| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Waldorfská škola: Ano, ale...

 Příspěvky 110 z 47 [Dalších 37 >>]
Olga Pavlů
9.5.2012 10:25:35
Syn chodí do první třídy WŠ, takže zkušeností nemáme příliš a jsou čerstvé. Vybírali jsme ji ne pro sebe, ale pro něj. Po více než půlroce jsem nadšeni a maximálně spokojeni. Nejsme "typická waldorfská rodina" - děti máme 2, vychováváme v rámci přesně stanovených hranic, ale představa, že by syn navštěvoval klasickou ZŠ nás opravdu děsí. Nelíbí se mi, že většina děti v "normální" základce je otrávena ze školy ještě v průběhu prvního měsíce docházky, nejodolnější jedinci vydrží první pololetí.Tempo na WŠ je jiné, zvláště pak první 2-3 roky a jsem tomu moc ráda. Navzdory tomu, že syn domů nenosí každý den úkol, u kterého by musel 20 min sedět píše (pravda, hůlkovým písmem ale to opravdu nevnímám jako handicep), čte (sám, dobrovolně a rád !) a sčítá a odčítá do 100.
A do školy chodí spokojený, šťastný a rád. Souhlasím, že je to hodně o osobnosti učitele a my máme na paní učitelku štěstí. Ano, také znám pár rodičů, kteří jsou na můj vkus až příliš volnomyšlenkářští...ale je to jejich volba a rozhodně takoví nejsou všichni.
Nevím, co bude ve vyšších ročnících. Třeba zjistíme, že objem vědomostí je opravdu nepostačující a budeme zvažovat přechod na jinou školu. Třeba... Anebo taky ne. Každopádně se domnívám, že střet s "klasickým" školstvím se všemi jeho negativními aspekty zvládne lépe páťák, než prvňák. A i kdybychom se tak rozhodli, tak minimálně za ten bezproblémový přechod ze školky do školy, za to, že se syn naučit číst, psát a počítat s radostí a nepřišel o touhu po vědění a získávání informací, to stálo.
WŠ rozhodně není pro každé a dítě a pro každého rodiče a rozhodnutí před zápisem bylo jedno z nejtěžších v mém životě. Teď momentálně to vnímám tak, že jsme se rozhodli správně a jsem za to moc ráda.
bromelia
7.5.2012 14:11:54
nepoužívejte, prosím, můj text, navíc vytržený z kontextu. děkuji
Líza
7.5.2012 12:23:11
"Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří... nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době."

Tahle formulace by mi úplně stačila.
bromelia
6.5.2012 22:59:40
Statistické údaje z Německa (scope.xf.cz) hovoří jednoznačně v prospěch waldorfského způsobu vzdělávání. Otázkou je, nakolik tyto úspěchy ovlivňuje německá mentalita. Pedagogika sama o sobě je logicky propracovaná, plně respektuje vývojové potřeby dětí, výsledky jejího působení na celkovou strukturu osobnosti jsou prokazatelné, viz. statistiky či úspěchy waldorfských lyceí v žebříčku hodnocení maturitních výsledků. Její podstatu tvoří rytmus a řád, což klade velké nároky na sebedisciplínu pedagoga. Steiner sám byl němec - dispciplinovaný, systematický. Z toho vyplývá, že česká alternativní "cochcárna" NĚKTERÝCH rodičů a pedagogů nemá se samotnou waldorfskou pedagogikou nic společného. V diskuzi zmiňované děti bez obutí, ponožek a dostatečného vymezení hranic nejsou pouze nešvarem waldorfsky smýšlejících rodičů, řada podobných je k nalezení i v běžných školkách a školách. Jde o to, co chceme vidět a proč to tak chceme vidět. Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří nestaví na první místo momentální znalosti a školní výsledky a nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době.
leon-týna + 4
6.5.2012 18:00:22
Tragiko, závěry tvého pozorování zní opravdu tragicky. Dovolím si však pochybovat o jejich objektivitě. Pražská WZŠ není jediná WZŠ v naší republice a ty jsi nejspíš svému pozorování nepodrobila... Na těchto školách pracuje spousta kvalitních a nadšených pedagogů, o kterých ty vůbec netušíš. Objektivitu svého tvrzení jsi ještě dorazila tím, jak cituješ sama sebe...
