angrešt |
|
(6.7.2021 20:41:35) Mám momentálně ještě kratší (i když se to těžko počítá, mám kombinaci zaměstnaní a živnosti, ale odhadem to vychází tak cca na 0,4 úvazku, tj. třídenní pracovní týden o 6 h). Vyhovuje mi to velmi, mám čas na děti a na různé formy dobrovolnictví.
Ale těch 8 * 5 strašně zažitých a braných jako ta "správná míra pracovitosti", jak píšeš, a taky si myslím, že na mě občas někdo pohlíží jako na flákače, občas si takové poznámky vyslechnu, minimálně v pdoobě "kdy plánuju navýšit úvazek nebo si přibrat víc práce" :) No, tak zatím neplánuju tedy :)
|
K_at |
|
(6.7.2021 21:44:24) Angrešt, tak "správný" pracovník se hlavně tváří, nebo musí ještě leckde tvářit, že nemá rodinu, nechce s ní být a vůbec to pro něj není důležité.... Smyslem života je přece PRÁCE!
|
Černá kronika |
|
(6.7.2021 21:53:36) Kat, to je ale právě špatně. Nesnáším, když mi někdo řekne, že děti mi doma už nebrečí, jenom proto, že nechci být v práci do 6. hodin. A že oni tam fakt jsou. Jenže spoustu času prokrafají. Oni se třeba domlouvají na školní akce, ale větší část obyčejně prokecají. A to se mi tam nechce trčet a jsem ta špatná. Přitom být déle v práci neznamená tý práce udělat víc...
|
Kaipa |
|
(7.7.2021 7:46:03) Kroniko, a jak by sis to představovala ve školství? Myslíš, že budou dětem ubírat hodiny? Nebo je nechají ve škole déle (ten jeden den rozdělí mezi zbývající dny)? Já myslím, že ve školství by se nic neměnilo a do práce bys chodila pěkně 5 dní v týdnu. Protože už takhle je těch x hodin denně na mnohé děti moc.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 10:37:51) Kaipo, ve školství jako všude jinde by se práce rozdělila mezi více lidí s kratšími úvazky. Zrovna ve školství málokdo musí stát na place nonstop osm hodin (pozor, netvrdím, že nemusí pracovat, ale nemusí být nonstop na jednom místě), tudíž nevidím organizační problém.
|
Lída+4 |
|
(7.7.2021 10:43:55) Ropucho, tam ale NENÍ problém v počtu zaměstnanců, ale v tom, kolik toho jsou během dne schopné zvládnout DĚTI. Ne, nedělalo by dobrotu, kdyby se dětem zkrátil školní týden na čtyři dny, počet hodin by přitom zůstal stejný, takže by děti byly ve škole déle. Už tak je to ve vyšších třídách hodně, a kdy by se měly doma učit nebo dělat úkoly?
|
Okolík |
|
(7.7.2021 10:55:10) No, dětem by se nic nezkracovalo ...
|
Slonisko |
|
(7.7.2021 11:01:46) Okolíku, to jako že by děti chodily do školy pět dní v týdnu a rodiče čtyři? To si představit nedovedu, už vidím syna jak se rozčiluje, že to není fér
|
Okolík |
|
(7.7.2021 11:08:07) No, to je fakt, Slonisko. Spíš jsem uvažovala o tom 6-hodinovém dni, příp. klouzavé pracovní době - místo 40hodin postupně 38, 36, 35 atd ...
