tisk-hlavicka

Comenia Script z pohledu neuropsychologie

20.5.2010 PhDr. Jan Jeřábek, psycholog písma a psychoterapeut 83 názorů

Jeden z nejčastěji uváděných argumentů pro zavedení tohoto typu písma je zjednodušení procesu učení se psaní.

Protože návrh písmové předlohy Comenia Script Radany Lencové neprošel odbornou oponenturou a její v tisku zmiňované výzkumy nejsou, jak přiznal také mluvčí Ministerstva školství Tomáš Boučka, skutečně kvantifikovanými výzkumy (rozhovor s T. Boučkem najdete zde), snesla se teď zákonitě na její práci sprcha odborné kritiky.

Jeden z nejčastěji uváděných argumentů pro zavedení tohoto typu písma je zjednodušení procesu učení se psaní. Ale proč tento proces nezjednodušit ještě více a nepsat rovnou pouze velkými tiskacími písmeny? Jsou minimálně stejně čitelná, a dokonce umožňují lepší spojitost, tedy i vyšší tempo než model Comenia Script.

Důvodem problematičnosti tohoto trendu je skutečnost, že učení zdaleka nepředstavuje pouze hromadění faktických informací, ale také rozvoj specifických schopností a dovedností. Psaní psacím písmem je totiž jedním z nejkomplexnějších jemněmotorických úkonů, které se v životě učíme. Podle výzkumů se na něm podílí kolem pěti set svalů. A jak přesvědčivě ukázal odborník v oblasti neuropsychologie a neurofyziologie Moshe Feldenkreis, jehož pohybová učební metoda je dnes rozšířena prakticky po celém západním světě, obraz Já se u dítěte postupně mění a rozšiřuje s každou nově získanou pohybovou funkcí.

Většina lidí však svůj obraz Já, který se podle četných pokusů fyziologů odráží v motorické části mozkové kůry, přestává rozvíjet, a tak tento obraz výrazně pokulhává za našimi možnostmi. Jak píše Feldenkreis: „Na základě systematického pozorování několika tisíc lidí z různých národů a kulturních oblastí jsem dospěl k přesvědčení, že prakticky používáme pouze zlomek z obrovského potenciálu, který máme k dispozici.“ Postupný rozvoj a kultivace jemněmotorických schopností v rámci procesu učení se psaní, je proto nanejvýš žádoucí také k rozvoji tohoto obrazu.

Podle neuropsychologa Rudolfa Pophala se pak v pohybu prolínají vývojově starší rytmické pohyby typu sem-tam,v nichž se přirozeně střídá napětí s uvolněním (viz. např. chůze, běh, plavání či tanec) s jednotlivými, záměrnými, nerytmickými pohyby, jež vycházejí z vývojově mladších vrstev mozku. Spojitá, oblá psací předloha se smyčkami,umožňuje díky postupné automatizaci psacího procesu projevit se oběma těmto mozkovým vrstvám, a tak je vlastně integruje. Nespojitý a kostrovitý písmový vzor bez smyček (nezaměňujme s orientálními písmy) naopak omezuje zapojení vývojově starších vrstev, a tak podporuje mozkovou dezintegraci.

Tento vzor může sice např. některým dyslektikům zprvu více vyhovovat, nicméně z učebního a vývojového hlediska je vlastně v jejich stavu fixuje, protože nepodporuje pro ně tolik žádoucí integraci. Proto potíže dyslektiků patrně nevyřeší nový písmový vzor, ale spíše učební metodika přizpůsobená konkrétní osobnosti dyslektika, protože dyslexie není jedna, ale má řadu forem.

Jestliže uvidíme celý problém v širších souvislostech, nepřekvapí nás, že většina systémů pracujících s vědomým celostním pohybem (např. Feldenkreisova metoda, Alexandrova technika, taneční terapie, Taichi chuan, Chi kung ad.) zdůrazňuje spojitý, oblý, plynulý, pohyb jako cestu k psychosomatickému zdraví. Ve světle těchto poznatků a ještě spíše osobních, systematických zkušeností s pohybem, je naprosto zřejmé, jaký typ psací předlohy naše děti potřebují. Nakolik jim to však vývoj naši kultury produkující různé formy dezintegrace dopřeje, je otázka.

