| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Násobilka

 Celkem 104 názorů.
 Teka + 2 zlobiášové 


Téma: Násobilka 

(12.5.2015 9:22:18)
Náš druhák má potíže s násobilkou. Za poslední týdny přinesl trojky, čtyřky a místo jedničky mu najednou vychází skoro trojka. Je z toho na nervy, doma se učíme, procvičujeme, nemám pocit, že by to vůbec neuměl, i když někdy mi přijde že spíš tipuje výsledek... zase ho nechci drtit doma hodiny s násobilkou a úplně mu ji zprotivit..
Píšou písemky, paní učitelka diktuje příklady, píší jen výsledek, možná nestíhá, nevím... mají prý dvanáct příkladů, za pět chyb přinesl 4-. Není to na druhou třídu moc přísné?
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:32:41)
A chape principy naobeni? Dokaze odhadovat priblizny vysledek?
Pokud ano, pak je to jen o drilu, nasla bych nejakou on-line aplikaci, ktera ho kontroluje (ty usetris cas a je to take mnohem zabavnejsi, nez psat rukou), kazdy den par minut, a chvili to ma.
 sarmi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:37:23)
memorovani rady nasobku ma svoje opodstatneni, napr. pri pozdejsim deleni se zbytkem ve 3.tride, takze jako basnicku naucit. nicmene ten princip nasobeni a deleni je opravdu nutny pochopit na nazornych pomuckach - knoflicich, zapalkach, kamenech apod.
procvicovani napr. tady: http://skolakov.eu/matematika-2-trida/nasobeni-a-deleni/
 Teka + 2 zlobiášové 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:43:19)
On právě vyjmenovat za sebou umí, ale když jsou příklady na přeskáčku, plete...
 radka 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:46:34)
tak pořád procvičovat - na zastávce, cestou do školy, v dopravním prostředku
denně a pravidelně
základem ale je, aby chápal princip, co znamená to "krát" a pak už se to musí učit zpaměti, tedy aby to znal napřeskáčku, kombinované atd.
my dělali nejdřív po číslech - násobky 2, 3 atd.
s každým dalším číslem jsme opakovali i staré násobky napřeskáčku
tak jsem viděla, které dceři nejdou a s kterýma nemá problém
ty, co nešly, jsem dávala stále dokola, až si je zafixovala
teď jsme vynechali procvičování a je to znát, budem muset zase cestou do školy říkat příklady:-)
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:50:46)
"On právě vyjmenovat za sebou umí, ale když jsou příklady na přeskáčku, plete..."
to je prece neco uplne jineho. Kdyz vyjmenovavas radu, vnimas o kolik roste a mas nad tim kontrolu podvedomim pricitanim, to je uplne jina dovednost.
 sarmi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:51:06)
no ono to chce opravdu nejrve pomalu ty lehci priklady natrenovat s nejakym nazorem (napr. ty knofliky 2 . 3 = udelat dve hromady po trech knoflickach, tzn. ze dvakrat sečte 3 knofliky a postupne priklady menit a zvysovat pocty), az teprve toto pochopi a umi si to predstavit, pak nastupuje trenovani samotnych prikladu.
nekdy je dobre se odpichnout od prikladu, ktery znam, udelat si mnemotechnicko pomucku - tzn. kdyz vim, ze 4 .10 = 40, 4 . 9 je jen o 4 mene, ale musi uz vedet, ze v nasobcich 4 je cislo 36. kazdy se to uci jinam, ma jine figle, dulezite je chytit podstatu.
a p.ucitelky bych se klidne zeptala, jestli je u syna problem v rychlosti nebo v tom, ze se nesoustredi nebo neumi...
 Teka + 2 zlobiášové 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:55:15)
Přesně jsem mu vysvětlovala s tím násobením devíti, ale asi ve stresu fakt nepoužije. Rodičák je za týden, tak už nebudu blbnout a vydrží to, určitě se zeptat chci.
Je mi ho lto, přijde mi, že to není, že by to nechápal nebo vůbec neuměl, doma má chyb méně, i když taky to není stoprocentní. Hrozně řeší, že už nebude mít samé jedničky...
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:00:30)
A jakou formou to doma trenujete?
 . . 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:57:34)
Teko, "vyjmenovat za sebou umí" - moment, říká třeba 4-8-12-16...? To nestačí. Pro úspěch v písemce musí mít zautomatizováno 2 x 4 = 8, 3 x 4 = 12,... musí to odříkávat celé, a pak ty holt zkoušet střílet na přeskáčku, pokud jsou příklady diktovány, nebo ať cvičí doplňovačky, pokud to mají na papíru předepsané (forma udělá taky hodně).
Pochopení principu násobení nemá bohužel pro úspěch při písemkách tohoto typu valný význam, protože chápající přemýšlející dítě to nestihne spočítat, i když dobře ví jak. Akorát je dobré, když je mu jasné, že šestinásobek bude dvakrát větší, než trojnásobek, a nenapíše tudíž absurdně malé číslo. (jak tu někdo psal - odhad výsledku)
 Teka + 2 zlobiášové 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:05:11)
JJ, to právě děláme, 1x3, 2x3, 3x3... takhle za sebou chyb nedělá. Velikost výseldku odaduje (21 místo 24). No, budem prostě cvičit.
Méně chyb dělá ústně, než když píše výsledky na papír. Snažím se dodržet formu, kterou pak má ve škole, tj. diktuju příklady, on píše výsledky.
 Ajnod 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:12:35)
Teko, já se snažila taky kdysi dětem vysvětlovat např. to násobení devíti (že se jen odečte to číslo od násobku desíti) a akorát je to zmátlo. Dcera taky výsledky často odhadovala, u nás zabralo několikrát vysvětlit, že v matice se odhadovat nedá nic, že to musí vždycky vypočítat, aby se ten její odhad potvrdil...No nakonec to pochopila. Násobilka se musí opravdu naučit zpaměti a trénovat, trénovat. A přes prázdniny mezi 2-3.třídou to skoro všechny děti zapomněly a jelo se na novo.
Já myslím, že syn klidně ty samé jedničky ještě mít bude.
Držím palce!
 Dana 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 12:32:56)
S hrůzou jsem zjistila, že stejně neumějí násobilku žáci v páté třídě. Právě se to místo nazpaměť, učili jako řady,pořád odčítali nebo přičítali a trvalo to hrozně dlouho. Násobilku sice musí pochopit, ale stejně se ji musí naučit nazpaměť a to jak, když bičem mrská. Jenže dneska je ten trend, hlavně se nic nebiflovat nazpaměť. Vede to k tomu, že si děti nic nepamatují, protože paměť se musí trénovat. Prakticky stejné je to s vyjmenovanými slovy. Ty také nazpaměť neumějí a tak tápou a zase to hrozně dlouho trvá. Některé děti si nic nepamatují nebo špatně a chce to potom zvýšit úsilí a pořád to procvičovat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:30:16)
Dano, nesouhlasím - syn uměl násobilku nejdřív sčítáním a pak pomocí "záchytných bodů", násobky třeba 5 a další ,který se mu snadno pamatovaly, šel na to jenom přes logiku. Jenže měl ohromnou výhodu - bylo to v 1. třídě, kdy to po něm nikdo nechtěl. Takže během učení se ve škole si to zapamatoval všechno. Jenže pamatovat si to najednou nejde
na rozdíl od těch, kdo s učí násobilku "jak když bičem mrská" míval sice chyby ze začátku, nestíhal (ne chyba, ale vynechaný místo v diktátu), ale když měl čas (a toho mu stačilo čím dál míň), tak uměl všechno a nedělal chyby

