Eilatt |
|
(2.5.2012 17:56:40) Zajímavý článek, který se nás týká, protože cca za 2 roky budeme řešit stejné dilema u syna. A teda nevím nevím, alternativní školství je mi sympatické víc, než klasický styl výuky, ale je jasné, že nic není ideální. Syn navíc není umělecko-tvořivý typ, takže mu asi to umělecké a tvořivé zaměření moc vyhovovat nebude. Musel by dojíždět, děti ze školky budou chodit do místní základky, to je zase o důvod víc pro místní školu. Tady v Semilech je základka a pak lyceum, v loňských maturitách dopadli nejlépe z kraje mezi odbornými školami, takže úroveň vzdělání je velmi dobrá, což se o některých středních školách říct nedá. No mají tady den otevřených dveří, je možné se jít na výuku podívat, tak to nejdřív omrkneme a pak se uvidí, po tomhle článku to rozhodování bude ještě těžší .
|
Tragika |
|
(2.5.2012 20:14:41) Markéto, učitel Wš učí 90% předmětů od první do deváté třídy. Eilatt, w. lyceum možná vychází velmi dobře, ale ber v potaz, že se nejedná o srovnávání s gymnázii. V tom by totiž neobstálo vůbec. Já osobně beru waldorfské lyceum jako lepší učňák s maturitou. Psala jsem dost příspěvků do místní diskuzi - Waldorfská škola. Kdo chce, ať si mé zkušenosti a postřehy přečte. S článkem souhlasím. Škoda, že jeho autorka nepíše více o ,,střetu s realitou,, u svých starších dětí a o tom, kam nakonec své třetí dítě zapsala. Předpokládám, že to waldorfská škola nebude.
|
Tragika |
|
(2.5.2012 20:22:02) KOPIE MÉHO PŘÍSPĚVKU Z DISKUZE WALDORFSKÁ ŠKOLA
Re: WŠ a nadané dítě 24.1.2012 18:03:59 Takyjedna, já se určitě vyjádřím podrobněji.
Waldorf mi byl velmi blízký a i proto jsem dala syna do waldorfské školky. Synovi se ve školce nelíbí, ale jemu by se nelíbilo v žádném kolektivu. Na waldorfu vidím tyto problémy. 1. Školu bych volila podle sebe a ne podle dítěte, což je primárně špatně. Já bych byla v takové škole šťastná. Jenže se nepíše rok 1973 ( to jsem nastoupila na ZŠ). Život na nás klade stále větší a větší nároky a ,, waldorfská rezervace,, jednoho dne skončí. Co pak dál? Waldorfská SŠ, která je na bídné úrovni, srovnatelné s učňákem? Nevyčte mi jednou syn, že jsem ho už na startovací lajně diskvalifikovala?
2. Vzdělávací systém se může jmenovat různě. Není to až tak podstatné. Podstatná je osoba učitele. Na waldorfských školách jim ve velké většině chybí potřebné vzdělání a ne vše lze dohonit předením na kolovratu, plstěním, pletením a vyřezáváním. Anglický jazyk učí v Jinonicích nadšená matka s příšerným akcentem. Ve vyučování se skáče z kozy na vůz a opačně, chaos...... Toť můj poznatek z výuky ( celkem jsem během tří let zhlédla x desítek hodin výuky ve WŠ). Který učitel je odborníkem napříč všemi předměty? Který tyto předměty dokáže dítěti přiblížit tak, aby ho zaujaly? Takového neznám. Znám dvě waldorfské učitelky, které dle mého nejsou duševně zdrávy ( x rodičů po tomto zjištění své děti odeslalo jinam).
3. Mám hodně waldorfských přátel, kteří mají většinou 3 a více dětí. (To je běžný vzorek waldorfské rodiny). Byla jsem 2x na školce v přírodě (jezdí celé rodiny) i na různých výletech waldorfských rodičů. Jak bych nejlépe a krátce děti a rodiče hodnotila? Napíšu, jak to vidím já a předem podotýkám, že se můj popis vztahuje na 90% w. rodin.
