7.3.2013 14:13:42 Rigmor
Re: Zvyknout se dá na cokoli
Ahoj, díky za reakci.
Ono to zas tak skoro jedno nebude s tím známkováním a slovním hodnocením. Samozřejmě, chápu funkci známkování, je potřeba k jakémusi měření vědomostí. Takže to slouží spíš učitelům. Ale k učení potřebujeme hlavně zpětnou vazbu a je jasné, že konkrétní sdělení vypovídá víc, než číslo nebo písmeno, které říká jenom to, jak jsem na tom relativně k ostatním nebo k nějaké stanovené normě.
I když rodiče nedělají humbuk kvůli známkám, vždy bude jednička chápána jako odměna a pětka jako trest. A jak je známo, tresty ale ani odměny motivaci nezvyšují, právě naopak (bylo prováděno mnoho pokusů, které to dokazují). Odměny a tresty motivují krátkodobě, účelově, je to vlastně manipulace, ale dá se taky na tom vypěstovat závislost. Když jsem se zajímala o školy Montessori v ČR, v jedné soukromé bylo podmínkou přijetí to, že dítě do té doby neabsolvovalo klasickou výuku v běžné české škole. Asi by bylo pro ně náročné zapojit do jejich výuky dítě, které již bylo zvyklé na vnější motivaci. I když to není zákonité, určitě si mnoho dětí vnitřní motivaci zachová, ale jako soukromá škola si můžou vybírat (školné teda příšerně vysoké ).
No, to víš, když vládě záleží na budoucí generaci a podporuje rodiny s dětmi, tak mají děti školní autobus a taky vyučování od devíti a do sedmé třídy pouze slovní hodnocení...atd. Jo, a ve státních školách má první stupeň jen 4 vyučovací dny v týdnu, takže jsou děti buď doma, ve družině, nebo si vypomáhají rodiny. Samozřejmě stát taky podporuje částečné úvazky a ženy s malými dětmi je využívají. To, že je víc agendy, účetním nijak nepřijde, je to normální. Ještě by bylo fajn, kdyby byli podnikové tábory, jako u nás za socializmu, nebo tábory vůbec, ale taková nabídka tu není. Protože v létě to bude buď družina (jen týden) a pak buď přijede někdo z rodiny, ale každopádně se budeme muset domluvit se zaměstnatelem, protože oba máme nařízenou celozávodní dovolenou v tom samém termínu. Věřím, že se domluvíme, jinak budeme muset někomu platit za hlídání.
Když někdo, kdo se intenzivě věnuje výzkumu metabolizmu člověka, zjistí, že dítě funguje efektivněji později po probuzení, tak tomu docela věřím. I když osobně nemám problém se přizpůsobit, ale ani si nemyslím, že bychom se měli dětem přizpůsobovat ve všem. Každopádně je důležité pro život, jaké bylo zacházení v dětství. Stačí se ohlédnout do minulosti. A když si tohle uvědomím, tak mi přijde tristní, že to by to rodinám způsobovalo nepřekonatelné potíže. Nemůže mít přece každý auto.
Samozřejmě je důležité nastavení celé společnosti, takže než se velké změny zavedou, chtělo by to průzkum, aby nebylo víc těch, kterým to nebude vyhovovat a aby vůbec byly možnosti, jak se zařídit. Třeba je tenhle článek a diskuze pod ním dobrý průzkum, jak na tom společnost je, jestli je na to připravená nebo ne.
To je jak s inkluzí. Nejdřív je potřeba snížit počet dětí na učitele, pak se můžou začleňovat všechny deti a rušit zvláštní školy...nebo současně, ale rozhodně ne naopak.
Odpovědět