29.6.2012 23:02:24 Aduš
Re: Soutezivost na ceskych ZS vs. americka ZS
Jen doplním, že děti v Americe dělají na závěr školy testy, které je pak podle výsledku opravňují ke vstupu na vytouženou další školu. Takže cílem je dobře uspět u testů, abych mohl jít na vybranou školu. Předměty do testů a jejich množství si děti vybírají samy podle toho, co je baví a hlavně podle požadavků budoucí školy, takže něco na styl našich přijímaček, akorát ty se u nás dělají na budoucí škole, zatímco v Americe na škole, kterou žák do té doby navštěvoval.
Nadstandardní péče o žáky s různými poruchami učení je na většině našich základních škol, bohužel ministerstvo tento postup podporuje pouze "morálně", nedává na tuto péči dostatek financí. Jakou formu práce s těmito dětmi škola zvolí, je potom na řediteli. Hodně škol se to pokusilo řešit různými projekty, kterými se žádalo o peníze z Evropské unie, ale jak všichni ví, zrovna teď je situace s evropskými dotacemi velmi špatná... Naopak, v práci s dětmi s poruchami učení jsme na tom velmi dobře, máme fungující rozsáhlou síť pedagogicko-psychologických poraden, které spolupracují se školami a poskytují poradenství i služby rodičům. Je pak hlavně na nich, jestli se svými dětmi chtějí dělat něco navíc, věnovat jim čas i námahu v práci, jejíž výsledky nejsou vidět hned, jak někteří mylně očekávají. Takovouto síť poraden a řízenou péči Amerika nemá, naopak, v tomto jsme vcelku unikátní, spolu s německy hovořícími sousedy, kde máme trošku podobnou historii těchto výzkumů a péče (ostatně lidé, zabývající se touto problematikou přednášeli právě i v těchto zemích). Samozřejmě se vždy najdou případy, kdy učitelé nerespektují zprávu z poradny, nepracují s dítětem podle doporučení atd., ale popravdě řečeno se ve své praxi častěji setkávám s tím, že naopak rodiče neakceptují doporučení z poradny. Ono denně číst nahlas 2 x 10 minut, o přečteném si společně popovídat, rozdělit pár těžších slov z textu na slabiky, jednotlivé hlásky, přečíst dítěti text se změněnými slovy, aby hledalo "chyby", vysvětlit význam neznámých nebo špatně pochopených slov... to je docela dřina pro obě strany, ale bez této podpůrné péče se žák neposune a úlevy ve škole mu cestu nevyšlapou.
U nás má každý rodič právo na prvním stupni ZŠ žádat slovní hodnocení, není nutné jet na známky. Pravdou je, že většina rodičů (a tím pádem i dětí) známky očekává. Synek dnes dokončil první třídu a nikdo se ho za celý den nezeptal na nic jiného, než jaké známky měl na vysvědčení? Dárkem za vysvědčení dostal knihu, čte rád, všichni jsme pak šli na zmrzlinu. Povídali jsme si i o tom, co všechno se naučil.
Odpovědět