když se teď učí násobilku nejmladší, logiku nemám šanci použít, prootže na to nemá čas, takže opět případ toho, že umí zpaměti a tím pádem přes prázdniny zapomene a nebude umět nic, ale zase si říkám, že přes prázdniny třeba zkusím naučit ho tu logiku k tomu, ve škole ať dělá co musí, bohužel, ale musí tomu taky rozumět, to považuju za důlěžitější než to "umět rychle"
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:39:18)
jo a ještě dodám, že to po synovi nikdo nechtěl na rychlost, násobilku na diktát měli výjimečně, spíš měli dostatek času, aby použili logiku, nejde přece o to, jestli člověk umí něco rychle, ale jestli to umí - v tom vidím pořád ohromný rozdíl

samozřejmě nemůžu odvozovat pořád všechno, ale naučím s používáním spoustu věcí, zvlášť v matematice se dá odozovat dlouho a prospěje to porozumění
 Slonisko 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 15:25:36)
Dana "umět násobilku jako když bičem mrská" opravdu není nutné. Pro někoho je to snadné tak se to nazpaměť naučí, někomu víc vyhovuje to doppočítávání, protože to v hlavě prostě neudrží a pak dělá zbytečný chyby.
trochu OT, manžel říkal že na téma "násobilka z paměti" jednou přišla řeč mezi jeho kolegy, a zatímco všichni matematici říkali, že oni rozhodně celou násobilku nazpaměť neznají, vštšinou si pamatují jen pár záchytných bodů a s jejich pomocí si dojdou k výsledku, tak lidi z ostatních oborů se hrdě hlásili k násobilce zpaměti.
 Dana 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 16:17:21)
Násobilku zpaměti samozřejmě není nutné znát, dá se dobře i odvodit, ale hrozně to zdržuje, když se později dělají složitější výpočty. Nakonec ji nemusíme znát dnes vůbec, když jsou kalkulačky. Je ale opravdu tristní pohled na páťáka, který má dělit bez kalkulačky a dumá a odvozuje např. kolik je 64 děleno osmi a trvá mu to, že člověk roste...
 Slonisko 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 16:21:41)
A je lepší když se ke (správnému) výsledku nějak dopočítá, nebo když rychle plácne že je to sedm?
 radka 
  • 

Re: Násobilka 

(13.5.2015 9:20:31)
samozřejmě že má rychle plácnout 8
pokud procvičuje a procvičuje, zautomatizuje si celou násobilku
 jentak 
  • 

