| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Řeč rozvíjí myšlení

 Celkem 16 názorů.
 Henri Ani/Toni/Šíša/Miki 


školka 

(13.3.2003 15:00:14)
Kdysi jsem učila angličtinu na prvním stupni a měla jsem mezi prvňáčkama detičky, co se učily angličtinu už ve školce a neměla jsem pocit, že by měly nějaké problémy s mateřštinou. Možná autor mluvil o školkách, kde se na děti celý den mluví jinak než doma, ale tyto "moje" měly jen ohromnou radost z toho, že vědí co je to cat a dog a house a dad a mum :-).
 Karin, Davídek 17 měsíců 
  • 

Re: Předškolní angličtina - ano, či ne? 

(16.3.2003 21:01:30)
Milá Henri,
nějak jsem z Vašeho vzkazu nevyrozuměla, zdali se ony děti ve školce "jen" učily anglicky, nebo jestli byly "absolventy" jedné z těch školek, kde na ně učitelé mluví jen anglicky.
Stejně jako Vy se nedomnívám, že by mohla mít časná výuka cizího jazyka neblahý vliv na mateřštinu - co by potom měli dělat dvojjazyční rodiče? Od toho odvozuji i domněnku, že nikdy není příliš brzy - samozřejmě nemám na mysli výuku v pravém slova smyslu, ale školu hrou, kdy děti mohou cizojazyčná slůvka pochytat jaksi mimochodem - vždyť i česká slovíčka jsou pro ně stejně "nová"...
Byla bych docela ráda, kdyby se zde na toto téma rozvířila nějaká diskuse, protože úroveň znalosti cizích jazyků je u nás stále dosti tristní, a třeba právě výuka v předškolním věku může postavit základy opravdu dobré znalosti daného jazyka tak, aby se dotyčný člověk mohl bez problémů dorozumět.
Jak už jsem psala výše, budu moc ráda, když sem někdo připíše vlastní zkušenost či názor, budu za to vděčná.
 sally 


Re: Re: Předškolní angličtina - ano, či ne? 

(16.3.2003 22:16:10)
Karin,
z mojí zkušenosti - děti se učí jazyk jinak než dospělí.
Malé děti (řekněme tříleté) vůbec nechápou koncept "cizího jazyka" a prostě přidávají do svého slovníku celé věty a obraty. Nejjednodušší je, když se takové dítě "učí" od rodilého mluvčího. Človeka, který s ním bude v tom jazyce komunikovat v celých větách a gramaticky správně. Který s ním bude zpívat písničky, říkat říkanky, číst jednoduché obrázkové příběhy, povídat si o obrázcích, učit dítě příběh převyprávět. Člověk, který s ním bude v tom jazyce běžně komunikovat o běžných věcech (dáme si svačinu, dej mi ruku, když přecházíme ulici, vidíš to modré auto atd.).
Děti zhruba šestileté chápou, že ten člověk "mluví jinak", ale ještě stále jsou schopné nový jazyk zvládnout zhruba do tří měsíců (pokud mají každodenní kontakt) stejným způsobem jako malé děti (tj. nepotřebují se "učit" gramatiku a jednotlivá slovíčka a pracně z toho skládat věty, ale prostě "pochytí" všechno stylem "tak se to říká" a nepřijde jim divného na nepravidelném časování atd.).
POslední zlom je asi v deseti letech. Zhruba od deseti let už se děti musí učit jako "dospělí" - tj. slovíčka a gramatiku a celý proces trvá mnohem déle (i když mají každodenní kontakt) a často jim v jazyce zůstane cizí přízvuk, nebo nějaká gramatická nedokonalost.

Můj názor - čím dřív začít s jazykem, tím líp, ale s rodilým mluvčím a tímto intuitivním způsobem. Čtyřleté děti odříkavající po paní učitelce "auto - car", "kočka - cat" mi přijdou jako zbytečné tahání peněz z rodičů. Dítě se sice naučí říkanku (auto-car, kočka-cat), ale nebude schopno dát dohromady větu, nebo poznat, když na něj někdo začne mluvit opravdu anglicky, že to je "ten jazyk, co se učilo" a příslušně na to zareagovat.
 Henri Ani/Toni/Šíša/Miki 


Re: Re: Předškolní angličtina - ano, či ne? 

