| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Waldorfská škola: Ano, ale...

 Celkem 47 názorů.
 susu 
  • 

Zajímavá zkušenost. 

(2.5.2012 9:41:27)
Článek se mi líbí. Nejde jen o nekritické vychvalování, jak bývá často zvykem. Časem snad bude různých zkušeností více.
 Šešule 


Rozporuplné wš 

(2.5.2012 10:20:40)
Před pár lety jsem se snažila zjistit nějaké objetivní informace o wš a narazila jsem na problém. Buď jsem se setkávala s hodnocením velmi kladným, nebo velmi záporným, jakoby ani nešlo o stejnou školu.
Před tím, než jsem začala informace shánět, jsem si říkala, že bych dítě do wš spíš dala, ale názor jsem v průběhu zjišťování změnila a s největší pravděpodobností bych tam dítě nedala. Pro mě je okolo wš příliš mnoho otazníků a věcí v rozporu s mým přesvědčením.
 kreditka 


Hezký článek 

(2.5.2012 11:35:17)
O těchto školách se přiznám nic nevím, ale neumím si představit jak to musí být pro dítě těžké když z takové školy je potom nuceno odejít a z různých důvodů navštěvovat běžnou ZŠ nebo se potom dostane do běžného soutěživého prostředí. Podle článku je tato škola přívětivá k dětem je to až romantická představa, ale co potom v tvrdé realitě?
 Pawlla 


Re: Hezký článek 

(3.5.2012 5:16:48)
Jo,moc hezký,vyvážený a konkrétní ~R^.Já jsem se detailně WS nezabývala,ale co vím od známé,tak je tam velký důraz na spolupráci rodiče,účast ve vyučování,vyrábění pomůcek,společné aktivity rodičů a dětí dohromady, to mě přivádí k myšlence, že je to zřejmě pro matky v domácnosti,pracující z domu nebo s hodně,hodně flexibilní pracovní dobou~d~,pro lidi,co bouchají dvanáctky asi moc ne.~d~Další věc a to bylo i v článku,přechod do klasického školství,to musí být kruté.No,ale jak píšu detailně jsem to nikdy nestudovala.
 Markéta s párkem 
  • 

Otázky 

(2.5.2012 16:19:53)
Mně by tedy zajímalo, jak to probíhá ve vyšších ročnících, kde už všechno neutáhne jeden učitel. Jak potom ta výuka probíhá? To je taky ten systém, že jedno období se věnují jednomu předmětu, další období druhému předmětu? A jak to na sebe ti učitelé naváží, přeci nemají podrobný přehled o tom, co kdo každou hodinu odučil.

Další věc, která je pro mě nepředstavitelná, je to učení v blocích. když se třeba dva týdny trénuje matematika a pak přijde na řadu třeba až za měsíc, to ty děti většinu nezapomenou? Chápu, že se to dá propojit do jiných předmětů, ale v takové míře, aby se to opravdu pořád opakovalo?

A také mi jedna maminka řekla, že své dítě z téhle školy vzala, protože se dítě téměř nic nenaučilo. Bralo to všechno jako hru, takže to, co ho nebavilo nebo co mu nešlo, tak to prostě pomíjelo a aktivně se věnovalo jen tomu, co ho bavilo. Nevím, jestli jde o chybu v systému nebo o chybu učitele. Nicméně si myslím, že v určitém stadiu studia nastane pro každého žáka (studenta) téma, které ho prostě nezajímá, kdyby se učitel rozkrájel. Pro někoho to může být už ve třetí třídě, pro někoho v šesté. Třeba někoho nebude bavit rostlinopis. Jak se pak řeší nebo projeví to, že tahle konkrétní věc konkrétního žáka nebaví, nezajímá a tím pádem on se to nenaučí?

 Romana, 2 děti 
  • 

Cenné informace 

(2.5.2012 17:19:41)
Děkuji za článek! Tohle jsou opravdu cenné informace, které ještě před pár lety nebyly k dispozici a rodiče se rozhodovali spíš podle intuice.
Pochopila jsem, že starší dvě děti se v určité fázi vzepřely a byla bych zvědavá, jak potom proběhlo jejich začlenění do běžného školství, jestli jsem to správně pochopila.
Ještě chci říct, že nároky, které WŠ klade na osobnost učitele, jsou tak enormní, že si to neumím v praxi představit. Ví rodič něco o učiteli, než do WŠ dítě zapíše? Co když se po prvotním nadšení ukáže, že jim nebo dítěti styl učitele nevyhovuje, nesednou si? Pak není šance se ho třeba s koncem roku "zbavit", co potom?
 Eilatt 