Re: Násobilka 

(13.5.2015 9:22:24)
Jo, ale u druháka je na toto zautomatizování dost brzy - netuším, kam se spěchá - však na všechno je třeba čas, i na to zautomatizování.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:17:49)
"JJ, to právě děláme, 1x3, 2x3, 3x3... takhle za sebou chyb nedělá." to nedela nikdo, radu vubec nema smysl procvicovat, zbytecny cas.
 Teka + 2 zlobiášové 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:21:28)
No, a pak si vybrat radu :) někdo říká, procičovat řadu, někdo ne... prostě budem procvičovat všechno, snad to půjde. Nechci aby z toho syn stresoval, ale ani aby se na to vykašlal...
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:35:30)
Chapu, je to nuda.Vazne bych se mrkla na nejakou hru, namatkou jsem nasla http://www.multiplication.com/games/all-games (teda ne ze by to byl nejaky vrchol estetiky nebo superzabavy, ale o trochu lepsi nez vysledky furt dokola by to mohlo byt, take to cislo vidis pokazde trochu jinak)
 . . 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:23:46)
Aleno, má to smysl, tím musí začít, a až když to zvládá (s porozuměním, co je to "krát"), tak jednotlivé příklady napřeskáčku.

Teko, děláš to zjevně dobře, ale asi málo ~d~ Známkování mi přísné nepřijde, násobilka má holt výsledek dobře nebo špatně, nic mezitím, a mít špatně třetinu příkladů je vážně sotva dostatečné. Cvičit, cvičit - udělej si kartičky, a co mu jde vyřazuj, co plete opakuj... jako slovíčka.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:26:29)
Tak radu dite evidentne davno zvladlo, proc to porad trenovat? to je opravdu ztrata casu.
 . . 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:27:59)
Ok. Jestli řady zvládá bezpečně, tak už tím neztrácet čas.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:35:02)
Me prijde hodnoceni nasobilkoveho drilu nesmyslne, jsem por neznamkovani. Ale pokud uz se na to hraje, tak za 5 chyb z 12 by - jak koukam po okoli - vetsinou byla cista kule.
 Kamisi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:19:43)
Takhle se ty děti víc vystresují než naučí. Hejný by jim dal. ~;)
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:25:14)
Tak to je spis o pojeti ucitelkou, jak to hodnotit ci nehodnotit :)
Jinak synove jedou Hejneho, ja jsem jeho velky fanousek, podporuju logiku, ale myslim si, ze jestli si neco dril ve skole zaslouzi, tak je to nasobilka. A vidim, kde se k ucebnicim Hejneho dril nasobilky nepripojil a nektere deti jen bezmyslenkovite klouzou v nasobilkove tabulce, jake maji s ostatnima logickyma ulohama najednou problemy (nevidi za cislama moznosti rozkladu a podobne).
 Kamisi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:33:01)
Ale to, že děti nevidí za číslama možnosti rozkladu, nemusí být tím, že si nepamatují násobilku nazpaměť. Lidi nejsou stroje, natož děti ve druhé třídě.
Některé děti v tomto věku prostě na to nemají, aby si zapamatovaly násobilku, a aby zároveň chápaly její smysl, třeba na to nejsou vyzrálé, potřebují čas. V takovém případě se drilem a stresem z písemek a špatných známek to dítě spíš zablokuje.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:37:28)
Jak souvisi stres s pisemek s Hejnym? TO je snad o ucitelce? Drilovat se da beze stresu. Nemluvim o konci druhe tridy, ale treba o konci treti, kde neznalost nasobilky deti opravdu nesmirne zdrzuje a otravuje (priklad z okoli)
 Kamisi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:43:00)
"Jak souvisi stres s pisemek s Hejnym?" Stres z písemek je opak toho, co Hejný v matematice propaguje. Slyšela jsem s ním nějaký rozhovor a o tom stresu právě mluvil jako o kontraproduktivním faktoru.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:49:58)
Mluvis porad o necem jinem, nikdo nikomu zadne desetiminutovky ve stresu nevucuje. Z pameti neznamena stres. Hejny je autor koncepce ne ucitel na vsech skolach, i ucitelka s Hejneho ucebnici muze dite totalne vystresovat a jina bez nej ne.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:39:07)
Pokud dite neni na nasobilku zrale, tak je samozrejme nesmysl ji ho ucit. Ale pokud na ni zrale je a chape ji, tak si vazne nemyslim, ze by ho 50 cisel pretizilo.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 20:33:40)
oni sice bezmyšlenkově kloužou po násobcích , ale naučí se je, podobně jako my jsem hodně četli, moje děti taky, a tak nenapíšeme pravopisnou chybu, narozdíl od těch, kdo nečetli a učili se jen poučky
je to jiný způsob učení, není špatný, jne je nezvyklý a já si myslím, že je i lepší
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:15:03)
No prave kamaradky, co maji deti v pate ve vedlejsi skole rikaji, ze mnoho deti k tem nasobkum z pameti proste nedoklouzalo. I u synovce to vidim. Jezdi po tabulce automaticky a o cislu nepremysli a ani ho do pameti neuklada. Jak tu nekdo psal, tech prikladu k neustalemu procvicovani by muselo byt mraky. Pri prijimackach na gympl ten cas pak chybi. Fakt si netroufam rict, ze je to u nasobilky lepsi metoda nez memoring (a to jsem opravdu velky fanousek Hejneho).
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:23:20)
jo tak jestli je někdo budoucí zedník, švadlena nebo třeba docent dějepisu, tak ty násobky fakt jen přehlíží, ale ten i kdyby se to naučil, tak to zapomene i za prodloužený víkend, takže je celkem jedno, jestli klouže po tabulce nebo ne
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:31:56)
Je mi jasne, ze te nepresvedcim, jen mam porovnani: a fakt to neni jedno.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:35:09)
já mám porovnání taky, monmentálně mám druháka doma, který drnčí řady, ale pak to neumí použít, ve škole vidím děcka, páťáky, kteří uměli před pá lety odříkat násobky, ale neumí násobillku a neodvodí ani 3x2, prootže to je nikdo nenaučil, uměli to zpaměti - nejsem proti zapamatování, ale až tím, jak se to používá, napřed pochopit, to je základ
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:37:07)
Tak to samozrejme, ucit nekoho z pameti nasobilku, aniz dite chape jak to funguje je zhuverilost.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:38:44)
no a právě takt ose to učí, ve druhé třídě se u nás momentálně procvičuje násobilka 6, teda zatím právě 6,12,18..., a to začali s násobením až někdy v březnu
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:42:44)
Aha, tak to jsem nepochopila, oni nechapou jak se nasobi, jak se to odvodi a musi to umet z pameti?
 Dobra1 


