Sosan | •
|
(27.8.2002 12:49:21) Tak to by mě fakt zajímalo, co jste četla v těch svých teoretických studiích a nakolik to odpovídalo realitě. Slyšel jsem formulaci, že Róm je národnost, zatímco Cikán je životní styl a to mi připadá celkem trefné. Styl, spočívající v nemorálním parazitování na hostující společnosti, která vytváří hodnoty. Podstata kočování pak spočívá v soustavném útěku před odplatou okradených. Problém civilizovaných "právních" společností je v tom, že mají mechanismy na potlačení větších trestných činnů, prováděných více-méně vyjímečně v jinak slušně se chovajícím prostředí. To, že každý soustavně nezneužívá každého dobrodiní (koho slušného by napadlo uřezat ve škole - kam byli umístěni evakuovaní lidé - radiátory a odevzdat je do sběru) a má alespoň minimální morální zábrany k tomu, chovat se jako "Cikán", to je předpokladem fungování takové společnosti. K "Cikánování" je však společnost bezbranná. Protože nemá účinné mechanismy na obranu před takovým chováním, vzniká spotální tlak na obranu vlastních domovů, rodin, majetku a ten je chybně považován za rasismus. Nejedná se však o odpor k určité rase, ale o odpor k určitému životnímu stylu. Kdyby ty děti na pískovišti byly bílé a chovaly se stejně "cikánsky", váš prožitek by byl jistě totožný. Problém je jen v tom, kolik "Rómů" žije jako "Cikáni" a jestli tedy to "cikánování" jako životní styl není ve skutečnosti hlavní složkou toho národního kulturního bohatství, o kterém psali v těch teoriích.
|
Lida a 2holky |
|
(27.8.2002 13:12:31) Ja tak trochu se Sosanem souhlasim,
kdyz se na to podivame z historickeho hlediska. V dobe, kdy cikani kocovali, tak take kradli. Nejednalo se o velke kradeze, spise drobne - tu slepici, tu kralika apd. Kdyz se cikani blizili do vesnice, tak cela vesnice na to jiz byla pripravena. Lide si "vice hlidali" jejich majetek. Na druhou stranu cikani casto pomahali s prilezitostniki, letnimi pracemi. Sezonni sber ovoce, zne apd. Nekteri farmari by bez jejich pomoci nebyli schopni sklidit urodu.
Takze, to jak ziji, je jechich zivotnim style - tj, to "Cikanovani", ktere nezmenime. Jedine, co muzeme zmenit je pomoci cikanum zit jejich prirozeny, normalni "kocovny" zivot a vytvorit podminky kolem aby takto mohli cikani zit a ti ostatni meli moznostobrany ci ochrany.
Viz. jak to chodi v UK: Vetsina "romu" (ktere tady nenazyvaji romy ale cikany) zije kocovnym zivotem. Zivi se prilezitostnimi, sezonnimi pracemi. Bydli v karavanech, ktere si cas od casu prevazi nekam jinam. Pokud cikani prijdou do mesta ci vesnice, mistni radnice jim vycleni prostor (vetsinou nejake parkoviste obehnane plotem), kde se tato skupina na nejakou dobu ubytuje. Radnice tam priveze kontejnery (kdyby nahodou byli ochotni tyto popelnice vyuzivat) a take se zvysi "policejni" dohled - ne represivni, jenom jsou trochu vice v pohotovosti. Tito cikani se po case seberou a odejdou nekam jinam. Radnice po nich samozrejme musi uklidit (a vydensifikovat). Vetsinou se toto vsechno obejde bez jakychkoliv problemu. Lide to proste berou tak, ze takovi jsou a ostatni na tom nic nezmeni. A kdyz se neda zmenit je, tak se musi prizpusobit ti ostatni.
Jenom pro zasmani. Moc mne tady v UK pobavil clanek o tom, jak se v "rasistickych" Cechach postavila zed okolo cikanske ctvrti - a jakze to jsme ale hrozni. Co jsme kdy videla cikany v UK, vzdy byli za plotem, v presne vymezenem prostoru, ktery jim byl urcen mestem. Pokud by se stalo, ze se nahodou "utabori" vedle bohate residentske ctvrti - tak to si vubec nedovedu predstavit. To by je asi hnali i s policejni patrolou. Ale je fakt, ze na druhou stranu by to ale ani samotne cikany nenapadlo.
|
Martina, Honzík 2,5 roku | •
|
(27.8.2002 13:35:34) Treba je to tim, ze v UK jsou pravidla uz nejakou dobu dana a vsichni chapou, ze je maji dodrzovat obe strany. Jen si predstavuji podobnou situaci u nas v Cechach (plot, vyhrazene parkoviste), kolik lidi z obou stran by protestovalo, jedni by byli za rasisty a druzi za škodiče. A pritom urcit pravidla je asi zakladni kamen kazdeho souziti, at dvojice, manzelu nebo skupin.
