tisk-hlavicka

Každý začátek je těžký aneb jak připravit dítě na školní docházku

2.3.2006 Bára Kolářová 105 názorů

Zatímco ve školce všudypřítomná paní učitelka zaváže tkaničku, zapne patentku, dohlédne na dojedení oběda, ve škole jsou učitelé od vzdělávání. Očekávají, že se dítě umí o sebe postarat.

O tom, že se doporučuje s dětmi hodně mluvit, číst jim pohádky, povídat si, kreslit kroužky a čárky, jste už určitě někde četli. Jistě také víte, že u zápisu se budou vašeho syna či dcery ptát na pohádkové postavy, barvy, tvary. Jenže zápis do školy je jen drobná formalita, projdou jím všechny děti a skoro všechny víceméně úspěšně. Pravá zkouška pro děti nastane až po 1. září. Tehdy se rozhoduje o tom, jak se dítě zařadí do kolektivu, jak se bude ve škole cítit, jak se s novým řádem a povinnostmi sžije a - jak ve výsledku bude jako školák úspěšné. Ale i na tuhle zatěžkávací zkoušku ho můžete připravit.

Rozvíjení školních znalostí a dovedností, na které učitelé budou moct později pohodlně navázat, není na škodu. Podnítíme-li rozvoj jemné motoriky, bude se dítě snáze učit psát. Když si budeme s dítětem hodně povídat a číst mu, usnadníme rozvoj jeho slovní zásoby a zvýšíme jeho motivaci naučit se číst. Ale vedle toho existuje sada dovedností, které se školní látky příliš netýkají - a přece rozhodují o tom, jak se dítě ve třídě "uchytí".

Zatímco ve školce všudypřítomná paní učitelka zaváže tkaničku, zapne patentku, dohlédne na dojedení oběda, ve škole jsou učitelé od vzdělávání. Očekávají, že se dítě umí o sebe postarat. Také děti se vzájemně sledují a hodnotí. V nové třídě začínají vznikat party kamarádů, těch, co "spolu mluví". Tato kamarádství nejsou ještě založena na ničem trvalém a zásadním, často se někdo vyřadí z party tím, že je ve všem poslední, všude se na něj čeká a získá si pověst nemotory. Někdy je takové dítě skutečně méně šikovné než ostatní, často za osud "vyděděnce" může to, že rodiče dítě nenaučili samo se o sebe postarat.

Starost jménem oblékání

Vybírejte dítěti školní oblečení s rozmyslem. Košile a kalhoty s laclem budou synovi slušet, ale jen když si je nebude muset oblékat sám. Převléknout se na tělocvik mu bude pravděpodobně trvat dvakrát tak dlouho než ostatním dětem a ze školy domů přijde jak "utržený od šibenice", protože nechtěl zůstat v šatně poslední a knoflíčky zapnul, jak to zrovna vyšlo. Není-li dítě zvlášť šikovné, rezignujte na řady knoflíků a jiných zapínátek. Nakupte kalhoty na gumu a tričko.

Nekupujte dětem bundy s mnoha různými zapínáními, cvočky, zipy. Obvykle chtějí mít děti všechno pozapínané, jenže když to samy nezvládnou nebo jim to trvá dlouho, přináší jim to další problémy. Podobně to funguje s botami. Tkaničky jsou praktické, protože se dají pořádně utáhnout, ale jen když si je vaše dítě umí dobře zavázat. Jestli to ještě nezvládá, dejte přednost suchému zipu.

Hygiena bývá dřina

Ve školce paní učitelka dětem opakuje, že si mají mýt ruce, pomůže jim obsloužit se na toaletě, dohlídne na použití kapesníku. V základní škole už dítěti pravděpodobně nikdo nepomůže. Navíc hrozí, že se dítě stane terčem posměchu - dětská parta umí být krutá.

I s jídlem může být problém

Naučte děti jíst velkým příborem. Spousta dětí má doma dětský příbor, ve školkách bývají také - a dětem v jídelně přibývá úkolů, které jsou na hranici jejich sil. Příbor pro dospěláky je těžší, větší, dětem se s ním hůř zachází. Situaci ve školní jídelně dětem ulehčíme, když je přimějeme trénovat s velkým příborem doma. Těžko na cvičišti…

Mnoho školních jídelen už nabízí možnost vybrat si z několika pokrmů. Děti zvyklé na to, že rodiče všechno rozhodují sami, může náhlá možnost volby vyvést z míry. Učte dítě rozhodovat se, co je pro něj vhodné nebo dobré, rychle si rozmyslet, na co má chuť a čemu dá přednost. A učte ho rozhodovat se i v jiných situacích. Ať si zvyká myslet samo za sebe - to je velký vklad do jeho budoucnosti.