Děti rostou jako dříví v lese. Rodiče nechávají všemu volný průběh a spoléhají na to, že se situace nějak vyvrbí. Představa, že jejich dítě bude navštěvovat klasickou ZŠ je děsí. Já si myslím, že vím proč. Každodenní příprava do školy, domácí úkoly, kontrola sešitů, učebnic..... To tihle rodiče fakt nedávají a na waldorfu to po nich nikdo nechce. Ve školce byly děti, které rodiče poslali na celodenní výlet do hor bez pořádného obutí, bez svačiny... Ono se to nějak vyřeší. Po schodech horského penzionu se plazila nemluvňata ( rodiče byli o tři patra níž a plstili), dvě děti se ztratily v lese ( rodiče je nepostrádali dvě hodiny). Jiné děti si hrály v řece, která měla 5 stupňů a třímetrový neohrazený můstek nikoho nevzrušoval. Jeden hoch se tam ošklivě zranil. Viděla jsem akci alias Líný rodič v přímém přenosu. S dětmi nikdo nedělá předškolní přípravy a i proto by obtížně obstály v klasické ZŠ v porovnání s vrstevníky.
Je toho fakt hodně, co bych ještě k tématu mohla napsat, ale nejsem si jistá, zda to bude někdo číst.
|
Hilly. |
|
(2.5.2012 20:44:16) Celkem srandovní postřehy, ale celkem sedí
|
Tragika |
|
(2.5.2012 21:12:32) Hilly, srandovní? Jak pro koho.
|
|
|
Jája | •
|
(2.5.2012 22:07:03) No nazdar, a my tady nadávali na školství a jeho kvalitu. Tak podle tohoto popisu bych dítko do tohoto typu školy NIKDY nedala a děkuju Pánubohu, že v době, kdy mi dítko chodilo do školy, tyto školy ještě nebyly. Taky děkuju Pánubohu, že už nejsem ve školství. Protože učit VŠECHNY předměty od 1. do 9. třídy, a tak, aby to děti pochopily a ještě je to bavilo, no potěš koště, to bych musela mít nejen pět doktorátů z Harwardu a IQ aspoň 2257, ale byla bych zároveň laureátem Nobelovy ceny.
|
Tragika |
|
(2.5.2012 22:11:40) Jájo, no vidíš. Já jsem o tomto typu školy velmi vážně pár let uvažovala.
|
|
|
madlenka+2 |
|
(2.5.2012 23:01:57) Napiš víc, hodně lidí tím můžeš varovat.
|
Tragika |
|
(3.5.2012 0:07:03) Modroočko, já si na učitelky naší WMŠ nemohu stěžovat. Snad jen, že vůbec netušily, že syna x měsíců terorizuje jeden chlapec. Syn nikdy nežaloval, což se mu v tomto případě nevyplatilo. Učitelky předly na kolovratu, plstily, pekly chleba, sázely kytky... zkrátka si těch útoků (slovních i fyzických), nemohly při svých rukodělných činnostech všimnout. Abych věc osvětlila těm, kteří se nad touto skutečností pozastaví- učitelky většinu své pracovní doby něco tvoří, neb to prý děti uklidňuje a jdou jim tak příkladem. Pravdou je, že mi nevyhovovala úplná absence předškolní přípravy a syn se ve školce často nudil. Nedovedla jsem si představit, že by tam měl setrvat ještě další rok ( dostal odklad z důvodu špatné grafomotoriky ). Na tom musíme doma zapracovat a od WMŠ bych to bohužel požadovat nemohla. Syn přestal chodit do WMŠ před čtyřmi měsíci a je evidentní, že mu to po všech stránkách prospělo.
Odrazovat, či varovat opravdu nikoho nechci. Jsou rodiče, kterým waldorfská školka i škola vyhovují. Nikde není řečeno, že co se nelíbí mě, někdo jiný nebude obdivovat a naopak. Je fajn, že máme v dnešní době možnost alternativ i co se týče základního vzdělání. Hodně lidem opravdu waldorf vytrhne trn z paty. Jiným ho tam naopak může vrazit.
|
Pawlla |
|
(3.5.2012 5:23:46) Ty jo,Tragiko,taky se mi chce až smát,ale chápu,že mít tam dítě,tak to k smíchu není.