Názory k článku (83 názorů)
Jsme my Češi v tomto jiní? perdita 20.5.2010 8:29
*Re: Jsme my Češi v tomto jiní? Hana 20.5.2010 9:55
**Re: Jsme my Češi v tomto jiní? Markéta, kluci 8 a 1 20.5.2010 11:10
***Re: Jsme my Češi v tomto jiní? Hana 20.5.2010 11:16
****Re: Jsme my Češi v tomto jiní? Markéta, kluci 8 a 1 20.5.2010 11:52
***Re: Jsme my Češi v tomto jiní? Zuzana + kluk04 + holka06 20.5.2010 12:37
*Re: Jsme my Češi v tomto jiní? Petrajda 20.5.2010 21:20
**Re: Jsme my Češi v tomto jiní? perdita 21.5.2010 7:44
Že by byla celá Evropa mozkově dezintegr... adelaide k. 20.5.2010 9:6
*Re: Že by byla celá Evropa mozkově dez... Sněhulka a sněhuláčci 20.5.2010 10:34
*Re: Že by byla celá Evropa mozkově dez... martin 20.5.2010 21:32
nesuhlasim eva 20.5.2010 9:20
*Re: nesuhlasim susu 20.5.2010 9:52
Ach jo. susu 20.5.2010 9:58
*Re: Ach jo. cyann 20.5.2010 11:54
**Re: Ach jo. susu 20.5.2010 12:23
**Re: Ach jo. hbf 20.5.2010 12:25
***Re: Ach jo. susu 20.5.2010 12:51
***Re: Ach jo. Milena (a předškolačka levačka) 20.5.2010 20:26
**Re: Ach jo. Jája 20.5.2010 12:30
***Re: Ach jo. Beruška 21.5.2010 10:52
***Re: Ach jo. Veveruše 2.6.2010 1:26
**Re: Ach jo. Jája 20.5.2010 12:30
**Re: Ach jo. Pruhovaná 20.5.2010 16:13
*psaní Insula 20.5.2010 14:0
*Re: Ach jo. laTerca 24.5.2010 12:49
Bože Tvoje horší já 20.5.2010 12:14
*Re: Bože Kohnova 20.5.2010 12:45
**Re: Bože Samarlu 20.5.2010 13:55
***Re: Bože MarkétaP + 4 dcerky 20.5.2010 15:20
****Re: Bože Samarlu 20.5.2010 16:14
****Re: Bože Samarlu 20.5.2010 16:22
****Re: Bože Petrajda 20.5.2010 21:28
***Re: Bože Kohnova 20.5.2010 19:58
***Re: Bože ZuziP 23.5.2010 0:12
****Re: Bože ...neviditelná... 24.5.2010 14:57
****Re: Bože Samarlu 25.5.2010 22:9
*Re: Bože Zuzana + kluk04 + holka06 20.5.2010 14:6
**Re: Bože ZuziP 23.5.2010 0:17
***Re: Bože Zuzana + kluk04 + holka06 24.5.2010 7:26
Už starej Ogilvy :-) Kačislava 20.5.2010 12:42
*Re: Už starej Ogilvy :-) Dana, dvě děti 20.5.2010 15:20
**Re: Už starej Ogilvy :-) MarkétaP + 4 dcerky 20.5.2010 15:22
***Re: Už starej Ogilvy :-) Milena (a předškolačka levačka) 20.5.2010 20:2
Nic co se naučím mi neuškodí! Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 20.5.2010 13:0
*Re: Nic co se naučím mi neuškodí! MarkétaP + 4 dcerky 20.5.2010 15:24
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! ...neviditelná... 24.5.2010 15:1
*Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Winky 20.5.2010 16:56
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Rapiti 20.5.2010 18:55
***Re: Nic co se naučím mi neuškodí! susu 21.5.2010 7:14
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! susu 21.5.2010 7:13
***Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Líza 21.5.2010 9:38
****Re: Nic co se naučím mi neuškodí... susu 21.5.2010 10:21
*****Re: Nic co se naučím mi neuško... Bitterfittan 21.5.2010 10:48
*****Re: Nic co se naučím mi neuško... Bitterfittan 21.5.2010 10:49
*****Re: Nic co se naučím mi neuško... Bitterfittan 21.5.2010 10:49
*****Re: Nic co se naučím mi neuško... Líza 21.5.2010 10:49
******Re: Nic co se naučím mi neuš... susu 21.5.2010 11:53
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Samarlu 21.5.2010 7:27
*Re: Nic co se naučím mi neuškodí! rae 20.5.2010 19:48
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Margot+1 20.5.2010 20:53
*Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Jíťa 20.5.2010 22:46
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 21.5.2010 12:9
***Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Jíťa 21.5.2010 23:4
****Re: Nic co se naučím mi neuškodí... Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 22.5.2010 8:41
****Re: Nic co se naučím mi neuškodí... Helena, tři dospělé děti 22.5.2010 17:35
****Re: Nic co se naučím mi neuškodí... štěpánka 24.5.2010 0:4
*Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Táňulka 23.5.2010 11:21
**Re: Nic co se naučím mi neuškodí! Margot+1 23.5.2010 20:3
Velice zajímavé Margot+1 20.5.2010 20:22
jako chůze Lili a Karel 20.5.2010 20:49
*Re: jako chůze ...neviditelná... 24.5.2010 14:45
Na psaní je psací písmo Linda 20.5.2010 21:8
Když už zjednodušit, tak proč právě CS? Petrajda 20.5.2010 21:39
*Re: Když už zjednodušit, tak proč práv... Jacoby 22.5.2010 23:4
**Re: Když už zjednodušit, tak proč pr... ...neviditelná... 23.5.2010 16:36
naprosto souhlasim Jana 21.5.2010 20:46
*Re: naprosto souhlasim Líza. 23.5.2010 15:40
Hm Magnolya 24.5.2010 11:54
Individualizace je klíčová ...neviditelná... 24.5.2010 15:11
*Re: Individualizace je klíčová Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 26.5.2010 10:18
Písmo Comenia Jana, učitelka 1. - 5.tř., vlastní dítě v 1.tř. 26.5.2010 20:52
Písmo Comenia Jana, učitelka 1. - 5.tř., vlastní dítě v 1.tř. 26.5.2010 20:54




Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.