Samozřejmě záleží na osobnosti učitele, tak, jako na každé škole. Pokud ale bude moje dítě chodit do "normální" školy a chytne nějakou špatnou učitelku a já tady napíšu "hlavně nedávejte dítě do klasické školy, všechny jsou nanic, naše dítě není spokojené!", tak asi budu vypadat jako blázen.
Stejně tak nemůžeš tvrdit, že rodiče žáku na waldorfu jsou takoví a makoví, jsou jiní, ale rozhodně to neodpovídá tomu co píšeš. Příznivci waldorfu určitě nejsou vyznavači výchovy bez hranic (všude se ale samozřejmě najdou vyjímky ~;)). Mám na WZŠ dvě děti, tak si troufnu tvrdit, že o tom vím rozhodně víc než ty. Jsou to například rodiče, kteří doufají, že díky jinému systému z jejich dětí vyrostou lidé s jinými než materiálními hodnotami, kterými bohužel žije většina naší společnosti a podle toho to taky vypadá...
Tento vzdělávací systém rozhodně není pro každého a nikomu ho nevnucuji, v posledních letech chodí k zápisům více dětí než můžou školy přijmout, takže to mluví samo za sebe.
Co se týče epoch - pokud mají měsíc český jazyk, tak si například násobilku mezitím procvičují, aby ji nezapomněli.
6.5.2012 7:29:37
Normálním většinou myslíme to,čeho je většina a alternativou doplněk této většiny.Většina škol je dnes stále obyčejných základek,takže jim říkáme normální.Montessori a Waldorf jsou zatím v menšině a tudiž nejsou normální,ale ne ve smyslu-blbé.
Stejně tak je to i s těmi porody.
Ani s jedním typem škol nemám osobní zkušenost,syn chodí na "normální" základku.Nejdůležitější je osobnost učitele,na tom se asi všichni shodnem,pak na typu školy ani tak nezáleží.
Známkování je opravdu motivace a bez ní nemá zpětnou vazbu ani rodič ani dítě.Co mi vadí je nevychovanost současných dětí.Přicházejí do škol bez základních návyků slušného chování,rodiče se dětem nevěnují a ony rostou a nějak vyrostou.Syn je zrovna v takové třídě a nemůžeme se dočkat,až odejde na gympl,kde budou snad "normální"děti (alespoň to všichni říkají).
Kala
  • 
5.5.2012 18:26:16
Já si myslím, že je to hodně o vlastních zkušenostech, které každý z nás má. Nedá se podle mne vůbec zobecňovat a doba, kdy děti musely sedět s rukami za zády a bez přemýšlení cosi memorovat, je myslím dávno pryč. Co se týká ADHD, mám ve třídě kluka, který přešel z jiné školy a rodiče mi děkují za přístup k němu, prý je to velký rozdíl, ve škole se mu moc líbí atd. Chci říct, že i na klasické škole lze k dětem přistupovat individuálně a vytvářet zajímavé a zábavné učení. I když k přístupu "za každou cenu zábava" mám také své výhrady, ale to je na jiný článek.:-) A velmi děkuji autorce za zajímavý a vyvážený článek!
bromelia
5.5.2012 12:36:44
Statistické údaje z Německa (scope.xf.cz) hovoří jednoznačně v prospěch waldorfského způsobu vzdělávání. Otázkou je, nakolik tyto úspěchy ovlivňuje německá mentalita. Pedagogika sama o sobě je logicky propracovaná, plně respektuje vývojové potřeby dětí, výsledky jejího působení na celkovou strukturu osobnosti jsou prokazatelné, viz. statistiky či úspěchy waldorfských lyceí v žebříčku hodnocení maturitních výsledků. Její podstatu tvoří rytmus a řád, což klade velké nároky na sebedisciplínu pedagoga. Steiner sám byl němec - dispciplinovaný, systematický. Z toho vyplývá, že česká alternativní "cochcárna" NĚKTERÝCH rodičů a pedagogů nemá se samotnou waldorfskou pedagogikou nic společného. V diskuzi zmiňované děti bez obutí, ponožek a dostatečného vymezení hranic nejsou pouze nešvarem waldorfsky smýšlejících rodičů, řada podobných je k nalezení i v běžných školkách a školách. Jde o to, co chceme vidět a proč to tak chceme vidět. Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří nestaví na první místo momentální znalosti a školní výsledky a nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době.