Re: Násobilka 

(13.5.2015 0:47:49)
Ale ono to souvisí i s učiteli.
Žák by podle metodiky k Hejnému sice měl používat tabulku při písemné práci, ale taky by měl s učitelem procvičovat hodně násobení na (ústních) slovních úlohách.
My takhle počítáme vybavení v klobouku Boba a Bobka, u třech medvědů, u Čtyřlístku,...
Takhle to děti baví.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:30:08)
no nevim, na hejneho nedam dopustit, ale jsem toho nazoru, ze na nauceni nasobilky lepe pomaha se to naucit nazpamet jako basnicku. Vysvetlit proc to tak je /kvuli pochopeni/ a pak proste naucit jako basnicku. Dokonce me prekvapila jedna nemecka kamaradka /je to doktorka/ ktera kdesi vystrachala, ze je to pry nej zpusob na uceni nasobilky..kdesi vedecky dokazane podle nejakych poslednich studii.
Ma taktez jako ja dite ve 3 tride.
A je fakt, ze co zna me dite nazpamet, v tom opravdu nedela chyby a ma nejrychlejsi vysledek.
 Kamisi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:40:41)
"na nauceni nasobilky lepe pomaha se to naucit nazpamet jako basnicku" - to je možné, ale nefunguje to na každé dítě a už vůbec ne pod stresem.
Když bych viděla, že nazpaměť to dítěti nejde, tak bych se víc věnovala tomu pochopení, rozkládání násobků, vizualizaci, ono se to potom líp spojí a dítě si to i zapamatuje, ale pokud si to neumí představit a nerozumí tomu, tak i když si to zapamatuje jako básničku, nebude to umět použít.
A o stresu při pětiminutovkách, obzvlášť když to ještě nemá dobře zažitý a ví, že nemá šanci uspět na jedničku, ani nemluvím.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:45:40)
kamisi...me dite se teda pod nejakym stresem neuci ani nahodou. Proc myslis, ze to musi byt o stresu?
Dite melo ve druhe tride hejneho, ktery to rozlozil a vysvetlil. A ucitelka nam k tomu doporucila, se tu nasobilku naucit jeste zpameti. Deti z toho samozrejme psali nejake desetiminutovky. Nedelalo se to ale vsehno najednou, ale postupne. Diky tehle pani ucitelce je me dite tady v Nemecku v nasobilce nejlepsi /ac teda uplne nazpamet celou jako ja opravdu neumi, neb v te druhe presla na nemeckou skolu a tady je to katastrofa/. A pokud pak dite nasobi vicemista cisla, je sakra znat rozdil mezi nazpamet a metodu rozkladu.
 Kamisi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:04:57)
Možná se to dítě neučí ve stresu doma, ale ze školy ve stresu je. Vždyť to zakladatelka píše, nebo já jsem to tak pochopila. Asi žádné dítě nenechá v klidu, když dostává čtyřky z příkladů, které nezvládá. Já kritizuju postup učitelky ve škole, vyžadování jednotného postupu, drilu učení se nazpaměť něčemu, co dítěti momentálně nejde a hodnocení ho za to, místo toho, aby se hledal způsob učení jiný.
Umím si představit, jak se to dítě po zážitcích ze školy učí doma násobilku s radostí a jak mu to snadno skáče do hlavičky. A Sarmi (jestli jsem to nespletla) tady píše, jak je takové hodnocení v pořádku. To podle mě NENÍ v pořádku. A Hejného jsem do toho zapletla proto, že má podobný názor.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:14:26)
Kamisi...no nevim. Ale prave doma, pokud mi to doma nekdo dobre vysvetli /a ve skole ne/, tak prave doma by to treba me bavilo.
Ja tu mela jednu spoluzacku od male, co ma s mate problemy. Takze pribehla s ukolama k nam, neb pry ji to tak krasne vysvetlim, ze tomu rozumi. A je teda tak zapalena, ze prosi o dalsi a dalsi priklady~d~
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:57:41)
Shiro...tak scita muj manzel. Je Nemec a nikdy se neucil nasobilku nazpamet. Ma vystudovanou techniku s ekonomikou, ale dusi je to technik a matematik. Prekvapilo me, ze touhle metodou nasobi dost rychle.
Presto neni tak rychly v nasobilce jako ja, co se to ucila v ceske skole nazpamet. Vzdycky je o pid za mnou.
Vedle nej kdyz nasobim, vypadam jako maly genius /pri nasobeni vicemistnych cisel z hlavy/, ac teda matematiku fakt nemusim a nejsem ani dusi matematik~t~
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:58:55)
Take mam pocit, ze se nestaci Hejneho metodou probrat tolik prikladu odvozeni aby doslo k bezpecnemu zafixovani z pameti.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:07:19)
Aleno.....ty nasobky, co mala pouziva z odvozeni, tak v tech si neni tak jista jako v tech, co zna nazpamet. V tech nazpamet chyby nedela, v tech druhych obcas ano. Myslim ze je to tim, ze si to muzes rict nekolika metodama...6+6+6+6 nebo 12+12, 18+6 atd.. nebo 6, 12, 18, 24....
my se to jako deti ucili....4x6=24....proste cely radek. Ne jen nasobek. Tudiz vim, ze 4x6=24 a nemusim nad tim dumat a vim ze to je 6+6+6+6~d~

