Františka85 |
|
(22.1.2014 11:34:37) Sama jsem měla odklad a považuju to za jedno z nejhorších rozhodnutí mé mámy. V březnu v první třídě mi bylo osm, byla jsem myšlením úplně jinde než spolužáci a cítila jsem se mezi nimi jako kobyla. Byla jsem tehdy velká, o pěkných pár kilo těžší a předčasná puberta k tomu taky přidala. Pocit nezapadnutí mezi děti se se mnou táhnul až do maturity.
|
Martina, 2 děti | •
|
(22.1.2014 12:32:18) Já můžu porovnávat s Itálii, kde žiju a kde mám jedno školní 5. tř. a jedno předškolní dítě. Jak tady zaznělo, že se nemůže porovnávat se zahraničím, protože tam jsou jiné nároky na dítě ... nevím jak v Anglii, ale v IT se na děti v základních školách kladou mnohem vyšší nároky než v ČR (v 1. třídě v listopadu už psali psacím celou abecedu - diktáty). Neříkám, jestli je to správně nebo ne, jen že to tak je a že odklad nemá nikdo. Navíc do první třídy nastupují děti, kterým je 6 let do prosince, takže v době nástupu je jim ještě 5. Některé jdou dokonce dříve, syn má ve třídě i děti narozené v březnu (takže po skoro celou 1. tř. jim bylo 5). Opět, neříkám, že je to správně, ale v synově třídě to všichni zvládli.
|
Žouda | •
|
(25.1.2014 19:38:08) Itálie je kapitola sama pro sebe. Co v Čechách čtou školáci, čtou v Itálii až důchodci Měla jsem možnost navštívit několik domácností a knížky nejsou nikde vidět.. Musejí rychle probrat látku z toho důvodu, protože mají v létě 3 měsíce prázdnin a i ve školním roce více volna než české děti..
|
Martina, 2 děti | •
|
(27.1.2014 12:51:36) Jen bych se chtěla proti tomuto ohradit, protože z návštěvy několika domácností si člověk nemůže udělat obrázek o celé zemi. Asi jste navštěvovala domácnosti pouze určitých sociálních skupin. V mém okruhu mají knihy doma běžně. Mimochodem klasické literatury se v IT učí mnohem více než u nás. Můj syn v 5. třídě zná Homéra, ví, o čem je Iliada i Odyssea, zná Danta a strukturu Božské komedie, ve škole čtou Pastenakovy verše ... A mohla bych pokračovat.
|
|
Taky Martina , 2 kluci | •
|
(28.1.2014 23:43:18) Prazdniny sice maji v IT delsi, ale dostavaji ukoly a je jich hodne. My jsme prave prosincovi a syn musel jit uz v 5.5 do prvni tridy, protoze tady se odklady nedelaji. Zvladl to, ale je vystresovany a mam stejnou zkusenost jako Martina. V listopadu v prvni uz psali vety a tlak na deti je veliky, ukolu hodne, kdyz si uvedomim, ze v CR by mohl klidne jeste byt letos ve skolce a ted uz je ve druhe tride a ucitelka resi, ze pise pomalu a neuhledne, tak si rikam nac ten spech.
|
Žouda | •
|
(30.1.2014 12:38:30) Samozřejmě, že pokud to dítě nezvládá, je lepší odklad. Velký tlak na děti se odrazí na jejich psychice a časté nemocnosti. Ráda bych se vrátila ještě k tématu Itálie. Nerada bych tím někoho urazila, ale za pár let jsem měla možnost poznat spoustu lidí různých sociálních vrstev a nestačila žasnout. Nevím čím to je zdali výukou ve školách či rodině, ale nechám na ostatních k posouzení :) Žena kterou znám má vysokoškolské vzdělání a o to více mě zarazily její názory. Hrozně se divila tomu, jak je možně že děti nemůžou s vysokou teplotou na přímé sluníčko, prý to nikdy neslyšela Do morku kostí se se mnou dohadovala, že teplota naměřená v konečníku je správná a v podpaží se přičítá jeden stupeň. Vajíčka neuchovává v lednici, ale v lince v kuchyni, kde bývá v létě až 35 stupňů. Na spaní prý stačí maximálně 13 stupňů a tak bych mohla pokračovat dál.. Jiná paní zas tvrdila, že její 6 ti letý syn, má vysokou teplotu z toho, že snědl hrst ostružin, přitom bylo vidět, že je silně nachlazený,zelenou nudli u nosu jak opratě. Nejvíce mne asi překvapilo, že sestřička na pohotovosti ani nevěděla, že nějaká Česká republika existuje a pan doktor zabodoval nejvíce. Při vysoké teplotě intenzivním zvracení a průjmu doporučil synovi podávat k pití mléko a džus.. Mám spoustu různých takových zkušeností a věřte mi, že si vážně připadám jak kdybych se vrátila minimálně 40 let zpátky
|
|
|
|
|
Tiba | •
|
(22.1.2014 12:44:31) No vidíš, já červnová neměla a považuju to také za nejhorší rozhodnutí. Byla jsem druhá nejmladší ve třídě, podzimní pro mě byly jako z cizí planety. Za celá školní léta jsem se nezbavila pocitu, že být o rok níž bylo by to lepší. A to jsem ve finále s VŠ a patřila jsem mezi premianty.
