně u nich probudil motivaci k vystupování na veřejnosti a aby z hraní měli radost a nebrali hru a zkoušení jako něco co musí, potom se dostavují výsledky. Takového pana učitele bych přála všem dětem, které mají zájem o hru na jakýkoliv nástroj. Nakonec se musím pochlubit, protože vnučka se pravidelně umísťuje na prvních místech na soutěžích a se souborem flétnistek se umístily na čtvrtém místě v republice a tom má určitě velikou zásluhu pan učitel Petr Benda z Jirkova.
 Milena 
  • 

Re: Obdobné zkušeností - záleží na účitelovi 

(18.8.2006 13:24:55)
Máte naprostou pravdu,že záleží na přístupu učitele. Mám osmíletou vnučku,od čtyřech let hraje na flétnu,od šesti na klávesy a teď začíná na housle. Pan učitel je vynikající,má svoje hudební studio, čili soukromně,ale přitom ne draze,za 450kč měsíčně chodíme každý týden na dvě hodiny a když píšu,že chodíme tak je u něho samozřejmostí,že s těma malýma chodíme na celou hodinu a máme přehled o tom jak se učí a tím pádem dokážeme i doma při zkoušení poradit. Hlavně u nich probudil motivaci k vystupování na veřejnosti a aby z hraní měli radost a nebrali hru a zkoušení jako něco co musí, potom se dostavují výsledky. Takového pana učitele bych přála všem dětem, které mají zájem o hru na jakýkoliv nástroj. Nakonec se musím pochlubit, protože vnučka se pravidelně umísťuje na prvních místech na soutěžích a se souborem flétnistek se umístily na čtvrtém místě v republice a tom má určitě velikou zásluhu pan učitel Petr Benda z Jirkova.
 Jana + 4 


hrál hezky 

(17.8.2006 16:57:47)
jo, jo, potvrzuju, že brácha hrál na svatbě moc krásně :-)))). Ale Ty zase na kytaru na jiné a taky to bylo hezké :-)))
 Eva + kluci (02,03,06) 


Re: hrál hezky 

(17.8.2006 22:32:10)
Ahoj Jani,
netušila jsem, že tě potkám tady :-) Většinou se tu moc nerozepisuju, ani není čas, ale téma hudebka mě vyburcovalo k aktivitě :-)
Eva
 Adyna 


Pro Evu - prosba 

(17.8.2006 17:33:27)
Evo,
jak jsem si právě přečetla, tak asi máte vy i vaše rodina s hudebkou bohaté zkušenosti. Nás to čeká od září - syn jde do první třídy a už ve školce si ho vybrala paní učitelka do hudebky. Já teď řeším takové drobné dilema, které je asi podstatné pro mě, ale nepřipadá mi, že by to bylo nějakým přínosem do diskuse pro ostatní. Ale možná byste mi mohla pomoct, poradit.
Nevadilo by Vám, kdybych Vám napsala rovnou na Váš mail?
Díky.
 Helena , dva kluci 
  • 

Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(17.8.2006 11:01:14)
Hudební talent je, když vám zpívá Gotta čistě roční dítě /a vy se tomu zráháte uvěřit /Slova nedokáže,ale zpívá. Hudební talent je, když otevřete klavír a nemůžete malinké dítě od nej dostat, hudební talent je rozpoznání rádiové písničky po prvním taktu, hudení talent je naprosté zaujetí hudbou, jakoukoliv hudbou...Ostatní je "pouhý" v uvozovkách hudební sluch.Není to málo, ale na vážnou výuku JE to málo.Zvlášť, když o nástroj nemá žádný zájem. Pokud na první hodině dítě kouká z okna,je něco špatně. Takové dva roky, než dojde při výuce k vážné práci, by měl človíček u nástroje vydržet v pohodě. Musí ho to při dobrém vedení bavit. Horší je to v pubertě.Po třech letech si už zahraje to co ho baví a má dojem že je mistr světa a že už všechno umí.. Svody jsou dnes velké a co se kdysi učily v technice děti pul roku, dnes trvá rok.. Tam už se musí trochu tlačit. U začátečníka ale tlačit a přikazovat nelze...Pokud dcera chce hrát na housle, zvažte sama, máte-li na dobré housle, a pak hlavně máte-li nervy na poslouchání dost falešného nácviku. Housle umí být děsivě falešné.Hlavně zjistěte, proč chce hrát na housle. Stačí laskavá paní učitelka s housličkami jako vzor a dítě chce TAKY hrát.. Pokud dcera hraje na flétnu ve škole ale odmitá hrát doma, a BAVÍ jí to, nechete ji klidně hrát ve škole, je přeci jedno, kde se učí, ne ? Nemyslim, že jsou to vyhozené peníze. Třeba se doma stydí, i to je docela běžné.U houslí se to ale může stát že to po půl roce vzdáte a je to škoda.Na foukací harmoniku se naučí dítě samo. Stačí, když u vaření vám bude dítě hrát na harmoniku a vy u toho budete zpívat..To je ten nejlepší kroužek pro děti. Mám za sebou výchovu dvou "nadaných" : jedno dítě má oba stupně lidovky na klavír, druhé prásklo s klavírem po třech letech a zdrhlo ke kytaře, na kterou si hraje samo,ale když potřebuje něco odvodit, maže ke klavíru. A taky zpívá v dobrém sboru. Nejvíc ho baví spirituály ,kde není žádný doprovod.. "Mami, ty pětihlasy, to je bomba "....Helena,
 Katka 
  • 

Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(17.8.2006 11:38:03)
No fakt Milado, ty asi neumíš číst:-)) a nebo nejsi pozorná.
Ale demagogie a zkreslování to je tvoje to ti jde.
A mávání nesmyslnými argumenty.:))
Jen tak dál.:-))
 Gábina syn 5 let 
  • 

Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(17.8.2006 13:10:02)
Milado, já jsem synovi taky nepouštěla Gotta, a ve dvou letech bravurně recitoval reklamy ( Když nevíte co by, koupíte to v Obi a podobně)
A důvod. Autorádio a doma puštěné radio. Takže slyšel asi i toho Gotta. O:)))))))))))))
 helena. dva kluci 
  • 

Vždyť píšu, že jsem tomu taky nevěřila. 