|
Lenka, Lukáš 2r, Kristina 3m | •
|
(28.8.2002 21:57:09) Tak nás diskuse zavedla z jednoho pískoviště až do UK, to je pěkné. Ale je fakt, že romská menšina jen parazituje na většinové společnosti. Zneužívá sociální programy a v současné těžké době pro tolik lidí v naší zemi i humanitární pomoci. Nepracují, protože jim to společnost trpí. Vždy se totiž najde pár hlupáku co se za ně perou na úkor majoritní společnosti, viz plot v Matiční. Jsem z UL a vím o čem mluvím, vlastně píšu. Jezdili sem politici z Prahy, ale před jejich návštěvou městská policie Matiční ulici uklidila. Jezdili sem z Británie a USA bojovníci za lidská práva, ale Britové je teď nechtějí a Američané téměř vyvraždí Indiány a stále v některých svých státech diskriminují černochy, ale nám káží o lidských právech a humanitě. Ať si raději zametou před svým prahem. Když jsem nastoupila na mateřskou, tak jsem pocítila svou největší diskriminaci a to, že jsem v minulosti měla vyšší příjem a samozřejmě i daně, jsem teď dostala minimální dávky. Kdežto naši romští spoluobčané ani neví co jsou daně a dávky dostávají ze všech stran. Ale vrátím se k pískovišti, kam se synem chodím také. Když přijdou cikáňata je lepší vzít všechny své bábovičky a raději odejít, protože romské děti kradou od útlého dětství a ne jen bábovičky, ale i sladkosti našich dětí. Ale nemám pocit, že bych byla rasista, jen chráním své děti, sebe a žiji v "právním" státě.
|
sally |
|
(29.8.2002 0:08:38) Lenko, přála bych ti vidět ty chudáky utiskované černochy..... a vyvražďované indiány.... možná bys měla přestat číst Mayovky a trochu se zajímat, jak je to ve skutečnosti. Když už jsme u toho zametání před vlastním prahem.... :-)))
Ono je to s černochama úplně to samý, jako v Čechách s cikánama. Jiné etnikum, které parazituje na společnosti. My žijeme v převážně bílé čtvrti (tím bílé myslím že tam jsou potomci evropanů, asiatů a indů), máme jedny "černé" sousedy, kteří jsou "normální". O kus dál je ovšem černé městečko... střelba na denním pořádku, okna zabarikádovaná překližkami, ožralí a zfetovaní občané na chodníku, děti na ulici v době, kdy by měly být ve škole, špína, hnus....
S indiánama je to ještě o něco složitější, ale přiznám se, že jsem to do detailu nestudovala. Přijde mi, že ti si žijí ve svém po svém, a že to docela funguje. Jinak Čechy mají v oblibě - říkají "Česko? Tam je "Džablonek", tam odsud nám dodávají tady ty korálky" (prodavačka na stánku s "pravým indiánským uměním")...
|
sally |
|
(29.8.2002 0:58:39) Možná to sem nepatří, ale neodolám.... když už jsme načaly ty Indiány...
V letech 1942 - 1945 v Pacifiku sloužili Navahové (indiánský kmen) - jako kodovači vojenský zpráv. Japonci si mohli hlavu ukroutit a stejně kod nerozluštili... Navahové překládali navažská slova do angličtiny a brali první písmenko anglického překladu jako část zprávy. Slovo NAVY vypadalo v kodu takhle: "tsah (needle) wol-la-chee (ant) ah-keh-di- glini (victor) tsah-ah-dzoh (yucca)."
To jenom k tomu "vyvražďování" Indiánů. Neříkám, že se to před tím nedělo, ale historie málokteré země je námětem na večerníčka... nakonec - Přemyslovci byli taky pěkně krvelační a přesto si jich dnes ceníme jako státotvorců, nebo ne?
|
sally |
|
(29.8.2002 1:00:45) PS -ne všechna slova byla po písmenkách... pro některé věci se našly navažské ekvivalenty - "železná ryba" byla ponorka, "kolibřík" byla stíhačka...
