Eva, dva synové | •
|
(31.8.2003 22:24:39) Dovolte krátký úvod: Nejsem učitelka, nikdy jsem jí nebyla a nikdy bych jí ani nechtěla být. Podnikám už od revoluce a fakt poctivě platím daně, které jsou tudíž dost vysoké.
Vůbec by mi nevadilo, kdyby z mých daní dostali přilepšeno učitelé, kteří učí mé dva syny (od zítřka 2. + 8. třída). Daleko víc mi totiž vadí, že stát s mými (a Vašimi) daněmi neumí hospodařit, že z daní sanuje různé "tunely" bank a další podvody, platí miliardy za Železného, že stát neumí vybrat daně od "podnikatelů", kteří léta vykazují ztráty a přitom stavějí domy, jezdí luxusními auty atd. My poctiví blbci, co nezatajujeme příjmy a daně poctivě platíme, domy většinou nestavíme a jezdíme mnohem skromnějšími auty - já např. škodou Favorit, na lepší nezbývá mj. díky těm obrovským daním a pojistnému. Kdyby stát uměl vybrat daně od všech podvodníků, mohli by ti poctiví blbci jako já platit daleko nižší daně a pojistné než teď.
Učitelům bych opravdu ze srdce přála větší peníze!!! Bez nadsázky!!! Stáli jste někdo z Vás před bandou puberťáků a pokoušeli jste se je něco naučit? Já si to nedovedu představit. Stačí mi taková letmá setkání s rozjívenými třídami jako např. letos na jaře, když syn (ještě sedmák) odjížděl na dva týdny na školu v přírodě. Autobus, který je měl odvést, nějak nejel, tak jsme tam stáli a čekali... Pozorovala jsem chování té bandy -náctiletých a divila jsem se, že učitelé se vůbec s takovou smečkou odváží někam jet, a to dokonce na celých 14 dní. Skoro jsem čekala, že nad hlavami učitelů uvidím svatozář :-) To myslím bez ironie.
Dokážeme si někdo představit, jaké je to mít zodpovědnost za tolik žáků? Ty "děti" se často nechovají zrovna rozumně, leckdy se neumějí chovat vůbec, znají velmi dobře svá práva, ale o povinnostech a slušném chování leckdo z nich asi ani neslyšel. Učitelé nemají možnost je nějak potrestat - tím nechci říct, že bych byla pro tělesné tresty! Ale žáci moc dobře vědí, že si víceméně můžou dělat, co chtějí, protože učitelé na ně prostě "nemůžou". A představte si, jaké to je, denně stát před kritickými zraky třiceti -náctiletých, kteří na Vás nenechají nit suchou a zdrbnou vše od účesu po boty...
Jsem tedy pro, aby z mých daní byly kvalitně zaplaceni ti správní učitelé pro mé kluky! Vždyť učitelský plat je fakt tvrdě zasloužený. A bojím se, že za současných podmínek ze školství utečou zbytky těch kvalitních kantorů, kteří učí z nadšení a fakt se snaží ty děti něco naučit. Jenže nelze přece spoléhat na to, že ti nadšenci budou za pár peněz učit i nadále, když budou potřebovat našetřit na byt či na lepší auto než na rozpadající se škodovku - a někdo jim nabídne daleko méně stresující zaměstnání za více peněz. Za nadšení si přece větší byt ani lepší auto nikdo nekoupí...
A ještě k těm prvňáčkům - já si myslím, že většina budoucích prvňáčků nezná kalendář a je jim tedy zcela jedno, jestli jdou do školy 1. nebo 2.září. Ostatně kdyby 1.září byla neděle, tak by šli do školy poprvé taky 2.9. a nikdo by z toho žádné drama nedělal. Myslím si totiž, že hodně záleží na postoji rodičů, jestli svému prvňáčkovi trošku pokazí první den školy a dojmy z paní učitelky zbytečnými řečmi o stávce - nebo jestli prvňáček bude brát jako fakt, že prostě jde poprvé do školy v úterý 2.září a užije si tento svůj první velký den stejně tak, jako by bylo 1.září.
Obdivuju všechny, kteří dočetli až sem. Raději předem píšu, že očekávám řadu nesouhlasných reakcí :-) jak už to bývá u aktuálního tématu. Ale já jsem to napsat musela. Omlouvám se za dlouhý příspěvek :-)
|
Pavlína | •
|
(31.8.2003 22:57:58) Evo, vyjádřila jste to přesně, lépe než já. Neopomenula jste žádný z mých pohledů a postřehů, přesně jste vystihla mé názory a postoje. S tím rozdílem, že já stála na obou stranách barikády. Poznala jsem, jaké to je stát před těmi žáky, nemít nejen kde bydlet, na dovolenou či na auto, ale nemít na postel, na nový kabát, ale "muset" si pořizovat knihy, aby se učitel udržoval v oboru a kvalifikaci. Na školní rok jsme vyfasovali tak sotva jednu propisku. Ze dne na den při přechodu do tržní ekonomiky jsem rázem platila daně ve výši svého předchozího hrubého platu (jinými slovy, mohla jsem klidně živit jednoho učitele), mohla jít "v zaměstnání" na čisté WC, kde byl i toaletní papír a vyfasovala jsem komplet kancelářské potřeby a během dne měla k dispozici kávu a džusy. Obědy jsem nemusela pojítat v řevu a smradu školních jídelen za současného dozorování - skladba jídelníčku: hnědá polévka, buchty a melta; ale v klidu a čistém prostřetí např. Eurestu se zdravým jídelníčkem. Pravda, v kanceláři jsem "musela" být mnohdy až do pozdních večerních hodin. Ale nikdy jsem té změny nelitovala. Vykonávala jsem práci středoškolačky a cítila vyšší důstojnost než jako středosškolská profesorka. Opravdu paradox. A když "má" náš stát na platy poslanců, kteří schvalují (bez jakékoli odpovědnosti) zákony, na které doplácí daňový poplatník (zmíněné banky, kampeličky, arbitrážní soudy,..., placené neschopenky nejen poslanců, atd., tak že by fakt neměl na školství? Navíc nechápu, proč si děti (resp.) rodiče musí sami kupovat školní potřeby, když se jedná o jejich pracovní nástroje a materiály. Když nastoupím do kanceláře, taky si nemusím s sebou přinést počítač a šanony...
|
Evelyn1968,2děti |
|
(31.8.2003 23:25:57) Evo a Pavlíno, napsaly jste to jasně a výstižně. Myslím si totéž. E.
|
Tooshy |
|
(31.8.2003 23:41:38) Když jsem začala psát ten svůj příspěvek, nebylo tu nic, a když jsem ho odeslala, už jste to stihy dokonale probrat téměř ze všech stran! :o)))
|
|
|
|
Věrka | •
|
(1.9.2003 9:49:08) Všem stávkujícím učitelům bych doporučila si přečíst diskuzi tady na rodince, věnovanou škole. Jistě se najdou zářné vyjímky, ale pokud to poslouchám ve svém okolí, děti chodí do školy se strachem. A největším postrachem dětí jsou právě učitelé. Uznávám, já bych toto zaměstnání dělat nemohla, jednoduše bych na něj neměla nervy. Na druhou stranu, kdybych se já k našim klientům chovala jako učitelé ke svým žákům, stála bych přede dveřmi firmy a né že bych stávkovala za vyšší plat. Ano učitelé mají málo, bohužel tak jako většina lidí v tomto státě, ale mnohem větší chudáci mi přijdou lidé, pracující za minimální mzdu ve fabrikách. Oni sice nemají vysokou školu, ale i oni vytváří důležité hodnoty a jejich práci bych už nechtěla dělat vůbec. Vzhledem k odpracovaným hodinám a podávaným výkonům si myslím, že většina učitelů má platy až až.
|
Vanilka,30 |
|
(1.9.2003 9:57:24) Věrka:"Vzhledem k odpracovaným hodinám a podávaným výkonům si myslím, že většina učitelů má platy až až".