Tak dávej přece pozor…

Zjistěte, jak moc je vaše dítě schopné se soustředit a rozvíjejte jeho schopnost v tomto směru.

Čtěte mu pohádku a stopněte si, jak dlouho vydrží poslouchat. Povídejte si o dopravních značkách nebo o přírodě a pozorujte, jestli se po třech minutách ještě soustředí. Sledujte, jak dlouho si vydrží kreslit, listovat v knížce. Dobu soustředění si zapište a cíleně ji protahujte.

Není dáno, kolik minut soustředění máme po budoucím prvňákovi chtít. Někdo vydrží tři minuty, druhý pět, každému ale můžeme pomoct dělat pokroky. Budete-li si s dítětem číst, kreslit, povídat, stříhat či skládat z papíru pravidelně, doba soustředění se bude zvyšovat. Porovnávat samozřejmě můžete jen stejné typy činností. Televizní pohádka děti přiková k bedně na půl hodiny, zatímco předčítání stejné pohádky ho zaujme na podstatně kratší dobu.

Věř si…, a dělej!

Nesrovnávejte jednotlivé děti se sourozenci nebo sousedy a všímejte si i jiných nadání a talentů, než těch, které oceňuje škola. Chvalte dítě a učte ho objevovat, na co všechno je šikovné. Učte ho, že úspěch sestává hlavně z píle a snahy, nejen z přirozeného nadání. Snažte se eliminovat situace, z kterých by si dítě odneslo komplex méněcennosti nebo které by mu snižovaly sebevědomí. Můžete mu například pomoct tím, že ho naučíte uklízet si po sobě, mít přehled o svých věcech a udržovat pořádek. Pak ve škole pravděpodobně nebude mezi těmi, kteří jsou "zas poslední", "neumí se pořádně podívat", "mají chaos ve svých věcech".

Kde mám šálu? Ona tam prostě není! Někdo mi ji ukradl! Děti se neumí a nechtějí pořádně podívat, šálu na věšáku hledají ze čtyř metrů, pero v tašce není, když není na první pohled vidět… Přimějte děti, aby si i v tomhle vybudovaly určitou samostatnost. Nechte je, ať se podívají znovu a pořádně, ať zaloví v tašce, nestresujte je, i když to takhle bude trvat o mnoho déle, než kdybyste mu všechno připravili sami. Vysvětlujte, proč má taška různé kapsy a přihrádky. Vyhraďte místo na penál, na svačinu, na sešity. Dítě samotné nenapadne vkládat sešity do desek, ale když mu to ukážete a vysvětlíte, k čemu je to dobré, pravděpodobně to tak bude dělat následujících deset let automaticky.

Podobné je to s úklidem. Dítě bezradně sedí v záplavě hraček a věcí uprostřed pokoje a neví, odkud začít. Zkuste mu pomoci - ne přímo, vlastníma rukama, ale radou: oslíka na poličku, kde budou sedat všichni plyšáci, kam by se hodilo tohle? Co třeba pověsit do skříně? Naučte dítě, že každá věc má své místo a je smutná, když se musí povalovat jinde.

Zápis do školy je půlhodinový zážitek. Může být příjemný i stresující, zajímavý i nudný - to záleží na rodičích i na škole. Rozhodující okamžiky ale nastanou o půlroku později, ve chvíli, kdy dítě překročí práh neznámé budovy a stane se z něj školák. Bude mít dítě chuť se učit? Bude se mu ve škole líbit? Bude ráno vstávat rád nebo ho budeme muset do školy tlačit násilím? Budou ho ostatní brát a nebo se stane otloukánkem? O vztahu dítěte ke škole a vzdělávání vůbec nakonec téměř vůbec nerozhoduje to, kolik písmenek před vstupem do školy zná nebo do kolika umí počítat. Nestresujme dítě znalostmi, které mu škola dá. Učme ho dovednostem, které mu usnadní pobyt nejen ve škole, ale v každé lidské společnosti.