|
|
|
Karla | •
|
(4.9.2002 14:05:06) Jo, máš pravdu Sally, ale na rozdíl od USA jsme nejezdili do Indie a nelovili po pralesích Cikány aby nám dřeli na plantážích. Oni Cikáni k nám přišli jako kočovný národ, kdežto černoši neměli na vybranou.Takže vlastně jim máte za těch 200 let otroctví pořád co splácet, jak se do lesa volá tak se z lesa ozývá. A protože nemůžeš slyšet můj tón, nemyslím to nijak zle, ani to není útok proti Tobě. Ahoj
|
|
|
|
|
Vladan | •
|
(27.8.2002 14:45:52) Ahoj lidi, musím říct, že svůj vztah k Romům (které opravdu důsledně nazývám Romové), jsem byl nucen přehodnotit minulý rok o prázdninách, kdy jsem byl na dovolené v Brně. Ubytoval jsem se na Brněnských kolejích, protože je to levnější. Ovšem má to nevýhodu - můžou Vám dát spolubydlící. To se taky stalo. Mým spolubydlícím se stal muž romské národnosti - zhruba čtyřicátník. Moc jsem se s ním nebavil - ne že bych nechtěl, ale nebyl čas. Snažil jsem se využít dovolené a většinou jsem byl skutečně ve městě a na pokoj jsem se vracel jenom převléct nebo vykoupat. To byl taky kámen úrazu - tenhle muž se nekoupal. Skutečně. Páchl na sto honů. Ale to jsem překousl - každý jsme nějaký. Pak jsem ale zjistil, že se mi začíná ztrácet jídlo, které jsem měl na pokoji. Tu zmizel balíček arašídů, tam zase láhev coly... Když jsem se ho zeptal, jestli náhodou neví, kdo tu ještě byl, začal mi nadávat do rasistů a cituji: "Bílých sviní", že ho podezřívám z krádeže. Nic takového jsem vůbec neřekl, ale... Abych to zkrátil...po tomhle výstupu jsem si byl naprosto jist, kdo si zmiňované věci "vypůjčil" (ne k vůli jeho národnosti, ale k vůli tomu, že potrefená husa se vždycky ozve). Raději jsem se přestěhoval do penzionu, kde nic takového nehrozilo. Kromě toho jsem zažil cestování romské mládeže šalinou. A to byl opravdu zážitek. Podobný "bugr" jsem viděl pouze u branců, jedoucích na vojnu. Pili, kouřili (v tramvaji), obtěžovali spolucestující... Já vím, že všichni nejsou stejní. Asi bych měl brát tu situaci jako fakt, který by se mi mohl stát i s "neromy". Ale neberu. Od té doby, a stydím se za to, jakmile nastoupí do prostředku hromadné dopravy Rom, rychle si zkontroluji peněženku a doklady a raději se zdekuju někam dál.
|
|
Lucia | •
|
(3.7.2003 16:29:54) Ono ale tiez zalezi aj na pocte kocujucich romov a velkosti krajiny. Keby u nas na Slovensku zacali vsetky romske rodiny kocovat, tak za tym plotom pri meste by bola vzdy nejaka romska rodina a nakoniec by ani nebol cas to tam potom upratat a vydezinfikovat. Tak by to asi vyslo na rovnako ako ked ziju teraz v osadach popri mestach...
|
|
|
markéta | •
|
(28.8.2002 8:16:03) Můj názor je následující: Cikáni nemyslí na zítřek, žijí ze dne na den, z toho vyplývá, že nemají zájem o studium a dlouhodobou práci, protože to je otázka několika let a soustavného snažení a na to nemají. Nemyslím inteligenčně, ale povahově. Soustředit dlouhodobě svoji pozornost a činnost na něco, co přinese výsledek až za dlouhou dobu, to není v jejich povaze. Proto se poflakují, kradou a práci berou jen příležitostnou, kde je výsledek - výdělek, hned vidět. Není pravdou, že nemají přístup ke vzdělání. Za komančů musely všechny děti chodit do školy a velmi se to hlídalo. Teď jsou různé další podpory - školky zdarma i s obědy, hrazení školného apod. Takže příležitost je, ale cikáni o něco takového nestojí. Chtějí žít ve velkých společenstvích a kočovat. Když žije 10 lidí v bytě 2+1, jasně, že se to projeví. Ale nevidím důvod, proč by třeba stát měl zrovna cikánům zajišťovat velké byty. Já bych taky chtěla velký byt a nikdo mi ho nedá, tak proč někdo jiný by ho měl dostat jen proto, že má jinou barvu pleti než já? Myslím si, že cikáni mají u nás možnost žít kočovným způsobem. Co jim brání v tom, aby si koupili karavan a stěhovali se z místa na místo? Když budou tábořit v kempech, nebudou krást, budou platit poplatky, nikomu vadit nebudou.
Podle mého prostě to, co Sosan nazval "cikánováním", není výstřelek několika jedinců jinak slušného romského etnika, které se chce vzdělávat, pracovat, zpívat a tančit. Podle mne je to skutečně jejich životní styl, takže když se mluví o romské kultuře, musí se brát na zřetel i to, že tohle do ní prostě patří. Souhlasím pochopitelně s tím, že když se najdou jedinci, kteří se chtějí z takového životního stylu vymanit, mají mít možnost, nemají tam být zatlačováni zpátky. Ale takové možnosti podle mne jsou, není nutné vymýšlet neustále nové formy podpory, kterými se většinová společnost podbízí menšině a o které menšina nestojí.
"Cikánování" samozřejmě provozují i příslušníci ostatních ras a menšin, jenže tam je to pár jedinců, které se tím ze své společnosti vymaňují, zatímco u cikánů je to většina, protože se tím do své společnosti zařazují.
|
Agnes, 4m kluk | •
|
(29.8.2002 21:04:37) Mýlite se. Za komančů měli přístup do škol všichni, ale Romove jen do těch ZVLÁŠTNÍCH. Z nich už dál cesta nevede. Romové se chovají tak, jak popisujete právě proto, že nemají prakticky žádné vzdělání. Naštěstí jsou dnes nevládní organizace např. Nová škola, které se tuto skutečnost snaží měnit.
