withep |
|
(28.11.2011 9:25:05) Ještě než se tu seběhnou kritikové, podle kterých se děti v takové škole NIC MOC NENAUČÍ, bych chtěla říct, že klasická česká škola 80. a 90. let (a obávám se, že od těch dob se příliš nezměnila) mě TOHO sice naučila spoustu, ale 99,9% z toho je mi absolutně k ničemu. Zároveň mi vzala zvídavost a radost z objevování, a pak by mohl následovat dlouhý výčet toho, co dobrého udělat mohla a neudělala...
Chápu, že v tehdejším režimu to jinak nešlo, ale dneska už by se to školství snad mohlo konečně někam posunout...
|
kreditka |
|
(28.11.2011 10:14:01) No nevím k čemu dítěti bude štípání dříví, i na venkově už si lidi pořizují štípačky na dřevo aby se nemusely prudit sekerou a rovnání dříví? To dokáže i cvičený šimpanz možná i necvičený.
Když čtu podobný článek o "škole" nabízí se mi opět pohled do sociálně vyloučených lokalit v ČR. Kde si děcka dělají individuální volno kdy se jim zachce a když už do školy dojdou popř. je tam rodiče pod pohrůžkou odebrání dávek nějak dokopou dělají si individuální program jak se jim zachce. Potom se není cio divit že z těchto dětí jde na studia úplné minimum... Neznám tuto školu nemám čas o ni někde něco složitě hledat jen náhodou jsem našla toto
"Od takového učitele děti nasávají všechno to, co má ve své duši rád (co nemá rád, ať neučí). Děti se totiž učí nejen ze slov, ale daleko více z činů a vnitřních postojů učitele."
To mi stačí bohatě na takovou školu bych dítě nedala ani omylem
|
withep |
|
(28.11.2011 10:34:28) Štípání dříví je pohyb. Stokrát lepší než hodiny denně sedět na zadku a poslouchat vědomosti, z nichž většina v hlavě akorát zbytečně zabírá místo. Je to způsob, jak přispět k chodu školy, jak být opravdu užitečný, je to určitě výchovnější než že rodiče prostě jen zaplatí školné. A u společné práce se výborně vypráví. S tou tolerovanou absencí bych měla trochu problém. Ale s tím, že dítě přebírá postoje a učí se především z činů, nikoliv slov, s tím naprosto souhlasím. V českých školách chybí osobní vztahy mezi učiteli a žáky (pochopitelně, žáků na jednoho dospělého je moc), a to je velká škoda, děti postrádají konkrétní vzory a podporu/uznání od konkrétního dospělého člověka (podpora rodičů už v určitém věku nestačí).
|
kreditka |
|
(28.11.2011 10:46:19) Tak samotné štípání dříví je pouze jednostranný pohyb celkem k ničemu, o riziku úrazu nemluvě sekyrou se kolikrát majzne i člověk který štípe dříví 20 let. O případných puchýřech škoda mluvit taky to není nic příjemnýho vím o čem mluvím. Zlatě za štípačky na dřevo
|
|
Markéta | •
|
(28.11.2011 10:50:43) Nojo. Jenže díky "zdánlivě neužitečným" vědomostem se ve školách mimo jiné trénuje paměť a vytváří se logická síť poznatků, do které se mohou mnohem pohodlněji usazovat ty skutečně "užitečné" vědomosti pro život. Nemůžu pochopit vyšší matematiku bez mechanického nadření násobilky, nemůžu pochopit kouzlo básně, když jejím slovům nerozumím. Bez doblba opakovaných gramatických pravidel se cizí (ani mateřský) jazyk prostě nenaučíš; bez tisíckát procvičené perspektivy nenamaluješ dobrý obraz. To za prvé. Za druhé je sice krásné, že učitel nepřednáší, co ho samotného nebaví, a děti se neučí, co je skutečně nebaví - ale ruku na srdce, kdo celý život, celé dny dělá jen to, co ho baví? Mám relativně "svobodné" povolání, dělám to, co jsem si vysnila, když mi bylo deset - ale stejně k tomu patří spousta nudných, ohavných povinností, od vyplňování daňových přiznání přes právě ten dril při studiu jazyků, bez kterých se neobejdu. Nemluvě o domácnosti a dalších povinnostech, které člověk nedělá, aby se duchovně obohatil a podpořil svou zvídavost, ale prostě proto, že je to potřeba, že ho to živí. Nemám nic proti štípání dříví mezi vyučováním, ale silně nesouhlasím s představou, že svobodného jedince vychovám tím, že mu budu dovolovat ignorovat vše, co ho nebaví. Ani velký Thomas More ve své utopii, která je založená přesně na tomhle - tedy lidé jsou od dětství vychovávání ke svobodě, k lásce k vědění pro vědění, ke vzájemné zodpovědnosti k celku, a proto v dospělosti je pro ně jejich zaměstnání zábavou - si nevěděl rady s těmi nejhnusnějšími povinnostmi, a tak odklízení odpadků, porážení zvířat a podobné činnosti přidělil otrokům.
