| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti

 Celkem 18 názorů.
 Vítr z hor 


Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 11:10:47)
Role rodičů, učitelů a moderních technologií v rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 4. tříd ZŠ v České republice

Pro zajímavost vkládám link na hezkou analýzů výsledků PIRLS z roku 2016. Je to hezké, byť poněkud smutné čtení a prohlížení plné výmluvných grafů. Spousta závěrů je polovičatých a nedozkoumaných/nedořešených, ale je z toho jasná jedna věc – naše školy neučí, jak bychom si přáli.
Mj. z analýzy vyplývá, jak je důležité, v jaké rodině se dítě narodí, kdy se naučí číst (to je kupodivu nejdůležitější faktor) a také, v jakém regionu chodí do školy.
Hned na straně 13-14 je třeba se třeba ukazuje, že Středočeský kraj zřejmě oplývá školstvím s nejhorší přidanou hodnotou...zatímco Liberecký má přidanou hodnotu škol nejvyšší.


Podotýkám, že čtenářská gramotnost NENÍ čtení knížek, alébrž POROZUMĚNÍ TEXTU (možná by se to mohlo konečně přejmenovat).

 Vítr z hor 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 11:11:32)
http://www.csicr.cz/html/2019/Sekundarni_analyza_PIRLS_2016/html5/index.html?&locale=CSY&pn=3
 Vítr z hor 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 22:41:38)
Zkus doubleclick. Mně to funguje, ale mám apple.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 22:43:42)
jo to pomohlo
 Ráchel, 3 děti 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 22:42:47)
Buchli, taky to nemůžu přečíst
 Vítr z hor 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 11:19:17)
"Porozumění textu je přímo úměrné sečtělosti, nebo ne?"

Kdyby to tak bylo, byli bychom hvězdy. Stačí porovnat statistiky přečtených knih a statistiky výsledků mezinárodních testů čtenářské gramotnosti. V přečtených knihách jsme světová špička, mám dojem, že nás v posledních letech předstihli snad Estonci, ale "na bedně" jsme pravděpodobně stále. Výsledky v mezinárodních testech čtenářské gramotnosti však máme mizerné.

Naopak třeba Francie čte celkově dost málo, navíc je natřískaná migranty z ještě méně sečtělých zemí, ale výsledky čtenářské gramotnosti má zatraceně dobré.
 Vítr z hor 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 13:36:34)
Hodně záleží na tom, jaké zkušební přijímačky dělala, a co považuješ za sečtělost (pod tuto položku bych dle současných požadavků CERMAT zařadila snad jen ta slavná přísloví a pranostiky). V minulých letech skutečně hodně záleželo na sečtělosti (pokud tedy do sečtělosti řadíš přečtené knihy a spol.) a znalostech. Některé školy byly bez sečtělosti či znalostí těžko dosažitelné (třeba PORG za Klause). Husar se od tohoto přístupu v češtině dodnes neoprostil, a proto jsou výsledky Zkoušek nanečisto z češtiny na Zatlance dost zavádějící (protože současný CERMAT se kromě lingvistiky, což teda nechápu, ale je to holt oblíbená záležitost našeho školství, dost zásadně zaměřuje na čtenářskou gramotnost). A jasně, některé body se dají nahradit vedlejšími produkty sečtělosti (třeba pravopis, někdo se ho učí, někdo ho má "nakoukaný" z knih).

Čtenářská gramotnost se dá naučit, některé státy jsou v tom dost úspěšné a dobře se to trénuje třeba na rozborech krátkých textů a psaní esejů. Výborné jsou také slovní úlohy (protože v nich záleží na správném porozumění každému slovu – viz letošní hádka matematiků o jakousi slovní úlohu z maturity).
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 19:47:07)
Co teda přesně znamená ta čtenářská gramotnost ? Nikdy jsem o tom neslyšela, až tady.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 19:53:57)
Jako že někdo čte a neví o čem ? To si neumím představit.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 20:12:04)
A jak poznám, jestli si to vykládám správně ?
Takže vlastně nevím, jestli jsem ty mraky knih nečetla zbytečně.
 Vítr z hor 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 22:39:45)
Je víc levelů porozumění textu. Že biskupa zavraždil zahradník, pochopí na konci detektivky víceméně každý.