AMEN. Líp bych to nenapsala.
|
Tooshy |
|
(1.9.2003 10:26:22) Máte-li na mysli dobu, kterou učitelé stráví ve škole před tabulí, pak se Vám to jistě může zdát málo. Já ale neznám jediného kantora, pro kterého by po poslední hodině "padla". Uvažujte hlavou: kdy ti lidé opravují písemky? (pod lavicí při další hodině?), kdy si připravují materiály pro další hodiny? atd. Nevěřte na duchy, že si nedělají přípravy a dvacet let žijí ze stále stejných testů. Každá třída je jiná, každá vyžaduje jiný přístup, a učitel, který to nepochopí, ve škole dlouho nevydrží, protože ho to zničí! Takže ti přeživší se školou zabývají i "za školou", a to mnohdy v mnohem větší míře! Naposledy jsem učila před deseti lety a věřte, že jsem doma strávila "školními záležitostmi" mnohdy více času, než v práci! Několik let jsem se také věnovala jinému, lépe ohodnocenému a mnohem méně náročnému (byť více než "osmihodinovému") zaměstnání, takže opravdu vím, o čem mluvím! I teď zvažuji, zda se po mateřské do školství vrátím (je to opravdu zajímavé povolání, ale přiznávám, že na ZŠ bych nešla učit snad ani za dva poslanecké platy). Myslím, že učitelé ZŠ stávkují nejen kvůli směšným mzdám, ale hlavně díky stále se zužujícím pravomocím. Přirozená autorita je jedna věc a zvyšující se agresivita a drzost dětí věc druhá. Jejich plat je VZHLEDEM k tomu adrenalinovému sportu, jejž denně provozují totiž opravdu zoufale mizerný!
|
Věrka | •
|
(1.9.2003 11:00:32) Sice jsem za katedrou nikdy nestála, zato jsem chodila do školy a mezi učiteli mám pár známých a kamarádů (a vedeme spolu i debaty o výši platu), takže mám ponětí, kolik času doma věnují přípravám a opravám písemek. Písemky je nejlépe opravit ve škole během hodin u jiných žáků. Někdy se to nestihne, to je fakt, to je potom pěkný "opruz", protože se to musí opravit doma. Přípravy dělají snad jenom učitelé po škole a potom těch pár poctivců, před kterými se hluboce skláním. Přesto, i když připustím, že se najde učitel, který opravuje písemky doma a dělá si přípravy, pochybuji že jeho denní práce přesáhne 8 hodin. A o prázdninách si může odpočinout. Přiznávám, že se žáky je to potíž, že je to práce psychicky náročná a často ještě náročnější, když se do toho začnou montovat rodiče.
Přesto si stále myslím, že k podávaným výkonům !!!! a k odpracovaným hodinám, mají platy až až. Přičemž jako důležitější považuji ty podávané výkony, než odpracované hodiny. Paní učitelce, kterou celá třída nebetyčně miluje, na kterou se děti těší a ochotně ji jdou pomoci třebas i o prázdninách s výzdobou třídy, učitelce, která kolem sebe šíří pohodu a pochopení, bych klidně přidala. Nemyslím, že takovou p. učitelku (či samozřejmě i učitele) netvoří výše platu. A to jak si ji žáci váží není způsobeno tím, zda chodí ve značkovém tričku a vlastní mobilní telefon.
|
Iva | •
|
(2.9.2003 15:05:20) nejlepší jsou příspěvky typu ..ZA KATEDROU JSEM SICE NIKDY NESTÁLA, ALE...jsem odborník na to, jak moc práce učitel má, a jak je náročná...podle vyhraněných názorů...
Vy, co takhle píšete, vzpamatujte se! Nemyslíte, že o vaší práci by někdo (bez bližší znalosti věci) také mohl říkat - na to, že se tam povalují u počítače, jen pijou kafe a chodí s papíry...postávají s lopatou a popíjí v pracovní době v hospodě...na to mají peněz dost a dost...atd. Jen vy třeba víte, jak vaše práce dá zabrat, jaké má nevýhody...
Já jsem si vyzkoušela víc profesí, a u každé bez výjimky je plno věcí, co není zvenku vidět, ale dělat se musí, a kdo to nedělal nepochopí...
Pět let jsem učila na základce, měla jsem tu práci i děti velmi ráda, a lichotilo mi, že i několik let potom, co jsem z té práce odešla se s se mnou na ulici radily "moje" děti třeba jaké si vybrat povolání...ale s prací v kanceláři se to prostě nedá srovnat. Mám o polovinu vyšší plat, udělám si pauzu když se mi chce, tedy když jsem unavená, kafe si taky vypiju když na něj mám chuť, a když se mi chce na záchod, klidně jdu, a nemusím při tom trnout hrůzou jako dřív, že když si v době dozoru odskočím, tak mezitím někdo vypadne z okna a mě zavřou...už odpoledne rodině neříkám proboha nemluvte na mě...už nemusím odpoledně, po večerech, v posteli a o víkendech přemýšlet, jak na toho Nováka, aby se nepřestal učit, když tak hezky začal, ale zatím je to pořád na čtyřku, tak jak ho jinak motivovat, a jak vysvětlit ten minulý čas líp té šesté cé, protože se jim to pořád nedaří, jakou na to vymyslet hru nbo fintu... Co se týká opravy sešitů a písemek, tak se to dá jako všechno dělat pořádně nebo flinkat. Kdo to dělá pořádně, a čte po dětech jejich sešity, slovníčky atd., aby tam neměly chyby a neučily se to pak špatně, ten si tedy skutečně dá. Pro ilustraci, já jsem učila 21 hodin týdně (7 tříd tři hodiny týdně)angličtinu ve skupinách nejméně 12 nejvíce 24 dětí (spíš 24, průměrně tak 20), v každé hodině se něco zapsalo, řekněme v průměru jedna stránka, na slovíčka jsme psali pětiminutovky každou hodinu (ty jsem ale většinou opravovala v hodině, pokud to program dovoloval), jinak větší písenky občas, a taky byly domácí úkoly. Prostou matematikou je to 20 krát 21 sešitů týdně, to je 420 stránek sešitů, tak stránku slovíček ve slovníčku týdně,to je 140 a asi tak 1 až dva úkoly na třídu týdně, tedy tak zhruba 100...Takže suma sumárum je to ...dost. K tomu příprava na hodiny, která se sice občas dá zimprovizovat, ale dost se pozná (a vymstí), když ses to tak dělá častěji.To jen jako ilustračka pro ty, co tohle odmítají vidět, a jen oni sami se podle nich v práci nadřou...tedy mě se práce učitelky líbila, ale je to opravdu velká dřina, a když se ještě přičtou dozory a buzerace zeshora, od ředitele a školských úřadů...neříkám, že už nikdy, ale asi bych si to hodně rozmyslela, jít tam znovu...
|
Věrka | •
|
(3.9.2003 8:07:04) NIkdy jsem tu nenapsala, že si myslím, že učitelé mají málo náročnou práci. Nikdy jsem tu nenapsala, že se flákají. On si každý přečte jen to co chce.
|
Iva | •
|
(3.9.2003 11:22:13) Věrko, napsala jsi to. Napsala jsi, že vzhledem k množství odvedené práce mají peněz víc než doszt. Jestliž platy jsou malé a odpovídají podle tebe množství, náročnosti a kvalitě práce, tak to musí znamenat, že se učitelé flákají, a moc té práce teda asi neodvádí, tedy podle tvé teorie. A já zas říkám, že i při dvojnásobném platu je to perně vydělaný chlebíček.
