| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Každý začátek je těžký aneb jak připravit dítě na školní docházku

 Celkem 103 názorů.
 Martina, Dita 6m 
  • 

souhlas 

(2.3.2006 9:42:45)
Myslím že dnes kolikrát rodiče předpokládají že škola je tu od toho aby děti všechno naučila, ale na tyhle "detaily" - jako podpora samostatnosti atp. zapomínají. Když jsme se v létě na oslavě sešli celá rodina, docela mě zarazil pětiletý synovec. Maminka nebyla v dosahu, tak přišel za mnou "teto udělej mi šťávu" (myslím že tam bylo i prosím), a když jsem mu podala láhev se sirupem a skleničku - tak si nalej kolik máš rád - zeptal se mě s nelíčeným údivem "to si ji můžu udělat sám?"....... zas tak "nebezpečná" akce mi to nepřišla (navíc to není žádný drobeček ale už "kus chlapa)...
 Sarka a 4 deti 
  • 

Re: souhlas 

(2.3.2006 10:55:27)
No pětilete ditě,jedno to dokaže a druhe ne ,neni to jen učenim ,nelibi se mi když maminky srovnavaji .U synovce se vidi každou chybičku ale moje je lepši,jsem lepši mamou,věnuji se vic potomkovi než ty druhe, a t d ....Prosim nesrovnavejte!!!!!!
 Etinka 


Re: Re: souhlas 

(2.3.2006 12:18:21)
Jestli jsem to dobře pochopila,tak Martina nesrovnává děti,ale byla překvapená,že se 5ti letý chlapec divil,že si může sám nalít pití. To znamená,že jeho maminka ho nenechá,tudíž ho nevede k samostatnosti.
 Michaela, Lili - 5 let 
  • 

Re: souhlas 

(18.9.2008 10:04:43)
Je to o tom, že někteří rodiče děti nevedou k samostatnosti to máš pravdu, ale některé děti i když rodiče se snaží je k samostatnosti vést, tak se třeba odmítají oblékat sami.
Co potom?
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: souhlas 

(2.3.2006 13:53:58)
Já myslim, že z takovýhle situace se nedá moc soudit. Naši kluci si třeba doma pití udělají, ale u babičky ví, že sami nesmí, protože jí to vadí a řekli si by si asi kdekoli v cizím prostředí. Říkají si i doma, když tu je návštěva a větší chaos. Co si vybavuju kamarádky pětiletou holčičku, tak si prý doma taky dělá pití sama už docela dlouho, ale u nás si vždycky řekne a možná by se taky divila, že si může nalít sama, protože co kdyby to rozlila na cizí podlaze... doma není problém - tam ví i kde je hadr a může po sobě sama uklidit.
 Martina 
  • 

Re: Re: souhlas 

(2.3.2006 18:23:36)
S tím pitím - pointa byla v tom že Daník byl udivený že by něco takového mohl sám dělat, protože mamka za něj takovéhle věci dělá, protože "on je trdlo, dlouho by to trvalo"... atp. Nechtěla jsem srovnávat schopnosti stejně starých dětí ani říkat jestli to někde dovolují a jinde ne. Udivil mě údiv dítěte že je samo něčeho takového schopné bez maminky....
 Katka,kluci 3 a 7 
  • 

Dobře napsáno 

(2.3.2006 11:03:39)
Jsou to praktické rady,které fungují.
Mám to doma zrovna on-line se starším klukem.Dovoluji si přidat své poznatky:nedávat oblečení,u kterého vadí,když se zkrátka ztratí(i když se většinou časem najde).Koupit velkou tašku,aby se všechny věci vešly a nemusel se nosit ještě pytlíček nebo taštička - ta nemá šanci.A obrnit se trpělivostí.To že ve škole(nebo v družině)zůstaly:rukavice,čepice,mikina,taštička na krk s lístky na oběd,krabička na svačinu,penál....doplńte dle vlastních zkušeností - je u nás na denním pořádku.Maminky prvňáčků: mám jen já takového roztržitého sklerotika,nebo je to obecný jev? A hraje v tom roli pohlaví? Mám na mysli,jestli jsou holčičky v tomto schopnější.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 11:52:54)
Myslím, že to není jen pohlavím dítěte ;o) Moje neteř je právě ve druhé třídě a rozhodně to s ní není snadné. Není týden, aby nedonesla ze školy poznámku za to, že jí něco chybí. Úkol, pomůcky, sešit... A nejhorší je, že kolikrát ty věci ve škole má, ale prostě se jí nechce hledat v tašce, tak řekne, že nemá... Téměř neustále něco ztrácí, je schopná jít z družiny v bačkorách, protože zapomněla boty v šatně a nechce se jí pro ně vracet... A můžou jí to všichni vysvětlovat jak chtějí, jí je všechno jedno. Že má poznámku? No a, Péťa má taky. Že dostala špatnou známku? No a, někteří měli i horší. A nic nezabírá. Vysvětlování, zákazy, příkazy, sliby... Když to vidím, děsím se myšlenky, že nás to za chvilku čeká taky ;o)
 Tulačka(Bety 9/96+Anička 4/98) 


Ještě jedna rada :-). 

(2.3.2006 12:23:05)
Já bzch ještě (z vlastní zkušenosti) doporučovala trénovat nošení jídla na tácku. Zvlášť malým, titerným holčičkám či klukům. Ze začátku prázdné nádobí, potom i s jídlem. Ono to pro ty prckz nebývá vůbec jednoduchý.
A zapomínáme taky, ač holky chodí do 2. a 3. třídy. Ale výrazně se to lepší.
 Markéta, syn 4 r. 
  • 

Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 12:54:46)
Mně se článek taky moc líbil, ještě máme dost času vše natrénovat. Musím říct, že ač jsem jinak s naší školkou moc spokojená, k samostantnosti děti rozhodně nevede. Doma se prcek prostě MUSÍ oblékat a obouvat sám, ve školce ho paní učitelka oblékne. Já i chápu, proč to dělá - nemá čas nad ním čtvrt až půl hodiny stepovat a říkat: teď ponožky, ano dávají se na nohy, ne na ruce, slipy na hlavu opravdu nepatří, ano, díra na triku není o moc větší než tvoje, hlavu, ne, nátělník se přes triko nedává atd. atd. Totéž s jídlem - dozvěděla jsem se, že když už "sám nemůže papat", paní učitelka ho dokrmí. Ty jo, vždycky jsem si myslela, jaká jsem měkota maminka, ale učitelkám nesahám ani po kotníky.

Pokud jde o ty chlapečky a holčičky - nemáme prvňáčka, ale chlapečka, který navštěvuje už druhé předškolní zařízení, a mě se zdá rozdíl naprosto neuvěřitelný. Do šatny přijde holčičky, rychle se samostatně převleče, uklidí po sobě, dá mámě nebo tátovi pusu a šup do třídy. Přijde chlapeček, za vydatného povzbuzování a napovídaní ze sebe serve několik kousků oblečení, namátkou navleče jiné, trochu potančí po šatně, servané oblečení hodem rozmístí na nejrůznější místa a po pouhé půl hodince šup do třídy. Neříkám, že to platí bezezbytku u všech dětí, ale když jdu pro malého do školky, vždycky se modlím, aby s ním odcházela Verunka a ne Kryštůfek.
 Chiméra, syn 5,5 
  • 

Re: Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 12:58:16)
Markéto, jak kde. U nás je to naopak.
Syn doma sám ani nejí, oblíkat se začal zcela nedávno.
Všecko co umí, se naučil ve školce.
Ne že bych se doma nesnažila. Ale když se mu to napoprve nepovedlo (jakákoli činnost), tak už to podruhé odmítl zkoušet.
Ve školce se naučil obouvat, oblékat, jíst, malovat, stříhat :)
Kdepak by to paní učitelky mohly u 20 dětí dělat za ně.
 Markéta, syn 4 r. 
  • 

Re: Re: Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 13:12:36)
Syn se naučil jíst a oblékat v jeslích (doma to samé, co popisujete vy), proto mi ta školka přijde v téhle oblasti jako ohromný krok zpět. Jasně že paní učitelka neobléká těch dětí dvacet, obléká prostě ty nejpomalejší. Jinak pokud jde o kreslení a stříhání - to se prcek taky naučil ve školce, a taky je to jediné místo, kde je ochoten to provozovat - doma, když vytáhnu pastelky, vypadá, že se zhroutí (zvláštní, vždycky jsem si předškoláka představovala jako dítě celý den sedící u stolu něco kreslící či lepící - HAHA).
 Jana, 2děti+bříško 


Re: Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 13:12:36)
Tak ten predchazejici prispevek me trosku rozesmal (v tom jaky je rozdil mezi kluky a holcickami), i kdyz zobecnene to asi plati. Mam petiletou dcerku (ta je starsi) a ta se umi sama oblekat davno, ale nesmi byt nikdo okolo, odchazime ze skolky vzdycky posledni (uz radeji chodim i pozdeji, protoze drivejsi prichod nic neresil - musela si skouknout ostatni odchazejici deti) a prvni rok byl pro me narocny, protoze si pani ucitelky pravidelne stezovaly, ze oblecena je posledni ze vsech, misto jidla povida...Nic se ale nezmenilo, jen kdyz se naucila cist, tak ji jeste krome ostatnich odchazejicich deti (kde musi slyset, co ktere z nich rika mamince) rozptyluji nasteny a jmenovky deti u kapsaru.
Zajimave je, ze jinak problem se soustredenim nema, kdyz si cteme, vydrzi hodiny (od malicka), cist se taky naucila bez nejakeho meho snazeni (pravda, rikala jsem ji, co je ktere pismenko).
Na druhou stranu uklid je treba neresitelny problem, pokud ho ma delat samostatneji, rozptyli ji kazda hloupost, rozehraje se, ale vim, ze schvalne to nedela. Mladsi dvouleta dcera naopak nema problemy se rychle najist ani uklizet, co ji reknu ( nosit treba vic kosticek najednou), takze jsem se prestala obvinovat, ze by to bylo mym spatnym pristupem, proste kazde dite je jine.
Nas skola ceka az za rok a pul, spis se bojim toho, ze Niku vsechny znalostni veci strasne bavi a stemi praktictejsimi je to naopak, tak snad se ve skole moc nudit nebude. Ja sama jsem cetla taky pred skolou a prilis prakticka taky nejsem.
Tak hodne trpelivosti s predskolacky.
 Líza 