Ja se porad chystam, ze s ni dojedu i ten zbytek, ale dite uz nacuchlo neemeckou skolou a tady je nejrychlejsi, tak ji to staci a nema chut delat neco navic.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:08:59)
Ano, mam stejnou zkusenost, z pameti chybu neudela, samozrejme kdyz scitas pet sest cisel je ten prostor pro chybu vetsi.
 JankaA + Aduška 05+ Filípek 10 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:35:15)
U nas od prvni tridy co chyba, to stupen dolu. ~d~. Kazdopadne dcerka si to obcas mota i ted ve treti tride. Ale z matiky ji vychazi za jedna. Tak snad se to konecne naucila. Ve druhe to byla katastrofa.
 Jita111 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:40:09)
My máme teprve násobky 2~d~. Jakou násobilku už se učí?
 Teka + 2 zlobiášové 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:42:40)
Násobí už do pěti.
 Jita111 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:44:22)
Jinak hodnocení asi přísnější než u nás...
 sarmi 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:52:25)
koncem druhe tridy by meli umet nasobky do 5.
 Teka + 2 zlobiášové 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 9:55:50)
No do pěti už právě počítají teď. Tedy jako násobky :)
 Eva + Klárka2/07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:01:43)
procvičovat, procvičovat. zatím mají násobky do 5, až budou mít ty další, bude hůř.
 Lenka Pražanda 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 10:11:43)
Mám druháka a násobilku mají probranou celou. Každou hodinu píší desetiminutovku.
Učili se to formou přičítání, což mě přijde moc komplikované. Ale asi to funguje. Trénujeme kdykoliv během dne, kdy je volno. Dávám příklady a on odpovídá z hlavy.~z~
 erika,2 děti 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 13:07:21)
náš druhák dělá násobilku 5, chystají se na 6.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:00:36)
Az ve ctvrte? Co je to za rok? Ja si pamatuju, ze ve treti jsme ji meli urcite ve treti (na konci druhe nevim). Co se potom delalo ve treti za matiku?
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:26:24)
Aha, to je zajimave, ja jsem take 74, a mela jsem pocit, ze jsem meli nove ucebnice ?, probehla skolska reforma - prvni trida - mnoziny, to byla pro radu deti sila. mela jsem pocit, ze jsem urcite ve treti tride nasobili.
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:31:09)
Ano, nasla jsem to, po skolske reforme:
"Násobení a dělení v oboru násobilek bylo opět rozloženo do 2. a 3. ročníku, obdobně jako tomu bylo v učebnicích z padesátých let." http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/17577/CHCEME-ZVYSOVAT-UROVEN-VYUCOVANI-MATEMATICE.html/