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 11:09:55) Slonisko, někteří rodiče chodí do práce čtyři dny v týdnu i teď, někteří chodí o víkendech nebo v noci a někteří nechodí do práce vůbec. Jak to souvisí se školou? Škola je něco úplně jiného, mimochodem třeba teď mají žáci dvouměsíční a studenti cca tříměsíční prázdniny, což pracující nemají.
|
Evelyn1968,2děti |
|
(7.7.2021 11:24:51) Rodiče by aspoň měli čas na domácnost i na deti.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 11:31:38) Evelyn, přesně tak, éra workoholismu je passé, teď se pohlíží na kvalitu života jinak. Souvisí to i s tím, že pro všechny lidi práce na osmihodinový úvazek ani nebude. Ale půjde to samozřejmě pomalu a u nás ještě pomaleji než v bohatších zemích.
|
Půlka psa |
|
(7.7.2021 11:40:12) "Souvisí to i s tím, že pro všechny lidi práce na osmihodinový úvazek ani nebude."
Zatím mi tedy přijde, že lidí je spíš málo a práce moc. Asi ne ve všech oborech, ale třeba některá řemesla jsou k nesehnání. Nebo i některé kancelářské profese technického ražení. Zcela jistě je to tedy i jinde, ale všude nedohlédnu.
|
|
|
|
|
Stará husa |
|
(7.7.2021 11:17:07) Slonisko, v Rakousku tuším jsou školy, kde se učí i v sobotu a taky to zvládají. Přesto, že rodiče mají v sobotu volno.
|
|
|
Delete |
|
(7.7.2021 18:25:37) Takže na prvním stupni by kromě angličtiny a informatiky učili ještě další učitelé další předměty, a to už od první třídy . Pak by se ale celý obor mohl rovnou zrušit, protože by nebyl důvod chtít po prvostupňových učitelích, aby ovládali vše, stačilo by vystudovat dvojobor jako mají druhostupňaři. To by byl řev .
|
Okolík |
|
(7.7.2021 18:34:47) Proč? Kolik hodin mají děti v 1. třídě? Myslela jsem tak 20-22? Takže by to tak mohlo zůstat, jak to je, na 2 předměty někdo jiný...
|
Delete |
|
(7.7.2021 19:10:05) Okolíku,
v 1. třídě je 20 hodin, ale v 5. třídě už je to 26 hodin. Těch 17 hodin ti pokryje jen čeština, matematika a třeba výtvarka (nebo jiný dvouhodinový předmět nebo dva hodinové, ale je to max. 4 předměty z 10). Zbytek (Vl, Př, Pč, Tv, Hv, Inf, Aj) už by musel učit někdo jiný. To už je běžný druhostupňový systém a není proto důvod studovat obsah a didaktiku všech 10 předmětů.
|
|
Delete |
|
(7.7.2021 19:18:40) A ještě jedna věc, kouzlo prvostupňové výuky je právě v tom, že učíš vše, propojuješ předměty, nemusíš se přesně držet rozvrhu, vše přizpůsobuješ potřebám dětí. Pokud už od první třídy do toho vstupuje více než další jeden člověk (i ten jeden omezuje, ale s jedním se ještě domluvit jde), celý ten systém padá.
Loni, když mi do třídy dali tu studentku na zaučení, tak jsem se měla vzdát nějakého předmětu (fakticky dvou nebo třech), které by učila ona. Odmítla jsem. Řekla jsem, že jí poskytnu daný počet hodin napříč všemi předměty, aby si je vyzkoušela všechny a zároveň abych já nepřišla o možnost pracovat mezipředmětově. Vedení souhlasilo a studentka byla nadšená, protože to je hodně velký rozdíl, procházet s dětmi vším, nebo učit je dva, tři předměty.
Proto stále utíkám z 2. stupně, ta práce je prostě jiná.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 19:28:32) Delete,
"Řekla jsem, že jí poskytnu daný počet hodin napříč všemi předměty, aby si je vyzkoušela všechny a zároveň abych já nepřišla o možnost pracovat mezipředmětově. Vedení souhlasilo a studentka byla nadšená,"
no, a je to. Dva kratší úvazky.
|
Delete |
|
(7.7.2021 20:15:19) Není. Já jsem byla ta hlavní v té třídě, ona jen praktikant, většinu doby byla její práce závislá na té mé a ona se řídila mými pokyny. To je sakra rozdíl proti běžné výuce a do podobné pozice půjde dlouhodobě málokdo. Navíc já neměla částečný úvazek, ale naopak nadúvazek, protože jsem musela pokrýt ještě několik dalších předmětů na druhém stupni.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 20:31:00) No ale proč by nemohla část hodin (napříč celým spektrem) převzít jiná osoba?
