| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Otcovské fejetony: Vařené nudle

 Celkem 9 názorů.
 Gábi, 2 děti 


Dobrý nápad 

(8.3.2004 12:19:27)
Jiří, je to určitě dobrý nápad, myslím, že některé střední školy snad s něčím takovým už začaly ;-)
 jardis 
  • 

Obcanska nauka? 

(8.3.2004 15:21:48)
Pekny clanek, jako obvykle.
Jen si myslim, ze za mych skolnich let tu funci plnila Obcanska nauka. Vzpominam si, ze krome vyplnovani slozenek a takovych podobnych veci tam byl i nejaky text o apartheidu a dodnes si pamatuju tu fotku te cernosky s malym ditetem.
Samozrejme ze to bylo tehdy jednostranne manipulovane tehdejsi vedouci silou, ale dnes uz by to snad takove nebylo.
Uci se vubec jeste Obcanska nauka? Jestli ano, jake jsou osnovy?
Ahoj Jardis
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Hm... 

(8.3.2004 21:27:41)
Ona ta práce s informacemi už v osnovách je, takže ten problém bude někde trošku jinde. Krom toho dobrej učitel nepotřebuje na takový (dle mého názoru) základní věci speciální předmět - ono je stejně kolikrát lepší porovnávat informace z různých zdrojů při práci na nějakém tématu k výuce, do kterého se žáci ponořili, než jen samoúčelně, pro porovnávání samo, jak je tu nabízeno. Už jen kvůli míře osobního zaujetí, motivaci...

Jinak by mě docela zajímalo, kde se ve vašem okolí berou ty haldy alternativních asociálů. Tohle není první článek z otcovských fejetonů, ve kterym se někdo takovej objevuje, přitom já takový lidi (který by např. nazvali televizi ďábelskym vynálezem) snad ani neznam. Skoro mě to začíná mrzet - oč dobrodružnější život bychom mohli mít...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Hm... 

(8.3.2004 21:31:11)
Ještě jsem zapomněla dodat, že špatnýmu učiteli nepomůže ani deset samostaných předmětů...
 Tooshy 


Mediální výchova - odloženo na neurčito 

(10.3.2004 1:07:31)
Na projektu "Mediální výchovy" (grant MŠMT) pracovala před několika lety Dr. M. Švehlová z PedFUK, která však bohužel posledního dne roku 2002 zemřela a pochybuji, že někdo z jejích spolupracovníků v tom pokračuje.
Je možné, že se něco vyrábí u Dr. Jiráka a Dr. Kopplové na FSVUK, ovšem v době, kdy jsem se na tomto projektu podílela (1998-2000), se na FSV nic podobného nechystalo (nebo mi to Dr, Jirák v rámci konkurenčního boje zatajil :o)).
Řekla bych, že celá tahle věc uvízla na mrtvém bodě a nevím o nikom dalším kompetentním (což může být moje chyba, jsem už hodně dlouho mimo), kdo by se do něčeho takového mohl a hodlal pustit.

Pro Janu: ač se Ti to nezdá, udělat kvalitní mediální analýzu vyžaduje určité vzdělání (lingvistické, psychologické, žurnalistické aj.), erudici a praxi. Kdyby tohle měl vedle své vlastní práce ve škole dělat každý kantor (nota bene za ty peníze :o), pak by mu nezbývalo mnoho času asi na nic jiného. Češi mají sice skvělé dispozice pro určité aspekty mediální analýzy (čtení mezi řádky, jež jsme si osvojili za totáče), ale v jiných oblastech (skrytá reklama, PR apod.), které k nám bouřlivě vtrhly ze Západu, jsme zase docela vedle. U dětí je to ještě horší, protože nejsou imunní vůči ničemu.
Kde bereš tu jistotu, že jsi s přehledem schopna odhalit v nevinně vypadajícím článku zakuklený persvazívní diskurs autora. Jak poznáš míru manipulace a informativnosti v televizním šotu (nota bene, když nemáš televizi :o) či v jejich skladbě (čím se zpravodajství začíná, co se dává do vycpávkového času aj.). BTW tomuhle tématu se věnoval ve své knize Televizní zprávy - psychický nátlak? /Argo 97/ I. Vágner (nemohu říci nakolik zdařile, jednak je to kamarád ;), jednak televize nikdy nebyla moje parketa). Nemůžeme čelit manipulaci, kterou nejsme schopni prohlédnout, odhalit. Všichni jsme s ní na určitém stupni intenzity konfrontováni (bez ohledu na to, v jaké míře konzumujeme média).
Dnes musím s Jirkou jenom souhlasit :o), mediální výchova jako samostatný předmět (stejně jako branná výchova blahé paměti - které z dětí dnes umí poskytnout první pomoc?) nám skutečně velmi citelně chybí.
 Iva (Aneta03, Radovan06) 


