| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Jak na výuku cizích jazyků u dětí?

 Celkem 59 názorů.
 Sylva, 2 synové školního věku 
  • 

Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 18:32:57)
Nerada bych kazila autorce článku zaměstnání, popřípadě podnikání, ale všichni rodiče, kteří něco podobného se svým dítětem podnikají, by si měli uvědomit, že případné výsledky jazykového kursu ve velice ranném věku jsou velice sporné. V lepším případě žádné, ačkoli při působení pár hodin za týden snad žádné škody vzniknout nemohou. Je sice pěkné, že se jazyková škola snaží vytvořit tzv. přirozené prostředí, nic takového ovšem není možné, už proto, že přirozené prostředí v případě jazyka nastává jen ve skutečné situaci, to znamená, pokud dítě v cizí zemi žije nebo jazykem na ně hovoří jeden z rodičů doma, nejméně každodenně.
Rodiče, dejte dítě raději na tanečky nebo na plavání, ušetříte a určitě mu neublížíte.
 orchidej 


Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 19:15:15)
Tak nevím, zda paní Sylva žije ve 21. století, v zemi, která je členem EU a chce, aby se její děti v životě uplatnili. Pakliže jí ke štěstí stačí, že se její děti nikde nedomluví a budou se živit rukama pouze v okolí bydliště...prosím. Ovšem cizí jazyk-především světový, jako je angličtina, by měl patřit k základnímu vybavení jedince ve společnosti a do budoucího života tím dítěti dozajista pomůžeme. Já se svou dcerou zkouším nenásilně slovíčka formou hry a písniček - umí pozdravit, představit se, barvy, názvy některých hraček a členů rodiny a nemyslím, že by trpěla, ba naopak, líbí se jí to.Do tanečků a keramiky chodí také, angličtima jí tedy času neukrádá. A ve škole pak nebude tápat a koukat, co že to ten cizí jazyk je. Vychovávejme pro boha moderní děti této doby a nezatěžujme je našimi trapnými stereotypy.
 Bibi* 


Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 19:27:51)
Švagrová-učitelka prvního stupně je též k výuce jazyků v předškolním věku velice skeptická.Čeština je obecně pro děti poměrně náročný jazyk, spousta jich má různé logopedické vady,ty jsou potřeba řešit právě v tomto období.Budu se tedy snažit vštípit dětem hlavně správnou výslovnost a rozvíjet slovní zásobu hlavně v jazyce českém:o)Navíc podle zkušeností "švagřice" se děti, které výuku měly a děti ,které v první třídě teprve začínaly, během asi půl roku naprosto srovnaly a ve druhé třídě již nebyly rozdíly žádné.

Chci se na tuto problematiku ještě zeptat naší logopedky.Musím říci, že když jsem si pod článkem přečetla jméno a povolání autorky,bylo mi jasné ,že je to jen další součást reklamy, která tu hned vedle poblikává:o))
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 19:45:47)
Bibi, ne že snad nešlo o reklamu a ne že bych měla něco proti Tvý švagrový :-), ale to že se leckdy děti ve škole srovnají na stejnou úroveň je bohužel spíš špatná vizitka školy.
 Bibi* 


Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 20:21:17)
Ahoj Jeni,švagrová učí na soukromé ZŠ,což ovšem není samozřejmě záruka kvality.Jen vím,kolik dětí v našem okolí včetně nás má problémy s výslovností.Každopádně jsem zvědavá na logopedčin názor a ten pro mě asi bude směrodatný-co se zeptat Míši:o)?Přiznám se,že v tom dost tápu.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 20:36:32)
Možná koukni na tuším 3 poslední příspěvky tady http://www.rodina.cz/scripts/diskuse/novep.asp?z_podkategorie=no&id=2038&monthfrom=&yearfrom=
 Bibi* 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 22:00:11)
Dvojjazyčné rodiny mají svá specifika, tam si myslím, že to opravdu může fungovat,i když vím, že jak dítě začne chodit do kolektivu mezi děti,převáží jimi užívaný jazyk.Ale základy v hlavičce zůstanou:o)
Na táboře jsme bydlela v chatce s maminkou provdanou do Rakouska,má asi 4letou holčičku,žijí trvale v R.,malá švitoří deutch,česky rozumí.Než šla do školky,prý česky i mluvila,teď za ten týden nepromluvila ani slovo.Kamoška mi zakázala mluvit na ni německy,ale stejně "nekonvertovala":o)
Také nevím,jakým jazykem je lepší začínat.U nás je lepší znalost němčiny,dokonce děda je něco jako "rodilý mluvčí":o).Prý se ale doporučuje angličtina,s tou je to horší,tam bych i já potřebovala sem tam lekci,mám spíš pasivní znalost:o(
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 22:54:51)
To s Tebou souhlasím. Jsem učitelka angličtiny a známí se mě často ptají, jestli už na syna mluvím anglicky. Nemluvím,a do kurzu ho nepošlu.Snažím se rozvíjet jeho myšlení skrz mateřštinu, aby měl později na čem zakládat. Pokud je rodina dvojjazyčná, je to výhoda, ale hrát si s dítětem v angličtině mě neláká. Nemyslím si ale, že by kurzy nějak ublížily, pokud jsou kvalitní.
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(24.4.2005 21:07:32)
Milado, souhlasím s tím, že začínat tak brzy nepřináší valné výsledky. Nevidím důvod,proč by se dítě s vadou řeči nemělo učit cizí jazyky.:-)
 July, dcerka a syn 
  • 

Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(20.4.2005 23:17:34)
Moje deti jsou dvojjazycne. AJ a CJ. Dcerka 3,5 roku mluvi AJ a CJ naprosto bez problemu. Navic ma ve skolce Spanelstinu. Ja ovladam SJ a tak s ni trenuji doma. My mame s jazyky velice pozitivni zkusenosti.