Re: Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 13:54:18)
Jo, taky jsem ten článek četla s úsměvem a ještě v 6 letech byla moje dcera nejpomalejší v převlíkání z celý školky včetně tříletých. Když šla do první třídy a lidi se mě ptali, jestli se tam nebude nudit, když umí číst, odpovídala jsem, že ne. Že zatímco ostatní děti se budou učit číst, ona bude sedět v šatně a trénovat si rychlé převlíkání a přezouvání.
No a skoro to tak je :-D
 Chiméra, syn 5,5 
  • 

Líze 

(2.3.2006 14:08:59)
Lízo, možná je škoda, že tvoje dcerka nechodí do třídy pro nadané děti.
Je jich tam jen 15, pracují s nimi 2 učitelky a logicky je víc času věnovat se individuálně tomu, co které dítě potřebuje.
 Líza 


Re: Líze 

(2.3.2006 17:38:50)
Chiméro,
naštěstí máme fajn školu, 18 dětí ve třídě, program volně inspirovaný podle Začít spolu a perfektní učitelku.
Verča ve škole rozkvétá a i když je to s tím rychlým oblíkáním furt hrůza, v jiných ohledech se rozvíjí dál a nijak nestrádá. Úkoly dostává každý podle svých schopností nebo si je podle svých schopností i vybírá. Je to fajn.
Po pravdě řečeno - je chytrá, to jo, ale za extrémně nadanou bych ji neoznačila. Taková normální chytrá holka ;-)
 Míla, 2 děti 
  • 

Re: Líze 

(3.3.2006 2:06:55)
Zajímalo by mne, jestli máš na mysli nějakou konkrétní třídu pro nadané děti. Pokud vím, jsou v celé republice dvě, možná tři? Ale jen jedna první třída funguje už v tomto školním roce a to ještě v Českých Budějovicích. Ty další dvě mají začít v září v Praze, ale jedná se jen o první třídy. Nebo mi něco uniklo? Dost mne to zajímá, jedno takové dítě mám a školu pro něj jsem intenzivně hledala tři roky bez úspěchu.
 Chiméra, syn 5,5 
  • 

Pro Mílu - třída pro nadané děti 

(3.3.2006 9:28:14)
Ano, tříd pro nadané děti zatím moc není. V ČR zatím funguje (první rok) jen jediná, ta v Českých Budějovicích. Od září se budou otevírat dvě další: v Praze a v Olomouci.
 Míla, 2 děti 
  • 

Pro Chiméru - třída pro nadané děti 

(3.3.2006 20:19:12)
Díky, myslela jsem si to. Je to smutné, ale s vládou a hlavně s ministerstvem školství nikdo nehne, změny přicházejí velmi pomalu, nás už se to nedotkne. Podařilo se nám alespoň přeskočit první třídu, taky máme štěstí na paní učitelku, ale přesto - úplně ideální to není. Ale to je na delší vyprávění a pochopí to jen ten, kdo se s nadaným dítětem z blízka setkal.
 Luci 
  • 

Re: Pro Chiméru - třída pro nadané děti 

(3.3.2006 22:25:30)
Jo, taky to mám doma.
Máme na školu ohromné štěstí, vozíme syna z města na tzv. vesnici. Dětí je ve třídě 17, přístup učitelek je naprosto úžasný, a i když je syn v sebeobsluze odmalička vyloženě pomalý, nikdo mu nesleví. V učení má možnost dělat najednou první a druhou třídu na základě individuální vzdělávacího plánu, takže my jsme všichni naprosto spokojení. Ve škole se totiž musí vyrovnávat s každodenní realitou různorodého kolektivu a to mu, myslím, jenom prospěje.
 Míla, dva kluci 
  • 

třída pro nadané děti 

(5.3.2006 0:59:01)
Jo, jo, to zní dobře. My dojíždíme z vesnice do města :-) U vás je různorodý kolektiv určitě přirozenější. Náš syn je narozený v červenci, momentálně je ve druhé třídě s dětmi jen staršími, v průměru o rok a půl, s nejstarším o dva a půl. Sociálně je navíc mírně pozadu, nebo možná je spíš jiný a vždy bude, ale zatím to zvládá dobře a díky škole a paní učitelce se i v tomto velmi lepší. Trošku se bojím, co bude dál. Nicméně mu přes veškerou snahu (škola se opravdu snaží vyjít vstříct, jen mají málo zkušeností) ve škole chybí některé předměty (se zeměpisem jsme si doma ještě poradili, s chemií už jsme v úzkých). To je formou integrace nemožné zařídit, protože na ně do sedmé či osmé třídy chodit nechce a ani se mu nedivím. Speciální školy nebo třídy prostě chybí.
 LU,2děti 
  • 

Re: třída pro nadané děti 

(15.3.2006 22:23:03)
Nejsem příliš pro zřizování tříd pro nadané děti. Myslím, že daleko vhodnější zpravidla bývá integrace v běžné třídě. A to právě proto, že nadprůměrně inteligentní dítě zpravidla mírně zaostává v sociální oblasti. Tím, že jej vytrhneme z běžného prostředí mu rozhodně neusnadňujeme pozdější vstup do společnosti "nenadaných, ale sociálně zdatných" lidí. Nadané dítě je bráno jako dítě se specifickými potřebami. Ale zrovna tak jako v případě dětí s postižením (smyslovým, poruchy chování, učení...), by měla být učitelka seznámena s problematikou výchovy nadaných dětí. Bohužel většina to, v lepším případě, slyšela kdysi dávno ve škole. A největším problémem je v současné době vysoký počet dětí ve třídě, a to jak v MŠ tak na základkách.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Re: třída pro nadané děti 

(15.3.2006 22:33:28)
LU, já tohle vidím jinak. Bohužel tzv. "integrace" nadaných dětí velmi často znamená to, že je zbytek třídy odmítne přijmout mezi sebe a občas je i šikanují. Učitelky, které tohle ve své třídě zvládnou, jsou NAPROSTO výjimečné. :-( Naopak pokud takové dítě chodí do třídy s podobně "ujetými", většinou se jeho sociální schopnosti zlepší. Navíc to "zaostávání v sociální oblasti" pravidlem nebývá. Jen to tak někdy vypadá - třída dotyčného jedince vydělí, a on se jim nevnucuje :-), protože má stejně naprosto odlišné zájmy než zbytek třídy.
 dáša 
  • 

Re: Re: Dobře napsáno 

(30.3.2006 9:58:24)
No to je přesné! Taky mám kluka a vidím v šatně školky rozdíly - holčičky jsou oproti klukům v 90% šikovnější v tom, jak se o sebe postarat, obléci apod. My pořád řešíme ty slipy na hlavě, blbnutí místo oblékání, úklid šatů odhozením libovolným směrem atd. Někteří jsou mimoni prostě už od začátku.
 VeraK 


Re: Dobře napsáno 

(2.3.2006 13:42:54)
Ahoj,

Vojta, když šel do školy, uměl se obléknout, obout, najíst atd, ale sklerozu měl dokonalou. Dokázal přijít ze školy bez kalhot, haha, ne že by přišel ve slipech, ale v kraťasech na tělocvik. Taky dokázal jít ráno do školy bez aktovky, ach jo, to bylo něco. Ovšem ne, že by se to s přibývajícím věkem zlepšilo. Teď jezdí na osmiletý gympl a sice už nejezdí domů bez kalhot, ale mikiny, čepice, učebnice.........atd atd, to je nekonečný příběh. Jsem zvědavá na Aničku, jestli to bude lepší.

Věra
 Jitka 
  • 

Re: Dobře napsáno 

(3.3.2006 10:01:23)
Můj brácha nechal v 1. třídě v šatně aktovku. A zjistil to teprve, když po něm mamka chtěla, aby psal úkol. Taky jí chvíli trvalo než si zvykla, že je úplně jiný než já, vzorná holčička. Ale dostal se z toho a teď končí vysokou školu:)))
 Míla, 2 kluci 
  • 

ve školce nic, ve škole všechno 

(2.3.2006 13:05:00)
Trošku se mi zdá, že je problém v našem škoství a pojetí školky a školy jako takové. Ve školce si děti jen hrají a malují, paní učitelka se vším pomůže, povinnosti nemají vlastně žádné. Potom najednou bez varování přijde škola a úplně jiný systém a režim, vysoké nároky ve všech směrech, pro šestileté dítě to musí být velký šok. Zdá se mi tento systém vůči dětem bezohledný, mimo jiné vede ke zbytečným odkladům. Nebere ohledy na individuální vývoj dítěte. Jedno dítě si dokáže v pěti letech bez problémů připravit věci na kroužek, obléct se rychlostí blesku, či samo nakoupit v obchodě za rohem, ale v první třídě má problémy se psaním nebo čtením. Jiné dítě je v učení "v normě" nebo i napřed, ale samostatné nebude ani v deseti letech. Ale klasická škola chce, aby děti byly dobré nejlépe ve všem, v samostatnosti i v učení, je to tak totiž jednodušší, i když naprosto nemožné, navíc klasická škola je k samostatnosti ani nevede. (Pravdou je, že učitelé umí lépe pracovat s prvním typem dítěte.) A doma se na nedostatcích může pracovat, ale přesto toho ovlivníte pramálo, alespoň sama mám tu zkušenost, každé dítě je prostě jiné, vím o čem mluvím, sama mám doma takové dva extrémy.
Nechci, aby to vypadalo, že chci veškerou zodpovědnost za své děti přenechat škole a školce, vůbec ne, jen bych ráda, aby z mých dětí vyrostli úspěšní lidé i přes to, že mají své problémy a nedostatky. A tomu by školka i škola měla pomáhat a ne házet klacky pod nohy.
 Katka,kluci 3 a 7 
  • 

Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(2.3.2006 14:27:38)
Máš pravdu,můj prvňák šel v pondělí po jarních prázdninách do školy a já mu ráno vydala tyto pokyny:vyndej si ve třídě vypraný ručník,máš s sebou vypranou košili na keramiku,dej přečíst pí.uč. 20Kč na divadlo,družinářce dej papírek,že tě může pustit v 15.00 samotného domů.Pro mého nepraktického(po tatínkovi)synka to je fakt "nářez":). Vlastní učení problém není.
 Sarka a 4 deti 
  • 

Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(2.3.2006 15:54:04)
Tento přispěvek se mi libi,opravdu každe ditě je jine a každe potřebuje jiny přistup,souhlasim se samostatnosti,a take jsem děti k ni vedla,ale co prvni bylo samostatne,ale druhe ne.A tak vim že neni dobre srovnavat.
 Lída+2 


Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(2.3.2006 18:36:03)
Mílo musím s tebou nesouhlasit. Nééé každá školka na školu nepřipravuje. Syn je nyní v první třídě a musím říci,že přípravě se věnovali paní učitelky plné 2roky.
Když měli děti něco donést: vyfouklé vajíčko, krabičku od sýry.. a cokoliv jiného i 1x týdně. Nikdy nic nepsali na nástěnku na dveřích. Vše říkali jen dětem a teprve za pár dní se ptali těch co nic nedonesli jestli to děti aspoň doma řekli. Myslím,že to bylo moc dobře.
Pravidelně 2-3x týdně měli nějaké papíry spojovat které zvíře co jí a nebo i ty vlnky, žebříčky a tak... bylo to známkováno a razítkováno.
Každé dítě muselo mít boty na přezutí. Ty na písek museli mít povinně kaničky a děti měli závody kdo byl první byl ten den kaničkový král.
Takže syn si boty zaváže rychle a skvěle 2roky.
Školka měla program :Svět kolem nás a dala synovi hodně.
Jo a ještě jsme si vzpomněla,že hrávali divadlo takže si museli i dost věcí pamatovat.
jediný co bych jí vytkla,že když mu byli 3roky jedl tak 1,5roku příborem a oni mu dávali na vše jen lžíci ten první rok.:-( takže to skoro zapomněl.

Druhý syn je ve školce nyní. to bude něco co jsme tady četla. Bohééém věčně nad věcí.... Ale vrátím se ke kaničkám. Na podzim vymysleli jeho učitelky hru. Oni se jen obují a 4 děti boty zavážou. Od podzima to umí. Je mu 4,5. Prostě dokázali zaujmout...Příborem jedí i 2,5leté děti když chtějí.Je to na nich. Ty větší povinně.

Jo a postřeh mít jedno triko hodně tmavé. Ač máme rolák po mě. Tedy šatičky na výtvarku na převlečení. Občas prosáklo. Třaba tuž na břiše..foukalo se do ní. Takže ten den jde jen v černým triku a já neřeším fleky.
Zatím zasel jen šortky na tělák,ale ty se našli.On je takovej dost pečlivej takže sním problém nemáme. Ty teprve příjdou s druhým synem.
 Petra, 3 děti 
  • 

příbor 

(2.3.2006 19:37:16)
Neodolám a podělím se o historku: Ondra jedl příborem od 2let. Ve školce, jak jsem zjistila, že mu dávají lžíci, jsem požádala o příbor. Rádi vyhověli. A po čase jsem zaslechla předškolačku, jak říká mamince: Mami, hele, to je Ondra. On má 3 roky a už jí příborem! :-)
Škola bude šok i kdyby uměli nevímco. Možná větší šok pro rodiče. Tak všem pevné nervy.
 Míla, 2 děti 
  • 

Re: Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(3.3.2006 1:58:29)
Souhlasím, že není školka jako školka, stejně jako není škola jako škola. My jsme měli na školky velkou smůlu. Všechny dostupné školky přeplněné, problém dostat se i do té nejhorší, o možnosti výběru nemluvě. Popravdě už se u mladšího syna těším, kdy to "utrpení" skončí. Povinné odpolední spaní je jedna z věcí, se kterou se trápíme několik let u obou dětí. Přístup učitelek bych přirovnala k hlídací službě - kolikrát nevědí co se jim ve třídě děje, předškolní příprava zatím žádná, ale o tu se naštěstí stará škola ve které je zapsán. No - těch pár měsíců už nějak vydržíme, jen doufám, že nebude "školkovou" výchovou příliš poznamenán a že ve škole se vše napraví, na školu (kam už chodí ten starší) totiž máme velké štěstí, i když tomu štěstí jsme museli pomoci - dojíždíme pěkný kus cesty, ale stojí to za to.
 Luci, Ondra 24.09.03 


Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(3.3.2006 8:26:31)
Ja jen, zkuste si vzpomenou jak jsme vyrustali my! Ten system skolstvi se nijak nezmenil, a nemyslim si, ze by z nas (nebo z vetsiny)nevyrostli uspesni a vyrovnani lide. Je pravda, ted se bere vse jinak, vice se venujeme dete a chceme pro ne to nejlepsi, ale nepipleme se v nekterych vecech docela zbytecne? Meli bychom byt radi, ze mame zdrave deti a ze si muzou vubec dovolit chodit do skoly!
 Jíťa + 1 
  • 

Re: Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(3.3.2006 10:38:26)
Nedá mi to, ale musím reagovat. Já mám školu pořád v živé paměti a to, že se od té doby ve školství toho moc nezměnilo mě úplně v klidu nenechává. Naopak si myslím, že direktivní přístup na mnohých z nás zanechal velké stopy na sebevědomí a rozhodně při výběru školky a školy pro svoje děti nebudu postupovat stylem: půjdeme do nejbližší - my jsme to zvládli, tak naše děti to zvládnou taky. Kdyby takhle postupoval každý, nezměnilo by se ve školství vůbec nic. Jsem ráda, že mám možnost výběru.
 Luci, Ondra 24.09.03 


Re: Re: Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(3.3.2006 11:04:11)
Samozrejme i ja jsem rada, ze mame volnost vyberu. Taky resim spoustu veci a piplam se ve vecech o kterych nemeli nasi rodice ani poneti(prispevek jsem spise psala na sebe), ale prave si nekdy rikam, jestli uz toho neni moc - porad premyslet co je pro ty nase deti dobre, at je to ockovani, autosedacky, skolky, skoly atd. Proste nekdy mi jde hlava kolem.
Zila jsem delsi dobu v Nemecku - kdyz uz chceme trochu srovnavat tu volbu vyberu - tam s detmi ve skolce delaji mnohem mene nez u nas - spise se tam resi, to kolik je ve skolce cizincu:-) Co se tyce skolskeho systemu - no jsem rada, ze moje deti budou chodit tady. Pokud se dite nedostane na osmilete gymnazium, tak uz v podstate nema sanci na nejake vyssi studium, coz u nas porad sanci ma. Holt nekterym detem to zacne s tim ucenim a myslenim jit az na 2.stupni, takze porada maji moznost jit na gymnazium a nebo nejakou stredni skolu s maturitou a potom vysledne na VS. Kdezto tam uz ne, bud si muzou udelat jen ucnak a nebo stredni, ale z te uz nemuzou na Vysku. A verte, ze spousta bych ji v dospelosti chtela mit a dokonce by na ne mela i bunky:-)
 lenka 2.syny 6.let a 2.roky 
  • 

Re: Re: Re: Re: ve školce nic, ve škole všechno 

(3.3.2006 14:04:28)
No nas to taky po prazdninach ceka u syna ve skolce je uci si myslim az moc samostatnosti dokonce si museji sami nabirat i jidlo jeste ted mam v pameti jak muj 3.lety kluk sotva si zvykl chodil si pro jidlo jak se mu trasly ruce to si myslim ze je opravdu prehnane.Nejhorsi podle me to maji ty deti,ktere chcou vsechno vyresit v klidu bez biti a hadek to je zrovna muj syn pomaha mladsim snazi se s kazdym vyjit a vzdy se najde nekdo kdo ho proste srazi tam prasti atd.Takze mam obavy ,ze deti to poznaji a pujdou po nem.Myslela jsem,ze mu dam kvuli tomu i odklad,ale ucitelka nedoporucovala,ze je sikovny no uvidime.Nevite co se dela s detmi kterym to nepujde kdysi za totace jsme sli automaticky do ZŠ.Ted uz snad ne myslite ze by sli spatky do skolky.
 Verka 
  • 

pro lenku 

(4.3.2006 0:12:30)
Mamka pracuje ve skolni druzine a zovna nedavno, asi dva roky zpet, tam meli pripad, ze chlapecek mel v prvni tride problemy. Podle toho, co mi vypravela, byl zraly na zvlastni skolu - misto davani pozor a delani, co mu pani ucitelka rekla, si jen kreslil slunicka. Po nejake dobe, nevim jestli vubec vydrzel do pololeti, ho poslali zpatky do skolky. A taky mam ten pocit, ze bez souhlasu rodicu se dite do zvlastni skoly ani preradit nesmi. Jsem vystudovana ucitelka, ale pro druhy stupen a zatim jsem ucila jen rok, nemam zkusenosti s prvnacky, ale rekla bych, ze z doslechu vim dost. Ale hlavu vzhuru, vsak on se otrka a bude fajn. Hodne zalezi na ucitelkach, ktere pripadnym konfliktum mezi detmi zabrani.
 irlev 


přestup na zvláštní školu 

(4.3.2006 19:29:00)
Přestup na zvláštní školu (dnes praktickou) je možný kdykoliv se souhlasem rodiče, předchází tomu vyšetření a doporučení z PPP.
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:46:39)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Etinka 


Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:22:13)
Názor,že když dítě v 5ti letech neumí počítat,pracovat s počítačem...je zaostalé,mi přijde poněkud hloupý.
 PajaMM 


Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:31:45)
Etinko,

souhlasim....