Nadúvazek předmětů na druhém stupni je čistě "tvůj problém", respektive nemá to tak každá prvostupňová učitelka. I kdyby ano, dá se to poskládat.
Když ne s více pedaggy, tak s méně učivem - méně hodinami pro žáky.
|
Delete |
|
(7.7.2021 20:55:36) Méně hodin pro žáky jsem psala, že bych brala, ale Okolík jasně napsala, že žáci by měli hodin stejně, takže na tom případě vysvětluju, proč mi to nepřijde na prvním stupni reálné.
A já neříkám, že by to na prvním stupni nešlo, jen jsem popisovala, proč by pak nemělo smysl, aby se studovalo učitelství prvního stupně jako soubor 10 předmětů, protože to by ztratilo smysl.
To, co jsem měla já s tou studentkou, šlo jen proto, že ona byla studentka, učila u mě jen málo hodin a já jsem byla pořád jediná vedoucí učitelka pro tu třídu, ve které se dělo vše podle mě. Do té podřízené pozice (do pozice té studentky) ti prostě nikdo za normálních okolností nepůjde, takže buď rozdělíš předměty (to je ten druhostupňový systém a pak není důvod studovat 10 předmětů), nebo snížíš počet hodin i třídě.
Proč by část hodin nemohla převzít jiná osoba? Protože těžko budeš hledat ve velkém dvě kompatibilní osoby, které se zvládnou domlouvat dlouhodobě napříč všemi předměty tak, aby to pro žáky fungovalo. Ojediněle se to děje, ale plošně je to nepředstavitelné. Navíc nejde o to, že by se o jednu třídu dělili dva lidé, ale že by třeba jeden člověk pendloval mezi třemi třídami (aby naplnil svůj úvazek), což napříč všemi předměty znamená trojnásobek práce a ještě dokonalou komunikaci s dalšími třemi vyučujícími. Takže opět jediné, co by šlo, by bylo učit jen některé předměty a jsme zpět u druhostupňového systému s aprobacemi .
|
babi_ |
|
(7.7.2021 21:03:26) Delete, za prvé do "podřízené pozice" úplně klidně na pár let lidi rádi jít mohou, za druhé znovu: proč by nemohli celý profil prvního stupně učit dva lidi? Každý po svém, jen koordinovat, aby nedělali nemlich to samé, ale alespoň trochu navazovali nebo se doplňovali. Dle mého by to mohlo být i s výhodou - ne každý učitel sedne každému žákovi a naopak, takže by byly dvě možnosti-osobnosti pedagoga, dva různé přístupy... je to očistě jen o spolupráci, ochotě se domluvit. Je hodně povolání, kde lidi velmi úzce spolupracují, navazují na sebe...
|
Delete |
|
(7.7.2021 21:39:43) "proč by nemohli celý profil prvního stupně učit dva lidi?"
Nepíšu, že by nemohli. Existuje tandemová výuka. Ale nejde to plošně, protože na to musí být lidé kompatibilní. Sice každé dítě potřebuje něco jiného, ale systém potřebují jeden, nemají ještě kapacitu na přepínání mezi různými styly a osobnostmi, zejména ne v jednom předmětu.
Není to jen o té spolupráci dospělých, je to především o těch dětech.
"Každý po svém, jen koordinovat, aby nedělali nemlich to samé, ale alespoň trochu navazovali nebo se doplňovali." To je fakt úsměvná představa, jak stačí, aby aspoň trochu navazovali a doplňovali se. Promiň, ale to je fakt úplně mimo realitu. Výuka je ocelený systém, ne soubor jednotlivých činností. Mohou ho realizovat dva lidé, ale nemohou to být dva libovolní lidé.