|
withep |
|
(28.11.2011 11:03:02) Myslím, že je pro většinu z nás těžké si vůbec představit, že by se děti učily rády a dobrovolně. A že by se učily rády i to, co nás nebavilo. Myslím, že nás mnohé z toho nebavilo právě proto, že jsme museli a že nás to učili špatně (nesouvisle, příliš teoreticky,...). Jasně že základy matematiky, gramatiky, cizích jazyků a dalšího je třeba položit. Ale dá se to udělat i tak, aby to nebyla otrava. Přírodopis, zeměpis, dějepis a další - ty by se měly učit úplně jinak než biflováním.
Ono to totiž není tak, že se děti v takové škole učí jen to, co je baví. Toho, co je touto formou bavit nebude, není mnoho. A i to nemnoho se naučí, protože to budou potřebovat pro zvládnutí tho, co je zajímá. Nejspíš se to naučí snáz, když budou motivované zevnitř, ne zvenku, a když to pro ně bude smysluplné.
|
Tante Ema |
|
(28.11.2011 13:13:12) Touha, klidně použiju i slovo "dychtění" po učení je dětem vlastní a nejen malým. Je to jejich přirozená potřeba. A jediný motor, který může hnát školu tak, aby fungovala ke zdaru. Ale u nás to tak není a nebude. Ne v horizontu nejbližších sta let.
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 5:22:20) Whitep,Tante,ta touha po učení a vědění není ani zdaleka u všech dětí.Souhlasím s tím,co psaly některé holky(Markéta,Kreditka),že se musíme naučit příjmout i povinnosti,které nás tak úplně nebaví.A kdy jindy se to naučíme,když ne v dětství?Tohle je princip založený na tom,že pokud škola udělá všechno k spokojenosti dítěte,dítě tam bude chodit rádo,takže ve finále se můžou učitelé rozkrájet,ale čtvrtina dětí bude stejně na té zmrzce.Tak jako,kdyby chtěla škola dosáhnout 100% spokojenost u mého syna,víte co by musela udělat?Přestat být školou,vymazat se z povrchu zemského a umožnit mu být celé dny doma.Ano já samozřejmě chci v první řadě spokojené dítě,ale v rámci možností,řeším výuku,přístup učitelů,školu jako takovou,ale pokud dítě nebaví matematika,no tak bohužel.Prostě musí to vydržet,povinná školní docházka má být povinná především pro školní děti,ne jen bič na rodiče.A povinnost není sprosté slovo,jak si někteří myslí.
|
withep |
|
(29.11.2011 8:42:13) Pawllo, četla jsi tuto mou větu?
Ono to totiž není tak, že se děti v takové škole učí jen to, co je baví. Toho, co je touto formou bavit nebude, není mnoho. A i to nemnoho se naučí, protože to budou potřebovat pro zvládnutí tho, co je zajímá. Nejspíš se to naučí snáz, když budou motivované zevnitř, ne zvenku, a když to pro ně bude smysluplné.
Netvrdím, že by děti neměly dělat nic, co je nebaví. Jen si myslím, že pokud to jde (a ono to u skutečně smysluplných věcí jde skoro vždycky), měli bychom je k tomu přivést tak, aby chápaly smysl, aby samy dospěly k rozhodnutí, že je třeba to udělat a že to vlastně udělat chtějí. Aby to dělaly ne proto, že je to povinné nebo že to po nich chceme MY, ale proto, že je to k něčemu dobré.
Jistě, v životě se ocitnou v situacích, kdy budou muset něco udělat, protože se to musí protože to po nich NĚKDO chce (šéf, zákon,...). Moc ráda bych měla děti, které budou mít odvahu se i v těchto situacích rozhodnout samy za sebe.