Nase dcera treba umi pracovat s pc a ovladat mys od svych 3 let...ale naucila se to naprosto sama. Umi pocitat do 10, ale pismenka zatim nezna, cist neumi, psat taky ne, ve skolce maji obrazky na svych skrinkach...

Proste mi to prijde brzy, aby se tohle vsechno, co tu Koblizek psal, deti ucily v necelych 5-6 letech...

A ja si nepripadam zaostala, ty jo?:-))))
 Etinka 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:41:09)
Naše 3letá dcera taky docela ovládá počítač,ale má to odkoukané od nás,cíleně ji to neučíme.Staví puzzle,kreslí...zakazovat ji to nechci. Ale určitě si nemyslím,že ti co to neumí,jsou zaostalí. Ve škole toho budou mít až až,tak ať si ještě užívají her.
 PajaMM 


Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:43:34)
Presne tak, presne tak....naprosto souhlasim...

Nechavam vetsinou Klarku delat to, co chce sama...kresleni,pc, jakekoli hrani....neucim ji nic cilene, protoze si myslim, ze na vsehcno je dost casu...to, co umi, prislo vsechno samo a umi toho hodne...

System v UK je jiny a jim vyhovuje...my si o nem myslime sve:-)))
 Etinka 


Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 17:00:55)
Ano a jsem ráda,že u nás to tak není :-)))
 MirkaM 


Milý Koblížku 

(3.3.2006 19:27:12)
Koblížku,
vím, že děti v UK chodí do školy dřív, ale podle toho, co jsem o tomto systému četla, se k nim přistupuje velmi individuálně a některé ještě písmenka neznají ani v 7 letech. Asi si ten tvůj příspěcek vytisknu a zeptám se kamaráda- Angličana, který má tři děti, jestli VŠECHNY děti v UK - jak ty píšeš - tohle umí. Myslím, že se bude hodně smát, asi jako já teď
Mirka
 Alena, UK 
  • 

Re: Jak potom takove UK deti vypadaji? 

(9.3.2006 13:50:04)
Uz pres dva roky v UK ziji (studuji tady VS). Nejsem matkou, ale na rodinu jsem zabrousila, jelikoz jsem tehotna, je mi 23. Vim jak funguje zdejsi vzdelavaci system, ovsem jen teoreticky, zadnou zkusenost nemam. S cim ovsem zkusenost mam jsou samotne deti, s kterymi se denne setkavam. Celou dobu pobytu zde si s manzelem rikame, ze to jedine, o co se budeme snazit, je aby nase deti nedorostli techle mistnich podle nas zrudnych rozmeru. Nehodlam opevovat situaci, ktera je v Cechach, system poznamenany socialismem atd. nevidim vubec jako idealni. Rada bych ovsem varovala pred vidinou, ze zdejsimu tzv. zapadu se dari svymi pokrokovymi metodami atd. vychovat vyzrale uvazujici, vyrovnane jedince (alespon jak ja ve zkratce uvazuji o uspesne vychove). Situace, kterou mam moznost tady pozorovat, bych se nebala nazvat tragedii.

Tragiku zdejsiho systemu se pokusim ukazat na jednom priklade. Nejlepsi cesta jak se dostat mezi prumerny vzorek populace je jezdit MHD. Pak se vam stane, ze pristoupi particka holek v uniformach ve veku mezi 10-12 let, sednou si na par zbyvajicich sedacek vzadu, daji si nohy na protejsi sedadlo, pripadne jedou na sedacce ve drepu a soutezi, ktera spadne driv, kdyz zprudka zabrzdi autobus. Silene hystericky se smeji, ze srandy si nadavaji tak, ze si rvou z deseti centimetru do "ksichtu" nebo si pusti nejakou pisnicku na mobilu na takovou hlasitost, ze reproduktor nevalne kvality vydava jen usi trhajici mechanicke skreky ovsem holky samozrejme rozpoznavaji svoji oblibenou pisnicku od Britney a vyskaji do rytmu. Pozoruji ostatni dospele spolucestujici, unavene vracejici se domu z prace, jak priviraji oci z toho nevydrzitelneho hluku. Nikdo ale nerekne ani popel. Samozrejme, kdyby ji totiz nekdo okrikl, vi dobre co riskuje, holka se nad nej postavi a jednoduse mu zacne proste jecet do ucha. Vi totiz ze dotycny se ji nemuze dotknout. Ona je totiz chytra holka a moc dobre zna svoje prava. Moc rada pretlumoci celou udalost rodicum tak, aby si byla jista, ze je pravo na jeji strane. A ze by ji snad rodice neduverovali? Vylouceno. Vzdy respektuji jeji individualitu, snazi se ji uchranit jakychkoli zklamani, zasadne podporuji jeji sebeduveru, bla,bla,bla... Fajn, nejsem doma, ale snad mi neupadnou usi, tak vstavam a jdu za ridicem, at je vyhodi. Ridic se na me nevericne diva s otazkou v ocich, jestli si fakt myslim, ze zastavi a pujde se otravovat s nejakyma frackama. Podiva se do zpetneho zrcatka a rekne mi, ze on zadne problematicke chovani nevidi. Tak se vracim ulickou zpatky a jen ty zalostne tvare spolucestujicich, ktere me maji za blazna, ktery si jen pridelava starosti.

V tomto svetle at se mi nikdo nedivi, ze uz se tesim az zase potkam nase zakriknute dite. Ktere si neni jiste a tak mlci misto toho, aby nesebekriticky placal blbosti hlavne, kdyz je to jeho nazor. Ktery jde na univerzitu studovat a ne proto ze tam ma moznost na super rychlem internetu hrat hry(ktere si umi najit uz od 2 let) zdarma.

Vim, ze je to daleko slozitejsi problem, nez jak jsem ho zde zplostila a ze otevira dalsi diskuzi, ktera tady nema misto. Jen to posledni, co jsem po kazdodennich silenostech s UK detma potrebovala slyset, je nejake vyzdvihovani zdejsiho vzdelavaciho systemu (o zaostalosti nasich deti ani nemluve).

Za par mesicu se vracim domu a uz se nemuzu dockat az se vratim do vztahu s normalnimi lidmi. Samozrejme jsem se tady setkala s mnoha vybornymi lidmi, kteri si pres tenhle sileny system stale uchovali zdravy rozum a kteri si jsou atmosfery, ve ktere ziji vedomi. A ja jim verim, ze i pres to ve sve UK atmosfere ziji radi, stejne jako ja v te ceske :)

Alena

P.S. na techniku jsem sla proto, ze mi nikdy nesel pravopis...
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:46:40)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:46:40)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:46:40)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Líza 


Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:32:19)
Koblizku, děti se možná pc naučí ovládat, ale některým jiným to nejde, když tak kouknu na tu diskusi, co ;-))))
 Ivana Procházková 


Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 20:30:12)
:)))))))))))))))

Chaha, Lízo, tys mi to sebrala z pusy (nebo z klávesnice?) :))
 Koblizek 
  • 

Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 18:21:02)
Mila Lizo,
to ze se tu clanek objevil tolikrat je bohuzel problem serveru, ktery ten den "pravdepodobne" nefungoval, ja by mel, tudiz odpovedi neprijimal a pak prijal vse najednou (hlasil chybu, byt pozdeji zpravu prijal). Ja nejsem spravce teto stranky ani servru,....takze si sve prihlouple poznamky nech na jindy, chytrolino!
 Líza 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 18:26:36)
takze si sve prihlouple poznamky nech na jindy, chytrolino!

No on server může klidně i fungovat, ale ty o sobě leccos svými příspěvky vypovíš i tak, že?
 koblizek 
  • 

Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 18:33:57)
Vyborne Lizo! To ti jde! Vsichni tady na rodine vedi, jak si skvela. Nic te ale neopravnuje napadat ostatni, chytrolino.
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:47:03)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:47:04)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Lenelka 


Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 18:05:52)
Koblizku, deti v CR rozhodne zaostale nejsou! A to, co popisujes, ze umi deti tady v UK v peti letech se zdaleka nevztahuje na vsechny deti. Pokud spravne ctu noviny, tak zhruba 50% deti v jedenacti letech necte na urovni, na ktere by cist mely.

Navic anglicke deti opravdu ztraceji kousek detstvi tim, ze jim skolni povinnosti zacinaji uz tak brzo. Nedavno byl v The Times v sekci dopisu clanek od prednich pediatru a detskych psychologu, ktery vyzdvihoval prinos pozdejsiho nastupu do skoly. Jmenovali hlavne severske zeme, kde skolni dochazka zacina az v sedmi letech a poukazovali na to, o kolik jsou takove deti stastnejsi a uspesnejsi v pozdejsim zivote.

Podle me neni dulezite, jestli je ditko samostatne ve ctyrech letech. Hlavni je, aby bylo stastne, mohlo si volne hrat a nemelo zadne starosti. Je zbytecne deti posilat do skoly v tomhle veku!