Autorka je učitelka MŠ a vůdkyně skautů.

Názory k článku (105 názorů)
souhlas Martina, Dita 6m 2.3.2006 9:42
*Re: souhlas Sarka a 4 deti 2.3.2006 10:55
**Re: souhlas Etinka 2.3.2006 12:18
***Re: souhlas Michaela, Lili - 5 let 18.9.2008 10:4
*Re: souhlas JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 2.3.2006 13:53
**Re: souhlas Martina 2.3.2006 18:23
Dobře napsáno Katka,kluci 3 a 7 2.3.2006 11:3
*Re: Dobře napsáno Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 2.3.2006 11:52
**Ještě jedna rada :-). Tulačka(Bety 9/96+Anička 4/98) 2.3.2006 12:23
*Re: Dobře napsáno Markéta, syn 4 r. 2.3.2006 12:54
**Re: Dobře napsáno Chiméra, syn 5,5 2.3.2006 12:58
***Re: Dobře napsáno Markéta, syn 4 r. 2.3.2006 13:12
**Re: Dobře napsáno Jana, 2děti+bříško 2.3.2006 13:12
**Re: Dobře napsáno Líza 2.3.2006 13:54
***Líze Chiméra, syn 5,5 2.3.2006 14:8
****Re: Líze Líza 2.3.2006 17:38
****Re: Líze Míla, 2 děti 3.3.2006 2:6
*****Pro Mílu - třída pro nadané dě... Chiméra, syn 5,5 3.3.2006 9:28
******Pro Chiméru - třída pro nada... Míla, 2 děti 3.3.2006 20:19
*******Re: Pro Chiméru - třída pr... Luci 3.3.2006 22:25
******** třída pro nadané děti Míla, dva kluci 5.3.2006 0:59
*********Re: třída pro nadané ... LU,2děti 15.3.2006 22:23
**********Re: třída pro nadan... Lída,3 kluci a holka 15.3.2006 22:33
**Re: Dobře napsáno dáša 30.3.2006 9:58
*Re: Dobře napsáno VeraK 2.3.2006 13:42
*Re: Dobře napsáno Jitka 3.3.2006 10:1
ve školce nic, ve škole všechno Míla, 2 kluci 2.3.2006 13:5
*Re: ve školce nic, ve škole všechno Katka,kluci 3 a 7 2.3.2006 14:27
*Re: ve školce nic, ve škole všechno Sarka a 4 deti 2.3.2006 15:54
*Re: ve školce nic, ve škole všechno Lída+2 2.3.2006 18:36
**příbor Petra, 3 děti 2.3.2006 19:37
**Re: ve školce nic, ve škole všechno Míla, 2 děti 3.3.2006 1:58
*Re: ve školce nic, ve škole všechno Luci, Ondra 24.09.03 3.3.2006 8:26
**Re: ve školce nic, ve škole všechno Jíťa + 1 3.3.2006 10:38
***Re: ve školce nic, ve škole všechn... Luci, Ondra 24.09.03 3.3.2006 11:4
****Re: ve školce nic, ve škole všec... lenka 2.syny 6.let a 2.roky 3.3.2006 14:4
*****pro lenku Verka 4.3.2006 0:12
******přestup na zvláštní školu irlev 4.3.2006 19:29
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:46
*Re: Nevim co by deti delali v UK Etinka 3.3.2006 16:22
**Re: Nevim co by deti delali v UK PajaMM 3.3.2006 16:31
***Re: Nevim co by deti delali v UK Etinka 3.3.2006 16:41
****Re: Nevim co by deti delali v UK PajaMM 3.3.2006 16:43
*****Re: Nevim co by deti delali v ... Etinka 3.3.2006 17:0
*Re: Nevim co by deti delali v UK ...neviditelná... 3.3.2006 16:49
*Milý Koblížku MirkaM 3.3.2006 19:27
*Re: Jak potom takove UK deti vypadaji? Alena, UK 9.3.2006 13:50
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:46
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:46
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:46
*Re: Nevim co by deti delali v UK Líza 3.3.2006 16:32
**Re: Nevim co by deti delali v UK Ivana Procházková 3.3.2006 20:30
**Re: Nevim co by deti delali v UK Koblizek 15.3.2006 18:21
***Re: Nevim co by deti delali v UK Líza 15.3.2006 18:26
****Re: Nevim co by deti delali v UK koblizek 15.3.2006 18:33
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:47
