Tooshy |
|
(10.3.2004 1:07:31) Na projektu "Mediální výchovy" (grant MŠMT) pracovala před několika lety Dr. M. Švehlová z PedFUK, která však bohužel posledního dne roku 2002 zemřela a pochybuji, že někdo z jejích spolupracovníků v tom pokračuje. Je možné, že se něco vyrábí u Dr. Jiráka a Dr. Kopplové na FSVUK, ovšem v době, kdy jsem se na tomto projektu podílela (1998-2000), se na FSV nic podobného nechystalo (nebo mi to Dr, Jirák v rámci konkurenčního boje zatajil :o)). Řekla bych, že celá tahle věc uvízla na mrtvém bodě a nevím o nikom dalším kompetentním (což může být moje chyba, jsem už hodně dlouho mimo), kdo by se do něčeho takového mohl a hodlal pustit.
Pro Janu: ač se Ti to nezdá, udělat kvalitní mediální analýzu vyžaduje určité vzdělání (lingvistické, psychologické, žurnalistické aj.), erudici a praxi. Kdyby tohle měl vedle své vlastní práce ve škole dělat každý kantor (nota bene za ty peníze :o), pak by mu nezbývalo mnoho času asi na nic jiného. Češi mají sice skvělé dispozice pro určité aspekty mediální analýzy (čtení mezi řádky, jež jsme si osvojili za totáče), ale v jiných oblastech (skrytá reklama, PR apod.), které k nám bouřlivě vtrhly ze Západu, jsme zase docela vedle. U dětí je to ještě horší, protože nejsou imunní vůči ničemu. Kde bereš tu jistotu, že jsi s přehledem schopna odhalit v nevinně vypadajícím článku zakuklený persvazívní diskurs autora. Jak poznáš míru manipulace a informativnosti v televizním šotu (nota bene, když nemáš televizi :o) či v jejich skladbě (čím se zpravodajství začíná, co se dává do vycpávkového času aj.). BTW tomuhle tématu se věnoval ve své knize Televizní zprávy - psychický nátlak? /Argo 97/ I. Vágner (nemohu říci nakolik zdařile, jednak je to kamarád ;), jednak televize nikdy nebyla moje parketa). Nemůžeme čelit manipulaci, kterou nejsme schopni prohlédnout, odhalit. Všichni jsme s ní na určitém stupni intenzity konfrontováni (bez ohledu na to, v jaké míře konzumujeme média). Dnes musím s Jirkou jenom souhlasit :o), mediální výchova jako samostatný předmět (stejně jako branná výchova blahé paměti - které z dětí dnes umí poskytnout první pomoc?) nám skutečně velmi citelně chybí.
|
Iva (Aneta03, Radovan06) |
|
(10.3.2004 20:23:28) Mozna je to i nasim systemem skolstvi- ve vetsine pripadu se preferuje biflovnani dat, misto prace s informacemi. Kdyby byly deti od mala vedeny k tomu samostatne hledat, zpracovavat a vyhodnocovat informace, treba by se v tom orientovaly lip- resp. on se v tom tezko dobira pravdy a podstaty i dospely, ale treba by se deti nespolehaly na to, ze co je psano, to je dano - ze na jeden problem muze existovat i oponentni nazor. Ze kdyz mi reklama bude tvrdit, ze nejlepsi prasek je ten s tim modrym panackem, musim byt schopen nez ho koupim jit na internet, do knihkupectvi, do trafiky, vyhledat si statistiky, nebo testy nebo slozeni nebo neco a overit si to, co reklama tvrdi.
|
Martina(2děti 7+2) | •
|
(12.3.2004 14:19:47) Zdravím... S nápadem autora fejetonu souhlasím bezezbytku. Mediální výchova by se měla studovat na pedagogických fakultách, v kombinaci s češtinou, historií, angličtinou atd. Ministerstvo školství v tom asi nedělá nic, aspoň jsem o ničem nikde nečetla. M - "úča" na mateřské (ČJ-VV)
|
|
|
|