tisk-hlavicka

Otcovské fejetony: Vařené nudle

8.3.2004 Jiří Karban 9 názorů

Kdo pomůže žákům a studentům, aby se suverénně pohybovali v bludišti mediálních obrazů světa? Nejspíš rodiče. Jenže i oni se často neorientují. Možná by pomohl nový školní předmět, něco jako mediální výchova.

K této úvaze mě přivedla debata s mými "alternativními" přáteli. Jsou to lidé, kteří patří k té svérázné menšině, která považuje televizor za ďábelskou věc. Podobně nahlíží na reklamu, komerční rozhlasové stanice a také na většinu novin a časopisů. Být jejich dcerou nebo synem znamená žít mimo sdělovací prostředky. Někteří z nich - a to je zajímavé - tolerují internet, který je prý svobodný.

Když se jednou za čas potkáme, pokaždé na tohle narazíme. A vždycky jsme v rozporu. Snažím se je přesvědčovat (zatím bez úspěchu), že izolace nic neřeší. Jestliže chci své děti chránit před manipulátory a propagandisty všeho druhu, moc jim nepomůžu, když je - symbolicky míněno - odvedu do pralesa, daleko od civilizace.

Určitě se shodneme na tom, že média často přinášejí zdeformovaný výklad světa. Způsobů, kdy se nastříhaný obraz či žurnalistické slovo snaží o něco jiného než o pravdu, je mnoho. Jak je možné, že stále složitější světové dění je leckde předkládáno tak povrchním způsobem? Lenivost vykladačů? Záměr? Málokdo umí bezvadně rozeznávat odstíny odchylek od skutečnosti, z toho bych podezříval pouze špičkové mediální vědce.

Čtete článek v novinách a nejste si jisti, jestli to není jen dobře zabalená reklama. O kus dál narazíte na rozhovor s člověkem, o kterém si netroufáte tvrdit, jestli je to ten, co něco podstatného sděluje, anebo se chce pouze zviditelnit. Informace je leckde vytlačována chytlavým zábavným čtením. Někdy je to takzvaně na hraně. Prostě guláš. Pomyslné lajny, kde končí legrácky a začíná vážná věc, by si měl udělat každý sám. Ale jak to poznat? Jak se neutopit v bažině žvástů?

Jako otci tří dětí by se mi líbilo, kdyby se už v základním školství zavedl předmět "mediální výchova". Žáci by se (s ohledem na svůj věk) učili poznávat svět médií a reklamy z jiných stran než jen z té konzumentské. Pochopili by jeho užitečné i destruktivní vlastnosti.

Představte si třeba vyučovací hodinu o večerním zpravodajství komerční televizní stanice. Třídu by tohle muselo bavit víc než pitvání básniček z 19. století. A pokračujme dál - což třeba rozbory titulních článků v bulvárním tisku, porovnávání novin, kterak informují o stejné události. A potom několik hodin o tom, jak se dělá reklama. Záživnější vyučování si neumím představit. Osnovy by zcela logicky musely počítat s exkurzemi do televizních studií, do redakcí různých novin a časopisů, do dílen reklamních mistrů.

Je možné, že bychom našli školy, kde se o nakousnutá témata sem tam otřou v rámci občanských výchov. Nejspíš se však jedná o výjimky způsobené progresivními kantory. Tipuji, že právě tito učitelé by uvítali předmět zvaný mediální výchova.

Nechci se teď zbytečně rozepisovat, co si při náhodném přečtení tohoto textu pomyslí zástupce školské byrokracie, případně politici, kteří by se zavedením navrhované novinky měli něco společného.

Pesimismus není na místě, dívejme se dál - nejlépe do dobrých časů, kdy naše děti berou rozum a nejsou to ti ustrašení občané, kteří se nechávají utáhnout na mediálně vařených nudlích.

Názory k článku (9 názorů)
Dobrý nápad Gábi, 2 děti 8.3.2004 12:19
Obcanska nauka? jardis 8.3.2004 15:21
Hm... JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 8.3.2004 21:27
*Re: Hm... JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 8.3.2004 21:31
Mediální výchova - odloženo na neurčito Tooshy 10.3.2004 1:7
*Re: Mediální výchova - odloženo na neu... Iva (Aneta03, Radovan06) 10.3.2004 20:23
**Re: Mediální výchova - odloženo na n... Martina(2děti 7+2) 12.3.2004 14:19
manipulace Vladan 11.3.2004 14:40
Už to existuje David 14.3.2004 18:11




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.