|
Věrka | •
|
(3.9.2003 12:39:10) Promiň, ale nenapsala. Dokonce jsem tu psala, že kantořinu bych dělat nechtěla, na mnoha místech, že je to práce psychicky velmi náročná .... Ale prostě si nemyslím, že je to tak strašně málo. A bohužel také nejsem spokojená s prací většiny kantorů. Věřím, že k tomu, aby se mnoho nadšených prvňáčků změnilo ve vynerované, do školy se netěšící děti, přispívají právě učitelé. Jistě pro to mají své důvody (špatný ředitel, ...ta odvedle je horší než já a bere víc, moc dětí ve třídě) a jistě takový nejsou. Sestra i já máme hyperaktivní děti. Krásné, bystré, inteligentní, ale bohužel neposedné. Bohužel, učitelům je vysoká škola na nic, když dokáží takové děti napomínat (a samozřejmě nervovat) za věci, se kterými si nemohou pomoci. Teď jsou sestřino dítko u mé kamarádky - p. učitelky na škole. Kupodivu si její práce všichni váží, děti milují, dodělává si další speciální vzdělání a světe div se, souhlasí se mnou. Nesouhlasí s přeplněnými třídami, s nevyváženými odměnami (což u nich na škole prostě není), dobrá kantorka má opravdu líp než ta horší, špatné tam prostě nemají. Jak to ředitel dělá, nevím. Ale jejich škola (i když není soukromá) je vyhlášená tím bezvadným přístupem k dětem, mimoškolní , protože ví, že jejich dětem se tam opravdu někdo věnuje. A já doufám, že se mi tam podaří příští rok dítko umístit. Je tam nátřesk. A proč? Protože rodiče chtějí pro své děti to nejlepší.
Vím, že existují dobří učitelé, ale i pro ně si myslím, že jejich výplata je dostačující. Prostě si nemyslím, že je to na dnešní poměry tak otřesně málo. Možná v Praze je situace jiná, tam mají možná opravdu všichni víc než vysokoškoláci. Tady to ale tak není. Zde jsou platy v poměru k ostatním na více než dobré úrovni.
|
|
|
|
|
tydlinek | •
|
(11.9.2003 14:23:23) Opravdu jsi za katedrou nestála!!
|
Věrka | •
|
(12.9.2003 8:37:49) Přečti si můj předposlední příspěvěk v "Likto, já s tebou souhlasím" .
|
|
|
|
Vanilka,30 |
|
(1.9.2003 12:14:27) Jano, buď prosím tak hodná a přestaň mě titulovat naivkou naivní, když mě vůbec neznáš. A teď k věci: Ty si opravdu myslíš, že učitel tím, že dostane přidáno, stane se lepším učitelem? Chacha, teď mám zas dobrou náladu já. Vem si poslance: mají pořád víc a víc a stát nám jde čím dál hloub a hloub do propadu. Nene, nevěřím tomu, že s výší mzdy se zvyšuje kvalita práce.
Jak už tu někdo napsal: povolání učitele nemůže vykonávat jen tak někdo, kdo se nedostal na jinou školu než na PF, kdo ji třeba s odřenýma ušima udělal a teď stojí a vříská. Ideální učitel je klidný vyrovnaný člověk s láskou k dětem (klidně mně zas nazvi naivkou, ale pár jsme jich měli) a ne nafoukaný zabedněnec, kterému jde jen o to odučit (ne 45 min., ale třeba 30min, taky jsme měli dost takových, kteří se do hodiny dostavovali 10 min po zvonění a co-mají nějakou kontrolu? Já nevím jak na jiných školách, ale MY, jakožto ŽÁCI jsme si opravdu nikdy nešli stěžovat, že se nám učitel NEDOSTAVIL). S těma přípravama a opravou písemek: nojo, dělají to ve volném čase dobře, uznávám. I když...přípravy nevím, češtinářka měla sešit krasopisně píšící dívenky ze šk. roku 1985/1986 a nebyla jediná! a co se týče oprav, ehm, nepamatuješ si snad, že vám učitel občas zadal "práci" a věnoval se opravám písemek? Já tedy ano a docela živě.
Takže já se bohužel budu opakovat (už naposled) a ukončím to zas tím, že podle mně má učitel za práci kterou odvede peněz až až.
PS: když jsme u toho. Pracuji a zároveň externě studuji PhD na VŠ, takže mimo 8,5 hodin 5x týdně jsem nasazena i do vedení cvičení apod. Má hrubá hodinová mzda je 54Kč (tj. 9100 hrubého na měsíc). Ano, skutečně MÁM celodenní zdarma přístup na net. Ale NEMÁM tři měsíce prázdnin a padla ve dvě a ve tři. To bohužel ne.
|
KATU | •
|
(1.9.2003 13:18:34) Vanilko, napsala jsi sem vice prispevku, ale pokazde mne trochu ironicky zvedli ze zidle...znas nejakeho ucitele, ktery by za tvych 54Kc na hodinu stravil na NETU za cizi penize tolik casu to ty ?? asi ne, vid. Mozna bys nemela psat ze pracujes, ale ze ses zamestnana...Pro tvuj klid: vystudovala jsem PdF, nesla jsem to za tu nastupni almuznu a skvelou perspektivu platovych tabulek delat. Myslim, ze v dnesnim state stavka ucitelu jejich situaci neresi, stejne jako kazda jina stavka odboraru jakehokoliv oboru.
|
Vanilka,30 |
|
(1.9.2003 13:30:29) KATU budeš se divit, ale i v době, kdy sem píšu tolik pro Tebe nepříjemných příspěvků, tak PRACUJI, nikoli jsem jen zaměstnaná. Jak jistě víš, lze mít pootvíraných několik oken a tak já mimo rodinu mám také další čtyři stránky s odborným tématem a pro šéfa katedry momentálně vyhledávám nějaké články. Stačí?
|
Zuzava* |
|
(2.9.2003 16:21:17) Teda, Vanilko, ty boduješ. Mít otevřené okno na počítači je práce? A když vyhledáváš tak to bys teda nemohla psát, že? Zaráz to docela dost nejde. Není teda ten učitel, co zadá studentům práci a pak opravuje písemky docela dříč? A proč sem pleteš za kolik hrubého ty děláš? To je snad tvoje věc, ne? Co to má společného se stávkou učitelů?
|
Vanilka,30 |
|
(3.9.2003 8:00:00) Ufff. Tak já už fakt nevím. Tak když se to nedá pochopit, jak můžu vyhledávat a zároveň psát do Rodiny, tak v bodech:
a)otevřu si vyhledávač, zadám příkaz b)otevřu si Rodinu, najede hlavní stránka c)překliknu do vyhledávače, vyberu něco z nalezeného, nechám to otvírat d)mezitím znovu překliknu do Rodiny do diskuzí e)projedu prve otevřené (to odborné), opět vlezu na Rodinu...atd. Už chápeš? Jelikož mám PC s pomalou operačkou, než se mi nachroustá to, co potřebuju, mám poměrně dost času mezi jednotlivými kroky procházet (taky po krocích) diskuze. Nijak velký problém v tom nevidím, to že jsem jediná "dokonalá" bylo ironické a byla to narážka na nějaký předchozí příspěvek, který mi tuto nádhernou vlastnost nebo schopnost nebo co to je přisoudil.
A proč sem pletu svůj plat? Jen a jen proto, abych vyjádřila SVUJ osobní NÁZOR, že argument, že si VŠ vzdělaný učitel žije špatně u mně neobstojí, neb jsem taktéž VŠ vzdělaná osoba a plat mám nižší než učitelé.
Tečka. Krásný den všem.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.9.2003 8:37:41) Já myslim, že přepínání mezi oknama každej chápe, jen jde o to, že pokud se soustředim jen na práci, nečtu si mezi tim diskuse, ale otevíram si víc oken k tématu, na kterym pracuju - než přečtu v mém případě např. článek o Montessori škole v Kladně, načtou se mi stránky Montessori školy v Praze, než přečtu Prahu, načte se mi Soběslav apod. Cestou na záchod mě může ještě napadnou, který jiný stránky by se tim mohly zabejvat – a nebo budu přemejšlet, co teda odepíšu tý Zuzavě… Navíc bys musela mít hooodně pomalej počítač, abys při čekání na jedno okno stihla napsat příspěvek v rozsahu, v jakym píšeš… Ale to už s učiteli vůbec nesouvisí...
|
Vanilka,30 |
|
(3.9.2003 9:04:32) Jano opravdu...nesouvisí.
