tisk-hlavicka

Čím žily děti na internetu během pandemických let 2020-21?

3.6.2021 Anna Larkina

Youtubem, TikTokem a herními videy.

Ze sociálních sítí mezi dětmi vede nesporně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit.

Zvýšený zájem dětí o online obsah z kategorií software, audio a video a e-commerce, a naopak pokles u internetových komunikačních médií a počítačových her zaznamenala během pandemických let 2020 až 2021 bezpečnostní společnost Kaspersky. Z její nejnovější studie Safe Kids zaměřené na bezpečnost dětí vyplývá, že mezi jejich nejoblíbenější aplikace během pandemických let patřily TikTok, YouTube a WhatsApp. Přičemž TikTok dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než doposud hojně preferovaný Instagram. Studie pracuje s daty za období od května 2020 do dubna 2021.

Je zřejmé, že rok 2020 byl pro současné děti velmi nezvyklý. Pandemie obrátila běžný život naruby, a to včetně školy, setkávání s přáteli a rodinou, dovolených a zábavy. Společnost Kaspersky analyzovala anonymizovaná data ze své bezpečnostní aplikace rodičovské kontroly Kaspersky Safe Kids, aby zjistila, jak se během těchto netypických měsíců změnily preference dětí při používání aplikací na zařízeních s operačním systémem Android a obecně na internetu a zda nastaly výraznější změny v různých kategoriích těchto aplikací.

YouTube vede na plné čáře, určuje mezi dětmi trendy

Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38 %), internetová komunikační média (22,08 %) a počítačové hry (13,67 %). Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube - u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa. Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok. Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry: Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.

Děti podle studie velmi aktivně poslouchají a sledují hudbu a videoklipy na YouTube – podíl tohoto serveru na vyhledávání v oblasti hudby a videa je 17,35 %. Do statistik se rovněž promítají "trendová" videa – například pop it spolu se simple dimple a ASMR tvoří celkem 4,43 % vyhledávání. V letošním roce se do čela žebříčku podle dětí z celého světa dostávalo vyhledávání odkazů souvisejících s videohrou Gacha Life, jež dosáhlo podílu 4 %.

TikTok už není jen o náhodných krátkých videích

Ze sociálních sítí mezi dětmi vede nesporně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit. Už to není pouze prostor ke sdílení klipů a „lip syncs“ (synchronizace pohybu rtů s řečí nebo zpěvem v obraze), neboť se na této platformě začalo objevovat stále více vzdělávacího a kreativního obsahu. K tomu se přidává i fakt, že chce-li někdo vytvořit video k umístění na TikTok, musí zvládnout spoustu úloh – být kameramanem, aktérem, režisérem a obecně kýmkoli, kdo se na tvorbě filmů nebo videí podílí. To rozvíjí nejen dovednosti, které můžou být dětem užitečné v budoucím životě, ale může je to přivést i k rozhodnutí, že si některou z těchto rolí zvolí jako svou profesi.

Pokud jde o počítačové hry, mezi ty, které děti vyhledávaly nejvíc, patřil Minecraft (22,84 %), Fortnite (6,73 %), Among Us (3,80 %), Brawl Stars (6,34 %) – která nedávno děti zaujala a je nyní velmi populární – a obzvláště oblíbená hra Roblox (3,82 %). Stále přitom platí, že nejvíc hraným titulem v první desítce her je v téměř všech zemích Roblox. Při zkoumání podílu jednotlivých regionů jsou na první příčce v návštěvnosti herních serverů děti z Kazachstánu – 26,0 1%. Druhé místo patřilo dětem ze Spojeného království (19,40 %). Ale velmi odlišnou situaci vidíme v Indii, kde děti weby nabízející počítačové hry nenavštívily téměř vůbec (5,08 %).¨

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.