|
|
Muška | •
|
(22.1.2014 14:50:08) Souhlasím, květnová dcera je ted v první třídě a polovina dětí je odkladových(a to i podzimních s odkladem). Jsou to všechno normální, živé,chytré nebo průměrně chytré děti. V šatně hned poznám pravého prvňáka, to jsou ti, kteří si občas ještě do školy vezmou hračku, mají ty dětské výrazy, opravdu jsou hraví a to je podle mne v pořádku, tak by měl prvňák vypadat. U nás a většinou i dle zkušeností kamarádek jsou ti odklaďáci(hlavně ti podzimní) fakt velcí až mohutní, jaksi se na první třídu nehodící. A že jsou myšlením tam, kde si myslím že by prvňák být ještě neměl (ať už je to oprsklost, arogance, občas i vulgarita), to je druhá věc!Takže za mě odklad opravdu jen z velmi závažných zdravotních důvodů, nějaké dys-, hravost atd. bych vůbec neřešila. Já jsem doporučení z PPP o odkladu své dcery- když jsem si přečetl, že dcera je drobná(nyní 21kg), hravá(bylo jí tehdy 5,5let) a trpí zvýšeným neklidem a rychlou unavitelností(prostě normální živá holka)-rovnou vyhodila do koše.
|
Markéta, kluci 12 a 5 | •
|
(22.1.2014 14:52:22) Ty jsi dobrá, když už v šatně poznáš, že dítě mělo odklad zbytečně. To spojování vzrůstu a školní zralosti je legrační, a to na obě strany.
|
Muška | •
|
(22.1.2014 14:57:49) V šatně vidím zbytečné odklaďáky, tedy děti, které dobře znám (ze třídy dcery) nebo děti mých kamarádek, které rovněž samozřejmě znám. A jestli si četla, můj názor je takový, že bych dala odklady jen opravdu z velmi závažných zdravotních důvodů.
|
Markéta, kluci 12 a 5 | •
|
(22.1.2014 15:10:06) Promiň, nevěděla jsem, že ty děti znáš a víš, že důvod k odkladu nebyl, to z tvého příspěvku nevyplývalo.
Jinak si myslím, že oprsklost, arogance a vulgarita není ani tak dána tím, jestli je dítěti 6 nebo 7, jako spíše prostředím, ve kterém vyrůstá a ve kterém se pohybuje.
|
|
Jana | •
|
(22.1.2014 15:22:43) Muško, ve vaší škole mají rodiče povolený vstup do šaten? Pokud je tvoje dítě zralé na první třídu, mělo by se i samo obléct. Právě díky rodičům v šatně se mému dítěti v tomto školním roce už ztratila pláštěnka a zimní bunda.
|
Muška | •
|
(22.1.2014 16:31:44) Nejen do šaten, ale taky do tříd, kdykoliv. Učitelé jsou dostupní i bez formálních bariér. Neznám nikoho, kdy by toho zneužíval. Po dohodě s učitelem se mohou přijít podívat i do jakékoliv hodiny. I to bylo jedno z kritérií, jakou školu jsme zvolili.