|
|
|
|
Lucka, 2 předškoláci | •
|
(3.5.2012 9:44:27) Obdobný přístup mám v rodině. Docela mě to odradilo od křesťanů, resp. křesť. rodičů, ale to si mnoha křivdím. Nechat děti napospas,jakoby nevidět. Také mi přijde komické, že tito lidé, kteří se profilují jako "rodinní" takřka s dětmi netráví čas (strčené u babičky od nevidím do nevidím), pokud ano, tak ponechány v nezájmu. To se střídá s občasnými, až přehnanými medovými vstupy "najednou spolu pracujeme" takřka vždy před publikem. Děti mají pochopitelně všude problémy, pro mě jsou postrachem. Mé děti na mě visí, dotýkají se mě a to jsem pracující hydra (zle se na mě dívali, mí příbuzní). Přes svou práci s nimi trávím mnohem víc času než oni. Je mi divné, že děti zvlášť jejich třetí dítě nemá potřebu komunikovat, potřebu dotyku a je tak velmi vděčné, když na něj promluvím. Ale pro rodiče k závidění a věřím, že se dá jistě "vycvičit" dítě (ne každé), že mu stačí hrát si dvě hodiny na betonu s jedním kamínkem. Já si je rozmazlila )))) tak asi ze mě mluví závist ))) Je to fakt jiný svět a připomíná mi to, o čem jste psala
|
bromelia |
|
(6.5.2012 22:59:40) Statistické údaje z Německa (scope.xf.cz) hovoří jednoznačně v prospěch waldorfského způsobu vzdělávání. Otázkou je, nakolik tyto úspěchy ovlivňuje německá mentalita. Pedagogika sama o sobě je logicky propracovaná, plně respektuje vývojové potřeby dětí, výsledky jejího působení na celkovou strukturu osobnosti jsou prokazatelné, viz. statistiky či úspěchy waldorfských lyceí v žebříčku hodnocení maturitních výsledků. Její podstatu tvoří rytmus a řád, což klade velké nároky na sebedisciplínu pedagoga. Steiner sám byl němec - dispciplinovaný, systematický. Z toho vyplývá, že česká alternativní "cochcárna" NĚKTERÝCH rodičů a pedagogů nemá se samotnou waldorfskou pedagogikou nic společného. V diskuzi zmiňované děti bez obutí, ponožek a dostatečného vymezení hranic nejsou pouze nešvarem waldorfsky smýšlejících rodičů, řada podobných je k nalezení i v běžných školkách a školách. Jde o to, co chceme vidět a proč to tak chceme vidět. Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří nestaví na první místo momentální znalosti a školní výsledky a nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době.
|
Líza |
|
(7.5.2012 12:23:11) "Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří... nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době."
Tahle formulace by mi úplně stačila.
|
bromelia |
|
(7.5.2012 14:11:54) nepoužívejte, prosím, můj text, navíc vytržený z kontextu. děkuji
|
|
|
|
|
leon-týna + 4 |
|
(6.5.2012 18:00:22) Tragiko, závěry tvého pozorování zní opravdu tragicky. Dovolím si však pochybovat o jejich objektivitě. Pražská WZŠ není jediná WZŠ v naší republice a ty jsi nejspíš svému pozorování nepodrobila... Na těchto školách pracuje spousta kvalitních a nadšených pedagogů, o kterých ty vůbec netušíš. Objektivitu svého tvrzení jsi ještě dorazila tím, jak cituješ sama sebe... Samozřejmě záleží na osobnosti učitele, tak, jako na každé škole. Pokud ale bude moje dítě chodit do "normální" školy a chytne nějakou špatnou učitelku a já tady napíšu "hlavně nedávejte dítě do klasické školy, všechny jsou nanic, naše dítě není spokojené!", tak asi budu vypadat jako blázen. Stejně tak nemůžeš tvrdit, že rodiče žáku na waldorfu jsou takoví a makoví, jsou jiní, ale rozhodně to neodpovídá tomu co píšeš. Příznivci waldorfu určitě nejsou vyznavači výchovy bez hranic (všude se ale samozřejmě najdou vyjímky ). Mám na WZŠ dvě děti, tak si troufnu tvrdit, že o tom vím rozhodně víc než ty. Jsou to například rodiče, kteří doufají, že díky jinému systému z jejich dětí vyrostou lidé s jinými než materiálními hodnotami, kterými bohužel žije většina naší společnosti a podle toho to taky vypadá... Tento vzdělávací systém rozhodně není pro každého a nikomu ho nevnucuji, v posledních letech chodí k zápisům více dětí než můžou školy přijmout, takže to mluví samo za sebe. Co se týče epoch - pokud mají měsíc český jazyk, tak si například násobilku mezitím procvičují, aby ji nezapomněli.