Taky nevím 

(2.5.2012 17:56:40)
Zajímavý článek, který se nás týká, protože cca za 2 roky budeme řešit stejné dilema u syna.
A teda nevím nevím, alternativní školství je mi sympatické víc, než klasický styl výuky, ale je jasné, že nic není ideální. Syn navíc není umělecko-tvořivý typ, takže mu asi to umělecké a tvořivé zaměření moc vyhovovat nebude. Musel by dojíždět, děti ze školky budou chodit do místní základky, to je zase o důvod víc pro místní školu.
Tady v Semilech je základka a pak lyceum, v loňských maturitách dopadli nejlépe z kraje mezi odbornými školami, takže úroveň vzdělání je velmi dobrá, což se o některých středních školách říct nedá.
No mají tady den otevřených dveří, je možné se jít na výuku podívat, tak to nejdřív omrkneme a pak se uvidí, po tomhle článku to rozhodování bude ještě těžší :-).
 Tragika 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 20:14:41)
Markéto, učitel Wš učí 90% předmětů od první do deváté třídy.
Eilatt, w. lyceum možná vychází velmi dobře, ale ber v potaz, že se nejedná o srovnávání s gymnázii. V tom by totiž neobstálo vůbec. Já osobně beru waldorfské lyceum jako lepší učňák s maturitou.
Psala jsem dost příspěvků do místní diskuzi - Waldorfská škola. Kdo chce, ať si mé zkušenosti a postřehy přečte.
S článkem souhlasím. Škoda, že jeho autorka nepíše více o ,,střetu s realitou,, u svých starších dětí a o tom, kam nakonec své třetí dítě zapsala. Předpokládám, že to waldorfská škola nebude.

 Tragika 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 20:22:02)

KOPIE MÉHO PŘÍSPĚVKU Z DISKUZE WALDORFSKÁ ŠKOLA


Re: WŠ a nadané dítě
24.1.2012 18:03:59
Takyjedna, já se určitě vyjádřím podrobněji.

Waldorf mi byl velmi blízký a i proto jsem dala syna do waldorfské školky. Synovi se ve školce nelíbí, ale jemu by se nelíbilo v žádném kolektivu.
Na waldorfu vidím tyto problémy.
1. Školu bych volila podle sebe a ne podle dítěte, což je primárně špatně. Já bych byla v takové škole šťastná. Jenže se nepíše rok 1973 ( to jsem nastoupila na ZŠ). Život na nás klade stále větší a větší nároky a ,, waldorfská rezervace,, jednoho dne skončí. Co pak dál? Waldorfská SŠ, která je na bídné úrovni, srovnatelné s učňákem? Nevyčte mi jednou syn, že jsem ho už na startovací lajně diskvalifikovala?

2. Vzdělávací systém se může jmenovat různě. Není to až tak podstatné. Podstatná je osoba učitele. Na waldorfských školách jim ve velké většině chybí potřebné vzdělání a ne vše lze dohonit předením na kolovratu, plstěním, pletením a vyřezáváním.
Anglický jazyk učí v Jinonicích nadšená matka s příšerným akcentem.
Ve vyučování se skáče z kozy na vůz a opačně, chaos...... Toť můj poznatek z výuky ( celkem jsem během tří let zhlédla x desítek hodin výuky ve WŠ).
Který učitel je odborníkem napříč všemi předměty? Který tyto předměty dokáže dítěti přiblížit tak, aby ho zaujaly? Takového neznám.
Znám dvě waldorfské učitelky, které dle mého nejsou duševně zdrávy ( x rodičů po tomto zjištění své děti odeslalo jinam).

3. Mám hodně waldorfských přátel, kteří mají většinou 3 a více dětí. (To je běžný vzorek waldorfské rodiny).
Byla jsem 2x na školce v přírodě (jezdí celé rodiny) i na různých výletech waldorfských rodičů. Jak bych nejlépe a krátce děti a rodiče hodnotila?
Napíšu, jak to vidím já a předem podotýkám, že se můj popis vztahuje na 90% w. rodin.

Děti rostou jako dříví v lese. Rodiče nechávají všemu volný průběh a spoléhají na to, že se situace nějak vyvrbí. Představa, že jejich dítě bude navštěvovat klasickou ZŠ je děsí. Já si myslím, že vím proč.
Každodenní příprava do školy, domácí úkoly, kontrola sešitů, učebnic.....
To tihle rodiče fakt nedávají a na waldorfu to po nich nikdo nechce.
Ve školce byly děti, které rodiče poslali na celodenní výlet do hor bez pořádného obutí, bez svačiny...
Ono se to nějak vyřeší.
Po schodech horského penzionu se plazila nemluvňata ( rodiče byli o tři patra níž a plstili), dvě děti se ztratily v lese ( rodiče je nepostrádali dvě hodiny). Jiné děti si hrály v řece, která měla 5 stupňů a třímetrový neohrazený můstek nikoho nevzrušoval. Jeden hoch se tam ošklivě zranil.
Viděla jsem akci alias Líný rodič v přímém přenosu.
S dětmi nikdo nedělá předškolní přípravy a i proto by obtížně obstály v klasické ZŠ v porovnání s vrstevníky.