  • 
5.5.2012 11:48:29
Článek je zajímavý a vyvážený. Napadla mě v souvislosti s ním a diskusí jedna věc, která mi obvykle vadí: směšování různých typů alternativního školství (mně se nelíbí ani tenhle výraz, protože mi pro změnu připomíná "alternativní porody", jak těm přirozeným a normálním říkají doktoři).
Když s někým zcela neobeznámeným (a takových lidí je většina nejen ve starší generaci, ale i např. mezi mými spolužáky z gymnázia, maturita v roce 1992 - kolik se jich na posledním srazu zeptalo, jestli v té alternativní škole "děti něco dělají?" !!) mluvím o tom, že syn chodí do montessori školy, mnohokrát ji zamění s waldorfem, o rozdílu neví nic a hlavní reakce je většinou obava, jestli se tam dítě něco naučí, jestli tam neskáče po lavicích a jak, chudinka, zvládne přechod do NORMÁLNÍ školy, jako by ta jeho byla NENORMÁLNÍ.
Osobně mi waldorf není moc sympatický právě tím "zázemím" ve steinerovské filosofii, která je pro mě spíš druhem náboženství. Ale někomu to může sedět.
Naopak montessori pedagogika je skutečně pedagogickým systémem, a to velmi propracovaným.
Většina lidí si vůbec neuvědomí, že to, co dnes považujeme za běžné nebo inovativní ve školách: děti nemusí vždy sedět v lavici s rukama za zády, jen a jen memorovat, mají šanci zažívat zážitkové učení, projektové vyučování, používat nejrůznější druhy pomůcek (nejen učebnice) atd., vymyslela a uplatňovala italská lékařka Marie Montessori už v první polovině minulého století. Zatímco v běžné škole se používají všechny možné prvky z montessori nahodile a podle toho, jak to vyhovuje konkrétnímu učiteli, montessori výuka je využívá systematicky.
Ale ještě poznámka na okraj: ano, vždy záleží na osobě učitele. Můj syn paní učitelku velmi miluje, je to pro něj (dokonce i dnes, kdy je mu 11 a začínají se projevovat puberťácké výstřelky a vzdor) obrovská autorita. Já si jí v mnoha ohledech také velmi vážím, v jiných bych měla po pěti letech pár vážnějších výhrad. Např. že týdenní plány, důležitá součást systému výuky, kdy dítě pracuje podle tohoto plánu a samo volí co dřív/co později, nicméně plán splnit musí, se staly během těch pěti let "plány měsíčními". Nebo nedostatečná zpětná vazba ve formě hodnocení v žákovských (slovního). Nicméně jednu věc vidím jako obrovské plus: syn - přestože s problémem ADD - ještě pořád nemá ke škole odpor a totální nechuť, ještě pořád se rád vzdělává, umí pracovat s informacemi, samostatně myslet a také hodně čte. I podle testů mají děti z montessori nadprůměrnou čtenářskou gramotnost - nejen schopnost přečíst, ale čtené pochopit a "vytáhnout" si důležité informace.
Mám pár kamarádek s dětmi s ADD/ADHD a všechny do jednoho školu upřímně nenávidí + mají cejch nezvladatelných, neschopných, blbečků atd., který přejímají.
Já sama zažila rozdíl mezi klasickou/montessori školkou a byl nebetyčný.
V klasice mi učitelky (a později i děti) jen chodily do šatny říkat, proč je syn úplně nemožný. V montessori jsme probíraly jeho zvláštnosti a co udělat, aby se zlepšil.
Tak to je asi můj příspěvek "k alternativě". :-)
qwerty
  • 
4.5.2012 23:31:58
No muze si zalozit treba dalsi dm-drogerii, weledu, Alnaturu. To vsechno jsou firmy, spjate s waldorfskym skolstvim, zakladatel a majitel firmy Alnatura pan Götz Rehn waldorfskou zakladkou prosel a presto dokazal vystudovat ekonomii na univerzite.~;)
A nezda se mi, ze by Alnatura byla nejak neuspesna firma.~k~
 Příspěvky 110 z 47 [Dalších 37 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.