| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Den ve škole Solvik

 Celkem 65 názorů.
 withep 


Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 9:25:05)
Ještě než se tu seběhnou kritikové, podle kterých se děti v takové škole NIC MOC NENAUČÍ, bych chtěla říct, že klasická česká škola 80. a 90. let (a obávám se, že od těch dob se příliš nezměnila) mě TOHO sice naučila spoustu, ale 99,9% z toho je mi absolutně k ničemu. Zároveň mi vzala zvídavost a radost z objevování, a pak by mohl následovat dlouhý výčet toho, co dobrého udělat mohla a neudělala...

Chápu, že v tehdejším režimu to jinak nešlo, ale dneska už by se to školství snad mohlo konečně někam posunout...~;((
 kreditka 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 10:14:01)
No nevím k čemu dítěti bude štípání dříví, i na venkově už si lidi pořizují štípačky na dřevo aby se nemusely prudit sekerou a rovnání dříví? To dokáže i cvičený šimpanz možná i necvičený.

Když čtu podobný článek o "škole" nabízí se mi opět pohled do sociálně vyloučených lokalit v ČR. Kde si děcka dělají individuální volno kdy se jim zachce a když už do školy dojdou popř. je tam rodiče pod pohrůžkou odebrání dávek nějak dokopou dělají si individuální program jak se jim zachce. Potom se není cio divit že z těchto dětí jde na studia úplné minimum... Neznám tuto školu nemám čas o ni někde něco složitě hledat jen náhodou jsem našla toto

"Od takového učitele děti nasávají všechno to, co má ve své duši rád (co nemá rád, ať neučí). Děti se totiž učí nejen ze slov, ale daleko více z činů a vnitřních postojů učitele."

To mi stačí bohatě na takovou školu bych dítě nedala ani omylem
 withep 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 10:34:28)
Štípání dříví je pohyb. Stokrát lepší než hodiny denně sedět na zadku a poslouchat vědomosti, z nichž většina v hlavě akorát zbytečně zabírá místo. Je to způsob, jak přispět k chodu školy, jak být opravdu užitečný, je to určitě výchovnější než že rodiče prostě jen zaplatí školné. A u společné práce se výborně vypráví. S tou tolerovanou absencí bych měla trochu problém. Ale s tím, že dítě přebírá postoje a učí se především z činů, nikoliv slov, s tím naprosto souhlasím. V českých školách chybí osobní vztahy mezi učiteli a žáky (pochopitelně, žáků na jednoho dospělého je moc), a to je velká škoda, děti postrádají konkrétní vzory a podporu/uznání od konkrétního dospělého člověka (podpora rodičů už v určitém věku nestačí).
 kreditka 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 10:46:19)
Tak samotné štípání dříví je pouze jednostranný pohyb celkem k ničemu, o riziku úrazu nemluvě sekyrou se kolikrát majzne i člověk který štípe dříví 20 let. O případných puchýřech škoda mluvit taky to není nic příjemnýho vím o čem mluvím. Zlatě za štípačky na dřevo ~R^
 Markéta 
  • 

Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 10:50:43)
Nojo. Jenže díky "zdánlivě neužitečným" vědomostem se ve školách mimo jiné trénuje paměť a vytváří se logická síť poznatků, do které se mohou mnohem pohodlněji usazovat ty skutečně "užitečné" vědomosti pro život. Nemůžu pochopit vyšší matematiku bez mechanického nadření násobilky, nemůžu pochopit kouzlo básně, když jejím slovům nerozumím. Bez doblba opakovaných gramatických pravidel se cizí (ani mateřský) jazyk prostě nenaučíš; bez tisíckát procvičené perspektivy nenamaluješ dobrý obraz. To za prvé.
Za druhé je sice krásné, že učitel nepřednáší, co ho samotného nebaví, a děti se neučí, co je skutečně nebaví - ale ruku na srdce, kdo celý život, celé dny dělá jen to, co ho baví? Mám relativně "svobodné" povolání, dělám to, co jsem si vysnila, když mi bylo deset - ale stejně k tomu patří spousta nudných, ohavných povinností, od vyplňování daňových přiznání přes právě ten dril při studiu jazyků, bez kterých se neobejdu. Nemluvě o domácnosti a dalších povinnostech, které člověk nedělá, aby se duchovně obohatil a podpořil svou zvídavost, ale prostě proto, že je to potřeba, že ho to živí. Nemám nic proti štípání dříví mezi vyučováním, ale silně nesouhlasím s představou, že svobodného jedince vychovám tím, že mu budu dovolovat ignorovat vše, co ho nebaví.
Ani velký Thomas More ve své utopii, která je založená přesně na tomhle - tedy lidé jsou od dětství vychovávání ke svobodě, k lásce k vědění pro vědění, ke vzájemné zodpovědnosti k celku, a proto v dospělosti je pro ně jejich zaměstnání zábavou - si nevěděl rady s těmi nejhnusnějšími povinnostmi, a tak odklízení odpadků, porážení zvířat a podobné činnosti přidělil otrokům.
 withep 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 11:03:02)
Myslím, že je pro většinu z nás těžké si vůbec představit, že by se děti učily rády a dobrovolně. A že by se učily rády i to, co nás nebavilo. Myslím, že nás mnohé z toho nebavilo právě proto, že jsme museli a že nás to učili špatně (nesouvisle, příliš teoreticky,...). Jasně že základy matematiky, gramatiky, cizích jazyků a dalšího je třeba položit. Ale dá se to udělat i tak, aby to nebyla otrava. Přírodopis, zeměpis, dějepis a další - ty by se měly učit úplně jinak než biflováním.