Ja se desim toho, ze muj maly chlapecek pujde ve 4,5 letech do skoly a silne s manzelem pomyslime nad domaci vyukou. Ale zase chapu potrebu kolektivu. Popravde, nejradeji bych zpatky do CR. Cele anglicke skolstvi mi nahani husi kuzi...
 *Aida* 


Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 22:08:05)
Ja nesouhlasiiim :o)))))).
Deti nenastupuji ve 4.5 letech, nekterym jsou sotva 4, nekterym je 5 hned v zari. System je blby. Napr. ted jsou v reception deti narozene 1.zari 2000 az 31. srpna 2001 (vcetne techto datumu), vyjimky si musite vysoudit (v nekterych oblastech jsou pristupnejsi, tohle je vladni system).
Deti se umi sami obleknout :o). No tak vzhledem k tomu, ze se nijak neprevlekaji ani neprezouvaji, tak si tedy musi umet nandat bundu, cepici a tak. Na telocvik se napr. u nas deti vysvleknou do spodniho pradla. Zdaleka ne vsechny deti se pak umi obleknout. I proto je v kazde reception nejen ucitelka, ale i asistentka (ve tride je nejvice 30 deti).
Deti se umi sami najist. Pokud ne, date jim s sebou obed a ten zvladnou. Jinak priborem jist nemusi.
Barvy vetsinou znaji, ale nijak je znat nemusi (asi jako kazde 4lete dite).
Pocitat nektere umi a nektere vubec. Spousta jich neumi ani slovo anglicky :o).
S pismenkama obdobne. A vsude kde jsem byla ja, mely deti na vesacich sve fotky, takze zviratka se sice nevedou, ale cist umet nemusi.
Posledni bod, plynne mluvi vetsina 4letych deti, a s prevypravenim pribehu bych to az tak horke nevidela.
Tady neexistuje zadny zapis, odklad atd. Vsechny deti jsou "integrovane". Napr. v nasi reception jsou 4 dospeli (jedna ucitelka, jedna asistentka - ty jsou v kazde reception a pak dve osobni sistentky, ty tam tedy nejsou po celou dobu). Tretina deti neumela vubec anglicky pri vstupu do skoly, 5 deti ma problemy s komunikaci a socialnimi dovednostmi. A nemluvim tady o skole v nejake chudinske ctvrti.

Reception neni prvni trida, prvni trida je Year 1 (jak napovida sam nazev). Osnovy jsou tu rozdelene to stadii (stages), skolka (nursery) a reception patri pod stejne stadium, tedy "Foundation stage", Year 1 spada pod "Key stage 1". Takze nejake opravdove uceni nastava az v Year 1. Na konci Reception deti vetsinou umi rozeznat cisla do 10 (a vetsina jich scita a odcita, uci se to nazorne s predmety, psat to nemusi umet). Suda, licha a dokonce prvotni cisla zrejme nektere deti umi, ze by se to ale vyucovalo? Precist umi cca 30 slov, mame ta slova doma na lednici (je to vybranych 30 slov, tech nejzakladnejsich). Tvary se take uci poznavat.
Je fakt, ze spousta deti v reception cte, ale neni to nutny pozadavek.
Me zas vyhovuje, ze tento term maji ve skole treba tema "Na zahrade" a kolem toho se toci veskera vyuka. Predtim meli "tradicni pribehy". Deti to bavi.
Jsme ted v breznu a v synove tride je cca 8 deti, ktere neumi napsat zadne pismeno, jen "znakuji". Nedavno deti "psaly" pozvanky na party a mely to vyvesene na nastence a nektere jiz citelne pisi, nektere napisi sem tam neco a u nekterych o pismu nemuze byt rec. Zkratka velke rozdily. Takze bych to nebrala az tak vazne.
Jo a internet jsem tedy v reception rozhodne nevidela, to mi prijde fakt usmevne, co by tam asi tak hledaly a jak by to nasly? Syn si tedy umi najit Bob the Builder ci Cbeebies diky tomu, ze to mam ve favourites :o). To mi ale nepripada nijak uzasne :o). Mys vetsinou ovladaji, ale nemaji takovou, jako my doma, ale velkou pro deti. Nektere umi s pocitacem zachazet skvele, nektere ne (tady hodne zalezi, jestli maji pocitac doma samozrejme). Vetsinou ale deti pocitac miluji a nauci se rychle. Maji nainstalovane urcite vzdelavaci programy pro svou vekovou kategorii. Jsou urcite programy urcene pro skoly, skola si nemuze nainstalovat kde co, takze s internetem bych fakt pochybovala....
 koblizek 
  • 

Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 18:29:52)
Aido,
nevim do jake chodi skoly tvoje dite, ale potez panbuh, tam bych ja svoje dite nedala ani nahodou. Znam skoly "statni" kde opravdu vetsina deti umi to, co jsme popsala, maji Internet ve tride, psat umi vsichni alespon ta pismenka, ktera jiz probrali spolecne ..........., samosrejme, ze se mezi nimi najdou deti, ktere neumi nic, jelikoz jsou "velmi special needs", ale to by v Cechach vyresili tak, ze je soupnou do avlastni ci pomocne skoly, zatimco v uK je nechaji s normalnimi detmi. Ja jsem mluvila o prumernych detech, ne o "specialnich" ani o vyjimecne nadanych a ani o tech, ktere chodi do skol soukromyhc, jelikoz pokud bych toto popsla, tak se na mne sesypou vsichni jeste daleko zuriveji.


A mimochodem, ja s tim UK skolstvim vubec nesouhlasim, jenom jsem uvedla priklad, ze to, co maminky resi "nasi chudacci musi resit v 7dmi letech" v UK nikdo neresi u 4,5 letych - prumernych, normalnich deti.
 Hedvika 
  • 

Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 20:26:17)
Koblížku, a do jaké školy jsi chodila ty, prosím? Evidentně neumíš pořádně ani česky ani anglicky.
 *Aida* 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 21:31:02)
Koblizku,
naprosto nechapu, na co tady utocis? Ja jsem psala, jak to je dle skolnich osnov. Na zacatku skolniho roku v kazde skole muzes jit na schuzku, kde je podrobne vysvetleno, co se ten rok budou deti ucit, co by minimalne mely na konci roku zvladnout atd. A to jsem popsala. Nic vic, nic min. Opravdu to trochu prehanis a ty pozadavky jsou nekde jinde.
Ja jsem s nasi skolou spokojena, je to skola, kde integrace postizenych deti a deti se specifickymi potrebami dobre funguje ke spokojenosti "normalnich" i "postizenych" deti. Nevim, na co narazis "soupnutim" do zvlastnich skol, asi nemas moc informaci o momentalnim stavu ceskeho skolstvi, protoze tam se integrace pomalu ale jiste zacina praktikovat podobnym zpusobem.
Pokud Ti ten system tak strasne nevyhovuje a tak moc s nim nesouhlasis, tak se asi budes muset prestehovat nekam jinam :o). Zajimalo by me, s cim treba konkretne nesouhlasis a co proto delas?
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:47:04)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 Koblizek 
  • 

Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 15:47:05)
Clanek je sice hezky, ale prijde mi trosku divny, pokud se pise o detech, kterym je nejmene 6, povetsine 7.

Pr: Moje deti (a nejen moje), kdyz zacaly skolni dochazku v UK (zacina se v 4,5 letech). Pri vstupu do skoly vsechny (temer vsechny) deti umi:
- sami obleknout (i prevleknout na TV)
- sami najist (vetina priborem, nektere hulkami)
- znaji vsechny zakladni barvy
- umi pocitat nejmene do 10 (moje umely o 100, scitat a odcitat do 5.
- vetsina umi jiz spoustu pismenek, nektere cists,mnohe se podepsat - minimalne umi precist svoje jmeno, jelikoz se tady rozeznavni pomoci zviratek nedela, rovnou jmeno a to uz ve skolce.
- umi se plyne vyjadrovat, popsat pocity, vypravet kratky pribeh

na konci jejich prvni tridy (tedy reception) tj. ve veku 5,5 (stale jeste temer o rok mladsi nez CR deti z prvni tridy) , deti umi - scitat a odcitat do 10 (nejmene), po desitkach do 100, poznaji prvotni cisla a suda licha, nakreslit (jeste ne narysovat) vsechny zakl. geometricke obrazce, atd. Umi cist jednoduche texty (a psat), dale umi dobre vystrihovat, lepit, skladat, rozkladat ruzne materialy; umi zapnout pocitac, vyhledat program ktery chteji pouzit, spustit Internet, vyhledat webovskou stranku, ovladaji mys. Nektere deti umeji zahrat na piano obouruc jednoduche pisnicky............... tak mi ten clanek pripada, jako ze CR deti jsou trosku zaostale.
 PajaMM 


Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:14:13)
Koblizku,

jiny kraj jiny mrav.....rika se to tak, ne?

Ono je otazka, co je lepsi....ale to tady asi nevyresime....

Takze tobe pripadaji nase deti z CR "zaostale" a mne to treba zase prijde, ze se detem v UK "bere kousek detstvi" - toho bezstarostneho....je to jen muj nazor...
 Etinka 


Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:23:41)
naprosto souhlasím!!!
 Boďka 


Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:42:17)
A prejavuje sa to aj v dospelosti? Myslím tým, či je dospelá populácia v UK v priemere múdrejšia a vyspelejšia ako dospelá populácia napr. v Čechách.

Lebo ak nie, nevidím nejaký zmysel v tom, že deti vedia (ak je to naozaj tak) niečo o nejaký ten rok skôr. Deti predsa majú "rovnaké hlavy" všade na svete, a ak vedia niečo skôr, musia zákonite vypustiť a vedieť neskôr niečo iné-čo napríklad taká citová zrelosť.

Vraví, sa, že napr. chlapčekovia v priemere dospievajú o niečo neskôr ako dievčatká (neskôr rozprávajú, sú neskôr samostatnejší atp.). Nemám však pocit, že by sa to prejavovalo v nejakom štatisticky významnom rozdieli v inteligencii mužov a žien.
 PajaMM 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 16:48:15)
Bodko,

ja nevim :-)))

Vzdyt jsem psala, ze mi to pripada jako obirani deti o bezstarostne detstvi...nauci se to vsechno drtiva vetsina deti i pozdeji - jako napr. v CR a nemyslim si, ze by se dospeli Cesi a Anglicane nejak vyrazne lisili v inteligenci, dovednostech a znalostech....Jen mi Anglicani pripadaji jako studeni cumaci....prominte mi ten vyraz, ale je to tak...a kdo vi, cim to je....
 Boďka 


Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 17:22:41)
Danielka, sorry, omylom som to "nalepila" na teba, mala to byť reakcia na Koblizka, s tebou samozrejme súhlasím.
 PajaMM 


Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 17:47:26)
Bodko,

neboj, ja to pochopila:-))))))
 Boďka 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 18:09:58)
asi mám dnes dlhé vedenie, či čo ;-)))))) (a keby len dnes)

To smajlíka som si všimla, ale tá odpoveď za tým, sa mi zdalo, že sme sa nepochopili.
 PajaMM 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 18:38:50)
Bodko,

taky se omlouvam, spatne jsem to napsala, vyznelo to, jako kdybych te nepochopila...