Je toho fakt hodně, co bych ještě k tématu mohla napsat, ale nejsem si jistá, zda to bude někdo číst.
 Hilly. 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 20:44:16)
:-) Celkem srandovní postřehy, ale celkem sedí
 Tragika 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 21:12:32)
Hilly, srandovní? Jak pro koho.~x~
 Jája 
  • 

Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:07:03)
No nazdar, a my tady nadávali na školství a jeho kvalitu. Tak podle tohoto popisu bych dítko do tohoto typu školy NIKDY nedala a děkuju Pánubohu, že v době, kdy mi dítko chodilo do školy, tyto školy ještě nebyly.
Taky děkuju Pánubohu, že už nejsem ve školství. Protože učit VŠECHNY předměty od 1. do 9. třídy, a tak, aby to děti pochopily a ještě je to bavilo, no potěš koště, to bych musela mít nejen pět doktorátů z Harwardu a IQ aspoň 2257, ale byla bych zároveň laureátem Nobelovy ceny.
 Tragika 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:11:40)
Jájo, no vidíš. Já jsem o tomto typu školy velmi vážně pár let uvažovala.
 madlenka+2 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 23:01:57)
Napiš víc, hodně lidí tím můžeš varovat.
 Tragika 


Re: Taky nevím 

(3.5.2012 0:07:03)
Modroočko, já si na učitelky naší WMŠ nemohu stěžovat. Snad jen, že vůbec netušily, že syna x měsíců terorizuje jeden chlapec. Syn nikdy nežaloval, což se mu v tomto případě nevyplatilo.
Učitelky předly na kolovratu, plstily, pekly chleba, sázely kytky... zkrátka si těch útoků (slovních i fyzických), nemohly při svých rukodělných činnostech všimnout.
Abych věc osvětlila těm, kteří se nad touto skutečností pozastaví- učitelky většinu své pracovní doby něco tvoří, neb to prý děti uklidňuje a jdou jim tak příkladem.
Pravdou je, že mi nevyhovovala úplná absence předškolní přípravy a syn se ve školce často nudil. Nedovedla jsem si představit, že by tam měl setrvat ještě další rok ( dostal odklad z důvodu špatné grafomotoriky ). Na tom musíme doma zapracovat a od WMŠ bych to bohužel požadovat nemohla.
Syn přestal chodit do WMŠ před čtyřmi měsíci a je evidentní, že mu to po všech stránkách prospělo.

Odrazovat, či varovat opravdu nikoho nechci. Jsou rodiče, kterým waldorfská školka i škola vyhovují. Nikde není řečeno, že co se nelíbí mě, někdo jiný nebude obdivovat a naopak. Je fajn, že máme v dnešní době možnost alternativ i co se týče základního vzdělání.
Hodně lidem opravdu waldorf vytrhne trn z paty. Jiným ho tam naopak může vrazit.





 Pawlla 


Re: Taky nevím 

(3.5.2012 5:23:46)
Ty jo,Tragiko,taky se mi chce až smát,ale chápu,že mít tam dítě,tak to k smíchu není.~8~
 Lucka, 2 předškoláci 
  • 

Re: Taky nevím 

(3.5.2012 9:44:27)
Obdobný přístup mám v rodině. Docela mě to odradilo od křesťanů, resp. křesť. rodičů, ale to si mnoha křivdím. Nechat děti napospas,jakoby nevidět. Také mi přijde komické, že tito lidé, kteří se profilují jako "rodinní" takřka s dětmi netráví čas (strčené u babičky od nevidím do nevidím), pokud ano, tak ponechány v nezájmu. To se střídá s občasnými, až přehnanými medovými vstupy "najednou spolu pracujeme" takřka vždy před publikem. Děti mají pochopitelně všude problémy, pro mě jsou postrachem. Mé děti na mě visí, dotýkají se mě a to jsem pracující hydra (zle se na mě dívali, mí příbuzní). Přes svou práci s nimi trávím mnohem víc času než oni. Je mi divné, že děti zvlášť jejich třetí dítě nemá potřebu komunikovat, potřebu dotyku a je tak velmi vděčné, když na něj promluvím. Ale pro rodiče k závidění a věřím, že se dá jistě "vycvičit" dítě (ne každé), že mu stačí hrát si dvě hodiny na betonu s jedním kamínkem. Já si je rozmazlila :-))))) tak asi ze mě mluví závist :-)))) Je to fakt jiný svět a připomíná mi to, o čem jste psala
 bromelia 


přece jen něco vím 

(6.5.2012 22:59:40)
Statistické údaje z Německa (scope.xf.cz) hovoří jednoznačně v prospěch waldorfského způsobu vzdělávání. Otázkou je, nakolik tyto úspěchy ovlivňuje německá mentalita. Pedagogika sama o sobě je logicky propracovaná, plně respektuje vývojové potřeby dětí, výsledky jejího působení na celkovou strukturu osobnosti jsou prokazatelné, viz. statistiky či úspěchy waldorfských lyceí v žebříčku hodnocení maturitních výsledků. Její podstatu tvoří rytmus a řád, což klade velké nároky na sebedisciplínu pedagoga. Steiner sám byl němec - dispciplinovaný, systematický. Z toho vyplývá, že česká alternativní "cochcárna" NĚKTERÝCH rodičů a pedagogů nemá se samotnou waldorfskou pedagogikou nic společného. V diskuzi zmiňované děti bez obutí, ponožek a dostatečného vymezení hranic nejsou pouze nešvarem waldorfsky smýšlejících rodičů, řada podobných je k nalezení i v běžných školkách a školách. Jde o to, co chceme vidět a proč to tak chceme vidět. Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří nestaví na první místo momentální znalosti a školní výsledky a nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době.
 Líza 


Re: přece jen něco vím 

(7.5.2012 12:23:11)
"Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří... nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době."