Ono to totiž není tak, že se děti v takové škole učí jen to, co je baví. Toho, co je touto formou bavit nebude, není mnoho. A i to nemnoho se naučí, protože to budou potřebovat pro zvládnutí tho, co je zajímá. Nejspíš se to naučí snáz, když budou motivované zevnitř, ne zvenku, a když to pro ně bude smysluplné.
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:13:12)
Touha, klidně použiju i slovo "dychtění" po učení je dětem vlastní a nejen malým. Je to jejich přirozená potřeba. A jediný motor, který může hnát školu tak, aby fungovala ke zdaru.
Ale u nás to tak není a nebude. Ne v horizontu nejbližších sta let.
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 5:22:20)
Whitep,Tante,ta touha po učení a vědění není ani zdaleka u všech dětí.Souhlasím s tím,co psaly některé holky(Markéta,Kreditka),že se musíme naučit příjmout i povinnosti,které nás tak úplně nebaví.A kdy jindy se to naučíme,když ne v dětství?Tohle je princip založený na tom,že pokud škola udělá všechno k spokojenosti dítěte,dítě tam bude chodit rádo,takže ve finále se můžou učitelé rozkrájet,ale čtvrtina dětí bude stejně na té zmrzce.Tak jako,kdyby chtěla škola dosáhnout 100% spokojenost u mého syna,víte co by musela udělat?Přestat být školou,vymazat se z povrchu zemského a umožnit mu být celé dny doma.~;)Ano já samozřejmě chci v první řadě spokojené dítě,ale v rámci možností,řeším výuku,přístup učitelů,školu jako takovou,ale pokud dítě nebaví matematika,no tak bohužel.Prostě musí to vydržet,povinná školní docházka má být povinná především pro školní děti,ne jen bič na rodiče.A povinnost není sprosté slovo,jak si někteří myslí.~;)
 withep 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 8:42:13)
Pawllo, četla jsi tuto mou větu?

Ono to totiž není tak, že se děti v takové škole učí jen to, co je baví. Toho, co je touto formou bavit nebude, není mnoho. A i to nemnoho se naučí, protože to budou potřebovat pro zvládnutí tho, co je zajímá. Nejspíš se to naučí snáz, když budou motivované zevnitř, ne zvenku, a když to pro ně bude smysluplné.

Netvrdím, že by děti neměly dělat nic, co je nebaví. Jen si myslím, že pokud to jde (a ono to u skutečně smysluplných věcí jde skoro vždycky), měli bychom je k tomu přivést tak, aby chápaly smysl, aby samy dospěly k rozhodnutí, že je třeba to udělat a že to vlastně udělat chtějí. Aby to dělaly ne proto, že je to povinné nebo že to po nich chceme MY, ale proto, že je to k něčemu dobré.

Jistě, v životě se ocitnou v situacích, kdy budou muset něco udělat, protože se to musí protože to po nich NĚKDO chce (šéf, zákon,...). Moc ráda bych měla děti, které budou mít odvahu se i v těchto situacích rozhodnout samy za sebe.

:-)
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 11:14:59)
Whitep,tak to já zas bych chtěla,aby třeba zákony a předpisy děti respektovaly.Rozhodně bych nechtěla být účastníkem silničního provozu,kde se jeden asertivní jedinec svobodně rozhodne,že nebude respektovat semafor,např.~;)
 withep 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 17:04:48)
Pawllo, zákony ČR obsahují spoustu absurdit a požadavků, které jsou často v rozporu s morálními zásadami, zdravým rozumem,... Nevím, proč si pod mými dětmi představuješ rovnou gaunery, kteří jezdí na červenou ~a~
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 17:07:26)
Withep,ale to nebylo konkrétně na Tvé děti,to byl příklad nerespektování pravidel.~;)
 Markéta 
  • 

Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 18:48:24)
Dobře, ale zrovna u těch zákonů to prostě tak je. Nemusím souhlasit, ale musím poslouchat. Což neznamená, že jsem ovce. Mohu se odvolat, psát petice, soudit se, cojávím, mohu veřejně prohlašovat zákony za nemorální, organizovat demonstrace a stávky, ale NEMOHU se platným zákonům postavit s odkazem na své vlastní morální principy a zdravý rozum.
 Theend 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(1.12.2011 19:21:15)
Ba ne, Markéto, můžeš se nesmyslným zákonům postavit. Říká se tomu občanská neposlušnost a je to legitimní forma odporu proti systému. Problém je, že lidé, kteří celý život dělají, co se musí, protože se to prostě musí, se nad těmi špatnými normami ani nepozastaví. Nezeptají se proč, nepošlou stížnost, nepodají žalobu, nic, nic a nic. Jen si stěžují v hospodě. Tuhle naši českou většinu přece známe dobře, že? A proto mám ráda, když dětem žádná autorita není představována jako nezpochybnitelná, když vědí, že o věcech se může a má diskutovat třeba i s prezidentem zeměkoule. No a někdy mě to pěkně štve a unavuje, když chtějí diskutovat se mnou. ~;)
 Markéta 
  • 

Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(1.12.2011 21:22:28)
Máš pravdu jen do jisté míry. Henry David Thoreau ve eseji „Občanská neposlušnost“ (z roku 1849), jímž se inspirovali Gándhí a Martin Luther King, prohlásil „Je-li zákon takové povahy, že požaduje, abyste způsobili bezpráví jiným, porušte zákon. Ať je váš život třením, které ten mechanismus zastaví.“ Ale Martin Luther King v Dopisu z Birminghamského vězení (někdy z 50. let, přesný rok si nevzpomínám) tuto myšlenku dovysvětluje (a tak jako Gándhí převádí do praxe): „Ten, kdo poruší nespravedlivý zákon, to musí udělat otevřeně … a s ochotou přijmout trest.“ Tedy nejde o to se vyhnout zákonu, který považuji za nespravedlivý - poruším ho a přijmu za to odplatu, nechám se uvěznit - a až nás bude tisíc, přeplníme věznice a bude třeba zákon změnit. Nechám se zbít do krve a až nás bude tolik, že nebudou stačit nemocnice, donutíme vládu s tím něco udělat. Vstoupím do stávky, kterou mi zákon umožňuje - ale musím počítat s tím, že přijdu o výplatu. Nikdo nemá právo brát zákon do vlastních rukou.
Jenže v našem prostředí je pojem "občanská neposlušnost" zprofanovaný. Kdejaký zlodějíček se teď chlubí, jak poškozoval socialismus tím, že kradl ve skladu fabriky. A dnes bojujeme proti nespravedlivému kapitalistickému systému tím, že ošvindlujeme daňové přiznání.
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 9:54:49)
No to je celkem staré moudro, Pawllo, ale děkuji ti, že se mě snažíš odborně povznést.
Vzpomeň si na ně až zase nějaká drzá úča bude po tvých dětech dodržování fair play.
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 11:12:28)
Tante a nějaký argument,bez osobních útoků,by nebyl?
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 12:41:13)
Proti mlácení prázdné slámy těžko argumentovat.
Je to asi jako kdybych ti důležitě vysvětlovala, že i staří a nemocní lidé potřebují laskavé zacházení a čekala "argument".
Všimni si, že já tebe o tvé práci nepoučuju. Ty o učení poučuješ soustavně až lehce maniakálně, přičemž na hranici banality, přiblblosti a demagogie.
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 12:46:29)
Ale nepovídej~;).A kde konkrétně v příspěvku poučuju tebe nebo někoho jiného o práci učitele?Já jsem psala,že děti by se měly naučit pravidla a všechno udělat tak,aby to děti bavilo nejde,to není o učení,to platí vždy.Když budeš lépe číst,zjistíš,že nejen tady nekritizuju učitele,ale často ani na jiných diskusích,kde taky vylítáváš jak čertík z krabičky.Třeba termín "drzá úča" používaš jen ty,toho už jsem si všimla dávno.~;)
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 23:53:37)
Ad termín drzá úča používáš jenom ty atd:

17.10.2011 18:13:59 Petkaa+Mikuláško
Drzá učitelka

 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(30.11.2011 6:51:07)
No tak ho použila i Peetka,to pořád nejsem já,to jsem tím chtěla říct.
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(30.11.2011 7:08:06)
Tante,mě to nedá.Já jsem si celou diskusi přečetla,ten termín použila jen Peetka my dvě jsme se vzácně shodly.~;)Já píšu vzácně,ale myslím si,že my se shodneme častěji,než jsi ochotná připustit.Asi vím,proč to tak je,ale příjde mi to zbytečné....
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 12:50:03)


"Je to asi jako kdybych ti důležitě vysvětlovala, že i staří a nemocní lidé potřebují laskavé zacházení a čekala "argument"."