"Romské děti nastupují na střední školy Kdo, co? Obecně prospěšná společnost Nová škola připravuje děti se specifickými potřebami pro studium na středních školách. Mezi tyto děti patří zejména příslušníci menšin. Ze skupiny 10 žáků se letos 6 umístilo na střední škole s maturitou a 4 na středním odborném učilišti s možností maturity. Mezi nimi i Maruška Ličartovská ze ZŠ Havlíčkovo nám. v Praze 3. Maruška má 11 sourozenců a oba její rodiče jsou v invalidním důchodu. Do projektu Nové školy byla přijata coby žačka 8. třídy ZŠ v září 2000. Letos úspěšně složila přijímací zkoušky na Střední odbornou školu služeb v Praze. Jednou by chtěla pracovat jako sociální pracovnice a pomáhat Romům. Dominik Štipák, jehož snem je pracovat jako psycholog, byl po dvou letech v projektu přijat na Pedagogické lyceum v Berouně. Proč? Cílem projektu Integrace je odstranění znevýhodnění dětí ve školách na základě jejich kulturního či sociálního původu. Rodičům romských dětí se v minulosti nedostalo plnohodnotného vzdělání, protože byli ve valné většině automaticky zařazováni do zvláštních škol, často jen z důvodu neznalosti češtiny. Cesta na střední školu byla tedy pro ně uzavřena. V mnoha případech je pro romské rodiče těžké vést svoje děti ke vzdělání, když s ním sami nemají prakticky žádnou zkušenost. Jak? Také proto je jedním z principů, jak projekt Integrace funguje forma mentoringu. Mentor je důvěrník dítěte, jeho zkušený a spolehlivý rádce. Jedním z mentorů Nové školy, kteří provázejí cestu znevýhodněných dětí za vzděláním je Mariana Koláčková, studentka FF a PedF UK. Ve svém volném čase se věnuje Natálii, jejíž rodiče se do ČR přistěhovali teprve nedávno. Neorientují se tedy ve zdejším systému školství a Natálce by těžko poradili, jakou školu si vybrat a jak se na ní připravit.
Kromě výuky ČJ a M jsou součástí projektu klubové aktivity (např. výlety, hry, návštěvy divadel a výstav, víkendová vyučování v přírodě), které pomáhají dětem v motivaci k učení, ve výběru povolání, vhodné školy, orientaci v systému škol a v neposlední řadě v sociální a osobnostní výchově. Ve spolupráci se sponzory a partnery Nová škola organizuje pro děti kariérní dny, tzn. exkurze do různých podniků a organizací (např. GE Capital Bank, Linklaters). Kolik? Výběr žáků probíhá na základních školách v Praze prostřednictvím ředitelů a výchovných poradců. Po prvním roce projektu, jímž byl školní rok 2000/2001, byli 4 žáci přijati na střední školy s maturitou.
Ve školním roce 2001/2002 bylo do projektu začleněno 24 žáků. V průběhu školního roku se počty studentů ustálily na 10 z 8. a 10 z 9. tříd. Ze skupiny 10 žáků se 6 umístilo na střední škole s maturitou a 4 na středním odborném učilišti s možností maturity.
V současné době probíhá nábor žáků do 8. tříd pro školní rok 2002/2003. Zatím se přihlásilo 30 dětí, které mají o projekt Integrace zájem.
Za co? Projekt realizuje obecně prospěšná společnost Nová škola. Hlavním sponzorem projektu je GE Capital Fund. Projekt spolufinancuje zaměstnanecký fond RFE/RL, jazyková škola AKCENT, velvyslanectví Norského království a městská část Praha 7." www.novaskola.org
|
Klára, 2 raubíři |
|
(29.8.2002 21:32:03) Agnes, máš úplnou pravdu, já jsme tím článkem jenom chtěla říct, jak se člověk mění - dřív bych reagovala úplně stejně, tedy začala bych vysvětlovat, PROČ jsou Romové takoví, jací jsou, že za to vlastně nemůžou, nebo alespoň ne sami, a jak to všechno napravit, tedy dát jim vzdělání a hlavně jiný příklad, než vidí doma. Jako matka jsem takhle přestala myslet, aspoň částečně. Na prvním místě jsou pro mě moje děti a ne romské děti. Dříve bych se jich zastávala, teď ubližují mým dětem a já je za to nebudu hájit!