|
|
X_X |
|
(25.1.2014 9:06:52) já nevím, my přivádíme a odvádíme děti normálně - přivedeme je ke škole, děti vejdou do šaten, tam se převlíknou a odejdou do třídy. zezčátku prvňáky ze šaten odváděla učitelka, než si zvykly. přivádíme zrovna tak, zazvoníme na družinu a počkáme u šaten, než se dítě převlíkne. když mu to dlouho trvá, tak na něj houknu, ať s sebou hodí, nicméně prvňák se přece zvládá svlékat a oblékat sám, nepotřebuje nad sebou dozor
|
|
|
|
Evka | •
|
(26.1.2014 13:40:37) Já s tebou naprosto souhlasím!!! I s "přerostlými" dětmi, i s odklady pouze pro závažné problémy. Nelíbí se mi, že si o tomto rozhodují rodiče nebo naopak kdejaký (všude jiný) psycholog. Je v tom pak borčus, každej si dělá, co chce a co si myslí, že je správné. A může se např. stát, že se jeden rodič rozhodne pro odklad a za rok v jeho třídě budou třeba zrovna všechny ostatní děti bez odkladu, tudíž tento jediný bude o rok až dva vyspělejší. Nebo naopak - všichni dají odklad, další rok jeden jediný ne a chudák malý třeba nezapadne. Toto jsou extrémní příklady, ale ani skutečný poměr odkladových a neodkl. dětí není prakticky možné předem znám a ani umět se podle toho rozhodnout. O to víc by se školy měly zaměřit na výuku rozdílných dětí - lepší pomáhat slabším, nudící se lépe zaměstnat (podpořit motivaci) atd., v případě velkých rozdílů v pololetí či na konci první třídy rozdělit rychlejší a pomalejší děti do dvou tříd (i když o tomto nejsem úplně přesvědčená...). Psychologie by měla tedy fungovat hlavně ve škole a směrem k učitelkám. Dále nechápu nulté třídy - buď by měly být přístupné pro všechny děti anebo rovnou jejich náplní by se měly zabývat školky u předškoláků. Do toho se nám vyvíjí řada škol soukromých, waldorfských, montessori a ble ble ble, což zmatek a bordel a rozdíly mezi dětmi ještě více prohlubuje. Školy jsou to jistě všechny výborné, ale není nad to, aby byl systém školství jednotný. Proto by se stát měl více snažit a tuto problematiku řešit, aby lidé (zbytečně) nehledali alternativy...
|
Rigmor |
|
(29.1.2014 12:51:32) No právě, jak si psala, odkladama se stejně nezaručí, že budou všechny děti na jedné úrovni. A sociálně na tom můžou být ještě s většími rozdíly než kdyby nastupovali všichni spolu. A děti by měli být na stejné úrovni proto, aby to jeden učitel zvládal s 30dětma. Nešlo by to udělat jinak? Žijeme v Norsku a syn je zářijový. Když jsem se zmínila před známými, že by šel až o rok později, tak se divili, co že jako má za vážný problém, když nemůže nastoupit normálně - t.j. všechny děti narozené v jednom kalendářním roce spolu. Takto je mezi dětma rozdíl maximálně jeden rok. Na učitele je dětí míň, max.25, ale mají i asistenty, přístup je individualní. Když má někdo zvláštní problém, tak se tomu věnuje pozornost, třeba logoped dochází do školy - rodiče můžou dát podnět, ale posuzuje to učitel nebo přímo logoped, jestli je to potřeba (třeba na písmenko R jim dávají čas až do třetí třídy, můj syn ho neuměl, ale za půl roku mezi dětma to zvládl). Stejně jsme každý jiný, každému jde něco líp a něco hůř, každý si musí najít to svoje, v čem je dobrý a to rozvíjet. Takhle má každý na základní vzdělání 10let a pobere co může (nepropadává se). V běžném životě potkáváme také různé lidi, nežijeme jen mezi vrstevníky se stejnými schopnostmi. Je to zkrátka úplně jiný pohled na školu, není to soutěž, kdo je chytřejší, nejde o to, aby děti nosili jedničky, taky se začíná známkovat až v 8.třídě, do té doby je konkrétní slovní zpětná vazba. Jde o to, aby se děti co nejvíc naučily. Učí se hlavně hrou a taky je škola baví a není to stres.
|
jentak | •
|
(29.1.2014 13:42:09) No právě u nás v ČR je problém, že nároky jsou vysoké a individuální přístup aby jeden pohledal. A kdo chce mít dítě už v první třídě s problémem - asi nikdo. Takže když to jde, zařídí se to jinak - třeba odkladem. U mladšího syna jsou děti bezodkladové, pak jako on /s odkladem/ a dva chlapci s dvouletým odkladem. Rozdíl je vidět na první pohled - ale bohužel. V systému, který je v ČR nastaven, musíme fungovat a každý funguje, jak umí.
|
|
|
|
|
katka+synek2007 |
|
(23.1.2014 15:43:58) Na jednu stranu to legrační je, ale sebeposuzování dítěte to může dost ovlivnit, nemluvě o jeho postavení v kolektivu. Vím o čem mluvím. Jsem záříjová, takže jsem šla s přirozeným odkladem a ještě snad ve druhé třídě jsem vážila 19 kg.
|
|
|
|