Ale k tomu, abychom tu diskutovaly a bavily se, nemusíme měnit hlavičku jen proto, že to s určitým tématem nesouvisí.
Já to opravdu stihnu, protože bohužel k mému tématu jsem ráda, když mi ten vyhledávač vyplivne dva tři odkazy...s trochou nadsázky spíš hledám kde hledat. Zabere to fůru času a tak to stíhám. A navíc jak už jsem psala: Rodina je hodně plná i přes den a dovolím si tvrdit, že VĚTŠINA přispěvatelek je V PRÁCI, tudíž nejsem jediná, kdo v pracovní době stíhá sledovat diskuze. Dobrá, uznávám, nejsou tu učitelky.
|
|
|
Zuzava* |
|
(3.9.2003 11:13:01) Díky za instruktáž. Asi ti ale uniklo, že ten učitel v hodině, pokud tedy opravuje písemku a zároveň kontroluje žáky,(a zkus si to je chvíli nekontrolovat, co se bude dít!) dělá zaráz práce dvě, zato ty jednu a zpestřuješ si ji zábavou. Nezávidím, jen na to upozorňuju. Právě specifikou práce učitele totiž je, že jí musí věnovat po po celou vyučovací hodinu plnou pozornost, o to tady jde,nemůže prostě vypnout jako třeba ty. Pak se ovšem některým zdá, že pracuje krátce, věř ale tomu, že intenzita je značně vyšší než v kanceláři, a to i když člověk po celou pracovní dobu skutečně pracuje (znám obě profese, tak můžu srovnávat).
A co se týká tvého platu - ty si snad myslíš, že ten, cos uvedla, je plat nad kterým by měl vysokoškolák jásat? Nebo tobě se takový plat líbí? Máš pocit, že si víc nezasloužíš? Proč to, že ty bereš málo, by mělo automaticky znamenat, že i jiní s tou almužnou mají být spokojeni? Podle věku (je-li číslo za jménem věk) jsi docela mladá a tak vidíš věci dost černobíle, chybí odstup. Hodně za tím vidím ještě ten pocit žáčka v lavici...Tím tě opět nemíním urazit, jen to tak vidím.
O stávce obecně. Jestli je stávka dobrá věc to nevím, ale napadá vás někoho, jak jinak to mají učitelé řešit? Protože mě ne. Jinak je nikdo neposlouchá a ještě zesměšňuje.
|
Vanilka,30 |
|
(3.9.2003 12:03:39) Zuzavo, já přece nechci snižovat ani práci učitelů a vyvyšovat svou nebo naopak, prostě nechci hodnotit jakoukoli práci. Jen říkám, pořád a dokola, že se mi nelíbí, že učitelé jsou placeni paušálně (ať už hodně nebo málo, resp. uboze nebo dost), dobří špatní na jednu hromadu. Měla jsem hodně dobrých učitelek a taky si dobře pamatuju ty, které chodily se železnou pravidelností do třídy 10 min po zvonění, nepřipravené na hodinu, zato se štosem písemek, které musely opravit a s vonícím čajem. A samozřejmě záleží na žácích jaké mají: něco jiného je pustit z dohledu bandu učňů a něco jiného gympláky, u nichž se dá jakás takás míra nechci psát inteligence nebo slušnosti...ale prostě víme čeho, očekávat. Tak je tu taky otázka, zda mají opět dostávat všichni stejně, středoškolští profesoři, kteří musí mít nadprůměrné znalosti, aby "zvládli" dotazy nadprůměrných žáků anebo mistři a učitelé na SOU, kteří musí především zvládnout stádo hejhuláků a ohlídat předčasně vyspělé madam, aby jim o přestávce nevlítly do jiného stavu se spolužákem(všechno v nadsázce, ale myslím, že zhruba si rozumíme).
Ano, já mohu při své práci vypnout. Uznávám, že nejsem v psychickém a nakonec ani fyzickém slova smyslu v plném nasazení celých 8,5 hod. které tu strávím. Nasadím si reakci, hodím to do přístroje a ten pracuje hodinu a třičtvrtě za mně. Pak to vyndám, zas něco popracuju a za půl hodiny mám výsledek. Pravda. Ale zas je tahle zdánlivá "pohoda" vyvážena tím, že pracuji se silně mutagenní, kancerogenní a teratogenní látkou, o které vím, že může ohrozit plodnost, a ten, kdo občas navštěvuje i jiné diskuze z nichž mě zná ví, že opravdu máloco si přeju tolik, jako mít brzo miminko. Přitom všem, a proto to hlavně píšu, nemám ani korunu rizikového příplatku. A obecně: ne, nejsem se svým platem spokojená, ani nemůžu být. Ale dala jsem se na univerzitu a tak je mi jasné, že velká platová perspektiva se přede mnou neotvírá. Ale proto nebudu stávkovat. Prostě je mi jasný, že peníze tenhle stát umí rozfofřit mžikem a že jsou tu jiné resorty s většími manky než je školství (třeba zdravotnictví).
Dokud se nevymyslí jiný systém přerozdělování peněz, dokud si náš stát nebude vážit vzdělaných lidí a podle toho je odměňovat, tak se prostě pořád budem dohadovat.
|
|
Renata | •
|
(3.9.2003 12:13:59) Já jsem za to, že každá práce má své. Já kupříkladu obdivuju pokladní v supermarketech, snad by mohly začít taky stávkovat? O tom jak tu někdo psal, že děti jsou hrozné, ale nejsou to náhodou taky naše děti?
Nevěřím tomu, že přidáním platu to přitáhne ty mladé a schopné. Ti mladí a schopní to většinou dělají hlavně proto, že je ta práce baví. Z větší části by to přitáhlo lidi jen z důvodu větších výdělků a nevěřím, že by všichni byli tak schopní.........
|
Šárka | •
|
(4.9.2003 11:04:00) Bohužel právě mladí zakládají rodiny, proto potřebují najednou více peněz (postýlka pro dítě, kočárek, plínky, oblečky, ... , co je pro mimi, na to je z nějakého důvodu automaticky snad přirážka nebo co, mateřský a rodičovský příspěvek taky není oslnivý), navíc nepracují ještě tolik let, aby si mohli něco našetřit. Takže takový čerstvý absolvent VŠ (nebo několik let učící kantor) se musí rozhodnout: buď učit za málo peněz a s dítětem raději počkat, nebo s dítětem nepočkat a ušetřit na sobě (jenže jíst se musí a v zimě chodit v rozpadajícím se kabátě taky není dobrý nápad) a nebo využít lákavých nabídek ze soukromého sektoru. Mimochodem, firmy mají velký zájem (s finančními dopady) o lidi, kteří - jsou komunikativní, - mají fantazii a umí ji používat zároveň s logickým myšlením, - umí pracovat s lidmi různých povah a temperamentů, - dokážou se dále vzdělávat a jsou k tomu ochotni, - mají organizační talent, atd. Možná má někdo jiný názor, ale tak nějak si představuji dobrého učitele. Pak se národ diví, že takoví lidé ze školství odcházejí. Tito lidé v zájmu svých rodin sice s těžkým srdcem, ale přece jen často odcházejí na dobře placená místa do firem a kolikrát si říkají: až vydělám dost peněz, tak se třeba vrátím ... (a pak na toto své předsevzetí postupně zapomenou). Možná kdyby takový učitel s hlavou plnou ideálů a plánů měl hrubý nástupní plat o několik tisíc vyšší než 8660 Kč (viz tabulka v jednom z příspěvků k tomuto tématu) a vidinu postupného zvyšování příjmu (tj. taky osobní vyšší než jen NANEJVÝŠ tisícovku po několika měsících nebo dokonce až letech), řekl by si, že je to pro rodinu dost na to, aby se mohl věnovat svému oblíbenému povolání. Netvrdím o sobě, že jsem byla kdovíjak dobrá učitelka (děti mi to říkaly, ale co dítě udělá pro dobrou známku, to víte z jedné staré reklamy :-), ale odejít jsem musela a jedním z důvodů byly i peníze.