No pokud bych se předtím vyjádřila ve smyslu,že nepotřebují,tak je to argument zcela logický a to bez ohledu,kdo dělá v jaké profesi.~d~
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 18:06:09)
Pawllo, prostě tvoje poučování o tom, co a jak potřebují děti pokud jde o kázeň nebo disciplínu atd. jsou tak nějak redundantní, ale o to nabubřelejší. Na poli čestného jednání už to je od tebe vůbec úlet při názorech, které jsi tu zjevila.
A kdybys ty svoje rozumy neadresovala mně osobně, neodpovídala bych ti.
 Pawlla 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(29.11.2011 18:46:31)
Tante,ale každý má nějaké názory,to není o tom,že chci někoho poučovat,prostě říkám,co si myslím já a někdo jiný si zase myslí něco jiného.Nevím přesně na co narážíš s tou nečestností,to jsem nepochopila.
 Eva 
  • 

Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(30.11.2011 17:54:04)
Vy jste ale slepice.
 Binturongg 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:20:56)
whitep - souhlasím s tím, že biflování je - až na pár výjimek - blbost, ale nějaký všeobecný základ kulturní i vědomostní děti mít prostě musí, stejně tak nějakou "disciplínu."
Já rozumím Tvým představám, ale to je tu prostě nerealizovatelné.
Buď budou Tvé děti nabiflované a časem si vytřídí, co potřebují, a co nikoli - ona jim hlava neupadne, když se naučí něco navíc (ovšem, že jsou dlouhodobě příliš zahlcovány, to je taky fakt), nebo budou nevycválaní primitivové, neschopní jakékoli sebekázně, autoevaluace - abych byla trendy ~t~ a citu...

Je třeba si uvědomit, že ani značná část dospělých není s to bez biče nad sebou fungovat (myslím tím třeba jakousi pracovní dobu, abychom zůstali v rovině zaměstnání/školy) - prostě ne každý je s to fungovat jen dle vlastní vůle.

A opět, jako u nedávného článku, musím konstatovat, že v našich podmínkách by podobný systém byl doveden maximálně ad absurdum, ne-li někom úplně do....

Vzpomínám si na začátky jistých alternativních prvků u nás - může to být cca 20 let - úča, která mi posléze dělala nadřízenou, zamlada vybavená z pajdy teorií o právech dětí na vlastní vůli a rozvoj, vytvořila z jedné první třídy a ze dvou druhých tříd takovej čurbes a horu rozječených spratků, že to nemělo obdoby.
Jediné, co dětičky zvládaly bylo válet se vzadu ve třídě po koberci, prát se tam, mydlit se stavebnicema, které po nich úča dnes a denně uklízela, aby chuděrky netraumatizovala něčím, co dělat nechtějí, a ječet v rámci jakéhosi odpočinku a relaxace, neuměly písmenka, základní počítání, nevěděly ani rozdíl mezi liškou a krávou...neuměly nic.

Myslím, že TAKOVOU úlohu splňují už od batolecího věku mateřská centra a netřeba to tahat do základního školství ~2~ ~;)
 Markéta, kluci 9 a 3 
  • 

Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:29:42)
Přidávám se stejnou zkušeností ze synovy třetí třídy - paní učitelka učila taky "alternativně", ale bohužel to vůbec neuměla. Ve třídě to vypadalo tak, jak ty popisuješ, navíc, protože děti chodily ze školy otrávené a nic neuměly, to paní učitelka hodila na jednoho "zlobivého kluka", děti "za něj" dostávaly tresty a tak. Což mi připadalo jako přímá výzva k šikaně, a taky že jo. Kluk po pololetí odešel do jiné školy. Na třídních schůzkách jsme se dozvěděly, že takhle se dnes učí, děti si vlastně nemusí vést sešity, protože to už se nedělá a tak. Výsledek je, že víceméně díky mému domácímu doučování (spíš vyučování) kluk něco málo ze třetí třídy umí, ze školy fakt nic.

Teď mají pana učitele, mlaďase, který je úžasný. Děti ani nenapadne ve třídě dělat bordel, naučí se toho šíleně moc a třeba po první hodině přírodovědy mi syn říkal :"Teda já už jsem říkal, že pan učitel je fakt dobrej, ale v přírodovědě u mě ještě stoupnul. Tolik zajímavejch věcí jsem se nedozvěděl ani na ochráncích přírody."