Mirko,
To jsi mne teda prekvapila, ze spojujes vyuku jazyku ceskych deti s "lezenim do zadku" EU a USA. O to preci vubec nejde. V dnesni dobe je realita takova, ze absolvovent VS bez znalosti jazyku ma dosti omezene pracovni moznosti. A uz vubec nebudu hovorit o moznosti poznavani cizi kultury atd pomoci studovani jazyka. Myslim, ze s vyukou by mely zacit deti, co nejdrive. Vzdyt uz existuje mnoho vedeckych studii, jez potvrzuji, ze dvojjazycne deti maji plus, v prvnich letech zivota se jim vice vyvinul jazyk na schopnost ucit se dalsi cizi jazyky... Dokonce vim o programech, kde i deti, jejiz rodice hovori oba jednim a stejnym jazykem, jsou diky skole dvojjazycne.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 7:38:18)
July, Deniso, vím, že je problém uspět bez cizího jazyka. Ale pro mě je mateřský jazyk mateřský jazyk, a jeho zvládnutí považuju za prvořadé. Milada tady nadhodila, že její syn nemá v 7,5 letech problémy odchytávat anglická slovíčka, ačkoliv má logopedické potíže. Vím, že tyto potíže rodiče chtiví úspěchu dítěte v potaz moc neberou, ale odborné pojednání na toto téma jsem nečetla, takže se řídím svojí intuicí, která velí - nejdřív solidně česky, pak teprv motat hlavičku cizím jazykem. A upřímně tu souhlasím s názorem jedné z Vás (nevím bohužel jméno), že mnohem důležitější pro dítě je pořádně se vyběhat, vyřádit, aby se co nejlíp vyspalo a nemělo potíže s koncentrací ve škole anebo s chováním - a pak teprve nějak "uklidňovat". --- Taky určitě záleží na dvou okolnostech: 1. na letoře dítěte: jestliže jde o dítě relativně klidné, lze mu do programu zařadit víc klidnějších "povinných" aktivit typu kreslení a angličtina, když jde o dítě velmi živé a temperamentní, měli by rodiče víc klást důraz na vybití přebytečné energie; 2. na celkovém zaměření rodiny: pokud je rodič zaměřen (ono pro to asi bude nějaký cizí slovo, ale já se v tom nevyznám, takže opíšu:) k lékařství, manažeringu a dalšími podobnými směry, patrně bude cizí jazyk v jeho životě hrát větší roli - a tudíž k němu povede i své děti; my jako rodina jsme zaměřeni více umělecky, takže když jsem chtěla pro čtyřleté "živé stříbro" volit JEDINOU klidnou aktivitu, volila jsem kreslení a ne angličtinu (už pro to, že jsem chtěla, aby si malování a kreslení trochu osvojil, doma kreslit a malovat téměř odmítal).
Ovšem argument o logopedických potížích považuju za prvořadý. Jde-li skloubit výuku cizího jazyka s logopedickými obtížemi, aniž by z toho dítě mělo zmatek v hlavě, tím lépe - pak tedy rodiče s výukou jazyků v brzkých letech asi chybu neudělají. Kdyby ovšem na tuto snahu mělo doplatit to, že by se kvůli tomu dítě nenaučilo správně česky, pak už je to podle mě ono lezení někam:-))))) (nebo aspoň naprostá zbytečnost).
M.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 7:48:14)
Vážně. Ono asi nepůjde o lezení někam. Spíš jde o to, že jsem český patriot, na svou řeč jsem řádně hrdá, velice se mi líbí (ovšem jako amatérské spisovatelské pokušitelce se mi nemůžete divit:-)))), a tudíž mi připadá nepřijatelné, aby si mé dítě tuto řeč řádně neosvojilo. Kdo tuto patriotickou "úchylku" nemá, a naopak je spíš jaksi multikulturní, tak pro něj český jazyk neznamená takovou hodnotu, aby kvůli němu musel šlapat dítěti po štěstí:-)))
M.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 8:51:59)
Milado, pozornému čtenáři nemohl uniknout názorový vývoj v mých článcích. Přímo bych řekla, že ty myšlenkové pochody a výboje na čtenáře musej z tý obrazovky přímo sršet, jak jsem šrotila za pochodu.
Jinak - pakliže říkám, že dětem s logopedickými problémy může cizí jazyk zamotat hlavu, pak je to proto, že o tom jsem přesvědčená. V průběhu diskuze zazněly názory, že to tak být nemusí - dobrá, já to beru, možná máte pravdu, a taky jsem to připustila, a vyjádřila naději, že by všechno pak bylo v naprostém pořádku. Ovšem názor několika maminek z Rodiny nemůže dost dobře nahradit vědeckou práci na toto téma. Takže dovol, abych si i nadále nechala své pochybnosti o správnosti Vašeho konání. Musela bych asi VIDĚT důkazy, aby mne to přesvědčilo.
M.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 10:21:16)
No, hlavně bych pod pojmem "mlžení" hledala skutečně "úmyslné zatajování pravdy a odvádění pozornosti k jiným tématům s úmyslem pravdu zamlčet" či tak něco na ten způsob. Což v mém případě rozhodně není.
Jistě. Když rodič dítěte výuku cizího jazyka zkonzultuje s logopedem, a logoped dá souhlas, nevidím další důvod, proč neučit dítě cizí jazyk, má-li o to rodič zájem. Ale o tom tady řeč nebyla; eventuelně se je tvářeno, že se spolkla moudrost světa - ale že se bylo u lékaře, o tom se pomlčí:-))))
Další věc je ta, že jsi řádně neosvětlila, které dítě by se podle Tvého názoru jazyk učit mělo a které ne - jestli to dítě se závažnějšími logopedickými potížemi nebo naopak to s méně závažnými potížemi.
Řekla bych to asi tak: jestliže dítě umí ve třech letech plynně hovořit česky s dobrou výslovností, není problém ho učit cizí jazyk. Jestliže ne, je podle mě lepší nějakou dobu nechat dítě dozrát, cvičit logopedii a případně podnikat další vhodné kroky, a s učením jazyka chvíli počkat. A pak dojde k nějaké věkové hranici, za kterou by už výuka cizího jazyka (podle mého názoru) neměla mít na výuku mateřského jazyka takový vliv. Sporná je tato hranice - o tom nikde žádný odborník nepíše, takže máš asi pravdu v tom, že když má rodič pochybnosti, ale má velkou motivaci dítě jazyk učit, že by se asi měl obrátit na odborníka (logopeda). Řekla bych, že ta "rozumná" hranice může být někde mezi 7 až 8 či 9 lety. Tak to cítím já. Třeba má někdo nějaké lepší informace a bude se řídit jinými předpoklady. Přesto jsem dosud považovala za platné, že učit dítě cizí jazyk před završením šestého roku je zbytečné, má-li s mateřštinou potíže, a též jsem dosud byla přesvědčená, že je to minimálně sporné během první třídy. (Jeden jazyk snad, ale o Waldorfské škole jsem četla, že učí od první třídy najednou DVA cizí jazyky, a to už se mi zdá obzvlášť přehnané...)
M.
 Monika 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 13:48:13)
Musím se zastat Milady, mám stejný názor na výuku jazyků jako ona. Moje obě děti začínali ve školce, syn v 6-ti a dcera v 5-ti a ani jeden z nich ještě neuměl pořádně mluvit. Na angličtinu správnou výslovnost ani moc nepotřebuješ, naopak nějaké to huhňání a špatné r a ř je naopak výhodou. Děti zkrz tu angličtinu 2x týdně česky opravdu mluvit nezapomenou a logo mohou opravdu trénovat dále.
Děti se angličtinu neučí tak, jako jsme výuku angličtiny zažili asi každý. Žádné biflování slovíček, žádná gramatika, žádné skloňování. Prostě si hrají, zpívají, říkají si básničky, povídají si o tom co rádi jedí, co mají na sobě atd. Jak se tvoří anglická věta o tom ani nemají páru, přesto paní učitelce odpovídají ve větách.
Myslím si, že dítě pro které není vhodná výuka angličtiny, je takové, které neumí skoro vůbec mluvit, nebo nemá žádnou paměť. No miminko také neumí mluvit a přesto na něj maminka mluví a má to smysl.
Existují určitě jedinci, kteří se začnou učit jazyk později a doženou ty, kteří je jazyk učí od mala. Komu se ale bude učit jazyk snáze? Ne každý máme buňky na jazyky, ale já si myslím, že jazykem v raném věku se dají ty buňky přelstít.
Mirko, nikdo tě nenutí, aby se tvé dítě učilo jazyk od školky, je to tvé rozhodnutí.
Já jsem ráda, že moje děti mají tu možnost začít s angličtinou od školky a že v našem městě existuje výborná paní učitelka angličtiny pro děti. Znám totiž hodně kurzů, kde angličtina pro děti nestojí za nic.
 July, dcerka a syn 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 19:09:10)
Mirko,
Dite si nemusi vybrat jeden a nebo druhy jazyk. Lepe receno AJ nemusi byt "nicitelem" znalosti CJ. Vzhledem k tomu, ze tva rodina zije v CR, tak CJ by vzdycky byla pro tve deti hlavnim jazykem a to i kdyby treba AJ mluvily jako rodily mluvci. Moje dcerka je v AJ na stejne urovni, jako okolni deti (zijeme v USA), CJ take mluvi a domluvi se. Ja na ni mluvim jenom CJ. Ale kdyz srovnam treba 3,5 lete dite v CR, tak bych rekla, ze je tak rok pozadu s CJ. Prostredi, kde dite zije je tudiz nejdulezitejsi. Tve obavy, ze by se tvoje deti nenaucily nalezite CJ, kdyby studovaly dalsi jazyk, povazuji za mylne. CJ by umely stejne, jako umeji nyni a plus by treba zvladly AJ.