(18.3.2003 9:14:19)
Milá Karin,

omlouvám se za pozdější odpověď, nějak nebyl čas. Takže ty "moje" děti byly ze školky, kde se učily se slovenskou učitelkou (učila jsem v Bratislavě), sice formou hry, ale přesto jako my dospělý slovenské slovíčko/anglické slovíčko (podle obrázků, písníčkama, říkankama ...). Ale přesně jak píše Sally, nedokázaly by utvořit celou anglickou větu, i když slovensky se vyjádřovaly už ve větách.
Zhodneme se, opravdu nemůžu souhlasit s tvrzením autora článku, že učení cizího jazyka skoro "od narození", má špatný vliv na učení se mateřštiny. Já pocházím z jižního Slovenska z oblasti, kde se mluví bežně maďarsky a jedna moje babička jinak ani neuměla. Proto jsem maďarštinu nasávala od dětství. Dokonce prý to byl první jazyk, ve kterém jsme začala používat slovíčka, pak jsem šla do jeslí a do školky a otočilo se na slovenštinu. A sice se dnes už moc nedomluvím, ale ta maďarština je ve mně tak vžitá, že rozumím téměř všemu (kromě zpráv z vysoké politiky a ekonomiky :-).
Stejné je to s češtinou a důkazem toho jsou i české i slovenské děti. Pro mě byla čeština jako druhý rodný jazyk, i dnes chvilku nevnímám jestli čtu česky nebo slovensky, protože jsem vyrostla na českých pohádkách a do svých 23 jsem žila na Slovensku. Teď tady děcka nevědí co je rezeň, špáratko, ťava, dážďovka, žabikláč a o hodně přicházejí :-).
 Tomáš, dcerka 3 roky, syn 10 měsíců 
  • 

Anglická školka pro čechy ... fantastické ! 

(13.6.2003 20:01:00)
Nesouhlasím s článkem nejen po teoretické stránce, ale i prakticky!
Pokud se podíváte na průzkumy v právě citovaných zemích EU, zjistíte, že děti z vícejazyčných rodin či z vícejazyčné výchovy jsou v průměru o 20% rozvynutější a mají lepší vyjadřovací schopnosti. Dále je malý věk ideální pro naučení se "myslet" v různých jazycích.

Dcerka je už skoro půl roku v anglicky mluvící školce. To, že by začala zaostávat ve své mateřské češtině, není pravdou, ba naopak. Do školky, kde je od 8:30 do 18:00 se tak těší, že by nejraději šla i v sobotu či neděli. Pravda, jedná se o kolektiv 7-mi dětí se dvěma anglickými lektory. Rozvíjí jednotlivé dovednosti a ve srovnání s jinými vrstevníky mi nikdo nevěří, že jí nejsou minimálně čtyři. Čas od času použije anglické slovo (byli jsme v ZOO a ona řekla, Koukej tati, snake (místo had) či ty máš hrnek s rainbow (místo duhou)), ale to je přechoné. Ve školece neřekne na rozloučenou jinak než bye, bye a doma či čechům pá, pá nebo neschledanou.
Na druhou stranu asi záleží na individualitě dítěte a lidech, případech školky od školky (Při výběru jsem osobně prošel 7 anglických školek).

Rozhodně si myslím, že názor článku o problematice anglické školky je maskou "závisti". Nová doba bude vyžadovat hlavně schopné a angličtina bude samozřejmostí. Sice to není za kačku, ale o investici do vzdělání nikdy nemůžete přijít a JE NEJLEPŠÍM VSTUPNÍM KAPITÁLEM DĚTÍ.

Případné skeptiky může Lucka klidně "zlomit"...


 Míša 25 


Re: Anglická školka pro čechy ... fantastické ! 

(13.6.2003 20:11:16)
Ahoj Tomáši,

mohl by jsi mi napsat, o které konkrétní píšeš školce? Dcerce je 2,5 roku a zatím chodí do Církevní školky, ale od 3 let bych byla ráda, kdyby přestoupila buď do anglické nebo francouzské školky.

Díky moc.

Míša
 bara71 
  • 

Re: Anglická školka pro čechy ... fantastické ! 

(16.2.2005 21:12:28)
Tomasi,
mohl byste mi prosim napsat, pro kterou skolku jste se nakonec rozhodli. Mam dvouletou dceru a prave jsem ve fazi vyberu. Vase reference by mi rozhodne moc pomohly. Mohl byste prosim napsat na bara71@seznam.cz - nechodim na rodinu zase tak casto. Diky moc Bara
 Martina, syn 16 měsíců 
  • 

Vědecky není dokázáno, zda řeč rozvíjí myšlení nebo myšlení podněcuje řeč!!! 

(24.3.2003 1:11:51)
S tím, že řeč rozvíjí myšlení souhlasím jenom z části. Můj syn (16 měsíců) je velmi inteligentní, je schopen reagovat na jakýkoliv příkaz nebo přání, je schopen pochopit cokoliv, co po něm chci. Ale nemluví. Tedy nemluví nic smysluplného. Neříká, jak dělá kravička, jak pejsek. Naproti tomu jeho stejně starý kamarád sedí celé dny jako pecka a donekonečna opakuje, že kravička dělá búúú a koza mééé. Všimla jsem si, že okolí má tendence hodnotit více tyto "opičí" dovednosti. Přesto je mezi těmito dětmi v inteligenci obrovský rozdíl.
 Sylva, dva skolaci 7 a 11 
  • 

Nejde zase jen o penizky? 