 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:37:03)
Krásný. Kéž by pan učitel vydržel.
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:35:43)
Protože to dělala blbě, stejně blbě, jako by to dělalo 95% jiných našich úč. Protože na to mentálně, duchově, emočně, fyzicky neměla, protože i kdyby na to měla, nebyla školena lidmi, kteří by na to mentálně, duchvně...atdatd. měli.
Protože, kdyby náhodou na to měla, byla připravena, její šéf totéž a šli by do toho, sundá je systém v plodné spolupráci s "osvícenými" rodiči (ať ten svinčík uklidí uklízečka, když je za to placená).
Ten intuitivní systém je velmi dobrý, funkční, waldorfský je, podle mě, ještě lepší, protože blíž zemi.
Ale máš naprostou pravdu, že u nás je to bez šance.
 withep 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:52:38)
Binturong, Tante Emo, je to tak, bohužel. Už jsem několikrát zatoužila přesunout se na sever a tuším, že až budou děti chodit do školy, bude mi čím dál víc líto, že jsem to neudělala.
 nordica 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 14:00:53)
Withep, nechci se tu s Tebou hádat, ani Tě připravovat o ideály, ale pokud jsi z Prahy, klidně se mnou někdy pojd´na nějakou akci s dánskými dětmi - uvidíš výsledky částečně intuitivního vzdělávání v praxi. Třeba Tě to vyléčí. Tyhle debaty jsou pořád dokola, hlavně intuice, volnost, nezatěžovat, neotravovat děti apod. Výsledky Ti mohu předvést naživo. Takže za mne - a po mých zkušenost se severským školstvím, říkám jasně NE ! Ještě, že můj syn je už dospělý.
 withep 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 16:27:44)
Pokud je to jen "částečně", tak mě to nevyléčí ~k~. Navíc nevíme, jakou mají ty děti výchovu v rodině, co přesně přičíst rodině a co škole. Volnou výchovu ani trend nezatěžování rozhodně nevyznávám, a nemám dojem, že na tom by popisovaný výchovný přístup stál :-)
 ALL 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(30.11.2011 17:17:44)
Díky "zdánlivě neužitečnému" štípání dříví se člověk naučí spoustě užitečným věcem: namátkou například koordinaci, přesnosti, vytrvalosti, překonávání překážek (když se nedaří), smyslu pro povinnost, užitečnosti práce pro nějaký celek (pro školu), překonávání nechuti k práci...
 Tante Ema 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(28.11.2011 13:10:17)
Ono už se posunuje a ani ne moc pomalu. Jen ne směrem k P.A.
 Ewwaa 


Re: Do takové školy bych byla chtěla :) 

(4.1.2019 22:19:35)
Do školy, přesněji řečeno do menších školních budov, které připomínají spíše pohádkové domy, mohou děti ráno volně přicházet. Většinou se však scházejí venku, klidně již tři čtvrtě hodiny před začátkem vyučování, a hrají si s míčem, houpou se na lanech zavěšených na stromech, skáčou z vysoké kůlny na matrace položené na zemi či si jinak hrají anebo si jen povídají. Postupně se mezi nimi objevují učitelé a kolem čtvrt na devět se s nimi děti odebírají do tříd, kde se už nacházejí ty, kterým se chtělo být uvnitř. Ani třída nepůsobí jako tradiční místo určené k výuce. Prostor nepravidelných tvarů s různými zákoutími a komůrkami a v něm jen jednoduchý, lehce přenositelný nábytek dává spolu s připojenou kuchyňkou pocit druhého domova.

To je hezky napsané a inspirativní. Myslím si, že je v Čechách spousta škol, které mají podobnou podobu. :-)
 Jája 
  • 

Dříve se to dělo i v Čechách 

(28.11.2011 12:38:37)
Dříve se to dělo i v Čechách, že z vyučování byly uvolněny děti, které např. skládaly uhlí do sklepa. Nenaučily se přitom nic nového, prostě jen odvedly práci, kterou měl udělat někdo jiný, třeba školník. Na tom nevidím nic přínosného pro školu ani pro děti. Naučí se jen tomu, že je jim jako podřízeným přiřazena neoblíbená práce, do které se nikomu nechce. Jo, pokud složí dřevo mimo vyučování a po vyučování si na něm opečou buřty, je to jiné.