Tahle formulace by mi úplně stačila.
 bromelia 


Re: přece jen něco vím 

(7.5.2012 14:11:54)
nepoužívejte, prosím, můj text, navíc vytržený z kontextu. děkuji
 leon-týna + 4 


Re: Taky nevím 

(6.5.2012 18:00:22)
Tragiko, závěry tvého pozorování zní opravdu tragicky. Dovolím si však pochybovat o jejich objektivitě. Pražská WZŠ není jediná WZŠ v naší republice a ty jsi nejspíš svému pozorování nepodrobila... Na těchto školách pracuje spousta kvalitních a nadšených pedagogů, o kterých ty vůbec netušíš. Objektivitu svého tvrzení jsi ještě dorazila tím, jak cituješ sama sebe...
Samozřejmě záleží na osobnosti učitele, tak, jako na každé škole. Pokud ale bude moje dítě chodit do "normální" školy a chytne nějakou špatnou učitelku a já tady napíšu "hlavně nedávejte dítě do klasické školy, všechny jsou nanic, naše dítě není spokojené!", tak asi budu vypadat jako blázen.
Stejně tak nemůžeš tvrdit, že rodiče žáku na waldorfu jsou takoví a makoví, jsou jiní, ale rozhodně to neodpovídá tomu co píšeš. Příznivci waldorfu určitě nejsou vyznavači výchovy bez hranic (všude se ale samozřejmě najdou vyjímky ~;)). Mám na WZŠ dvě děti, tak si troufnu tvrdit, že o tom vím rozhodně víc než ty. Jsou to například rodiče, kteří doufají, že díky jinému systému z jejich dětí vyrostou lidé s jinými než materiálními hodnotami, kterými bohužel žije většina naší společnosti a podle toho to taky vypadá...
Tento vzdělávací systém rozhodně není pro každého a nikomu ho nevnucuji, v posledních letech chodí k zápisům více dětí než můžou školy přijmout, takže to mluví samo za sebe.
Co se týče epoch - pokud mají měsíc český jazyk, tak si například násobilku mezitím procvičují, aby ji nezapomněli.
 Olga Pavlů 


Re: Taky nevím 

(9.5.2012 10:25:35)
Syn chodí do první třídy WŠ, takže zkušeností nemáme příliš a jsou čerstvé. Vybírali jsme ji ne pro sebe, ale pro něj. Po více než půlroce jsem nadšeni a maximálně spokojeni. Nejsme "typická waldorfská rodina" - děti máme 2, vychováváme v rámci přesně stanovených hranic, ale představa, že by syn navštěvoval klasickou ZŠ nás opravdu děsí. Nelíbí se mi, že většina děti v "normální" základce je otrávena ze školy ještě v průběhu prvního měsíce docházky, nejodolnější jedinci vydrží první pololetí.Tempo na WŠ je jiné, zvláště pak první 2-3 roky a jsem tomu moc ráda. Navzdory tomu, že syn domů nenosí každý den úkol, u kterého by musel 20 min sedět píše (pravda, hůlkovým písmem ale to opravdu nevnímám jako handicep), čte (sám, dobrovolně a rád !) a sčítá a odčítá do 100.
A do školy chodí spokojený, šťastný a rád. Souhlasím, že je to hodně o osobnosti učitele a my máme na paní učitelku štěstí. Ano, také znám pár rodičů, kteří jsou na můj vkus až příliš volnomyšlenkářští...ale je to jejich volba a rozhodně takoví nejsou všichni.
Nevím, co bude ve vyšších ročnících. Třeba zjistíme, že objem vědomostí je opravdu nepostačující a budeme zvažovat přechod na jinou školu. Třeba... Anebo taky ne. Každopádně se domnívám, že střet s "klasickým" školstvím se všemi jeho negativními aspekty zvládne lépe páťák, než prvňák. A i kdybychom se tak rozhodli, tak minimálně za ten bezproblémový přechod ze školky do školy, za to, že se syn naučit číst, psát a počítat s radostí a nepřišel o touhu po vědění a získávání informací, to stálo.
WŠ rozhodně není pro každé a dítě a pro každého rodiče a rozhodnutí před zápisem bylo jedno z nejtěžších v mém životě. Teď momentálně to vnímám tak, že jsme se rozhodli správně a jsem za to moc ráda.
 Markéta s párkem 
  • 

Re: Taky nevím 

(2.5.2012 20:33:24)
Tak to si fakt neumím představit, jak jeden učitel učí až do devítky třeba češtinu, matiku, fyziku, chemii, biologii a hudebku. A to hravým a zajimavým způsobem. To už mi přijde, že by to musel být nadčlověk.