|
Denisa | •
|
(4.9.2003 11:11:10) Je to tak. Muž odešel kvůli zoufalému platu ze zdravotnictví, nyní pracuje v IT průmyslu a máme se nesrovnatelně lépe.Je ho škoda, šlo mu to dobře, ale chtěli jsme rodinu... Učitel´é jsou na tom ještě hůře, nemůžou si přivydělat na nočních, jejich situace je fakt špatná. De.
|
|
|
|
zuzka | •
|
(3.9.2003 16:26:21) moji rodice, oba ucitele, cely zivot nadavali - ted uz jsou ovsem v duchodu - zaroven ale meli dva az tri vedlejsi pracovni pomery cely zivot. Muj otec, elektrikar, ucil na prumyslovce, pracoval mesic o prazdninach na ruznych zakazkach a zrovna tak, velmi intenzivne behem roku, dale jeste uklizel ve skolni budove po vyucovani ( zkratka vytrel a vynesl kose - dalsi jeden cely plat navic) maminka doucovala privatne, dale pracovala pro jakousi agenturu a navic psala ucebnice ( pamatuji si jedny prazdniny, ktere nad tim prosedela) .
Krome toho jsme spolecne jezdili na dlouhe dovolene nejen v lete, ale i v zime, nepocitaje lyzarske kursy, kam me muj tata take braval ssebou, nekdy i nekolik tydnu na horach za sezonu ( otcuv rekord byl tusim sedm tydnu za jednu zimu), samozrejme, krome lyzovani, musel take dohlizet na dorostence na sjezdovce, za to ovsem dostal zaplaceno.
At je vyucovaci hodina jakkoli narocna - a to je mi jasne, obcas jsem si to pri studiu vyzkousela - je maloktera prace, kde si clovek casove muze neco neco takoveho vubec dovolit.
|
Zuzava | •
|
(4.9.2003 13:23:42) Zuzi, nevím, jestli jsem tvůj příspěvek dobře pochopila, ale ty fakt považuješ to, že tvůj vysokoškolsky vzdělaný otec musel mít tři zaměstnání, a matka dvě abyste mohli jezdit na dovolené, za něco normálního? Já teda ne. Nemám nic proti manuální práci, nevidím nic ostudného na tom vynést koš, pracovala jsem i jako prodavačka i jako uklízečka,i když mám VŠ (jako brigádu), ale to jsem považovala za dočasné řešení situace, dělala jsem to při studiu nebo když jsem právě neměla jinou práci, ale brát toto jako normu? Jistě že se tyto věci děly, ale proč by to tak mělo být dál? Tvůj oteč byl evidentně činorodý a pracovitý člověk, určitě i velmi schopný, maminka taky, ale tento systém postrádá logiku. Nebudeme přece trvat na suchých záchodech na dvorku, když už lidi vyrobili i splachovací, ne?
|
Zuzana.. |
|
(4.9.2003 19:04:56) Vsak take cely zivot nadavali :O) ale bylo to za socialismu, vsichni lide brali tak zhruba stejne - pokud to ovsem nebyli vysoce postaveni komunisti - a to mi rodice ze zasady nebyli, takze ani postup na reditlstvi skoly pro ne nepripadal v uvahu. Ale poenta je ta, ze ackoli na tom tenkrat byli vsichni platove zhruba stejne, povolani mych rodicu casove dovolovalo delat i neco jineho. Podobny plat, jako muj otec, mel i muj stryc, elektroinzenyr, ale 8 hod denne byl v podniku za pichackama, na zadny vedlejsak uz zkratka cas nezbyval. Chtela jen rici, ze ze zkusenosti z nasi rodiny - oba rodice ucili cely zivot - dobre vim, ze ucitele maji volny cas a prazdniny, o kterych se jinym fakt ani nesni. To, ze jsme jezdili na spolecne dovolene, nebylo mysleno jako priklad dobre vydelanych a utracenych penez, ale hlavne toho volna, ktery mohla rodina spolecne stravit. Priklad - prvni tri tydny v cervenci maminka na chate se mnou a s babickou, krome koupani a opalovani sepisovala na zahrade pod stromem ucebnici, zatimco otec doma v praze v klidu bez deti vymaloval a jeste delal elektrikarske zakazky, koncem cervna jsme jeli na tri tydny k mori a po navratu na ctrnact dni stanovat na Sumavu - rekni, ktera rodina si uzije tolik spolecneho casu? Jen diky tomu, ze rodice ucili a tech penez zas az tak nazbyt nebylo, jsme se stanem opravdu dukladne procestovali cele Cechy.
|
|
|
|
Zuzana.. |
|
(3.9.2003 18:11:52) ackoli Vanilka v pracovni dobe pise do diskuse, tak ten cas, ktery stravi pri vlastnim experimentu v plnem nasazeni se muze rovnat cistemu casu, ktery ucitel prozije pred tabuli, ne li vice, vzdyt preci ani kantori neuci 8.5 hod denne a navic i vanilka vede cvicka, laborky a pod, takze taky vyuka - a samotna experimentalni prace v laboratori je, to mi ver, velmi narocna. jednak fysicky, zadne sezeni v kancelari, ale stani u stolu a pobihani kolem nej, prace rukama, ( co jsem si uzila boleni v zadech po dni v laborce) navic je nutna naprosta koncentrace - jednou se prepocitas a muzes cely pokus vyhodit. Zadna rutina, nybrz vymysleni novych postupu temer denne. kdyz vim, ze dnes vyjmecne budu delat neco, co uz jsem parkrat pred tim delala, tak se mi hned zacina ten den veseleji, jaky relax! A navic ten stres - pokud experiment nevyjde, tak jak ty nebo jeste hure tvuj sef, ocekava, tak je to temer na vyhazov ze zamestnani! a to je vetsinou jen tvoje zodpovednost a tve probdele noci, jak celou strategii zmenit, aby to priste vyslo a mozna ze to nevyjde nikdy, je to proti prirode a jen nedosazitelny pozadavek tveho nadrizeneho Vyhoda oproti ucitelum je ovsem urcita flexibilni pracovni doba a zadne rozervane deti kolem, ale celkova narocnost? kdo to posoudi?
|
zuzava | •
|
(4.9.2003 12:12:16) Samozřejmě, každá práce má své, to tady nikdo nepopírá, právě naopak. Ale z příspěvku Vanilky je vidět, že o práci učitele nic neví, nikdy ji nedělala, a přitom ji hodnotí, a to jen na základě svých studentských zkušeností z druhé strany katedry. A hodnotí ji tak, že ji srovnává s tím, co dělá ona, a to stylem já se taky nadřu, a mám málo, a moje úče chodily do hodiny pozdě a špatně učily, tak co by ti učitelé vlastně chtěli.
Měli bysme si připomenout, že sice jsou i jiné neuznané profese, a je jich dost,ale tato diskuse je o stávce a vůbec práci učitelů, a že jen ten, co má osobní zkušenost, ví, o čem je řeč.
A k tomu stále zastávám stanovisko, že z profesí, kterých jsem už stihla dělat několik, byla práce učitelky sice nesmírně zajímavá, (kromě práce redaktorky snad druhá nejzajímavější), motivující, v mnohém uspokojující a tvůrčí, ale neporovnatelně náročnější než ostatní profese (a i ty byly často stresové nebo obecně považované za náročné, svoji studentskou praxi v umývání nadobí a přesypávání upečených rohlíků do toho ani nepočítám).