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:47
*Re: Nevim co by deti delali v UK Lenelka 3.3.2006 18:5
*Re: Nevim co by deti delali v UK *Aida* 3.3.2006 22:8
**Re: Nevim co by deti delali v UK koblizek 15.3.2006 18:29
***Re: Nevim co by deti delali v UK Hedvika 15.3.2006 20:26
***Re: Nevim co by deti delali v UK *Aida* 15.3.2006 21:31
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:47
Nevim co by deti delali v UK Koblizek 3.3.2006 15:47
*Re: Nevim co by deti delali v UK PajaMM 3.3.2006 16:14
**Re: Nevim co by deti delali v UK Etinka 3.3.2006 16:23
**Re: Nevim co by deti delali v UK Boďka 3.3.2006 16:42
***Re: Nevim co by deti delali v UK PajaMM 3.3.2006 16:48
****Re: Nevim co by deti delali v UK Boďka 3.3.2006 17:22
*****Re: Nevim co by deti delali v ... PajaMM 3.3.2006 17:47
******Re: Nevim co by deti delali ... Boďka 3.3.2006 18:9
*******Re: Nevim co by deti delal... PajaMM 3.3.2006 18:38
****Re: Nevim co by deti delali v UK Ivana Procházková 3.3.2006 20:36
*****Re: Nevim co by deti delali v ... PajaMM 4.3.2006 8:28
****Re: Nevim co by deti delali v UK Pipa H 3.3.2006 21:28
*****Re: Nevim co by deti delali v ... Ivana Procházková 3.3.2006 21:53
******Re: Nevim co by deti delali ... Boďka 3.3.2006 22:53
*******Re: Nevim co by deti delal... Ivana Procházková 4.3.2006 0:14
********Re: Nevim co by deti del... Ivana Procházková 4.3.2006 0:17
*********Re: Nevim co by deti d... Boďka 7.3.2006 20:47
**********Re: Nevim co by deti... Ivana Procházková 7.3.2006 21:20
***********Re: Nevim co by de... Boďka 7.3.2006 22:13
**Re: Nevim co by deti delali v UK sally 4.3.2006 2:27
***Re: Nevim co by deti delali v UK JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 4.3.2006 9:56
****Výuka v projektech irlev 4.3.2006 19:40
*****Re: Výuka v projektech Líza 5.3.2006 4:52
***Re: Nevím, co by děti dělaly v UK *Hany 4.3.2006 20:0
****Re: Nevím, co by děti dělaly v U... sally 5.3.2006 3:44
*****Proč v ČR "neumíme" ... Petra, Kryštof 5 let 8.3.2006 13:52
******Re: Proč v ČR "neumíme&... JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 8.3.2006 14:9
******Re: Proč v ČR "neumíme&... MirkaEyrová 8.3.2006 23:5
*******Re: Proč v ČR "neumím... Petra, Kryštof 5 let 8.3.2006 23:32
********Re: Proč v ČR "neum... MirkaEyrová 9.3.2006 0:50
*********Re: Proč v ČR "ne... MirkaEyrová 9.3.2006 1:14
***Re: Nevim co by deti delali v UK *Aida* 4.3.2006 20:14
*Re: Nevim co by deti delali v UK hela 3.3.2006 19:35
**Re: Nevim co by deti delali v UK koblizek 15.3.2006 18:46
***Re: Nevim co by deti delali v UK ...neviditelná... 15.3.2006 21:49
****Re: Nevim co by deti delali v UK Ivana Procházková 16.3.2006 2:9
****Re: Nevim co by deti delali v UK Majda 25.3.2006 19:21
*Re: Nevim co by deti delali v UK Lucka 9.3.2006 16:35
**Re: Nevim co by deti delali v UK Koblizek 20.3.2006 18:48
***Ty jsi vážně děsná osoba irena 8.9.2006 19:29
****Re: Ty jsi vážně děsná osoba Irena 8.9.2006 19:32
*Re: Nevim co by deti delali v UK Alka, 1 syn 9.3.2006 18:1




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.