Na prvním stupni prosím, ale dál? Tam přeci nestačí mít našprtané učivo na dvě hodiny dopředu.
 ALL 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:24:11)
Zajímavé je, že co se u učitele zdá nemožné (zvládnout tolik předmětů na dobré úrovni), to se běžně chce po dětech... ~d~
 Tragika 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:33:03)
Al, naučit se a pochopit probranou látku, je jedna věc. Naučit ji ty druhé (žáky), je věc druhá.
Já třeba umím hrát na tři hudební nástroje. Dva z nich bych ale učit nemohla ani omylem. Totéž platí o cizích jazycích. Kolik velmi dobře anglicky hovořících lidí by mohlo být zároveň i učiteli?
Je to zkrátka jiný level.
 Bumbi&05,08,10 


Re: Taky nevím 

(3.5.2012 1:28:10)
to si tak úplně nemyslím - pokud si osvojíš techniku (nebo máš dar) učit, pak můžeš učit prakticky cokoli.

Měla jsem jednu takovou učitelku na základce, která byla učitelkou od Boha - naučila by nás cokoli by si usmyslela :-)
Ze dne na den se z ruštinářky přeškolila na němčinářku, náskok měla jen 2 měsíce prázdnin a intenzivní kurz němčiny pro začátečníky. A byla z ní famozní němčinářka, stejně, jako předtím byla ruštinářka... měla schopnost učit prostě v krvi.
 Pawlla 


Re: Taky nevím 

(3.5.2012 5:32:50)
Bumbi,to souhlasím a syndrom vyhoření není už vůbec o tom,kdo má jaké vzdělání,to je jasné.Ale obecně by to vzdělání u učitele mělo být,protože to co píše Tragika,je příšerné.
 Pawlla 


Re: Taky nevím 

(3.5.2012 5:29:19)
Al,po dětech se to chce v takovém rozsahu jako má učitel?A taky musí umět to všechno předat dál?Já myslím,že ne.~5~
 Eilatt 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 21:33:44)
Tragiko
já vím, že to není gympl, ale je to nejlepší odborná škola v kraji. On taky gympl nemusí být vždycky ta nejlěpší varianta, pokud dítě není studijní typ a nehodlá pokračovat na VŠ. Syn momentálně nevypadá na adepta na červený diplom :-) z Harvardu, ale to je ještě příliš brzo hodnotit.

Co se týče uplatnění z lycea, tak to asi taky nebude žádná sláva, moc o tom zatím nevím, to je daleká budoucnost, ale obecné vzdělání prostě poskytují slušné. Každopádně atmosféra je tam pěkná, přístup ke studentům se zdá taky dobrý a mají slušného angličtináře :-)
 Tragika 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:04:09)
Eliatt, nechci s tebou polemizovat, ale z vlastní zkušenosti bohužel vím, že pěkná atmosféra ještě nikomu kvalitní vzdělání nezaručila. Pro mne i mého syna je nejlepší atmosféra u nás doma a nejlepší přístup k synovi máme my, jeho rodiče.
Kvalitním pedagogem na prvním a druhém stupni ZŠ se ale necítím, byť mé vzdělání převyšuje vzdělání většiny waldorfských učitelů.
Ani nadšení pro věc často nestačí, bohužel.
Ve všech státech se za waldorfské vzdělání platí nemalé školné. U nás ne. Rodiče jsou proti.
Většinou se jedná o sociálně slabší rodiny s větším množstvím dětí na těchto školách, takže se jim na jednu stranu ani nedivím.
Na straně druhé je třeba říci, že individuální přístup v technicky nevyhovující budově se špatným zázemím, s přeplněnými třídami, absencí odborných učeben a kabinetů, tělocvičny apod., je velmi těžko uskutečnitelný bez peněz.
Ministerstvo školství, potažmo městské úřady, které školy zřizují, waldorfské školy tzv. tiše trpí.
Konkrétně píšu o situaci v Praze Jinonicích, protože tuto školu znám.
 Eilatt 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:42:25)
Tragiko, já o tom taky nechci extra polemizovat, zatím ani nemám moc o čem, děti jsou malé. Otázka taky je, jak moc kvalitní vzdělání bude člověk v životě potřebovat, co kdo považuje za kvalitní vzdělání a co vůbec chce v životě dělat.

A pro mě je důležitá jak kvalita školy (třeba některé odborné newaldorfské školy v kraji ve státních maturitách zcela propadly, to pak radši to waldorfské lyceum) a i ta atmosféra, dám hodně na intuici, přístup učitelů k žákům, vztahy mezi učiteli, třeba přístup k řešení šikany, komunikace s rodiči apod.
 kreditka 


Re: Taky nevím 

(2.5.2012 22:09:26)
Já nevím třeba je teď jiná doba, ale když si sama sobě sáhnu do svědomí tak nejvíce mě naučily učitelé kteří tzv. buzerovaly, byli přísní ale spravedliví a nikomu nic nedaly zadara. Jakmile byl učitel ke mě a mým spolužákům ehm "milý" tak jsme si s ním dělaly co chtěly, a takový typ učitele nás naučil prdlajs....
 Pawlla 