Jinak i školní vyučování se dá dělat zajímavě, a to i předměty jinak ne zvláště oblíbené, jako např. matematika. Ne ale tam, kde na školu dlabou žáci i učitelé.
 Klára 
  • 

Tak nevím 

(28.11.2011 13:24:32)
Bohužel, nikdo z nás nemůže dělat jen co ho baví a vnitřně obohacuje. Asi každá z nás chce děti, ale uprímně - kdo chce rodit a být těhotný, že. Život se zkrátka a dobře skládá z věcí příjemných i nepříjemných a učit děti tomu, že může dělat jen to co ho chce a baví není asi moc dobře. Nevím, přijde mi to už moc. A s tou osobností učitele a že má být vzorem... pro dítě chci být vzor já, chci abych ho vychovávala a ovlivňovala jeho názory já a ne učitel. Neumím si představit, že by měl od učitele přejímat např. extrémní multikulty hodnoty, byl by veden k zelenému teroru nebo od učitelky dějepisu komunistky brát jako bernou minci, že Milada Horáková byla zrádkyně a zasloužila trest smrti, nebo naopak že Adolf Hitler byl borec. Nebo by byl učitel muslim a valil jim do hlavy korán a šaríu. Pro mě má učitel zůstat na úrovni vyučujícího daného odborného tématu, nic víc, nic míň. Zbytek má být ponecháno na rodině a rodičích.
 Tante Ema 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 13:37:41)
Já. J chci být těhotná a rodit, dokonce i být v šestinedělí. Mně se to líbí.
 ALL 


Re: Tak nevím 

(30.11.2011 17:04:51)
Taky bych chtěla být těhotná a rodit. Vnitřní motivace se tomu říká... ~;)
 withep 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 13:49:23)
Kláro, nedávno jsem se dočetla (Bidulph, Steve) zajímavou věc a musela jsem jí dát intuitivně za pravdu, přestože ještě nemám tak velké děti. Kolem 13, 14 let se děti odpoutávají od rodičů, prostě to tak je a má být, a v tomto věku potřebují jiný dospělý vzor zpravidla stejného pohlaví, není dobré, když jsou ponechány napospas jen vrstevníkům. Zpětně jsem si uvědomila, že jsem sama někoho takového potřebovala, hledala a velmi zřídka, ovšem s velkou úlevou i nacházela.

Samozřejmě rodiče mají jít dětem vzorem v první řadě, ale přijde věk, kdy už jim nestačí, i kdyby měli perfektní vzájemné vztahy.
 Rosina 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 14:51:50)
Withep a jak máš staré děti? Už nějakou alternativní školku či školu navštěvují? Mám pár kamarádek s většími dětmi, které chodily do alternativních škol a hodnocení dobré není. Konkrétně se to týká dvou kamarádek, obě mají dětí více a jen některé navštěvovaly alt. školu, jiné běžnou ZŠ. Mají tak srovnání a z toho srovnání ty děti z alternativek fakt nevycházejí dobře.
 withep 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 16:25:00)
Ale já nechci mít za každou cenu něco alternativního. Já JEN chci aby se s dětmi nezacházelo způsobem, který jim škodí.

K tomu srovnání - v jakých ohledech dopadly děti z alternativních škol hůře? Pokud by to i byly ohledy, které bych považovala za důležité, nejspíš bych musela spolu s Binturong pozvdechnout, že u nás ty alternativy bohužel prostě moc dobře nefungují ~d~
 myš 
  • 

Re: Tak nevím 

(28.11.2011 20:27:07)
Tak třeba v hodnocení státních maturit dopadlo místní waldorfské lyceum velice dobře. Nejspíš tam pokračuje dost dětí z waldorfské základky, takže co se týče sš vzdělání, tak ty waldorfské jsou slušné. Otázka je uplatnění z takové školy, ale moc o tom zas nevím.
 Klarisanek 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 14:05:04)
Tak nejak si predstavuju, jak to asi v praxi vypada, kdyz si dite misto vyucovani jede na zmrzku, pak o tom ve skole poreferuje, jak to bylo uzasny a jak si to uzil. Co asi nasleduje? Dle meho to, ze pristi den vyrazi na zmrzku vsichni. A kdyz se to opakuje tak to skola resi - nebylo vsak receno jak. Jak vysvetli detem, ze ve skole je to lepsi nez v cukrarne? Udelaji poradu a tam se radi jak zaujmout deti vic nez zmrzka, protoze hledaji chybu hlavne u sebe ~y~
 Tante Ema 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 14:32:35)
Hledat chybu nejdřív u sebe není zase tak špatný koncept. Ovšem nejdřív u sebe není totéž jako "ty za to, školo můžeš, že mé dítě nezvedenec,neumíš ho zaujmout totiž, poř další blabla).
Vtip těchhle systémů je v tom, že děti tam chodí rády. Jdou tam povětšinou radši, než cournout se na zmrzku.
To, co dělá binec v Dánsku, je podobný ďábel, i když neporovnatelně menší, jako tady. Je to to "tak trochu intuitivně, ale taky po našem... s prvky toho či onoho... inspirovali jsme se blabla..". Hochštaplerství prostě.
Proti tom není imunní žádný stát ani systém.
Takový systém, jako je třeba ten intuitivní, je extrémně náročný na lidský faktor, lidí, kteří ho mohou dělat, nejsou mraky nikde. A taky - bohužel- to není systém pro úplně všechny děti (byť se tak moc chce tvářit).
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Tak nevím 

(28.11.2011 18:11:22)
Tak že dítě jede radši do školy, než na mrzku, si představit dokážu. Třeba náš mladší syn to tak má. Starší by teda volil variantu C - válet se celej den v posteli ~;)
Ostatně já na vejšce taky neměla výuku povinnou a chodila jsem tam, protože to bylo zajímavý (zatímco na střední jsem byla za školou každou chvíli, páč to byla fakt pruda).