|
|
Olga Pavlů |
|
(9.5.2012 10:25:35) Syn chodí do první třídy WŠ, takže zkušeností nemáme příliš a jsou čerstvé. Vybírali jsme ji ne pro sebe, ale pro něj. Po více než půlroce jsem nadšeni a maximálně spokojeni. Nejsme "typická waldorfská rodina" - děti máme 2, vychováváme v rámci přesně stanovených hranic, ale představa, že by syn navštěvoval klasickou ZŠ nás opravdu děsí. Nelíbí se mi, že většina děti v "normální" základce je otrávena ze školy ještě v průběhu prvního měsíce docházky, nejodolnější jedinci vydrží první pololetí.Tempo na WŠ je jiné, zvláště pak první 2-3 roky a jsem tomu moc ráda. Navzdory tomu, že syn domů nenosí každý den úkol, u kterého by musel 20 min sedět píše (pravda, hůlkovým písmem ale to opravdu nevnímám jako handicep), čte (sám, dobrovolně a rád !) a sčítá a odčítá do 100. A do školy chodí spokojený, šťastný a rád. Souhlasím, že je to hodně o osobnosti učitele a my máme na paní učitelku štěstí. Ano, také znám pár rodičů, kteří jsou na můj vkus až příliš volnomyšlenkářští...ale je to jejich volba a rozhodně takoví nejsou všichni. Nevím, co bude ve vyšších ročnících. Třeba zjistíme, že objem vědomostí je opravdu nepostačující a budeme zvažovat přechod na jinou školu. Třeba... Anebo taky ne. Každopádně se domnívám, že střet s "klasickým" školstvím se všemi jeho negativními aspekty zvládne lépe páťák, než prvňák. A i kdybychom se tak rozhodli, tak minimálně za ten bezproblémový přechod ze školky do školy, za to, že se syn naučit číst, psát a počítat s radostí a nepřišel o touhu po vědění a získávání informací, to stálo. WŠ rozhodně není pro každé a dítě a pro každého rodiče a rozhodnutí před zápisem bylo jedno z nejtěžších v mém životě. Teď momentálně to vnímám tak, že jsme se rozhodli správně a jsem za to moc ráda.
|
|
|
Markéta s párkem | •
|
(2.5.2012 20:33:24) Tak to si fakt neumím představit, jak jeden učitel učí až do devítky třeba češtinu, matiku, fyziku, chemii, biologii a hudebku. A to hravým a zajimavým způsobem. To už mi přijde, že by to musel být nadčlověk.
Na prvním stupni prosím, ale dál? Tam přeci nestačí mít našprtané učivo na dvě hodiny dopředu.
|
ALL |
|
(2.5.2012 22:24:11) Zajímavé je, že co se u učitele zdá nemožné (zvládnout tolik předmětů na dobré úrovni), to se běžně chce po dětech...
|
Tragika |
|
(2.5.2012 22:33:03) Al, naučit se a pochopit probranou látku, je jedna věc. Naučit ji ty druhé (žáky), je věc druhá. Já třeba umím hrát na tři hudební nástroje. Dva z nich bych ale učit nemohla ani omylem. Totéž platí o cizích jazycích. Kolik velmi dobře anglicky hovořících lidí by mohlo být zároveň i učiteli? Je to zkrátka jiný level.
|
Bumbi&05,08,10 |
|
(3.5.2012 1:28:10) to si tak úplně nemyslím - pokud si osvojíš techniku (nebo máš dar) učit, pak můžeš učit prakticky cokoli.
Měla jsem jednu takovou učitelku na základce, která byla učitelkou od Boha - naučila by nás cokoli by si usmyslela Ze dne na den se z ruštinářky přeškolila na němčinářku, náskok měla jen 2 měsíce prázdnin a intenzivní kurz němčiny pro začátečníky. A byla z ní famozní němčinářka, stejně, jako předtím byla ruštinářka... měla schopnost učit prostě v krvi.
|
Pawlla |
|
(3.5.2012 5:32:50) Bumbi,to souhlasím a syndrom vyhoření není už vůbec o tom,kdo má jaké vzdělání,to je jasné.Ale obecně by to vzdělání u učitele mělo být,protože to co píše Tragika,je příšerné.