Re: Taky nevím 

(3.5.2012 5:25:53)
Eliat,ale právě děti,které na VŠ nechtějí,by neměly volit obecné vzdělání(byť nejlepší),ale odborné,se zaměřením.
 Markéta s párkem 
  • 

Re: Taky nevím 

(3.5.2012 10:01:40)
Můj názor tedy je, že všeobecný přehled by mělo poskytovat gymnázium, které by mělo být předstupněm pro vš. jakýkoliv jiný typ střední školy by měl poskytovat odborné vzdělání na takové úrovni, aby absolvent měl šanci na uplatnění v praxi. Takže pokud lyceum poskytuje všeobecné vzdělání, ale ne na úrovni pro studium vš, tak je na pytel, stejně jako rodinné školy, sociálně-právní a podobné qasivzdělávácí instituce.
 madlenka+2 


Za mně: Waldorf nikdy více 

(2.5.2012 22:58:17)
Mám zkušenosti naštěstí pouze se školkou. První rok úžasný, natěšené paní učitelky (ani jedna z celé školky ale neměla vzdělání v oboru předškolní pedagogika). Pak postupně nastala celkem pochopitelná únava, stereotyp, vyhoření... Na učitelkách bez potřebného vzdělání se to projevilo asi víc než v jiných školkách, byla to podle mého názoru katastrofa. Respektování osobností dítěte, na kterém je Waldorfská pedagogika založena, se rovnalo tomu, že agresívnější děti ubližovaly těm slabším. Hodně tam panovala protekce. Znalosti předškoláků byly nesrovnatelné se znalostmi dětí z běžných školek - podle mého názoru se pletení košíků nebo modelování z vosku fakt nedá srovnat s běžným nácvikem grafomotoriky. Nedovedu si přestavit dát dítě do Waldorfské školy, odkud už podle mně není moc úniku...
 Eva a 2 děti 
  • 

Re: Za mně: Waldorf nikdy více 

(3.5.2012 12:48:34)
Bohužel máme stejnou zkušenost se školkou v cizině, kde agresivnější jedinci pořádali hon na mého chlapečka - o 2 roky mladšího než byli oni. On byl jediný Čech ve skupině Němců a Rusů a ty Němce si neuměli ve školce srovnat.
Ono to tam bylo tak, že děti si např. zpívali s paní učitelkou u piána a kdo nechtěl, hrál si v herně v jiné místnosti a ona je vůbec neviděla. Otravovali synka i při klidu po obědě. Vyzvedávala jsem ho ze školky s modřinama a celého splaveného - jak pořád před někým utíkal. Nejdříve mi říkala učitelka, že má ve třídě agresivního kluka a neví, co s ním, pak zase že můj synek provokuje, no ať tak nebo tak, měla si je umět srovnat. V normální školce kam chodil předtím i potom problém nikdy nebyl. Učitelé ve W. školce byli muž a žena kolem 50 let. Takže žádní příliš mladí nadšenci. Brali si děti z dětského domova do pěstounské péče a moc hezky se jim věnovali. Jen příliš věřili v čistou dětskou duši a nedoveli si poradit s agresorem, nebo agresory ve školce.
 matka 
  • 

porozumění 

(3.5.2012 7:29:09)
Jakákoli škola neuspěje při vzdělávání dětí, pokud nemá nadané učitele, kteří jsou schopní a hlavně ochotní věnovat svůj čas dětem. Waldorfské školy jsou součástí v naší zemi schváleného způsobu vzdělávání. Podléhají všem nařízením jako ostatní školy a mají stejné vyučovací osnovy. Rozdíl je hlavně v přístupu k lidem. Lidé jsou děti a rodiče. Podle mých zkušeností učitel opravdu dokáže vést děti celými devíti lety. Představa, že bude stejně dobrý v matematice jako hudební výchově je samozřejmě mylná. Proto i na prvním stupni učí děti například němčinu ten, kdo to umí a ne ten kdo je třídním učitelem. Je ovšem zřejmé, že pokud učitel dostal děti do rukou ve chvíli, kdy nastoupily povinnou školní docházku, tak je v deváté třídě může znát v mnoha směrech lépe, než vlastní rodiče. Vidí je, jak se chovají v kolektivu a má možnost více nestranného srovnání, než rodič.
Pak je tam ale právě komunikace s rodiči. Učitelé na Waldorských školách obvykle mají možnost rodiče svých žáků poznat lépe. Rodiče jsou zase zvyklí komunikovat s učiteli. Nestává se, že se učitel cítí být tím, kdo ví všechno nejlépe. Naopak často využívá zpětnou vazbu. Snaží se s rodiči spolupracovat.
Dobrý učitel ve Waldorfské škole má daleko větší šanci poslat dítě do vyšších vzdělávacích stupňů sebevědomé a připravené, než dobrý učitel ve školách běžných.
 Jana, 4 deti 
  • 