(18.8.2006 10:53:00)
Osobní zkušenost. Ani já Gotta nepouštím doma, leč mé dítko sedělo u kostek a zpívalo Je jaká je .Dost dobře nešlo se zeptat, proč zrovna Gott. Bylo to v červnu. Je narozený na konci května . Dnes je mu sedmnáct a tak chápete, že technika té doby mi neumožnila nějaké akční nahrávání ,takže to dnes nedoložím. Pletla jsem, takže bylo ticho a a já si myslela že mě šálí sluch. Odmítala jsem tomu uvěřit. Upozorňuji nevěřící , že sluch mám a dost dlouho jsem kontrolovala, jeslti je to opravdu TAHLE píseň. Byla. Někde na tehdejším Telecomu budou záznamy,/ asi už nebudou, že jo / jak jsem to VYDĚŠENĚ telefonovala mamince. Stylem to není možný poslouchej !!! Za čas jsme si zvykli. Od té doby totiž zpíval to, co slyšel v rádiu. Jsem rodina, kde rádio hraje ke všemu. Po pravdě řečeno, když to přijmete jako fakt, už vás to z míry nevyvede.Nebyl to špatný pocit, když vás u ohně doprovází zpěvem dvouletý mimino. Druhá odpově´d je na to,jak jsem se ocitla v lidovce na hodině. Překvapuje mě, že nejste na první hodině na nástroji. To jako dítě hodíte uplně neznámé učitelce a naučte ho to ? Tomu zase nerozumím já. První hodina byla oťukávací, zkoušeli rytmus, zkoušeli sluch a jiné mě nepochopitelné věci a kde jako bych měla být jinde než u něj ??? Navíc myslím,že pokud budete chtít, kterákoliv učitelka vás na hodině nechá, tedy alepsoń ty naše to nikdy nevyvedlo z míry, i když jsem přišla ,a kluci už byli větší. Nemluvím o výuce nauky to je snad jasné. Mluvím o hře. Syn chodil na klavír od pěti let, tak proto ta matka na hodině. Ve třetím ročníku měl stipendium. Byl dost dobrej. Stejne na konzervatoř nechtěl ani náhodou, sedí v gymplu. Chodí do sboru a hraje si pro potěchu.Helena,
 Lucka 
  • 

Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(17.8.2006 13:02:54)
Myslím, že s příčnou flétnou není zas takový problém. Začala jsem na ni hrát v deseti letech a v patnácti přestala, po sedmileté pauze jsem si koupila vlastní příčnou flétnu a začala jsem hrát v dechovce. Co se týká techniky hry nebo nátisku, to člověk nezapomene.
 žinča 


Re: Re: Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(17.8.2006 20:11:19)
Tak to nevím. Chodila jsem s klarinetistou, který nechal v posledním roce konzervatoře právě kvůli problému s nátiskem.Takže myslím, že problém bude i s klarinetem.
Jinak pro ty , co tady píšou o tom, jak mají být děti nadšené hudbou už v dětství a šíleně se u toho bavit mám příběh. Snoubenec mé kamarádky začal hrát na fagot v ranném dětství a měl štěstí na učitele s velkým U. Samozřejmě, že ho jako dítko moc hraní nebavilo a snažil se zdrhnout, ulít se. A jeho učitel si pro něho a jeho sestru přišel domů a odvedl ho na hodinu. Prý bylo běžné, že když je potkal cestou ze školy, hned museli jít hrát k němu. Dneska hraje v České filharmonii a jeho sestra studuje hudbu na univerzitě v Rakousku, a oba hudbou žijí, ale neslyšela jsem od nich, že by v dětství přišli domů a radostně začali cvičit. Takže nepřehánějte.
 helena, dva kluci 
  • 

Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(18.8.2006 11:44:18)
Milado, lidovky jsou plné těch, kterým půjčí " housle ". Půjčí rádi. Je to úlitba bohům. Je ovšem třeba se duševně připravit na to, že když housle půjdou dítěti dobře, oželíte " v lepším případě " několik zahraničních dovolených a koupíte mu dobré sami. Je to služba těm dětem / a rodičům / jejichž děti chtějí hned hrát velmi dobře a po půl roce zjistí, že to nejde samo, jako to vypadá z hlediště , nebo na obrazovce. A pokud nemají to zanícení, nevydrží.Proto ty půjčky houslí a podobných stěhovatelných drahých nástrojů. My to naštěstí s klavírem řešit nemuseli. Ale pokud by šel na konzervatoř, musel by mít lepší nástroj než máme doma, a tu už jsem se připravovala na to, že se půjdeme na chvíli pást :-))) S těmi operami Mistra máme hezčí pomůcku : když byli Braniboři v Čechách , dala Prodaná nevěsta Libuše Daliborovi hubičku u Čertovy stěny. Viděly to Dve vdovy a bylo po Tajemství./ Violu pro nedokončenost učitelé té " naší lidušky asi nezařadili /:-)) helena
 Linka 
  • 

Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(17.8.2006 13:59:43)
Heleno, přeběhl mi mráz po zádech, když jsem četla, co by mohlo být příznakem hudebního talentu. Podle tvého popisu mám doma talentované dvou a půl leté dítě.
Doteď jsem její schopnosti a fascinovanosti hudbou a neustálému prozpěvování nevěnovala pozornost, ale asi bych měla. Trochu mě to vyděsilo.

Bojím se, abych něco nezanedbala, od kdy s ním mám něco dělat?
 helena, dva kluci 
  • 

Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(18.8.2006 12:06:56)
Gratuluji.Je to fajn, když si člověk může " stěžovat ", že má nadané dítě, ne ? :-) Není to tak jednomyslně dobře, jsou tak zaujatí jednou věcí, že si zapomínají obout boty. Chce to všechno s mírou.Celkem nejde dělat nic moc. Pokud můžeš zpívej živě,výborné jsou rytmické říkadla , ruzné plácání rukama nohama do rytmu, může malou tamburínu ,pokud jí to bude bavit... Vyhoď nebo rozdej různé zvukové "hrací hračky " / bývají falešné a šíleně piští, / ne že by to " zkazilo " hudební sluch, myslím, že zkazit se sluch asi nedá. Jak taky... Jen pro ty co ho mají, je návštěva u někoho s hrajícími " jako kytarkami a jako klavírky a jako xylofonky " na baterky za pár korun " utrpení , strašně to vadí do uší. Tak at to tvoje dítko nemusí poslouchat. Uvidíš podle reakce. Ted s ní zpívej, poslouchej muziku pokud možno naživo. A nediv se, že jí od kapely na náměstí nebudeš moct dostat... Snad mě napadá jen : v hudebninách prodávají různá ozvučná dřívka, bubínky, různá chrastidla, ani nevím, jak se to jmenuje. Má to velmi přijemné zvuky a nebude to rozbitné. My jsme v tomto věku měli pro něj veliký dřevěný xylofon.byl ale přivezený z Ruska. Byl na cenu, co stál velmi dobře naladěný.. No a pak směl taky za odměnu ke klavíru. Tam si zkoušel co chtěl..Podotýkám, že si rozhodně nevybrnkával písně. jen tak si hledal a zkoušel klávesy, co která s kterou. Dvěma ukazováčkama. Měl zakázáno jen třískat.Přeju vám hodně hodně radosti , a když starosti, tak takovéhle !!!! A jestli za patnáct let budete mít počítačového odborníka místo filharmonika, vězte, že nic se na klávesnici počítače tak nehodí, jako klavírem vycvičené prstíky. Helena
 Linka 
  • 