|
|
|
|
Pawlla |
|
(3.5.2012 5:29:19) Al,po dětech se to chce v takovém rozsahu jako má učitel?A taky musí umět to všechno předat dál?Já myslím,že ne.
|
|
|
|
Eilatt |
|
(2.5.2012 21:33:44) Tragiko já vím, že to není gympl, ale je to nejlepší odborná škola v kraji. On taky gympl nemusí být vždycky ta nejlěpší varianta, pokud dítě není studijní typ a nehodlá pokračovat na VŠ. Syn momentálně nevypadá na adepta na červený diplom z Harvardu, ale to je ještě příliš brzo hodnotit.
Co se týče uplatnění z lycea, tak to asi taky nebude žádná sláva, moc o tom zatím nevím, to je daleká budoucnost, ale obecné vzdělání prostě poskytují slušné. Každopádně atmosféra je tam pěkná, přístup ke studentům se zdá taky dobrý a mají slušného angličtináře
|
Tragika |
|
(2.5.2012 22:04:09) Eliatt, nechci s tebou polemizovat, ale z vlastní zkušenosti bohužel vím, že pěkná atmosféra ještě nikomu kvalitní vzdělání nezaručila. Pro mne i mého syna je nejlepší atmosféra u nás doma a nejlepší přístup k synovi máme my, jeho rodiče. Kvalitním pedagogem na prvním a druhém stupni ZŠ se ale necítím, byť mé vzdělání převyšuje vzdělání většiny waldorfských učitelů. Ani nadšení pro věc často nestačí, bohužel. Ve všech státech se za waldorfské vzdělání platí nemalé školné. U nás ne. Rodiče jsou proti. Většinou se jedná o sociálně slabší rodiny s větším množstvím dětí na těchto školách, takže se jim na jednu stranu ani nedivím. Na straně druhé je třeba říci, že individuální přístup v technicky nevyhovující budově se špatným zázemím, s přeplněnými třídami, absencí odborných učeben a kabinetů, tělocvičny apod., je velmi těžko uskutečnitelný bez peněz. Ministerstvo školství, potažmo městské úřady, které školy zřizují, waldorfské školy tzv. tiše trpí. Konkrétně píšu o situaci v Praze Jinonicích, protože tuto školu znám.
|
Eilatt |
|
(2.5.2012 22:42:25) Tragiko, já o tom taky nechci extra polemizovat, zatím ani nemám moc o čem, děti jsou malé. Otázka taky je, jak moc kvalitní vzdělání bude člověk v životě potřebovat, co kdo považuje za kvalitní vzdělání a co vůbec chce v životě dělat.
A pro mě je důležitá jak kvalita školy (třeba některé odborné newaldorfské školy v kraji ve státních maturitách zcela propadly, to pak radši to waldorfské lyceum) a i ta atmosféra, dám hodně na intuici, přístup učitelů k žákům, vztahy mezi učiteli, třeba přístup k řešení šikany, komunikace s rodiči apod.
|
|
|
kreditka |
|
(2.5.2012 22:09:26) Já nevím třeba je teď jiná doba, ale když si sama sobě sáhnu do svědomí tak nejvíce mě naučily učitelé kteří tzv. buzerovaly, byli přísní ale spravedliví a nikomu nic nedaly zadara. Jakmile byl učitel ke mě a mým spolužákům ehm "milý" tak jsme si s ním dělaly co chtěly, a takový typ učitele nás naučil prdlajs....
|
|
Pawlla |
|
(3.5.2012 5:25:53) Eliat,ale právě děti,které na VŠ nechtějí,by neměly volit obecné vzdělání(byť nejlepší),ale odborné,se zaměřením.
|
|
Markéta s párkem | •
|
(3.5.2012 10:01:40) Můj názor tedy je, že všeobecný přehled by mělo poskytovat gymnázium, které by mělo být předstupněm pro vš. jakýkoliv jiný typ střední školy by měl poskytovat odborné vzdělání na takové úrovni, aby absolvent měl šanci na uplatnění v praxi. Takže pokud lyceum poskytuje všeobecné vzdělání, ale ne na úrovni pro studium vš, tak je na pytel, stejně jako rodinné školy, sociálně-právní a podobné qasivzdělávácí instituce.
|
|
|
|
|