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 11:14:59) Whitep,tak to já zas bych chtěla,aby třeba zákony a předpisy děti respektovaly.Rozhodně bych nechtěla být účastníkem silničního provozu,kde se jeden asertivní jedinec svobodně rozhodne,že nebude respektovat semafor,např.
|
withep |
|
(29.11.2011 17:04:48) Pawllo, zákony ČR obsahují spoustu absurdit a požadavků, které jsou často v rozporu s morálními zásadami, zdravým rozumem,... Nevím, proč si pod mými dětmi představuješ rovnou gaunery, kteří jezdí na červenou
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 17:07:26) Withep,ale to nebylo konkrétně na Tvé děti,to byl příklad nerespektování pravidel.
|
|
Markéta | •
|
(29.11.2011 18:48:24) Dobře, ale zrovna u těch zákonů to prostě tak je. Nemusím souhlasit, ale musím poslouchat. Což neznamená, že jsem ovce. Mohu se odvolat, psát petice, soudit se, cojávím, mohu veřejně prohlašovat zákony za nemorální, organizovat demonstrace a stávky, ale NEMOHU se platným zákonům postavit s odkazem na své vlastní morální principy a zdravý rozum.
|
Theend |
|
(1.12.2011 19:21:15) Ba ne, Markéto, můžeš se nesmyslným zákonům postavit. Říká se tomu občanská neposlušnost a je to legitimní forma odporu proti systému. Problém je, že lidé, kteří celý život dělají, co se musí, protože se to prostě musí, se nad těmi špatnými normami ani nepozastaví. Nezeptají se proč, nepošlou stížnost, nepodají žalobu, nic, nic a nic. Jen si stěžují v hospodě. Tuhle naši českou většinu přece známe dobře, že? A proto mám ráda, když dětem žádná autorita není představována jako nezpochybnitelná, když vědí, že o věcech se může a má diskutovat třeba i s prezidentem zeměkoule. No a někdy mě to pěkně štve a unavuje, když chtějí diskutovat se mnou.
|
Markéta | •
|
(1.12.2011 21:22:28) Máš pravdu jen do jisté míry. Henry David Thoreau ve eseji „Občanská neposlušnost“ (z roku 1849), jímž se inspirovali Gándhí a Martin Luther King, prohlásil „Je-li zákon takové povahy, že požaduje, abyste způsobili bezpráví jiným, porušte zákon. Ať je váš život třením, které ten mechanismus zastaví.“ Ale Martin Luther King v Dopisu z Birminghamského vězení (někdy z 50. let, přesný rok si nevzpomínám) tuto myšlenku dovysvětluje (a tak jako Gándhí převádí do praxe): „Ten, kdo poruší nespravedlivý zákon, to musí udělat otevřeně … a s ochotou přijmout trest.“ Tedy nejde o to se vyhnout zákonu, který považuji za nespravedlivý - poruším ho a přijmu za to odplatu, nechám se uvěznit - a až nás bude tisíc, přeplníme věznice a bude třeba zákon změnit. Nechám se zbít do krve a až nás bude tolik, že nebudou stačit nemocnice, donutíme vládu s tím něco udělat. Vstoupím do stávky, kterou mi zákon umožňuje - ale musím počítat s tím, že přijdu o výplatu. Nikdo nemá právo brát zákon do vlastních rukou. Jenže v našem prostředí je pojem "občanská neposlušnost" zprofanovaný. Kdejaký zlodějíček se teď chlubí, jak poškozoval socialismus tím, že kradl ve skladu fabriky. A dnes bojujeme proti nespravedlivému kapitalistickému systému tím, že ošvindlujeme daňové přiznání.
|
|
|
|
|
|
|
Tante Ema |
|
(29.11.2011 9:54:49) No to je celkem staré moudro, Pawllo, ale děkuji ti, že se mě snažíš odborně povznést. Vzpomeň si na ně až zase nějaká drzá úča bude po tvých dětech dodržování fair play.
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 11:12:28) Tante a nějaký argument,bez osobních útoků,by nebyl?
|
Tante Ema |
|
(29.11.2011 12:41:13) Proti mlácení prázdné slámy těžko argumentovat. Je to asi jako kdybych ti důležitě vysvětlovala, že i staří a nemocní lidé potřebují laskavé zacházení a čekala "argument". Všimni si, že já tebe o tvé práci nepoučuju. Ty o učení poučuješ soustavně až lehce maniakálně, přičemž na hranici banality, přiblblosti a demagogie.