|
Zuzana. | •
|
(3.9.2002 7:34:43) ahoj Klaro myslim, ze rozdelovani lidi podle veku, prijmu ci narodnosti a vyhodnocovani ruznych aspektu jejich chovani se hodi do sociologicke studie, ale ne do popularniho clanku. Napsat o tom, ze deti na pisku kradly a vyzdvihnout pri tom jejich etnickou prislusnosti, je podle meho nazoru rasisticke. Nehajim deti, ktere kradou ani matky, ktere na ne kaslou, nesouhlasim jen s tim, aby se poukazovalo na to, k jakemu etniku patri. Kdyby se totiz jednalo o Cechy, tak by takovy clanek ani nebylo mozne napsat, jeho nazev by musel znit absurdne Ceske deti v presile, takze nesmysl..takovy clanek by byl o tom, ze mezi nami jsou i neukaznene deti a matky, ktere na ne kaslou a kouri jim pod nos a bylo by opravdu absurdni zminovat v kazde vete to, ze to jsou Cesi. Tim chci rici, ze v popularnim clanku lze souvislost chovani s etnickou prislusnosti ucinit JEN tehdy, kdyz ti lide patri k MENSINE a prave to je korenem KAZDEHO RASISMU. Kluk, ktery mi pred lety ukradl na pisku kolo, zustal jen tim klukem ze sousedniho baraku, kteremu jsem se od te doby vyhybala. Nemohla jsem kvuli tomu zavrhnout vsechny CESKE KLUKY nebo dokonce vsechny CECHY a vyhybat se jim, jen z jednoho prosteho duvodu, ze Cesi byli ve VETSINE.
Kolektivni vinu lze uplatnit jen na mensine.
Kdyz se po roce 89 otevrely hranice, jeli jsme vandrovat do Rakouska do Alp, skoro v kazde trafice tam byl cesky psany napis NEKRADTE TU. Citila jsem se velmi ponizena.
|
Leona, 2 děti - 13 a 4 roky |
|
(4.9.2002 16:26:50) Samozřejmě, že i mezi bílými (ale i žlutými, černými, rudými...- prostě MEZI všemi etnikami) se najdou matky, které hulí a plkají na písku, místo aby dávaly pozor na to, že jejich Pepík právě rozdupal autíčko Aničce, nebo že si strčil její lopatičku či bábovku do kapsy, případně že sbalil všechny hračky ostatních dětí a odmítá je vrátit.... Ale když to tak vezmu, tak mezi "bílými" je taková 1 matka z co já vím, dejme tomu z XY ostatních, zatímco u romů je to obráceně - 1 matka slušná na těch XY klasických.... Abych pravdu řekla, neznám ve svém okolí žádnou takovou, která by se neroztahovala, jako by hřiště patřilo jen jí, která by si plácala bábovičky místo pokuřování, nedokážou nic jiného, než jen hulákat po sobě a svých dětech a když už vstanou, tak proto, aby místo vysvětlování svému dítěti nřezaly... :-((( Toť vše - těžko mne někdo přiměje je respektovat, když se nezačnou chovat jinak.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(4.9.2002 20:08:00) Vždycky, když slyším nebo čtu něco o tom, jací jsme rasisti, musím se nad tím pozastavit... a abych byla upřímná, taky trochu pousmát. Rasismus je - podle Slovníku cizích slov - názor o nerovnosti ras, obvykle v souvislosti s nadřazováním některé. Ani skinhead, který vezme do ruky baseballovou pálku a půjde ztlouci Roma nemůže být rasistou, protože Romové NEJSOU příslušníky jiné rasy. Patří ke stejné lidské rase - indoevropské - jako my "bílí". Negativní vztah k Romům bych tedy asi správněji nazývala xenofobií, nikoli rasismem. Myslím, že by bylo na místě konečně říci, že prakticky nikomu (snad kromě hrstky neonacistů a podobných typů, kteří mají v hlavě vykradeno) nevadí, jakou mají Romové barvu pleti, ale jejich chování ke zbytku společnosti. Ovšem, současná situace je podle mého názoru pouze důsledkem nesprávných rozhodnutí v minulosti. Za první republiky, pokud je mi známo (a co vím od svých příbuzných - pamětníků) s Romy žádné problémy v širším měřítku nebyly. Když přijeli do nějaké vesnice se svými vozy, obyvatelé "zajistili" slepice a ostatní majetek, a když byl takový kočovný Rom chycen při loupeži, šel na určenou dobu do vězení jako každý jiný. Komunisté Romův vozy vzali a v rámci proklamované všeobecné rovnosti je začali nutit žít tak, jak nebyli zvyklí (jistě, zjednodušuji, není totiž myslím nutné popisovat celou genezi této historie); dali jim byty v novostavbách, aby se "asimilovali", ale zároveň - paradoxně - také hojné sociální dávky, protože Romové se, pokud jde o budování komunismu PRACÍ asimilovali jaksi pomalu a nechat je bez prostředků automaticky znamenalo zvyšovat už tak dost vysokou romskou kriminalitu atd. Neakceptováním specifik tohoto etnika pak logicky došlo