Velmi souhlasím s příspěvkem Jany (první v řadě), a učitelům přeju, ať už konečně společnost pochopí, jak zásadně důležité pro ni je, aby učitelé byli spokojení šťastní a vyrovnaní lidé. Své pocity totiž předávají žákům, tedy našim dětem. Každý psycholog potvrdí, že člověk nemusí být povahou závistivý nebo mamonář, ale dlouhodobé (společenské i finanční) podceňování jeho práce v každém člověku vytváří určité pocity nespokojenosti a křivdy. (pro Vanilku a další - jen si zkuste představit, že ve vedlejší laborce nebo kanclu nebo tak někdo bude za obdobnou, ale spíš o dost lehčí práci a míň opdbornou brát třeba o pět tisíc víc měsíčně. Nebude vás to aspoň v skrytu duše štvát? Pak vám někdo řekne, že takové nesmysly, hokusy pokusy co tam děláte, to je kažení materiálu, měli byste dělat něco pořádného...a kdykoli bude mluvit o vaší profesi, přidá před její název slovo "blbá" a bude vyvracet oči, často zaslechneš že všechny....(doplň si svou profesi) jsou "krávy"...Ale možná by stačila jen ta finanční stránka...U nás v práci se něco podobného stalo, několik lidí dostalo na základě podivně postavených, v zásadě nespravedlivých podmínek příplatek (dávku) ve výši asi osmi tisíc měsíčně,(tedy každý měsíc)a jiní, kteří byli de facto v totožné situaci, nedostali nic. I velmi charakterní lidi to pořádně žralo, a jak by ne.
Omlouvám se za to, že jsem se tak rozepsala, ale myslím, že je třeba brát učitele a jejich oprávněné požadavky vážně. Kvalitu jejich práce bych hodnotila jinde a individuálně, ale už jen předpoklad, že obecně není dobrá (na základě nějaké špatné osobní zkušenosti, zvlášť z doby, kdy jsi byla studentka a tvoje zájmy (pokud možno se nenechat obtěžovat a dělat co se mi zlíbí) mohly být poněkud v rozporu s požadavky učitele(vypracovat nějakou zadanou práci a chovat se podle nepopulárních pravidel), je trochu urážlivý. Ukazuje prostě přinejlepším neznalost věci. Jeden můj známý se hrozně rozčiloval nad článkem v novinách, kde učitel zavolal na středoškoláky odjíždějící na lyžák (děti tak 15,16 let) policii, protože je podezříval že mají v báglech drogy.Měli. (Učitel neměl právo do tašek nahlídnout, nemá ho ostatně ani u prvňáka na základce -ochrana práv žáka). On (ten známý) kritizoval postup učitele, on sám prý by si s nimi poradil, on by je uhlídal, měl by to pod stoprocentní kontrolou. Ptala jsem se ho jak si představuje že by uhlídal pětadvacet puberťáků dvacetčtyři hodiny denně po dobu jednoho týdne, zvlášť kdyby oni sami dost usilovali o to, aby je neuhlídal, ale kromě výkřiků na téma neschopnosti daného učitele jsem se nedozvěděla nic. (k tomu poznámka -- za takovouto služební cestu s nutností řešit nebo očekávat podobné problémy učitelé nedostávají nic navíc, jen jako by normálně učili, po večerech děti hlídají zadarmo, (žádné náhradní volno ani peníze za tyto hodiny navíc, pouze proplacený pobyt - jídlo a ubytování). O zmiňovaném případu nic víc nevím, takže těžko říct, jestli ten učitel byl schopný nebo ne. Možná nejednal stoprocentně, situaci podcenil nebo přecenil, kdo ví. Ale laborantky, doktorandi, úředníci a jiní jsou snad všichni stoprocentní? Jsem moc ráda, že já teď v práci řeším o moc jednodušší případy, a za vyšší plat.
|
Zuzana.. |
|
(4.9.2003 22:14:21) Ahoj Zuzavo, ja vim, ja vim,
ale zrovna tech lyzarskych zajezdu jsem si se svym tatou, jak vyse zminuji, opravdu uzila, ovsem drogy tenkrat jeste problem nebyly ( to jsem ja, jedna a ta sama, zuzana a zuzka, akorat nejsem na tom jinem pocitaci zaregistrovana). Ale i tak, pracovat se stredoskolaky bych si ja netroufala, proto taky nejsem ucitelka. Ale muj otec byl autoritativni dost, s vyrostky nikdy zadne problemy nemel a ty kursy pro nej byly hlavne skvela prilezitost si zasportovat. Jo a jeste dostal amortozaci za osoupani lyzi. ale o to samozrejme nejde, kazda prace ma sve, jak rikas, proto jsem z profesionalni solidarity hajila Vanilku, je fakt, ze se ucitel tezko muze pri vyucovani vykecavat v chatu, ale v tu dobu, kdy Vanilka ten prispevek psala, 1 zari 12:30, je vetsina ucitelu ze skoly zpatky doma :O) - tedy mozna ne, ale skoro, jen takovy primer ucit jsem si take trochu vyzkousela ? krome domaciho doucovani a vyucovani jazyku taky na skole v prirode, kde jsem byla jako vychovatelka jeste pri studiu,tak jsem si ty deti vzla na chemii? bylo to prima, moc me to bavilo, oblekla jsem je jako atomy vodiku a kysliku, a chytaly se vzajemne za ruce, abych jim vysvetlila, jak se tvori molekula vody, a kyslik, ze je dvojvazny a vodik jednovzny ? vodici meli vsichni jednu ruku v kapse. Pobihali jsme po tride, aby jsme si zaroven dobre zapamatovali, ze je jsou atomy v neustalem pohybu ? a taky jsme pri tom mavali rukama, aby jsme si ukazali, ze elektrony, ktere tvori vazby, jsou vskutku nelokalizovatelne. Byla jsem nadsenec, vyrabela jsem pro ne malovane odznaky za ruzne dovednosti a vyhry na te skole v prirode a I oni z toho byly nadsene, bylo to velmi motivujici, az na jednu vec, pri kontrolnich otazkach se ukazalo, ze si stejne nikdo nepamatoval, z ceho se sklada molekula vody a mne doslo, ze to je sice vsechno tvurci a zajimave, ale nekdy taky silene frustrujici ? a ten nejvetsi grazl tridy na skolu v prirode vubec nejel, nastesti, jinak byly vsechny ty deti moc prima.
|
|
|
|
Lucia | •
|
(8.9.2003 8:05:55) Uz ma to nebavi, stale pocuvat, ako su ti ucitelia chudaci, ze si robia svoju pracu. Place pekar, ze musi v noci piect chlieb, aby bol rano cerstvy? Obdivujem a cenim si ludi, ktori svoju pracu robia s laskou a su na nu aj hrdi. Myslim si, ze byt ucitelom je poslanie tak ako aj byt lekarom a predstavitelia oboch povolani sa naopak tvaria, akoby im vsetci ublizovali prave tym, ze sa stali tym, cim su. Kto na tomto svete ta nuti, aby si bol ucitelom? Bud je to praca, ktora ta bavi, alebo chod od toho prec. Ved robit pracu, ktora ma bavi hoci aj za malo penazi, to nie je ta najhorsia moznost, nie? Este by clovek mohol robit pracu, ktora ho nebavi za rovnako malo penazi. Kazdy je v zivote stastia svojho strojcom, tak aka nespravodlivost.
|
maceška |
|
(8.9.2003 8:27:47) Máš pravdu, Lucie, ale když si člověk vybere práci, která ho těší, když ji dělá rád a snaží se, aby ji dělal dobře, pak ho přinejmenším mrzí, když narazí na tolik nepochopení a ironie jako v článku, ke kterému je vedena tato diskuze.
|
|
kobliha s koblížkem Kubíkem |
|
(8.9.2003 18:45:19) Licia, ucitele ale nestavkuji za to ze je prace nebavi, ale za to, ze je (mozna) prace bavi, ale maji za to dost bidny plat, vis?
|
|
|
|
|
Renta | •
|
(20.9.2003 21:55:09) Dobrý den, dámy. Nejsem učitelka. Jsem lékařka a pro své děti bych taky vždy chtěla nejspokojenější, klidné a vyrovnané učitele, navíc dobře zaplacené. Jsem nesmírně ráda, že většina z vás, co se tady hádáte jako trhovkyně, nemáte se školstvím nic společného. To, co tady předvádíte, o Vašem "vzdělání" a přirozené inteligenci mnohé vypovídá. A věřte, není to nic hezkého.
|
|
|
|
|
Jana |
|
(1.9.2003 14:34:03) Veroniko, nez me sezeres :o) Netitulovala jsem te naivkou naivni, ale zadala jsem te o realny pohled na vec (viz. tve citace, ze ucitel vlastne pracuje 17 hodin tydne). Sama ucitelem nejsem, ale znam jich dost. A znam takove, co pripravuji pro sve tridy internetove stranky, vychazky, hry a vyukove programy, netradicni akce a formy vyuky. Samozrejme znam a za sveho studia jsem taky zazila jecici megery bez spetky invence a lasky k detem. Rekla bych, ze se na mnoha skolach hodne veci zmenilo od doby, co jsme my dve chodily na zakladku. Skoly i ucitele maji vic moznosti, maji volnejsi ruku a na mnoha hodinach a skolach je to znat.