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 12:46:29) Ale nepovídej.A kde konkrétně v příspěvku poučuju tebe nebo někoho jiného o práci učitele?Já jsem psala,že děti by se měly naučit pravidla a všechno udělat tak,aby to děti bavilo nejde,to není o učení,to platí vždy.Když budeš lépe číst,zjistíš,že nejen tady nekritizuju učitele,ale často ani na jiných diskusích,kde taky vylítáváš jak čertík z krabičky.Třeba termín "drzá úča" používaš jen ty,toho už jsem si všimla dávno.
|
Tante Ema |
|
(29.11.2011 23:53:37) Ad termín drzá úča používáš jenom ty atd:
17.10.2011 18:13:59 Petkaa+Mikuláško Drzá učitelka
|
Pawlla |
|
(30.11.2011 6:51:07) No tak ho použila i Peetka,to pořád nejsem já,to jsem tím chtěla říct.
|
Pawlla |
|
(30.11.2011 7:08:06) Tante,mě to nedá.Já jsem si celou diskusi přečetla,ten termín použila jen Peetka my dvě jsme se vzácně shodly.Já píšu vzácně,ale myslím si,že my se shodneme častěji,než jsi ochotná připustit.Asi vím,proč to tak je,ale příjde mi to zbytečné....
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 12:50:03)
"Je to asi jako kdybych ti důležitě vysvětlovala, že i staří a nemocní lidé potřebují laskavé zacházení a čekala "argument"."
No pokud bych se předtím vyjádřila ve smyslu,že nepotřebují,tak je to argument zcela logický a to bez ohledu,kdo dělá v jaké profesi.
|
Tante Ema |
|
(29.11.2011 18:06:09) Pawllo, prostě tvoje poučování o tom, co a jak potřebují děti pokud jde o kázeň nebo disciplínu atd. jsou tak nějak redundantní, ale o to nabubřelejší. Na poli čestného jednání už to je od tebe vůbec úlet při názorech, které jsi tu zjevila. A kdybys ty svoje rozumy neadresovala mně osobně, neodpovídala bych ti.
|
Pawlla |
|
(29.11.2011 18:46:31) Tante,ale každý má nějaké názory,to není o tom,že chci někoho poučovat,prostě říkám,co si myslím já a někdo jiný si zase myslí něco jiného.Nevím přesně na co narážíš s tou nečestností,to jsem nepochopila.
|
|
Eva | •
|
(30.11.2011 17:54:04) Vy jste ale slepice.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(28.11.2011 13:20:56) whitep - souhlasím s tím, že biflování je - až na pár výjimek - blbost, ale nějaký všeobecný základ kulturní i vědomostní děti mít prostě musí, stejně tak nějakou "disciplínu." Já rozumím Tvým představám, ale to je tu prostě nerealizovatelné. Buď budou Tvé děti nabiflované a časem si vytřídí, co potřebují, a co nikoli - ona jim hlava neupadne, když se naučí něco navíc (ovšem, že jsou dlouhodobě příliš zahlcovány, to je taky fakt), nebo budou nevycválaní primitivové, neschopní jakékoli sebekázně, autoevaluace - abych byla trendy a citu...
Je třeba si uvědomit, že ani značná část dospělých není s to bez biče nad sebou fungovat (myslím tím třeba jakousi pracovní dobu, abychom zůstali v rovině zaměstnání/školy) - prostě ne každý je s to fungovat jen dle vlastní vůle.
A opět, jako u nedávného článku, musím konstatovat, že v našich podmínkách by podobný systém byl doveden maximálně ad absurdum, ne-li někom úplně do....
Vzpomínám si na začátky jistých alternativních prvků u nás - může to být cca 20 let - úča, která mi posléze dělala nadřízenou, zamlada vybavená z pajdy teorií o právech dětí na vlastní vůli a rozvoj, vytvořila z jedné první třídy a ze dvou druhých tříd takovej čurbes a horu rozječených spratků, že to nemělo obdoby. Jediné, co dětičky zvládaly bylo válet se vzadu ve třídě po koberci, prát se tam, mydlit se stavebnicema, které po nich úča dnes a denně uklízela, aby chuděrky netraumatizovala něčím, co dělat nechtějí, a ječet v rámci jakéhosi odpočinku a relaxace, neuměly písmenka, základní počítání, nevěděly ani rozdíl mezi liškou a krávou...neuměly nic.
Myslím, že TAKOVOU úlohu splňují už od batolecího věku mateřská centra a netřeba to tahat do základního školství
|
Markéta, kluci 9 a 3 | •
|
(28.11.2011 13:29:42) Přidávám se stejnou zkušeností ze synovy třetí třídy - paní učitelka učila taky "alternativně", ale bohužel to vůbec neuměla. Ve třídě to vypadalo tak, jak ty popisuješ, navíc, protože děti chodily ze školy otrávené a nic neuměly, to paní učitelka hodila na jednoho "zlobivého kluka", děti "za něj" dostávaly tresty a tak. Což mi připadalo jako přímá výzva k šikaně, a taky že jo. Kluk po pololetí odešel do jiné školy. Na třídních schůzkách jsme se dozvěděly, že takhle se dnes učí, děti si vlastně nemusí vést sešity, protože to už se nedělá a tak. Výsledek je, že víceméně díky mému domácímu doučování (spíš vyučování) kluk něco málo ze třetí třídy umí, ze školy fakt nic.