no kdyz si to prectu, tak se mi nezda, ze by mel dnesni prvni stupen neco navic.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 12:33:44)
já na to nedávno narazila s učitelkou ( u dcery v 1. třídě) a ptám se jí, proč byly množiny tak špatné. A ona že se "míchaly hrušky s jabkama" . tak nevím. Mně šla matematika výborně a vůbec nepociťuji, že by mě množiny nějak poškodily...
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 12:40:39)
Mnoziny jsou priserne abstraktni. Kdyz si prectu tohle:" Číslo 0 bylo zavedeno od 1. ročníku jako počet prvků prázdné množiny." tak je mi to zrejme
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 12:44:44)
mi sourozenci jsou mnozinovy rocnik.....ma mama z tech mnozim rostla~t~ Rostla pak i z toho, ze mi sourozenci pri nasobeni pouzivali stejny system a neustale si nasobili /asi scitali/ na prstech.~k~
 . . 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:22:13)
Přesně jak píšeš, LoraX. Spousta výhod. Já jsem potkala množiny až jako učitelka třetí třídy (neaprobovaná bez VŠ - jen jako záskok za nemoc), a přišly mí fajn. Děti s tím taky neměly vesměs problém, jenom maminky jo - ale to jsem řešila minimalizací domácích úkolů.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:08:54)
Slupko, moje mama kdysi s tema mnozinama problem nemela, ale desne ji vytacelo, jak mi sourozenci porad na to pocitani potrebuji ty ruce...i na tu nasobilku. Proste mnoziny ji prisly desny. Jinak mamka je matematik, ona nam vsechno vysvetlovala po svem. Takze pro normaniho negenialniho jedince /ja/ to bylo utrpeni. Ja mnoziny nezazila, ale mozna by se mi libili, co ja vim~5~
 Len 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:27:38)
Loro, presne, milovala jsem mnoziny.

Jinak moje dite se naucilo nasobilku zpameti, jinak se nazpamet neuci prakticky nic. Ted uz maji velkou nasobilku a tam ji teda nestacim vubec~a~ A zlomky k tomu. Je ji sedm, ja v tom veku prave mela ty zlate mnoziny~t~
 radka 
  • 

Re: Násobilka 

(13.5.2015 9:28:11)
množiny byly naopak logické
 Kalamity YANKA 


Re: Násobilka 

(13.5.2015 9:40:44)
Jo, to je zajímavý. Mě množiny připadaly hrozně logické, už tehdy jako malýmu roběti, naopak moje dítě ve škole o množinu nezavadilo.~8~~d~
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 17:57:48)
Jsem mladší ročník, ale stále ještě množinové dítě. Pracovní sešity z té doby (konkrétně rok 1989, ale už 4. vydání téhož) mám doma a komplet násobilka byla už ve druhé třídě.

Jinak co jsem pochopila, množiny vyhovovaly především dětem, které nemají problém s logikou. Průměrné a slabší děti těžce bojovaly s abstrakcí, od první třídy se používaly proměnné, dokonce i úlohy se dvěma proměnnými (jednu dítě zvolilo, druhou dopočítávalo). Úlohy s diagramy se zapisovaly jako rovnice (5 + x = 10, x = 10 - 5, x = 5), což často vedlo k tomu, že se děti učily postup zpaměti a vůbec nevěděly, co počítají.
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 20:02:47)
LoroX,

my zcela určitě jo, pamatuju si to a i ty pracáky z první třídy doma mám:



Nemám tedy metodiku, ale ve cvičení 1 se buď psaly všechny varianty výpočtu s proměnnou a do posledního řádku potom řešení, nebo se zapisoval postupný výpočet, jak jsem ho popisovala v předchozím příspěvku. Vím, že mi dělalo problém, že tam bylo víc řádků, než kolik bylo potřeba a pořád jsem řešila, co tam mám napsat. Ve cvičení 2 už je řešení rovnice bez diagramu.

A tady jsou ty dvě proměnné:



To nebylo o tom, jak to kdo učil...bylo dost přesně dané, co máš udělat. Když dneska vidím, jak je pro děti těžké řešit doplňování do určitého počtu, i když u toho mají pomůcky (počítadla, mince, víčka, cokoliv, co je jim blízké), je mi jasné, s čím byl problém v tehdejší výuce.

Mně to šlo samo, ale kolik nás takových bylo?
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 20:04:28)
Jo a opět vydání z roku 1989, tentokrát 12. dotisk v pořadí, takže používané minimálně od roku 1977.
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 20:16:46)
A tady zadání z pracovního sešitu pro druhou třídu, z prvního dílu, z části Opakování z 1. ročníku (hned za touto částí je nadpis Násobení a dělení do 20), zadání cvičení 2 a 3:


 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 20:34:32)
jj, to jsme měli taky, ono to asi jinak nešlo, všichni jsme měli to stejný .)))
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:22:20)
Dekuju uplne se mi to vybavilo. To byl des, misto aby clovek proste doplnil behem peti vterin za "13-9 =" ctyrku, tak to nejdriv vyplnoval do mnozin, pak to radkoval s neznamou (taky mi radky nevychazely), pak slavnoste podtrhaval. A cele to zabira ctvrt strany. Nekdy prace na nekolik minut.Nekteri spoluzaci opravdu trpeli a museli zazivat silny pocit neuspechu. Misto nuly pojem prazdna mnozina, prunik a podobne.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:24:25)
co se týká průniku - zrovna dnes jsem páťákům vysvětlovala, co je to průnik, to nám v jejich věku už bylo dávno jasný, a na těch množinách to pochopit musela asi každý
 Alena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:33:45)
Ja si prave vybavuji ty spoluzaky co to v prvni dlouho nechapali a jak jim to otravovalo zivot.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:36:01)
to si ale nevybereš, mně zase otravoval život tělocvik a psaní a výtvarka, každýmu něco nesedí