Deti, aby byly dvojjazycne, tak se musi naucit ted druhy jazyk cca do 3 let. V tomto obdobi maji schopnost prijmout oba jazyky za materske. Dalsi hranice je pak asi do 10 let. Od 10 let nahoru uz je tezsi (rozhodne ne nemozne) naucit se novy jazyk. Obecne plati, ze cim mladsi dite se zacne cizi jazyk ucit, tak tim lepe. Nejdulezitejsi je pak program ve kterem se dite jazyk uci. Ja osobne si myslim, ze nema moc smysl, vodit dite do jazykove skoly 2x tydne. Naopak metoda skolka jenom v AJ je velmi ucina. Dite bude rozlisovat, ze doma s rodici mluvi CJ a ve skolce jenom AJ. Bohuzel tyto skolky jsou mnohym rodinam nedostupne... zatim:-(
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 19:29:33)
July, právě že školka v cizím jazyce mi nepřijde z hlediska dítěte vůbec jako optimální. Či spíše - měl by rodič navíc dítě posuzovat (podle mého názoru) nejen z hlediska logopedických schopností, ale navíc i dle jeho povahy (na což někteří rodiče neberou moc ohledy, ovšem nemyslím, že by se jednalo i o některou ze čtenářek Rodiny!!!)
Co tím myslím: úzkostné a bojácné dítě, které potřebuje, aby na něj někdo mluvil, uklidňoval ho, vedl ho, radil mu, pomáhal mu. Živě si představuju, jak vyplašené úzkostné tříleté dítě mluvící dosud pouze česky přijde do školky, kde se STRAŠNĚ bojí, a najednou kdosi, koho vidí poprvé, na něj začne mluvit úplně nesrozumitelnou řečí. Rodiče odejdou a zůstanou jen cizí dospělí mluvící nepochopitelným jazykem. Myslím, že kdybych tohle zažila já jako dítě, tak by mě tam už nikdy nikdo nedostal:-(((( A můj syn by z toho měl (jak ho znám) takovej šok, že by se ještě rok počůrával:-((((
M.
 Jaga 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(24.4.2005 21:16:54)
Ano, ale takové dítě už by nesmělo s výukou přestat - pak by bylo možná dvojjazyčné. Měla jsem několik spolužáků, kteří jako dospělí z cizího jazyka nic neuměli a museli na VŠ začít znovu, přestože jako děti byli dvojjazyční, protože pobývali několik v zahraničí jako děti konzulů. Navíc žádná výuka nenahradí prostředí, které na vás působí, i když to nevnímáte.
 Monika E. (32 let), Filip 3,5r., Markéta 4měs. 
  • 

Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(1.5.2005 8:43:20)
July, chtěla bych se zeptat, ve které školce vyučují Španělštinu? Nebo nevíš, prosím Tě, ještě o nějakých dalších kurzech Španělštiny pro předškolní děti (v Praze nebo poblíž Prahy)? Díky.
 Toranoko 
  • 

Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(22.4.2005 19:52:45)
Jestli to srovnání není taky systémem, že? V každé jazykové třídě se vám děti nakonec srovnají nebo (pokud chodí i jinam a pracují víc) se budou nudit a budou nuceny držet se na pprogramu třídy.
 Ivana Procházková 


Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 21:07:09)
Souhlasím se Sylvou.
To, že se dítě v předškolním věku naučí pár slovíček neznamená, že se tím položí nějaké pevné základy pro budoucí úspěšné zvládnutí jazyka, pokud se vůbec nějaké položí. Pokud nemá dítě možnost pravidelně v jazyku komunikovat (dobrý je třeba anglicky/německy/.. mluvící stejně starý kamarád), je to podle mého názoru marné snažení. A už vůbec nemluvím o tom, že pokud chytnou špatnou výslovnost (což se dětem, které ještě pořádně kolikrát neumí vyslovit všechny hlásky v češtině stane raz dva), tak se později při přeučování na správnou ještě pěkně zapotí.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 21:26:47)
Taky jsem někde četla (od odborníka přes cizí jazyky a jejich učení) něco, co jsem si přeložila významově pro sebe tak, že je lepší začít s jazykem později a pořádně, než dříve se špatnou výslovností - ta že se jen velice obtížně "upravuje" dodatečně.
Taky se připojím k té spornosti v logopedické oblasti - když můj sedmiletý syn dosud R a Ř vyslovuje kmitáním jazyka doleva-doprava místo nahoru-dolů, případně mají děti i mnohé další logopedické potíže, když se děti ještě pořádně neorientují ani v mateřském jazyce (syn si třeba plete I a Y, vůbec nechápe princip změkčování, nechápe pořád i přes vysvětlení, kde mají být háčky nad českými Ď, Ť, Ň, DĚ, TĚ, NĚ, píše třeba ĎIVADLO ap., neorientuje se v krátkých a dlouhých slabikách atd. - a jde o prvňáčka), jak by mu asi hlavu zamotal cizí jazyk? A učit ho jazyk ještě dřív? - Vždyť se v českých větách vyjadřuje vlastně teprve "chvíli" - začal až po třetím roce, a logopedické potíže byly zpočátku veliké - tak jak by byl mohl rozlišovat jemné nuance výslovnosti třeba angličtiny?
Přece nemusíme EU (a USA) až zas tak lozit někam, aby naše (české) děti uměly v sedmi letech lépe anglicky než česky... Koneckonců i v té třetí třídě je času dost na učení - v sedmi, osmi letech naše děti těžko pojedou studovat (či pracovat) do zahraničí (až na výjimky)...
M.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 23:13:37)
No, k tý špatný výslovnosti a začínáním později a pořádně bych jen chtěla podotknout, že doufám, že děti učí někdo, kdo jazyk umí se správnou výslovností a pokud mluvíme o předškolácích, tak je neučí slovíčka, ale prostě s nima při hře komunikuje anglicky, což by mělo mít stejnej efekt jako cizojazyčnej strejda. Pokud někdo učí předškoláky slovíčka a ještě je blbě vyslovuje, neni chyba v brzkém učení se jazyku, ale ve špatný výuce.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 23:47:55)
:-)
Milado, myslela jsem to tak, že učitel na děti prostě mluví třeba anglicky a neříká jim "To je strom. Strom se řekne tree." Což by podle mě bylo učení slovíček i u dětí, který neumí psát.