Tady jde ale o mladší děti a já jsem osoba přízemní, takže mně jako první napadá, že asi rodič počítá, že dítě je ve škole, kde ovšem není, takže v tu chvíli škola nemá za dítě zodpovědnost - a to by se mi jako rodiči nelíbilo...

Třeba to nějak pořešený je, těžko říct... článek mi zní poměrně amatérsky, ale pro některý zastánce alternativ je typický, že v jejich líčení převažuje nadšení nad fakty, takže nevylučuju ani jednu možnost.
 Pawlla 


Re: Tak nevím 

(29.11.2011 5:09:41)
Jeno,taky jsem silně přízemní,to bylo první co mě praštilo do očí.~t~
 A jetě něco 
  • 

Re: Tak nevím 

(29.11.2011 20:51:18)
Taky bych nerada, aby moje dítě rozhodovalo, jestli se bude courat po městě, nebo sedět ve škole. A ještě jedna věc by mi vadila - cvičení v nedochvilnosti. Já si nemůžu pomoct, ale schopnost přijít někam na přesně určenou hodinu je také něco, co ta klasická a odsuzovaná škola může pomoct vybudovat. Nemám ráda akce, které začínají taknějak mezi osmou a půl devátou, až se všichni sejdou...
 ALL 


Re: Tak nevím 

(30.11.2011 17:36:22)
No a když si to všichni vyzkoušejí a zjistí, že to nemá na dospělé ten správný efekt (jako že se nenaštvou), tak je tento způsob "rebelování" asi brzy přestane bavit a do školy se vrátí... myslím si já...
Jinak s tou verzí, že možná druhý den půjdou na tu zmrzku všichni, učitelé počítají, ve filmu o téhle škole to zaznělo - s úsměvem a nadhledem... ~;) Asi to tam tedy tak velký a častý problém není...
 Jája 
  • 

Re: Tak nevím 

(28.11.2011 17:05:33)
Kláro, nesouhlasím. Už od školky byli pro děti vzorem učitelé, teda pokud byli dobří. Co řekla učitelka ze školky, to bylo svaté, a rodič se mohl na uši postavit, když měl jiný názor. S léty jsme učitele taky nemuseli, ale fakt je, že těch, co nás naučili, jsme si vážili i ve škole. Když jsem na setkání po 30 letech pochválila učitele našeho matematiky, že nás kdysi hodně naučil, svítil jako sluníčko. I když už ve školství nepracuje a je v důchodu, stejně ho to potěšilo.
 Elzina 


Re: Tak nevím 

(6.12.2011 9:34:09)
Ale tomu se nevyhnete, učitel je vždycky pro děti příkladem. Někdy dobrým, někdy špatným. Někdy se ho děti "chytnou", někdy ne. Ale příkladem je prostě vždy - vždyť děti stráví s učiteli polovinu dětství.
 Muna 
  • 

blbost 

(28.11.2011 18:02:27)
Naprosta blbost, misto uceni skladat drivi a podporovat zaskolactvi protoze dite dostalo chut na zmrzlinu? To si deti muzou hrat doma a nemusi utracet za jizdne na autobus
 Tragika 


Re: blbost 

(29.11.2011 12:39:45)
V článku mi chybí jedna podstatná informace - V kolik hodin škola začíná???
V osm ráno asi sotva.
Nedovedu si totiž představit, jak dítě radostně vstává před šestou, aby mohlo být ve škole o hodinu dřív.