Waldorf ano 

(3.5.2012 9:41:01)
Dobry den,

mam dve deti v 1. a 3. tride na waldorfske skole v Ostrave a zatim si na skolu nemuzu stezovat. Nemam pocit, ze by deti ve skole jen tvorili rukama a nic se neucily. Take se s nimi doma pravidelne do skoly pripravujeme. A mam radost z toho, ze to neni vzdycky jen o tom, ted musime udelat tenhle ukol, ale ze take deti sami chodi, ze mi neco prectou nebo at jim napisu priklady na pocitani. Jsou zvidave a do skoly chodi rady.
Take nemam pocit, ze by ve skole ucili nevzdelani nadsenci trpici syndromem vyhoreni. Myslim, ze vsichni ucitele na nasi skole maji odpovidajici vzdelani a konkretne pani ucitelky nasich deti jsou opravdu velmi dobre. Mimochodem neuci deti na vsechno, na odborne predmety, v nichz nejsou dostatecne zbehle, maji deti jine odborne ucitele.
A obecne se mi na teto skole velmi libi vztah ucitelu k zakum, velmi pekne je videt kontrast ve skolni jidelne, ktera je spolecna s klasickou ZS.
Dale si nemyslim, ze by se nevedomost deti opoustejicich waldorfsky vzdelavaci system tolik lisila od nevedomosti studentu opoustejicich bezna gymnazia. Mam nekolik pribuznych a znamych, kteri vyucuji prirodovedne predmety na gymnaziu a na VS a uroven skutecnych znalosti studentu alespon v prirodovenych oborech je strasna.
Samozrejme ve skole neni vse idealni, urcite nevyhovuje kazdemu rodici a zakovi, ale myslim si, ze alespon ta nase ostravska je plnohodnotny ekvivalent a vyznamne obohaceni klasickeho skolskeho systemu.
Jo a vetsina rodin v obou zminovanych tridach ma dve deti, jen obcas se vyskytne i jedinacek nebo nejaka asocialni rodina se ctyrmi detmi, jako je ta nase :)
 Jana 
  • 

Vtip 

(3.5.2012 22:39:15)
Vzpomínám si v této souvilosti na vtipnou repliku mé kamarádky, když se hovořilo o waldorfském školství. Tvrdila, že waldorfská ZŠ je skvělá, pokud lze pokračovat na waldorfské SŠ. I ta je skvělá, pokud lze pokračovat na waldorfské VŠ. Jen je prý pak trochu problém sehnat waldorfského zaměstnavatele :-)
 Markéta s párkem 
  • 

Re: Vtip 

(4.5.2012 9:43:39)
Myslíš, že ředitel waldorfské školy není waldorfským zaměstnavatelem? ~5~~2~
 stará Marie 


Re: Vtip 

(4.5.2012 10:46:13)
Myslíš, že waldředitel dokáže zaměstnat více než zanedbatelné procento absolventů w.školství? (nic proti W. školám, neznám je osobně, jen ad vtip...)
 qwerty 
  • 

Re: Vtip 

(4.5.2012 23:31:58)
No muze si zalozit treba dalsi dm-drogerii, weledu, Alnaturu. To vsechno jsou firmy, spjate s waldorfskym skolstvim, zakladatel a majitel firmy Alnatura pan Götz Rehn waldorfskou zakladkou prosel a presto dokazal vystudovat ekonomii na univerzite.~;)
A nezda se mi, ze by Alnatura byla nejak neuspesna firma.~k~
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Vtip 

(4.5.2012 12:51:12)
Jo, to mi přijde přesný :-)
 Petra 
  • 

"Alternativa"? 