A zpět k tomu počtu, tedy otázce "proč by nemohli celý profil prvního stupně učit dva lidi". Protože jedna třída nedá úvazek pro dva lidi. Pokud se bavíme o třicetihodinové pracovní době, což při současném poměru přímé a nepřímé ped. činnosti znamená 17 odučených hodin, pak 3 třídy znamenají plný úvazek pro 4 lidi. Není tu řeč o tom, že někdo chce kratší úvazek, ale o tom, že by se plný odvíjel od třicetihodinové pracovní doby platné pro všechny.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 21:52:42) Delete, učila jsem, doplňovala jsem se, a mám kamarádku, která tak učí dosud (taky to má s hodinami na druhém stupni a ps. poradenstvím, takže výuka na prvním stupni tvoří jen část jejího úvazku, nemůže být v té třídě sama, a není). Představy to nejsou.
Je to čistě o nastavení systému, vůli ke spolupráci - když to bude plošně (všichni budou pracovat méně hodin, ale děti z nějakého mi ne úplně jasného důvodu pojedou dosavadní počet hodin), tak to bude úsměvná realita přijemnější pro všechny. Děti potřebují systém (tedy většina), ale ten jim může poskytnout i více než jedna osoba. Tvoje představa, že dospělí profesionálové nejsou schopni se domluvit, je mimo realitu
|
Delete |
|
(7.7.2021 22:04:55) "Tvoje představa, že dospělí profesionálové nejsou schopni se domluvit, je mimo realitu."
Když myslíš. Znám jen málo škol, kde funguje tandemová výuka, zato znám hodně škol, kde pořád považují za problém i asistenta. Doporučuju dělat ve vedení školy, abys získala představu, jak jsou "profesionálové" schopni se dohodnout. Ale jasně, že ten debil tady jsem já.
A naposledy zopakuju, že nikde nepíšu, že by to nešlo, ale že by to zrušilo to, co dělá současný první stupeň (a nejen u nás) prvním stupněm. Možnost učit vše (nebo většinu) předmětů jedním člověkem, což je z hlediska vývojové psychologie v tomto věku pro děti výhodnější.
Ale tebe evidentně baví dělat ze mě toho idiota, ne si přečíst, co jsem psala na začátku a z čeho se ta debata rozvinula. Tak si to užij. Idiot končí.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 22:10:58) Delete, rozhodně nepíšu nic o tvé inteligenci atd...
Jen se prostě na základě svých zkušeností domnívám, že by šlo zkrátit pracovní dobu učitelek na prvním stupni, aniž by to zrušilo způsob výuky vhodný pro děti tohoto věku z hlediska vývojové psychologie.
To, že si myslíme každá něco trochu jiného neznamená, že jedna z nás je debil. Takhle to nefunguje. Já jsem ok, ty jsi jsi ok
EDIT: a na začátku jsi psala toto:
"Takže na prvním stupni by kromě angličtiny a informatiky učili ještě další učitelé další předměty, a to už od první třídy . Pak by se ale celý obor mohl rovnou zrušit, protože by nebyl důvod chtít po prvostupňových učitelích, aby ovládali vše, stačilo by vystudovat dvojobor jako mají druhostupňaři. To by byl řev ."