 ALena 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:41:08)
Tak kdyby do prvni tridy zaradili kvantovou fyziku, taky bys rekla, ze kazdemu holt vsechno nesedi? Mnoziny byly pro radu sestiletych neprimerene narocne, take se od nich upustilo.
 Lída+4 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:43:28)
IMHO byl problém spíš s některejma učitelkama - některý to učily vysloveně s odporem a bylo to vidět. Pro běžný šestiletý dítě na tom myslím není vůbec nic složitýho.
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:51:39)
Lído,

pro běžné šestileté děti je to sakra složité a náročné. Koukáš na to skrz sebe a své děti a věř tomu, že to není pohled nezkreslený vaším nadáním.
 Lída+4 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:58:55)
Delete, na nás tu koncepci na základce zkoušeli. Ty děti nikdo nijak nevybíral, prostě to bylo to, co se do daný školy ten rok zapsalo (a tehdy si samozřejmě školu nikdo vybírat nemohl). Kupodivu s množinama neměli žádný problémy ani ti nejslabší spolužáci.
A pro doplnění: dvě z mejch dětí na matiku nejsou nijak nadaný a vůbec je nebaví.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 22:03:30)
no me ty mnoziny prisly jako obycejny kupecky poctu v realu...ja si tam vybavuju dokonce to scitani hrusek a jablek v bublinach~5~
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 22:12:27)
Lído,

ale ono jde spíš o celkové nadání než o matematiku jako takovou...myslím u vás v rodině ~;). Podle toho, co píšeš, jste prostě vysoce inteligentní a dost všestranně nadaní lidé.

Moji sourozenci jsou ještě předmnožinová generace, ale zase oba prošli jiným experimentem....oba navíc výrazně nadaní na matematiku....no a moje množiny jim nic neříkaly...

Ono se nedá soudit jen ze svého úzkého okolí, byť jde o jednu třídu nebo i školu....U ségry takhle zkoušeli osmiletou základku, celou jejich nevýběrovou třídu (až na dvě kádrově nevyhovující děti) přesunuli na gympl a všichni gympl v pohodě dokončili. Myslíš, že se z toho dá vyvodit, že gympl je škola pro každého a zvládne ho každý osmák?

Možná u vás zafungovalo počáteční nadšení z novinky a třeba i ještě nesešněrovanost učitelů, kteří do těch množin dokázali dostat ještě dost toho, jak se učilo dřív...přijde mi to velmi pravděpodobné...

Já neměla špatné učitelky, naopak, jedna z nich učila právě i mého bráchu a byla mnou uchvácena podobně jako jím...jenže my jsme prostě byli v rámci svých tříd extra nadaní a nebyla s námi žádná práce...Ale u nás ve třídě se už v první a druhé třídě z matematiky propadalo a problém mělo dost dětí.

Předpokládám, že v horizontu těch cca 15 let nebo jak dlouho se množiny učily jako jediný způsob, se nějak projevilo, že pro většinu to opravdu není vhodný způsob, jak získat základy počtů.
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 20:35:26)
Ve čtvrté třídě se učilo převádění mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.

Pak nevím, jak na běžných základkách, ale my v páté ve dvojkové a trojkové sčítali, odčítali a ve dvojkové i násobili. Už od páté třídy jsme řešili kombinatoriku (procházky čtvercovou sítí), v dalších ročnících jsme odvozovali Pascalův trojúhelník, počítali variace, kombinace i permutace, s opakováním i bez (aniž jsme znali pojem faktoriál), pravděpodobnost výhry v 5 ze 40 a ve sportce....Vím, že jsem z toho žila ještě 2 roky na gymplu a že proti běžné ZŠ jsme byli opravdu jinde (i s počtem hodin matiky).

Dneska se třeba ta dvojková soustava opět objevuje v Hejného metodě (takže žádný nový objev Hejného), jen se tomu neříká dvojková soustava a balí se to do pohádky...proměnnou řeší na gymplech v primě, na základkách někdy v sedmičce nebo v osmičce, rovnice zrovna tak.

 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:37:17)
Delete, on Hejný opravdu nic neobjevuje, on jen chce používat to, co má smysl, aby děcka matiku chápaly
 Delete 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 21:47:55)
Yuki,

však jo...mně vadí, když se propaguje jako někdo, kdo objevil něco zcela nového, což se, bohužel, často děje...mně už tihle "nadšenci" dost otrávili a i když je mi způsob výuky ála Hejný blízký, nemůžu se zbavit pachuti na jazyku, když je o něm řeč ~d~. A vím, že on za to nemůže.
 Anni&Annika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:01:51)
Lorax...taky si nemyslim, ze se toho deti v ceske skole uci mmin...kdyz jsem byla na predvadeci hodine, mela jsem pocit ze sedim v rychliku a nestacim vnimat ani krajinu, jak rychle se jede.
Ty deti jeli jednu vec za druhou, tempem sup sup a ty deti a uplne vpoho. Vubec nebyly ve stresu, spis mi prislo, ze je to bavilo.
Vzpomela jsem si na mou starou dobrou skolu, klid a pohodu. Kdzy si vezmu obsah uciva, totez....
 Lída+2 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 11:26:56)
Teko, je dost možné, že on když mu řekne třeba 4x2(tak si počítá nejprve ty tři příklady před tím)a pak teprve ten co je zadání a nestíhá.