MMCH jsi mi připomněla situaci z gymplu - měli jsme jet na školní výlet, ale naše třídní říkala, že s NAŠÍ třídou nikdo nechce jet, tak jsem ukecali anglickýho lektora, kterej byl na škole novej a skoro nerozuměl česky, tudíž se k němu žádný pomluvy nedonesly :-)) Tenhle lektor nám první den řek, že něco málo rozumí a chce se učit mluvit česky, tak ať na něj nemluvíme anglicky, že se nás bude ptát na překlad jen pokud bude hodně ztracenej. Ujala se ho jedna trochu svérázná spolužačka, která se na něj přilepila, celej víkend chodila vedle něj a pořád ukazovala "To je strom." "To je dům." apod. Byl z ní úplně vyřízenej :-)
 16.5Salám&Lajka14 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 23:56:33)
Jeno,
takhle učil můj bývalej přítel jednoho černouška v Africe česky. Chodil s ním po městě a ukazoval na věci: Tohle je dům, tohle je auto. A pak ho naučil slovo PODVLÍKAČKY, aniž cokoli ukázal. Chudák černoušek se pořád ptal, cože jsou to ty podvlíkačky, a on mu na to řekl: To není zas až tak důležitý, ale každopádně jsi asi jedinej černoch v celým městě, kterej to slovo zná. :o)
 Sylva 
  • 

Shrnutí 

(23.4.2005 14:54:20)
Cítím potřebu shrnout své názory na věc a opustit tuto diskusi, ačkoli se mi to celé moc líbilo a dočetla jsem se mnoho zajímavých věcí.
1. Pokud má dítě rodiče mluvící dvěma různými jazyky, obvykle se naučí také těmito jazyky mluvit (ne vždy psát), pokud se rodiče nerozhodnou jinak. Vznikne u něj takzvaný rodinný bilingvalismus, má tedy dva mateřské jazyky. Ty se učí tak, že na ně od narození je každodenně oběma jazyky mluveno, nejlépe každý den.
2. Po třetím roce, kdy je již značná část jazykového vývoje dokončena, nastává bilingvalismus následný. Dítě pak má první a druhý jazyk, jak dobře a v jakých situacích který z nich ovládá a používá, záleží na mnoha okolnostech, pravděpodobně nejvíce na individuálním nadání dítěte.
3. Možná existuje nějaké kritické období nebo věk, po jehož završení člověk obtížněji ovládne zvukovou stránku cizího jazyka, ale není to jisté. Netýká se to gramatiky a slovní zásoby.
4. Někteří lidé se učí jazyky snadno, jiní obtížně.
5. Cizí jazyk se lze naučit v jakémkoliv věku, je to otázka úsilí a motivace. Starší člověk při tom využívá například toho, co ví o svém rodném jazyku, vzdělání, zkušeností. Dítě více imituje, napodobuje.

A teď ještě něco "organizačního". Velice mne mrzí ta pravopisná chyba, kterou jsem udělala dokonce v názvu příspěvku (ranný, fuj, píše se raný věk).
Čím jiným byl článek, na který jsem reagovala, než neplacenou reklamou, což je nepřijatelné, jak stojí v záhlaví této strany (vkládání příspěvků)? Nebo se nepřijatelnost týká jen nás, kteří reagujeme, nikoli autorů článků?
Venku je hezky, rodiče předškoláků, běžte s nimi někam ven a mluvte na ně česky (nebo jiným svým mateřským jazykem). Přeji všem krásné jaro.
 sally 


Re: Shrnutí 

(23.4.2005 18:22:42)
Sylvo,
no tvoje shrnutí je fajn, ale moje zkušenosti ukazují něco jiného. Bilingvní není v podstatě nikdo - ten člověk vždycky má jazyk, který považuje za "mateřský" "hlavní" nebo "první". A pak jsou jazyky, které umí ještě k tomu - některé hůř, některé lépe. Navíc ten hlavní jazyk vůbec nemusí (a také není!) jazyk, který se naučí v rodině - je jím jazyk, kterým dítě mluví většinu doby (tj. ve školce, škole, s kamarády atd.). Příklad - kamarádka, rodiče angličani, narozená v Argentině (španělština), kde žila do pěti let, pak se přestěhovali do Brazílie (portugalština), kde vystudovala němčinu a esperanto. Teď žije již patnáct let zpět v Anglii (za muže má Němce, aby se to nepletlo :-)) - a za rodný jazyk považuje - portugalštinu.

Co se týče věku dětí - zhruba do čtyř let dítě nevnímá další jazyk jako "cizí" nebo "jiný" - pokud s ním rodilý mluvčí mluví tím jazykem, dítě se ho učí stejně tak jako "mateřštinu". My doma mluvíme všichni česky, ale sousedka a její chlapeček jsou američani, na moje 18ti měsíční batole mluví anglicky. Tomovi trvalo pár dní než začal na angličtinu reagovat a vypadat zaraženě, ale dneska jim bez problémů rozumí a nijak se nepozastavuje nad tím, že Julie na něj mluví "jinak".

Od čtyř do zhruba deseti let se ještě stále dítě dokáže cizí jazyk naučit "ze vzduchu" - jaksi samovolně - tím, že se pohybuje v tom prostředí. Ale už to pro něj může být větší stres - dítě si uvědomuje, že se jedná o "cizí" jazyk, že "nerozumí".

Zhruba od deseti let se už dítě musí cizí jazyk učit - tj. slovíčka, gramatiku atd. Nevím nakolik je to vývojem dítěte a nakolik je to tím, že v tomto věku si (např. ve škole) už nevystačí s běžným slovníkem (odborné názvosloví např. ve fyzice či chemii se nedá pochytat ze vzduchu - to se musí naučit - v rodném jazyce i v tom cizím) - zkrátka od těch cca deseti jedenácti let je ten cizí jazyk už "práce" a nejde to jen tak mimochodem (ale opakuji - nevím jestli to není i tím, že od tohoto věku člověk potřebuje lepší vyjadřovací schopnosti než "hele kočička").

Samozřejmě tohle moje věkové rozdělení je velmi obecné a nepřesné, záleží na každém dítěti.