(5.5.2012 11:48:29)
Článek je zajímavý a vyvážený. Napadla mě v souvislosti s ním a diskusí jedna věc, která mi obvykle vadí: směšování různých typů alternativního školství (mně se nelíbí ani tenhle výraz, protože mi pro změnu připomíná "alternativní porody", jak těm přirozeným a normálním říkají doktoři).
Když s někým zcela neobeznámeným (a takových lidí je většina nejen ve starší generaci, ale i např. mezi mými spolužáky z gymnázia, maturita v roce 1992 - kolik se jich na posledním srazu zeptalo, jestli v té alternativní škole "děti něco dělají?" !!) mluvím o tom, že syn chodí do montessori školy, mnohokrát ji zamění s waldorfem, o rozdílu neví nic a hlavní reakce je většinou obava, jestli se tam dítě něco naučí, jestli tam neskáče po lavicích a jak, chudinka, zvládne přechod do NORMÁLNÍ školy, jako by ta jeho byla NENORMÁLNÍ.
Osobně mi waldorf není moc sympatický právě tím "zázemím" ve steinerovské filosofii, která je pro mě spíš druhem náboženství. Ale někomu to může sedět.
Naopak montessori pedagogika je skutečně pedagogickým systémem, a to velmi propracovaným.
Většina lidí si vůbec neuvědomí, že to, co dnes považujeme za běžné nebo inovativní ve školách: děti nemusí vždy sedět v lavici s rukama za zády, jen a jen memorovat, mají šanci zažívat zážitkové učení, projektové vyučování, používat nejrůznější druhy pomůcek (nejen učebnice) atd., vymyslela a uplatňovala italská lékařka Marie Montessori už v první polovině minulého století. Zatímco v běžné škole se používají všechny možné prvky z montessori nahodile a podle toho, jak to vyhovuje konkrétnímu učiteli, montessori výuka je využívá systematicky.
Ale ještě poznámka na okraj: ano, vždy záleží na osobě učitele. Můj syn paní učitelku velmi miluje, je to pro něj (dokonce i dnes, kdy je mu 11 a začínají se projevovat puberťácké výstřelky a vzdor) obrovská autorita. Já si jí v mnoha ohledech také velmi vážím, v jiných bych měla po pěti letech pár vážnějších výhrad. Např. že týdenní plány, důležitá součást systému výuky, kdy dítě pracuje podle tohoto plánu a samo volí co dřív/co později, nicméně plán splnit musí, se staly během těch pěti let "plány měsíčními". Nebo nedostatečná zpětná vazba ve formě hodnocení v žákovských (slovního). Nicméně jednu věc vidím jako obrovské plus: syn - přestože s problémem ADD - ještě pořád nemá ke škole odpor a totální nechuť, ještě pořád se rád vzdělává, umí pracovat s informacemi, samostatně myslet a také hodně čte. I podle testů mají děti z montessori nadprůměrnou čtenářskou gramotnost - nejen schopnost přečíst, ale čtené pochopit a "vytáhnout" si důležité informace.
Mám pár kamarádek s dětmi s ADD/ADHD a všechny do jednoho školu upřímně nenávidí + mají cejch nezvladatelných, neschopných, blbečků atd., který přejímají.
Já sama zažila rozdíl mezi klasickou/montessori školkou a byl nebetyčný.
V klasice mi učitelky (a později i děti) jen chodily do šatny říkat, proč je syn úplně nemožný. V montessori jsme probíraly jeho zvláštnosti a co udělat, aby se zlepšil.
Tak to je asi můj příspěvek "k alternativě". :-)
 Kala 
  • 

Re: "Alternativa"? 

(5.5.2012 18:26:16)
Já si myslím, že je to hodně o vlastních zkušenostech, které každý z nás má. Nedá se podle mne vůbec zobecňovat a doba, kdy děti musely sedět s rukami za zády a bez přemýšlení cosi memorovat, je myslím dávno pryč. Co se týká ADHD, mám ve třídě kluka, který přešel z jiné školy a rodiče mi děkují za přístup k němu, prý je to velký rozdíl, ve škole se mu moc líbí atd. Chci říct, že i na klasické škole lze k dětem přistupovat individuálně a vytvářet zajímavé a zábavné učení. I když k přístupu "za každou cenu zábava" mám také své výhrady, ale to je na jiný článek.:-) A velmi děkuji autorce za zajímavý a vyvážený článek!
 Myss 


Re: "Alternativa"? 

(6.5.2012 7:29:37)
Normálním většinou myslíme to,čeho je většina a alternativou doplněk této většiny.Většina škol je dnes stále obyčejných základek,takže jim říkáme normální.Montessori a Waldorf jsou zatím v menšině a tudiž nejsou normální,ale ne ve smyslu-blbé.
Stejně tak je to i s těmi porody.
Ani s jedním typem škol nemám osobní zkušenost,syn chodí na "normální" základku.Nejdůležitější je osobnost učitele,na tom se asi všichni shodnem,pak na typu školy ani tak nezáleží.
Známkování je opravdu motivace a bez ní nemá zpětnou vazbu ani rodič ani dítě.Co mi vadí je nevychovanost současných dětí.Přicházejí do škol bez základních návyků slušného chování,rodiče se dětem nevěnují a ony rostou a nějak vyrostou.Syn je zrovna v takové třídě a nemůžeme se dočkat,až odejde na gympl,kde budou snad "normální"děti (alespoň to všichni říkají).
 bromelia 


statistika  

(5.5.2012 12:36:44)
Statistické údaje z Německa (scope.xf.cz) hovoří jednoznačně v prospěch waldorfského způsobu vzdělávání. Otázkou je, nakolik tyto úspěchy ovlivňuje německá mentalita. Pedagogika sama o sobě je logicky propracovaná, plně respektuje vývojové potřeby dětí, výsledky jejího působení na celkovou strukturu osobnosti jsou prokazatelné, viz. statistiky či úspěchy waldorfských lyceí v žebříčku hodnocení maturitních výsledků. Její podstatu tvoří rytmus a řád, což klade velké nároky na sebedisciplínu pedagoga. Steiner sám byl němec - dispciplinovaný, systematický. Z toho vyplývá, že česká alternativní "cochcárna" NĚKTERÝCH rodičů a pedagogů nemá se samotnou waldorfskou pedagogikou nic společného. V diskuzi zmiňované děti bez obutí, ponožek a dostatečného vymezení hranic nejsou pouze nešvarem waldorfsky smýšlejících rodičů, řada podobných je k nalezení i v běžných školkách a školách. Jde o to, co chceme vidět a proč to tak chceme vidět. Obecně se waldorfská škola jeví jako dobré místo pro dítě těch rodičů, kteří nestaví na první místo momentální znalosti a školní výsledky a nemají strach z neúspěšnosti dítěte v pozdější době.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.