(29.3.2003 21:23:34)
Mile matky a mila kolegyne z oboru,
ja se na zaklade vlastnich odbornych, materskych a zivotnich zkusenosti domnivam, ze tyrani malych deti vyukou ciziho jazyka je predevsim zalezitost modni a komercni. V jinych zemich se skutecne vyucuje cizim jazykum az mnohem pozdeji nez u nas -copak v deviti, az v jedenacti nebo dvanacti letech a jeste se tam diskutuje, jestli to neni moc brzo. Prirozenou metodou se lze neco naucit pouze v prirozenem prostredi, a to skola neni, at je jak chce moderni. Chabe znalosti cizich jazyku jsou primym dusledkem toho, jak se u nas vyucuje a kdo jej vyucuje. Schopnost ovladat cizi jazyk je krome toho bohuzel, dost nespravedlive,do znacne miry otazkou talentu a vynalozeneho usili.
 Martina, Kimi 9 let 
  • 

Re: Nejde zase jen o penizky? 

(31.3.2003 2:13:21)
Sylvo,
v kterych zemich se uci cizi jazyky pozdeji nez u nas, zminujes dokonce 12 let? Ja jsem vzdy myslela, ze se ve svete zacina mnohem drive.
Moje zkusenosti s dalsim jazykem jsou podobne jako ma Sally (moje dcera chodila do skoly kterou Sally zminuje a ja jsem byla velmi velmi spokojena). Deti se tam neucily jazyk, pan ucitel byl Brit, jinak nez anglicky nemluvil a deti poslouchaly a anglictinu nasavaly stejne jako doma cestinu.
(V pripade teto skoly spise korejstinu ci rustinu ci jine jejich materske jazyky.) Tato jazykova ruznorodost taky zpusobila, ze mezi sebou se deti nemohly bavit cesky/rusky/korejsky, anglictina byla dorozumivaci jazyk a pokud chces pujcit kolo, musis vedet, jak si o to rici.
V 5ti letech nastoupila dcera v Kanade do French Immersion. Opet podobny pristup - pul dne pani ucitelka mluvi jen francouzsky a deti se musi snazit mluvit jen francouzsky, po obede se mluvi jen anglicky. Predmety se stridaji, aby se zacci naucily terminologii v obou predmetech. Jazykove deti nemaji problem, naopak, pri celostatnich testech maji vysledky v anglictine lepsi nez spoluzaci v celoanglickych skolach. V nasem pripade pokulhava cestina, cteme, mluvime - ale neni to dost a pochopitelne gramatika, tu nestihame. Jde o to, jak se jazyk uci - ja nejsem schopna sprtat slovicka a gramatiku, na skole rustina a nemcina byla katastrofa velika. Pak jsem byla hozena do anglicky mluvici zeme a proste jsem nemela jinou moznost, zacala jsem mluvit v obchode, s manzelovymi kamarady, jsem obrovsky knihomol - prvni prelouskana knizka byla Agatha Christie, slo to spatne, ale ceske knizky nebyly a internet taky nebyl.
 Sylva 
  • 

Cizí jazyky a vhodný věk 

(3.4.2003 0:01:19)
Je fantastické, když má dítě možnost účastnit se imerzního programu. Takové programy jsou ovšem typické a úspěšné právě jenom v zemích, kde se ( na části území) hovoří dvěma jazyky. V běžných podmínkách v Čechách je to věc nepřirozená a luxusní a na zlepšení celonárodní znalosti cizích jazyků se tyto typy škol podílejí pouze mizivě.
Pokud má dítě rodiče české a anglické, mělo by se učit nejprve česky a anglicky.
Skutečná výuka cizích jazyků je v řadě západoevropských zemí záležitostí střední školy, t.j. od 11 až 12 let. To je i proto, že na základních školách vyučuje všechny předměty jedna osoba, která nemusí nutně být tou pravou pro Nizozemí, ve Velké Británii, pravděpodobně i v dalších zemích.vyučování cizího jazyka. Konkrétně je to tak v
Dosažení vysoké úrovně v cizím jazyce je kombinace talentu, úsilí, příznivých podmínek. Je možné, že některé z těch dětí, které se ve třech letech naučily pár vět a slovíček anglicky,se bude později snadněji učit anglicky, ale pravděpodobnější je, že se nejvíc naučí nejvíce nadané a pilné děti, ať už měly ve školce angličtinu, nebo ne.
 katka -Filip 6,5 Ondra 3,5 
  • 

Re: Vědecky není dokázáno, zda řeč rozvíjí myšlení nebo myšlení podněcuje řeč!!! 