Re: Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(19.8.2006 20:47:41)
Děkuji za tip. My zpíváme hodně, musím jí hrávat na housle. Taky na flétnu (prstíkama sama nedosáhne tak jen fouká a já musím mačkat její oblíbené písničky). Neustále si podupuje nebo něčím tluče do rytmu. Někdy je toho až moc, když si prozpěvuje třeba u jídla. Dokonce si už prozpěvuje i znělku televizních novin:-))
Budu se to snažit rozvíjet dál, ona se zanedbat nenechá:-) Nechci nic uspěchat, ale zase zanedbat.
Přiznám se, že jsem si myslela, že to umí všechny děti. Ale když v roce a půl dokázala poznat na flétnu zahranou písničku a její o dva roky starší neteř vůbec nezabrala, tak jsem si poprvé řekla, že možná má na hudbu cit:-)A pak už to bylo jen horší a horší:-))))

Ještě jednou moc děkuju za radu:-))
Krásný večer.
 Adriana, dcera 11m 
  • 

Re: Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(22.8.2006 23:26:49)
Hmmm, zajimave, ja jsem chtela na Helenin prispevek zareagovat podobne.
Dceri je 11 mesicu, a hudba ji zjevne fascinuje. Jednak na poslech ale v posledni dobe se uz vsechno opakovat. Dokaze zopakovat v podstate jakoukoliv "hmm-kavou" melodii a ma z toho strasnou radost.
Ja jsem moc sluchu bohuzel nepobrala a hudebni vzdelani taky temer nula, maximalne zahraju na piano neco velmi jednoducheho; ale manzel jo i kdyz se hudbe nevenuje jinak nez poslouchanim a obcasnym hranim na piano, myslim ze to bude mit dcera po nem.
Tak si taky rikame ze ji budeme nenapadne podporovat a casem se uvidi. Uz mame doma milion hudebnich hracek a detskych nastroju, a ona si s tim porad hraje, nejradsi ma xylofon. Kdyz si u nas hraji jine deti, tak vetsinou pestickami bubnuji na bubinek, kdezto dcera si veme hulcicky a tuka na klavesy xylofonu. Tesi i desi mne to zaroven. Uvidime jak to pujde dal.
 Mirka, mimi na cestě 
  • 

Re: Hudební talent ?nebo hudební sluch? 

(18.8.2006 16:55:38)
Myslím, že Váš článek je naprosto přesný. Jsem z hudebně založené rodiny, co pamatuji, vždy se u nás hrálo, zpívalo. Bratr začal chodit do lidušky v 5, já v 6, sestra v 7. Hrála jsem na housle. U učitele, u kterého mě to nebavilo a který mě dokonce bil, na nástroj, který byl zrovna potřeba. DOma jsem si odehrála co jsem musela a pak jsme si s taťkou hráli dvojhlasy a na to jsem se vždycky těšila. Po 8 letech jsem toho nechala, začala jsem bydlet na intru. Ale tam byl klavír, ve městě vstřícná učitelka, která vzala "velké dítě" a tak jsem se konečně dostala k vysněnému nástroji. Hrála jsem pořád a zvládla vždy dva ročníky v jednom roce.
Bratr v té době dělal konzervatoř - fagot. Jednou jsem se tam za ním jela podívat a seznámila se se svým současným manželem. Ten má také konzervatoř a je učitelem v hudebce. Dokonce má se svými kamarády kapelu.
Konečně se dostávám k navázání na Váš článek. Můj manžel má z dětství fotoalbum, kam mu jeho maminka zapisovala poznámky o tom, co už umí (bylo to její první miminko). Zapisovala to tam do té doby, než se narodilo druhé, tzn. 1,5 roku. Mimo jiné tam je poznámka, že si neustále zpívá, na všechno si "hraje" a ze všeho nejraději v televizi sleduje dechovky :o)) No a ono to u něj opravdu platilo.
Teď jen čekáme, s čím na nás přijde naše mimi. Chtěli bychom, aby dělalo "akční" koníčky - fotbal, tenis, cokoli a pak také "uklidňující" - třeba hraní na nástroj, kde je potřeba soustředění. KDyž ne na nástroj, tak chodit třeba kreslit, recitovat nebo já nevim co. Ale samozřejmě že doufáme, že bude "po nás". Vždyť to máme od nás z baráku do hudebky asi 10 kroků :o))
m.
 Bára a Naty 


samo to nejde 

(17.8.2006 12:12:40)
Myslím, že neznám žádné dítě, které by přiběhlo domů ze školy a nadšeně sedlo ke klavíru a hodinu cvičilo. Hudební vzdělání, je dar do života, jako jakékoliv jiné vzdělání, i když je potřeba k tomu dítko trošku přitlačit. Jasně nenutit striktně do nástroje, který ho nebaví. Ale vybrat společně nástroj, potom dobrou školu a učitele, který umí zaujmout a učit a nakonec prostě dohlédnout na to, aby dítko cvičilo, stejně jako dohlížíme na domácí úkoly. Přece nemůže jít do života s tím, že co mě nebaví prostě dělat nebudu. Až přijde s tím, že ho nebaví chodit do školy, taky ho necháte doma???
 Rosie 