k tomu, k čemu došlo. Malá část Romů se přizpůsobila "novým podmínkám" a začala opravdu žít tak, jako "bílí". Většina zůstala na "svém", tedy na úrovni oněch dvacátých let minulého století. Není se čemu divit, vždyť měli na "asimilaci" jen nějakých 50 let, a to je zatraceně málo na to, aby se z nějakého etnika podařilo "eliminovat" to "špatné" (z hlediska společnosti). Je třeba pochopit, že Romové mají opravdu jinou mentalitu a jiné představy o tom, co je to "kvalitní život". Nemá smysl jim cokoli vnucovat; na druhé straně ale také nelze Romům donekonečna ustupovat a praktikovat jakýsi "pozitivní rasismus". Myslím, že je potřeba jasně stanovit - tady je občan a tady je zákon; tady je občan a tady pravidla občanského soužití; kdo nebude akceptovat zákon, bude potrestán, ať se jmenuje Novák, Lakatoš nebo třeba Wong-Hue. Vykradeš byt? Půjdeš do vězení. Nepracuješ? Dostaneš podporu v rámci daném zákonem, a až na ni ztratíš nárok, starej se. Pozitivní diskriminace je cesta do pekel. Je pravda, že si za to my "bílí" můžeme sami. Stejně jako kdysi otrokáři nutili pracovat černochy, kteří na to nebyli zvyklí (uvědomme si, že v Africe mj. roste po celý rok jídlo na stromě, takže domorodci neměli moc velkou motivaci k "průmyslové revoluci" - opět úmyslně zjednodušuji), byli Romové nuceni k něčemu, co neznali a znát nechtěli: školní docházka, práce, setrvávání na jednom místě po celý život atd. Logicky se naučili parazitovat na společnosti, která se k nim zachovala takto necitlivě. Kdyby nás teď někdo naložil na loď a vysadil v Asii na rýžových polích, zřejmě bychom nejednali o moc jinak. Bohužel, není už vhodná doba na to, abychom Romům zase vrátili kryté vozy a vystavili "cíkánské knížky". Budeme se zřejmě - my "civilisté", kteří legislativně nic nezměníme - muset smířit s tím, že Romové jsou takoví, jací jsou, a tedy potencionálně nebezpečnější pro naše majetky (a nervy) než třeba Vietnamci. :o) Bydlela jsem svého času na Žižkově a pak i v Nuslích; zrovna v místech, kde je koncentrace Romů dosti značná. Problémy jsem s nimi neměla. Možná jsem měla štěstí, že v případě hrozícího střetu přistoupili na mou "hru": jsme rovnocenní partneři, neboť nejsem rasista, ale to znamená, že na tvou sprostou invektivu odpovím stejnou mincí a tvé omezení mých vlastnických práv ohlásím na policii. Ty máš právo udělat totéž. Asi to nefunguje univerzálně, ale nic lepšího mne zatím nenapadlo...
|
Lida a 2holky |
|
(5.9.2002 11:57:49) Monty, moc hezky si to napsala. Souhlasim naprosto ve vsem. "Stareho psa novym kouskum nenaucis".
|
|
Zuzana. | •
|
(5.9.2002 22:14:44) Ahoj Monty, ahoj Leono, Myslim, ze rasismus se projevuje tam, kde urcitou skupinu lidi jako jinou rasu pocitujeme bez ohledu na to, jestli je nejaky etnolog jako rasu definoval, ci nikoli.
Kdyz me nekdo okrade, dobre si ho zapamutuji a pro priste se mu vyhnu, kdyz to bude prislusnik nejake mensiny, je velmi caste a velmi pudove, ze se napriste vyhnu i tem lidem, kteri vypadaji jako on, patri k jeho etniku. A to je zarodek diskriminace. Je to velmi prirozene a instinktivni. A prave proto je nutne byt bdely a sledovat takove tendence ve vlastni mysli i ve spolecnosti...byt ostrazity na kazdou zminku, ktera zacina slovy ONI jsou ?v predminule volebni kampani rekl jeden politik v televizi, ze by s Romy nechtel zit v jednom dome?nerekl, ze by nechtel zit s bezohlednymi Romy v jednom dome, nerekl, ze by zrovna tak nechtel zit s bezohlednymi Cechy v jednom dome, ze ostatne nikdo nechce zit s jakymikoli bezohlednymi lidmi v dome, to nerekl, takze tim neprimo sdelil, ze by ani s Romy, kteri, by byli slusni a mili, v dome zit nechtel. A to je diskriminace. Je sikovne schovana v mnoha sdelenich, ktera rikaji neco vseobecneho o urcite skupine lidi, vetsinou mensine, kdyz se pausalisuje a rika ONI jsou. Samozrejme chapu argument nekoho, kdo zil se stovkou Romu v dome a vsichni delali bugr, ale pokud rekne, ze uz s Romy zit nechce, diskriminuje tim vsechny slusne Romy, i kdyby jich bylo na svete jen par. A prave takovy pristup k veci byl v dejinach zakladem kazde rasove diskriminace, kazdeho vyhlazovani mensin. Nerasisticke by bylo sdeleni, ze uz s zadnymi lidmi, kteri delaji v dome kraval, nikdy bydlet nebude.