Pokud bych chtěla, aby tříleté dítě mělo přístup k nějakému cizímu jazyku, asi bych volila formu toho, že ho jednou dvakrát týdně bude hlídat rodilý mluvčí - bude totiž na něj mluvit v celých větách, pro tříleté dítě nemá cenu učit se odříkávat "kočka - cat", ale naučit se s tím zároveň i celá větná spojení. Takže místo kursu bych peníze věnovala na toto. Plus třeba na nějaké dětské pořady v příslušném jazyce.
 Denisa 
  • 

Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(20.4.2005 23:05:06)
Mirko, to je zase názor! Opravdu si myslíš, že rodiče, kterým není jedno osud jejich dětí se snaží lézt EU nebo USA do zadku? Chci tě upozornit, že v angličtině žádné Ž,Š,Č,Ř,Ď,Ť,Ň neexistuje a pro nás dospěláky šílená anglická výslovnost je pro děti brnkačka. Dokonce i pro ty s vadou řeči v češtině. A nejlépe přízvuk chytá dítě právě v předškolním nebo brzském školním věku. Naopak tak cca od 8 roku výš už to začíná "tuhnout", právě proto, že se děti začínají stydět, musí se biflovat a jazyk nevstřebávají jen tak mimochodem jako děti malé.
A jestli si myslíš, že by se za rok někdo naučil jazyk (viz poznámka, že půjdou v 7mi do zahr. pracovat), no to teda fakt nevím, takového génia jsem ještě nepotkala.
Jen aby tvé děti nedopadli jako my (stará garda školou povinná za komančů), kdy se rodiče opravdu nejakou výukou jazyků netrápili a my teď na stará kolena sedíme ve třídách roky, gramatiku si nezapamatujeme a výslovnost je pořád k pláči. A víme, že sehnat práci se špatnou angličtinou je dnes už velký problém tady, nejen za hranicemi.
 orchidej 


Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(20.4.2005 6:44:21)
Podceňujeme vlastní děti a bereme jim možnost kvalitního startu...je jasné, že pokud dítě neumí vyslovovat a mluvit, nebudu ho zatěžovat ještě cizím jazykem, ale to jsou vyjímky...pětileté dítě již snad hovoří plyně česky a nešišlá (vyjma logopedicky problémových dětí). A právě seznámení s jazykem formou hry dává mé dceři možnost nebrat cizí jazyk v budoucnu jen jako další povinný předmět, ale jako samozřejmost. Protože považuji za samozřejmé, že má dcera bude hovořit minimálně jedním světovým jazykem. A když jdeme po ulici, sama se ptá, jak se řekna to či ono.Když si pustíme film v originále, pozná, že je anglicky a hned se začne dětsky chlubit, že ona přece taky umí anglicky...prostě je to zábava. Stejně jako člobrda, koloběžka, plavání...takže věty o ublížení nechápu. Znovu upozorňuji, že důležité je odhadnout možnosti dítěte...dítě nesoustředící se na knihu, pohádku, neumící mluvit česky bych samozřejmě angličtinou nezatěžovala.
 orchidej 


Re: Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(20.4.2005 9:32:18)
MOžná jsem se špatně vyjádřila...chtěla jsem jen předejít reakcím matek dětí, jenž mají problémy s výslovností, takže jsem použila tento výraz. Celá diskuze je ale o něčem jiném, ne o logopedii a výslovnosti.
 Dana, 2 kluci 
  • 

Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(20.4.2005 10:08:35)
Já jsem zase nadšená, jak bez předsudků se děti naučily anglické the, polykání koncovek a tak. Já jsem s angličtinou začínala až na gymplu a říkat zvuky jako "the" mi bylo strašně proti srsti a snažila jsem se to nahrazovat různými "d", "s", "dz", "f" apod... Kluci se to naučili s naprostou samozřejmostí (samozřejmě záleží na učitelce, aby je to nenaučila blbě). V tomhle sice asi nebude rozdíl, jestli začne v 5 letech nebo v 6 ve škole, ale v těch 15 už jo.
 Sylva 
  • 

Žiju ve 21. století 

(21.4.2005 0:25:20)
Milá Orchideji,
bohužel je to tak, že někdo se cizím jazykem naučí mluvit pěkně, téměř bez přízvuku a rychle, někdo pomalu, špatně nebo vůbec. A moc to nesouvisí s tím, zda se učí od tří let nebo třeba od dvaceti. Lidé, kteří se naučí tak skvěle, že jsou prakticky k nerozeznání od rodilého mluvčího, jsou veliké výjimky. Na základě vlastního studia(učitelství jazyků a akvizice jazyka) a životní praxe ( cca deset let v cizině, bilingvální děti)se domnívám, že ve škole patří cizí jazyk až na to, co je v řadě zemí až střední škola, u nás druhý stupeň základní školy nebo víceleté gymnázium. Do té doby je samozřejmě možné nacvičovat slovíčka a mluvení hravou formou atd., ale výsledky jsou opravdu sporné. Například v Nizozemí se angličtina skutečně jako předmět učí až od dvanácti let, a kdo tam někdy byl, nebo se s nějakým Holanďanem setkal, určitě potvrdí, že docela anglicky umějí, tedy určitě se jich domluví víc než nás Čechů.
Dětí s logopedickými vadami skutečně jakoby přibývalo, také dětí s poruchami učení, ty všechny jsou dnes ve čtvrté třídě konfrontovány s angličtinou a pro některé je to skutečně utrpení. Věřte mi, zažila jsem to.
Mimochodem, anglicky jsem se začala učit v patnácti a myslím, že mi to nijak neuškodilo.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Žiju ve 21. století 

(21.4.2005 7:06:45)
No, jestli se nepletu, tak Holanďani přichází s angličtinou do styku mnohem dřív - např. spousta pořadů v telce je anglicky, takže ač netuším v kolika letech s angličtinou začínají ve škole, naposlouchanou ji mají od malička asi jako my jsme měli z telky naposlouchanou slovenštinu. Navíc zrovna angličtna je holandštině podobná asi jako češtině polština, takže se ji určitě učí snáz.
 Sylva 
  • 

Re: Re: Žiju ve 21. století 

(21.4.2005 23:12:48)
Rozdíl mezi holandštinou a angličtinou je skutečně o několik řádů větší než mezi češtinou a slovenštinou. Jen z televize se cizí jazyk "naposlouchat" určitě nedá. Pravda je, že se tam pořady obvykle nedabují, ale titulkují. To celé ovšem nic nemění na tom, že učit tříleté dítě anglicky opravdu nemá smysl a že brzká výuka jazyků ve škole není zárukou dobré znalosti a schopnosti se domluvit později.
 orchidej 


Re: Žiju ve 21. století 

(21.4.2005 11:12:25)
To Sylva: Sama píšeš, ,,konfrontovány ve 4. třídě a dělá jim to problémy". Právě. Ano, šprtání slovíček a gramatika hned ze startu může znamenat nejen problém, ale také zakořenit vůči cizímu jazyku zbytečně nelibost. Pokud se ale dítě správnou formou setkává s jazykem od mala (5-6 let), není konfrontován, ale je to jakési pokračování, vyšší forma.
 Sylva 
  • 

Re: Re: Žiju ve 21. století 

(21.4.2005 23:19:03)
Jenže problém je v tom, že tříleté dítě se s jazykem v kurzu nesetkává přirozeně, protože je to v tom věku činnost navýsost nepřirozená a protože v kurzu žádná přirozená situace nenastává. Slovní zásobu je bohužel nutno se naučit, hravě nebo nehravě, pokud nevěříme na naskákání slovíček zpod polštáře ve spánku a podobné triky. Na prvním stupni základní školy by se cizí jazyk eventuálně mohly učit děti zvlášť nadané, které zvládají ostatní předměty a hlavně dostatečně ovládají jazyk mateřský.
 Nelie 