Re: samo to nejde 

(17.8.2006 20:24:09)
Báro, plně s tebou souhlasím. Dcerka začala loni v září chodit na klavír, baví ji to, ale cvičení jí musím vždy připomínat. Někdy má období, kdy prostě vůbec nechce a jsou řeči, jindy si sedne sama a písničku dvě si přehraje. Zatím nějaký nátlak nevyvíjíme, hlavně že se jakžtakž orientuje v notách, co se naučila. Je nám ale jasné, že asi za pár let ji budeme muset trošku "násilím" přidržet, protože známe děti - málokdy je něco zaujme na strašně dlouho. Chvíli je to tohle a chvíli zase něco jiného, koneckonců prošli jsme si tím všichni. Myslím si, že nejdůležitější ale je otevřít dítěti vrátka do světa hudby. Buď to půjde, dítě se chytne a třeba půjde na konzervatoř, kde bude šťastné nebo bude "pouze" hrát pro radost sobě a ostatním třeba o Vánocích a bude šťastné stejně. Neznám nikoho, kdo se někdy učil na hudební nástroj, aby by se na to zpětně díval s takovým odporem, že se ho v životě ani nedotkne. Většinou tam slyším takové povzdechnutí "tenkrát mě to nebavilo a teď jak bych byl rád, kdyby mě naši u toho víc přidrželi, dneska mi to chybí". Prostě dítě dostane tu možnost se něco nového naučit a budoucnost sama ukáže, jak to dopadne dál. Upřímně, kdybych v budoucnu měla děti nechat dělat jenom to, co je baví, asi by to s nimi nedopadlo nejlíp, o pubertě víme svoje.
 maceška 


Re: samo to nejde 

(17.8.2006 21:00:40)
My takové máme doma :-) A nejkrásněji hraje, když má jít uklízet nebo mýt nádobí.
Byl právě tím dítětem, které je popisováno o pár příspěvků výše - intonoval písničky mnohem dřív než se naučil mluvit, když objevil klavír, začal zkoušet hned hraní dvěma rukama (Maláska), atd. Dodnes, když mu dáte do ruky hudební nástroj, který nezná, stačí mu pár minut, než pochopí, jak funguje, a je schopen na něj hrát. Když jsme jeli někam na dovolenou, museli jsme nejprve zjistit, jestli bude mít přístup ke klavíru, jinak to s ním bylo k nevydržení. Později si vozil housle, a teď má nerozlučnou kámošku kytaru. V hudebce nám při zápisu říkali, že to je rozený klavírista, ať ho dáme někam jinam, že má absolutní sluch, že nemůžeme přece promrhat takový talent...
Jenže on je náš Dan takový renesanční člověk, a kdyby měl otročit jen jedné činnosti, hrát jen na jeden nástroj, byl by nešťastný. Přijde ze školy, a hraje - na klavír, na housle, na basu, na kytaru, na Panovu flétnu...skládá hudbu, písničky, hraje, jak se cítí, a je tímto způsobem šťastný.
 Bára a Naty 


Re: Re: samo to nejde 

(19.8.2006 11:05:53)
Milá Maceško,ten úvod mě rozesmál. Možná bych to mohla použít. Tak necvič, když se ti nechce a teď, když nemáš co dělat, můžeš ošplouchnout nádobí a vysát. Zejména proneseno v klidu a s úsměvem by to mohlo mít jedinečný efekt :-))). Má dcera totiž rozhodně nemá absolutní sluch a nečekám, že by se snad hudbou někdy živila. Přesto hluchá není a tak aspoň ty základy bych jí do života, i přes její občasný odpor, chtěla dát.
 Jana, děti 15,12 
  • 

moje zkušenost 

(17.8.2006 12:21:45)
Já sama jsem hodně muzikální, zvládám celkem dobře klavír, flétnu, kytaru, harmoniku, foukací harm... atd. Své dceři jsem hrála od miminka, ona sama zvládla už ve školce kde co. Bývala hvězdičkou na všech vystoupeních, vždy byla nejlepší na soutěžích zpěvu. Takže - talent asi má. V první třídě jsem ji zapsala do PHV, to už velmi dobře zvládala flétnu a v rámci možností i klavír. Po roce PHV začala chodit 1. rokem na flétnu. Po roce (každý rok mě stál 1800,- kč) uměla stále jen to, co na začátku. Když jsem chtěla -vzhledem k dceřinému nadání- krapet urychlit výuku, aby mohla co nejdříve přejít na příčnou flétnu, po které dcera toužila, tak mi bylo řečeno, že to nejde, že se musí dodržovat osnovy. Tudíž ještě další 2 roky na zobcovku, až mou dceru doženou i ostatní děti. Vzdali jsme to. Nechtěla jsem financovat to, že mi někdo 2x týdně na hodinu pohlídá dceru, a nic jiného jí ty hodiny stejně nedaly.
Dnes je holce 15, ač samouk, velmi dobře zvládá klavír, začíná brnkat na kytaru. Vzhledem k chybějící odborné průpravě z ní virtuoz nikdy nebude, ale jsem ráda, že ji to fakt baví.
 Dana, Teri 7 let 
  • 

Housle 

(17.8.2006 12:38:15)
Dcera hraje na housle pátým rokem, ale někdy fakt lituji, že jsem ji na to dala. Je to dřina a pokud nemáte dobrý sluch, je to na nic. Cvičíme doma hodinu denně a máme co dělat všechno přehrát a procvičit. Není to zahrát jen písničku, ale taky se naučit ovládat určité smyky a správně používat smyčec a vůbec zkoordinovat pohyby rukou. Dcera je šikovná, jde jí to, ale že by hrála s nadšením to taky ne. Teď dostala větší housle, tak ji to trošku motivuje, ale hlavně máme hrozné štěstí na pana učitele. Housle jsou opravdu hodně těžký nástroj, tak zvažte, jestli má cenu na něj začínat. Hodně dětí to vzdá, protože než zahrají jednoduchou písničku, tak to trvá. Jestli si hrála na housle, tak víš o čem mluví. Hodně úspěchů.
 ijka 
  • 

Re: Housle 

(17.8.2006 17:18:13)
Nejsem si jista, zda to dobře počítám, ale opravdu hraje vaše dcera na housle už od dvou let? (Píšete, že má sedm a hraje už pátým rokem.) To si opravdu neumím představit v praxi.
 Dana, Teri 11 let 
  • 

Re: Re: Housle 

(18.8.2006 10:49:02)
Omylem mi to tam skočilo. Dcera má 11 let a hraje od první třídy - tedy pátý rok. Dříve to nedoporučují nebo by to musel být abnormální talent.
Dana
 Lucie J. 
  • 

vydrzet 

(17.8.2006 17:10:11)
Myslim, ze byste meli vydrzet. Ja jsem jako dite hrala na nastroj 9 let a mela jsem obdobi kdy me to bavilo a obdobi, kdy me museli rodice nutit. Kazdy ucitel v ZUS vam rekne, ze takhle je to se vsemi detmi. Vsechny deti je obcas nutno nutit k hrani doma, stejne jako je obcas musite nutit psat ukoly, kdyz se jim nechce. Hra na nastroj se lisi od jinych konicku a krouzku kam deti chodi. Potrebuje to vytrvalost, pili a cas. Po dvou hodinach vyuky by jste opravdu nemela soudit, zda to dite bude bavit nebo ne. Naucit se na neco hrat trva roky a obcas je to narocne jak pro dite tak pro rodice. Pokud ale vydrzite, jednou vam za to muzou byt vdecne. Hra na nastroj potencialne diteti da mnohem vic nez ruzne jine krouzky.
 Osminka 


A co třeba sborový zpěv?  