Teď mají pana učitele, mlaďase, který je úžasný. Děti ani nenapadne ve třídě dělat bordel, naučí se toho šíleně moc a třeba po první hodině přírodovědy mi syn říkal :"Teda já už jsem říkal, že pan učitel je fakt dobrej, ale v přírodovědě u mě ještě stoupnul. Tolik zajímavejch věcí jsem se nedozvěděl ani na ochráncích přírody."
|
Tante Ema |
|
(28.11.2011 13:37:03) Krásný. Kéž by pan učitel vydržel.
|
|
|
Tante Ema |
|
(28.11.2011 13:35:43) Protože to dělala blbě, stejně blbě, jako by to dělalo 95% jiných našich úč. Protože na to mentálně, duchově, emočně, fyzicky neměla, protože i kdyby na to měla, nebyla školena lidmi, kteří by na to mentálně, duchvně...atdatd. měli. Protože, kdyby náhodou na to měla, byla připravena, její šéf totéž a šli by do toho, sundá je systém v plodné spolupráci s "osvícenými" rodiči (ať ten svinčík uklidí uklízečka, když je za to placená). Ten intuitivní systém je velmi dobrý, funkční, waldorfský je, podle mě, ještě lepší, protože blíž zemi. Ale máš naprostou pravdu, že u nás je to bez šance.
|
withep |
|
(28.11.2011 13:52:38) Binturong, Tante Emo, je to tak, bohužel. Už jsem několikrát zatoužila přesunout se na sever a tuším, že až budou děti chodit do školy, bude mi čím dál víc líto, že jsem to neudělala.
|
nordica |
|
(28.11.2011 14:00:53) Withep, nechci se tu s Tebou hádat, ani Tě připravovat o ideály, ale pokud jsi z Prahy, klidně se mnou někdy pojd´na nějakou akci s dánskými dětmi - uvidíš výsledky částečně intuitivního vzdělávání v praxi. Třeba Tě to vyléčí. Tyhle debaty jsou pořád dokola, hlavně intuice, volnost, nezatěžovat, neotravovat děti apod. Výsledky Ti mohu předvést naživo. Takže za mne - a po mých zkušenost se severským školstvím, říkám jasně NE ! Ještě, že můj syn je už dospělý.
|
withep |
|
(28.11.2011 16:27:44) Pokud je to jen "částečně", tak mě to nevyléčí . Navíc nevíme, jakou mají ty děti výchovu v rodině, co přesně přičíst rodině a co škole. Volnou výchovu ani trend nezatěžování rozhodně nevyznávám, a nemám dojem, že na tom by popisovaný výchovný přístup stál
|
|
|
|
|
|
|
ALL |
|
(30.11.2011 17:17:44) Díky "zdánlivě neužitečnému" štípání dříví se člověk naučí spoustě užitečným věcem: namátkou například koordinaci, přesnosti, vytrvalosti, překonávání překážek (když se nedaří), smyslu pro povinnost, užitečnosti práce pro nějaký celek (pro školu), překonávání nechuti k práci...
|
|
|
|
|
Tante Ema |
|
(28.11.2011 13:10:17) Ono už se posunuje a ani ne moc pomalu. Jen ne směrem k P.A.
|
|
Ewwaa |
|
(4.1.2019 22:19:35) Do školy, přesněji řečeno do menších školních budov, které připomínají spíše pohádkové domy, mohou děti ráno volně přicházet. Většinou se však scházejí venku, klidně již tři čtvrtě hodiny před začátkem vyučování, a hrají si s míčem, houpou se na lanech zavěšených na stromech, skáčou z vysoké kůlny na matrace položené na zemi či si jinak hrají anebo si jen povídají. Postupně se mezi nimi objevují učitelé a kolem čtvrt na devět se s nimi děti odebírají do tříd, kde se už nacházejí ty, kterým se chtělo být uvnitř. Ani třída nepůsobí jako tradiční místo určené k výuce. Prostor nepravidelných tvarů s různými zákoutími a komůrkami a v něm jen jednoduchý, lehce přenositelný nábytek dává spolu s připojenou kuchyňkou pocit druhého domova.
To je hezky napsané a inspirativní. Myslím si, že je v Čechách spousta škol, které mají podobnou podobu.
|
|
|