A to si právě nemyslím. Souhlasím s tebou, že prvostupňaři by měli učit všechno (dle mého i tu informatiku). Rozcházíme se v názoru na to, zda je učitelstvo schopno spolupracovat, či nikoli. Dle mého ano, a není to idealismus, ale zažitá realita. Vsadím se, že v reálu bychom to zvládly. Jen by ses nesměla hned zkraje urazit a odejít, pokud bych vyslovila jiný názor na něco
|
Delete |
|
(7.7.2021 22:31:03) Nejde o jiný názor, jde o to, že mi podsouváš názor, který nemám. "Hned zkraje" pro někoho, pro mě holt po hodinách snahy zopakovat, že nejde o domluvu mezi jednotlivci, ale o to, že jedna třída nepokryje dva celé úvazky (což opakovaně ignoruješ a házíš na mě, že proč by to nešlo), že nejde o zkrácené úvazky ani částečné úvazky jinde, ale právě jen o to snížení počtu hodin pro učitele při zachování počtu hodin pro děti, což byl předpoklad vyslovený Okolíkem, zatímco já už předtím psala o snížení počtu hodin pro děti. Kupodivu s ní při jejím jiném názoru problém nevzniká, ale stejně jsem to já, kdo se uráží jen kvůli jinému názoru. Sorry, na tohle fakt nemám.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 22:42:46) Delete, neignoruju, že jedna třída by nepokryla dva celé úvazky. Psala jsem již před několika příspěvky, jak je možné to řešit (v jednom příspěvku hned několik návrhů).
Třeba zrovna ty by sis ty hodiny doplnila na druhém stupni (neměla bys nadúvazek) - stejně tak to dělá ta moje kamarádka (to byl další můj příspěvek na téma počtu hodin).
Ano, systém by se změnil - to je zřejmé z toho zkrácení úvazku všem učitelům versus zachování hodin dětí. Ale ne na úkor kvality a vhodnosti výuky pro děti tohoto věku. Dovedu si představit i tu "podřízenou" učitelku-učitele, také jsem již psala.
Prostě mi přijde možné a vhodné, aby učitelky nebyly přetížené - tedy pracovaly méně hodin, přímou práci třeba ty čtyři dny v týdnu, a současně vytvořit i pohodu pro děti. Jo, bude to vypadat dost jinak, než dneska, možná budou učit i jiní lidé. Ale šlo by to, půjde to
|
Delete |
|
(7.7.2021 23:23:39) "Prostě mi přijde možné a vhodné, aby učitelky nebyly přetížené - tedy pracovaly méně hodin, přímou práci třeba ty čtyři dny v týdnu, a současně vytvořit i pohodu pro děti. Jo, bude to vypadat dost jinak, než dneska, možná budou učit i jiní lidé. Ale šlo by to, půjde to."
Psala jsem snad něco jiného? Nikde jsem nenapsala, že to nejde! Jen, že by to znamenalo změnu.
A já si právě nechci doplňovat hodiny na druhém stupni. Já tam učím, protože jinak nemohu být vedená jako kvalifikovaná. A neznám moc dalších, kdo by to takto chtěl. Až na výjimky, které tak třeba přesunuly na druhý stupeň Hejného matiku, jedna kolegyně takhle učila napříč celou školou hudebku, ale primárně o to moc učitelů nestojí a nechtějí tam chodit ani suplovat. I angličtinářky se profilují a některé chodí raději k mladším, jiné raději pracují se staršími. Opakovaně píšu (v této diskuzi a nejen zde), proč nechci učit druhý stupeň. Nechci mít ve své třídě pár hodin a učit 120 různých dětí, o kterých pak ve výsledku nic nevím, protože je vidím 2 hodiny týdně.
Nechtěla bych trvale podřízenou kolegyni, i kdyby se nějaká taková, co by tak chtěla dlouhodobě pracovat, našla. A na tandem "s kýmkoliv" nevěřím. A to jsem ta divná, co dělá všechno jinak, než je zvykem, a zavádí novoty.