(17.8.2006 19:30:55)
Mám s piánem podobné zkušenosti, měla jsem špatnou učitelku, a klavír byl moje dětská mučírna, přestože mám výborný hudební sluch. Nic o radosti. Naopak do dětského sboru jsem chodila tak ráda, až rodiče žárlili. Po hudební stránce to vyšlo nastejno. Ve sboru mě taky naučili noty a hlavně zpívání přímo z not, navíc jsem tam našla kamarádky na celý život, viděla kus světa a naučila se chovat v davu. Všechno se mi později hodilo. Fakt je, že pár let klavíru se hodí, aby si člověk přehrál, co potřebuje, ale pokud z dětí nechcete mít profesionální muzikanty, nepřehánějte to. Pokud máte v dosahu dobrý dětský sbor, doporučuju - i klukům - ti se tam mají obzvlášť dobře. A když bude dítě tíhnout později k nějakému instrumentu a mít talent, naučí se na něj samo.
 Adyna 


Re: A co třeba sborový zpěv?  

(17.8.2006 21:55:00)
Osminko, tvůj příspěvek mě dost zaujal. Podle toho, co píšeš, jsi chodila do sboru delší dobu. Podle tvého názoru a tvých zkušeností - myslíš, že je to dobré už pro prvňáčka, nebo až pro starší děti? Syn půjde do první třídy, zpívá hezky a hudební sluch má stoprocentně. Pořád si něco prozpěvuje, poznává v rádiu svoje oblíbené podle prvních tónů... Do školky přišla paní učitelka z hudebky testovat si předškoláčky, a vybrala si ho jako prvního a moc chválila. Tak jsem ho předběžně do hudebky přihlásila, ale na nástroj, k této paní učitelce - učí klavír. Váhám, jestli u klavíru vydrží, na druhé straně vím, že zpívání ho baví...
 Osminka 


Re: Re: A co třeba sborový zpěv?  

(17.8.2006 22:13:52)
Nejlepší je začít hned od první třídy. Dobré sbory mívají hned v září konkursy do přípravných oddělení, anebo si sbormistři sami prvňáky obchází a hledají talenty. Záleží na tom, kde bydlíš. U některých sborů je zároveň i škola hudební nauky, event. i hry na hudební nástroj, což je výhoda, nemusíš pak kombinovat dvě instituce. Do klavíru bych ho klidně na pár let dala taky, zpěv a klavír je ideální kombinace. Třeba si pak sám řekne, co ho baví víc.
 Adyna 


Re: Re: Re: A co třeba sborový zpěv?  

(17.8.2006 23:27:35)
Osminko, díky za názor a za radu. S tím sborem se mi to začíná líbit čím dál tím víc, myslím, že to by toho mého neposedu mohlo docela zaujmout. Tady si ve školce dělala takový "nábor" právě ta paní učitelka z klavíru, ale myslím, že tady v naší hudebce snad sborový zpěv taky je. Musím se po tom poohlédnout. Jen nevím, jestli i tady berou tak malé dětičky, ale to by neměl být problém zjistit. Nejsme moc veliké město (Prostějov - cca 50 tis.), takže těch možností není zas až tolik. Ale v každém případě díky za inspiraci!
 helena , dva kluci 
  • 

Re: Re: Re: Re: A co třeba sborový zpěv?  

(18.8.2006 12:30:08)
Pokud dobře zpívá , chňapne po něm každý sbormistr všemi deseti. Věk je spíš přednost. Jedině s přesuny a doprovodem prcka mohou být problémy.Dneska už josu sbory, kde je spíš sranda vystupovat, než nějaká odpovědná práce, tak ať má štěstí na sbormistra.Důležitý je i repertoár, aby toho vaše zaujalo, co zpívá...Chtělo by to sbor, kde budou věkově co nejvíc k němu, snad tam u vás mají přípravku pro malý...Hodně radosti, přeju.!!!helena
 Calime.CZ 14 
  • 

Re: Sborový zpěv je to nejlepší! 

(28.8.2006 15:02:45)
Pokud má talent, tak určitě ano.
Já chodím do sboru od první třídy... Taky jednoho dne přišla nějaká paní, zeptala se, kdo rád zpívá, já se přihlásila zazpívala nějakou lidovku. A pak jsem chodila do přípravky. V našem sborovém studiu je dohromady šest přípravných sborů, dělených hlavně podle věku. Nejmladší mohou mít 5-6 let. Občas se objeví talentované dítě a to zpívá už od 4. Celému studiu vévodí koncertní sbor, kde mají nejmladší členové i jen 11 let a nejstarší kolem 25. Nyní je nás, tuším, 72 v koncdertním a kolem 400 v celém studiu.
"Malí" mají povinnou hudební nauku. Od 7-8 let (od druhé třídy) do 12-13 let (zhruba do šesté třídy). Pokud chce, tak může v hudební nauce pokračovat.
K cestování... Chystáme se do USA... snad to mluví za vše :-)
 Herrieta 


Hudba nenuceně! 

(17.8.2006 22:56:41)
Ahojky Zdeňko,
přikládám také svůj názor. Děti sice ještě nemám, ale z vlastní zkušenosti...
Také jsem dříve chodila do hudebky na flétnu. Chtěla jsem také sama, ale přestalo mě to po dvou letech bavit. A víš proč? Protože jsem "musela". Né, kvůli rodičům, ti mě nenutili, ale nutil mě ten učitel a to mi vadilo. Přestala jsem tam tedy chodit, ale s hraním jsem potom nepřestala a doma si občas zahraji ještě teď. Také jsem se sama začala učit na kytaru a už na ní hraju 9 let - samouk.
A chtěla bych se také naučit na klávesy, opět jako samouk - není to žádný pravidelný režim, prostě si zahraješ, když máš chuť a tím se v tobě tak hudba rozvíjí. Hraješ to co chceš a né to, co po tobě chtějí ostatní.
Takže můj názor je:
Zbytečně je do toho nenutit, jen jim ukázat cestu. Když je hudba bude opravdu bavit, budeš se divit, co dokážou!
Pa Lenka
 Maesta a zlatíčka 