Štípání dřeva není jednostranná činnost. Tohle může napsat leda ten, kdo nikdy nevzal sekeru do ruky. Dřevo se musí naštípat, ale taky naložit do kolečka, odvézt a vyskládat. Je to lepší než rozcvička a škola ušetří.

 withep 


Re: blbost 

(29.11.2011 17:05:36)
Mně se zdá, že to tam padlo - ve čtvrt na devět.
 Zejm 


právní odpovědnost 

(29.11.2011 23:37:01)
Vypadá to moc lákavě a líbilo by se mi na takové škole učit, nebo ještě lépe tam chodit jako žáček :-) Ale zaráží mě volnost dětí. Ne, že bych jim ji nepřála, ale kdo za ně zodpovídá cestou lesem a během hrátek před vyučováním? Myslím, že u nás by to nešlo, máme v tomto asi o dost přísnější normy... Škoda, děti by si to víc užily... U nás je to samý dozor. A běda učiteli, kterému se děti trochu postrkají v šatně.
 ALL 


Re: právní odpovědnost 

(30.11.2011 17:25:36)
Na základě shlédnutého filmu o této škole mám dojem, že učitelé chodí tím lesem s nimi (ale stoprocentně jistá si nejsem). Jinak u hrátek před školou předpokládám není problém mít nějaký "dozor"... Ale s tím, že se děti třeba houpou na laně či lezou po stromech, musí být rodiče srozumněni - předpokládám, že když dítě sletí a zlomí si třeba nohu, tak pak neprudí učitele s nějakou zodpovědností. To se prostě může stát, život je občas holt životu nebezpečný. U nás ve školce a ve škole taky děti lezou na stromy, jasně, má to nějaká pravidla, ale jinak jim v tom nikdo nebrání. Musela jsem si trochu zvyknout, naučit se dítě "pustit" a přijmout určité riziko. Dalo mi to trochu práce, ale jsem za to ráda.
 Eva 
  • 

Re: právní odpovědnost 

(30.11.2011 21:09:24)
Neustále se opičit po jiných systémech výuky nás dovedlo tam, kde jsme. Kdo by asi byl zodpovědný za dítě, které by si šlo koupit zmrzlinu a srazilo by ho auto. Milé diskutující dámy, kde to žijete?
 ALL 


Re: právní odpovědnost 

(30.11.2011 22:04:01)
Kdo je zodpovědný za dítě, které do školy vůbec nedorazí a jde za školu? Řekla bych, že rodiče... Nevím, kde žijete Vy, ale za to, co provede moje dítě, se cítím zodpovědná já - a připadá mi to normální...
 Pawlla 


Re: právní odpovědnost 

(1.12.2011 8:38:22)
Cítit můžeš co chceš,právně je v době vyučování zodpovědná škola.
 ALL 


Re: právní odpovědnost 

(1.12.2011 12:01:07)
Pokud do té školy vůbec nedorazí? Povinnost dopravit dítě do školy mám já jako rodič, ne? Fakt je to pro mne překvapení a nevím jak to právně je. Jen mi to nepřipadá logické, protože zda dítě dorazí či ne, škola nemůže ovlivnit. A taky nejdřív neví, zda je nemocné, nebo ne... to by musela hned vyhlašovat pátrání, jakmile dítě nedorazí. Většinou se omlouvá zpětně...
 ALL 


Re: právní odpovědnost 

(1.12.2011 12:15:39)
Myslím, že je to jasné například z následujícího odstavce. Pokud dítě nedorazí do školy, je to chyba rodičů, nikoliv školy. Domnívám se, že pak z toho vyplývá, že pokud se "za školou" dítěti něco stane nebo něco provede, nemůže za to škola nést odpovědnost...

"Povinnosti zákonných zástupců dítěte
...V první řadě má zákonný zástupce nezletilého dítěte povinnost dbát, aby se dítě účastnilo povinné školní docházky ve smyslu ustanovení § 36 školského zákona. Nejen, že je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce v době stanovené v ustanovení § 36 odst. 4 školského zákona. Zákonný zástupce nezletilého dítěte je povinen i nadále dohlížet na to, aby dítě povinnou školní docházku řádně plnilo. Nesplnění těchto povinností může být vyhodnoceno jako přestupek, ve smyslu ustanovení § 31 zákona č. 200/1990 Sb.,..."
 Pawlla 


Re: právní odpovědnost 

(1.12.2011 12:30:27)
Dopravit jo,ale u starších dětí,které chodí samy,musí škola poskytnout zpětnou vazbu,že to dítě ve škole není.Jak chceš zodpovídat za něco o čem nevíš?~d~Dceřina třídní třeba chtěla SMS hned ráno,právě proto,že v době vyučování je zodpovědná škola.
 ALL 


Re: právní odpovědnost 

(1.12.2011 12:37:28)
Nevím...

"...Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka..."
 Pawlla 


Re: právní odpovědnost 

(1.12.2011 13:14:26)
Je to minimálně sporné,pokud se něco stane,dejme tomu v 9h,rodič si myslí,že je dítě ve škole a škola,že je doma.Omluvenka písemná se dává do tří dnů i když u nás tolerují i po nemoci,ale ona chtěla jen zpětnou vazbu,že dítě je opravdu nemocné,takže asi měli špatné zkušenosti s případným sporem.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.