No to mame dnes den, ze:-)))))))
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 20:36:52)
Danielo,
a to ti připadají ti skuteční angličané (ti z masa a kostí) jako studení čumácí, nebo angličané, které znáš jen prostřednictvím literatury, tisku, TV a já nevím čeho dalšího?

Mě totiž tohle tvrzení vždycky překvapí, tak se ptám.
 PajaMM 


Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(4.3.2006 8:28:30)
Ivule,

jak ti z literatury, tv ....tak ti skutecni,par jsem jich poznala....ale je to jen muj pocit....

Kdybys mela jeste nejaky dotaz, tyden tu nebudu, tak ne, ze bych nechtela odpovidat, ale nebudu moct:-))))
 Pipa H 
  • 

Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 21:28:26)
Taky by me zajimalo, odkud Daniela nabyla takoveho dojmu. V Britanii jsem zila nekolik let a Britove mi tak vubec nepripadaji. Naopak se (vetsinou) na sve okoli usmivaji a maji skvely smysl pro humor. Co se tyce vzdelavaciho systemu, tak mam dojem, ze se z nich stavaji bytosti, ktere jsou samy schopny se rozhodovat, zdatne analyzuji situace a z nich vyvozuji zavery, dokazi se dobre vyjadrovat a zduvodnovat sve nazory. Doufam, ze u nas se skolni system pomalu meni a uci deti i temto schopnostem. Cely svuj skolni zivot jsem totiz bohuzel zazila vicemene jen bezduche biflovani. A to i na vysoke.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 21:53:19)
Pipo,
já mám pocit, že ten dojem dojem o "studených anglických čumácích" navozuje anglická literatura 19. století, kdy takové společenské klima (nejen v anglii) panovalo.
Nu což, teď je doba jiná.
Jinak já mám ty zkušenosti, že děti vzdělávané v UK systému dokáží narozdíl od našich vyjadřovat dobře vlastní názory, jsou obratné ve slovním popisu různých situací, dokáží vysvětlit různé pojmy (mám na mysli větší děti, tak 10 - 13 let) a logicky jsou i sebevědomější, když mají samy komunikovat s dospělými v různých situacích. Oproti našim nejsou zdaleka tak dobří ve znalostech matematiky a přírodních věd.
Já osobně bych našemu školskému systému (tomu, v kterém jsem se vzdělávala já) vytkla právě nedostatek rozvoje vyjadřovacích schopností. Já měla v tomto směru hned za jazykovou vybaveností největší dluh, když jsem se začínala stavět na vlastní nohy. Klasické biflování, které se často na našem systému kritizuje, jsem nezažila.
 Boďka 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 22:53:18)
Pipo, Ivule, Angličanov poznám len zopár, a v Anglicku som ešte nebola, takže o ich povahe sa nevyjadrujem. Je to aj tak dosť všeobecný dojem, medzi ľuďmi ako osobnosťami je určite viac rozdielov, ako medzi národmi.

Ale o tých rozdieloch vo znalostiach našich detí a anglických. Rozdiel je asi skôr v systéme výuky ako v tom, že ktoré deti idú skôr do školy. Nemám pocit, že by samotné skoršie chodenie detí do školy prispievalo k sebavedomiu a lepšiemu vyjadrovaniu.

Naopak, myslím si, že citlivému a nevyzretému dieťaťu môže priskoré "hodenie do vody" skôr ublížiť. Aj pre zrelé a vyspelé dieťa, je myslím nástup do školy a školské povinnosti aspoň na začiatku dosť vyčerpávajúce a stresujúce.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(4.3.2006 0:14:23)
Boďko,
ale já se vůbec nevyjadřovala k souvislosti mezi věkem nástupu školní docházky a stupněm znalostí a vědomostí dětí.

Pokud vím, tak anglická škola, do které nastupují děti ve 4,5 letech, se v lecčemz podobá naší školce.
Když jsem tam chodívala vyzvedávat právě toho 4,5 letého klučinu, tak se taky stávalo, že jsem ho našla spícího na koberci na zemi (nudný program), učitelku to nijak netankovalo, jela s dětmi dál to, co měla na programu a jeho normálně nechala prospat. Prostě nic takového, jako známe školu my (lavice, židličky, ještě k tomu třeba ruce za zády..).
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(4.3.2006 0:17:20)
Boďko,

ještě něco. Mě taky pocitově připadá nástup školní docházky ve 4,5 letech brzy. Ale nemám ve zvyku, abych "od boku" něco odsoudila nebo naopak pro to horovala, když o tom vím v celku velký kulový :).
 Boďka 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(7.3.2006 20:47:41)
Ivule, asi som sa trochu zle vyjadrila, poznámka k tebe a PipeH sa týkala len môjho prvého odstavca, to ostatné boli len také moje úvahy (kedže o tom viem "velký kulový" ;-)
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(7.3.2006 21:20:05)
Boďko,
to že o tom vím velký kulový jsem myslela na sebe :). I když to teď po sobě čtu, tak se to dá vztáhnout i jinak. Ale myslela jsem to na sebe, páč o britském systém fakt dvakrtá moc nevím. A proto se mi ani moc nechtělo k tomu vyjadřovat.
 Boďka 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(7.3.2006 22:13:03)
Ivule, ja viem, to bol len pokus o žart :). Tuším je to zase moje "malé nedorozumění" ako nedávno s Danielou.
 sally 


Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(4.3.2006 2:27:18)
Školní systém v UK znám z několika stran - hlavně z té učitelské. Jak psala Aida, Reception, i když je to první "povinný" rok docházky je hodně veden jako školka. ALe ono i později je to volnější. Jsou určité osnovy, které říkají že v tolika a tolika letech mají děti umět to a to (jedním mezníkem je konec Year 2, druhým konec Y6 atd.) - čili na konci druhé třídy (tj. třetího roku docházky) má dítě umět psát, číst, počítat - ale jestli se naučí číst ve čtyřech nebo v sedmi letech, to není tak důležité. Takže učiteli se klidně stane, že má ve třídě děti, s kterými ještě dělá "písmenka" a děti, s kterými dělá větné rozbory a literaturu. Tuto situaci jsem viděla na vlastní oči - a nebyl to problém - i když teda ten učitel byl podle mě kouzelník a určitě musel přípravama strávit mnohem víc času než klasická česká učitelka.
Líbí se mi ona témata - když je tématem něco, probírá se to pak ve všech hodinách - když v šesté třídě děti dělaly druhou světovou válku, tak v hodinách angličtiny četli články z té doby, poslouchali rozhlasové záznamy, v hodinách výtvarné výchovy modelovaly pevnosti (k čemuž potřebovali z matematiky znalosti geometrie atd.) - takže všechno provázané.
Na rozdíl od Aidy jsem se já setkala s tím, že děti nastupovaly do školy dvakrát ročně - tj. v září nebo v lednu - dle dosaženého věku. ALe je to pár let, mohlo se to změnit.

Co se mi na britském systému líbí je právě ta integrace. I dítě s různými problémy není vylučováno ze společnosti ostatních, není mu naznačováno, že je "jiné", "blbé", že na to "nestačí" - chodí normálně do školy - a škola zajišťuje asistenty. Na škole by měl být specialista na "special needs" - tj. učitel, který pracuje s dětmi, které májí různé dys- V praxi to vyapadalo tak, že tyto děti měly individuální hodiny místo řádných hodin angličtiny - takže např. měly 4 hodiny angličtiny ve své třídě a 2 v malé skupince (2-3 děti) s člověkem specializovaným na poruchy učení, který s nimi probíral látku formou pro ně pochopitelnou.

Co se mě týče, tak svoje děti bych do školy klidně v těch čtyřech letech dala. Do školy, kde nemusí sedět s rukama za zády a být zticha, a kde je jim nabídnuto spousta zajímavého. Přijde mi užitečnější když se dítě formou hry něco učí, než když je jen vypuštěno na školkové hřiště a ponecháno osudu, aby si učitelky mohly vypít kafe.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(4.3.2006 9:56:59)
Já teda o anglickym školství vim jen od Aidy, ale budu tak drzá, že se taky vyjádřim :-) Když psala, že její syn musí v tak nízkym věku do školy, tak jsem si řikala: ještě že u nás tohle nehrozí... ale jak od ní už několik měsíců čtu různý postřehy ze školy, začala jsem naopak závidět.
I u nás už je pár škol, kde se děti učí v tématech a každé je v látce tak daleko jak je zrovna schopno a naštěstí do jedné takové pravděpodobně půjdou i naši kluci, ale znám tu třídu trochu i z pohledu učitelky, právě se snažíme prosadit, aby ve třídě mohl být asistent a je to fuška. Asistenty a specialisty, které u Aidy ve škole zajistí škola automaticky tady musí prosazovat rodiče a učitel a nakonec se to podaří stejně až poté co si seženou peníze z nějaké nadace (pokud se to vůbec podaří). I pomůcky se shání přes sponzory a z darů rodičů. A když už tim učitel a rodiče stráví bez nároku na nějakou odměnu celý prázdniny a podaří se všechno připravit, učitelka z jiné třídy má ještě závistivé řeči, že s takovym zázemím se to učí a mezi další rodiče šíří pomluvy...