Musím reagovat 

(17.8.2006 23:49:35)
Dobrý večer, protože patřím k lidem, pro které je hudba skoro vším a mám ji vystudovanou na všech tipech um. školách u nás a sama jsem před mateřskou hudbě učila. Předně hudební sluch má každý - v různé míře, ale má. Jen asi 4% populace nemá a to jsou lidé s vážným poškozením, kt. ani nemluví atd.Pouze záleží, kdy se hud. sluch začne rozvíjet a jakým zp. Stejně jako u všech jiných koníčků i v hudbě záleží na vzoru a tedy i učiteli - musí si navzájem "sednout" a hra na jakýkoliv nástroj musí dítě bavit. Nemělo by tedy jít v 1.řadě o plnění učebních plánů a osnov, které jsou mimochodem v našem hud. školství stále ještě platné z roku 1981 a v některých hud. nástrojích i starš. Dnes je celkem běžné, že si rodiče vybírají školu popř. učitele ŽŠ, SŠ atd.Vybírejte si i v hudebním školství. Poproste o nahlédnutí do hodin kantorů jednotlivých nástrojů i s dítětem a uvidíte - reakci vašeho dítěte atd. Poptejte se dětí a jejich rodičů, kteří již chodí hrat na nějaký nástroj na jejich názor na svého vyučujícího. Někdy to chce čas a ne se vzdat po prvních 2 hodinách.
K Vašim konkrétním dotazům:nevím, zda-li v záři na ZUŠ - na přihlášení nebude pozdě, ale zkuste to, rozvrhy a úvazky se dotvářejí ještě v prvních týdnech září. POpřípadě zkuste se poptat vyučujících na ZUŠ či mimo na soukromou nezávaznou výuku. Foukací harmoniku si myslím, že jako hl. obor nikdo neučí. Jestli znáte někoho, kdo hraje, zkuste se poptat přímo jeho.S hrou na zobcové flétny v MŠ nemám dobré zkušenosti ( sama jsem zobcové flétny vystudovala jako 2. obor na konzervatoři - jako hlavní se u nás nikde neučí - ve světě ano, ale to je jiná záležitost), většinou jde o řadu zlozvyků, které nelze v kolektivní hře u jednotlivců uhlídat. Zase však záleží na vyučující osobě. Já sama bych nechala dcerku pokračovat. Někdy zájem o aktivní hru přichází později. Jedna hodina týdně je málo, ale točí se to kolem financí. Některé ZUŠ či samotní vyučující správně hodinu rozdělují na 2 cca 20min. lekce, popř. o to žádejte sama.Také si můžete připlatit na hodiny 2, ale to bych nechala na Vašem zvážení spolu s vyučujícím po navázání kontaktu a po jeho odhadu dítěte . S dítětem alespoň ze začátku choďte do hodin společně nebo pověřte dospělou osobu - dítěti známou, aby s ním chodila. Snad jsem Vám trochu pomohla. Pokud chcete, můžete se na mne obrátit na můj meil. V ložnici na mne čekají 2 malá škrobátka (třetí spinká v bříšku), jedno budu za chv. kojit a druhé je " mamináček" nese těžko, kd. mne v ložnici při sebemenším probuzení nevidí, tak musím končit. Neopravuju překlepy a chyby, snad to pochopíte i tak. S pozdravem a přáním radosti z hudby. Marie
 anonymka 
  • 

Helí, 

(18.8.2006 10:50:08)
zajímalo by mne, zda se dá naučit také zpívat, když tvrdíte, že má každý člověk alespoň trošku hudební sluch. Zpívám dost hrozně. Neumím svůj hlas modelovat vůbec do žádných tónů, které jsou vyšší nebo nižší, ale moc mě to baví. Sice se slyším, ale asi mi chybí odpovídající tréning.

Hudební sluch asi mám, neboť jsem hrála na flétnu asi 4 roky. Nebavilo mne to, nelíbily se mi písničky, které jsem hrála. Jezdila jsem také na "hudební" tábor, kde nás naučily písničky, které mne bavily mnohem více. Dodnes, když mě něco chytne, zkouším si tu píseň najít v notách na netu-na flétnu většinou neúspěšně, nebo zkouším sama podle poslechu, což mne baví. Čím jsem ale starší, tím méně hraji. Ale jsem odhodlaná hrát svým dětem, já jsem jako malá byla také vždy nadšená.:-))

Jinak přeji hezký den všem!!! :-)
 Maesta a zlatíčka 


Re: Helí, 

(21.8.2006 23:40:31)
Ano, dá se naučit zpívat, ale spousta i muzikantů profíků zpívat neumí. Není to jen o sluchu, ale o způsobu ovládání hlasivek. Zpěv, i když může zpívat každý, je veliké umění a velká věda. POd odborným vedením - většinou jde o koordinaci dýchání a hlasivek - řečeno velice jednoduše a jde o dlouhodobé učení. Sama zkuste meluzínu -takové houkání, ale tichoučké, glizanda a zastavení hlasu v určité poloze. Dětem určitě hrejte - hlavně pokud budou hrát i ony, tak je to dobrá motivace, být jako maminka nebo být lepší. Vše chce nenásilně. S pozdravem M.
 Maesta a zlatíčka 


Re: Helí, 

(21.8.2006 23:42:01)
Ano, dá se naučit zpívat, ale spousta i muzikantů profíků zpívat neumí. Není to jen o sluchu, ale o způsobu ovládání hlasivek. Zpěv, i když může zpívat každý, je veliké umění a velká věda. POd odborným vedením - většinou jde o koordinaci dýchání a hlasivek - řečeno velice jednoduše a jde o dlouhodobé učení. Sama zkuste meluzínu -takové houkání, ale tichoučké, glizanda a zastavení hlasu v určité poloze. Dětem určitě hrejte - hlavně pokud budou hrát i ony, tak je to dobrá motivace, být jako maminka nebo být lepší. Vše chce nenásilně. S pozdravem M.
 LadyP 


Nedržet 

(18.8.2006 10:05:30)
K otázce, zda dítě u něčeho "přidržet", když ho to nebaví, já říkám - ne. Sama jsem takhle byla držena 8 let u kláves, hodně jsem u toho řvala, a od momentu, kdy jsem skončila, jsem se k nim nikdy nevrátila. U mě takovéto "tedˇ se ti to nelíbí, ale jednou mi poděkuješ" nefunguje. Když jsem nešťastná v momentě, kdy tu činnost dělám, tak nikdy na to v dobrém vzpomínat nebudu. Já spíš vidím jako řešení zkoušet různé nástroje-třeba 10-a když na dítěti uvidím, že nic není to pravé, tak to ještě nechat uzrát.
 Eva + kluci (02,03,06) 