Re: Re: Re: Žiju ve 21. století 

(22.4.2005 1:11:57)
Problem s cizimi jazyky neni jen kdy ale hlavne jak ucit - sprtani slovicek a papouskovani gramatiky je priserna metoda. Ja takhle delala ve skole rustinu a nemcinu a neovladam ani jeden jazyk. Anglictinu jsem se ucila za pochodu - hozena do anglicky mluviciho prostredi, v soucasne dobe mam anglictinu na slusne urovni, ale prizvuku se nedokazu zbavit. Nikdy nebudu uplne dvojjazycna.
V Kanade maji skvely system francouzsko/anglickych skol. Ve skolce se pouziva pouze francouzstina - pro vetsinu zaku uplne neznamy jazyk. Pani ucitelka pouziva rikanky, pantomimu, obrazky - deti se chytnou velmi rychle. Od prvni tridy je pak vyucovani pul dne anglicky a pul dne francouzsky, deti jsou dvojjazycne, bez prizvuku prepinaji z jazyka do jazyka. Zacinat s cizimi jazyky ve 20ti letech je hrozne pozde. Zvladnout novy jazyk se da, ale je to mnohem vetsi drina, mnohem hur se clovek uci "myslet" v tom druhem jazyce.
 Jitka,dve dcery 
  • 

Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(22.4.2005 20:57:21)
Ahoj, myslim, ze neni treba nazory nekoho jineho nazyvat "trapnymi stereotypy". Zijeme osmym rokem v Londyne, dcery se zde narodily. Starsi je 7 let, prvni dva roky nemluvila anglicky temer vubec, ve skolce zacala, ted ve skole patri k lepsim zakynim. Zaroven jsme registrovane v ceske zakladni skole, kam pravidelne dochazime, kdyz jsme doma. Da hodne prace materstinu rozvijet a naucit, to mi verte. A je opravdu dulezita i spravna vyslovnost. Pokud bych mela moznost volby, zacala bych deti ucit cizimu jazyku v sedmi az osmi letech. Az bych zkratka mela jistotu, ze zvladly jazyk matersky a zvladaji ho slovem i pismem. Ale je to samozrejme vec nazoru. Mam pocit, ze se u nas ted "nosi" krouzky anglictiny a z rodicu se v mnoha pripadech tahaji penize. Jak jste jiz zminily, je nejjednodussi si doma zazpivat, podivat se na anglickou pohadku nebo si precist knizku. Sama mluvim plynne tremi jazyky a prvni, nemcinu,jsem se zacala ucit v osmi letech. Takze ac snad nezatizena "trapnymi stereotypy", odmitam jazykove skoly pro malicke deti, naopak vitam playgroup a hraci skupinky, proc ne. Hezky vecer!
 Lucie+Ondra 


Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(19.4.2005 23:49:08)
Dobrý večer,
tématem "učení se cizím jazykům v předškolním věku" jsem se vcelku dosti podrobně zabývala před dvěma lety v rámci své oborové práce (studuju pedagogiku na FFMU) a znovu před měsícem, kdy jsem byla požádána o napsání hesla s názvem "Foreign languages in ECE"(tedy cizí jazyky v předškolním věku) pro nově vznikající americkou encyklopedii předškolní výchovy. Vzhledem k tomu, že na toto téma nebyla dosud v ČR publikována téměř žádná literatura, vycházela jsem především z francouzských a belgických knih (samozřejmě jsem nezůstala jen u teorie, navštívila jsem mateřské školy s výukou cizího jazyka a bilingvální MŠ jak u nás, tak ve Francii; mám také kamarády, jejichž děti jsou "trilingvní"-otec Skot, matka Francouzska a žijí v ČR). Pokud byste chtěli, mohu vám jak svou oborovou práci (na které už teď po dvou letech vidím spoustu nedostatků:-(, která ale i přesto možná stojí, zvlášť pro toho, kdo nemá přístup k zahraniční literatuře, za přečtení, tak to heslo pro encyklopedii). Pokud tedy máte zájem, neostýchejte se mi napsat na mail:-)
 Líba +2 kluci 
  • 

Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(20.4.2005 17:21:10)
Ráda bych si přečetla, co jsi napsala. Mám dva kluky 3,5 a 1,5 roku a ráda bych, aby se naučili anglicky co nejdříve, ale nevím jak na to, a zda to má význam už v tomto věku. V rodině nemáme žádného strýčka z ciziny, který by s dětmi pravidelně mluvil, a já umím anglicky spíše pasivně. Pokud můžeš, pošli mi tvé práce na mail schuppler@volny.cz
 Majka  
  • 

Re: Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(21.4.2005 8:42:47)
Dovolim si pridat vlastni zkusenost. Jsme dvojjazycna rodina,nezijeme v Cechach.Deti uz jsou dospele.Od narozeni jsme na ne mluvili kazdy svym jazykem. A deti od mala rozumely a mluvily plynule obema jazyky.Vzdycky jsem byla (a jsem!!) pysna, jak me deti ovladaji muj matersky jazyk,nekdy lip nez deti, ktere z Cech nikdy nevytahly paty.Az treti dite-chlapec. Jakmile zacal mluvit,zacal zadrhavat v reci.Pro me katastrofa, predstava hloupeho,koktaveho ditete.To totiz byla moje jedina zkusenost s koktavymi detmi,kterou jsem mela ze skolnich let se spoluzakem.Ten byl na vic velice agresivni.No a zacala jsem se o problem zajimat,docetla jsem se, ze vada reci jeste neznamena snizeny intelekt a pod. A sedla jsem na letadlo a letela do Cech. Pochazim ze severni Moravy a tak jsem navstivila logopedii v Ostrave. Mela jsem stesti na vynikajici lekarku,dnes uz si bohuzel nepamatuji ani jeji jmeno. Syna podrobila ruznym testum, rekla nam ze je nadprumerne chytry a ze zadrhavani v reci je s nejvetsi pravdepodobnosti zpusobeno - dvojjazycnosti v rodine!! Vypravela mi, ze na ostravsku kde zije hodne polskych rodin maji spoustu takovych pripadu.Lecba? Odbourat na cas jeden jazyk. V nasem pripade to byla cestina protoze tezko muzete odbourat jazyk zeme ve ktere zijete.Byla jsem z toho nestastna,muj rodny jazyk! No a jeli jsme podle doporuceni pani doktorky.Ve zkratce,kluk po case prestal zadrhavat,dnes je mu 23 let, cesky mluvi plynule,cte i pise.Doslo skutecne na slova lekarky,ktera na me lamentovani pred lety rekla:"Ale maminko, vsak on se tu cestinu douci kdyz bude mit zajem". Deti z dvojjazycnych rodim maji oproti ostatnim detem tu vyhodu, ze se uci dva jazyky soubezne, nenasilne. To ovsem v pripade ze kazdy rodic mluvi na dite svym jazykem. A vsimla jsem si, ze se snadno a rychle uci i dalsi jazyky. Me kazde dite ovlada nekolik jazyku.Ucit deti od mala jednotliva slova v cizim jazyce nema jakykoliv vyznam pro pozdejsi vyuku jazyku ve skole.A ani skoly s rozsirenou vyukou jazyku nejsou zarukou, ze se dite dobre cizi jazyk nauci.Lepsi moznost jsou cizi skoly, kde cela vyuka probiha v cizim jazyce. Tady ale zase musi rodice vynalozit velke usili doma na to, aby dite zvladlo matersky jazyk cili pro nas cestinu.Bohuzel cizi skoly jsou velice drahe, cili tato cesta schudna jen pro nektere, movite.A jinak plati,jak tady nekdo napsal,ze dite by melo nejdrive dokonale zvladnout svuj matersky jazyk a pak by mela nastoupit vyuka dalsich jazyku. Hezky den a preju vam vsem jazykove nadane deti
 simona, dva broučci 
  • 

