| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku 2. celostátní setkání žáků domácích škol

[<<Předchozích 10] Příspěvky 1120 z 56 [Dalších 36 >>]
26.9.2007 9:30:33
Lízo,

o několik příspěvků výše jsem napsala, že může dítě číst dříve, když k tomu přirozeně inklinuje. To byl zřejmě váš případ.

Ale v roce a půl? Víš, já tu svou sousedku trochu znám. Je to velmi ambiciózní právnička. Narodil se jí chlapeček (přesně o měsíc později než Filip) a mám dojem, že nějak úplně nesplňoval její představy (mimo jiné se narodil předčasně). Filip začal brzy chodit, brzy mluvit, a Lukášek nic. Tak ho vláčela za ruce, hustila do něj všechno možný…

Rodičovské ambice v kombinaci s určitou omezeností, a tudíž orientací na „výkon“, to je prostě něco.
Líza
25.9.2007 17:13:08
Ještě doplním - ta holka, kterou zmiňuju v minulém příspěvku, mi pak asi o rok a půl později napsala, že bere svoje názory zpět, protože se mezitím z jejího mladšího dítěte stal přesně ten předčasný čtenář z vlastního zájmu...
Líza
25.9.2007 17:10:32
Zuzano, ale to tak fakt je... připadá mi to stejný, jako když jsem kdysi dávno tady na Rodině diskutovala s holkou která mi tvrdila, že 4letá Verča nemůže umět číst jinak, než že jsem ji to nadrtila já.
Když bylo Verunce 18 měsíců, začala si v říkánkových knížkách všímat takových těch velkých prvních písmen na začátku říkanek (myslím ty velký barevný, který jsou v některých knihách pro děti na začátku kapitoly nebo básničky). A ptala se, co to je. A pak to ukazovala, když to někde viděla. Takže jsem stála s 18měsíčním batoletem v metru a ono mi tam ukazovalo na názvu stanice písmenka, který znalo (tehdy jich bylo jen pár). A přesně si pamatuju zhnusený pohledy okolostojících chytrých lidí, kterým bylo jasný, že já dělám z dítěte cvičenou opici. Že by to mohlo to dítě zajímat samo od sebe, je nenapadlo. No a samozřejmě že tenhle vývoj se nezastaví u písmenek - když šla do první třídy, měla přečteno několik desítek knih pro věkovou kategorii o 3-5 let starší než je ona. Cvičená opice fakt není, je to normální holka a je sice chytrá, ale hádala bych se s každým, kdo by mi chtěl cpát, že je abnormálně nadaná. Prostě tohle ji bavilo.
Verily
25.9.2007 11:17:56
Milado, přehlídal jsme dotaz :-). No, rozhodně inteligenčně na to Kuba měl. Ale kvůli těm brýlím a grafomotorice jsme do toho nešli. Ale nemyslím, že by to nezvládl. Rozhodně ale odklad nepadal do úvahy :-), po té co jim u zápisu zarecitoval kompletní Křišťálovou studánku, říkaly učitelky že tohle se učí ve 4. třídě a je skoro zralý na 2...
Verily
25.9.2007 11:11:05
JaninoH, jediné co jsme udělala bylo to, že jsme mu řekla: no a později uvidíš, že místo mezery budete dosazovat písmenko, nejčastěji X. A když budeš mít složitější příklad, tak si můžeš zjistit to X nebo obecně to co hledíš tak, že to dáš na druhou stranu za "=". Jestli se to naučil to nevím, dotkli jsme se toho jednou (ó jaká hrůza). Ono se to těžko vysvětluje - ale některé věci jsme měla pocit že ve školem mně šli hůř pochopit, obecně právě proto, že na pochopení se nedával dost důraz. A tohle je moje "bolavá pata", takže to tak ber. A alespoň moje hlava lépe pobírá věci, kolem kterých se už ochomýtla než zcela nové pojmy. takže to ber jako seznámení s pojmem a rozšíření obzorů. Opravdu si nemyslím, že tou ukázkou jsem nějak poškodila dítě, které samo od sebe počítá třeba kolik je 6 krát 8 a mámí na mě příklady a když vytáhnu 20 děleno 2 tak láteří, že je to moc lehký... Jistě že "normálnímu" dítěti, které začíná počítat, bych to ANI neukázala. Mladej už jablka, hrušky kolečka, počítadla považuje jaksi ze děsně ponižující :-/.
JaninaH
25.9.2007 10:54:53
Hm, já jsem tvůj předešlý příspěvek pochopila jinak, než píšeš teď.
Píšeš: ... A taky mám pocit že některé věci se děti učí v nelogických sekvencích. Takže má-li dítě doplnit mezeru v příkladu mezera - 5 = 2, neodolám a ukážu mu pravidla pro převádění čísel v rovnicích (změnit znaménko při převodu na druhou stranu), místo mezery mu nabídnu písmenko X. Je to špatně? Já myslím že nikoli, pro mě je tohle logický postup. A zastávám názor, že pokud se zajímá a je schopný tyhle postupy pochopit, nebudu mu bránit.
Pochopila jsem to tak, že si myslíš, že by se děti v první třídě měly (v logických sekvencích) učit řešit výše uvedený příklad pomocí rovnic. Já tvrdím, že je to nesmysl, protože to dítě pochopit nemůže. Něco jiného je, kdyby na to syn přišel sám. Ale to evidentně nepřišel, ty jsi mu to řekla, jak se to dá dělat, a on se to NAUČIL. Ale to neznamená, že to POCHOPIL. V tom je velký rozdíl.
J.
Verily
25.9.2007 10:39:25
Janino - ne, pozor - to naopak. Normální cesta (kolik musíš mít, abys po odebrání 5 měl 2) je VŽDY PRVNÍ. Ukázka úpravy výrazu byla jen jako zajímavost, rozhodně ne jako standard. Napadla mě, protože jsme na to narazili hodně nedávno. Já neočekávám že tohle bude používat, očekávám, že bude vědět, že tento postup existuje. Pamatuju si, jak mě jako malé dítě babička učila "sčítat pod sebe" - a bavily jsme se tím dlouhé hodiny. Ona ode mě měla asi klid :-). A nemyslím že by mě to nějak poškodilo. Jen mě to inspiruje: může přece znát. Je rozdíl říct "dělej to takhle" a "existuje ještě jeden způsob". Násobení jsem ho taky neučila, naopak jsme ho dloooouho okřikovala, ať toho nechá, že má na to času dost. Ale tohle se u nás nesetkává s úspěchem. Takže ta věc nestojí "učí ho počítat jinak = samozřejmě že to počítá vždy z paměti" ale "netají mu existenci i jiných způsobů výpočtu a postupů". Já sama jsem tohle ve škole cítila jako jisté omezení. Rozhodně bych tehdy uvítala, kdyby mi někdo vysvětlil "jak se to dělá" - pochopitelně, stručně a jasně. No, školitel mi vždycky vytýkal hlavně to, že na témata, která mají být jaksi zahalena tajemstvím vnáším až moc jasný pohled a takhle by to tedy nešlo, z tématu populační genetiky maj mít lidi respekt :-) a já mu to kazila...
JaninaH
25.9.2007 10:28:24
Loro,
s fyzikou je to naprosto v pořádku. Ale já jsem psala o tom, že dítě v 6 letech není schopné abstrakce, to je něco jiného.
Vím, že příklad není vymyšlený. Je to ale příklad na to, aby dítě dovedlo odpovědět na otázku, které číslo bez dvou dá pět (neboli kolik jablíček musí být na míse, aby, když dvě sníme, jich tam zůstalo pět). Ty ho učíš "převádět s opačným znaménkem", ale pod tím si dítě nedovede nic představit, neví, proč to dělá, naučí se jen mechanicky počítat a to je špatně.
J.
Milada.
25.9.2007 9:45:47
Loro,