Re: Nedržet 

(18.8.2006 15:00:31)
Markéto, mě taky rodiče "drželi" 8 let a nebylo to správné. Já jsem toho názoru, že "přidržet" se má do konce nějakého období - v případě hudebky bych řekla do konce školního roku, a pak rozhodnout. Když dítě dál jednoznačně nechce, tak nenutit. Jde o to, aby dítěti, které si notabene nějaký nástroj (či jinou činnost) samo vybralo, nebylo umožněno skončit hned, jak ho opustí první nadšení nebo nastane první zádrhel. Tím by se, podle mého, učilo, že když ho něco nebaví, nebo mu to nejde podle jeho představ, může od toho odkráčet. Pokud je navíc kroužek nebo vyučování zaplaceno do konce roku (nebo pololetí), je to dobrý důvod, proč toto období dokončit. Za tu dobu myslím, že bude čas posoudit, jestli to bavit bude nebo nebude, jestli se dítě dobře shodne s učitelem atd.
 minonka 


Určitě bych děti někam zapsala 

(18.8.2006 11:34:05)
Já jsem hrála celý život na flétnu a taky jsem děti na tento hudební nástroj učila.
Podle mě, hra na flétnu dá dítěti velmi do života, jakýsi základ, a to nejen po hudební stránce.
Já bych děti nechala rozhodnout samy, určitě bych je vedla k hudbě tak, že bychom doma společně zpívali hlavně lidové písničky (tedy aspoň s těmi nejměnšími) a pak bych se snažila je někam zapsat. Tahací harmonika, neboli akordeon se určitě vyučuje v umělecké škole. Holčičce, která se rozhodla pro housle (nejtěžší to hudební nástroj), bych řekla o jejich obtížnosti a zda-li opravdu na ně chce hrát, zda nechce vyzkoušet jiný nástroj, jednodušší. Protože jak jí to nepůjde, nebude ji to bavit. Pokud se rozhodne pro housle, tak budiž. A holčičku (pokud se nemýlím), která ráda zpívá a tančí, bych sklidem zapsala buď do sólového zpěvu nebo co by bylo možná lepší do pěveckého sboru, tak si udělá i další kamarády. A pokud by chtěla tak bych ji zapsala i na tanec. Také jsem tancovala, závodně, v Brněnském Starletu manželů Buryanových, bylo to naprosto skvělé.
 Lavi 


Učitel 

(18.8.2006 11:58:48)
Já si myslím,že hodně velký podíl na této záležitosti má učitel, někdy věk dítěte.
Mám desetiletou dceru,která od školky střídala kroužky ja špinavé ponožky, už od školky(výtvarný kroužek, kroužek dovedných rukou, balet, sportovní hry, keramika, angličtina,němčina..)....
Nejdřív tam hrozně chtěla, byla nadšená a za pár týdnů ji to přestalo bavit. Když se takto stalo s třetím kroužkem, řekla jsem jí, že když si něco vybere, musí si to dobře rozmyslet,protože tam bude rok chodit.
Vybrala si další kroužek a zbytek roku se tam nutila chodit. Byla jsem z toho otrávená zrovna tak jako dcera.
Chodí od první třídy do hudební třídy, mají dvě hodiny týdně sbor a 4 hodiny hudební výchovy. Od školky hraje na flétničku, nikdy ji nenapadlo si doma zahrát jen tak pro radost,vždy cvičila proto že musela.
Až ve třetí třídě se stala změna. Dostali nového pana učitele, který v dětech probudil lásku k hudbě.
Pak chtěla hrát na klávesy. Je to dost nákladné, pořídit klávesy,ale děda pomohl a já se děsila zapomenutého osudu kláves. Nic takového se však nestalo. Dcera na klávesy denně hraje, ne proto,že musí,ale pro radost! Hraje si i na flétničku a moc ráda.
Učí se nové písničky, brnká melodie z reklam....a chodí ještě do základní umělecké školy, kde měla štěstí na dobré učitele(zatím jsme vystřídali dva),kteří ji nenutí hrát etudy,ale pěkné písničky,které letí a ještě si může vždy ze dvou nebo tří skladeb vybrat,co se chce učit. Což je myslím prima přístup!
 Renata, dva kluci 
  • 

Hudební talent 

(19.8.2006 11:59:45)
To, co děti na hudbě láká, je až ten výsledek, ale ten je daleko. Počátky je musí logicky odradit.
Náš starší kluk (jde do 5. třídy) hraje na klavír 5 let (od školky). Při každém cvičení doma jsem u něj seděla - asi tak první dva roky, potom občas, teď už vůbec. Zpočátku jsem musela i zahromovat a říct, že to prostě zahraje a basta. Ale teď už umí hodně, takže ho to hodně i baví, hraje pěkný jazz i klasiku - žádné úpravy pro mrňata. Zpočátku cvičil 15 minut, teď cvičí půl hodny denně. A pak už si /konečně!/ hraje jen tak pro radost - Harryho Pottera, písníčky od táboráku, z filmu, nebo si skládá hodně dramatické melodie.
Možná, že talent má, ale především to byl "zicflajš" nás obou. Znám dost dětí, jejichž maminky to vzdaly, aby dítě netrápily, a teď to trápí je.
Náš mladší je ještě ve školce, přiznám se, že u něj nespěcháme - přece jen je to náročné i pro rodiče, ale uvažujem o něčem jednodušším, třeba o klarinetu, až projde flétničkou.
 Hana, dcera 14 měsíců 
  • 

Re: Hudební talent 

(19.8.2006 23:43:53)
Nedá mi to a musím reagovat. Jsem učitelka klavíru, t.č.na mateřské dovolné. Moc se mi líbí přístup paní Renaty k hudebním začátkům u staršího syna. Sama se snažím své žáky především zaujmout a nelpět na zastaralých učebních postupech (stupnice, prstová cvičení, etudy). Nástrojová technika se dá naučit i pomocí populárních melodií a pro děti je to rozhodně zábavnější. Jen musím upozornit na jednu důležitou vědc: klavír, ač na to nevypadá, je jeden z nejjednodušších hudebních nástrojů pro začátek. Klávesy jsou jasně ohraničené, systém pochopitelný i pro menší děti. A s trochou fantazie učitele lze poměrně brzy hrát s žáky "pěknou muziku". Všechny ostatní nástroje (s výjimkou kytary, ta má ale jiná omezení) jsou limitované svým rozsahem a hlavně schopností hrát pouze melodii. Aby hudba zněla opravdu jako hudba, potřebují nějký harmonický doprovod (klavír, kytara, skupina nástrojů). A vyloudit tón na klarinet není vůbec jednoduché... Vím o čem mluvím, zkoušela jsem to :-)
Přeji všem maminkám (rodičům) hodně trpělivosti při provádění jejich ratolestí úskalími hudebních začátků. Myslím si ale, že to za pokus rozhodně stojí.
 Calime.CZ 14 let 
  • 