"Ano, systém by se změnil." Cože je to, co píšu. A proto by se měla změnit i příprava učitelů. Zachovat současný systém vzdělávání prvostupňařů a zavést jiný systém výuky je podle mě nesmysl.
|
|
|
|
monam |
|
(7.7.2021 22:55:45) Jedno moje dítě má na prvním stupni tři učitelky, "svoji", na hudební výchovu (které mají 5 hodin týdně) a na angličtinu. Tím pádem její třídní musí odučit docela dost hodin v jiných třídách. Ale nezdá se mi, že by to někomu vadilo. Druhé dítě mělo první tři roky také více učitelů, také šlo o angličtinu, pak o nějakou dramatickou výchovu a ještě o něco, už nevím. Vlastně teď mě napadá, že ve 2 a 3. třídě jejich učitelka učila jen po-čt a pátky měla volné. Syn prvňák to má také nějak podivně, mají denně pět hodin, určitě něco pokrývá jiný učitel (ale podrobnosti nevíme, syn si toho asi ani nevšiml). Žádné problémy s tím nejsou. Vadilo by mi, kdyby děti měly půlku týdne na matiku a češtinu někoho jiného, než ve čt a pátek. POkud to funguje, je mi to fuk.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 23:00:37) "Vadilo by mi, kdyby děti měly půlku týdne na matiku a češtinu někoho jiného, než ve čt a pátek." Znám to tak, že předměty byly dost provázané, takže ty provázané "matiky češtiny" učila po - čt jedna osoba, a v pátek jiná s tím, že v pátek se víc procvičovalo to, co se "nalézalo - učilo" během týdne. Zjednodušeně řečeno. Fungovalo to.
|
Delete |
|
(7.7.2021 23:49:55) "takže ty provázané "matiky češtiny" učila po - čt jedna osoba, a v pátek jiná s tím, že v pátek se víc procvičovalo to, co se "nalézalo - učilo" během týdne"
A přesně tohle je styl učení, který mi nevyhovuje. Oddělování předmětů, oddělování výkladu a procvičování...oddělování dnů....
Když mám projekt na týden, tak musí ladit všechny předměty dohromady (dá se oddělit TV, HV a AJ, ale je to škoda). Nikdy jsem dětem dopředu neříkala, co se budou učit, maximálně jsem jim po dnu nebo týdnu shrnula, co nového už se naučili. Ale většinou prostě dny plynuly, oni si "hráli" (tak to vnímali rodiče), jedno navazovalo na druhé, propojovaly se dílčí poznatky....tento systém nevyhovoval ani té mé studentce, líbilo se jí to, ale neuměla to přepínání a prolínání předmětů, což limitovalo v práci mě i ji. Pro mě to znamenalo omezit mé aktivity a pro ni z nich vycházet při jejím způsobu práce.
Samozřejmě, že to jde. Ale není to ono.
A domlouvat se extra nedalo, protože to znamenalo sejít se hodinově i po vyučování. Ne že bych nechtěla, ale končilo to na tom, že když já ještě učila na druhém stupni, ona na mě musela třeba dvě hodiny čekat. Obecně je problém sladit režim dvou lidí, kteří žijí jinak a učí podle jiného rozvrhu. S kolegyněmi z paralelek jsme se nedokázaly sejít vůbec, stačilo, že jedna má malé děti a druhá pečuje o starší osobu, takže i když já vlastně mohla kdykoliv, nesešly jsme se. A to jsme kamarádky, takže vůle k domluvení se byla velká.
Taky jsme s kolegyněmi z paralelek točily tři předměty mimo běžnou výuku, kdy jsme se jednou nebo dvakrát do měsíce protočily, jedna s Hejného matikou, druhá s dramaťákem a třetí s etickou výchovou, děti to bavilo, ale bylo to jen oživení, které nijak nesouviselo s tím, co se učilo, a i tak nebylo úplně snadné se domluvit, aby se nám to hodilo. Mít to tak každý týden bych nechtěla, to je o těch 60 dětech místo 20, kde 40 člověk prakticky nezná.
|
babi_ |
|
(7.7.2021 23:59:17) Tak při ctyřdenním pracovním týdnu a pětidenním učebním by se ty dny holt oddělit musely
Pravda také je, že jsi výjimečná učitelka, kdežto jiné by to bez té středy nebo pátku nějak přežily
|
Delete |
|
(8.7.2021 0:26:59) "Pravda také je, že jsi výjimečná učitelka, kdežto jiné by to bez té středy nebo pátku nějak přežily."