Příští rok možná budeme mít ve třídě dvě děti, ketré se přistěhují z Anglie, tak uvidíme jak se jim tu bude líbit :-)
 irlev 


Výuka v projektech 

(4.3.2006 19:40:12)
Tady hodně záleží na konkrétním učiteli, jak moc se mu podaří provázat jednotlivé předměty. Snažší to je, pochopitelně, na prvním stupni, kde jsou děti (vesměs) s jednou učitelkou, na druhém stupni to klade větší nároky na koordinaci tvorby tematických plánů apod. V tomhle, myslím, dělá české školství docela krok kupředu tvorbou Rámcových vzdělávacích plánů.

Ad asistenti - holt máme co dohánět. Já usiluju o asistenta neuvěřitelných sedm měsíců ... a letošní školní rok se ho už nedočkám. Než mi dorazí, žáček už bude v pasťáku. Jo, uřední šiml, na toho jsou všichni krátcí.
 Líza 


Re: Výuka v projektech 

(5.3.2006 4:52:48)
MajoZrzko, konečně nějaká učitelka, která možnost projektového vyučování vítá. Obvykle tu čtu spíš opak, svědčící o tom, že dotyčná asi (nejsem pedagog, tak jen hádám) nechápe a nechce :-(((
 *Hany 


Re: Re: Re: Nevím, co by děti dělaly v UK 

(4.3.2006 20:00:53)
Nestačím se divit - tak učitelky ve školce jsou tu od toho, aby děti vypustily ven a mohly si v klidu vypít kafe (zatímco v UK se dětem řádně věnují ...)? To jsem fakt ještě nezažila, tak se tu aspoň poučím.

Nebo poznámka k jinému článku - makléři chtějí akorát vydělat, hm, to jsem taky nevěděla. Já myslela, že to dělají zadarmo a po večerech stojí na ulici a žebrají. Opravdu nikdo dobře placené makléře nepotřebuje?
Podle toho, co tady čtu, by všichni měli dělat hasiče nebo zdravotní sestry, protože ostatní si peníze nezaslouží. I ta prodavačka po nás chce peníze, když si jdeme nakoupit. A za to ji ještě někdo platí.
P.S. Opravila jsem chyby v názvu příspěvku. I když neučím - natož v UK - pravopisné chyby mi vadí (překlepy nevadí, ty chápu).
 sally 


Re: Re: Re: Re: Nevím, co by děti dělaly v UK 

(5.3.2006 3:44:22)
Janko
asi jsi můj příspěvek nečetla dobře... nepsala jsem nic o tom, že v UK se zásadně vzorně věnují - psala jsem, že raději dám svoje dítě do školy, kde se mu budou věnovat, než někam, kde je vypuštěno na školní hřiště, aby si učitelka mohla vypít kafe. Možná došlo k nedorozumění - ale tenhle problém jsem teď řešila - žiju v USA, chtěla jsem dát syna do školky - a hledala jsem takovou, kde mu mohou něco nabídnout. A samozřejmě jsem viděla i školku, kde denní program mi byl sdělen asi takto "... no ráno jsou na hřišti, pak mají svačinu a po svačině volnou zábavu ve třídě...." vzhledem k tomu, že při návštěvě této školky jsem byla okamžitě obsypána dětmi, které neměly nic jiného na práci, než se vybavovat s náhodným návštěvníkem, tak jsem tam syna samozřejmě nedala.
Co jsem chtěla říct ale je to, že ono volání po "prodloužení dětství" a po tom, že "děti si mají jen hrát" není - aplikováno do důsledků - vůbec pro děti dobré. A pokud dítě jeví o něco zájem, proč mu to neposkytnout? Můj syn se zhruba od osmnácit měsíců učí písmenka. Není to náš nápad, sám s tím přišel, zaujalo ho, že se na chodníku opakuje jeden znak ("S" jako označení místa, pod kterým vede odpad z domu - sewer), a pak ho začaly zajímat další "znaky". Dělali jsme si srandu, že naše dítě nemluví, ale za to "čte" (jsem si vědoma toho, že se vůbec nejedná o čtení, jen pojmenovávání určitého znaku, který je náhodou písmenem či číslicí). Takže - proč dětem neposkytnout informace, které chtějí - a pokud je to formou, že je čas na to, aby k tomu postupně každé dítě dospělo svým tempem (což podle mě v britském systému je), tak to považuju za ideální - a takovou školu nepovažuju za "ukrádání dětství" - naopak za jeho obohacení.

Aido,
ta učitelka, která mi to o tom různém nástupu říkala učila podle mě v normální škole... a "moje" holky taky nastupovaly obě dvě v lednu. Ale je to už pár let (ehm... asi patnáct :-)))
 Petra, Kryštof 5 let 
  • 

Proč v ČR "neumíme" individuálnější přístup? 

(8.3.2006 13:52:22)
Zaujaly mě příspěvky o školním systému v UK, do této chvíle jsem o něm nic nevěděla. Řeším právě problém se synem - do školky chodí druhým rokem, v únoru mu bylo 5 let, školku jsem vybírala (nebrala jsem tu nejbližší, nicméně je klasická, mně by se líbila např. montessori, ale nemám auto a dojíždět s dítětem denně kolem 50 minut až hodiny do školky mi připadalo náročné pro mě i pro něj. MMCH, dnes už vím, že s jeho roztěaností by zrovna montessori nebyla zřejmě to pravé.) V těchto dnech zařizuji synův přechod od září do jiné školky, která má speciální logopedickou třídu s maximálně 12 dětmi. S mluvením sice Kryštof až takový problém nemá (měl by procvičovat ř a sykavky, ale není to žádná hrůza), potíž je v tom, že má LMD (dnes se říká ADD, jak jsem zjistila) - poruchu pozornosti. Hyperaktivní není, ale i tak... praktické činnosti, to je zoufalství. První rok ho učitelky tolerovaly, byl ještě "malý", teď už z něj šílí. Všechny děti oblečené, on běhá s pytlem na hlavě po šatně. Bohužel, už se stal "černou ovcí", holčičky mi v šatně, když odcházíme, pravidelně žalují: "A Kryštof zase... a Kryštof je poslední..." Jinak mi učitelky řekly: "Chytrej, to on je, když se na něco ptáme, nikdo třeba neví, on vždycky..." A také, že kdyby měly méně dětí, snad by se mu mohly věnovat - doslova "jo, kdybych si s ním pořád povídala, odpovídala mu, to by byl zlatej..." Jistě, já vím, někdy mi z něj drnčí hlava, všechno chce vědět, vysvětlit, perfektně zná např. lidské tělo, to je jeho koníček, anatomie :))) Chápu, že učitelky nevědí, co dřív, když mají ve třídě 25 dětí (a zapsaných je 30). Školky se po úbytku dětí slučovaly - vůbec se nevyužilo toho, že při menším počtu by péče mohla být individuálnější. Městská část šetří, zbylé školkové budovy na sídlišti se komerčně pronajímají. Zase jedeme v komunistickém "davovém" systému. Vyrostla jsem v něm, základní školu jsem nenáviděla, ačkoliv jsem byla tzv. "jedničkářka" a dodneška na ni nerada vzpomínám.
Vím, že syn je "náročné" dítě, ale proč je tak těžké najít zařízení, kde by učitelky oceňovaly jeho dovednosti a pomáhaly mu upravovat to, co mu nejde, bez pocitu, že je "ten nejhorší" a "už zase poslední". Teď i já chodím do školky s hrůzou a obavami, co zase uslyším...
Školky deklarují spoustu věcí, když jdete k zápisu... otázka je, jak probíhá praxe. Např. proklamovaný "pitný režim". Před pár dny jsme přišli do školky, Kryštof cestou říkal, že má žízeň. Poslala jsem ho, ať si řekne učitelce. Pravda, přišli jsme asi o 2 minuty později, než jsme měli (do 8.45), děti už začínaly cvičit (uznávám) - ale učitelka mu řekla, že mu nedá napít. Šel ke mně, poslala jsem ho znovu. Už s ním šla a ptala se podrážděně : "Proč jsi nepil doma?" Jenomže on doma pil, zkrátka dostal ještě žízeň cestou.
Možná jsem příliš přecitlivělá na tyhle maličkosti, ale vždy se ve mně probudí starý dětský pocit - všichni do řady, ruce za záda, mlčet, nevybočovat, nic nechtít...
Opravdu si neumím si představit českého učitele, jak zvládá vedle sebe děti, které sotva znají písmenka a ty, které čtou a píšou... jak je to v UK. Myslím, že by byl zcela vyveden z míry tím, jak jsou tyto dvě děti odlišné a že k nim musí odlišně přistupovat...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Proč v ČR "neumíme" individuálnější přístup? 

(8.3.2006 14:09:38)
Petro, jsou takoví - pár jich znám. Ale uznávám, že z celkovýho množství jich je dost málo :-(
 MirkaEyrová 


Re: Proč v ČR "neumíme" individuálnější přístup? 