Skutecne si myslim, ze spokojeny a vyrovnany clovek (clovek, ktery ma rad svou praci a je za ni spolecensky i financne ohodnocen) pracuje lepe, nez ten, ktery je spolecnosti povazovat na dobre placeneho flakace s dvoumesicni dovolenou. J.
P.S.: Je osudem vedcu, ze jsou spatne placeni ;o) Stejne jako ucitele muzes zmenit obor, zamestnavatele, nebo zem pobytu.
|
Jana |
|
(1.9.2003 14:36:51) Promin, Vanilko, prejmenovala jsem te nerada :o)
|
|
Vanilka,30 |
|
(1.9.2003 14:54:32) Jano, žrát Tě nebudu a jestli jsem tak působila tak fakt ne:-) Já jsem na příspěvky zvyklá odpovídat tak říkajíc "tón v tónu"-takže na ostré ostře a na diskuzi v přátelském duchu taky tak:-) Takže když už jsem na Tebe teď hodná holka (protože jsi byla Ty na mně:-D, tak jo: souhlasím s Tebou. A v podstatě nelze nesouhlasit, stejně jako jsou dobří a špatní zedníci, právníci, veterináři, jsou různí učitelé. Škála je strašně široká, od meger co nic nenaučí přes megery, které jsou jako učitelky dobré, až po ten krásný ideál Pana učitele od B.N. Tam se shodnem. Rozejdem se až v okamžiku, kdy já říkám, že si nemyslím, že tím, že dostanou učitelé paušálně přidáno, změní se neschopná megera v láskyplnou učitelku v tom nejlepším slova smyslu. Ale to je jen a jen věc názoru.
PS: já vím, že změnit obor a cokoliv s tím spojeného můžu. Zatím mně díky Bohu okolnosti nenutí a snad ani nutit nebudou, už jsem se smířila (a hlavně partner se smířil, resp. potvrdil si svou v mužích-a nakonec i ve společnosti- zakořeněnou představu živitele rodiny) s tím, že to nebudu já, kdo potáhne náš domácí rozpočet. Jeho hodinová práce je o cca 500% lépe ohodnocená než ta moje (ovšem vilu s bazénem nemáme, dělá nárazovky tak 3 hod. týdně, zatím ještě studuje) a tak je sám rád, že já můžu dělat práci která mně baví. Jinak by to nešlo a já bych musela tohle místo opustit a jít dělat třeba dealerku léčiv...Nikdy neříkej nikdy, život s náma hraje různý hry.
|
Vanilka,30 |
|
(1.9.2003 14:59:00) Omlouvám se, ta moje poslední věta zní jako bych to říkala Tobě (Jano:-). Tak to není, to byl jen spíš můj osobní povzdech a mělo to vyznít tak, že samozřejmě nechci a nebudu vydržovaná panička, která spoléhá na manžílka co přinese domu:-)Jen že dokud to jde a jestli to půjde dál, budu se dál věnovat hezké špatně ohodnocené práci.
|
Jana |
|
(1.9.2003 20:49:40) Jo, ti ucitele :o) Chyba je v systemu, nikdo se nestane dobrym ucitelem jenom proto, ze uci 20 let. Bohuzel nejsou rozumne paky, ktere by umoznily reditelum skol dal dost penez ucitelum s novymi napady a zajimavou vyukou, bez ohledu na delku praxe. J.
Vanilko, k tomu PS: jo, jo, taky mam zamestnani jako konicka, za ktereho dostavam kapesne :o) Kdyz jsem pred par lety chtela nastoupit do jednoho ustavu, nabidli mi jako absolventce VS nejakych 6500 hrubeho nastupni plat. Ted je to jedno, "vedecky" plat je prave pozehnani proti rodicovskemu prispevku, stejne nas vsechny zivi manzel.
|
Vanilka,30 |
|
(2.9.2003 7:54:11) No, to je právě ono: u nás je chyba v celém školském systému, nemyslím si, že je to tolik o platech jako takových. Dokud bude fungovat praxe, že čím déle ten či onen člověk na škole "vydrží", tím lépe bude odměněn, nikdy se nezvednou ani platy, ani kvalita výuky
Teď by bylo hezký navrhnout nějakou reformu JAK na to, ale mně bohužel nenapadá. Opravdu nevím, jaký test by uměl prokázat, že je čerstvý absolvent PF opravdu kvalitnější,lepší a zapálenější učitel, který CHCE učit (a zaslouží si víc peněz), než unuděná případně hysterická Xantipa, jejíž jedinou kartou je to, že se narodila o třicet let dřív než ten nový, zasedla do kabinetu a vynesou ji z něj na marách.
|
Jana |
|
(2.9.2003 8:14:58) Myslim, ze by stacilo dat vedeni skol vic pravomoci. Zkusena reditelka/reditel by si umela vybudovat tym ucitelu, ktere by nalezite odmenovala. Ono je fajn dostavat penize za vernost firme (t.j. za doslouzena leta), ale nemel by to byt skoro jediny zpusob, jak mit trochu vyssi plat.
Je skutecne nespravedlive, kdyz ucitelka pred duchodem, ktera vede pracovni vyucovani podle pripravy napsane pred 30 lety a v klidu a pohode s detmi hackuje (a nechava je cist si misto prace s nimi), dostane stejny a lepsi plat jako nadsena ucitelka s hromadou napadu, ktera po vecerech vymysli a slepuje stavy na tkani z koralku, aby ty rucni prace aspon trochu bavily. Ale v tuhle chvili by mel nastoupit reditel, ktery je ve skole kazdy den a aspon zhruba musi vedet, co kdo na hodinach dela. Kdyby mohl odmenit ty "nadstandardni" ucitelky, ty ostatni by casem ze skolstvi odesly (pekna vize, ze? :o)). J.
|
|
|
|
|
Zuzava* |
|
(2.9.2003 16:25:09) Když se zlepší platy, tak neschopná megera učit nebude, půjdou tam ti schopní, co by to rádi dělali, ale mají na víc a proto nejsou ve školách, ale tam, kde je ocení...Musí se ale zlepšit pořádně, pár stovek nic neřeší. A neschopní a protivní lidi jsou ve všech oborech.
|
|
|
|
|
Martina(synové13+7) | •
|
(2.9.2003 7:48:07) Můj syn včera nastupoval do 2. třídy.V jeho škole nestávkovali.Měl strach a několikrát nám opakoval, že do školy chodit nechce.Vetšinu znalostí první třídy znal před vstupem do školy.Po roce školní docházky v něm toto zařízení vypěstovalo pouze nejistotu a strach.Školu jsme vybírali velmi pečlivě,po zkušenosti s našim prvním synem....Ono je velmi těžké vybírat a ve vetšině případech volíme ve školství pouze menší zlo před větším.Smekám před vyučujícími, kteří nesráží osobnost dětí, mají empatii a berou povolání jako poslání...Ve svém 37. letém životě, bych je mohla spočítat na prstech,Těm bych přidala. Ostatní nemají ve školství, co dělat, a přesto tam jsou a mi jim svěřujeme své největší poklady....Kdybych se chovala v zaměstnání, tak jak se většina vyučujících a pedagogů v našem školství chovala ke mne a k mým dětem, jsem bez zaměstnání.A ten průměrný plat bych brala taky.Po letošních prázdninách mám pocit, že moje děti pro svůj život dostaly více, než za celý minulý školní rok, a to opravdu nešlo o nějaké zvláštní aktivity, a to nejsme učitelé, dovolenou si vybíráme po čtrnáctidenních a týdenních intervalech.Tak si myslím, že by se nejdříve mělo měnit něco jiného než platy...