Druhostupňové určitě, a já na druhém stupni taky, to jsem psala, že by mi vyhovovala "volná" středa.
Na prvním stupni by to, podle mě, bylo mnohem horší, tam by chtěl každý něco jiného (nemyslím jiný den, to by naopak bylo dobré). Zrovna v tomhle moc výjimečná nejsem, řada škol učí projektově, existují různé alternativy, kterým by to právě jejich systém dost narušilo, a na prvním stupni je těch alternativ nejvíc.
Mně se nejvíc líbí ten hybridní systém, kdy i děti by měly "volný den", ale spíš ve smyslu docházky do školy, než že by nic nedělaly, takže samostatná práce a sebeřízení. Akorát tam je zase u prvního stupně komplikace kvůli hlídání, takže zase nic .
|
|
|
|
|
Konzerva |
|
(8.7.2021 15:48:20) Monam,
já se obávám, že by to dopadlo jako s inkluzí.
Můj názor na inkluzi je, že pokud bude dost asistentů a míň dětí ve třídě a bude to fungovat, je mi to fuk. jenže tak to nefunguje. No a s tím snížením počtu hodin pro učitele by to dopadlo stejně. Hledalo by se, kde ušetřit, protože učitel navíc by znamenal vyšší náklady. Takže nakonec by se učitelé všelijak točili, bylo by víc dětí ve třídě a všechno naprd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(7.7.2021 21:07:35) Co se týká "pendlování" - proč? Bude mít třetinu úvazku na prvním, oblíbené předměty pár hodin na druhém, nebo družinu, zájmovou činnost... může mít ve škole jen část svého úvazku, zbytek podnikat... je fakt spousta možností. Není důvod se domnívat, že na prvním stupni by to nešlo bez redukce spektra předmětů. Taky by to mohla být cesta, ale není příliš dobrá pro děti - tam je to víc o vztahu, než specializaci.
|
|
Okolík |
|
(7.7.2021 21:24:25) Myslím, že si to jen neumíme představit. Člověk je v něčem zajetý a nevidí možnost změny. No a proč by se učitelství 1.st. studovalo na všechny předměty? No kvůli variabilitě úvazků. A kdo ví, třeba se i to studium 1.st. v budoucnu rozdělí třeba na humanitní/přírodovědné předměty. A nebo jinak. Život je pestrý.
|
Delete |
|
(7.7.2021 21:52:31) Okolíku,
ale to je to, co píšu, že by to znamenalo změnu celé koncepce prvního stupně. Ne, že to nejde, ale že by byl řev, protože zrovna tuhle koncepci já už řadu let narušuju a všichni odborníci to vidí jako špatně a nemožné. Proto je problém získat kvalifikaci na první stupeň jinak než tím jedním konkrétním studiem. Takže já fakt nejsem z těch, kdo by si změnu nepřál.
Na druhou stranu ale právě ve vztahu k těm dětem vím, že právě ta jednotnost přístupu a systematičnost výuky v rámci jednoho roku je pro ty malé děti strašně důležitá. Je to dáno vývojem psychických funkcí.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 11:06:49) Lído, a proč by se dětem měl krátit školní týden? Rodiče (i nerodiče) mohou mít jeden den volno z práce i bez dětí, ne? Jinak tuším, že třeba ve Francii je školní výuka čtyřdenní, ale neznám podrobnosti. Ono jde zorganizovat cokoliv, jen musí být vůle a musí se najít způsob, což obvykle jde, i když se na první pohled zdá, že nejde.
|
|
|
Kaipa |
|
(7.7.2021 10:48:12) No, Ropucho, to bych opravdu chtěla vědět, kde ty lidi do školství vezmeš. Lidi totiž nejsou. Nikde.
|
|
|
|
|