Názor 

(19.8.2006 18:40:32)
Hudba je něco, co potěší snad každého, ne?
Já jsem začala zpívat v šesti letech a následující rok jsem ke sborovému zpěvu přidala i klavír.
Sice je pravda, že klavír mě nikdy nebavil a doma nikdy necvičím, ale občas si zahraju nějakou melodii a potěší mě to, nebo si přehraju na klavír to, co se mám naučit zpívat.
Podle mého názoru, by každý, kdo zpívá, měl aspoň znát noty (i takové znám) a pokud možno i umět si to přehrát na svůj nástroj.
Jestli je to baví nebo ne... U malých dětí to bývá různé. Já měla období, kdy jsem zkrátka protestovala, že nikam do ZUŠ nepůjdu a basta. A máma mi na to řekla, že půjdu a šmitec.
Sice jsem tehdy na ni byla nakvašená, ale vyplatilo se. Zkrátka mámy mají vždycky pravdu. (a taky bylo stěstí, že se ta moje spokojila s tím, že pouze chodím do klavíru :-))
Ve zpěvu mám úspěch. Klavír jsem ani po sedmi letech neopustila (už jsem si zvykla na fajn hodiny s učitelkou) a hudba mě baví.
Je pravda, že velmi záleží na učiteli. Kdysi jsem měla suplované hodiny klavíru a bylo to jako jít na popravu. Nakonec jsem dostala novou učitelku a s tou jsem doteď.
Hodně záleží na poutu jaké se vytvoří mezi učitelem a žákem. Ovšem viděla jsem děti, jejichž maminky je doprovázejí na hodiny a "dohlížejí" na její průběh, ale myslím, že ne vždy je to potřebné. Co se pamatuju chodila jsem na hodiny sama a pak mě prostě přišel vyzvednout starší bratr.
Nejdůležitější je, aby bylo nadšení. Je časté, že časem poněkud odpadne, ale nikdy by se neměla házet flinta do žita a mělo by se nějak obnovit. Velkým motorem může být veřejné vystoupení. Samozřejmě se tu může vyskytnout zádrhel v podobě trémy, ale povzbuzování může pomoct. ("Budeš zářit! Půjdu tam s tebou..." atd)
Můžete si být jisti, že tohle vás i sblíží. A navíc ten pocit hrdosti! Nepište, že by vás tohle jako rodiče nelákalo ;-)
 Radka27 


Já čekala nějakou radu :o) 

(21.8.2006 13:55:06)
Já čekala nějaký tip jak na to. Ne fůůůru dotazů :o)
Moje tchýně je učitelka klavíru, manžel hrál spoustu let, já zpívám a hraju na flétnu a kytaru, takže s rozvojem hudebnosti u našeho 8.měsíčního kluka si hlavu nelámu, okouká co se dá. Ke klavíru už si ho beru na klín a on si brnká.
K Vašim dětm... pokud sama na nic aktivně doma nehrajete, zkuste alespoň s dětmi zpívat, nebo se přinutit a na nějaký nástroj jít dětem vzorem a zpívat s nimi za doprovodu nástroje. Jinak pomůže opravdu jen liduška, ale zase.... když rodič doma na nic nehraje, dítě nevidí co napodobovat. Samozřejmě, že se naučí hrát, ale se vzorem u rodičů to určitě půjde lépe, byť rodič třeba jen chválí a nebo prosí dítě o hudební doprovod ke zpěvu atd... Přeji hodně štěstí. Dejte pak vědět jak to dopadlo.
 Klára, dvy kluci (4 a 5) 
  • 

klavír pro prtě - kde v Brně? 

(22.8.2006 12:48:05)
Zdravím Rodinu po hodně dlouhé době, zabrousila jsem sem, protože hledám dobrou školičku pro staršího syna, který hraje ve školce na flétničku a rád by klavír, který máme doma, ale já bohužel neumím, jeho brnkání strašně baví. Po pročtení diskuse nejsem o moc moudřejší. Máte někdo dobrou školu hry na klavír v Brně? Prošla jsem stránky několika ZUŠek, ale mnohem radši bych dala na osobní doporučení někoho z vás, klidně soukromou školu, hlavně aby to nebyl nudnej dril, Kryštof má trpělivost, ale nechci z něj dělat virtuoza... Díkiy moc. Klára.
 Maesta a zlatíčka 


Re: klavír pro prtě - kde v Brně? 

(23.8.2006 22:42:10)
Dobrý večer Kláro, v Brně ZUŠ kVAPILOVA - je tam moc šikovná pí. uč. která se věnuje předškolním dětem i velkým-rozhodně žádný dryl a zázračné dítka, ale radost z hudby na celý život. Zkuste zabrousit na jejich stránky. Nebo mne kontaktovat ne můj E- mail.
 Renata 2 deti 
  • 

syn a fletnicka 

(22.8.2006 8:36:29)
Syn 6 let chtel hrozne hrat na nejaky nastroj.Zkusili jsme fletnicku.Ze zacatku ho to strasne bavilo,hudebni sluch ma a docela mu to slo.Problem byl v tom, ze si myslel,ze za mesic bude vse umet.Byl netrpelivy a nechtel trenovat.Ale kdyz treba chtela babicka neco zahrat,hral hezky a rad.Nevim co dal,mrzi me,ze nechce pokracovat,ale nechci ho nutit..
 Maesta a zlatíčka 


Pro paní MUDr.,PHDr. Magdalénu 

(26.8.2006 11:05:02)
Dobrý den, obrátila jste se na mne na základě mé reakce k tomuto článku - odepsala jsem Vám, ale e-mail se mi vrací, jakože je chybný. Závítáte-li sem ještě, ráda Vám odpovím znovu.Radím Vám v e- mailu, jak lze rozvíjet hudební cítění, již v prenatálním období a jak to u Vás jde krásně zkloubit s "hud. výchovou " Vašich starších dětí. Pošlete mi proto prosím ještě jednou Vaši adresu nebo nějakou jinou,popř. to můžu nepsat i na tento odkaz - mam pocit něčeho nesplněného. S pozdrevem M.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.