|
|
|
Lionka |
|
(19.10.2006 23:04:17) právě kvůli tomu platu "ažaž" tolik kantorů opouští tento obor a jde do lukrativnějších - znám to docela dobře-do školství by mne už nikdo nedostal-je to nejdražšší koníček v ČR :oP
|
|
|
|
Ivana, Terka8/99, Šimon7/02 |
|
(1.9.2003 13:02:38) Promiňte, chápu učitelský sbor této republiky, ale matky na MD chtějí taky přidat, jistě nemluvím sama za sebe, že? Budeme taky stávkovat? Kdo se o děti postará? Učitelé?:-) Myslím, že nemáme méně zodpovědné poslání, než učitelé, a daní jsme se taky naplatili dost a dost... no nic, zbytečné tady fňukat, že? Přeji všem krásné 1. září, moje holčička ho oplakala, protože až v pátek na školce visel papír s nápisem STÁVKA, tak jsem ji na to nemohla včas připravit:-(
|
Marťa11 |
|
(1.9.2003 13:10:35) Promiňte, ale Vaše holčička, která chodí do školky umí počítat dny? A o víkendu taky pláče, že nejde do školky? Myslím, že pokud tyto situace klidně řeší rodiče, dítko ani nepozná, že jde do školky místo v pondělí až v úterý, ale pokud maminka sděluje toto dítěti stylem, ty chudinko malá, představ si, že je školka zavřená!!! Co teď budem proboha dělat? Půjdem tam až v úterý, no to je tragédie... apod., tak se nedivím, že plakala, myslím, že to mluví spíš o selhání Vašem, jako maminky, učitelé mají právo vyjádřit svůj názor tímto způsobem, když to nešlo jinak, vždyť už se o problémech ve školství mluví několik let!
|
Ivana, Terka8/99, Šimon7/02 |
|
(1.9.2003 13:19:48) A není jedno, jestli umí nebo neumí počítat dny? Hlavně když to rodiče zakamuflují, že? Haha, tak to jsem se pobavila. Jasně, u školky jsem omdlela a začala histericky vykřikovat, tak nějak jste si mě představil(a)?
|
Marťa11 |
|
(1.9.2003 13:25:00) Tak nějak :-) Nejde o to zakamuflovat, ale vysvětlit proboha!
|
|
Marťa11 |
|
(1.9.2003 13:44:55) Obě máme děti předškolního věku a já dnešní stávku schvaluju, už jen pro to, že to je třeba možný krok k tomu, aby za pár let, až bude moje dítě chodit do školy, tak aby ho učil, člověk, který má svoji práci rád, je vzdělaný v oboru, má další zájem se průběžně vzdělávat, není starý a zahořklý, není to brigádník či člověk, kterému je fuk co a za kolik to dělá a třeba taky, aby na všechny předměty neměl jenom ženský!!!
Tím nechci, prosím, říci, že jsou dnes učitelé takový VŠICHNI, ale dost ano, proto doufám, že i dnešní stávka přispěje k tomu, že se školství bude měnit.
|
|
Zuzava* |
|
(2.9.2003 16:34:59) Ivano, a není lepší to zakamuflovat, než nechat svou holčičku plakat? Mě to teda taky připadá jako selhání rodičů. Když budu navíc nadávat na blbý učitelky, co stávkujou, jak se asi holčičce bude líbit ve školce dál (s blbýma učitelkama)? Dítě se řídí podle rodičů, když jsou naštvaní, tak brečí. A můj syn šel taky do první třídy tuším 2. (nebo třetího, musela bych se podívat) září, protože 1. byla sobota nebo neděle...a nikdo z toho vědu nedělal..
|
|
|
|
Jarma | •
|
(1.9.2003 14:55:24) Akorát, že mateřství není na zaměstnanecký poměr, těžko tedy můžeš žádat vyšší plat. Sociální dávky jsou na trochu jinou diskusi.
|
Zajda99 |
|
(1.9.2003 15:58:02) A navíc nemusíš mít VŠ...:-)))
|
|
|
Sosan |
|
(2.9.2003 17:48:18) Však taky hodně lidí už stávkuje - nemají děti a věnují se vydělávání peněz. Ale nikomu to jaksi nevadí - přistěhovalci jsou skromnější.
|
Zajda99 |
|
(7.9.2003 22:26:58) No tak ať Ti učitelé stávkují stejným způsobem. Ať nechodí studovat Pedagogické fakulty, ať nenastupují do školství, ať ze školství prostě odejdou. Ale přece nenechám své dítě bez péče a dohledu kvůli tomu, že chci lepší podmínky na MD (např. povinnou zastupitelnost někým z rodiny; právo na odpočinek, více možnosí pracovat doma či naopak brát si s sebou dítě do práce, atd. atd.)
|
|
|
|
feuer |
|
(1.9.2003 22:49:08) a to DOBRÝCH bych chtela max. zduraznit! Jelikoz jsem matka 5ti deti, z toho 3 skolaku a sama absolventkou 3 skol, sveho casu i uca v MS + svagr ucitel, tak trochu vim o cem mluvim. Jako jsou dobri i spatni rodice, urednici, delnici, lekari, jsou i ucitele. A ti, jak by zacli stavkovat - sup, uz by meli byt na ulici. Kdyz jsme se prestehovali, rikala nejstarsi dcera, ze si vzdycky myslela, ze skola a uceni se, je zabava, ale v nove skole zacalo byt vsechno jinak. Autoritarsky rezim, biflovani, sikana, rasisticke projevy, vyhorely ucitele, az na vyjimky, kdykoliv jsme na tyto skutecnosti poukazovali, byli jsme vedenim skoly odmitnuti. Vrcholem bylo, kdyz u naseho synka byla diagnostikovana lehka mozkova disfunkce. Nejenze jeho tridni ucitelka nebyla schopna ci ochotna tuto skutecnost akceptovat, totiz, ze jeho projev v pisemnych pracich je treba "desifrovat" (misto slovniho reseni nakreslil obrazek), ale za chybne oznacovala i nesrovnalosti primo souvisejici s poruchou: spojovani podst.jmen s predlozkami ap., stale si stezovala na jeho neklid a nesoustredenost, byla jsem nucena pi ucitelce podtrhat v brozure vsechna ji avizovana "pochybeni", s tim, ze jde o podobny problem, jakoby bylo vycitano nachlazenemu cloveku smrkani a kaslani, pote byl par dni klid, nez-li vse zacalo nanovo. Obstarala jsem synovi jinou skolu, takovou, kde je specialni pedagog a kde se deti nebifluji, ale jsou vedeni k tomu, kde najit informace, jak je interpretovat a pouzit. Po jeho odchodu, informovala pi tridni spoluzaky o tom, ze je rada, ze nas syn odesel, nebot ji nebude jiz vice zpusobovat potize! Silene!? A je to pravda. A zrovna tato skola stavkuje. A tam, kde maji pochopeni a kde syn opet nabyl sebevedomi a kde se kupodivu ci prave proto nestavkuje.
|
Máňa | •
|
(2.9.2003 10:29:46) Plně souhlasím s článkem.Mám ty samé zkušenosti.
|
Elena | •
|
(2.9.2003 10:33:10) Souhlasím také s článkem. Jen čekám, kdy začnou stávkovat např. uklízečky na školách, úředníci a ostatní profese, protože kdo si dneska přizná, že jeho profese je dobře ohodnocená. Najděte mi jednoho člověka, který vám řekne, mám takový plat jaké jsou mé schopnosti a znalosti.
|
|
|
|
|