ale joo:-) Nekdy tam jsou predmety a nekdy ne. Moje dcera tedy tyto priklady chape, ted jsem ji z toho vyzkousela:-)

Mela v jednom sesitu napr. mezera minus 3 rovna se 10. Nemela s tim problem a co je X netusi.

S promennou X se muj syn setkal urcite nejdrive az ve druhe tride a to jeste jen u slovnich uloh. Ted je v pate a rovnice s X maji stale pouze v tech slovnich ulohach. Mohou si u slovni ulohy zapis udelat dvema zpusoby - bud s X - cili tady musej delat rovnici. Nebo si do zapisu daji otaznik a to pak pocitaji jako souvisly priklad.
Verily
25.9.2007 9:28:13
Holky, ale to nebyl vymyšlený příklad. Tam je to přesně s těma mezerama, nikoli s předmětama. Mmch, pokud by to syn nepobral do hlavy mu to rvát nebudu. On se pořád ptá, já jen odpovídám :-). Když se mě zeptá co je to jaderný reaktor, jak vzniká elektřina, jestli je možné čerpat energii z blesku...mám mu věšet na noc bulíky? Já na to nemám fantazii, spíš řeknu co vím, případně něco najdeme. Jo vidíte, tuhle jsem slíbila najít Kubovi obrázek raketoplánu, řešili jsme jakým principem se zvedá od země raketa a jak přistává. To jsme teda šli za tatínkem :-)) pro ujištění, že je to zákon akce a reakce (je mj. fyzik a tak tyhle dotazy směruju obvykle na něj). Se kolikrát poučím i já - o tom generování elektřiny v elektrárně jsem detaily netušila.
[<<Předchozích 10] Příspěvky 1120 z 56 [Dalších 36 >>]

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.