prosím, prosím 

(26.4.2005 12:39:16)
Úžasný internet, mám o vaši práci velikánský zájem. Pokud budete tak hodná a zašlete mi ji na mail: simona.hovadikova@hobes.cz, budu Vám velmi vděčná.
Můj názor do pranice: dětem neublíží nic, pokud si hrají a je to nenásilné, přínos: hodnotit velmi těžko, dle mého nelze hodnotit jen tím, zda a kolik se dítě naučí mluvit, ale i tím, že si jak u nás říkáme "cvičí" mozek. Pro syna a jeho kamarády je angličtina legrace a klidně si broukají anglické písničky i ti, kteří ještě r ř neumí. Nepodceňujme své děti jen proto, že jsou menší.
 Svetla,dcery 2.5let a 2mesice 
  • 

prosba o studii 

(1.5.2005 7:19:26)
Dobry den, mam dceru ktera zacne chodit v zari do skolky, ale pro maly pocet deti se nezacne s vyukou anglictiny.Chtela bych ji ale na cizi jazyk trochu pripravit a tak bych Vas chtela poprosit o zaslani vasi studie na meil SISINA.Z@seznam.cz.dekuji
jinak je pravda, ze cim drive se deti setkaji s cizim jazykem, je to pro ne vyhodnejsi
 Pavla syn 2 roky 
  • 

Prosím 

(2.5.2005 19:21:11)
Už dlouho se o téma výuky jazyků u předškolních dětí zajímám a sháním všechny dostupné informace.Budu Vám moc vděčná když zašlete mi svou práci na email pavlasvobodova@tiscali.cz.
Díky :-)
Pavla
 Gábina, 4měsíční dcerka 
  • 

Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(29.9.2006 22:36:13)
Dobrý večer,
MOC bych Vás také chtěla požádat o Vaši studii. Angličtinu učím asi deset let, ale pouze dospělé a tak by mě zajímalo, jak je to s výukou u dětí. Byla byste moc hodná, kdybyste mi zaslala Vaši práci na adresu jaz.skola @centrum.cz. Moc předem děkuji
S pozdravem Gábina
 zdenka 
  • 

Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(3.5.2005 1:25:35)
Sylvo, možná byste si měla něco přečíst o vlivu výuky cizího jazyka u malých dětí, zabývají se tím zcela seriozně ve světě, informace můžete najít např na www.aada.cz , kde najdete poznatky pi. Verny Hildebrant, uznávané profesorky v USA, která se právě tímto fenoménem zabývá celý život (bude jí 81 let a stále je aktivní, učastní se každoročních táborů Aaady)a její syn Steve Hildebrant založil školu angličtiny AAADA a uplatňuje její poznatky i poznatky dalších odborníků při výuce v Aaadě. Dočtete se třeba o konferenci na toto téma v Kanadě, kde se jí učastnilo 35.000 osob ...
Dcera se učí někdy méně někdy více od dvou let, nepociťuji, že by to na ní mělo negativní vliv. Nemyslím si, že by bylo špatné když jsme někde v zahraničí a někdo jí osloví a ona dokáže reagovat v restauraci, v obchodě si říci co potřebuje .... chceš zmrzlinu? tak si o ni řekni ... potřebuješ papír na kreslení tak si o něj řekni ....myslím, že ji připravuji pro život a ne že ji matu jak vyplynulo z vaše príspěvku. Nicméně, každý má právo na svůj názor a čas ukáže jestli "naše děti" budou rádi, že se naučili cizí jazyk a jak se ho naučili - není tajemstvím že schopnost naučit se dobře cizí jazyk s věkem postupně ubývá a procento úspěšnosti i s věkem dítěte klesá.
 July, dcerka a syn 
  • 

Re: Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(3.5.2005 1:36:21)
Zdenko,
Samozrejme, ze kdyz se nauci dite cizi jazyk, tak je to obrovske plus do zivota. Take vim o tebou zminenych studii. Neni to nic noveho:-) Nechapu rodice, jez povazuji vyuku ciziho jazyka za nevhodnou. Moje deti mluvi AJ a CJ. Dcerka ma navic ve skolce SJ. Zadny problem v tom neni... Navic je dost pravdepodobne, ze se budeme stehovat na par let do Nemecka a tak se budou muset ucit i NJ.
 Iveta, 2 holčičky 
  • 

Re: Výuka jazyka v ranném věku snad není škodlivá 

(8.5.2005 14:18:45)
Nemyslím si, že učení dětí cizímu jazyku od útleho věku je diskutabilní. Naopak jsem přesvědčena, že by to mělo být skoro samozřejmé! Mé děti navštěvují anglickou mateřskou školku a pokroky jsou super! Děti i přes jazykovou bariéru s rodilými mluvčími, navázaly pěkný vztah se svými učiteli. Nemám ani ten nejmenší pocit, že by učení cizího jazyka bránilo ke správnému vývoji v rodné mateřštině. Iveta
 Denisa 
  • 

Nesouhlas 

(21.4.2005 21:57:31)
Vyjadruji naprosty nesouhlas se Sylvou. Jak to, ze nekdo, kdo se prohlasuje za odbornici, muze napsat, ze je jedno jestli se zacina ucit jazyk ve 3 nebo ve 20ti? Nejsem sice odbornik, ale "venku" jsem stravila nekolik let a videla jsem na vlastni oci jak se s cizim jazykem vyporadavali deti ruznych vekovych skupin. Ty trilete se naucili soucasne materstinu i cizi jazyk jaksi mimochodem, bez potizi a bez problemu. Pravda je, ze tyto deti zacinaji mluvit dele. Bez problemu "prepinaji" mezi CJ a AJ, aniz by vedeli proc. Jejich prizvuk je vynikajici. Setkala jsem se jen s jednim hochem u nehoz doslo ke koktani a zadrhavani (byl trochu hyperaktivni a rychleji mu to myslelo nez mluvilo), ale zvladl to bez pomoci odborniku do nastupu do skoly. I deti kteri se pouze s materskym jazykem ocitli v zahr. ve skolnim veku si s tim poradili velice dobre, a to nejen z rodin intelektualu, ale ve vetsine pripadu i z rodin lidi kteri v zahr. uklizi.
Ale tvrdim, ze cim starsi, tim dele to trvalo, uz tady nekdo psal - nastupuje ostych, mnoho dalsich povinnosti atd. A ve 20ti? To uz je jen drina a mnoho let studia pro vsechny, kteri se nenarodili jako talent na jazyky. Ovsem jak resit vyuku u deti tady doma, to nevim, protoze navstevovani kursu cca 4 hodiny tydne mi pripada tak malo, ze to ani nema cenu. Lepsim resenim by byly skolky, kde se mluvi jen anglicky, ale vzhledem k cene takove skolky by si to jen malokdo mohl dovolit.
 Sylva 
  • 

