tisk-hlavicka

Čeští učitelé jsou spokojenější, ale profese ztrácí atraktivitu u mladých

7.11.2025 Talis 1 názor

Česká školní inspekce (ČŠI) představila výsledky mezinárodního šetření TALIS 2024, které sleduje pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol ve více než 60 zemích světa.

Česká republika se tohoto šetření účastní od roku 2013.

Výsledky ukazují na zvyšující se spokojenost českých učitelů i jejich silné postavení v oblasti využívání umělé inteligence ve výuce. Na druhé straně se však snižuje atraktivita učitelského povolání pro mladou generaci a vnímaná společenská prestiž této profese.

Se svými pracovními podmínkami je spokojeno 84 % českých učitelů. Výrazný posun nastal také v oblasti spokojenosti s finančním ohodnocením - 47 % učitelů je nyní spokojeno se svým platem, zatímco v roce 2018 to bylo pouze 28 %. Přesto pouze 22 % učitelů vnímá, že si společnost jejich práce váží, a uznání ze strany politické reprezentace cítí jen 15 %.

Profese zároveň ztrácí přitažlivost pro mladé stává méně atraktivní volbou – jen 46 % začínajících učitelů uvádí, že jde o jejich první kariérní volbu. Mladí učitelé také čelí vyšší míře stresu a problémům s kázní ve třídách. Naopak zkušení pedagogové uvádějí jako hlavní výzvu rostoucí administrativní zátěž.

Čeští učitelé patří v Evropě k lídrům v práci s umělou inteligencí

Téměř 54 % českých učitelů absolvovalo v posledních letech vzdělávání zaměřené na využívání umělé inteligence ve výuce, což je v porovnání s evropským průměrem (30 %) významně více. Většina učitelů přínosy digitálních nástrojů oceňuje, zároveň však upozorňuje na rizika spojená s jejich využíváním žáky – zejména možnost, že výsledky práce AI budou žáci vydávat za vlastní.

Ministr školství Mikuláš Bek zdůraznil význam podpory učitelů v digitálních kompetencích a etickém využívání umělé inteligence: “Čeští učitelé v této oblasti patří k evropské špičce. Je důležité tento náskok udržet a využít.

Výsledky TALIS 2024 byly v ČR prezentovány ve stejný den jako v dalších zúčastněných zemích OECD. Představení se na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy zúčastnili ministr školství Mikuláš Bek, ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a velvyslanec ČR při OECD Aleš Chmelař.

Výsledky ukazují, že čeští učitelé jsou profesně motivovaní a technologicky napřed, ale zároveň se potýkají s nízkou prestiží a klesající atraktivitou povolání pro mladé,“ uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. „Pokud chceme udržet kvalitu vzdělávání, musíme posílit společenské uznání učitelů, vytvořit jasný kariérní řád a systematicky podporovat začínající pedagogy,“ dodal.

TALIS je patrně ještě více než jiné průzkumy OECD příkladem dobré praxe, ve které státní správa v čele s MŠMT a Českou školní inspekcí bere její výsledky a mezinárodní srovnání vážně a aktivně je využívá v tvorbě veřejných politik. Jedná se o jednu z vlajkových lodí spolupráce českých a mezinárodních expertů v oblasti vzdělávání s významných dopadem a zároveň s širokou, časově i regionálně srovnatelnou datovou základnou,” zhodnotil šetření velvyslanec ČR při OECD Aleš Chmelař.

Další kroky: podpora kariérního růstu a omezování administrativní zátěže

Na základě výše uvedených zjištění budou i nadále rozvíjena opatření směřující k podpoře začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu, metodické pomoci a sdílení dobré praxe. MŠMT zároveň plánuje omezit administrativní zátěž pedagogů a posílit jejich kariérní rozvoj v návaznosti na Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dlouhodobě usiluje o to, aby učitelé a ředitelé škol měli podmínky pro kvalitní práci a profesní rozvoj. Výsledky šetření TALIS nám poskytují cennou zpětnou vazbu a inspiraci pro další kroky. V posledních letech jsme přijali řadu zásadních opatření – od systémové podpory ředitelů škol, přes legislativní změny, které umožňují lepší financování a rozvoj podpůrných profesí, až po inovace v přípravě a podpoře začínajících učitelů,“ říká ministr Bek.

TALIS (Teaching and Learning International Survey) je mezinárodní výzkum OECD zaměřený na postoje a pracovní podmínky učitelů a ředitelů. Probíhá každých pět let a účastní se jej více než 60 zemí. Česká republika se zapojuje od roku 2013. Do zatím posledního šetření TALIS 2024 se v Česku zapojilo více než 7 000 učitelů a 368 škol.

Názory k článku (1 názorů)
Starý výzkum, který je již v dnešních po... Vítr z hor 8.11.2025 11:4




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.