Ale ani ja nejsem jina. Moc dobre vim, s jakou etnickou skupinou jsem uz udelala jen ty spatne zkusenosti ( a tim ted nemyslim Romy) a vim, jak jsem predpojata, pokud prislusniky toho urciteho etnika nekde jen vidim. Jaky mam na ne nazor, aniz bych je osobne znala. Je to tak instinktivni a prirozene a proto TAK NEBEZPECNE, dat tomu pruchod. Musime byt vsichni bdeli nejen osobne, ale hlavne ve verejnych sdelovacich prostredcich a vsechny takove vyroky vcas zastavit.
|
|
|
|
markéta | •
|
(6.9.2002 8:10:57) A to je právě ten rozdíl. Když jsem viděla v Rakousku ceské nápisy "Cesi nekradte", nezacala jsem vykrikovat "vy osklivy Rakusaci, vy jste rasisti", nybrz jsem se stydela za ty Cechy, kteri takovy napis zapricinili. A snazila jsem se, abych svym chovanim nasi povest vylepsila. A tak se zachovala podle mne vetsina Cechu, protoze takove napisy uz nejsou. Ale poucili se i Rakusani a udělali opatreni na ochranu svyho zbozi. Jenze u nas, kdyz se objevi neco jako "romove nekradte", hned zacnou vsichni vykrikovat, ze je to rasismus. A u tech cikanu, kteri tak nejvic vykrikuji, nevidim snahu chovat se tak, aby svym chovanim ukazali, ze tech vyzirku a zlodeju je mensina. Naopak, vidim snahu jenom se zviditelnit.A my se taky nepoucime, misto abychom jako Rakusani "zvysili ostrahu", tj. proste udelali opatreni, ktery by zabranili nebo snizili riziko kradezi apod., jenom souhlasne kyvame hlavou a rikame "ano,mate pravdu, jsme rasisti, musime nechat svoje zbozi jeste vic bez ochrany, co na tom, ze nam ho lidi rozkradou, oni ty lidi za to nemuzou, oni nemaji moznost jineho uplatneni".
Co se tyka projektu podporujicich vzdelani. Ja jsem pro to, aby se pomahalo tomu, kdo o to stoji. Znam priklad z praxe, kdy reditelka materske skoly - velmi obetava a do svoji prace zazrana - ziskala podporu pro cikanske deti. Tj. deti mohly 3x tydne dochazet na pul den do skolky, nic by rodice neplatili a deti by dostaly i obed. Snahou byla prave integrace deti mezi ostatni deti, naucit je dobre cesky, naucit je hygienickym navykum. Pani reditelka ve svem volnu obesla nekolik desitek cikanskych rodin, vsude vysvetlila o co jde, zduraznila, ze je to zcela zadarmo. A prisly 3 deti. Podle meho nazoru takovy zivot, jaky vede vetsina cikanu neni otazkou utisku ze strany vetsiny, ale je to proste soucast jejich kultury. Takze bud museji opustit svoji kulturu, coz by byla asimilace, nebo se musime smirit s tim, ze se nezmeni. Ja bych byla pro ten druhy pripad, at si ziji po svem - at si treba kocuji, likviduji svuj majetek, at si proste delaji co chteji, ale jen do te miry, aby to nezasahovalo do mych prav. Kdyz jich chce zit dvacet v jednopokojovem byte, je to jejich vec. Ale nesmi delat cely den brajgl, nesmi cmarat po zdech, nesmi blinkat na schodech a pred moje dvere hazet odpadky. To mi pak vadi. A je mi fuk, jestli ty lidi jsou cikani, zidi, Nemci nebo Cesi nejcechovatejsi.
To, ze se za komancu strakaly cikanske deti automaticky do zvlastnich skol, je vymluva. V moji tride i ve tride meho bratra bylo nekolik cikanskych deti, vsechny dochodily normalni zakladku. Ale i tak ten argument se zvlastni skolou nechapu. Nevim, jaka je moznost uplatneni ze zvlastni skoly na stredni skole, ale urcite je mozny z ni jit na ucnak. A vyuceni, to neni nic! To jako kdo nema maturitu, tak ma pravo okradat ostatni i spolecnost?!
|
|
|
|
Leona, 2 děti - 13 a 4 roky |
|
(1.9.2002 21:53:04) Do školy jsem nastoupila za "komančů" v září roku 1977 a již v první třídě jsem měla 6 romských spolužáků!!!! Po přestěhování se do jiného města bylo ve 3 třídách mého ročníku rovněž několik romských dětí a tak to bylo v podstatě ve všech ostatních ročnících. Podotýkám, že jsem chodila do normální ZDŠ později ZŠ, nikoli do zvláštní!!!!!! Takže tvrzení, že chudáci romové něměli MOŽNOST na vzdělání jako my "bílí" je pěkná hloupost a docela mne nadzvedla....