Re: Nesouhlas 

(21.4.2005 23:30:46)
Věda v tom skutečně ještě nemá jasno. Nezapomínejte, že jste "viděla" deset, možná třicet dětí, ale vědci, kteří se problémem akvizice (osvojování si)jazyků zabývají, pracují s mnohem většími skupinami dětí a tak dojdou k důvěryhodnějším výsledkům. A já jsem zase viděla mnoho lidí, kteří se ve škole pro dospělé ve dvaceti či třiceti opravdu dobře naučili jazykem mluvit. To, že se jazyk ve vyšším věku nenaučí ovládat všichni dokonale, často souvisí s tím, že velká část dospělých emigrantů má nízké vzdělání, neovládá latinku, musí např. v noci pracovat, má sedm dětí atd. atd. Často je to také problém politický, pro média je mnohem zajímavější ukazovat problematické cizince, kteří jazykem ani po deseti letech nevládnou než ty, kteří mluví a píší dobře.
Trvám si na svém: pro tříleté dítě je jazykový kurs v lepším případě ztráta času, pokud je dyslektik nebo má nějakou jinou vadu, může mu dokonce ublížit.
 Monika 
  • 

Re: Re: Nesouhlas 

(22.4.2005 8:46:48)
Znám jednoho dyslektika, chodí se synem na angličtinu už třetí rok. A myslím, že mu angličtina od 5-ti let spíš pomohla než uškodila. Anglicky hovoří stejně jako ostatní děti, psaní a čtení nezvládá (s tím mu pani učitelka musí pomáhat - předčítat). Jak by dopadl tento kluk až by začal ve 4. třídě angličtinu, kde se nehovoří, ale hlavně píše (bohužel úroveň angličtiny na ZŠ je dost špatná) - totálně by mu zprotivili jazyk. Do té doby se naučí celkem rozumně mluvit a bude mít na čem stavět.
Myslím, že problém není s tím kdy začít, ale s jak kvalitním učitelem a výukou začít.
Jinak nechci nikoho urazit, ale zjistila jsem, že výuku jazyků od MŠ propagují hlavně rodiče s VŠ vzděláním. Jen vyučení se k výuce jazyků staví negativně a tvrdí, že učit jazyk i od 4. třídy je moc brzy.
 Jitka a Matyášek 


Re: Re: Re: Nesouhlas 

(23.4.2005 16:23:55)
Hezký den,
mám velkou potřebu připojit se do diskuze.
Můj osobní názor se dost blíží tomu, co říkala Sylva (teda snad se nepletu, kdyžtak se hned omlouvám). Podle mě taky nemá smysl, aby dítě chodilo 2x týdně na hodinu či dvě na cizí jazyk. A hlavně, děti, které začnou později, pak tyto děti většinou bez problémů ve znalostech "doženou".
Jistě, ať dětí chodí už v předškolním věku na jazyky, ale neočekávejme velké znalosti, velký náskok před ostatními, či snad dokonalé zvládnutí jazyka.
Taky souhlasím s tím, že něco zcela jiného jsou vícejazyčné rodiny. Ale to by bylo na jinou diskuzi.
No a dyslektici, to je velké specifikum. Pro ně je většinou angličtina pohromou :-(
Článek mně osobně také spíš zaváněl reklamou, ale třeba to byl záměr, tak proč ne :-)
A poslední věc, za sebe nesouhlasím s tím, že rodiče VŠ jsou pro výuku angličtiny v MŠ. Myslím, že se to takto jednoznačně říct nedá, jak je patrné i z mých názorů :-)))
JJ
 Jitka a Matyášek 


Re: Re: Re: Re: Re: Nesouhlas 

(23.4.2005 18:12:37)
Milado,
já proti kroužkům nic nemám! Jen říkám, že kroužek angličtiny je pro dítě málo, aby se pořádně naučilo řeč a podle mých zkušeností je angličtina pro dyslektiky VĚTŠINOU pohromou a na tom trvám. Je to můj názor. Navíc to není moje teorie, mám to podložené praxí (psycholog, 7 let v PPP a těch odkladů a vyšetření dyslektiků už jsem uděla docela řadu).
Kroužky pro předškoláky rozhodně ano, ale neočekávejme zázraky :-)
JJ
 Jitka a Matyášek 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nesouhlas 

(24.4.2005 16:43:00)
Ježiš, to né! :-)))
Asi jsem to blbě napsala, ale chtěla jsem sdělit, že dělám jak vyšetření k odkladům školní docházky, tak vyšetření všech dysporuch. No a spoustu jiných vyšetření a taky terapie atd.
JJ
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: Re: Nesouhlas 

(24.4.2005 21:38:21)
Pak Tě tedy musím upozornit na svůj první příspěvek k této diskusi. Jsem učitelka Aj a rozhodně bych dítě neučila cizí jazyk dřív než kolem 5-6 roku, podle vyspělosti dítěte.
 Alicee 


Re: Re: Re: Re: Nesouhlas 

(25.4.2005 5:25:22)
Nevím Jago,
taky jsem učitelka angličtiny a myslím si že se seznamováním s cizím jazykem se dá začít i dřív. Samozřejmě že ne klasickou formou...ale nemyslím, že učení s použitím písniček, říkánek a různých nenásilných forem je na škodu. Nedají se očekávat zázraky, ale dítě aspoň získá nějakou představu o tom, že lidé mluví i jinak.
Můj švagr je učitel angličtiny v Japonsku a má několik kurzů pro maličká prťata ve školce, dokonce i v jeslích. Výuka spočívá v tom, že si s dětmi hraje, zpívá a blbne...v angličtině :))))
 Monika 
  • 

Re: Re: Re: Re: Nesouhlas 

(25.4.2005 7:54:29)
Můj otec potkal na horách, pod sjezdovkou učitele tělocviku. Ten tvrdil, že nemá smysl učit děti lyžovat brzy, protože se to stejně pořádně naučí až pozdějším věku, atd. (v podstatě říkal podobné názory, jaké tu padaly proti výuce angličtiny). Můj otec mu oponoval, celkem neúspěšně. Tu najednou učitel uviděl na sjezdovce malou holčičku jak pěkně dělá obloučky a prohlásil: "Až na tuhle holku, ta ví, jak má jezdit, dělá obloučky sama od sebe, tu lyže poslouchají." Ta malá holka byla moje 3-letá dcera.
 Andrea, syn dva a půl roku 
  • 

Angličtina pro děti hravě 

(2.6.2011 12:26:27)
Dobrý den,
jsem na rodičovské dovolené a začala jsem svého syna učit angličtinu sama. Používám k tomu knížky s říkankami, obrázky, DVD pro nejmenší děti s pohádkou i s nenásilnou výukou, CD s anglickými písničkami a pomalu začínáme i s jednoduchými anglickými hrami. Asi po dvou měsících, co ho učím, už vidím výsledky. Jdeme na vycházku a on mi začne sám zpívat jednoduchou anglickou písničku. Ano, některá slova mu vypadnou, ale to i v češtině. Když už na něm vidím, že je unavený a má všeho dost, přestávám i s angličtinou. Učím ho v průběhu dne, jak si vzpomenu a jak máme chuť. Nejsem žádná učitelka, ale myslím, že když je snaha, tak se hravě dá naučit. Materiály, které k tomu používám můžete najít na www.anglictinadeti.cz. Tento obchod jsem založila s cílem učit své děti anglicky z materiálů, které jsou podle mého názoru ideální pro hravou formu výuky dětí.
Hezký den
Andrea
 Rapiti 


Re: Angličtina pro děti hravě 

(2.6.2011 13:08:43)
Hele, Andreo, za reklamu se platí. Já bych si nedovolila dát do diskuse pod článek odkaz na svůj web.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.