(8.3.2006 23:05:15)
Taky jsem trpěla, když syn chodil do školky. Taky vybočoval, nemá sice poruchu pozornosti ani jiné oficiální problémy, ale stejně byl vždycky v praktických věcech poslední, učitelky MŠ mi dokonce doporučovaly z toho důvodu odklad školní docházky. S dětmi si neuměl hrát, bylo se na něj díváno dost divně, když si dovolil místo hraní se stavebnicemi jen tak třeba chodit po místnosti (co na tom, že si právě hrál na lokomotivu) - prostě po místnosti se nechodí a basta. Až poslední půlrok se nám zadařilo vykřesat si ve školce pro něj trochu příznivnější přijetí - to když si tam donesl deštičky se štouskem svých výtvorů, hlavně jakýchsi minipovídek a seznamů čehosi (nákupy, jízdní řády a tak:-)). Asi se to zalíbilo - směl si pak brát papíry a psát si tam nějaké své věci...
Ve škole to zpočátku vypadalo přijatelně - konečně učení, na které se syn jen jen třásl. Pak ho tam děti opravdu jen kapku počochnily - a ouvej, Luboš se začal bát. A už zase vybočoval; jeho strach byl totiž neúměrně velký jeho zážitku - a on v tu chvíli potřeboval přesně to, co mu tato škola odmítla poskytnout - pocit bezpečí. Přestávky si prostě mají užít děti bez dozoru, samostatně - všechny problémy si mají vyřešit hezky samy mezi sebou. Hlavně aby pedagogický dozor měl možnost si vypít svoje kafíčko:-(. Co na tom, že tam měli dítě, které se prostě neumělo samo vypořádat s nastalou situací. Pak jim začal zdrhat na toalety (teda - o těch přestávkách, kdy byli bez dozoru ve třídě). A zase - hlavní starostí školy bylo - aby dělal to, co se má, resp. nedělal to, co se nemá. Jak se s tím vypořádá on, a jestli on bude v pohodě, to jaksi nezajímalo:-(.
Školu jsme v pololetí změnili. A ejhle - najednou je možné zajistit dětem bezpečí. Najednou je možné přijmout mezi sebe bojácné dítě. Najednou je možné dokonce i učit spolupráci, čímž se dosud u mého syna nikdo nezabýval (a že to potřebuje jako sůl). Jenže - není to zadarmo. Je to patnáct kilometrů daleko, a protože nemáme možnost vozit ho denně autem, je třeba vozit ho denně tam a zpět vlakem. Což bylo v pohodě první tři měsíce. Pak jsem se cestou do školy sesypala. Byl to astmatický záchvat - ale to nikdo v první chvíli nevěděl. Každopádně jsem měla na pár měsíců utrum s ježděním přetopenými lokálkami: musely nastoupit babičky, doplňující tak píli mého manžela. Když jsem konečně dostala vhodnou medikaci a už jsem mohla začít jezdit, zase přišla další pohroma: Luboš si nezvykl včas usínat; prostě nemůže spát. Spí málo, je dost unavený, ani na to učení už se nesoustředí s takovým nadšením, s jakým se v předškolním věku sám od sebe učil čísla a písmenka... Přidává se úzkostnost pramenící bůhví z čeho, "klepající se svět" před očima... Zoufale se snažíme sehnat byt v místě jeho školy. Ale není to jednoduché, nemůžeme si prostě jen tak nějaký koupit, protože máme velmi málo peněz (respektive nemáme žádné)...
Oč jednodušší by bylo, kdyby prostě do všech škol po republice mohli přijít tak osvícení, vyrovnaní a věcí zaujatí pedagogové, jako jsou v té současné synově škole! Je nespravedlivé, že individuální přístup a vůbec vhodné zacházení není dostupné každému dítěti!
 Petra, Kryštof 5 let 
  • 

Re: Re: Proč v ČR "neumíme" individuálnější přístup? 

(8.3.2006 23:32:52)
Ach jo, zní to dost hrozně - říkám si, co mě ještě všechno čeká. To povídání o papírech mi připomnělo, co Kryštof obvykle kreslí: bílou krvinku, jak požírá bakterii a podobné biologické výjevy :))) Moc bych chtěla - jako každá máma, aby mohl uplatnit svoje nadání a talent a zvládl jakžtakž to, na co talent nemá (evidentně praktické aktivity)...
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Proč v ČR "neumíme" individuálnější přístup? 

(9.3.2006 0:50:42)
Petro, neděs se. Ono hodně záleží na lidech, třeba budete mít větší štěstí:-) Taky každý dítě nemusí být takový poděs jako to naše:-) Většina dětí by tu situaci, do které se dostal, zvládla levou zadní a problém by nebyl, víš? A s těmi zdravotními problémy a dojížděním a tak, to zas záleží trochu na štěstí, každýmu se to tak nesemele všechno dohromady jako teď zrovna nám... Můj minulý příspěvek spíš ber jako svěření se. Ono mi to teď kapku leží na srdci, kapku mám strach - bojím se, aby nebyl nějaký průšvih z toho všeho. Ale je to tak, že je lepší doufat, že všechno dobře dopadne. Sice mi teď mozeček šrotí na 150 procent, abych vymyslela způsob, jak z toho ven, takže se mi závitky mírně zavářejí, ale určitě bude líp:-)))
A ty doufej taky, třeba Ti z Kryštůvka vyroste nějaký badatel, který pomůže zachránit tisíce životů:-)
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Proč v ČR "neumíme" individuálnější přístup? 

(9.3.2006 1:14:58)
Pozdní noční hodina působí:-))) Nejenže co dítě školou povinné jsem měla vtipy za ftipy, ale dokonce v Kristových letech mám Kryštofa za Kryštova. No hrůza:-)
 *Aida* 


Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(4.3.2006 20:14:01)
Sally,
nekde se to vede, ze deti ty mladsi deti muzou nastoupit az v lednu. V nasem okrsku to delaji nektere "kostelni" skoly, jak ja jim prezdivam.
V podstate dle zakona dite musi byt ve skole na plny uvazek "the term after his/her fifth birthday" a pak zalezi na skole.
 hela 
  • 

Re: Nevim co by deti delali v UK 

(3.3.2006 19:35:34)
Koblizku tak to bud rada, ze tvoje deti nejsou v ovladani pc tak zaostale po tobe. Treba pak neposlou dva prispevky misto dvakrat nejmin dvacetkrat.
 koblizek 
  • 

Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(15.3.2006 18:46:06)
Mila Helo,

Pokud by PC ovladal v Cechach alespon na takove uzivatelske urovni jako ja, tak ti garantuji, ze by nase ekonomika byla jiste na daleko vyssi urovni - a drive nez zacnes mit prihlouple poznamky, tak by te mohlo napadnout, ze to, ze se prispevek objevi nekolikrat, byva obvykle problem - bud serveru ke kteremu je PC pripojeno, ci "precpane" site, nebo proste webovka stranka nekdy nefunguje tak jak ma... ale velmi zridka je to chyba primo uzivatele. To jenom poznamka od negramotneho PC uzivatele.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(16.3.2006 2:09:37)
Milado, klídek :))

Však Koblížek si s tím netem zas tak moc netyká. Stejně tak shoda podnětu s přísudkem není její silná stránka :))
 Majda 
  • 

Re: Re: Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(25.3.2006 19:21:35)
Klídek,

nevím, kdo je Koblížek, ale znám britské děti. A takový blábol jsem dlouho nečetla. Spousta těchto dětí jsou nevychovaní fracci. Pokud máte pocit, že vaše dítě je neposlušné či zaostalé, zkuste se chvíli starat o pár malých britů a vaše vlastní díte se stane andělem.

Majda
 Lucka 
  • 

Re: Nevim co by deti delali v UK 

(9.3.2006 16:35:51)
Koblížku,
já jsem v GB byla jako au - pair a jedna z holčiček (indická rodina), o kterou jsem se starala chodila do školy druhým rokem (bylo jí 5) a v žádném případě se neuměla sama obléknout a cokoliv samostatně udělat. Bylo to i tím, že au-pair, která této rodině byla přede mnou ji naprosto nevedla k žádné samostatnosti a rodiče se o děti starali vždy asi hodinu, večer, když přišli z práce. Jakmile je děti přestaly bavit, měla jsem je opět na starosti já (vydržela jsem tam 5 měsíců). Mladší holčička měla ve dvou letech celodenně plínky, neuměla říct jednu kloudnou větu, jelikož vlastně vyrůstala v anglicko-česko-indickém světě a mluvě, takže z každého jazyka uměla jedno slovo. Starší 5-ti letá ač školačka, nosila pleny na noc a pila mléko z kojenecké lahve (mimi má láhev a plínky - já chci také). Snažila jsem se matku přesvědčit o tom, že je to psychická záležitost a potřebuje důslednost hlavně od matky, bohužel něco se začalo dít až ve chvíli, kdy na problém upozornila zdravotní sestra ze školy, když se jí holčička u prohlídky svěřila, že na noc nosí plínky. Toto je pár z mých mnoha zkušeností z této rodiny...mimochodem byla jsem tam před pěti lety.
 Koblizek 
  • 

Re: Re: Nevim co by deti delali v UK 

(20.3.2006 18:48:19)
Takovyhle rodin se najde i v Cechach spoustu, to nemuzes brat jako prumer. Ja hvorila o prumernych zdravych detech.
 irena 
  • 

Ty jsi vážně děsná osoba 

(8.9.2006 19:29:09)

Diskuse s Tebou je vážně lahůdka. Jen by mě zajímalo proč vlastně chodíš na české servry? Myslím, že by pro Tebe bylo mnohem přínosnější prozatím si chatovat s britskými dětmi, než se mi čeští trotli zaostalí dostaneme alesoň na úroveň těch 4letých.
Děkuji za objasnění toho jak blbé ty děti vlastně máme!!!!
 Irena 
  • 

Re: Ty jsi vážně děsná osoba 

(8.9.2006 19:32:58)
Omlouvám se za chyby, ale takhle vytočená jsem už dlouho nebyla.
 Alka, 1 syn 
  • 

Re: Nevim co by deti delali v UK 

(9.3.2006 18:01:50)
No já myslím, že by se přizpůsobili rodiče i děti, jak by mohli. To už je úděl každého, kdo žije v nějakém společenství. Jsem si jistá, že by české děti zvládly všechno to, co zvládnou děti v UK, pokud by byly k tomu vedeny. To, že nejsou, je věcí sytému. To, že systém nevyhovuje úplně ani v Čechách (tady možná více) ani v UK, je patrné z uvedených příspěvků. Myslím ale, že na základě informací, které si vyměňují někteří rodiče před vstupem svých dětí do první třídy (za účelem co nejjednoduššího zvládnutí této obrovské změny v životě dítěte, ale i celé rodiny), prohlásit, že jsou české děti zaostalé (a to nejméně 8x)- promiň Koblížku, ale zaostalý mi připadá spíš tvůj názor. Škoda, že jsi se po tak velké diskuzi znovu neozvala, abys reagovala na ostatní příspěvky.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.