|
|
Leona, 2 děti - 13 a 4 roky |
|
(2.9.2002 7:57:34) Zrovinka včera si můj syn balil a posepisoval učebnice do školy. A představte si, že měl i několik knih po romském chlapci právě z našeho domu. A co myslíte????? Jak tyto původně NOVÉ knihy, které byly označeny jako nové, tedy 0 dopadly na konci roku po jeho používání????? Většino byl jejich stav hodnocen písmenem C - to taky o něčem svědčí...
|
|
Jana+kluk 8r.+Barunka 1,5 r. |
|
(4.9.2002 13:53:30) Co je to za blbost hned ze začátku tohoto příspěvku? Se mnou chodily do základní školy - pravda, již před 30 lety i cikánské děti a naopak moji dva "bílí" spolužáci, kteří nestíhali výuku a byli přeřazeni do zvláštní školy, nakonec bez problémů nastoupili na střední školu a ukončili studium maturitou! Jde jenom o motivaci.
|
|
Tom | •
|
(6.9.2002 1:40:07) Ahoj,
je to moc hezky napsané ale myslím si, že ohánět se statistikou 6 romů na SPŠ, 12 v učení atd. atd. není hlavní i když hezké a pro společnost dobré, hlavní je v prvé řadě výchova a společenské podmínky chcete-li sociální. Dítě je v prvé řadě motivováno a vychováváno rodiči v nějakém prostředí a teprve pak přichází na řadu škola a ostatní aspekty (společnost, ale i televize atd.). Bydlím ve městě kde často chodím přes tzv. "cikánskou čtvrť" a nevěřím často svým očím :-( . Lidé negramotní, nepořádek, cikánští výrostci se perou na silnici, mladí cca 16 let jezdí v autech pochybné pověsti (určitě nemají technickou) i o peníze si drze řeknou, vystěhovali nám je sem z velkého města, byli jim tam trnem v patě, velmi slušný občan našeho města sepsal petici proti jejich nastěhování do našeho města, vyslala se komise pro lidská práva, zkontrolovat nejde-li o rasismus, zaklepali u onoho člověka a otevřel jim róm - autor petice, sklapli lejstra s rasismem a odjeli, cikáni však přijeli, jedinou cestu co ve městě znají je nikoli škola základní a podobné instituce, ale sociálka (podepsat se a udělat čestné prohlášení však umí) to se dá naučit i ve zvláští (kam většina rómských dětí jde 2x v roce vždy pro vysvědčení) či podpis okoukat od gramotných, následuje bar s automaty. (Velmi se mi ve sci-fi filmech líbí, když zaostalejší rasa se setká s vyspělejší a žádá po ní nové technologie, chce je studovat atd., pochopitelně vyspělá rasa technologie nepředá, vše musí jít postupně, vývojem, my však nabízíme a přímo vnucujeme náš způsob života, kulturu atd. někomu kdo o to nestojí, ale chce tu žít. Chceme podle mě "předělávat" někoho, také člověka, kdo to nechce a ani se nesnaží, proč taky, když všechno potřebné dostane a zadarmo). Všude, kde jsem žádal o práci se mě zeptali, "jakou máte školu?, co umíte?" Je to začarovaný kruh a pochybuji, že se to vyřeší. Nevěřim tomu, že jsme národ rasistů, rasista je u mě člověk co řekne černý do plynu a ne člověk který poukáže na etnikum lidí a řekne, že je jich většina nepřispůsobivá, nemyslí tím přeci všichni - to je podle mě fakt a tečka. (Většina je u mě více jak 50 procent, to nás učili na střední škole). I já jsem chodil na základní školu za komančů. Se mnou ve třídě byli dva rómové. Oba min. o 3 roky starší (každý rok si úspěšně zopakovali) a nakonec skončili ve zvláštní škole. .---- Róm, nebo cikán???---- Skoro pokaždé, když touto ulicí jdu slyším jak na sebe obyvatelé řvou cikáne, nikdy jsem zde slovo róme neslyšel, tak nevim co je správně. Záběry z ubytoven pro skutečně postižené povodněmi a názory některých rómských spoluobčanů mě nadzvedávali pokaždé z pohovky, ostuda, ostuda, ostuda. Kdysi jsem dělal na výstupní kontrole, vždy když jsem našel více jak 20 špatných výrobků, pochpitelně náhodně např. ze 2000, hodil jsem vše zpět ať si to přeberou. Vždy řekli ze srandy rasisto, vžyť tam jsou i dobrý a navíc jich je jistě většina. Bohužel zboží šlo do Německa a tam jsou na to velice přísní!!! Znáte snad němce všichni, nejednou jsem se setkal v supermarketu s nápisem: češi nekraďte tu! Nikoho z germánského národa jsem však zažalovat za rasismus nechtěl, Já totiž nekradu i když mě mrzí, že mě němci hodili do stejného pytle s čechy co kradou......ale na druhou stranu já tam nemusím jezdit nakupovat, můžu jet třeba na Ukrajinu.
PS: I když řešení nevim, je to jen můj názor, pro někoho možná bude hloupý, ale já si za ním stojím.
Mějte se hezky Tom
|
|
|
|
|