Re: Mediální výchova - odloženo na neurčito 

(10.3.2004 20:23:28)
Mozna je to i nasim systemem skolstvi- ve vetsine pripadu se preferuje biflovnani dat, misto prace s informacemi. Kdyby byly deti od mala vedeny k tomu samostatne hledat, zpracovavat a vyhodnocovat informace, treba by se v tom orientovaly lip- resp. on se v tom tezko dobira pravdy a podstaty i dospely, ale treba by se deti nespolehaly na to, ze co je psano, to je dano - ze na jeden problem muze existovat i oponentni nazor. Ze kdyz mi reklama bude tvrdit, ze nejlepsi prasek je ten s tim modrym panackem, musim byt schopen nez ho koupim jit na internet, do knihkupectvi, do trafiky, vyhledat si statistiky, nebo testy nebo slozeni nebo neco a overit si to, co reklama tvrdi.
 Martina(2děti 7+2) 
  • 

Re: Re: Mediální výchova - odloženo na neurčito 

(12.3.2004 14:19:47)
Zdravím...
S nápadem autora fejetonu souhlasím bezezbytku. Mediální výchova by se měla studovat na pedagogických fakultách, v kombinaci s češtinou, historií, angličtinou atd. Ministerstvo školství v tom asi nedělá nic, aspoň jsem o ničem nikde nečetla.
M - "úča" na mateřské (ČJ-VV)
 Vladan 
  • 

manipulace 

(11.3.2004 14:40:21)
Mediální výchova, skvělej nápad. Mám oale obavu, že tady v tý naší kotlině není zájem vzdělávat tímhle směrem. Politikům a obchodníkům jde přece o to, aby obyvatelstvo bylo vhodné k manipulování. Nikdo z nich si nepřeje vzdělanej a samostatnej národ, a ty správný informace ze "Zákulisí" přece náleží jen zasvěceným...
 David 
  • 

Už to existuje 

(14.3.2004 18:11:01)
Hezký den,

je to hezký nápad. Od kamaráda, který už několik let žije v Anglii, mám docela bezva zkušenost. Emigroval ze socialistického Československa a v Anglii se mu narodily děti. Byl šokován, když v osmé třídě v rámci výchovy k občanství přišly domů s úkolem: vezměte si libovolný článek v novinách. Zelenou fixkou v něm podtrhejte všechna FAKTA, t.j. prokazatelná tvrzení, která jste se z článku dozvěděli. Červenou fixkou podtrhejte NÁZORY a KOMENTÁŘE, které k faktům řekli lidé, oslovení redakcí.

Hrál si prý doma s dětmi několik dní a když si takhle počmárali několikery noviny, uvědomil si, jaký obraz média o světu přinášejí.

Jindy prý děti měly v novinách podtrháhat slova "SNAD", "ZŘEJMĚ", "PATRNĚ", "SOUDÍ SE, TVRDÍ SE" atd. A zase se přišlo na to, že v novinách je řada údajů "prý", "zřejmě" atd., "tvrdí se" a už se neřekno kdo to tvrdí, "očekává se" a už se neřekne kdo očekává.

Nemyslím si, že by na to měl být zvláštní předmět, ale souhlasím, že jakási výchova k aktivnímu občanství by existovat měla. Vzpomínám, že za socialismu jsme se v rámci pitomé občanky dostali i k soudu, abychom viděli soudní jednání. Byl to pro mne šokující zážitek, ale můj osmnáctiletý synovec zná soud jen z rozvodu svých rodičů. Zato se mu nechce k volbám, protože mu nikdo nevysvětlil, k čemu jsou.

D.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde

Všechna témata


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.