(31.3.2003 22:33:57)
Mám podobný problém.Filípek jde po prázdninách do školy.Do dnes moc nemluví.Neumí Ř a sem tam i zadrhuje.Ondřej je jeho pravý opak.Známí i učitelky ve školce pořád říkaly,že má dost času,že se všechno časem napraví.Ale když došlo na lámání chleba,každý si začal na mého Filípka ukazovat prstem,jakže je hloupý a neumí mluvit.jenže on je ve skutečnosti moc šikovný kluk?!!Všechno umí jako ostatní děti.Je velmi manuálně zručný,spolehlivý,obratný.Dobře mu jdou počty,umí se podepsat,skvěle běhá...atd.Jen prostě nemluví.Je pravda,že jsou lidé zlí.Řekla bych až škodolibí.A vyjímkou nejsou ani děti ve školce.Očividně si sama nevím rady.Třaba má někdo podobný problém a může mi poradit.
 Šárka 
  • 

Když moc nemluví 

(21.8.2003 10:47:18)
Ahoj, já bych asi zkusila obrátit se na nějakého logopeda (ze začátku kvůli výslovnosti). Při troše štěstí se dá natrefit na člověka, který se už setkal s "málomluvným" dítětem a pomohl by i v tomto směru.
Nejhorší by bylo dítě nutit do povídání, musí mít samo něco, co by chtělo sdělovat. Je dobré se sem tam vyptat (ale ne desetkrát denně, to dítě otráví), co zrovna dělá, jak bylo u babičky, ve školce či škole, dítě si klidně může postěžovat na spolužáka, který se mu posmíval, hned mu poradíme, co říct, když se bude posmívat znovu ("no a co, ty zase neumíš xxxx"). Vím, že někteří rodiče volí cestu "hry na nevědomého", kdy se například dítěti svěří, že jim něco nejde nebo to nechápou (ale dost těžko se vybírá téma), nebo se dítěte zeptají na jeho názor.
U takového problému je těžké poradit, každé dítě je jiné, snad můj článeček aspoň k něčemu bude.
Šárka
 Karca 1 


Jiste poucne, ale... 

(13.6.2003 20:22:09)
...(krome toho, ze je pojednani nezazivne a nective), v zaveru nazor o nevhodnosti vyuky cizich jazyku v predskolnim veku, ktery tady zastavate, nemuze platit pro deti z vicejazycnych rodin, pro deti ktere ziji docasne ci dlouhodobe v zahranici...atd. Tam je vyuka vice jazyku nejenze prinosna, ale nezbytna.
 Míša 25 


Re: Jiste poucne, ale... 

(13.6.2003 20:30:13)
Já zastávám názor, že čím víc dítě slyší jazyků, tím je ve větší výhodě. S mojí dcerkou navštěvujeme francouzskou školku a francouzské mateřské centrum a přijde mi to super. Nejen, že odchytí základy cizí řeči, ale může postavit kvalitní základ pro další výuku. Dcera je navíc veelmi komunikativní dítě a dokáže se stejně dobře jako v češtině vyjádřit ve francouzštině. Ve školce mají angličtinu, tak také umí pár slovíček a moc jí baví se chlubit, co se zase naučila. A když vám ani ne tříletej prcek řekne "Mum, I Love You!" tak není větší radosti...
 bara71 
  • 

Re: Re: Jiste poucne, ale... 

(16.2.2005 21:27:26)
Miso,
prosim i vas - mohla byste mi napsat, do ktere francouzske skolky chodite a pripadne par podrobnosti. Prave vybirame skolicku pro nasi dvouletou dceru a osobni zkusenosti jsou nedocenitelne.
Sama jsem zastancem nazoru, ze prirozene vnimani ciziho jazyka formou hry a bezne denni konverzace je moc prinosne - nejen z hlediska budoucich jazykovych znalosti (ty se daji zpochybnit, pokud dite z vlivu jazyka na nejakou dobu "vypadne"), ale predevsim z hlediska rozvoje mozku. Hodne na toto tema ctu a uvodni clanek mi pripomina bludarstvi typu zeme je placata. Autorka pravdepodobne jen opakuje stara klise bez vlastniho vyzkumu nebo alespon studia literatury. Zakladni knihou, kterou by si rozhodne mela precist, je Glenn Doman: How to Multiply Your Baby"s Intelligence (bohuzel dostupna jen v anglictine).
Miso, napiste mi prosim (take) na bara71@seznam.cz - na rodinu nechodim pravidelne a rozhodujeme se v techto tydnech. Predem moc dekuje Bara

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.