Ne všichni už ale dokážou vytáhnout přesné informace. Třeba:

"Pro šimpanze je jejich tlupa vším. Bez ní jsou nefunkční a neschopní života. Proto si vyvinuli řadu mechanismů, jimiž ji udržují stabilní. Antropologové teď u nich objevili obdobu policie. Ve smečce, tlupě nebo stádu nutně dochází ke sporům. Některé jsou tak velké, že mohou ohrozit samotnou existenci skupiny."

Pak má člověk rozhodnout, zda z textu vyplývají následující tvrzení:

Velké skupiny šimpanzů ohrožují jejich existenci.
Šimpanzi žijí ve skupinách.
Antropologové studují šimpanze.
Šimpanzi jsou velmi agresivní.
Šimpanzi dokáží řešit spory.
Skupinu šimpanzů vede hlavní samec.

Divila byses, kolik lidí (i dospělých a vzdělaných) se v podobných otázkách prostě utopí. Přitom čtou rádi, všechno, mají pocit, že rozumí, kolikrát si to fakt užívají.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 22:49:21)
Větře, já zase nikdy nechápala, jak tohle někdo může odpovědět blbě. ale zase já nechápu rovnice ~d~
 Katka a 2 výrostci 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(1.8.2019 17:28:28)
To je tu na rodine na dennim poradku ~t~
 sovice 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 12:00:04)
Větře, čím to je? Vášnivým čtenářstvím užší skupiny a špatnou výukou čtení celkově?
 Vítr z hor 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 15:48:47)
Těch důvodů rozšířeného čtení bude asi víc, ale u nás holt je dlouhodobě určitá kultivovanost v kombinaci s velmi nízkými cenami knih, taky dřív chyběly tak pestré možnosti seberealizace jako dnes, knihovny rozšířené všude možně včetně pojízdných (hlavně dřív) a nálada ve společnosti, která vedla k oblibě čtení (je normální číst, lidi si povídají o tom, co přečetli atd.). Cizinci v ČR zírají, že naše uklízečky se základním vzděláním čtou často víc než jejich vysokoškoláci. V jistém vzdáleném zahraničí si místní všímali, že cizinci si jdou klidně sednout do parku s knížkou a čtou si. Pokládali to za velmi exotický zvyk ~t~

No a k tomu porozumění textu čili čtenářské gramotnosti – tam jsme úplně mimo. Zcela tu chybí tradice výuky, odborníci se teprve (doufám) rodí, lid netuší, co to vlastně je (a bohužel ani spousta pedagogů). Třeba CERMAT to hbitě zapracoval do přijímaček a maturity, ale školy se ještě nechytily. Některé děti to naštěstí mají od pánaboha, jiné z rodiny, další mají osvícené učitele, ale toto vše je ve společnosti rozprostřeno celkem řídce a částečně náhodně.
Analýza, na níž jsem sem dala odkaz, už lehce zachycuje nějaké ty příčiny a souvislosti, ale nepracuje s nimi do hloubky a nedává řešení.

No a to, co chybí ve školách ve výuce – práce s textem, jeho smyslem, psaní esejů.


 Yuki 00,03,07 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 15:28:16)
přidaná hodnota školy... Čím míň vzdělaní rodiče, čím míň se zajímají o vzdělání svých dětí a taky o jejich rozvoj všeobecných znalostí, tím víc musí dát škola a taky dává, na tom nevidím nic nepochopitelnýho
 Yuki 00,03,07 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 15:33:58)
mám většinu rodiny v Libereckém kraji, nikdo z nich z mojí generace tam nemá maturitu, a bohužel nejen tu, ani znalosti, jejich děti už maturitu většinou mají nebo jsou na maturitních oborech, ale znalosti získávali opravdu jenom ve škole, a není to tak jen v Libereckém kraji, učím v sociálně hodně slabé oblasti, úkol školy je tam velký, nejen jako vzdělávací instituce, ale i sociálně, osvětově, všechno
 Lída+4 


Re: Role rodičů a školy v rozvoji čtenářské gramotnosti 

(30.7.2019 20:28:41)
Kdoto, to mi připadá dost smutný, že PPP se tohle zdá "v normě".

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.