To dělali děti u syna....

já jsem mu vysvětlila pamatovat si pár násobků a metody přičítání a odčítání. jde jim to rychle.

A zajímavé je, že manžel umí celou násobilku zpaměti a je pomalejší než my s dopočítáváním.
 adelaide k. 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 12:22:00)
Drsné to je, podle mě zbytečně. A chce to fakt trénovat a trénovat. Dceru jsme prudili asi děsně ale naučila se.
 Tragika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:54:29)
Vyjmenovávat číselnou řadu může až v momentě, kdy umí říkat - 1x4 - 4, 2x4 - 8....
Zkrátka před čísly říkat i ten příklad na násobení. To samé i zpět - 10x 4 - 40, 9x 4- 36.....
Sedněte si doma do kruhu a házejte si balonkem. Kdo drží balonek říká příklad, ten kdo ho chytí řekne výsledek. Pak ten chytající zase řekne příklad atd.
Dítě se postaví a říká násobky - viz. moje rada na začátku- a u každého výsledku jde krok vpřed. Pak zase násobky od nejvyššího čísla a dělá kroky vzad.
Trénovat denně - v autě, venku, doma
 Tragika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:57:10)
Komu nejde násobilka a zná jako papoušek číselnou řadu, musí především říkat nahlas celý příklad. Viz můj předchozí příspěvek. S tím totiž bude mít problém, takže přesně zjistíš, kde je zakopán pes.
 Yuki 00,03,07 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 14:58:44)
no a u syna se učí napřed vyjmenovat násobky, neboli řadu a až pak se s tím začne počítat, trpím, ale dá se s tím něco udělat?
 Tragika 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 16:15:12)
Yuki, nedá.
Maximálně učit doma.
Říkat čísla po sobě je jedna věc. Říkat je i s celým příkladem má smysl, protože zároveň s výsledkem si uvědomíš i početní operaci.
 Vanka 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 16:01:57)
Nevím jestli je to stejné, ale můj synáček si prošel něčím podobným teď ve 3 třídě.
Jedničkář, při počítání většinou hlásil že byl 2,3 nejrychlejší, bavilo ho to. Pak přišla velká písemka a donesl 5. Nijak jsme to neřešili a vlastně jsme ho skoro pochválili, že už je chlap, když má kouli. Takže nějaký stres se nekonal.
Jenže on pak začal nosit 3 a další 5. Zavolala si nás učitelka, že se jí to vůbec nelíbí, že se nesoustředí, straní se dětí, atd.
Doma někdy nevěděl kolik je 7+3. Takže jsme se nahlásili do ped. psych. poradny a čekáme na pozvání.
Mezitím jsem mu naordinovala klid. Takže jsme se doma přestali učit (úplně), hodně ho posílám ven a známky jsem prostě jen podepisovala a nijak to s ním neprobírala.

Je to třetí měsíc a v žákovské se začali zase objevovat 1. Takže možná to byla nějaká přechodná fáze.

V jiných předmětech je stále jedničkář beze změn.
 jentak 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 16:04:08)
Celý první stupeň směly mít děti, které chtěly, tzv. pomocnou tabulku. V pětce beztak všechny děti umějí násobilku bez tabulky. A tu pomocnou tabulku směly mít i při písemkách.
 Kalamity YANKA 


Re: Násobilka 

(12.5.2015 16:45:27)
Myslím, že přísný to je, ale za na druhou stranu, naučit se to musí.
U nás byly taky ze začátku špatný známky, spíš tipovala výsledky, protože tolik čísel si zapamatovat prostě ještě takhle malý nedávaj.
Je blbý, že zrovna před vysvědčením, ale u nás prostě pomohlo pilovat a trénovat. A ne hodiny denně, ale "v provozu" třeba cestou po venku jsme si opakovaly násobilku, počítaly kamínky, ktičky, dělaly si řady.....
Je to vopruz, dospělej člověk si ani neuvědomí, jak to musí bejt težký.
Good luck~;((
 jentak 
  • 

Re: Násobilka 

(13.5.2015 9:04:15)
Kalamity - ale jde se to naučit bez nervů a pětek.
 Kalamity YANKA 


Re: Násobilka 

(13.5.2015 9:39:39)
To je pravda. I když nějakou kouli, dvě na začátku jsem "přehlídla", ale jak by z ní bylo klubíčko nervů, šla by nábosilka stranou.....to za to nestojí.
 Rosalie 
  • 

Re: Násobilka 

(12.5.2015 22:09:11)
Nase dítě ma ve druhé třídě, ma 80 příkladu za 6min. Mají to zvládnout za 3 min!
Zatím zvládá!
 Dobra1 


Re: Násobilka 

(13.5.2015 0:50:38)
zkusila bych slovní úlohy na něco, co zná a má rád. My takhle počítáme vybavení v klobouku Boba a Bobka, u třech medvědů, u Čtyřlístku,... Děti to baví, prvně jedu po řadě, pak na přeskáčku, vracím se k tomu, kde dělá chybu. Takhle má víc času na přemýšlení a líp se to fixuje.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.